📖 استعمار نو و تعطیل فکر
🔸اسم استعمار نو زیاد برده شده است؛ اما اینکه این استعمار چه بوده و تعریفش چیست و چه روشی دارد، جای بحث است. استعمار کهنه، استعمار نظامی است؛ استعمار نو چه استعماری است؟ استعمار نو یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید؛ آن هم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیازها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر.
🔹استعمار میخواهد به جای شما فکر کند، شما را آمادهخور خودش قرار بدهد. به جای شما در قضیه فکر کند و محصولات فکرش را بهصورت سیصد چهارصد کتاب در اختیار شما بگذارد و بعد هم هرکسی این مطالب را قبول و باور داشته باشد و به کار ببندد، به او لقب کارشناس، توانمند، مدیر، مدبر و فرهیخته بدهد. یک امر ضد ارزشی را ارزش جلوه می دهد.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۵
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
جنگ ما جنگ سردارها نبود
🔸نمیدانم شاید این نگاه وارداتی از اروپا، کره شمالی و ... بود که وارد شد. فیالمثل در پاریس ده تا خیابان به نام سرداران سپاه ناپلئون است. ماحصل این نگاه این شد که در جنگ، اصل، سرداران بودند و در حاشیه اینان نیز عدهای بسیجی فعالیت میکردند؛ درصورتی که شما وقتی به سیره سرداران دفاع مقدس نگاه میکنید درمییابید که اهمیت فوقالعاده امثال همّت، باکری، خرازی و ... این بود که بین خودشان و بسیجیها تمایزی قائل نبودند. تمام ارزش این شهدا به این بود که سرداری نمیکردند و بسیجی بودند.
🔹اما این نگاه وارداتی در کشور تسرّی پیدا کرد و امثال کنگره سرداران و شهیدان فلان استان را راهاندازی نمود؛ یعنی جداسازی فرماندهان از سایر شهدا که واقعاً جای تأسف دارد. نگاه امام را ببینید. امام در خصوص کدام یک از شهدا به طور مصداقی سخن گفته است؟ حسین فهمیده و این یعنی که امام روی شاخصه مردمی و بسیجیِ جنگ تاکید دارد.
🔸حال، دستگاههای فرهنگی ما آیا میتوانند بگویند که یک چهره عادی از جنگ، مثلاً یک شهید معمولی بسیجی را مبدل به چهره کردهاند؟ درصورتیکه همین شهدای عادی ما قابلیتهای بسیار فوقالعادهای دارند و قابلیت الگو شدن برای کل جهان را دارند. ما داشتیم مغازهدار عادی را که به جبهه آمد و به شهادت رسید و واقعاً می توان برای ایشان یک سریال ساخت.
🔹از دانشآموز تا معلم تا دانشجو، از کشاورز تا طلبه و ... نیز فراوان موارد وجود دارد که متأسفانه اینها همه حذف شدهاند؛ چراکه اگر به این ملت القاء شود که شما ایثارگر و شهید پرور هستید و از همین کوچه و پسکوچه ها بیرون می آیند؛ این ملت، ملت خطرناکی برای خیلیها خواهد شد. ولی متأسفانه نگاهی هست که میگوید در بین شهدا آن هم مواردی باید مطرح شود که در فلان سازمان نظامی در فلان مرتبه قرار داشت و حکم گرفته بود.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۴۳
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🇮🇷فرارسیدن چهل و دومین ســـالگرد پیـــروزی شـــکوهمند حق علیه باطل مـــبارکبـــاد🇮🇷
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #با_هم_ببینیم
👤دکتر مرعشی- روانشناس|چرا به تحول در روانشناسی نیاز داریم؟
✍توضیحات دوره جامع روانشناسی اسلامی 👇👇👇👇👇👇
⭕️eitaa.com/fatehan/1914
✍اطلاعات تکمیلی و ثبت نام 👇
⭕️ @moshaver1
📖 توقّف
🔸یکی از آسیبهای تربیت خوبان، توقف است. توقف در همین حد که مثلاً چند نفر بچهمذهبی دور هم جمع شدهاند و مسجدی هستند و دیگر هیچ. آیا اینها خیلی بهتر از بقیه شدهاند، یا در همان حد باقی ماندهاند؟ آیا تفاوت اینها با دیگران فقط در آنست که اینها به مسجد می آیند و دیگران نمیآیند؟
🔹اگر بخواهیم خوبانی را تربیت کنیم که اثرشان در جامعه بیشتر باشد، باید تا جایی که در توانمان است آنها را به گونهای تربیت کنیم که در اعلی درجات معنویت قرار بگیرند.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۵۲
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ...
🎙 #بشنو | روانشناسی اسلامی و چشم انداز آن
👤 دکتر هادي بهرامي احسان
👤 دکتر سيد محسن اصغري نکاح
👤 دکتر علي نقي فقيهي
👤 دکتر سيد علي مرعشي
👤 دکتر رضا پورحسين
🔸در این نشست هر یک از اساتید ابتدا تعریفی از روان شناسی اسلامی ارائه می کنند و سپس به بحث و نقد تعاریف یکدیگر می پردازند.
🔹آیا محتوای موجود به حدی رسیده اند که بتوان یک سیر آموزشی برای تعلیم روانشناسی اسلامی تدوین کرد؟
🔸در حوزه روش شناسی جایگاه روش اجتهادی و روش تجربی در نظر اساتید روانشناسی اسلامی چیست؟
🔹موانع پیش روی روان شناسی اسلامی چیست؟
📥 لینک دریافت صوت #سخنراني
🌐 fatehan.net/post/170
🆔 @fatehan
📖 شکستهای پیدرپی
🔸شکستهای پیدرپی علت دیگر ضعف اراده است. کسی که در یک مرحله شکست میخورد، بایسته است که کار دیگری که برایش امکانپذیر است را در نظر گیرد تا در آن موفق شود. اگر تلاشهای بعدی هم با شکست روبرو شود، اراده را ضعیف میکند.
🔹برای رسیدن به هدفهای بزرگ شایسته است که هدفهای کوتاه را هم بهعنوان هدف در نظر گرفت و پس از رسیدن به هرکدام از آنها، آن را موفقیت دانسته و برای هدف بعدی قدم برداشت.
🔸برای نمونه کسی که ساک سنگینی را برای بردن به داخل قطار بلند می کند، باید چندین نقطه را بهعنوان هدف برگزیند و پس از رسیدن به آن نقطه ساک را زمین گذارد و دوباره با دیدن نقطه بعدی ساک را بردارد و سرانجام به قطار برساند. او در این کار هم به هدف نهاییاش رسیده است و هم چندین موفقیت را تجربه کرده است. اما اگر از ابتدا ساک را به قصد رساندن به قطار از زمین بردارد، به ناچار چندین بار ساک را بر زمین میگذارد و خود را هم ناتوان و ضعیف می یابد. برای پرهیز از شکست باید در گزینش هدف دقت کرد. هدفهای آرمانی جهت حرکت را مشخص میکنند ولی تنها هدف آرمانی کافی نیست؛ زیرا دوری و نزدیکی به هدف آرمانی قابل ارزشیابی نیست.
🔹نمونه دیگر، رسیدن به مدارج علمی امری ستوده است اما پشت سر نهادن هر مرحله، خود موفقیتی ستودنی است و کسی که کارشناسی خود را با موفقیت به دست آورده است، باید از نتیجه کارش خشنود باشد و برای آزمون کارشناسی ارشد تلاش کند و اگر در این مرحله موفق نشد، هرگز نباید موفقیت پیشین خود را هم نادیده بگیرد. بههرحال، او برای بدست آوردن مدارک کارشناسی چندین مرحله موفق را پشت سر نهاده و شکست در مرحله کارشناسی ارشد تنها یک ضربه است و به موفقیتهای سابق زیانی وارد نمیکند.
🔸در سیر و سلوک مؤمنان نیز این قاعده کاربرد دارد. برای نمونه هدف آرمانی مؤمنان قرب الهی است ولی چگونه می توان دوری و نزدیکی به قرب الیالله را ارزشیابی کرد. بنابراین، پس از تعیین قرب الهی به عنوان هدف آرمانی بایسته است که هدفهای کلی عینی را تعیین کرد و سپس هدف های جزئی را در همان راستا تعریف نمود. در همین مثال انجام واجبات و ترک محرمات و به جای آوردن مستحبات هدف های عینی هستند که قابل دستیابی و ارزشیابی هستند. اکنون همین هدفهای کلی را به هدفهای جزئی تقسیم میکنیم. خواندن نماز، روزه و ماه رمضان و خواندن قرآن میتواند پارهای از هدفهای جزئی ما باشد. اکنون کسی که نماز خود را در وقت خودش به جای آورده است ولی موفق به خواندن قرآن نشده است، خود را شکستخورده کامل نمیداند بلکه به قسمتی از هدفش دست یافته است و برای رسیدن به هدفهای برتر تلاش می کند.
✂️ #برشی_از_کتاب : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۴۴
👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🖤 امام هادی و تبیین مرامنامه شیعیان واقعی
🖊 احمدحسین شریفی
🔸زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرامنامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامشناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است.
🔹ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدواریم همه ما توفیق داشته باشیم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعهای درباره خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم.
#ماه_رجب
#امام_هادی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 ارزش تفکر
🔸پرسش: آیا دستورهای دینی در خصوص دعوت به تفکر و سیر آفاق و انفس برای رسیدن به ایمان، ارزش بالاصاله دارد یا ارزش ابزاری؟ به این معنا که فرضاً شخصی با تقلید از کسی یا اخلاق پسندیده شخص پیامآور به ایمان رسیده است، آیا باز هم چنین شخصی به تفکر در آفاق و انفس نیاز دارد یا صرفاً ایمان برای او کافی است، از هر راهی که باشد؟!
🔹پاسخ: تفاوتی است در تقلید و اجتهاد. وقتی در آفاق و انفس تفکر میکند، علم آفاق و انفس را مصرف میکند و توانایی خودش را برای تفکر در این مسائل به دست میآورد. این همین است که میگوید: "إنَّ فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون"
🔸آن کسی که تقلید میکند اهل نجات است، خب باشد، اما اهل نجات مراتب دارد. تفاوت او با اینها تفاوت عالِم و عابد است. عالِم اهل نجات است، عابد هم اهل نجات است؛ اما عابد فقط گلیم خودش را می تواند از موج بیرون بکشد؛ درحالیکه عالِم می تواند نجات غریق باشد.
🔹سعدی چه زیبا بیان می کند:
صاحبدلی به مدرسه آمد زِ خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر میبرد زِ موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۴۵
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📝 #یادداشت_ویژه | گزارش یک حمله موشکی
🔸ساعت ۱ نیمه شب بیست و هفتم بهمن۹۹، جایی در حومه جنوبی دمشق هستم که صدای ضدهوایی های ارتش سوریه بلند می شود و لحظه ای بعد صدای انفجار موشکهای اسرائیلی دمشق را از خواب می پراند....
🔹ساعت ۱ و ۲۵ دقیقه تلویزیون سوریه حمله موشکی اسرائیل به جنوب غربی دمشق را تایید می کند. هنوز صدای ضدهوایی می آید و انفجارهای پراکنده....
🔸همان لحظه شبکه آی فیلم " وضعیت سفید " را پخش می کند. کل خانواده گلکار دور هم جمع شده اند که برق می رود و تهران بمباران می شود و همه نگران بهروز اند که منیژه را برای زایمان به بیمارستان برده است...
🔹ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه صبح کانال را عوض می کنم. شبکه خبر مستندی از سردار شهید حاج "عبدالله اسکندری" پخش می کند و دختر شهید از لحظه ای می گوید که برای اولین بار تصویر سر بریده پدر را در دستان تکفیریها دیده و این گونه از شهادت او باخبر شده است....
🔸ساعت ۲ و نیم است و دوباره صدای انفجار بلند می شود.....
🔹اما خیالم راحت است که سالهاست هیچ موشکی نمی تواند خواب را از چشم مردم ایران بگیرد و حمله هوایی برای مردم کشورم به یک خاطره تاریخی تبدیل شده ......
🔸چون "سر بریده حاج عبدالله " و اشکهای همسر و دخترانش، محکمترین سپر دفاعی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است! همان سپری که هیچ قدرتی، امکان و جرات حمله به آن را ندارد. همان سپری که سالهاست عده ای در پناه آن و در کمال امنیت، علیه "حاج عبدالله" و بقیه مدافعان حرم می نویسند و می گویند و.....
👤 دکتر محمدصادق کوشکی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 کار روحانیت، اسوهسازی است نه تربیت حداقلی
🔸هدف روحانیت از تربیت کردن در مساجد حداقلی نیست. بلکه هدف، تربیت "انسان" و به اوج رساندن اوست. هدف ما تربیت سیصد و سیزده نفر برای یاری کردن امام زمان (عج) است، نه اینکه بخواهیم آمار آسیبهای اجتماعی یا بزهکاری را پایین بیاوریم.
🔹البته طبیعی است که اگر ما وظیفهمان را بهدرستی انجام دهیم، آمار زندانیها هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما کار ما این نیست که نگذاریم جوانی قتل انجام دهد. کار ما این است که قلّه و اُسوه بسازیم، تا این اُسوهها روی بقیه تاثیر بگذارند. تا وقتی که تفاوت و اختلاف این اُسوهها با بقیه زیاد نباشد، نتیجه حاصل نخواهد شد. تفاوت اُسوهها با بقیه باید بسیار زیاد باشد و در تربیت اُسوهها نیز باید سختگیری شود.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۵۵
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #با_هم_ببینیم
👤دکتر مرعشی- روانشناس|آیا راه علم از دین و عقیده جداست ؟
✍توضیحات دوره جامع روانشناسی اسلامی 👇👇👇👇👇👇
⭕️eitaa.com/fatehan/1914
✍اطلاعات تکمیلی و ثبت نام 👇
⭕️ @moshaver1
📖 دفاع مردمی و خاطره دولتی
🔸جنگ ما تفاوت عمدهای با جنگهای عالم داشته است. یکی از تفاوتهایش مردمی بودن است. جنگ ما را سپاه و ارتش پیش نبرد. اینها خیلی زحمت کشیدند. نقش مؤثری داشتند ولی بدنه رزمنده ما مردمی بود و این ماهیت با جنگهای دیگر خیلی متفاوت بود. حالا شاید بگوییم این بد بود که ما دوتا ارتش داشتیم و باز کل جنگ متکی بود به بسیج. بالاخره همین بود.
🔹واقعیت جنگ این بود که اعزامها از مساجد صورت میگرفت. حتی بسیاری از آموزشهای نظامی در مساجد انجام میشد. آنجایی که تهییج و تجهیز میکرد بسیج و پایگاه مردمیاش بود؛ از نیرویش گرفته تا فرمانده اش تا مربا و کنسروش، هرکدام به شکلی، بهصورت مردمی و خودجوش تهیه میشد.
🔸پس در خود جنگ که باید سازمانهای نظامی بطور خیلی جدی وارد میشدند و جنگ را اداره میکردند، حضورشان در مقایسه با حضور مردمی خیلی کمتر بود. حالا بعد از جنگ، برای برگزاری مراسم بزرگداشت و خاطره جنگ، میگویند که همه چیز باید دولتی باشد. یعنی حتی مردم حق ندارند خودشان مثلاً سنگ قبر بگذارند برای شهدایشان. بهشت رضا و دهها آرامستان شهدا در کل کشور را باید خراب کرد. همه جعبهآینههای متنوع و رنگارنگی را که مردم بر سر مزار شهدایشان گذاشتهاند باید امحا کرد. همه را باید با خاک یکسان کرد و از نو مطابق سلیقه فلان مدیر بنیاد شهید، یک شکل و بیهویت کرد.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۴۸
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | فلسفه سیاسی اسلام
👤 حجت الاسلام والمسلمین واسطی
🔸در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین واسطی معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، فلسفه سیاسی اسلام و ساختار اعمال قدرت براساس نگرش اسلام را تبیین کردند.
🔹بحث پیرامون محورهای فلسفه سیاسی اسلام است؛ در مباحث فلسفه سیاسی در سه محور؛ هویت سیاست، سازههای سیاست، فرآیندهای سیاست بحث و گفتگو صورت میپذیرد.
🔸هویت سیاست:
سیاست یعنی: برنامهریزی برای مدیریت کلان اجتماعی. اگر کسی بگوید من با سیاست کاری ندارم، یعنی برایم مهم نیست که جامعهی من چگونه باشد، رسانه من چگونه باشد، نظام آموزشی من چگونه باشد و ... .
🔹آنهایی که خود را از سیاست کنار می کشند، غالبا از بداخلاقیهای سیاسی نفرت دارند. مسلمان نمی تواند خود را از سیاست به معنای تلاش برای بهینهسازی برنامهها و مدیریت کلان اجتماع کنار بکشد.
🔸سازههای سیاست:
عقل بشر به جایی رسیده که در مورد ضرورت تشکیل حکومت بحثی ندارد. بحث در مورد این است که چه کسی و با چه برنامهای میخواهد بر آنها حکومت کند. هر جامعهای به دنبال پاسخ این سؤالات است: مشروعیت حاکم، منبع قانون و حیطه اختیارات حاکم. اگر سیاست مدیریت کلان است، عناصر و متغیرهای اصلی آن چیست؟
🔹چهار عنصرِ «سرزمین، جمعیت، قانون و دولت» عناصر اصلی در فرآیندهای سیاسی هستند. نوع سیاست تابعی است از ...
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/69
🆔 @fatehan
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📶 کارگاه جامع #روانشناسی_اسلامی
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🔰منزل دوم: چيستي روانشناسي اسلامي تا رواندرماني با رويکرد اسلامي
سرفصل های کارگاه:
۱. چيستي و امکانسنجي روانشناسي اسلامي (ماهيت روانشناسي اسلامي)
۲. چرايي روانشناسي اسلامي (ضرورت روانشناسي اسلامي)
۳. چگونگي دستيابي به روانشناسي اسلامي (روش شناسي)
۴. اصطلاحات تخصصي، سازهها و سنجهها در روانشناسي اسلامي
۵. فرضيه سازي و آزمون فرضيه در روانشناسي اسلامي
۶. نظريه پردازي در روانشناسي اسلامي
۷. رواندرماني اسلامي و بهداشت رواني در اسلام
۸. رويکرد روانشناسي اسلامي به مدل زيست پزشکي بيماريهاي رواني
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
📲 09363732094
🆔 @moshaver1
با ما همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 اولین جلسه #کارگاه_جامع_روانشناسی_اسلامی هم اکنون در حال برگزاری است.
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی (پزشک، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)
👈 منزل دوم: از چیستی روانشناسی اسلامی تا رواندرمانی با رویکرد اسلامی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نکته اي درباره شبهه تعارض دين و توسعه
🔸در پاسخ کسانی که دستورات دینی را مانع حرکت به سوی رشد و توسعه اقتصادی میدانند این نکته نیز قابلتوجه است که برخی از جامعهشناسان غربی اظهار کردهاند که اصولاً یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی اروپا و غرب در قرن شانزده و هفده، عامل دینی و «اخلاق پروتستان» بود.
🔹پروتستان که یکی از سه مذهب معروف مسیحیت (کاتولیک، ارتدوکس، پروتستان) است و در قرن شانزده پایهگذاری شد، پیروان خود را به زهد و استفاده کمتر از دنیا دعوت میکرد. ماکس وبر، جامعهشناس معروف آلمانی، در کتابی با نام «اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری» مدعی شده که پیشرفت جامعه غرب از آن زمان شروع شد که مذهب پروتستان در آن رواج پیدا کرد. او مدعی است، در بین کشورهای اروپایی، آنهایی که مردمشان پروتستان مذهب بودند پیشرفتشان در زمینه اقتصاد بیشتر بود؛ و این مطلب را مربوط به اخلاق پروتستان میداند که به وارستگی از دنیا و کممصرف کردن توصیه میکند. این دستور باعث گردید مردم کمتر مصرف کنند و بیشتر به پسانداز سرمایه روی بیاورند. انباشت این سرمایهها بر روی هم باعث تقویت بنیه اقتصادی کشورهای غربی شد و درنهایت نیز به رشد و توسعه اقتصادی آنها منجر گردید.
🔸البته استدلالی که ماکس وبر برای چگونگی پیدایش رشد و توسعه در غرب کرده، از نظر ما تمام نیست، اما غرض این است که ببینیم حتی برخی از کسانی که به دین و پیامبران الهی اعتقاد ندارند، نظرشان این است که تعالیم انبیا در زمینه زهد و قناعت باعث پیشرفت اقتصادی، و نه عقبماندگی در این زمینه، می شود.
🔹درهرحال همانگونه که توضیح دادیم توصیههای دین به زهد و قناعت و مصرف کمتر هیچ منافاتی با کار و تولید بیشتر ندارد. کاملاً ممکن است که مردم و ملتی از نظر تولید ثروت ملی در درجه اول قرار داشته باشند، اما مصرفشان از بسیاری از کشورها پایینتر باشد. جمع این دو مسئله مشتمل بر هیچ تناقضی نیست.
🔸از سویی دیگر، کسانی که تمام توجهشان به دنیا است و روحیه مصرفگرایی و تلذذ هرچه بیشتر دارند، در اثر افراط در این امر مشکلاتی را برای خود و جامعه به وجود می آورند. بسیاری از این افراد برای رسیدن به پول و لذت بیشتر دست به دزدی، خیانت، اختلاس، ارتشا و کارهایی از این قبیل میزنند. در نگاه کلان، گاهی هزینههایی که صرف مقابله با این امور میشود به حدی زیاد است که درآمد ملی کشور را تحتالشعاع قرار میدهد.
🔹طبق آمارهایی که کشورهای پیشرفته غربی، خود منتشر میکنند، هزینههایی که آنان برای معالجه بیماریهای عصبی و برخی بیماریها نظیر ایدز صرف می کنند رقم بسیار بالایی را تشکیل میدهد. بیماریهای عصبی و ایدز دو رهآورد روحیه مصرفگرایی و تلذذ هرچه بیشتر هستند. اگر پولها و امکاناتی را که در این کشورها برای پلیس، زندانها، ندامتگاهها و مسائل مربوط به جرم و جنایت هزینه میشود به این رقم اضافه کنیم، خواهیم دید که رقم آن کاملاً قابلتوجه و تأمل است. اگر این کشورها پیشرفت و صنعت و تولید را با اخلاق، زهد، قناعت و روحیه کم مصرف کردن همراه میکردند بسیاری از این هزینهها پیش نمیآمد.
🔸بههرحال اگر ما دین و دستورات دینی را درست بفهمیم و عمل کنیم، خواهیم دید که هم دنیا و هم آخرت ما آباد خواهد شد. متأسفانه ما «زهد» را به «تنبلی» و «توکل» را به «بی عاری و بیکاری» معنا میکنیم، و آنگاه نتایج سوء تنبلی و بیکاری را به دین نسبت می دهیم. هیچ گاه معنای زهد و توکل، تنبلی و بیکاری نیست. اسلام به زهد و توکل دعوت کرده، نه به تنبلی و بیکاری.
🔹اشکال در ما است که این دو مفهوم را بد معنا میکنیم و برداشت غلطی از آنها داریم. دو مفهومی که می توانند در رفتار و شخصیت فرد و ترقی و پیشرفت جامعه تأثیراتی بسیار مثبت داشته باشند، در اثر برداشتهای غلط ما به عواملی بازدارنده تبدیل شدهاند.
✂️ #برشی_از_کتاب : به سوي او، ص ۱۹۰
👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اسعدالله ایامکم
🔸میلاد جوادالائمه امام محمد تقی علیهالسلام مبارک باد
🔹الْمُؤمِنُ يَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفيقٍ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
🔸مؤمن در هر حال نيازمند به سه خصلت است: توفيق از طرف خداوند متعال، و واعظى از درون خود، و پذيرش نصيحت كسى كه او را نصيحت نمايد.
📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۵۸
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊 امشب رضویون شادند همه
🌸 دل در حرم رضا نهادند همه
🎊 عیدى ولادت از رضا مى گیرند
🌸 خشنود ز مقدم جوادند همه
🎊 میـلاد امـام جواد علیه السلام مبارک
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 چگونه عمل کنیم که این فکر فعال بشود؟
🔸راهش این است که جایزه بدهیم به کسی که فکر من را «نقض» کرد. من به ذهنم اين میآید و این راهحل من است. هر کس توانست آن را نقض بکند و اشکال بر آن گرفت، به او جایزه بدهیم. جایزه بدهیم به رد کنندگان نظر خود.
🔹درصورتیکه بتوانند ثابت کنند که نظر ما اشکال دارد، اگر جلسهای میگیرید و دور هم هستید و میخواهید فکر کنید، به کسی که اشکال کارتان را میگیرد و بیان می کند جایزه بدهید. نگوییم دشمن ماست، نگوییم غرض دارد! این یک مشکل اخلاقی است.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص 76
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | علوم انسانی و انقلاب اسلامی
👤 دکتر سعید زیبا کلام
🔸طبقه بندی علوم انسانی در جامعه ی امروز ما چگونه است؟
🔹قطار امروز علم در دانشگاه های امروز ما چگونه ریل گزاری شده است؟
🔸روش تحقیق امروز در دانشگاه ها چگونه به قفل و زنجیر علم تبدیل شده است؟
🔹آیا تحول در علوم انسانی و تولید علم دینی امکان پذیر است؟
🔸با کدام استدلال اهمیت تحول در علوم انسانی به اندازه ی حیات انقلاب اسلامی است؟
🔹برای شکستن طلسم امروز علم در جامعه چه باید کرد؟
🔸آیا حوزه ها ی علمیه به ضرورت تحول در علم رسیده اند؟
🔹چرا فارغ التحصیلان امروز دانشگاه توانایی حل مشکلات جامعه ی ما را ندارند؟
🔸پاسخ به این سوالات و چندین سوال اساسی دیگر را از زبان فیلسوف ارجمند جناب اقای دکتر سعید زیبا کلام بشنوید.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/97
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #با_هم_ببینیم
👤 علامه حسن زاده آملی (حفظهالله) | اندر فضائل خواجه نصیرالدین طوسی
🔺سلامتي و طول عمر علامه و شادي روح خواجه #صلوات
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan