eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
63 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
رویکردها در باره تربيت ديني، دو رويكرد وجود دارد: رويكرد مناسكي و رويكرد معرفتي – اخلاقي. در رويكرد نخست، تربيت ديني يعني انتقال مناسك دين به فرزند. در اين رويكرد، فرزند با ايمان يعني کسی كه نماز مي­ خواند، روزه مي­ گيرد، در نماز جمعه و جماعت حضور مي­ يابد، در مراسم عزاداري شركت مي­ كند، به مجلس دعا و قرآن اهميت مي­ دهد، به سخنراني­ هاي مذهبي گوش مي­ دهد، ظاهر مناسبي دارد، تسبيح و انگشتر عقيق در دست و ذكر و دعا بر لب دارد، يقه پيراهن خود را مي­ بندد و يا دست كم آن را باز نمي­ كند، سر به زير دارد، به نامحرم نگاه نمي­ كند، پوشش و حجاب مناسب دارد و... در ديني بودن اين امور ترديدي نيست؛ همه اين امور جزء تربيت ديني به شمار مي­روند، اما سؤال اين است كه آيا مي­توان اين امور را محور اساسي تربيت ديني قرار داد؟ واقعیت این است که (همه اینها تربیت دینی هستند، اما همه تربیت دینی نیستند). سخن بر سر جايگاه اين امور در جورچين تربيت ديني است. و اما در رويكرد دوم، تربيت ديني يعني شكل دهي معرفت و اخلاق فرزند. در اين رويكرد، فرزند با ايمان كسي است كه از پايه­ هاي معرفتي و اخلاقي مناسبي برخوردار باشد. در اين رويكرد، مناسك و ظواهر دين معيار و اصل قرار نمي­ گيرد، بلكه بر بنيان­ هاي معرفتي واخلاقي تكيه مي­ شود. جالب اين كه معرفت و اخلاق، پايه­ هاي شكل گيري رفتارند و رفتار هر دانش آموز، متأثر از شناخت و اخلاق اوست. قرآن كريم مي­ فرمايد: «قل كل يعمل علي شاكله؛ بگو هر كس بر اساس شاكله دروني­اش عمل مي­ كند.» (سوره اسراء، آيه 84) معرفت و اخلاق صحيح، رفتار صحيح را به وجود مي­ آورد، و معرفت و اخلاق نادرست، رفتار نادرست را. بنابر اين، موفقيت تربيت مناسكي نيز در گرو تربيت معرفتي – اخلاقي است. اگر رفتارهاي ديني بر پايه معرفت و اخلاق صحيح شكل نگيرد، «پايدار» نخواهد بود. به تعبير حضرت آيت الله جوادي، «ايماني كه با عصاي موسي بيايد، با گوساله سامري مي­ رود!» به همين جهت است كه در منابع اسلامي، بر بنيان­ هاي معرفتي و اخلاقي، بيش از مناسك و رفتارها تأكيد شده است. در روايات تأكيد شده است كه به كثرت نماز، روزه، حج، مناجات­ هاي شبانه و مانند آن نگاه نكنيد؛ چرا كه شايد عادت فرد شده باشد به گونه­ اي كه اگر آنها را ترك كند، دچار اضطراب گردد. سپس تأكيد مي­ كنند كه به «صداقت» و «امانتداري» فرد توجه كنيد (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2 ص 51 ح 197). در اين احاديث، بر دو مؤلفه تأكيد شده است. در بحث عبادت شديد امام صادق(ع) و جرياني كه با پدرشان داشتند نيز بر مؤلفه «بردباري» تأكيد شده بود. اكنون بحث در شمردن مؤلفه­ هاي تربيت ديني نيست، به خواست خداوند در آينده به آن خواهيم پرداخت. آنچه اينجا مطرح است گشودن اين فضا است كه تربيت ديني منحصر در مناسك نيست و بلكه بنيان آن معرفت و اخلاق است. بنا بر اين بايد در تلقي خود از تربيت ديني تجديد نظر كنيم و آن را بر اساس منطق قرآن و حديث، تنظيم نماييم. بیایید قدری بیندیشیم که ما بیشتر بر مناسک تأکید کرده ایم، یا فضایل و مکارم؟؟!! ادامه دارد.... با ما همراه باشید ⏬ http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5 کانال بله ⏬ http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
🎵 💠تنها دلیل شادی انسان 📎حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان لینک دریافت فایل صوتی: fatehan.net/post/113 با همراه باشید... ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📣 ♦پیوندتان مبارک 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠به عزت وجلال خودم سوگند امیدبنده خودم را به هرکسی و هرچیزی قطع می کنم تا به جز به من به کسی دل نبندد... 🎤استاد پناهیان 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 با همراه باشید: 👇👇 👇👇 👇👇 ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
‍ 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 یا انسان هنگامی که در اوج رفاه موعود سوسیالیسم قرار بگیرد و در بعد معنوی به عرفان عمیق هند هم دست بیابد و روح تشنه اش را در زیر شبنم جنگل های مبهم هتل به سیراب کند. و به طراوت برساند، این انسان سرشار در دو بعد، رنجش عمیق‌تر و جانکاه‌تر خواهد شد و بن‌بست سخت‌تری خواهد داشت. اگر در جوامع سرمایه داری پس از رسیدن یک عده به رفاه عالی، برای همین ها بن‌بست مطرح شد، در جوامع سوسیالیست پس از رسیدن به اوج رفاه عمومی، همه هیپی می شوند و به عصیان چنگ می‌زنند و به عرفان شرق پناه می آورند... تا آن روز که در این بن‌بست هم بمانند و راهی دیگر بخواهند. انسان حتی پس از فرار از برون و هجرت از بپرون و رسیدن به پناهگاه درونی خویش، در این زندان هم نمی‌تواند بماند و در این آزادی هرز هم نمی‌تواند دوام بیاورد، که در این وسعت تبخیر هم مجبور است خویشتن را از هرزگی و ولنگاری برهاند و خود را در جهتی عالی‌تر رهبری کند و از آزادی خویشتن هم آزاد گردد. این جهت اگر جهت برتر باشد، مطرح می‌شود و باروری وگرنه خسر و زیان، آن هم در بطن تکامل. این مفهوم رشد است که در برابر خسر آمده و این مفهوم با تکامل تفاوت‌ها دارد. 📝رشد، زیاد شدن انسانی است که به استعدادهای تکامل یافته‌اش جهت می‌دهد و آن‌ها را از بن‌بست می‌رهاند و به دنبال روش حرکت و صراط و رهبری می‌افتد و ضرورت «مذهب» را می‌یابد. ادامه دارد... ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
‍ 💠🔹〰〰〰〰〰〰〰🔹💠 💥تمدن اسلامی شعاری ✒سیدمحمدآل عمران 💠〰〰〰〰💠 مشکل بعدی در تحول در علوم و شکل گیری تمدن اسلامی این است که بنا داریم با عقل مدرن به دنبال تمدن اسلامی باشیم. بدین معنا که عقل مدرن و انسان جدید در ساحت خود عالَم و جهان را به گونه ی خاصی دیده است و عالَمی شکل گرفته است و متناسب با آن عالَم نیازهایی را برای انسان شکل داده است و وقتی ما می خواهیم در مورد تمدن دینی صحبت کنیم نیازها را اصل گرفته و برای آن ها می خواهیم چاره بیاندیشیم!!! در حالیکه باید گفت برای تمدن اسلامی باید علم اسلامی شکل بگیرد و برای علم اسلامی باید عالَم دینی و قدسی شکل بگیرد. به زبان ساده تر چه بسا در عالم دینی و قدسی که باید شکل بگیرد بسیاری از نیازهایی که اکنون انسان مدرن نیاز می انگارد، کنار برود. نکته پایانی اینکه هر گاه در باب روش و راه نیل به تمدن اسلامی مطلبی مطرح می شود، همه آن را در قالب علم و روش حصولی می انگارند در حالیکه باید گفت اگر بخواهیم از طریق علم و روش حصولی به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم دیگر  این تمدنی که درباره اش صحبت می کنند با تمدن مدرن تفاوتی نخواهد داشت. زیرا این تمدن نیز بر اساس عقل غیر قدسی شکل گرفته است. تمدن اسلامی فقط با ارتباط با وجود و فقط وجود می تواند شکل بگیرد و اگر جامعه به سمت توجه و ارتباط با وجود سوق داده شود، آنگاه می توان نسبت به شکل گیری تمدن اسلامی خوش بین بود... اگر اینگونه نشد آنگاه مدام شعار می دهیم تمدن اسلامی... تمدن اسلامی.... تمدن اسلامی... 📥لینک دریافت کامل یادداشت fatehan.net/post/92
📝حجت الاسلام دکتر پسندیده 🔰مناسبات تربیت دینی و تربیت برای زندگی برخی تصور می کنند تربیت یا باید برای دین باشد یا برای زندگی. در این تصور، تربیت دینی ارتباطی با زندگی افراد ندارد و تنها به بعد آخرتی انسان می پردازد و تربیت برای زندگی به دنیای انسان میپردازد و ارتباطی با آخرت فرد ندارد. هر کدام از این دو تصور نیز طرفدارانی دارد. برخی میپندارند بعد معنوی و آخرتی انسان مهم است و لذا باید تربیت دینی به معنی خاص و محدود آن را محور قرار داد و برخی که به موفقیت زندگی دنیا میاندیشند، معتقدند تربیت برای زندگی را باید محور قرار داد. سخن گروه اول این است که اگر به تربیت برای زندگی بپردازیم، آخرت فرزندمان تباه می شود و سخن گروه دوم این است که اگر به تربیت دینی بپردازیم، پس زندگی او چه می شود؟ شاید این گروه دوم، همان کسانی باشند که رسول خدا(ص) در باره آناه فرمود: وَيلٌ لِأَولادِ آخِرِ الزَّمانِ مِن آبائِهِم. فَقيلَ: يا رَسولَ اللَّهِ، مِن آبائِهِمُ المُشرِكينَ؟ فَقالَ: لا، مِن آبائِهِمُ المُؤمِنينَ؛ لا يُعَلِّمونَهُم شَيئاً مِنَ الفَرائِضِ، و إذا تَعلَّموا أولادُهُم مَنَعوهُم، و رَضوا عَنهُم بِعَرَضٍ يَسيرٍ مِنَ الدُّنيا، فَأنا مِنهُم بَرِيٌ، و هُم مِنِّي بُرآءٌ. واى بر كودكان آخر زمان از دست پدرانشان!». گفته شد: اى پيامبر خدا! از پدران مشركشان؟ فرمود: نه. از پدران مؤمنشان كه چيزى از واجبات را به آنان نمى آموزند و چون فرزندانشان، خود بياموزند، آنان را باز مىدارند و نسبت به آنان از [داشتن] چيز اندكى از دنيا راضى مىشوند. من، از آنان بيزارم و آنان، از من بيزارند. پیش از این که به داوری در باره این دو بپردازیم، اجازه بدهید خاطرهای را عرض کنم. حدود سه سال پیش در مراسم دعای ندبة ماهیانه یکی از شخصیتهای علمی – دانشگاهی کشور (که الان شخصیت سیاسی هم شده است) به عنوان سخنران شرکت می کردم. عنوان بحث من عوامل موفقیت زندگی در اسلام (قرآن و حدیث) بود. دوره اول آن که تمام شد، پس از وقفه ماه مبارک رمضان یا تعطیلات عید، دوباره به مراسم دعوت شدم. این بار صاحب بیت درخواست کرد که بیشتر در باره مسایل اخلاقی سخن بگویم. من به ایشان گفتم در سری قبل، من چیزی جز اخلاق نگفتم! و ایشان تعجب کرد. من آنجا از صبر، زهد، توکل، حج و ... صحبت کرده بودم، اما در قالب نقش و کارکرد آنها در موفقیت زندگی. اجازه بدهید به آن تقابل برگردیم. در این باره باید ببینیم اساساً تقابل تصور شده میان این تربیت دینی و تربیت برای زندگی، صحیح است یا نه؟ آیا این یک تناقض واقعی است یا یک پارادوکس و تناقض نما است؟ واقعیت این است که میان این دو تضاد و تقابلی وجود ندارد. ابعاد مختلف تربیت دینی، عواملی برای موفقیت در زندگی بشمار میروند. اساساً دستورات دینی سبکی از زندگی را ارائه می کنند که هم دنیا و هم آخرت فرد را آباد و اصلاح می کند. اصلاح آخرت و زندگی جاویدان انسان از ره گذر اصلاح دنیا تأمین می شود. در آینده خواهید دید که به طور مشخص هر کدام از مؤلفه های تربیت دینی چه نقشی در زندگی دارد، آنچه اینجا به طور کلی مهم است این که همه فضایل اخلاقی و باورهای اعتقادی و رفتارهای عبادی در پیچ و خم زندگی دنیا معنا می یابند و کارایی پیدا می کنند. بنا بر این تربیت دینی نه تنها تضادی با موفقیت در زندگی ندارد، بلکه تنها راه و بهترین عامل تأمین موفقیت زندگی است. دین، از آنجا که از منبع اطمینان بخش وحی سرچشمه می گیرد، بهترین راه موفقیت انسان است. از این رو میتوان گفت که موفقیت فرزندان جز از راه تربیت دینی تأمین نمی گردد و تربیت دینی ره آوردی جز موفقیت آنان ندارد.
اجازه دهید برای روشن ­تر شدن بحث، به نتایج یکی از بررسی­ های علمی و اسلامی اشاره کنم. در تیرماه سال 1387 همایش اسلام و آسیب­های اجتماعی به همت سازمان بهزیستی کشور برگزار گردید. پژوهش بخش اسلامی این همایش بر عهده پژوهشکده علوم حدیث بود که اینجانب نیز به جهت مسئولیتم، مستقیماً در همه موضوعات همایش درگیر بودم. همایش 9 آسیب اجتماعی را محور بررسی قرار داده بود که عبارت بودند از: 1) اعتیاد، 2) خودکشی، 3) فرار از خانه، 4) کودکان خیابانی، 5) کودک آزاری، 6) دختران و زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، 7) همسرآزاری، 8) طلاق و 9) آسیب­های نو پدید(مثل اینترنت، ماهواره و...). به راستی چرا خشونت خانوادگی زیاد شده است؟ چرا زن و شوهرهای جوان با اندک مشکلی، راه دادگاه طلاق را در پیش می گیرند؟ چرا خشونت های خیابانی افزایش یافته است؟ نتایج بررسی­ های اسلامی نشان داد که این 9 موضوع به چند محور کلی در مطالعات اسلامی برمی­ گردند که عبارتند از: سبک فرزندپروزی، سبک ازدواج و زندگی زناشویی و سبک تربیت جنسی؛ و در نهایت همه اینها به سبک زندگی دینی بازمی­ گردد. آنچه به موضوع بحث ما مربوط می شود، سبک فرزند پروری و رابطه آن با آسیب­ های اجتماعی است. نابردباری در برابر مشکلات و ناتوانی در تحمل و یافتن راه حل مناسب برای آنها، از عللی است که می­تواند فرزند را به اعتیاد، خودکشی و یا فرار از خانه بکشاند. فرزندی که توانمندی تحمل و حل مشکلات را نداشته باشد، برای فرار از وضعیت موجود یا به سمت اعتیاد می­رود تا وی را از هشیاری و درک سختی های زندگی رها کند و یا دست به خودکشی می­ زند تا به رنج خود پایان دهد و یا با کوچک ترین مشکلی از خانه فرار می­ کند و همین امور می تواند زمینه آسیبهای جنسی و بزهکاری های دیگر را فراهم سازد. طبق نظریه مرتون لذت گرایی و تأکید بیش از اندازه بر دستاورد از علل گرایش به اعتیاد است؛ زیرا این افراد هنگام دست نیافتن به هدف، برای تسکین خود به سمت مواد مخدر روی می­آورند(در این باره می توانید به کتاب «پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی»/ انتشارات دارالحدیث مراجعه کنید). همین امر ممکن است به خودکشی منجر شود و یا فرد را برای یافتن زندگی بهتر از خانه فرار کند که می تواند زمینه فسادهای بعدی را فراهم کند. فقدان توان بازداری و خویشتنداری (یا همان تقوا)، مقاومت افراد را در برابر محرک های جنسی کاهش می دهد و موجبات آلودگیهای جنسی را فراهم می کند. این امر می تواند در دنیای واقعی و یا مجازی رخ دهد و.... من ریشه اصلی ( یا یکی از اساسی ترین عوامل) بی عفتی، بدحجابی، اعتیاد و اموری از این دست را خطا در تربیت فرزند می دانم. اینها در اساس یک مشکل تربیتی اند، نه جنسی (از هر دو نوع آن). همان گونه که می بینید فقدان مؤلفه ­های دینی و وجود عناصر غیر دینی در شخصیت افراد، موجب بروز ناکامی در زندگی و همچنین آسیب های اجتماعی می گردد. لذت گرایی افراطی و فقدان توان صبر در برابر مشکلات، وجود حرص و فقدان عنصر قناعت، نارضایتی و زیاده خواهی، فقدان تقوا و توان خویشتنداری و اموری از این دست، همگی از عناصر غیر دینی هستند که علت بروز این نابهنجاری ها می باشند و موجبات ناکامی و شکست را در زندگی فرزندان به وجود می آورند. در حقیقت، بیشتر آسیب های اجتماعی به آسیب های فردی بر می گردد که آن هم به خاطر آسیب های اخلاقی و اعتقادی و رفتاری است. در طرف مقابل، تربیت فرزند با مؤلفه های صبر، قناعت، شکر، رضامندی، تقوا و اموری از این دست، می تواند فرزندان را در برابر واقعیتها و آسیب ها واکسینه کرده و مصونیت می بخشد و در نتیجه کامیابی و بهروزی را برای آنان به ارمغان می آورد. این، اکنون تنها سخن دین نیست، بشر غربی نیز با آزمون و خطا به همین نتیجه رسیه است. ملیکه بوربا کتابی در باب تربیت فرزند دارد به نام پرورش هوش اخلاقی که در سال 2001 چاپ و سال 1390 توسط انتشارات رشد ترجمه و در ایران به چاپ رسیده است. وی در این کتاب از اموری مانند: همدلی(دل رحمی)، وجدان، خویشتنداری(تقوا و صبر)، احترام، مهربانی(محبت)، بردباری(حلم و کظم غیظ) و انصاف، به عنوان هفت فضیلت اساسی یاد می کند که برای درست رفتار کردن، به فرزندان باید آموخت. بنا بر این، نه تنها تربیت دینی منافاتی با تربیت برای زندگی ندارد، بلکه راه موفقیت در زندگی، تربیت دینی است. رویگردانی از تربیت دینی رابطه مستقیمی با ناکامی دارد و رویکرد به تربیت دینی، رابطه مستقیم و تنگاتنگ با کامیابی و بهروزی افراد در زندگی فرزندان دارد. آنچه مهم است اين كه بايد نگاه به تربيت ديني را تغيير داد و از تربيت مناسكي به يك تربيت جامع نگر، روي آورد كه شامل مؤلفه­ هاي مختلف دينداري گردد. چنين تربيتي موجبات موفقيت فرزندان در زندگي آينده را به وجود مي­ آورد. ادامه دارد.... کانال فتح ⏬ @fatehan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📣 ♦نیروهای انقلابی چرا دبستان نمی زنند؟! 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔴اهمیت تربیت آنجا مشخص میشود که پیامبر اکرم اسلام،تربیت حضرت علی علیه السلام را از دوران کودکی بر عهده میگیرند.... 🔴بزرگترین سرمایه انسانی ما با عدم وجود یک نظام آموزشی درست دارد از دست میرود.... 🔥بعد اسرائیل می آید برای ما سند 2030 طراحی میکند....!!! 🎤استاد پناهیان 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 با همراه باشید: 👇👇 👇👇 👇👇 ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
‍ 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 🔍نیازها🔍 انسان سرمایه هایی دارد. در فاصلهٔ تولد و مرگ بر روی این سرمایه‌ها تجارت‌هایی انجام می‌دهد. این سرمایه را در بازارها و تیمچه‌هایی به جریان می‌اندازند. ناچار باید بهترین بازار و بهترین خریدار را بشناسد و بهترین میدان سودآفرین را جولانگاه خود بسازد و از تجارت‌های خسارت بار بگریزد «تا سرمایه هایش رشد کنند و توشهٔ بی‌نهایت راهی را که در پیش دارد فراهم سازد.» ما از استعدادهای عظیم انسان می یابیم که انسان بیشتر از این محدودهٔ هفتاد ساله است. انسان برای این زندگی محدود به این همه استعداد نیاز نداشت، همان غرایز فردی و اجتماعی برای رفاه و نظم و عدالت زندگی هفتاد ساله کافی بودند. ما از عظمت استعدادهای انسان، ادامهٔ او را می‌یابیم و جون انسان بی‌نهایت سرمایه برخوردار است، پس بی‌نهایت ادامه خواهد داشت و برای این بی‌نهایت راه باید استعدادهایش را بارور کند و پاهای نیرومندی پرورش دهد و مرکب‌هایی تهیه نمود و راه‌هایی را پشت سر گذاشت. ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
‍ 💥〰〰〰〰〰〰〰〰〰💥 🎵 📣 همایش 🔹تبلیغ موثر به چه دانش هایی نیازمند است؟ 💥〰〰〰〰〰💥 🔷تبلیغ دین چه مولفه هایی دارد؟ 🔷آیا برای یک تبلیغ موثر باید تکنیک هایی فرا گرفته شوند؟ این تکنیک ها چقدر موثر است؟ 🔷یک مبلغ خوب ، چه دانش هایی را باید فرا گیرد؟ استاد پناهیان در این صوت تکنیک ها را تنها 10 درصد موثر می دانند . ایشان دانش هایی را بعنوان دانش های اساسی مطرح می کنند که نه می توان آنها را در دانشگاه یافت و نه در حوزه . انسان شناسی ، جامعه شناسی ، تاریخ ، نگرش سیستمی ، روانشناسی دین برخی از این دانش هاست . ایشان بصورت عملیاتی راهکارهای دستیابی به این دانش ها را ذکر می کنند . جهت استفاده حداکثری از صوت آن را با گوشی استماع نمایید. 🎤سخنران استاد پناهیان لینک دریافت فایل صوتی📥 🔷 fatehan.net/post/94 با فتح همراه باشید: ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
📝یوسف شیخی دانش آموخته ی روانشناسی عمومی 🔹 "یک عامـل استرس زا و راه حل آن" -هرگاه انسان هدفـی را تعیین میـکند،ولــی به خاطر وجود موانعی به آن نـرسد،احساس ناکامی میکند و این وضعیت به استرس می انجامد. این تاثیرات هیجانی جانبی ناکـامی همــراه با حسرت در یک فرد حالـت بسیار ناخوشایـندی را ایجاد میـکند. -در این بین لازم به ذکر است که هر چه قدر آرزو های فرد بیشـتر باشد دچار استـرس بیشتـری خواهد شد. 'راه حل این مسأله این است که از آرزو های دور و دراز دست برداریم' حضرت علی«ع»همواره به واقع بینی،نظم و برنامه ریزی(نامه۳۱)و پرهیز از آرزوهای دور و دراز که معمولا دست نیافتنی هستند،توصیه کرده است.(قصار،۲۱۹). پس بیش از اینکه به رویاپردازی اهمیت بدهیم واقع بین باشیم و بیش از آرزو کردن تلاشگر در عرصه ی زندگی باشیم. -فراموش نکنیم که صرف آرزو هیچ سرانجامی برای ما نخواهد داشت بلکه حرکت و کوشش ماست که سرانجام درستی برای ما رقم خواهد زد. با ما همراه باشید ⏬ http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5 کانال بله ⏬ http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
📝حجت الاسلام دکتر نامخواه 🔸باید شکست این هاون ها را 🔻هر طور حساب کنیم نسبت به گذشته، مناسبات سرمایه‌داری بیش از گذشته در ایران بسط پیدا کرده است. کافی است تنها به دو قلم بانک خصوصی و خصوصی‌سازی نگاهی بیاندازیم. (در «درباره مصافِ انقلاب اسلامی با سرمایه‌داری ایرانی» درباره «هفت شهر سرمایه‌داری در ایران» کمی بیشتر نوشته‌ام http://tabagheh3.ir/1397/12/24) 🔻بانک‌های خصوصی با انبوهی از تبعیض‌های عجیب، مانندِ پدیده بانک بی‌مجوز، آن‌هم در جامعه‌ای که تأسیس بقالی در آن نیازمند مجوزهاست، از جیب ملت خلق اعتبار می‌کند؛ با ابزار تسهیلات طبقه‌سازی می‌کند و اگر جایی کم آورد، هزاران میلیارد از جیب دولت، نقدینگی روی دست جامعه می‌گذارد. 🔻قصه فرایند موسوم به خصوصی‌سازی که یکی داستانست پر آب چشم. واگذاری‌هایی که نتایج آن یک‌سره ضد تولید بوده و اسیرکننده انبوهی از کارگران. نیم‌چه سرمایه‌دارانی که با سرمایه‌ای یک چندم ارزش واقعی، بنگاهی را می‌خرند تا نشان دهند در معادلات عینی کار، عنصر سرمایه به چه میزان بر سهم کارگر تفوق دارد. 🔻کار از کار گذشته و سرمایه‌داری ایرانی، بانک خصوصی باشد یا غیر آن، ده‌ها گام بل بیشتر در جامعه‌سازی به پیش آمده: فیلم و سریال می‌سازد، جشنواره دارد و به سبک زندگی‌ها و نیز مصوبات مجلس و تصمیمات دولت و اقدامات و عدم اقدام‌های قضایی جهت می‌دهد. هر طور حساب کنیم مناسبات سرمایه‌داری در ایران ما، نسبت به پیشتر بسط بیشتری پیدا کرده است ... چرا؟ حرف بسیار است اما یکی از این دلایل این است که در تمام این سال‌ها با زیرساخت‌های فکریِ یک اسلامِ ظاهراً همراه با امام و انقلاب اما تهی از معنا، گمان کردیم سرمایه‌داری مسئله نیست و با نصیحت می‌شود. 🔻هم الآن از هر کدام از آحاد حزب‌الله (نیروی اجتماعی انقلاب اسلامی) که بپرسی با سرمایه‌داری مخالف است اما وقتی می‌پرسی «چه باید کرد؟»؛ این‌جاست که سر و کله استدلال‌های اصولگرایانه با پس زمینه‌ای از باورهای این اسلامِ ظاهراً همراه با انقلاب ولی تهی از معنا، ظاهر می‌شود. آن‌قدر اما و اگر و شاید می‌چینند که اصلا فراموش کنیم اماممان برای‌مان نوشته بود: «آنهایی ‌هم ‌که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند آب در هاون می‌کوبند.»؛ اصلاً فراموش می‌کرده‌ایم یکی از مصادیق اتم اسلام آمریکایی‌ای که امام می‌گفت، اسلام سرمایه‌داری (صحیفه امام، ج 21: 240،145،11) بود. 🔻هر طور حساب کنیم مناسبات سرمایه‌داری در ایران ما، نسبت به پیشتر بسط بیشتری پیدا کرده است؛ چرا؟ چون نیروی اجتماعی انقلاب اسلامی(حزب‌الله)، با دست فرمان قبیله‌ی موسوم اصولگرایی و مستظهر به برداشت‌های فوق‌الذکر از اسلام، در همه این‌سال‌ها در برابر سرمایه‌داری آب در هاون می‌کوفته است. 🔻فرموده‌اند: «سرمایه گذاران[داران] پول را در کشور خرج کنند. امام عصر می بیند و برایشان ثواب دنیا و آخرت دارد.». نه این که این رویه فقط مربوط به ایشان باشد؛ حضرت ایشان فقط کمی تیپ ایده‌آل نصیحت سرمایه‌داران هستند. 🔻«آب در هاون کوفتن» یا ناکنشگری در مسائل اصلی، کنشگریِ غیرمؤثر و تزیینی و نیز کنشگری در مسائل فرعی و پیرامونی، ارمغانی است که سال‌هاست محافظه‌کاری از سفر به دیار تحجر و تقدس‌مآبی، برای نیروی اجتماعی انقلاب به ارمغان آورده است؛ آب در هاون کوفتنی که امروز به آن دچاریم؛ چه در برابر سرمایه‌داری و چه در برابر دیگر غیر‌های انقلاب اسلامی محصول این وضعیت فکری و اجتماعی است. «محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است». کانال فتح ⏬ http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5 کانال بله ⏬ http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⃣ انتخاب موضوع پایان نامه 🖐با عرض سلام و ادب من دانشجوی ارشد روانشناسی اسلامی هستم برای انتخاب موضوع پایان نامه با زمینه اسلامی مشکل دارم اساتید ما در زمینه اسلامی اطلاعاتی ندارن و نمیتونن راهنمایی کنن اگه مجموعه ای آماده بشه در مورد پیشنهاد موضوع و توضیحاتی در خصوص منابع تحقیق و روش انجام تحقیق   و این موارد در سایت منتشر بشه به روانشناسی اسلامی کمک مبشه پاسخ مشاورین فتح ⏬ ✅سلام علیکم خداقوت خلایی که بدان اشاره فرمودید، وجود دارد. چند راهکار برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود: 🔰1. مطالعه مقالات یا پایان نامه هایی که در زمینه روان شناسی اسلامی نگاشته شده است. نشریات موسسه امام خمینی(ره)، دارالحدیث، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ... را می توانید در این زمینه پیگیری نمایید. ♻️2. مطالعه کتابهایی که در زمینه روان شناسی اسلامی در مراکز فوق نگاشته شده اند و یافتن ایده های پژوهشی در آنها. ❇️3. ارتباط گیری با اساتیدی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند و اخذ موضوعات پیشنهادی پژوهشی. در این زمینه می توانید در دوره آموزشی مجازی روانشناسی اسلامی فتح در تابستان سال جاری شرکت نمایید و پس گذراندن آن با شرکت در دوره های پژوهشی فتح، نسبت به پیگیری موضوعاتی پژوهشی زیر نظر اساتیدی همچون دکتر مرعشی و ... اقدام نمایید. موفق باشید. طرح و پاسخ به سوالات شما: @moshaver1 کانال فتح ⏬ http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5 کانال بله ⏬ http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📣 ♦عامل کاهش میل به ازدواج و افزایش طلاق 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💥امروزه میل به ازدواج پایین آمده درصورتی که درمقابل، آمار طلاق دارد بالا میرود... 🔥خب دلیل چیست؟! ◀چند دلیل وجود دارد: ✔پایین آمدن ارزش ازدواج ✔کاهش مسئله امنیت در ازدواج و..... 🎤دکتر حمید حبشی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 با همراه باشید: 👇👇 👇👇 👇👇 ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ⏺کانال بله 🔺️https://ble.im/fatehan
‍ 📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝 ✖️نیازها_ قسمت دوم انسان باید در این محدودهٔ هفتاد ساله پاهایی تربیت کند و مرکب‌هایی بیابد و سرمایه‌هایی را زیاد نماید و توشه هایی برای بی نهایت راه بردارد و سپس راهش را شروع کند و حرکتش را دنبال و نماید. در این دنیا پاها ساخته می‌شوند و در آن مرحله راه ها پیموده می‌گردند. "همهٔ انسانها در یک نقطهٔ انحطاط قرار دارند" و فقط با سرمایه‌هایی هستند و پاهایی. «هرکس هر قدر کار بکند و راه برود بالاتر می‌آید، تا ثروت، تا قدرت، تا ریاست، تا بهشت آب و نان بالاتر می‌آید تا... تا... تا آنجایی که نهایتی ندارد و تا برنمی‌دارد. و این است که علی آن مرد راه فریادش بلند می‌شود آه از توشه کم و راه دور. اگر هدف علی بهشت نان و آب بود و بهشت حوریان بود که آن توشه‌ها کم نبود، با کمتر از این‌ها به آن‌ها می‌رسند. علی راهی دارد بی‌نهایت و این است که هر چقدر توشه بردارد چیزی نیست؛ چون هر مقدار در برابر بی نهایت صفر است و هیچ است و کم است. ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله 🔺http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | تنها راه نجات اقتصاد 🔍 بررسی چالش‌هایی که تولید کننده‌ها با آن مواجهند 👈 در شرایطی که فعالیت‌های غیر مولّد از جمله سوادگری در بازارهایی مانند املاک، خودرو، سکه و ارز با کمترین زحمت سودهای هنگفتی می‌سازند، خودبه‌خود جذاب هستند، برای تشویق تولید کننده‌‌ها چه کارهایی انجام میشود؟ 📥 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42833
🔴 🔺 ⭕️با موضوع: ❤️بررسی ازدواج و روابط دختر و پسر+صوت❤️ 👈وجود در جامعه ما واقعیتی غیر قابل انکار است. ☑️وظیفه نخبگان و صاحب نظران این است که متناسب با واقعیت های امروزین جامعه ما سبک زندگی صحیح را تبیین کنند. ⁉️ما امروزه در این حوزه با پرسش های متعددی مانند سوالات زیر مواجهیم : 🤔چگونه روابط مان را در محیط دانشگاه و ... مدیریت کنیم تا در این ارتباطات آسیب نبینیم؟ 💔اگر درگیر روابط نادرستی شده ایم ، اکنون باید چه کنیم؟ 🔍 چگونه خواستگار واقعی را از خواستگار قلابی تشخیص دهیم؟ ✅آیا الگویی از روابط سالم دختر و پسر در قرآن وجود دارد؟ 😡 با وجود وضعیت بد اقتصادی کشور ، چگونه می توانیم ازدواج کنیم؟ 💎برای یافتن پاسخ سوالات فوق و سوالاتی مشابه توصیه میکنیم حتما این صوت را تا آخر گوش کنید. ✔️ دکتر سید علی مرعشی در این کارگاه که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده است ، نکات مفید و کاربردی زیادی را مطرح کرده اند. 📌لینک دانلود صوت کارگاه👇👇👇 🔸 http://fatehan.net/post/110 💠 گروه علمی فرهنگی فتح ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
‍ ‍📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰📝 📑 📝 ↩ برشی از یادداشت ↩تحول در علوم انسانی 🔹〰〰〰🔹〰〰〰🔹 🔹اساس و محور نگاه در نظریات علوم انسانی، نگاه «سوبژکتیو» است. به این معنا که ارتباط عقل با وحی قطع گردیده و عقل خودبنیاد محور قرار گرفته و خود انسان به عنوان کسی که خود هدف هستی قرار می‌گیرد، نظریات، حول آن شکل می‌گیرند. نگاه سوبژکتیو به علوم بدین گونه است که ما در نظریه‌پردازی به هیچ حقیقتی قائل نبوده و تنها آن چیزی را که خود انسان فکر می‌کند درست است، طرح‌ریزی می‌کند. نتیجه‌ی این نگاه در نظریات این می‌شود که انسان، تک‌ساحتی دیده می‌شود و عُقبائی برای او در نظر گرفته نمی‌شود. در نگاه انسان غربی، تکوین و تشریع بی‌معنا است و اینکه جهان هستی حقیقت و ملکوتی دارد و جهان تشریع باید بر اساس ملکوت خود شکل بگیرد معنایی ندارد. در نگاه انسان غربی هر چه هست همینی است که انسان در اطراف خود می‌بیند و حقایق هستی و آن چیزی که باید باشد، معنایی ندارد. 🔹مشکل اساسی علوم حاضر این است که این نظریات بر اساس مبانی فکری و فلسفی خاصی شکل گرفته که برخاسته از فرهنگ جامعه خود است. رهبری می فرمایند« اینکه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانى‌اى که امروز رائج است، محتواهائى دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متکى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. http://fatehan.net/ ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📣 ♦عادتهایی که مانع شاد بودن میشود... 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💥ترس های نابه جا 💥فکر کردن در مورد نگرانی هایی که با آن خو گرفته میشود 💥غصه خوردن و... ✔از عادتهایی هستتد که مانع شاد بودن ودرنهایت باعث بیمار بودن آدمی خواهد بود... 🎤استاد پناهیان 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 با همراه باشید: ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
رسانه باشید....📩 خبری جدید...📩 توجه توجه نسخه الکترونیکی شاکله منتشر شد یادداشت سردبیر نشریه شاکله: ... نشریه شاکله، نشریه داخلی کانون روان‌شناسی اسلامی دانشگاه تهران، از سوی دانشجویان دغدغه‌مند این تشکل ایجاد شده و تقریباً عمری برابر با عمر این تشکل دارد. نویسندگان مقالات آن، اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی هستند که به‌تازگی وارد فضای جدی‌تری از مطالعات عمیق مبانی علوم انسانی شده و دست به قلم برده‌اند. این نشریه بیش از هر چیز عهده‌دار ایجاد بستری برای رشد قوت نویسندگی دانشجویان دغدغه‌مند و صدالبته رسانیدن صدای تحول‌خواهی در علوم انسانی، در فضای کنونی حاکم بر این عرصه است. تأثیرگذاری بر جو غالب معرفتی، فضاشکنی در چارچوب پیشین حاکم بر علوم انسانی و به جریان انداختن هرچه بیشتر گفتمان اسلامی سازی علوم انسانی در بستر دانشگاه، مهم‌ترین مقصودی است که شاکله –نه فقط در سطح دانشکده بلکه فراتر از آن- دنبال می‌کند. پرواضح است که برای جریان‌سازی در چنین فضایی نیاز مبرم به کار رسانه‌ای وجود دارد وگرنه نتایج کار چندان قابل‌توجه نخواهد بود. ان‌شاءالله که این مسیر با کمک خداوند متعال در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مؤثر واقع شود. ⬅️لینک دریافت➡️ http://fatehan.net/post/134 ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
پیشنهاد ویژه ی مطالعه ☝️☝️☝️
‍ 📑 📝 ↩تحول در علوم انسانی۲ 🔹〰〰〰🔹〰〰〰🔹 تحول در علوم بدان معنا نیست که ظاهر یک نظریه را تغییر دهیم و به قولی اسلامیزه کنیم آن را؛ بلکه تحول در علوم به آن معناست که روش ها و دانشهای جدید ایجاد شود و نواندیشی در علم صورت بگیرد. من باب همین مساله، امام امت خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه و حوزه فرمودند که باید مساله ی و رقم بخورد و به یک جنبش همگانی و فراگیر تبدیل شود. تحول در علوم و تولید علم به معنای تحول و تولید دانشها و روش های جدید است که از آن به نواندیشی یاد می کنند.  ایشان فرمودند : ((من درباره ی علوم انسانی گلایه ای از مجموعه های دانشگاهی کردم-بارها،این اواخر هم همین جور-ما علوم انسانی مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده انسانی غرب مبتنی بر جهان بینی دیگری است، مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالبا مبتنی بر نگاه مادی است. خوب این نگاه ،نگاه غلطی است؛این مبنا، مبنای غلطی علوم انسانی را ما به صورت ترجمه ای ، بدون اینکه هیچگونه فکر تحقیقی اسلامی را اجازه بدهیم در آن را پیدا بکند ، می آوریم در دانشگاه های خودمان و در بخش های مختلف اینها را تعلیم می دهیم در حالیکه ریشه،. پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا  این همان مساله‌ی مهم و حیاتی است که باید اتفاق بیافتد. باید علوم انسانی‌ای تولید و تاسیس کرد که بر اساس مبانی و اندیشه‌ی اسلامی و قرآنی  باشد و متناسب با فرهنگ جامعه‌ی ما، نه اینکه نظریاتی از غرب بیاوریم و در جامعه‌ای بخواهیم آنها را اجرا کنیم که مبانی فکری‌اش در تضاد کامل با مبانی فکری غربی است. ✒به قلم یکی از کاربران سایت ↩لینک دریافت فایل pdf📥 http://fatehan.net/post/90 با همراه باشید: ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⃣ 📝حجت الاسلام دکتر پسندیده 🔍مولفه های اصلی تربیت تربيت ديني، محور و اساسي به نام «خدا» دارد. همه چيز در تربيت ديني بر اساس خدا و توحيد استوار است. آنچه اينجا مهم است اين كه تربيت ديني يعني «خدايي سازي» و «توحيدي بار آوردن» فرزندان. مربي موفق كسي است كه بتواند خدا را در كانون زندگي دانش آموز قرار دهد و تمام ابعاد زندگياش را بر اساس آن تنظيم كند. از منظر مباحث تربيتي اسلام، انسان سه بعد دارد: «شناخت»، «اخلاق» و «عمل». شناخت، به مسايل فكري و اعتقادي انسان مربوط مي شود و اخلاق، به بخش صفات و فضايل انساني، و عمل، به بخش رفتارها و مناسك انسان. اين سه بعد، نه به صورت تفكيك شده، بلكه به صورت منظم با يكديگر ارتباط دارند. شناخت و معرفت در رأس قرار دارد. نوع شناخت و معرفت انسان، تعيين كننده ابعاد ديگر است. ما آن گونه كه مي انديشيم، اخلاق و رفتار خود را شكل مي دهيم. پس از شناخت، اخلاق قرار دارد كه اصول بيشتري را شامل ميشود و از معرفت سرچشمه مي گيرد. در حقيقت، اخلاق پشتوانه رفتار و عمل انسان است. و بالاخره در نهايت عمل و رفتار انسان قرار دارد كه محصول اخلاق و معرفت او مي باشد. آنچه اينجا مهم است اين كه هر سه بعد انسان، باید بر محور خدا و توحيد بچرخد. از اين رو، تربيت ديني، تركيبي از «معرفت الهي»، «اخلاق الهي» و «رفتار الهي» است. در تربيت ديني، بايد هر سه بعد را و چگونگي تعامل ميان آنها را در نظر گرفت. فرزند با ايمان كسي است كه هر سه بعد او به صورت هماهنگ و نظام يافته، با محوريت الله تنظيم شده باشد. اين كه هر كدام از اين ابعاد سه گانه، چه مؤلفه هايي را شامل مي شود، در بحث آينده روشن مي گردد. مؤلفه هاي تربيت ديني هر كدام از ابعاد، مؤلفه هاي خاص خود را دارند كه همچنان با محوريت توحيد تنظيم مي شوند: 1) مؤلفه هاي شناختي در بعد شناخت و اعتقاد، قائل به اصول سه گانه دين و اصول پنجگانه دين و مذهب هستيم و بر اين باوريم كه «توحيد – نبوت – معاد» اصول دين است كه همه آن را قبول دارند و «عدل – امامت» دو اصل مذهب شيعه مي باشند كه به آن سه اضافه مي گردند. اين، درست است اما بايد در نظر داشت كه اين سه يا پنج اصل، در عرض يكديگر نيستند. هر چند همه آنها اصل به شمار مي روند، اما يكي از آنها اصل اساسي و بقيه اصول مبتني بر آن مي باشند. در تربيت ديني، ركن و اساس شناخت، معرفت خدا و باور به يگانگي اوست و انسان ديندار كسي است كه خدا را بشناسد و به يكتايي او باور داشته باشد و تنها نيروي مؤثر در هستي را او بداند (توحيد باوري). پس از خداباوري و فرع بر آن، «ولايت» قرار دارد كه بر اساس آن معتقديم خداوند متعال راهنماياني را براي هدايت و اداره امور بشرفرستاده است. اين راهنمايان در دو گروه پيامبران و امامان طبقه بندي مي شوند. بنا بر اين ولايت نيز به دو قسم «نبوت» و «امامت» تقسيم ميشود. مسئله بعدي، «معاد» است كه بر اساس آن معتقديم نظامي كه خداوند متعال آفريده است، بي هدف نبوده و با پايان يافتن زندگي اين دنيا، مرحله ديگري از زندگي آغاز مي گردد كه در آن، رفتار و كردار امروز بشر محاسبه مي شود و زندگي جاويد بشر رقم مي خورد. بنا بر اين مي توان گفت در اصول دين كه اعتقادات قرار دارد، اساس، توحيد و خداباوري است كه فرع بر آن ولايت و معاد شكل مي گيرند.
2.مؤلفه هاي اخلاقي بعد اخلاق، به «خوب»ها و «بد»هاي زندگي مربوط مي شود. انسان، پيوسته به دنبال كشف خوب و بد است تا تكليف خود را در عمل بداند. همه صفات و فضايل اخلاقي به اين بعد مربوط ميشود كه طيف گستردهاي از موضوعات را شامل مي شود. از اين امور ميتوان به: تقوا، حيا، محبت، خوف، رجاء، عفت، حلم، صبر، شكر و اموري از اين دست اشاره كرد. مهم اين كه در تربيت ديني، همه اين امور با محوريت خدا و توحيد تعريف مي شوند. ريشه و مايه اصلي هر آنچه صفات و فضايل اخلاقي ناميده مي شود، در تمام انسانها مشترك است. همه انسانها ترس، اميد، شرم، محبت و... دارند. تفاوت ديني و غير ديني بودن آن در محور آنها و موضوعات و متعلقات آنهاست. اينجاست كه تربيت ديني از تربيت غير ديني جدا ميشود و مرز پيدا مي كند. اينجاست كه مفهوم «اخلاق حسنة» و «اخلاق سيئة» به وجود ميآيد و «فضايل» و «رذائل» مشخص ميشوند. به ديگر بيان، بعد اخلاقي انسان، صفات و موارد متعددي را شامل مي شود كه به صورت فطري و بالقوه در نهاد انسان هست. لذا فرزند با ايمان كسي است كه اين موارد را بر محور توحيد و خدا تنظيم كرده است و مربي موفق كسي است كه بتواند مؤلفه هاي متعدد اين بعد را بر محور خدا تربيت كند و شكل دهد. انشاء الله در جاي خود به اندازه امكان، به اين موارد خواهيم پرداخت. 3) مؤلفه هاي رفتاري بعد عمل، به بايدها و نبايدها مربوط مي شود. زندگي، پر از «انجام»ها و «ترك»هاي فراوان است. انسان، يا در حال انجام كاري است و يا در حال ترك آن. مهم اين است كه محور انجام و يا ترك انسان چيست. تفاوت انسانها در مقام عمل، بر اساس محوري كه بايد يا نبايد را تعريف ميكند، به وجود ميآيد. وقتي شناخت و اخلاق انسان با محور خدا و توحيد سامان يافت، رفتارهاي وي نيز بر همين اساس شكل ميگيرند. كسي كه تربيت توحيدي داشته باشد، به آنچه خداوند متعال امر كرده است، عمل ميكند و از آنچه نهي كرده، باز ميدارد. اينجاست كه مفهوم «عمل صالح» و «عمل سيئة» شكل ميگيرد و «طاعت» و «معصيت» شكل ميگيرد. بنا بر اين، مربي موفق كسي است كه بتواند خدا را در كانون عمل دانش آموز قرار دهد و تمام افعال و رفتار او را بر اساس آن تنظيم نمايد و به او بياموزد كه فقط براي خدا كار كند. در جمع بندي ابعاد سه گانه مي توان گفت، شناخت و معرفت، بنيان و اساس تربيت را تشكيل ميدهد. اين بنيان كه امري دروني و فكري است، در مرحله بعد، اخلاق را سامان ميدهد كه قدري عيني تر است. پس از آن نوبت به عمل ميرسد كه رفتارهاي انسان را شكل مي دهد. بنا بر اين، هر چند عمل، سرنوشت انسان را تشكيل مي دهد، اما نيازمند پشتوانه هاي معرفتي و شناختي است. از اين رو مي توان نتيجه گرفت كه تربيت دينی يعني تنظيم بعد شناختي، اخلاقي و رفتاري انسان بر اساس توحيد و خداباوري. @fatehan
‍ 🎵 📣 💥شکست های عاطفی قبل از ازدواج 🔶🔸〰〰〰🔸🔶 🔸 رابطه در حد قبل از ازدواج مشکلی ندارد، نباید دختر ها و پسر های مجرد را محدود کرد تا برایشان عقده شود. 🔸 رابطه به هیچ وجه مورد قبول اسلام نیست. 🔸 رابطه در یک نظام و چهارچوب مشخص و تعریف شده امکان بررسی دارد. 👈کدامیک از سه گزاره بالا برای روابط قبل از ازدواج درست است؟ 👈رابطه میتواند مانند رانندگی باشد که انسان در عین ایجاد محدودیت(رعایت قوانین) برای خود راحتی تولید میکند. 👈بحث جنجال برانگیز روابط قبل از ازدواج از مباحث مورد بررسی و نیاز است. چه راهی برای مدیریت این مسئله وجود دارد؟ 🎤سخنران دکتر سیدعلی مرعشی لینک دریافت فایل صوتی📥 🔷 fatehan.net/post/10 با فتح همراه باشید: ⭕️کانال ایتا 🔺eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm