eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 📚 حکم مسافرت در ایام با وجود یا خواندن در سفرهای مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی کنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟ ❌فتوای سابق: (فتوای غلطِ منتسب به معظم له) چنانچه بر اساسِ تدابیر ستاد ملّی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرتِ غیرضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است. 🔑✅ فتوای جدید: به طور کلی، ملاک در اینگونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد. حکم نماز در این سفرها: (که منع قانونی دارد و ما بدون ضرورت برویم) با وجود سایر شرایط، نماز شکسته است. منبع برای انتشار اساتید: 1. جلسه ی استفتاءات تهران 2. همسان سازی‌ها، همسان سازی 26 و 30 و 34 و 35 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1155792، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶ شماره سوال: 1156032، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶ شماره سوال: 1210191، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ شماره سوال: 1213555، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ شماره سوال: 1233404، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ شماره سوال: 1250283، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ✅ نکته ای مهم: در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری از ابتدا بر همین بوده، و کلمه ی فتوای سابق که با تسامح در بالا بیان شده، در واقع فتوای معظم له نبوده و نیست، ولکن سال گذشته به طور سهوی توسط بعضی از اعضای استفتائات، در پیام رسان ها و سایت رسمی معظم له قرار گرفت و بعد از تذکر سریعا حذف گردید. ولی متاسفانه این نظر کماکان در بسیاری از سایت ها، خبرگزاری ها و پیام رسان ها موجود است و به مقام معظم رهبری نسبت داده می شود که صراحتاً اعلام می گردد این نظر کاملا غلط بوده و اساتید موظف به پاسخگویی طبق متن فوق (فتوای جدید) می باشند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨‏﷽✨ موضوع عکس:👆👆 حکم در ایام با وجود / یا خواندن در سفرهای ☘️☘️☘️☘️☘️ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / فتاوای جدید (عدول) مقام معظم رهبری 📢 کانال رسمی احکام جامع
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆تصویر بالا با کیفیت 👆 ✅توجه: به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد. در صورت نیاز به و ، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨ 📚 وظیفه بانوان و در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: وظیفه ی بانوان و بانوانی که بچه شیر می دهند در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا و و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: زن باردار یا شیرده اگر بر اثر روزه ترس ضرر بر خود یا جنین یا بچه داشته باشد و ترس وی هم دارای منشأ عقلایی باشد واجب نیست که روزه بگیرد و افطار روزه بر او واجب است. در این حالت: اگر ضرر برای جنین یا بچه بوده: برای هر روز باید یک مُد طعام (یعنی تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعدا بجا آورد و اگر تا رمضان سال بعد امکان قضای روزه را داشت ولی قضا نکرد باید یک کفاره دیگر هم (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد اما اگر عذرش تا رمضان سال بعد ادامه داشت، قضای روزه ها و پرداخت یک کفاره کافی است. اما اگر روزه برای خود زن حامله یا شیرده ضرر داشته (یا ضرر برای زن و جنین یا بچه، هر دو بوده) : چنانچه بعد از ماه رمضان عذرش برطرف شد باید روزه ها را قضا کند و کفاره ای ندارد ولی اگر عذرش تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت و در سراسر این مدت روزه برای خود زن ضرر داشته باشد روزه ها قضا ندارد و پرداخت یک کفاره (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر، کفایت می کند. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، س745 تا 747 و س806 2. رساله آموزشی، ج1، فصل چهارم: روزه، درس 63: روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، ص267 3. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 4. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 563570 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ شماره سوال: 1093720 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ شماره سوال: 881026 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ شماره سوال: 881728 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ 🔑✅ فتوای جدید: الف. زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. ب. اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است. شایان ذکر است در دو مساله فوق اگر تا ماه رمضان سال بعد روزه را نگیرد، در صورتی که کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر هم واجب می شود ولی اگر به خاطر عذر، قضا را انجام نداده باشد، کفاره تاخیر ندارد و چنانچه این عذر، ترس ضرر برای فرزندش باشد، قضای روزه ها را هر زمان که بتواند باید انجام دهد و اگر عذر، ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود و باید برای هر روز یک فدیه دهد. منبع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142، م953 و 954 و 955 2. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید)، س806 3. رساله آموزشی، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 63 : روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، م3 ، 4 و 5 4. احکام روزه " احکام موضوعی(1) " مقام معظم رهبری، ص80 ، س200 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1221489 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1221452 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1342991 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۲ شماره سوال: 1345588 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ شماره سوال: 1345444 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ شماره سوال: 1346319 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. طبق فتوای جدید، اگر زن باردار می‌ ترسد که روزه برای جنین ضرر داشته باشد: الف) زایمانش نزدیک است: علاوه بر قضاء، باید فدیه بدهد ب) زایمان او نزدیک نیست: علاوه بر قضاء، بنا بر احتیاط واجب باید فدیه بدهد. 2. خانمی که روزه برای خودش ضرر دارد، (نه جنین یا رضیع) و طبق وظیفه اش روزه را افطار کرد، در صورتی که تا ماه مبارک رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده: مطابق فتوای سابق: حکم مریض را دارد و فدیه و کفاره ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 🔖شایان ذکر است، می توانید احکام نموداری روزه زن باردار و شیرده را در پیام بعدی مشاهده نمایید👇👇👇 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
📚 احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده: ✅ برای اطلاع از لینک زیر را وارد نمایید: http://sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @fatava_jadid
♦️با توجه به سؤالات اساتید محترم "جدول مبالغ وجوهات" بدین شرح تقدیم می گردد. (مدّ ظله العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 با وجود مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: زن شیردهی که شیرش کم است اگر بتواند از یا شیر استفاده کند، آیا لازم است این کار را بکند و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟ ❌فتوای سابق: اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه ی نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد. 1. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 2. چند سایت معروف فقهی (از نام بردن اسامی سایت ها و مراکز پاسخگویی معذوریم) 🔑✅ فتوای جدید: اگر شیر زن کم است و روزه برای بچه دارد، روزه بر زن واجب نیست، هر چند بتواند بچه را با سیر کند، البته اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و بگیرد. 1. آرشیو سؤالات پژوهشی، روزه و اعتکاف، کد استفتاء: 988765 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1222831، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1346254، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ نکته‼️ ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و در کتب یا عباراتی که از معظم له احتیاط وجوبی آمده، سهو و خطا می باشد و فتوا همان است که بیان شد و بر پاسخگویان گرامی لازم است طبق متن جدید پاسخ دهند. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... که در بالا آمده، با تسامح بیان شده است. پ.ن : امکان این نکته هم وجود دارد که بگوییم: ظاهر عبارت تحریر الوسیله و العروه الوثقی احتیاط وجوبی است نه استحبابی، زیرا در مساله 9 تحریر الوسیله، جداگانه مرضعه را مطرح می کنند و می فرمایند "و الاحوط ..." و همچنین عبارت العروه الوثقی ابتدا اصل حکم را بیان میفرمایند که پنجمین فردی که روزه بر او واجب نیست مرضعه هست ولی در مقام جزئیات این حکم و بیان تفصیلی حکم، نظر خودشان را به صورت احتیاط بیان میفرمایند، بله در رساله مرحوم امام (موجود در نرم افزار جامع فقه) احتیاط مستحب فرموده اند ولی در رساله محشی، احتیاط واجب است و عبارت استفتاء هم ممکن است در مقام بیان اصل جواز افطار برای مرضعه باشد نه جزئیات و بیان تفصیلی آن؛ بلکه ممکن است از باب این که دادن به دایه لازم نیست باشد، ولی به هر حال این احتیاط در مورد وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو. با این بیان که فرموده اند: احوط آن است که در روزه نگرفتن اقتصار شود به صورت عدم وجود "من یقوم مقامها فی الرضاع" و دیگر اسمی از شیر خشک یا شیر گاو یا... نبرده اند؛ یعنی حتی اگر احتیاط واجب هم باشد فقط مربوط به صورت وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو و... 🔖برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید درباره مساله مذکور، اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با 🔒سؤال: در جایی منتشر کرده اند: طبق نظر جدید آیت الله مکارم ، "صحت روزه زن مستحاضه، مشروط به غسل استحاضه نمیباشد." آیا این کلام صحیح است؟ در حالی که فتوا این نبوده و بنا بر احتیاط واجب، غسل را شرط صحت روزه می دانستند. لطفا فتوای جدید را بیان نمایید و اگر تفصیلی دارد، با تفصیلات بفرمایید. 🔑✅ پاسخ: روزه زن مستحاضه صحيح است. مستحاضه قليله نيازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثيره در صورتي روزه او صحيح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که مي خواهد فردای آن را روزه بگيرد به جا آورد و همچنين غسل های روزی را که روزه است (بنابر احتياط واجب). 1. استفتاء از نماینده ی معظم له و رئیس هیئت استفتائات (یکشنبه 21 فروردین 1401) 2. استفتاء از سایت معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140101200079 ، تاریخ: یکشنبه 21 فروردین 1401، ساعت: 14:57 3. سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات 4. توضیح المسائل، ص78، م418 5. احکام بانوان، ص78، م231 6. العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الاستحاضه، ص274، م12 توجه‼️ فتوای معظم له نظر جدیدی نیست؛ بلکه همان عبارتی که در رساله آمده صحیح می باشد. 💠پ.ن: 1️⃣ مستحاضه قليله: کلا نيازی به غسل کردن ندارد؛ لذا برای روزه وظیفه ای ندارد. (حتی وضو در صحت روزه، شرط نمی باشد.) 2️⃣ مستحاضه متوسطه: معظم له متوسطه را از اساس قبول ندارند. (برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل، م۴۰۴ مراجعه نمایید.) 3️⃣ مستحاضه کثيره: برای صحت روزه لازم است: الف. بنابراحتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد. ب. بنابراحتیاط واجب غسل‌های روزی را که روزه است را انجام دهد. لذا اگر مستحاضه کثیره غسل های مربوط به نمازش را انجام دهد، غسل دیگری برای صحت روزه لازم نیست. شایان ذکر است این حکم مخصوص روزه‌ی ماه رمضان و قضای آن می‌باشد. 📢 نکته❗️ این که لازم است غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد (بنابراحتیاط واجب) ، فقط بخاطر روایت ابن مهزیار نیست، زیرا این روایت ابهامش از این حیث، خالی از اشکالاتی که دفع از آن امکان ندارد، نیست. بلکه بخاطر استفاده از روایات باب استحاضه است که می گوید: زمانی که نماز این زن صحیح نباشد، در حکم حیض است (لذا روزه اش هم صحیح نیست) پس جای تامل و احتیاط وجود دارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📖 نماز و روزه رهبر معظم انقلاب منتشر شد+تیزر 📘رساله‌ و شامل آخرین فتاوای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف و با ۱۰۰۸ مسئله شرعی گردآوری و مدتی قبل منتشر شده است.   📝یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، و مسائل آن است به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر شده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. 📜در همین راستا در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و برخی آورده شده که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند و که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیّه از و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. ✅ معظّمٌ‌ له این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام کرده‌اند که متن دست‌خط و مهر و امضای ایشان در پشت جلد کتاب منتشر شده است. ✅ برای و از طریق: رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه العالی) اینجا را کلیک نمایید. اینجا را کلیک نمایید. ✅ شایان ذکر است برای و استفاده میتوانید PDF را دانلود و استفاده نمایید. فایل در ذیل تقدیم اساتید میگردد.👇 🆔 @fatava_jadid