eitaa logo
کانال تخصصی فاطمه‌شناسی
403 دنبال‌کننده
122 عکس
83 ویدیو
47 فایل
⌈﷽⌋ شما دعوت شده ے حضرت زهرایـے(س)💚 ✍کانال‌تخصصی‌فاطمه‌شناسی با هدف نشر معارف فاطمی اقدام به فعالیت نموده‌است. 📧راه ارتباطی: @chmail.ir" rel="nofollow" target="_blank">fatemehshenasi@chmail.ir ارتباط با ادمین: @Pasokhgooo313 ♦️کانال دیگر ما به آدرس: @hadithbe3zaban @estikereeslami
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣7⃣0⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 💦صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها💦 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣1⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 💦اثری خیلی ویژه برای صلوات بر حضرت زهرا سلام الله علیها 💦 ♦️روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه علیها السلام فرمودند: «یا فاطمةُ مَن صَلّی عَلَیکِ، غَفَرَ اللهُ لَهُ وَ اَلَحَقَهُ بی حَیثُ کَنتُ فی الجَنَةِ.»[1] ای فاطمه هرکس برای تو صلوات بفرستد خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار می دهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت. در این روایت، رسول اکرم صلی الله علیه  آله اجر و پاداش کسی که بر حضرت فاطمه علیها السلام صلوات فرستد را آمرزش گناهان بیان کرده‌اند و این عمل چنان مرتبه‌ای دارد که شخص را در مراتب بهشتی بالا می‌برد و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ملحق می‌کند. 🔸از برخی علما، صلوات خاص و مجرب برای حضرت زهراء علیها السلام به شکل زیر نقل شده است: ✨اللهُمَ  صَلِ علی فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلمُک اگر چه این صلوات در روایات ما وارد نشده است اما بدون تردید گوینده‌ی آن مشمول فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌شود. 🔹همچنین متناسب با این صلوات برخی بزرگان ادعیه خاصی را توصیه کردند که در اینجا به ذکر دو مورد از آنها کفایت می شود: 1⃣ در وصیت نامه آیت‌الله‌ آمده است که توصیه فرموده‌اند به قرائت مداوم این دعا در قنوت نمازهای یومیه: ✨اللهُمَ انی أسألُکَ بِحَقِ فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها أَن تُصلیَ علی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَدٍ وَ أَن تَغفِرَلی ذُنُوبی وَ تَفعَل بِى ما أنت أهْلُهُ وَ لا تَفعَل بی ما أنا أَهلُهُ. 2⃣در کتاب مستدرک الوسائل این دعا از لسان برخی عرفا نقل شده است که برای روشنی و قوت چشم بسیار مفید است: ✨اللهُمَ رب الکَعبَةِ وَ بانیِها وَ فاطِمةَ وَ ابیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها نَوِّر بَصَری وَ بَصیرَتی. 📕[1]. کشف الغمه (اربلی)، ج۲، ص۱۰۰. 📗[2]. مستدرک الوسائل، ج۱، ص۴۴۶. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣2⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 💠 1⃣آیه مباهله خداوند می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبینَ».[ آل‌عمران، آیه ۶۱] مباهله(به معنای نفرین متقابل)، مراسمی بود که در سال نهم هجرت برای مقابله با مسیحیان نجران ـ که در ۹۱۰ کیلومتری جنوب شرقی مکه ساکن بودند ـ در مورد مسأله حضرت عیسی اتفاق افتاد. پیامبراکرم صلّی الله علیه وآله می فرمود که عیسی علیه السلام بنده و فرستاده خداست، ولی آنها عیسی را فرزند خدا می دانستند، لذا کار به مباهله کشید و قرار شد فرزندان و زنان دو طرف و خود آنها بیایند و با یکدیگر مباهله کنند. مکان مباهله در مدینه قرار دارد که اکنون مسجد مباهله در آن ساخته شده است. آنها همه بستگانشان را جمع کردند و با عِدّه وعُدّه آمدند، اما پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله از همه بستگان خود، فقط امیرالمومنین، فاطمه و حسنین ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ را به همراه آورد. پیغمبراکرم صلّی الله علیه وآله جلو حرکت می کرد و بعد از پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله، حضرت زهرا سلام الله علیها بود و بعد هم امیرالمومنین علی علیه السلام، حسنین علیهماالسلام را بغل کرده بودند، یعنی حلقه وصل نبوت و امامت حضرت زهراست. هنگامی که مسیحیان نجران این صحنه را دیدند، گفتند: اینهایی را که ما می بینیم اگر به درگاه الهی رو کنند و نفرین کنند، این بیابان به جهنمی سوزان تبدیل شده و دامنه عذاب به سرزمین نجران کشیده خواهد شد، لذا مصلحت این است که با آنها مباهله نکنیم. سرانجام به جزیه راضی شدند. در این آیه منظور از «نِساءَنا» حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها منظور از «أَنْفُسَنا» امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. و منظور از «أَبْناءَنا» حسنین علیهماالسلام است. 📚خصال ج ۲، ص ۵۷۶؛ الإختصاص، ص ۵۶. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣3⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 🔮 ⛔️⚠️⛔️شبهه‌ی رتبه‌ی پایین‌تر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها متن شبهه: آيا درجه و رتبه پيامبر اكرم صلوات‌الله‌علیه پايين تر از امام علي علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است؛ زيرا از حديث «لولاك لما خلقت الافلاك...» چنين استنباط مي شود؟ ✅⚠️🔰 پاسخ به شبهه: 1⃣ براساس روايات، چهارده معصوم علیهم السلام همه «يك نور»اند؛(۱) يعنى، آنان در مقام وحدت نورى، كثرتى ندارند تا يكى اول وديگرى دوم باشد. اين كه در زيارت جامعه مى خوانيم: «و ان ارواحكم و طينتكم واحدة»؛ اشاره به همين حقيقت دارد كه چهارده معصوم علیهم السلام، «يك نور»اند و در اين جهت با هم اتحاد دارند. بر اساس روايات، اين اتحاد نه تنها در اول خلقت بوده؛ بلكه در نظام مادى و زندگى دنيوى، حقيقت آنان يكى بوده است و در عين تعدد صورى، ظاهرى و جسمانى، آنان با همديگر وحدت و اتحاد دارند. (۲) بر مثال موج ها اعدادشان در عدد آورده باشد بادشان (۳) از اين رو اين كه در بعضى از روايات، اولين مخلوق نور حضرت محمد صلی الله علیه و آله و در پاره اى روايات نور رسول خدا صلوات الله علیه و ائمه هدی علیهم السلام مطرح شده است؛ نبايد پنداشت كه اين روايات بر كثرت و غيريت اين انوار، دلالت دارد. امام باقر علیه السلام مى فرمايد: «يا جابر! ان الله اول ماخلق خلق محمداً و عترته الهداة المهتدين، فكانوا اشباح نور بين يدى الله، قلت و ما الاشباح؟ قال: ظل النور، ابدان نورية بلا ارواح و كان مؤيداً بروح واحد و هى روح القدس»؛ «اى جابر! اول مخلوقى كه خداوند خلق فرمود، محمد و عترت هدايت شده آن حضرت بودند. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر مى گويد: به حضرت عرض كردم، اشباح چيست؟ فرمود: سايه نور، بدن هاى نورى بدون روح كه مؤيد به يك روح يگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...».(۴) اين روايت، به روشنى حكايت گر اين حقيقت است كه روح آنها در عين اين كه يك حقيقت و به نقل از: انسان و خلافت الهى.موجود واحد است، حقيقت همه چهارده معصوم است؛ يعنى، هم حقيقت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است و هم حقيقت تك تك اهل بيت آن حضرت و در عين يكى بودن، متعدد هم هستند و همه، ظهورات روح واحد و حقيقت واحد مى باشند. اين روايت، با صراحت كامل مى فرمايد: آنان ابدان نورى بودند كه ارواح متعدد نداشتند؛ بلكه مؤيد به يك روح بودند و آن عبارت است از «روح القدس» و به روشنى به اين نكته اشاره دارد كه حقيقت روح و جان همه، يكى بود و ظهورات (كه ابدان نورى و يا اشباح نورى اند) متعدد بود. بر اين اساس، روايتى كه مطرح فرموديد، دلالت ندارد بر اين كه عدم خلق جهان، به صورت انحصارى، متوقّف بر حضرت على علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها باشد؛ بلكه از آن‌جا كه همه چهارده معصوم، «نور واحد»اند، اين روايت اشاره به همان حقيقت نورى دارد كه آنان در آن وحدت دارند. 2⃣ به عبارت ديگر، هر چند در اين حديث، به ظاهر به نور [روحى و بدنى ]حضرت على و حضرت فاطمه علیهم‌السلام اشاره شده است؛ ولى به دليل وحدت نورى چهارده معصوم، گويا اين حديث مى‌خواهد بگويد: اگر شما چهارده معصوم نبوديد، جهان را خلق نمى كرديم. به بيان سوم، ظاهر اين روايت خطاب به آن دو عزيز است؛ ولى به دليل وحدت آن دو با دوازده معصوم ديگر، مقصود حقيقتى است كه همه آنان در آن اتحاد داشته و هيچ گونه تعدد و كثرتى ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تأخر پيش آيد. 📚📚📚📚📚📚📚 ۱. بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱ و ج ۳۶، ص ۲۸۰ ۲. در اين باب نگا: انسان و خلافت الهى، صص ۱۳۹ - ۱۴۲. ۳. مثنوى، دفتر ۲، بيت ۱۸۵. ۴.نگا: بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۷؛ ج ۵۷، ص ۱۷۰؛ تفسيرالميزان، ج ۱، ص ۱۲۱. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣7⃣4⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 💠دانستنی‌های فاطمی 🎥 مختصر مورد اتفاق شیعه و عامه 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با یک‌صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣5⃣ ۞﴾﷽﴿۞ ⚜ 💠منقبت دوم: وجود حقیقت در غامض علم خدا 🔸از علیه السلام از پدرانش روایت شده که صلی الله علیه و آله فرمود: ✨آن‌ هنگام که خدای تعالی آدم و حوا را آفرید، ایشان در بهشت به خود بالیدند، و آدم علیه السلام به حوا فرمود: خدای تعالی خلقی بهتر از ما نیافریده است. خدای عزوجل به جبرئیل وحی فرمود: آن بنده من که در فردوس اعلی جای دارد، را به نزد من بیاور. پس چون علیه السلام و حوا به فردوس داخل شدند، چشمشان به جاریه‌ای افتاد كه بر فراز فرشى از فرش‌هاى بهشت نشسته بود، بر سرش تاجی از نور و در دو گوشش، دو گوشواره از نور قرار داشت و بهشت از حُسن صورتش [نور صورتش] روشن شده بود. آدمعلیه السلام فرمود: ای حبیب من جبرائیل! این جاریه‌ای که بهشت از حُسن صورتش روشن شده کیست؟ جبرئیل فرمود: این ()، فاطمه علیها السلام است دختر محمد - پیامبری از فرزندان تو در آخرالزمان-. آدم علیه السلام پرسید: این تاج که بر سر اوست چیست؟ جبرئیل پاسخ داد: شوهرش علی‌ بن ابی طالب علیه السلام. آدم علیه السلام پرسید: این دو گوشواره که در گوش او هستند، چیست؟ جبرئیل پاسخ داد: دو فرزندش و علیهما السلام. آدم علیه السلام پرسید: ای حبیبم جبرئیل! آیا ایشان قبل از من آفریده شده‌اند؟جبرئیل فرمود: ایشان چهار هزار سال قبل از این که تو خلق شوی در موجود بودند. ✨عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ: «لَمَّا خَلَقَ اللهُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ تَبَخْتَرَا فِي الْجَنَّةِ فَقَالَ آدَمُ لِحَوَّاءَ مَا خَلَقَ اللهُ خَلْقاً هُوَ أَحْسَنُ مِنَّا فَأَوْحَى اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى  جَبْرَئِيلَ أَنِ ائْتِنِي بِعَبْدَتِيَ الَّتِي فِي جَنَّةِ الْفِرْدَوْسِ الْأَعْلَى  فَلَمَّا دَخَلَا الْفِرْدَوْسَ نَظَرَا إِلَى جَارِيَةٍ عَلَى دُرْنُوكٍ مِنْ دَرَانِيكِ الْجَنَّةِ عَلَى  رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ وَ فِي أُذُنَيْهَا قُرْطَانِ مِنْ نُورٍ قَدْ أَشْرَقَتِ الْجِنَانُ مِنْ حُسْنِ وَجْهِهَا [مِنْ‏ نُورِ وَجْهِهَا]. قَالَ آدَمُ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ مَنْ هَذِهِ الْجَارِيَةُ الَّتِي قَدْ أَشْرَقَتِ الْجِنَانُ مِنْ حُسْنِ وَجْهِهَا؟ فَقَالَ: هَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ نَبِيٍّ مِنْ وُلْدِكَ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ. قَالَ: فَمَا هَذَا التَّاجُ الَّذِي عَلَى  رَأْسِهَا؟ قَالَ: بَعْلُهَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ. قَالَ: فَمَا الْقُرْطَانِ اللَّذَانِ فِي أُذُنَيْهَا؟ قَالَ: وَلَدَاهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ. قَالَ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ أَخُلِقُوا قَبْـلِي؟ قَالَ: هُمْ مَوْجُودُونَ فِي غَامِضِ عِلْمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ بِأَرْبَعَةِ آلَافِ سَنَة». 📚كشف الغمه، اربلی، ج۲، ص۸۳ – ۸۴ ؛ محتضر، حسن بن سليمان حلی، ص۲۳۲؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۲۵، ص۵ – ۶ و ج۴۳، ص۵۲ 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_552623838429449594.pdf
7.12M
1⃣7⃣6⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 📕 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣7⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 🔮 ⛔️⚠️⛔️شبهه: مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و پاسخ به چند شبهه(قسمت اول) متن شبهه: آغاز وصيت نامه امام راحل را مطلبی در مورد مصحف فاطمه آمده كتابي كه از جانب خداوند متعال به زهراي مرضيه الهام شده است. اين نكته چند سؤال را ايجاد می‌کند: 💥 چيست؟ 💥مصحف فاطمه همان هاست؟🧐 💥چه محتوايي دارد؟ 💥مگر ممكن است بر نازل شود؟ 😳 💥اين مصحف الان كجا است؟ ✅⚠️🔰پاسخ به شبهه 💥چيستى مصحف كلمه مُصْحَف (با هر سه حركت ميم) اكنون بيش‌تر به معناى «قرآن» به كار مى رود؛ اما در لغت به معناى مجموعه برگه‌هايى است كه ميان دو جلد جمع آورى شده است و امروزه «كتاب» خوانده مى شود.۱ ✅ بنابراين، منظور از «مصحف فاطمه زهرا سلام الله علیها ، كتاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است كه در بعضى از نيز به آن اشاره شده است. راويانى چون «ابى بن كعب» وجود كتابى نزد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را تأييد كرده اند.۲ ❌بدين ترتيب سخن كسانى مانند «ايجى» در مواقف و «جرجانى» در شرح مواقف و ابو زهره در كتاب «امام صادق علیه السلام » كه مدعى شده اند، شيعه به قرآنى منسوب به فاطمه زهرا سلام الله علیها كه غير از قرآن رايج ميان مسلمانان است، اعتقاد دارد، نادرست است و در عدم رجوع به روايات شيعه و نيز عدم دقت در معناى مصحف ريشه دارد.۳ 🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇 📒۱. تدوين السنة الشريفه، سيد محمدرضا حسينى جلالى، ص ۷۶. 📕۲. صحيفة الزهرا(س)، اسعد عبود، ص ۵۶ - ۵۸. 📗۳. سيرة الائمة الاثنى عشر، سيد هاشم معروف الحسنى، ج ۱، ص ۹۸-۹۹. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣8⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 🔮 ⛔️⚠️⛔️شبهه: مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و پاسخ به چند شبهه(قسمت دوم) ✅⚠️🔰پاسخ به شبهه 💥مصحف فاطمه و محتواى آن درباره ماهيت اين مصحف در منابع شيعى روايات فراوان يافت مى شود. در اين احاديث محتوا حجم، زمان نگارش، كيفيت نگارش مصحف بيان شده است. البته در نگاه ابتدايى اختلافاتى ميان اين روايات مشاهده مي‌شود؛ اما با كمى دقت توجيه مى گردد.۱ 1⃣بعضى از روايات مطالب آن را غير از مطالب قرآن دانسته اند.۲ 2⃣ بر اساس شمارى از احاديث در اين كتاب مطالبى چون 👈 سلام الله علیها، ۳ 👈 صدیقه سلام الله علیها در طول زمان۴ ، 👈۵ و 👈تمام پادشاهانى كه بر زمين حكم خواهند راند۶ ، نوشته شده است. 3⃣دسته اى از روايات نيز از اشتمال اين مصحف بر تمام حتى حكم عملى۷ كه موجب نصف شلاق مى شود، سخن به ميان آورده اند.۸ 4⃣ بر اساس بعضى از احاديث، امام صادق علیه السلام حوادث تاريخى‌اى چون را پيشگويى كرده و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها مستند دانسته است.۹ 👈اين روايات با هم ناسازگار نيستند؛ زيرا ممكن است همه مطالب ياد شده در آن مصحف وجود داشته باشد و هر روايت بخشى از محتواى آن را بيان كرده است. 💢بعضى از معصومان حجم مصحف را سه برابر قرآن شمرده اند.۱۰ 📒📕📗📘📙📔📒📕📗📘📙📒📕📗📘📙📔 ۱. بحارالانوار، محمدباقر مجلسى، ج ۲۶، ص ۳۸-۴۸. ۲. همان، ص ۳۸-۳۹. ۳. همان، ص ۴۳. ۴. همان، ص ۴۱. ۵. همان، ص ۴۴. ۶. تدوين السنة الشريفه، ص ۷۷. ۷. بحارالانوار،ج۲۶، ص ۳۷. ۸. همان. ۹. همان، ص ۴۴. ۱۰. همان، ص ۳۹. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣7⃣9⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 🔮 ⛔️⚠️⛔️شبهه: مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و پاسخ به چند شبهه(قسمت سوم) ✅⚠️🔰پاسخ به شبهه 💥زمان و كيفيت نگارش مهم‌ترين مطلب درباره اين ، زمان و كيفيت نگارش آن است كه مسأله ارتباط حضرت زهرا سلام الله علیها با و ديگر الاهى در همين جا مطرح مى گردد. در چند روايت، كيفيت نگارش آن بدين صورت مطرح شده است: 1⃣ صلوات الله علیه مطالب را املا مى كرد و علیه‌السلام مى‌نوشت.۱ 🔻پس درباره سبب علت انتساب مصحف به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مى توان گفت، آن كتاب نزد حضرت زهرا سلام الله علیها نگهدارى مى شد يا آن حضرت واسطه رسيدن بعضى از مطالب به دست حضرت على علیه‌السلام بوده است. 2⃣برخى از روايات نيز مصحف را رهاورد املا و مستقيم خداوند بر حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند.۲ بر اساس روايات ديگر، بعد از صلوات‌ الله علیه خداوند فرشته‌اى را نزد حضرت زهرا سلام الله علیها مى‌فرستاد تا در غم پدر دلدارى‌اش دهد، وى را از مكان و جايگاه رسول خدا در آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفت وگو بنشيند. سلام الله علیها سخنان آن فرشته را به حضرت على علیه‌السلام منتقل كرد و آن حضرت علیهاالسلام آن ها را به نگارش در آورد.۳ روايتى اين را جبرئيل علیه‌السلام معرفى كرده است.۴ 🔰ميان اين احاديث نيز ناسازگارى وجود ندارد؛ زيرا مى توان گفت خداوند به وسيله فرشته‌اى از فرشتگان خود به نام جبرئيل سلام‌الله علیه با آن حضرت سلام الله علیها سخن گفته است.۵ 💫به نظر مى‌رسد در توجيه اين ناسازگارى بايد گفت، فاطمه زهرا سلام الله علیها يك مصحف داشت. بخشى از اين كتاب را به مطالب دريافتى از پدرش اختصاص داده بود و بخشى ديگر را به مطالب جبرئيل سلام‌الله علیه. 💦💧💦💧💦💧💦💧💦💧💦💧💦💧💦💧💦 📕۱. بحارالانوار، ج۲۶، ص ۴۱-۴۲ و ۴۹. 📕۲. همان، ص ۳۹. 📕۳. همان، ص ۴۴ و ۴۸. 📕۴. همان، ص ۴۲. 📙۵. البته ميان اين روايات و روايت هايى كه مصحف را املاى رسول خدا صلوات الله علیه مى‌داند، نوعى ناسازگارى مشاهده مى شود. آن روايات زمان نگارش مصحف را دوران حيات پيامبر اكرم صلی‌ الله علیه و آله و سلم مى‌داند و اين روايات بعد از وفات آن حضرت. براى رفع اين ناسازگارى، راه هاى گوناگون ارائه شده است: 1⃣ منظور از رسول خدا در روايات دسته اول فرستاده خدا است نه پيامبر اكرم صلوات‌الله‌علیه. بنابراين، مى توان بر فرشته‌اى از فرشتگان الاهى نيز منطبق شود. (📗اعيان الشيعه، سيد محسن امين، ج ۱، ص ۳۱۱.) برخى از دانشمندان در نقد اين سخن گفته اند: اين توجيه نيكو مى نمايد؛ اما با موارد استعمال «رسول الله ناسازگار است؛ زيرا «رسول الله» در متون اسلامى معمولاً به معناى پيامبر خدابه كار مى رود نه مطلق فرستاده خدا. (📗همان) 2⃣ مى توان گفت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دو مصحف داشت. يكى از آن‌ها رهاورد املاى رسول خدا صلوات الله علیه بود و ديگرى نتيجه سخنان جبرئيل سلام‌الله‌علیه با آن بانوى بزرگوار.(📗همان، ص ۳۱۴) اشكال اين توجيه آن است كه روايات از يك مصحف سخن گفته‌اند نه دو مصحف. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣8⃣0⃣ ۞﴾﷽﴿۞ 🔮 ⛔️⚠️⛔️شبهه: مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها و پاسخ به چند شبهه(قسمت چهارم) ✅⚠️🔰پاسخ به شبهه 💥 امكان نزول جبرئيل بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اشكال ديگر روايات دسته اخير، پس از رسول اكرم صلوات الله علیه است؛ به عبارت ديگر، ما مسلمانان معتقديم پيامبر اكرم صلوات الله علیه علیهم‌السلام بوده، بعد از ایشان ارتباط ميان زمين و آسمان قطع و وحى منقطع گشته است. بنابراين، چگونه فرشته بر حضرت زهرا سلام الله علیها نازل مى شد و با آن بزرگوار گفت و گو مى‌كرد.❓❓❓❓❓❓ ✍💥در پاسخ بدين اشكال بايد گفت، طبق آيات قرآنى، نزول فرشته الاهى و ارتباط خداوند با غير پيامبران از طريق فرشتگان و وحى امكان پذير است؛ چنان كه آيات بسيار از ارتباط فرشته با سلام‌الله‌علیها سخن مى‌گويد۱ و خداوند ارتباط خود با موسى علیه‌السلام را وحى مى‌خواند.۲ و وقتى امكان اين ارتباط با زنانى چون علیه‌السلام و حضرت مريم سلام الله علیها پذيرفته شد، و آن درباره حضرت سلام الله علیها كه از سوى پيامبر اكرم صلوات الله علیه سرور همه زنان در همه زمان ها معرفى شده، به طريق اولى پذيرفتنى مى نمايد. ✅ منظور از و قطع ارتباط زمين و آسمان بعد از پيامبراكرم صلوات الله علیه قطع ارتباط ميان خداوند و فردى به عنوان و _ابلاغ است نه عدم امكان ارتباط زمينيان با خداوند و فرشتگان. 💥بر اساس ، نوعى ارتباط ميان علیهم السلام و خداوند وجود دارد.۳ 💥 در نيز بعضى از افراد «مُحَدَّث» معرفى شده‌اند. « » يعنى كسى كه با فرشتگان الاهى نوعى ارتباط دارد و از آن‌ها حديث دريافت مى‌كند.۴ 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 📗۱. آل عمران، آیات ۴۲ و ۴۳ و ۴۵. 📗۲. قصص۷ آیه ۲۸. 📔۳. بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۶۶ و ۹۷. 📘۴. اعيان الشيعه، ج ۱، ص۳۱۴-۳۱۵. 💐🍃🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✍ : 🆔@fatemehshenasi 🔰کپی‌آزاد با ذکر یک‌ صلوات و معرفی‌کانال به یک‌نفر 🌸 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼