📖 دو نوع بسیجی داریم
🔸یک نوع بسیجی که وقتی به دفاع مقدس نگاه میکند میگوید خیلی خوب، آن عاشورای آن روز بود؛ امروز هم عاشورای دیگر است. آن روز دفاع از ولایت فقیه آن بود؛ امروز یک چیز دیگر است. نه که یک چیز متباین با او باشد نه، بلکه امروز مصداقش یک چیز دیگر شده است. آن زمان هرچه جلسات امام حسین علیه السلام شما پرشورتر بود، عملیاتها قویتر، موفقتر و با شور و انگیزه بیشتری انجام میشد. ولی الان ما اگر هفته دفاع مقدس را با تشریفات کامل برگزار می کنیم، واقعاً مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اوج می گیرد؟ نه! چون نسبتی بین این دو برقرار نیست. عدهای آمدهاند نسبت بین این دو تا را قیچی کردند.
🔹یک وقت است ما شهدا را یاد میکنیم بهعنوان مقدمهای برای عمل به الگوهای زندگی که از آنها میگیریم؛ یک وقت هست نه! ما یاد را به جای اینکه مقدمه عمل کنیم، جانشین عمل میکنیم.
🔸درصورتیکه آنها همهاش مقدمه است برای اینکه عمل میشود به راه شهدا. فضا آنقدر سنگین میشود که حتی میبینید خود خانواده شهدا را تحت تاثیر قرار می دهد. فضا طوری شده که مادر شهید وقتی دوربین به طرفش گرفته می شود، احساس میکند باید صرفاً درباره حجاب تذکر بدهد. خود بچه رزمنده وقتی میخواهد خاطره بگوید فکر میکند که فقط راجع به نماز شب شهدا باید خاطره بگوید. نباید بگوید فلان جا درگیر شد با فلان رییس اداره. بعد هم اخراجش کردند. بعد رفت جبهه شهید شد. اینها را نباید گفت. درگیریها و مراقبتها و دقت هایی را که درباره بیتالمال داشتند، نباید گفت.
🔹ما هی باید بگوییم همه شهدای ما شش ماه قبل از تولدشان مادرش خواب دیده بود اولیای خدا گفتهاند که ایشان به دنیا خواهد آمد؛ مثل یک موجود عجیب و غریب استثنایی و شگفتانگیز. اینها آدمهای نظرکرده بودند! یعنی آقا دنبال این نباشید راه شهدا را بروید. شهدا آدمهایی هستند که خود خدا اینها را انتخاب کرد و رفتند. اینها الگو نیستند. خداینکرده اینها را بهعنوان الگو در جامعه معرفی نکنید! خیلی خطرناک میشود اوضاع جامعه! اینها کسانی بودند که از شش ماه مانده به تولدشان معلوم بود چه جور آدمهایی اند. بعد هم وقتی به دنیا آمدند، از شش سالگی نماز میخواندند. صرفاً به دنبال معنویت بودند و هیچ کاری به جامعه نداشتند. بعد هم رفتند شهید شدند و به لقاءالله پیوستند. الان هم دارند در بهشت صفا میکنند.
🔸این نوع روایت یعنی چه؟ یعنی شهدا قابلیت الگوبرداری در جامعه را ندارند؛ درحالیکه شهدا از توی همین کوچهبازارها، از همین نیمکتهای مدرسه ما بلند شدند رفتند. همین جا شاگرد نانوایی بود. معلم مدرسه بود. کاسب بود. دانشجو بود. میدیدیمش ... وارد سلوک شد. این آدم تلاش کرد. خودسازی کرد. رشد کرد. رشدش را میدیدیم. باید تصویر واقعی شهدا را ارائه کرد.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۵۵
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 قدرشناسی فرصتها
🔸قدرشناسی فرصتها به معنای برخاستن و فعالیت است. انسان ضعیف الاراده باید از فرصت پدید آمده سود جوید و کار خود را همان زمان آغاز کند و نباید میان تصمیم و انجام کار فاصله بیندازد. امام صادق علیهالسلام در سخن زیبایی فرمودند: "هر کس که فرصت را به امید فردایی بهتر از دست بدهد زمانه فرصت را از او برباید."
🔹برای نمونه اگر کسی دروغ گفتن را زشت شمرد و بر اثر پندِ واعظ و یا خواندن کتاب تصمیم گرفت که دروغ نگوید، نباید ترک دروغ گفتن را به فردا واگذارد، بلکه از همان لحظه بایسته است که دروغ را ترک کند و یا اگر نماز خوب را آرزو کرد بایسته است که همان لحظه نخستین نماز زیبایش را بجا آورد و از آنپس نیز نمازهای خود را زیبا بخواند. فرصت بسیار زودگذر است و چهبسا فرصت هرگز تکرار نشود. امام علی علیهالسلام فرمود: "فرصت چون ابر میگذرد پس فرصتهای نیک را دریابید.
🔸عارف نامدار محمد بیدآبادی(ره) میفرمود: اگر آدمی شصت سال عمر کند، نصف آن را زنگی شب به غارت برد، و ربع آن در طفولیت به جهالت، و ثلث و ربع دیگر پایمال حرص و طول اَمل و شغل و کسب رزق و فکر عیال شود، و ده سال باقی به پیری و همّ و غمّ و اَلَم بر باد رود، و حیف از این عمر که یک سر به بطالت برود. و در جای دیگری فرمود: ای عزیز! هی هی در طفلی پستی، و در جوانی مستی، و در پیری سستی، پس خدا را کی پرستی؟ بهترین و عادلترین فرصت همین حال است و نباید هماینک درنگ کرد. حضرت مولا علی علیهالسلام در نامهای به فرزندشان اینگونه نگاشتهاند: "به هر فرصتی نمیتوان دست یافت."
🔹اکنون که این نوشتار را میخوانید، بدانید که فرصت را نمیتوان دوباره احیا کرد، برخیزیم و برای خویشتن توشهای فراهم کنیم. امام حسن علیهالسلام فرمود: "فرصت بشتاب میرود و به کندی بازمیگردد." پروین اعتصامی شاعرهی معاصر درباره بهرهگیری از فرصتها سروده است:
جهد را بسیار کن عمر اندکی است
کار را نیکو گزین فرصت یکی است
کاردانان چو رفو آموختند
پارههای وقت برهم دوختند
عمر را باید رفو با کار کرد
وقت کم را باهنر، بسیار کرد
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۵۶
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نگاه به گذشتگان بکن!
🔸ببینید پادشاهان کجایند و قدرتها کجا رفتند؟ رئیس جمهورها کجا هستند؟ آیا وقتی تفکر کردید که اینها کجا هستند، بصیر نمیشوید که چه کار بکنید و چه کار نکنید؟ این است حاصل تفکر درست. نگاه به گذشتگان بکن، گذر عالم را می بینی، بعد هم بگو همانطوری که داغ دنیا را به دل آنها گذاشت، میخواهد من را هم مشغول دنیا بکند تا داغش در دلم بیفتد. من دیگر حواسم را جمع میکنم.
🔹قبل از اینکه او طلاقم دهد، من طلاقش میدهم. خیلی فرق است بین آن کس که دنیا را طلاق می دهد تا کسی که دنیا طلاقش می دهد؛ کسی که دنیا را طلاق میدهد مثل درختی است که از درون زمین میجوشد و بیرون می آید، سر میزند بیرون و زنده می شود. او خودش را آزاد میکند؛ مثل پروانهای که از لاکش بیرون می آید. کرم ابریشم وقتی درون پیله بالغ شد، اگر خودش این پیله را سوراخ کرد و آمد بیرون، پروانه میشود، میپرد و این طرف و آن طرف می رود؛ اما اگر تا وقتی که آن را سوراخ نکرده به دست صاحبش افتاد، او را در دیگ آب جوش میاندازد و از او ابریشم میگیرد؛ یعنی اگر دنیا را استخدام نکردی، دنیا استخدامت می کند. تا تو را نبرده برو؛ یعنی تا در دیگت نگذاشتهاند، سوراخ کن برو. وقتی سوراخ کردی و رفتی بیرون، دیگر پیله هم به درد او نمیخورد. او دیگر پیله بدون تو را در آب نمیاندازد؛ چون همهاش قیچی قیچی شده. او میخواهد تا این کرم قیچی اش نکرده از آن ابریشم بگیرد. این است دنیا. بعضی پروانه شدند مثل مؤمنان و پریدند و رفتند؛ از بعضیها هم ابریشم می گیرند.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۴۰
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 تاریخ اسلام
🔸یکی دیگر از کارهایی که میتوان در مساجد انجام داد، تدریس تاریخ اسلام است. تاریخ اسلام برای تربیت نخبگان معنوی بسیار مؤثر است. هیچ چیزی مثل تاریخ اسلام، انسان را قوی بار نمیآورد.
🔹بسیاری از جوانان مذهبی هستند ولی تاریخ اسلام و سیره نبوی را دقیق نمیدانند. تاریخ اسلامی که در مدرسه و دانشگاه تدریس می شود کافی نیست. وقتی تاریخ با جزئیات بیان میشود، معارف بهصورت قطرهچکانی در قلب و روح و ذهن فرد چکیده شده و فرد دیندار ساخته می شود.
🔸انسان با یادگیری مباحث نظری دین آنقدر متدین نمیشود که با تاریخ اسلام متدین میشود. منظور از تاریخ اسلام، تاریخ دین اسلام و اولیای آن، یعنی نبی مکرم اسلام (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۶۱
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌷میلاد دخت رسالت، همسر ولایت، مادر امامت حضرت زهرا "سلام الله علیها" بر منتظران ظهور مبارک باد.🌷
💚اَللّهُـــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّـــکَ_الفَــــرَج💚
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📝 #بخوان | تحول در علوم انسانی
👤 حجت الاسلام مجتبي مصباح یزدی
🔸در سالهای اخیر نظریات گوناگونی در خصوص چگونگی تحول در علوم انسانی مطرح شده است که سوالات زیادی را در پی داشته است:
نحوه مواجهه ما با علوم انسانی غربی موجود چگونه باید باشد؟
مبانی غلط علوم انسانی غربی چگونه بر نظریات آنها موثر است؟
روش مطلوب تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟
و ...
🔹گروه علمی فرهنگی فتح، برای یافتن پاسخ این سوالات، این بار محضر استاد بزرگوار، حجت الاسلام مصباح یزدی رفته است و گفتگویی خواندنی با ایشان داشته است.
🔸گفتنی است که یکی از تالیفات ارزنده ایشان در حوزه علوم انسانی اسلامی، کتاب "فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی" می باشد.
📥 لینک دریافت متن #مصاحبه
🌐 fatehan.net/post/76
🆔 @fatehan
📖 انتخاب خویش، قبل از انتخاب همسر
🔸مشکل اصلی خیلی از دختر خانم ها و آقا پسرها آن است که قبل از انتخاب همسر، خودشان را انتخاب نکرده اند. انتخاب خویش؛ یعنی انتخاب مسیر زندگی؛ یعنی انتخاب آنچه، بهانه نفس کشیدن ما است. چه پسر و چه دختر، باید کسی را برای زندگی انتخاب کنند که در زندگی، بدنبال همان چیزی بگردد که خودش به دنبال آن می گردد؛ در زندگی چیزهایی برایش مهم باشد که برای خودش اهمیت دارد.
🔹برای مشاوره ازدواج می آید و می گوید: کسی به خواستگاری من آمده؛ شغلش فلان و خانواده اش چنین و تیپ و ترکیبش آن چنان و عقایدش این و آن. منتظر است که من هم نظر خودم را بگویم. من هم می گویم: خودت چگونه هستی و به دنبال چه می گردی؟ اگر معنویت، جزء زندگی او هست، تو هم این گونه ای؟ اگر کار فرهنگی از دغدغه های اصلی زندگی اوست، تو هم این چنینی؟ اگر پول، حرف اول و آخر را در زندگی او می زند، در زندگی تو چه چیزی حرف اول و آخر را می زند؟ اگر جلب نظر مردم در زندگی، رکن زندگی او است، رکن زندگی تو هم هست؟ و ... .
🔸بنده بارها از افراد مختلف این سوال را پرسیده ام که «دلخوشی» شما در زندگی چیست؟ بهانه نفس کشیدن شما در این دنیا چیست؟ اگر به شما بگویند که یک ساعت دیگر از این دنیا می روید، ازاینکه به کجا نرسیده اید ناراحت می شوید؟ برای اینکه این پرسش ها کمی ملموس تر شود، دو مشخصه برای دلخوشی یا همان «هدف» بیان می کنم. هدف زندگی آن چیزی است که زندگی انسان را تفسیر و مدیریت می کند. «تفسیر می کند » یعنی اینکه انسان به امید داشتن یا به دست آوردن آن، زندگی می کند. «مدیریت می کند» یعنی اینکه انسان برنامه های زندگی خود را به گونه ای می چیند که به آن برسد و اگر آن را دارد از دست ندهد. کسی تمام دلخوشی اش پول است وقتی به او می گویی: «چرا به فامیلت سر نمی زنی؟ » می گوید: «مگر در صله ارحام پول هم هست؟» این فرد وقتی پول دارد، امید به زنده بودن دارد؛ اما وقتی احساس فقر می کند، علاقه ای به ادامه زندگی ندارد.
🔹وقتی که خوب این پرسش را برای مخاطب باز کرده ام معلوم شده که بسیاری از آنها دل خوشی و هدف مشخصی برای زندگی ندارند، به شدت «اکنون زده» هستند و امروز را به امید فردا طی می کنند.
🔸قبل از اینکه در مورد شریک زندگی ات فکر کنی، باید ببینی در زندگی دنبال چه چیزی هستی و به کجا می خواهی برسی، دل خوشی ات چیست؟ چه هدفی در زندگی داری، تا بتوانی کسی را انتخاب کنی که او هم با تو در هدف و دلخوشی ات اشتراک داشته باشند.
🔹دختر و پسری با هم ازدواج کرده اند. یکی از آنها در زندگی به چیزی جز حرف مردم نمی اندیشد. دلخوشی اصلی او در زندگی، جلب توجه و نظر مردم است، اگر جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد، بشدت به هم می ریزد. در زندگی دیگری، مردم در حاشیه قرار دارند و دلخوشی اش جلب رضایت خداست. امشب یکی از اقوام، عروسی دارد. عروسی شان گناه آلود است. یکی می گوید باید رفت، چرا که نمی شود با مردم مخالفت کرد و دیگری می گوید نباید رفت؛ زیرا که خدا به چنین مجلسی راضی نیست. یکی می گوید یک شب هزار شب نمی شود، دیگری می گوید برای یک شب هم حاضر نیستم گناه کنم. یکی می گوید به عروسی نرفتن همان و نیش و کنایه های فامیل همان، دیگری می گوید رفتن همان و به گناه آلوده شدن همان. از آنجا که دلخوشی و هدف این دو تفاوت زیادی با هم دارد، به این راحتی نمی توانند در کنار هم زندگی کنند. این دو باید مساله خود را پیش از ازدواج حل می کردند؛ یعنی باید به این تفاوت فکر می کردند و پی می بردند و تصمیم خود را بر اساس آن می گرفتند.
🔸بسیاری از ما بالاخره در طول زندگی هدفی برای زندگی مان پیدا می کنیم؛ اما اگر یافتن این هدف پس از ازدواج اتفاق بیفتد، خطرناک است؛ زیرا امکان دارد همسر ما که حالا شریک زندگی مان شده، این هدف را به عنوان دل خوشی خود در زندگی انتخاب نکرده باشد.
🔹بنا بر آنچه گفته شد، رسیدن به مرحله ای از ثبات شخصیت برای ازدواج، لازم و ضروری است . کسی که هنوز هدفی ثابت برای زندگی خود انتخاب نکرده، به ثبات شخصیت نرسیده؛ به همین دلیل نمی تواند در ازدواج تصمیم محکم و قابل اعتمادی بگیرد. چقدر اشتباه می کنند کسانی که با قانون «باری به هر جهت» به سراغ ازدواج می روند و هدف زندگی را بیش از آن که یک مساله کاربردی بدانند، مساله ای تئوری دانسته و میان آن و ازدواج و زندگی مشترک ارتباطی نمی بینند!
🔸کمی درباره مشکلاتی که درزندگی های اطراف خود می بینید، تامل کنید. آیا تعداد قابل توجهی از این مشکلات ریشه در تفاوت میان دغدغه های زن و شوهر ندارد؟ اگر اندکی به حقیقت زندگی مشترک که همراهی در مسیر زندگی است توجه کنیم، خواهیم پذیرفت که «انتخاب خویش» تا چه اندازه در «انتخاب همسر» تاثیرگذار است.
✂️ #برشی_از_کتاب : نیمه دیگرم جلد ۱
👤 حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 پرورش جامعهپذیری افراد در مسجد
🔸یکی از اتفاقهای دیگری که در مسجد میافتد، پرورش مهارتهای اجتماعی مذهبیهاست. در مساجد فعالیتهای فوقبرنامهای هستند که میتوانند تواناییهای اجتماعی و جامعهپذیری افراد را افزایش دهند و مهارتهای آنها را در این زمینه بالا ببرند. بهعنوان مثال میتوان در مسجد به هر بهانهای یکی از دانش آموزان را پشت تریبون فرستاد و مثلاً به او گفت که "جوان! برو این مطلب را به مردم اعلام کن". همین کار مهارت آنها را افزایش خواهد داد.
🔹آماری که در دانشگاه تهران گرفته شده، نشان میدهد ارتباطات اجتماعی بچه های مذهبی بهتر و بیشتر از دیگران است و آنها در ارتباطهای اجتماعی نسبت به بچههای غیرمذهبی موفقتر هستند. محل تربیت این عده در مساجد است.
🔸سالهاست کسانی که در دانشگاهها هستند، گزارش میدهند که هر کس از کودکی در مسجد پرورش پیدا کرده است، وقتی به دانشگاه میآید مانند خورشیدی است بین ستارهها. واقعاً تفاوت، به همین شکل است و هرکس که در مسجد پرورش پیدا نکرده، وقتی به دانشگاه میآید، خودش با مشکلاتی مواجه است که حل این مشکلات برایش بسیار دشوار خواهد بود.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۷۵
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | جنبش دانشجویی و استکبار ستیزی
👤 سيد ياسر جبرائيلي
🔸در مذاکرات برجام با رهبری هماهنگ شد، اما به دستور رهبری عمل نشد.
🔹ما با دو برجام مواجه هستیم. برجام ایران و برجام آمریکا. برجام ایران همان است که مشروط به نامه ۲۹ مهر ۹۴ رهبر انقلاب است که به آن عمل نکردند و برجام آمریکا، همان است که دولت امروز به آن عمل می کند.
🔸در استعمار فرانو، یک کشور به واسطه مستعمرههای فکری و نخبگان وابسته، به همان صورتی در میآید که زمانی با اشغال مستقیم و حکومتهای دست نشانده درمیآمد.
🔹برخی مدیران امروز ما مستعمرههای فکری غرب هستند.
🔸واگذاری بیسابقه بازار ایران به خارجی بلایی را بر سر ما خواهد آورد که در عصر قاجار آمد.
🔹دولت یازدهم در حال قتل عام تولید داخلی، یعنی منبع ثروتآفرینی ملی با محرومسازی تولیدکننده از بازار است.
🔸ارزش ریال ایران در دولت یازدهم ۲۵ درصد کاهش یافت.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/88
🆔 @fatehan
📖 درمان در شرایط زمان
🔸مشکلات روحی در بستر زمان پدید میآیند و درمان آنها نیز زمانی طولانی و مناسب میطلبد، ضعف اراده نیز مشکل روحی است که درمان آن زمانبر است.
🔹اگر اراده ضعیف را بدون توجه به شرایط زمان درمان کنیم، نتیجه آن شکست خواهد بود و اراده را ضعیفتر میکند.
🔸نخستین راهکار مبارزه با ضعف اراده، پذیرش واقعیتِ توجه به زمان و شرایط مناسب است. کسی که از اراده ضعیف رنج میبرد، در نخستین گام باید زمانشناس باشد.
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۵۴
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 کارگاه جامع #روانشناسی_اسلامی
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🔰منزل دوم: چيستي روانشناسي اسلامي تا رواندرماني با رويکرد اسلامي
سرفصل های کارگاه:
۱. چيستي و امکانسنجي روانشناسي اسلامي (ماهيت روانشناسي اسلامي)
۲. چرايي روانشناسي اسلامي (ضرورت روانشناسي اسلامي)
۳. چگونگي دستيابي به روانشناسي اسلامي (روش شناسي)
۴. اصطلاحات تخصصي، سازهها و سنجهها در روانشناسي اسلامي
۵. فرضيه سازي و آزمون فرضيه در روانشناسي اسلامي
۶. نظريه پردازي در روانشناسي اسلامي
۷. رواندرماني اسلامي و بهداشت رواني در اسلام
۸. رويکرد روانشناسي اسلامي به مدل زيست پزشکي بيماريهاي رواني
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
📲 09363732094
🆔 @moshaver1
با ما همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 استعمار نو و تعطیل فکر
🔸اسم استعمار نو زیاد برده شده است؛ اما اینکه این استعمار چه بوده و تعریفش چیست و چه روشی دارد، جای بحث است. استعمار کهنه، استعمار نظامی است؛ استعمار نو چه استعماری است؟ استعمار نو یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آن هم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر.
🔹استعمار میخواهد به جای شما فکر کند، شما را آمادهخور خودش قرار بدهد. به جای شما در قضیه فکر کند و محصولات فکرش را بهصورت سیصد چهارصد کتاب در اختیار شما بگذارد و بعد هم هرکسی این مطالب را قبول و باور داشته باشد و به کار ببندد، به او لقب کارشناس، توانمند، مدیر، مدبر و فرهیخته بدهد. یک امر ضد ارزشی را ارزش جلوه می دهد.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۵
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
جنگ ما جنگ سردارها نبود
🔸نمیدانم شاید این نگاه وارداتی از اروپا، کره شمالی و ... بود که وارد شد. فیالمثل در پاریس ده تا خیابان به نام سرداران سپاه ناپلئون است. ماحصل این نگاه این شد که در جنگ، اصل، سرداران بودند و در حاشیه اینان نیز عدهای بسیجی فعالیت میکردند؛ درصورتی که شما وقتی به سیره سرداران دفاع مقدس نگاه میکنید درمییابید که اهمیت فوقالعاده امثال همّت، باکری، خرازی و ... این بود که بین خودشان و بسیجیها تمایزی قائل نبودند. تمام ارزش این شهدا به این بود که سرداری نمیکردند و بسیجی بودند.
🔹اما این نگاه وارداتی در کشور تسرّی پیدا کرد و امثال کنگره سرداران و شهیدان فلان استان را راهاندازی نمود؛ یعنی جداسازی فرماندهان از سایر شهدا که واقعاً جای تأسف دارد. نگاه امام را ببینید. امام در خصوص کدام یک از شهدا به طور مصداقی سخن گفته است؟ حسین فهمیده و این یعنی که امام روی شاخصه مردمی و بسیجیِ جنگ تاکید دارد.
🔸حال، دستگاههای فرهنگی ما آیا میتوانند بگویند که یک چهره عادی از جنگ، مثلاً یک شهید معمولی بسیجی را مبدل به چهره کردهاند؟ درصورتیکه همین شهدای عادی ما قابلیتهای بسیار فوقالعادهای دارند و قابلیت الگو شدن برای کل جهان را دارند. ما داشتیم مغازهدار عادی را که به جبهه آمد و به شهادت رسید و واقعاً می توان برای ایشان یک سریال ساخت.
🔹از دانشآموز تا معلم تا دانشجو، از کشاورز تا طلبه و ... نیز فراوان موارد وجود دارد که متأسفانه اینها همه حذف شدهاند؛ چراکه اگر به این ملت القاء شود که شما ایثارگر و شهید پرور هستید و از همین کوچه و پسکوچه ها بیرون می آیند؛ این ملت، ملت خطرناکی برای خیلیها خواهد شد. ولی متأسفانه نگاهی هست که میگوید در بین شهدا آن هم مواردی باید مطرح شود که در فلان سازمان نظامی در فلان مرتبه قرار داشت و حکم گرفته بود.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۴۳
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🇮🇷فرارسیدن چهل و دومین ســـالگرد پیـــروزی شـــکوهمند حق علیه باطل مـــبارکبـــاد🇮🇷
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #با_هم_ببینیم
👤دکتر مرعشی- روانشناس|چرا به تحول در روانشناسی نیاز داریم؟
✍توضیحات دوره جامع روانشناسی اسلامی 👇👇👇👇👇👇
⭕️eitaa.com/fatehan/1914
✍اطلاعات تکمیلی و ثبت نام 👇
⭕️ @moshaver1
📖 توقّف
🔸یکی از آسیبهای تربیت خوبان، توقف است. توقف در همین حد که مثلاً چند نفر بچهمذهبی دور هم جمع شدهاند و مسجدی هستند و دیگر هیچ. آیا اینها خیلی بهتر از بقیه شدهاند، یا در همان حد باقی ماندهاند؟ آیا تفاوت اینها با دیگران فقط در آنست که اینها به مسجد می آیند و دیگران نمیآیند؟
🔹اگر بخواهیم خوبانی را تربیت کنیم که اثرشان در جامعه بیشتر باشد، باید تا جایی که در توانمان است آنها را به گونهای تربیت کنیم که در اعلی درجات معنویت قرار بگیرند.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۵۲
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ...
🎙 #بشنو | روانشناسی اسلامی و چشم انداز آن
👤 دکتر هادي بهرامي احسان
👤 دکتر سيد محسن اصغري نکاح
👤 دکتر علي نقي فقيهي
👤 دکتر سيد علي مرعشي
👤 دکتر رضا پورحسين
🔸در این نشست هر یک از اساتید ابتدا تعریفی از روان شناسی اسلامی ارائه می کنند و سپس به بحث و نقد تعاریف یکدیگر می پردازند.
🔹آیا محتوای موجود به حدی رسیده اند که بتوان یک سیر آموزشی برای تعلیم روانشناسی اسلامی تدوین کرد؟
🔸در حوزه روش شناسی جایگاه روش اجتهادی و روش تجربی در نظر اساتید روانشناسی اسلامی چیست؟
🔹موانع پیش روی روان شناسی اسلامی چیست؟
📥 لینک دریافت صوت #سخنراني
🌐 fatehan.net/post/170
🆔 @fatehan
📖 شکستهای پیدرپی
🔸شکستهای پیدرپی علت دیگر ضعف اراده است. کسی که در یک مرحله شکست میخورد، بایسته است که کار دیگری که برایش امکانپذیر است را در نظر گیرد تا در آن موفق شود. اگر تلاشهای بعدی هم با شکست روبرو شود، اراده را ضعیف میکند.
🔹برای رسیدن به هدفهای بزرگ شایسته است که هدفهای کوتاه را هم بهعنوان هدف در نظر گرفت و پس از رسیدن به هرکدام از آنها، آن را موفقیت دانسته و برای هدف بعدی قدم برداشت.
🔸برای نمونه کسی که ساک سنگینی را برای بردن به داخل قطار بلند می کند، باید چندین نقطه را بهعنوان هدف برگزیند و پس از رسیدن به آن نقطه ساک را زمین گذارد و دوباره با دیدن نقطه بعدی ساک را بردارد و سرانجام به قطار برساند. او در این کار هم به هدف نهاییاش رسیده است و هم چندین موفقیت را تجربه کرده است. اما اگر از ابتدا ساک را به قصد رساندن به قطار از زمین بردارد، به ناچار چندین بار ساک را بر زمین میگذارد و خود را هم ناتوان و ضعیف می یابد. برای پرهیز از شکست باید در گزینش هدف دقت کرد. هدفهای آرمانی جهت حرکت را مشخص میکنند ولی تنها هدف آرمانی کافی نیست؛ زیرا دوری و نزدیکی به هدف آرمانی قابل ارزشیابی نیست.
🔹نمونه دیگر، رسیدن به مدارج علمی امری ستوده است اما پشت سر نهادن هر مرحله، خود موفقیتی ستودنی است و کسی که کارشناسی خود را با موفقیت به دست آورده است، باید از نتیجه کارش خشنود باشد و برای آزمون کارشناسی ارشد تلاش کند و اگر در این مرحله موفق نشد، هرگز نباید موفقیت پیشین خود را هم نادیده بگیرد. بههرحال، او برای بدست آوردن مدارک کارشناسی چندین مرحله موفق را پشت سر نهاده و شکست در مرحله کارشناسی ارشد تنها یک ضربه است و به موفقیتهای سابق زیانی وارد نمیکند.
🔸در سیر و سلوک مؤمنان نیز این قاعده کاربرد دارد. برای نمونه هدف آرمانی مؤمنان قرب الهی است ولی چگونه می توان دوری و نزدیکی به قرب الیالله را ارزشیابی کرد. بنابراین، پس از تعیین قرب الهی به عنوان هدف آرمانی بایسته است که هدفهای کلی عینی را تعیین کرد و سپس هدف های جزئی را در همان راستا تعریف نمود. در همین مثال انجام واجبات و ترک محرمات و به جای آوردن مستحبات هدف های عینی هستند که قابل دستیابی و ارزشیابی هستند. اکنون همین هدفهای کلی را به هدفهای جزئی تقسیم میکنیم. خواندن نماز، روزه و ماه رمضان و خواندن قرآن میتواند پارهای از هدفهای جزئی ما باشد. اکنون کسی که نماز خود را در وقت خودش به جای آورده است ولی موفق به خواندن قرآن نشده است، خود را شکستخورده کامل نمیداند بلکه به قسمتی از هدفش دست یافته است و برای رسیدن به هدفهای برتر تلاش می کند.
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۴۴
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🖤 امام هادی و تبیین مرامنامه شیعیان واقعی
🖊 احمدحسین شریفی
🔸زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرامنامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامشناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است.
🔹ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدواریم همه ما توفیق داشته باشیم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعهای درباره خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم.
#ماه_رجب
#امام_هادی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 ارزش تفکر
🔸پرسش: آیا دستورهای دینی در خصوص دعوت به تفکر و سیر آفاق و انفس برای رسیدن به ایمان، ارزش بالاصاله دارد یا ارزش ابزاری؟ به این معنا که فرضاً شخصی با تقلید از کسی یا اخلاق پسندیده شخص پیامآور به ایمان رسیده است، آیا باز هم چنین شخصی به تفکر در آفاق و انفس نیاز دارد یا صرفاً ایمان برای او کافی است، از هر راهی که باشد؟!
🔹پاسخ: تفاوتی است در تقلید و اجتهاد. وقتی در آفاق و انفس تفکر میکند، علم آفاق و انفس را مصرف میکند و توانایی خودش را برای تفکر در این مسائل به دست میآورد. این همین است که میگوید: "إنَّ فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون"
🔸آن کسی که تقلید میکند اهل نجات است، خب باشد، اما اهل نجات مراتب دارد. تفاوت او با اینها تفاوت عالِم و عابد است. عالِم اهل نجات است، عابد هم اهل نجات است؛ اما عابد فقط گلیم خودش را می تواند از موج بیرون بکشد؛ درحالیکه عالِم می تواند نجات غریق باشد.
🔹سعدی چه زیبا بیان می کند:
صاحبدلی به مدرسه آمد زِ خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر میبرد زِ موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۴۵
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan