eitaa logo
🎙فصل حضور استادان و مدیران
782 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
335 ویدیو
32 فایل
پل های ارتباطی @Hadi_Mosadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مناظره‌ی فقه و کلام دو جلسه از مناظره‌ی آقایان سروش و علیدوست برگزار شد. صرف این گفتگو قطعا رویدادی میمون و مبارک است. اما آنچه در گفتگوی این دو بزرگوار جایش خالی بود، پاسخ‌های فقیهانه به اشکالات جناب علیدوست بود، و متقابلا پاسخ‌های متکلمانه به اشکالات جناب سروش. از آنجا که این مناظره، گفتگویی بین جناب علیدوست فقیه با جناب سروش متکلم بود، .... ادامه را در کانال زیر می توانید دنبال کنید. 📬 ابوالقاسم فنایی 🔖 استادیار دپارتمان فلسفه دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d ✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💢 چالش حقوق مالکیت فکری در حوزه هوش مصنوعی 🔹 حقوق مالکیت فکری در حوزه هوش مصنوعی به دلیل رشد سریع این فناوری، به یکی از موضوعات کلیدی پژوهش‌های جهانی تبدیل شده است. تولیدات هوش مصنوعی مانند آثار هنری، مقالات، و الگوریتم‌ها، مرزهای سنتی حقوق مالکیت را به چالش کشیده‌اند. مطالعات نشان می‌دهند که نبود قوانین شفاف در این زمینه می‌تواند منجر به سوءاستفاده از فناوری، تضییع حقوق خالقان و کاهش نوآوری شود. 🔺 یکی از چالش‌های مهم، تعیین مالکیت تولیدات هوش مصنوعی است: آیا این حقوق به خالق الگوریتم تعلق دارد یا کاربری که از آن بهره می‌برد؟ تحقیقات جهانی همچنین به نیاز به تنظیمات قانونی در خصوص مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی اشاره دارند. 🔻 ایجاد یک چارچوب حقوقی عادلانه و بین‌المللی، نه تنها حقوق خالقان را حفظ می‌کند، بلکه نوآوری را تقویت کرده و توسعه پایدار این فناوری را تضمین می‌کند. 📬 سید مهدی نریمانی زمان‌آبادی 🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d ✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
◻️شرایط لازم برای تبدیل دانشگاه به قوه عاقله کشور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍دکتر احمیدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم 🔸از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی،‌ سه عنصر مهم برای تحول دانشگاه و تبدیل شدن آن به قوه عاقله کشور، عبارتند از: یک. مسئله‌یابی و درگیر شدن با مسائل کشور؛ دو. تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان؛ سه. صیرورت دائمی در محیط دانشگاه. (سخنرانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
گروه هم اندیشی مسئله محور با همکاری دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه قم برگزار میکند: 🔰پرسش و پاسخ بی پرده در خصوص فیلترینگ 1️⃣ آیا فیلترینگ به اهداف خود رسیده است؟ 2️⃣ چگونگی حمکرانی فضای مجازی در کشورهای پیشرفته 3️⃣ آیا امکان فیلتر کامل وجود دارد؟ 4️⃣ چرا اصرار بر فیلترینگ تمامی ندارد؟ 5️⃣‌ پشت پرده فروش فیلترشکن ها چه کسانی هستند؟ 6️⃣ آفت های استفاده گسترده مردم از فیلتر شکن ها 7️⃣ خروج داده های کلان از کشور، تبعات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... 🔹با حضور جناب آقای دکتر محمد حسین سیاح طاهری (متخصص و مشاور سیاست گذار مراکز فضای مجازی) 📌 تاريخ: سه شنبه ۱۳ آذر ساعت ۱۹ 🔸مکان: اسکای روم لینک برنامه در روز جلسه بر روی گروه هم اندیشی مسئله محور به آدرس https://eitaa.com/joinchat/220463264C5153c0a4ff قرار خواهد گرفت. و بحث و گفتگوهای متنی نیز در این گروه انجام خواهد شد. ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
هر گونه غفلت و کوتاهی در این نبرد حکمرانی، منجر به شده که به مراتب خطرناک‌تر از و و حتی است! ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💥 اسلام آمریکایی مثل اسلام اردوغان و اسلام قطر 🔰 آیت‌الله میرباقری: در مقابل اندیشۀ مقاومت، آمریکا قرار دارد و اسلام آمریکایی. اسلام آمریکایی یعنی قرائتی که با سیطرۀ آمریکا کنار می‌آید و نردبام سلطۀ غرب بر منطقه می‌شود؛ مثل اسلام اردوغان و اسلام قطر. اینها نظم استکباری کنونی را به رسمیت می‌شناسند و می‌خواهند به‌عنوان یک مهره، جایی در این زنجیره داشته باشند. ☑️ @mirbaqeri_ir ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💢 تجديد ‌‌نظر 🔹 به تازگي كتاب آدام گرنت «دوباره فكر كن: قدرت دانستن آنچه نمي‌دانيد» (2021) را خواندم. البته بار دوم بود كه آن را مي‌خواندم. كتاب خوشخواني است و همه كتاب تقريبا حول محور يك نكته اساسي مي‌گردد: ما اشتباه مي‌كنيم و هيچ راهي براي حذف كامل اين اشتباهات وجود ندارد. تنها كاري كه مي‌توانيم بكنيم آن است كه مرتب افكار و باورهاي خود را وارسي و در صورت لزوم در آنها تجديدنظر كنيم. به نظر ساده مي‌آيد، اما چه بسا دشوارترين كار همين باشد. ما به لحاظ رواني و عاطفي چنان به افكار خود وابسته مي‌شويم كه حتي پس از آنكه شواهد متعددي بر نادرستي آنها كشف كرديم، باز در اعتبار اين شواهد شك مي‌كنيم، نه در افكار مقبول و جا افتاده خودمان. گرنت ايده قشنگي پيشنهاد مي‌كند: مانند دانشمندان فكر كنيد و همواره باورهاي خود را در پرتو شواهد تازه بسنجيد. گفتنش آسان است و اجرايش دشوار و براي كساني ناممكن. 🔹 اصولا ما نه‌تنها از تجديدنظر خوش‌مان نمي‌آيد و از آن دوري مي‌كنيم، حتي اگر ببينيم كسي دست به تجديدنظر زده است، جا مي‌خوريم. اگر كسي زماني براي مثال، گفته باشد فيلم قيصر يا گنج قارون خيلي فيلم‌هاي خوبي هستند و بعد از چند سال او را ببينيم و اين دفعه از او بشنويم كه اين دو فيلم، آثاري نپخته و مغاير آرمان‌های جامعه مدني است، اولين واكنش ما نه بررسي دلايل او، بلكه آن است كه بگوييم تو خودت قبلا خلاف اين را مي‌گفتي! يعني ترجيح مي‌دهيم كسي باورهاي خودش را - گرچه غلط باشد - حفظ كند تا آنكه آنها را تغيير بدهد. 🔺 اما چرا اين طور است؟ شايد به دليل آنكه حوصله فكر كردن و تحمل ابهام و دگرگوني را نداريم. دوست داريم مسائل را يك‌بار براي هميشه حل و روايت يكساني از افراد يا مسائل در ذهن خود حك كنيم. اگر كسي مثلا تقي‌زاده، زماني گفت كه بايد سر تا پا فرنگي بشويم، همين روايت را از او در ذهن ثبت خواهيم كرد و حتي اگر بعدها او سخن خود را اصلاح كرده باشد و بدان قيدي زده باشد، باز دل‌مان مي‌خواهد همان روايت سرراست اوليه را داشته باشيم. اين نوع برخورد، خيلي آسان‌تر است تا آنكه همواره نسبت به باورهاي خودمان مردد باشيم و بخواهيم هفته‌اي يا ماهي يك بار دست به خانه‌تكاني ذهن‌مان بزنيم و باورهاي دقيق‌تري را جايگزين باورهاي محبوب، اما غلط قبلي كنيم. 🔹 يك لطيفه بي‌مزه و قديمي شايد اين نكته را آشكارتر كند. روزي در اتوبوسي، كسي از بغل‌دستي‌اش ساعت را پرسيد. او هم گفت كه ساعت يك است. كمي بعد دوباره پرسيد و او پاسخ داد: يك و ربع. باز كمي گذشت و او دوباره پرسيد و اين دفعه پاسخ گرفت: يك و نيم است. آن بنده خداي پرسشگر با حالتي عصبي گفت: «بالاخره ساعت چند است؟» 🔺 خيلي از ماها آرامش روان‌مان را مديون ايستادگي در برابر تجديدنظر مي‌دانيم تا همراهي با آن. با اين همه، شايد لازم باشد بر اين آرامش رواني ناسالم غلبه كنيم و بياموزيم دست به تجديدنظر در افكار خودمان بزنيم و آن را عادت بنيادين خود كنيم. 🖋 سيدحسن اسلامی اردكانی 🔖 گروه دین شناسی/دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💢 گریزان از قرآن تو را «فرقان» دبیرستان اخلاق و معانی شد چرا چون طفل نادان زین دبیرستان گریزانی؟ (برگرفته از پروین) 🔹 بیت بالا را در وهله اول و آخر خطاب به خودم یافتم که به دیگری برنخورد چرا که هنوز ابجدخوان مکتب قرآنم. 🔹 قرآن کریم سرشار از حکمت، تربیت و اخلاق و معنویت است و نسخه شفاست در صورتی که به آن عمل شود اما ... 🔹 عوام آن را کمتر می‌خوانند و می‌شناسند با اینهمه بیش از برخی مدعیان، تا حدی عمل می‌کنند. 🔹 مسؤولین که اغلب اهل تریبون و سخنرانی‌اند، گاهی برای اظهار فضل و تزیین سخنرانی و ایجاد حاشیه امن و کارنامه مقبول، آیه‌ای ضمیمه می‌کنند! 🔹 برخی برای درک ثواب، گاهی آیاتی را تلاوت می‌کنند، مثل مجلس ختم! 🔹 قاریان و حافظان، مربیان و معلمان مربوط هم برای پیشبرد کار خود و احیانا ضرورت شغلی و برخی امتیازات، با قرآن سرو کاری دارند‌ 🔻 و قس علی هذا برخی گروه‌های دیگر که اگر قرآن را دام تزویر و ریا نکرده باشند، باری آن را نسخه عملی روزانه خود نیز قرار نداده‌اند. 🔺 می‌ماند اقلیت کوچک و بی‌ادعا و گمنامی که به قرآن عمل می‌کنند و خیرش را هم در دنیا و آخرت می‌بینند. اینها را ما اگر اذیت نکنیم و زحمت ندهیم، چندان تقدیر هم نکرده و معمولا جایزه‌ای هم از مدیران و ... نگرفته‌اند. جایزه آنها همان توفیق عمل به قرآن است که موهبت بزرگی است و باید از خدا چنین مقامی را به التماس بخواهیم. 🖋 حسین علیزاده 🔖 استاد مدعو دپارتمان عمومی دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
🎓 دروس عمومی در دانشگاه آمستردام هلند 🔹 دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) هلند یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپا و جهان است. طبق رتبه‌بندی QS 2025، این دانشگاه در رتبه 55 جهان قرار دارد. https://www.uva.nl/over-de-uva/over-de-universiteit/rankings/rankings.html#US-News-Best-Global-Universities 🔹 دروس عمومی در این دانشگاه در قالب PPLE (Politics, Psychology, Law and Economics) در برنامه درسی گنجانده شده است. 🔸 در سال اول همه دانشجویان صرفا دروس عمومی را می گذرانند. در سال دوم و سوم نیز در کنار گرایش تخصصی خود، همچنان طیف متنوعی از دروس عمومی گنجانده شده است. این دروس عمومی شامل موضوعات ذیل می‌شود: Law, justice and morality Philosophy of the Social Sciences Mind, Behaviour and Society Law and Behaviour حقوق، عدالت و اخلاق فلسفه علوم اجتماعی ذهن، رفتار و جامعه شناسی قانون و رفتار https://studiegids.uva.nl/xmlpages/page/2024-2025-en/search-programme/programme/8101/262815 🔹 میزان واحدهای دروس عمومی بستگی به برنامه تحصیلی دارد. به صورت تقریبی هر دانشجو در این دانشگاه 30 واحد دروس عمومی را می‌گذراند. 💠 امیدبان 🔴 به کانال روش تدریس کشف تحلیلی سیال بپیوندید: https://eitaa.com/raveshekashfetahlili ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
⁉️ افزایش نرخ ارز چگونه اقتصاد ایران را در گرداب تورمی فرو می برد؟ 1️⃣ قیمت دلار در ایران تحت تاثیر شدید تقاضای قاچاق (و خروج سرمایه)است(که تخمینی ۳۰ میلیارد دلار تقاضای قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار تقاضای خروج سرمایه)، قاچاقچیان برای تأمین نیاز ارزی قیمتهای بالاتری به دارندگان ارز پیشنهاد می دهند. نرخ ارز اشخاص هم معرفی شده که ۵درصد زیر نرخ قاچاق است. بانک مرکزی هم در حال افزایش نرخ ارز بازار مبادله و نزدیک کردن آن به نرخ ارز قاچاق(بازار آزاد) است، تا همه ارزشان را به بانک مرکزی بفروشند. در این شرایط قاچاق چی نیازمند ارز، نرخ بالاتری به صادرکنندگان پیشنهاد می‌دهد و باز شکاف نرخ رسمی و غیر رسمی بالا می رود. نرخ‌های متعدد ارز همانند پاندول هایی است که وقتی یکی را به دیگری میزنی، بقیه پاندول ها هم جلو می‌روند 2️⃣ با افزایش نرخ ارز سرعت گردش پول در بازارهای نامولد از جمله بازار ارز زیاد می‌شود و گردشش شدت می‌گیرد 3️⃣رابطه علیت نرخ ارز و تورم رابطه علیت دوطرفه یا علیت دوری است. تورم نرخ ارز را تحریک می کند و نرخ ارز تورم را. متغیر واسطه می تواند نقدینگی باشد، سرعت گردش نقدینگی باشد، انتظارات تورمی باشد و هزار ویک عامل دیگر، اگر ما نقدینگی را کنترل کنیم، الزاما نرخ ارز کنترل نمی‌شود، ممکن است همان نقدینگی موجود به گونه‌ای بچرخد که نرخ ارز را بالا ببرد، البته تورم مثل غذای چرب است که نقدینگی می‌طلبد. 4️⃣در اقتصاد ایران حدود ۸۰ درصد واردات ۶۱ میلیارد یورویی، کالای واسطه و سرمایه ای است، با افزایش نرخ ارز قیمت نهاده تولید افزایش می‌یابد، و می‌شود تورم ناشی از فشار هزینه، در این وضعیت مصرف کننده و تولید کننده نیاز به سرمایه در گردش بیشتر دارد و می رود سراغ بانک، بانک هم خلق پول می‌کند و نقدینگی بالا می رود و می شود تورم ناشی از فشار تقاضا 5️⃣در اقتصاد ایران حتی نرخ نهاده داخلی هم به نرخ ارز وابسته شده است، وقتی نرخ ارز بازار مبادله را بالا بردید، پالایشی ها، پتروشیمی‌ها و فولادی ها محصولاتشان (نهاده تولید) را گرانتر به تولیدکنندگان داخلی می‌فروشند و باز می‌شود تورم ناشی از فشار هزینه 6️⃣نرخ ارز کالاهای اساسی بخشی از ماجرای ارز است؛ مسأله اصلی تبعیت از نرخ بازار غیررسمی قاچاق است که همه نرخ ها را به سمت خود می‌کشد. ✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
◻️«نظامیان»، «بازی‌های رایانه‌ای» و «فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی» 🖊دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از اثرگذارترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی‌ بازی و سرگرمی‌ است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل ، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم می‌کرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه می‌کند که: اگر می‌خواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحت‌ترين کارها، تغيير و تحول در بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان است. با تمرکز بر بازی‌های کودکان می‌توان به صورت نامحسوس: اولاً، ويژگی‌های شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازی‌ها شخصیت خود را نمایان می‌‌سازند؛ ثانياً، می‌‌توان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازی‌های کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛ ثالثاً، علايق آنان را می‌توان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارت‌های عملی و... را می‌توان از همين بازی‌ها استخراج کرد و با توجه به همين مهارت‌ها مشاغل آينده را تأمين نمود. و رابعاً، از راه بازی‌ها می‌توان رفتارها را تغيير داد. می‌توان کودکان را با اسباب‌بازی و بازی‌های کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد. 🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر مي‌دهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسان‌تر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمی‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمی‌دهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری می‌‌کنند! افلاطون می‌گوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينش‌ها و گرايش‌هاي مد نظر خود را بکاريد. 🔻در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباب‌بازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداخته‌ام، علاقمندان می‌توانند به آن کتاب مراجعه کنند. 🔸در دنیای امروز نیز با توجه به پیام‌رسان‌های نوین و ابزارهای رسانه‌ای نوپدیدی که در اختیار تک‌تک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روان‌شناسی تبلیغات، «بازی‌های رایانه‌ای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازی‌هایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی‌ و بازی است؛ اما دریایی از پیام‌های اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل می‌کنند. ♦️به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادت‌ها و شهامت‌ها و غیرت‌ها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم می‌توان بسیاری از پیام‌های درست و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم می‌توان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند: «من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّه‌ی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلی‌شان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازی‌های رایانه‌ای.» 🔸طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیت‌هایی را سامان‌دهی کند. 🔹محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازی‌های رایانه‌ای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایت‌پذیری در پیروزی‌ها و موفقیت‌ها باشد. @Ahmadhoseinsharifi ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur