eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
993 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 به مناسبت میلاد امام محمد تقی علیه السلام (جوادالائمه) (۱۹۵ ه. ق) ❇️ ثواب تشرف به مکه و مدینه و کربلا و کاظمین ، بیشتر است، یا مشهد؟ 💬 محمّد بن سلیمان، مى ‏گوید: ⁉️ از حضرت جواد علیه السّلام راجع به مردى که حجّ بجا مى ‏آورد پرسیدم: 🔹 وى براى انجام حج تمتّع داخل مکّه شد و خداوند بر انجام حج و عمره کمکش کرد، سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام داد و آن جناب را زیارت کرد، 🔹 پس از آن به زیارت شما آمد در حالى که به حق شما عارف بوده و مى ‏داند که شما حجت خدا بر خلائق هستید. و توجّه دارد که شما همان بابى هستید که شخص براى توجّه الى اللَّه باید از آن باب وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان مى ‏کند، 🔹 سپس به زیارت حضرت ابا عبد اللَّه الحسین سلام اللَّه علیه رفته و به آن حضرت سلام مى ‏دهد 🔹 آن گاه به بغداد رفته و بر حضرت ابى الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام سلام مى ‏دهد و بعد به شهر خودش مراجعت مى ‏کند، و پس از رسیدن موسم حج خداوند متعال حج را روزى او مى ‏کند حال بفرمائید کدامیک از این دو افضل و برتر هستند؟ ⁉️ حجه الاسلامى که بجا آورد و برگشت و دوباره حجّ روزى او شده یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان حضرت على بن موسى علیه السّلام را سلام داده و زیارت کند؟ ✨ حضرت در جواب فرمودند: بلکه افضل آن است که به خراسان رود و بر پدرم حضرت ابى الحسن الرضا سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در ماه رجب انجام دهد… 🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ- فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَأَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى حَجِّهِ وَ عَلَى عُمْرَتِهِ ثُمَّ أَتَى الْمَدِینَهَ فَسَلَّمَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَتَاکَ عَارِفاً بِحَقِّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَیْکَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنَ علیه السلام فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ فَسَلَّمَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى بِلَادِهِ فَلَمَّا کَانَ وَقْتُ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَّهُ مَا یَحُجُّ بِهِ فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ لِهَذَا الَّذِی قَدْ حَجَّ حِجَّهَ الْإِسْلَامِ یَرْجِعُ فَیَحُجُّ أَیْضاً أَوْ یَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِیکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام فَیُسَلِّمُ عَلَیْهِ قَالَ بَلْ یَأْتِی‏ خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ أَفْضَلُ … 📚 منبع: کامل الزیارات. صفحه ۹۲۴. باب صد و یکم ↩️در آستانه ولادت امام جواد علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/7609
-قرار گرفتن در کانون محبت و مهرورزی دیگران، آرمانی شایسته است که با رعایت چند نکته دست یافتنی می شود. علیه السلام انسان به عنوان شگفت انگیزترین آفریده خدای متعال، همواره به دنبال رسیدن به خواسته و آرزوهای برتر است. خداوند حکیم نیز نه تنها قدرت دستیابی به این اهداف را در بشر قرار داده است؛ بلکه قدرت تعیین و تغییر علایق و خواسته ها را نیز به بشر عطا نموده است. از این رو از دیرباز تاکنون یکی از مهم ترین خواسته های بشریت که برای رسیدن به آن دست به دامان اسباب و وسائل گوناگونی نیز شده است، جلب محبت و توجه دیگران است. متأسفانه عده ای در این مسیر به بیراهه رفته اند و به جای تمسک به کلمات گوهربار ائمه معصومین علیهم السلام و دستورالعمل های ناب اسلامی، تمام وقت خود را صرف پیداکردن افرادی کرده اند که با نوشتن دعا و دست نوشته، این هدف را محقق کنند، غافل از این که غالب این افراد سودجو، شیاد و کذاب هستند. بنابراین بهترین راهکار برای رسیدن به این خواسته ی درونی، جست و جو در منابع روایی و فرمایشات ارزشمند بزرگان دینی است. فرمول جلب محبت دیگران از منظر امام جواد علیه السلام امام محمدتقی علیه السلام به عنوان جوان ترین امام؛ با بیانی شیوا و دلنشین با ارائه فرمولی الهی، یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی را پاسخ داده اند. ایشان می فرمایند: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم؛ [1] سه خصلت باعث جلب محبّت می شود: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.» 1) انصاف در معاشرت با مردم: نگاهی گذرا به تعریف انصاف، نشان می دهد که چرا این صفت اجتماعی باعث جلب محبت و توجه دیگران می شود. انصاف از گذشت و احترام به دیگران ناشی می‌شود، شخص مُنصِف كسی است كه برای دیگران حقوق عادلانه قائل است. امام جواد علیه السلام با نگاهی هوشمندانه و ظریف به این مسئله، شاه کلید جلب محبت اطرافیان را در رعایت حقوق و احترام به مبانی دیگران دانسته و برقراری عدالت در برخورد با مردم و اطرافیان را به عنوان رمز موفقیت این مسیر معرفی نموده اند. 2)همدردی و مواسات با مردم در مشکلات: حس همدردی و همدلی با مردم یکی از زیباترین نشانه های انسانیت در بشر است. نوع نگرش ما به زندگی و همنوعان در این مسیر بسیار تعیین کننده است. باید به درون خود مراجعه کنیم و ببینیم که علاقمندیم قیمتی زندگی کنیم یا به هر قیمتی زنده بمانیم؟ اسلام، دین مواسات و همدلی مؤمنانه است. کسی که خود را مقید به این آموزه بداند می بایست خود را بدون هیچ منت و چشم‌داشتی، در درد و نداری همنوع، شریک کند تا خود را با انسانیت محک بزند. حال مردم را خوب کند تا حالش خوب شود «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ [2] اگر نیکی و احسان کردید به خود کرده‌اید.»جالب این جاست که در فرهنگ سرمایه داری که غرب برای مردم خود به ارمغان آورده است و عده ای نیز با گوش و چشمان بسته هنوز هم دم از تمدن غرب می زنند، هر کس صرفاً برای زنده ماندن خود تلاش می کند تا به هر قیمتی زندگی کند. تفاوت این دو آموزه و فرهنگ در قضیه کرونا به وضوح نمایان شد. در ایران اسلامی طرح مواسات وهمدلی برگزار می شود تا معیشتشان را با هم تقسیم کنند اما در غرب، با هجوم به فروشگاه ها و مواد غذایی، چهره واقعی فرهنگ مادیگرای خود را به جهانیان نشان دادند. 3) همراه و همدم شدن با معنویات: جامعه نیازمند یک شعور معنوی و وجدان اخلاقی است تا برکات آن شامل همه مردم شود. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بودن آن ها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.[3] قدم گذاشتن در وادی معنویت علاوه بر جلب محبت خالق و مخلوق، ثمرات دل انگیزی به دنبال دارد. انسانی که سرشار از معنویت است، پشتوانه ای قوی دارد که می تواند در همه‌ی میدان های زندگی، با اراده ا‌ی راسخ در مقابل مشکلات پیش برود؛ بن‌بست ها را باز کند و کارهای بزرگ انجام دهد. اگر مردم همه چیز داشته باشند، اما انگیزه درونی و معنوی نداشته باشند، نمی توانند از استعداد و توانایی های خود درست بهره برده و زمینه رشد و پیشرفت را برای خود فراهم کنند. امید است با بهره مندی از نکات گوهربار امام جواد علیه السلام، زمینه را برای خدمت به مردم و جلب محبت آنان فراهم کرده و از این طریق محبت جاودان الهی را به دست آوریم؛ ان شاءالله. [1] کشف الغمّه، ج2، ص349 [2] سوره اسراء، آیه7 [3] بیانیه گام دوم انقلاب. ↩️در آستانه ولادت امام جواد علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/7609
سیره تبلیغی امام جواد علیه السلام 1. تبلیغ از راه مناظره بارزترین نوع تبلیغ امام جواد علیه السلام مناظره است. مناظره های آن حضرت - که از نخستین روزهای امامتش آغاز شد - وی را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایت حق جویان و آشکار ساختن سستی گفتار ستمگران یاری داد. آن حضرت به دو جهت در عرصه ی مناظره های علمی گام نهاد. نخست نیاز شیعیان که با توجه به سن اندک آن حضرت در پی کشف جایگاه معنوی اش بودند و دوم خواست مامون و معتصم که اندیشه ی خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی های وی در سر می پروراندند. خلفا می کوشیدند با برپا ساختن مجالس مناظره امامان شیعه را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید از پاسخ پرسشی باز مانند و جایگاه معنوی شان مورد تردید واقع شود. اهداف امام علیه السلام در مناظره ها الف) اثبات امامت خود امام جواد علیه السلام در این مناظره ها پیش از هر چیز در پی اثبات حقانیت خود بود. بر اساس گفته ی مورخان امام - با آن که هفت سال بیش نداشت - در یکی از محافل به سی پرسش پاسخ داد. ب) رسوا ساختن دروغ پردازان امام علیه السلام در مناظره چنان رفتار می کرد که نادرستی فضائل ساختگی خلفا آشکار شود. در یکی از مجلس ها مامون از یحیی بن اکثم خواست پرسشی مطرح کند. یحیی عرض کرد: یابن رسول الله، بر اساس روایت ها جبرئیل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: یا محمد، خداوند سلامت می رساند و می فرماید از ابوبکر بپرس آیا از ما خشنود است؟ زیرا من از وی راضی ام; در این باره چه می فرمایید؟ امام علیه السلام فرمود: فضل ابوبکر را انکار نمی کنم، ولی آن که این خبر را روایت کرده باید به خبری که رسول خدا صلی الله علیه و آله در حجة الوداع فرمود توجه کند. حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: لقد کثرت الکذابة علی ... . دروغ گویان بر من بسیار شده اند و نسبت دروغ بر من فزونی یافته است. پس هر که بر من دروغ بندد، خداوند نشیمن گاهش را از آتش پر می سازد. چنانچه حدیثی برایتان آوردند، آن را به کتاب خدا و سنت من عرضه کنید; هر چه با آن موافق بود بپذیرید و آنچه مخالف بود رها سازید، خداوند می فرماید: «ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن اقرب الیه من حبل الورید» . به تحقیق ما انسان را آفریدیم و می دانیم آنچه نفس به او وسوسه می کند و ما از رگ گردن به وی نزدیک تریم. روایتی که شما ذکر کردید، نشان می دهد خشنودی یا ناخشنودی ابوبکر بر حضرت حق پوشیده بود و این نزد عقل محال و ممتنع است » . 2. تبلیغ عملی علیه حکومت مامون مامون امام علیه السلام را بسیار احترام می نهاد و دخترش ام الفضل را، به رغم مخالفت های گوناگون به عقد وی درآورد. این برخوردها هرگز امام را به دستگاه خلافت خوش بین نساخت. او خلیفه را ستمگر می شمرد و اندیشه ی مخالفت با آن را در سر می پروراند. بنابر این، در نخستین فرصت به بهانه ی حج سمت مدینه رهسپار شد و در آن دیار اقامت گزید. حسین مکاری می گوید: هنگامی که حضرت محمد تقی علیه السلام نزد خلیفه جایگاهی والا داشت، وارد بغداد شدم و به دیدار وی شتافتم. چنان می اندیشیدم که حضرت دیگر به مدینه باز نخواهد گشت. چون این امر را به خاطر آوردم، امام علیه السلام سر فرو افکند. اندکی بعد سربلند کرد و در حالی که رنگ مبارکش زرد شده بود، فرمود: حسین، نان جو و نمک نیم کوب در حرم رسول الله صلی الله علیه و آله از آنچه مشاهده می کنی برایم بهتر است. 3. پدید آوردن حوزه ی علمی پرورش دانش پژوهان روشن بین نیز در شمار روش های تبلیغی امام نهم علیه السلام جای دارد. آن حضرت ضمن پاس داری از حوزه یی که امام صادق علیه السلام بنیان نهاده بود، دویست و هفتاد شاگرد تربیت کرد که گروهی از آنان نیز از شاگردان امام هشتم شمرده می شدند. 4. اعزام نماینده امام نهم علیه السلام برای خنثا ساختن تبلیغات شوم بنی عباس و ارائه ی اسلام راستین به مردم، نمایندگانی به مناطق مختلف گسیل می کرد. این نمایندگان، کارگزاران امام علیه السلام شمرده می شدند و در مراکزی چون اهواز، همدان، سیستان، بست، ری، بصره، واسط، بغداد، کوفه و قم زمینه ی اتحاد شیعیان و پیوند آن ها با معصوم را فراهم می آوردند. امام علیه السلام همچنین به پیروانش اجازه می داد درون دستگاه حکومت نفوذ کنند و پست های حساس را در دست گیرند. «محمد بن اسماعیل بن بزیع » و «احمد بن حمزه قمی » از این فرصت بهره بردند و با رسیدن به موقعیت های ممتاز حکومتی در مسیر خدمت به دین و دین داران گام برداشتند. «حسین بن عبدالله نیشابوری » حاکم «بست » و «سیستان » و «حکم بن علیا اسدی » حاکم «بحرین » نیز از یاران حضرت شمرده می شدند و خمس دارایی شان را نزد وی گسیل می کردند. ↩️در آستانه ولادت امام جواد علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/7609
پنج درس ارزشمند و آموزنده 1⃣👈 در يكى از روزها كه حضرت جوادالائمّه عليه السلام وارد شهر مدينه منوّره گرديد، هنگام غذا در حضور جمعى از دوستان سفره طعام پهن كردند. حضرت پس از آن كه غذا را تناول نمود، دست هاى خود را شست و سپس دست هاى خود را پيش از آن كه با حوله خشك نمايد، بر سر و صورت خويش كشيد و اين دعا را خواند: ((اللّهُمَّ اجْعَلْنى مِمَّنْ لا يَرْهَقُ وَجْهَهُ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ)). 2⃣👈 يكى از دوستان و اصحاب حضرت جوادالا ئمّه عليه السلام به نام ابوالحسن ، معمّر بن خلاّد حكايت كند: روزى در خدمت آن حضرت بودم ، به من فرمود: اى معمّر! بر اشتر خود سوار شو. عرض كردم : كجا برويم ؟ فرمود: پيشنهادى كه داده شد انجام بده و سؤ ال نكن ، پس من سوار شدم ؛ و چون مقدارى از راه را پيموديم به بيابانى رسيديم كه كنار آن يك درّه و تپّه اى وجود داشت . حضرت فرمود: همين جا بِايست و حركت نكن تا من بازگردم و سپس حضرت رفت و پس از لحظاتى بازگشت . عرض كردم : فدايت شوم ، كجا بودى ؟ امام عليه السلام فرمود: هم اينك به خراسان رفتم و پدرم ، حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام را كه مسموم و شهيد شده بود، دفن كردم و اكنون بازگشتم . 3⃣👈محمّد بن حمّاد مروزى حكايت كند: روزى حضرت جوادالا ئمّه عليه السلام در ضمن نامه اى به پدرم ، احمد چنين مرقوم فرمود:ژهر موجود مخلوقى در اين جهان ، يك روزى وفات خواهد يافت ولى در اين باره ظلمى بر كسى نخواهد شد و ما اهل بيت رسالت در اين دنيا پراكنده خواهيم شد؛ و در شهرهاى مختلف هجرت خواهيم نمود. و سپس در ادامه فرمايش خود افزود: هركس عاشق و دلباخته هر كه باشد، چنانچه در مسير او قدم بردارد و با او همگام باشد، همانا در روز محشر با او محشور مى گردد. و به راستى كه قيامت منزل گاه اءبدى و هميشگى تمامى افراد خواهد بود. 4⃣👈عمران بن محمّد اشعرى قمّى حكايت كند: روزى نزد حضرت جوادالائمّه ، امام محمّد تقى عليه السلام شرفياب شدم ؛ و پس از آن كه مسائل خود را مطرح كردم و جواب گرفتم ، عرضه داشتم : اى مولا و سرورم ! امّالحسن به شما سلام رساند و نيز درخواست يكى از پيراهن هاى تبرّك شده شما را نموده است تا به جاى كفن از آن استفاده نمايد؟ امام جواد عليه السلام فرمود: او از پيراهن من ، بى نياز شده است . چون از نزد حضرت خارج شدم ، متحيّر بودم كه معناى كلام امام عليه السلام چيست ؟ تا آن كه پس از چند روزى متوجّه شدم ، امّالحسن سيزده يا چهارده روز قبل از سخن امام عليه السلام فوت كرده است . 5⃣👈 يكى از اصحاب امام محمّد تقى عليه السلام گويد: روزى در خدمت آن حضرت بودم ، كه سفره غذا پهن كردند؛ و غذا خورديم . پس از آن كه سفره را جمع كردند، يكى از افراد مشغول جمع كردن غذاهاى ريخته شده در اطراف سفره ، گرديد. امام جواد عليه السلام فرمود: چنانچه در بيابان سفره انداختيد، آنچه غذا در اطراف سفره ريخته شود - به هر اندازه اى كه باشد - رها كنيد - تا مورد استفاده جانوران قرار گيرد -. ولى اگر در منزل ، در اطراف ظرف غذا و يا در اطراف سفره ، طعامى ريخته شود، تمام آنچه را كه ريخته شده است ، به هر مقدارى كه باشد، جمع نمائيد - كه مبادا زير دست و پا، نسبت به آن ها بى احترامى شود -. ↩️در آستانه ولادت امام جواد علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/7609
دلیل شناخت کمتر نسبت به امام جواد(ع) امام جواد(ع) به دو دلیل، در بین مردم نسبت به دیگر امامان کمتر شناخته شده است: اول) کوتاه بودن عمر آن حضرت: بنا بر آنچه در تاریخ آمده است، امام جواد(ع) در سن 25 سالگی به شهادت رسید. لذا کوتاه بودن عمر حضرت جواد(ع) یکی از دلایلی است که می توانیم بگوییم که امام جواد(ع) نسبت به ائمه دیگر که از عمر بیشتری برخورد بودند، کمتر در بین مردم مطرح شده است. اما در واقع مطابق آنچه در منابع حدیثی شیعه آمده، ما در مورد امام جواد(ع) کم معارف نداریم، یعنی دانستنی ها و مطالب زیادی داریم که متاسفانه این ها کمتر در میان شیعه مطرح شده است. اگر محققین و اهل تحقیق بتوانند در این زمینه میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران امام جواد(ع) را برای مردم تشریح و مطرح کنند، شاید بتوان گفت که آنچه که در مورد امام نهم حضرت جواد(ع) وجود دارد، نسبت به ائمه دیگر کمتر نیست. دوم) شرایط خاص دوران امام(ع): امام جواد(ع) در دوره و برهه خاصی از تاریخ زندگی می کردند که با پیچیدگی ها و مسائلی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سائر امان شیعه(ع) کمتر وجود داشت. امام(ع) در دوران حکومت «مأمون» و «معتصم» عباسی زندگی کردند. در این دوران حکومت عباسیان در افولی قرار گرفته بود که با مرگ مأمون عباسی و قدرت گرفتن معتصم، رو به نزول بیشتر گرایید. زمانی که یک حاکم قدرتمند در در جامعه زندگی می کند بر روی تمام مسائل آن زمان تاثیر دارد؛ مانند وقتی که «یزید» به حکومت رسید و امام حسین(ع) در برابر او قیام کرد و آن حادثه مهم اتفاق افتاد و نقطه اوجی شد که در زمان سایر ائمه و امامان معصوم(ع) وجود ندارد. ویژگی های اخلاقی و علمی امام جواد الائمه(ع) 1. اخلاق حسنه: حضرت جوادالائمه(ع) این ویژگی را از جدّ بزرگوارشان پیامبر مکرم حضرت محمدبن عبدالله(ص) به ارث بردند. در قرآن هم تاکید می شده که مسلمانان از اخلاق پیامبر(ص) الگو و سرمشق بگیرید، یعنی به مسلمانان توصیه شده است که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از پیامبر الگو بگیرند. فرزندان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مانند پیامبر بزرگوار(ص) متّصف و متخلّق به آن اخلاق نیکو و حسنه هستند. 2. علم فراوان: یکی از ویژگی های دیگر امام جواد(ع) علم فراوان و وسیع ایشان است؛ چنانچه پدران بزرگوارشان هم این علم وسیع (علم لدنی) را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند و چند نمونه آن وجود دارد قابل مشاهده است. ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده و به قدرت الهی، علم پیامبر(ص) به امام علی بن ابی طالب(ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود(عج) منتقل شده و این علم لدنی که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت گذاشته در نزد امام جواد(ع) هم بوده است. 3. تقوا و پارسایی: امام جواد(ع) مانند همه امامان شیعه، الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده های طولانی برای خداوند بودند. 4. ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن: امام جواد(ع) با همگان با ادب و احترام برخورد می کردند. این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام به سوی ایشان می شد. سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است. 5. حرّیت و آزادگی: همه ائمه اهل بیت(ع) از این ویژگی برخوردار بودند. آن بزرگواران هیچ گاه تسلیم ظلم و ستم نمی شدند و حاضر بودند در این راه تمام سختی ها را تحمل کنند. این ویژگی الگویی برای ماست که در هیچ زمانی ظلم و ستم را قبول نکنیم و با آزادگی، اعتقادات و مبانی خودمان را مطرح کنیم و تسلیم فتنه ها و توطئه های دشمنان قسم خورده اسلام و مخالفان نشویم. در این زمان که حمله به مقدسات مسلمانان از سوی آمریکائی ها و صهیونیست ها با چاپ و نشر کاریکاتورها و فیلم ها شروع شده مسلمانان و به ویژه پیروان واقعی اهل بیت(ع)می بایست با وحدت و یکپارچگی خاص با حضور در راه پیمائی ها و تظاهرات به مبارزه با استکبار جهانی برخیزند که همین کار هم کردند. کرامات مهم در زندگی حضرت جواد(ع) اول) تولد حضرت(ع): تولد امام جواد(ع) ـ که در اواخر عمر امام رضا(ع) رخ داد ـ یک کرامت الهی بود؛ آنچنانکه امام رضا(ع) بارها از حضرت جواد(ع) به عنوان مولودی پرخیر و بركت یاد می کرد. «ابو یحیای صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا - علیه السلام -، فرزندش ابو جعفر را كه خردسال بود، آوردند. امام فرمود:«این مولودی است كه برای شیعیان ما، با بركت تر از او زاده نشده است». دو تن از شیعیان به نام «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» هم می گویند: در محضر امام رضا - علیه السلام - بودیم كه ابو جعفر را آوردند، عرض كردیم: این همان مولود پرخیر و بركت است؟ حضرت فرمود: «آری، این همان مولودی است كه در اسلام بابركت تر از او زاده نشده است». ↩️ ولادت امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7609
دلیل این خیر و بركت دلیل این خیر و بركت و کرامت خاصّ این بود كه عصر امام رضا(ع) عصر ویژه ای بوده و تعیین جانشین و معرفی امام بعدی، با مشكلاتی روبرو شده بود كه در عصر امامان قبلی، بی سابقه بود؛ زیرا از یك سو پس از شهادت امام كاظم(ع) گروهی كه به «واقفیه» معروف شدند، براساس انگیزه های مادی، امامت حضرت رضا(ع) را انكار كردند و از سوی دیگر امام رضا(ع) تا حدود چهل و هفت سالگی دارای فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاكی بود كه امامان دوازده نفرند كه نه نفر آنان از نسل امام حسین خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سؤال می برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامت حضرت رضا(ع) را انكار می كردند. گواه این معنا، اعتراض «حسین بن قیاما واسطی» از سران «واقفیه» بود که طی نامه ای به امام رضا(ع) او را متهم به عقیمی كرد و نوشت: چگونه ممكن است امام باشی در صورتی كه فرزندی نداری؟! امام(ع) هم در پاسخ نوشت: "از كجا می دانی كه م دارای فرزندی نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روز نمی گذرد كه خداوند پسری به من عطا می كند كه حق را از باطل جدا می كند". دوم) امامت حضرت(ع) در کودکی: اینکه امامت به قدرت الهی به یک نوجوان هشت ساله که هنوز به سن بلوغ نرسیده است منتقل شد یک کرامت مهم بود؛ آنچنانکه پیش از این، نبوت به حضرت عیسی(ع) در نوزادی داده شده بود. سوم) مناظرات علمی حضرت(ع): مناظراتی که امام(ع) با دانشمندان فرقه ها و مذاهب مختلف در این دوره دارد، بسیار مهم است. اینکه چگونه یک نوجوان می تواند در مناظرات و بحث های مختلف اسلامی و فکری با دانشمندان آن زمان، آنان را مغلوب کند، هم کرامتی بزرگ بود و هم علامتی بر حقانیت امامت ایشان. 👌شاگردان امام جواد(ع) امام جواد(ع) با وجود کوتاهی دوران حیات و امامت، شاگردان بزرگی را تربیت می کنند؛ امثال «حضرت عبدالعظیم حسنی»، «جناب علی بن مهزیار اهوازی»، «فضل بن شاذان نیشابوری»، «محمد بن سنان زاهری»، «ابونصر بزنطی کوفی» و «دعبل خزاعی» از شاگردان آن حضرت هستند که نزد ایشان، رشد علمی یافته و تربیت شدند و یا از آن حضرت(ع) حدیث نقل کردند. روایان احادیث جوادالائمه(ع) تنها محدثان شیعه نبودند؛ بلكه علماء و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل كرده اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى » احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل كرده است. همچنین «حافظ عبدالعزیز بن اخضر جنابذى » در كتاب معالم العترة الطاهرة و مؤلفانى مانند «ابو بكر احمد بن ثابت»، «ابواسحاق ثعلبى» و «محمد بن مندة بن مهربذ» در كتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل كرده اند. شهادت امام جواد(ع) مأمون خلیفه عباسی که چون سایر خلفای بنی عباس از نفوذ باطنی امامان معصوم در بین مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد که یکی از حیله های وی برای اینکار ازدواج دخترش با امام بود. لذا دختر خویش «ام الفضل» را به ازدواج حضرت امام جواد(ع) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد. دلیل دیگری که مأمون دختر خود را به ازدواج امام در آورد کشاندن امام به سمت خود بود؛ چرا که تصور می کرد امام با این وصلت مجذوب مادیات و جاه و مقام شده، قداست وی خدشه دار و از راه اصلی منحرف، شیعیان متفرق شده و مأمون خود قوی می شود. مأمون همچنین می خواست با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز داشته، خود را دوستدار و علاقمند به آنان نشان دهد. امام جواد(ع) نیر ـ که مانند بقیه امامان(ع) از آینده اطلاع داشت و هیچ کاری را بدون آگاهی انجام نمی داد ـ بخوبی از دسیسه های مأمون آگاه بود و با علم به وصلت با دختر وی رضایت داد. یکی از دلایل پذیرش این وصلت از سوی امامان، حفظ شیعیان از دسیسه های کینه توزانه مأمون حفظ کند . لذا امام(ع) اگرچه تن به این ازدواج داد، اما شواهد تاریخی گواه این حقیقت است که مأمون نتوانست به حیله های از پیش تعیین شده خود دست یابد. امام جواد(ع) تا پایان خلافت مأمون در مدینه ساکن بود و پس از مرگ مأمون به دستور معتصم عباسی و در سال 220 هجری قمری، به همراه همسرش ام الفضل به بغداد رفت. ایشان در ماه ذیقعده همان سال مسموم شد و در آخر آن ماه به شهادت رسید. مزار مطهر وی در کاظمین بغداد و در کنار قبر جدش «امام کاظم(ع)» هم اکنون قبله حاجات عابدان و موحدان است. منابع علمی درباره تاریخ و زندگانی امام جواد(ع) ↩️در آستانه ولادت امام جواد علیه السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/7609
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 امام جواد (علیه السلام): عزّت و شخصیّت مؤمن در بی نیازی از دیگران است. 🍃🌹🍃 🌺 سالروز ولادت جوادالائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام را تبریک می‌گوییم. 🍃🌹🍃 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اين حريم، هيچ‌كسی بی‌مراد نيست بازار اهل معرفت اینجا کساد نیست همواره بی‌حساب فقط لطف می‌كند بيهوده نام او كه امامِ "جواد " نيست ديدم كه در تمامی حاجت‌گرفته‌ها فرقی ميان مجتهد و بی‌سواد نيست پرسيدم از حوائج و بين جواب‌ها حتی يكی‌ش، "حاجت ما را نداد"، نيست نامی برای درب ورودی مرقدش درخور تر از ورودی "باب المراد" نيست 🍃🌹🍃 @fatemi222
D1737354T14839331(Web)-mc.mp3
1.33M
🔹 مناظرات علیه السّلام یکی از جنبه های علمی حیات امام جواد علیه السّلام، مناظرات آن حضرت با عالمان درباری بنی عبّاس است. آن حضرت توانست در این مناظرات، عدم صلاحیت علمی و فقهی درباریان بنی عبّاس و نیز جایگاه علمی ممتاز اهل بیت علیهم السّلام را آشکار کند. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ ↩️ ولادت امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7609
D1737359T17090384(Web)-mc.mp3
13.08M
🔹 کیفیت استغفار در لسان علیه السلام کسی که گناه می کند، از خداوند دور می شود و توبه یعنی بازگشت به سوی خدای متعال. بسیاری از افرادی که گناه می کنند گمان دارند که گناه برای آنان ضرر ندارد. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ ↩️ ولادت امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7609
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😂نمایش طنز: چرا خدا بخاطر چند سال گناه ، برای همیشه به جهنم می‌برد ⁉️ ‎🍃🌹🍃 @fatemi222
152.5K
اشکالی بر قسمت آخر کلیپ👆
و اما...... سردار سلیمانی عاشق بچه ها بود او حدود چهل سال با دشمنان اسلام و ایران جنگید تا آنها وارد کشورمان نشوند او خیلی از شب ها را نخوابید تا دشمن ها نتوانند کشورمان را خراب و ناامن کنند سردار سلیمانی بارها به کشور عراق و سوریه رفت و با داعش جنگید تا بچه های آنجا را نجات دهد بچه ها هم به سردار خیلی علاقه داشتند و به او «عمو قاسم» می گفتند حالا دختر گلم و پسر خوبم خودکار تو بردار و یک نامه به عمو قاسم بنویس و حرف های دلت را به او بگو به نام خدا سلام عمو قاسم...... ........... .. تدوین حجت الاسلام ابراهیم زنگویی .🔺برنامه معرفتی صالحین👇 https://eitaa.com/fatemi222/11639
1_1468660191.mp3
3.53M
🌺 (ع) 💐بی روی علی شعر من آرایه ندارد 💐بی اذن علی نطق در آن مایه ندارد 🎙 👏 👌بسیار دلنشین 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
💠 ویژه‌نامه ولادت (علیه‌السلام) منتشر شد 📥 سخنرانی مکتوب 📥 پرسش و پاسخ 📥 مقالات 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 پیامک 📥 اشعار 📥 سخنرانی و مولودی 📥 استوری 📥 عکس پروفایل و پوستر 📥 نرم‌افزار 🌐 دریافت ویژه‌نامه ولادت امام علی (علیه‌السلام) 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
جهاد در راه علی ع.ارکان جهاد تبیین.ولادت حضرت امیرالمومنین علی ع و روز پدر 1400.pdf
645.3K
🌸فیش منبر ولادت امام علی 📜عنوان: جهاد در راه علی علیه‌السلام 📖موضوع: ارکان جهاد تبیین علیه‌السلام 🔶 جهت دریافت بیش از ۲۰ محتوای تبلیغی میلاد حضرت علی علیه‌السلام به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
قطره ای از فضائل مولا علی علیه السلام.pdf
641.8K
🌸فیش منبر ولادت امام علی 📜عنوان: قطره ای از فضائل مولا علی علیه السلام علیه‌السلام 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
D1737361T15636402(Web)-mc.mp3
1.22M
🔹 مقام پدر مقام و جایگاه پدر در نزد خداوند بسیار والاست. به طوری که در روایت آمده که از نفرین پدر باید ترسید چرا که از شمشیر برنده تر است و از سرنیزه نافذتر. زمانی که دل پدرها بشکند، خداوند از آنها دادخواهی می کند. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
D1736793T14089244(Web)-mc.mp3
10.04M
🔹 قدر و منزلت علیه السلام بسیاری از اولیاء خدا در زمان خودشان، آن طور که باید مورد شناخت قرار نگرفتند و تکریم نشدند. یکی از این امامان، امام علی بودند. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
D1737556T15465813(Web)-mc.mp3
4.37M
🔹 خدمات و فعالیت‌های علیه السلام کار امیر المؤمنین (ع) شبیه معجزه می‌باشد. امام علی (ع) طی ۶۳ سال عمر شریفشان هم در کار فرهنگی، کار تولیدی و کار توزیعی و هم در کار خدماتی عالی‌ترین نمره‌ها را کسب کرده‌اند. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
D1737357T17617451(Web)-mc.mp3
12.32M
🔹 فضائل علیه السلام وجود مقدس امیر المومنین علیه السلام در قرآن و روایات به عنوان یک وجود ممتاز و برجسته مطرح است. سیمای ایشان در نظام هستی یک سیما و چهره درخشان و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک سیمای بی نظیر است. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔴حضرت علی علیه‌السلام 👇 https://eitaa.com/fatemi222/5084
و اما نکاتی در باره ولایت اهلبیت 👇 ولایت چیست https://eitaa.com/fatemi222/11969 ولایت ادامه توحید https://eitaa.com/fatemi222/11970 هدف ولایت. https://eitaa.com/fatemi222/11971 مقام ولایت https://eitaa.com/fatemi222/11972 حاکم درونت؟ https://eitaa.com/fatemi222/11973 زیربنای ولایت https://eitaa.com/fatemi222/11974
امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند... امام، جلودار كسانى است كه جلوتر از زمان را مى‌خواهند؛ چون امام براساس واقعيت‌هايى حكومت مى‌كند و رهبرى مى‌كند كه هنوز علوم انسانى، آن را كشف نكرده‌اند و جلوتر از علم و جلوتر از زمان و آگاهىِ‌ انسان هستند. چون چنين امامى ضرورت دارد، پس وجود دارد. و چنين امامى را تو بايد كشف كنى و چنان امامتى را تو بايد زمينه‌ساز باشى. هيچ نمى‌توانى كه سر بچرخانى كه نمى‌شود 📚 تو مي آيي(ويرايش جديد)‌صفحه 81 🔶استاد علی صفایی حائری: ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 ولايت چيست؟ 🔶🔸اين ولايت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛ 🔸 كه عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت. 🔸 آنها كه شكوه و وقار كوه و زيبايى دشت و عظمت كوير و دريا و جلوه‏ى طلوع و غروب، اسيرشان مى‏ كند و چشمشان را مى‏ گيرد و دلشان را به بند مى‏ كشد، چگونه مى‏ شود شكوه و عظمت آن روح بزرگتر از كوه، زيبايى و گستردگى آن قلب وسيع‏تر از هستى و عظمت و ناپيدايى آن سينه‏ ى ناپيداتر از كوير و عميق‏تر از دريا و جلوه‏ ى آن طلوع بى غروب، چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نكند. 🔸هر كس با هر مشربى و عقيده‏ اى، مى‏ تواند دوستدار على باشد. 🔸 در على، علم و عشق، تدبير و شمشير، حريت و عبوديت، نجواى دل و آتش سخن، زمزمه‏ى شب و فرياد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنايى و خشونت و پايدارى، 🔸 در على اين همه هست و اين همه بخاطر حق است و براى اوست و اين است كه همه‏ ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شيفته‏ ى اوست و مخالفش در پنهان شيداى او. 🔸 ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط على را دوست داشتن است. 🔸ولايت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‏ ها و جلوه‏ ها بريدن است. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب غدیر ، صفحه ۱۱ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 ولایت ادامه ی توحید 🔷🔹 و اين ولايت، ادامه ‏ى ولايت حق است و دنباله ‏ى توحيد، آن هم توحيدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ 🔹 كه توحيد در درون انسان، هواها و حرف‏ ها و جلوه ‏ها را مى ‏شكند؛ هواهاى دل و حرف ‏هاى خلق و جلوه ‏هاى دنيا را. 🔹 و در جامعه طاغوت ‏ها را كنار مى‏ ريزد 🔹 و در هستى خدايان و بت‏ ها را. 🔹 در اين حد، موحد، جز خدا كسى را حاكم نمى‏ گيرد. 🔹 جز وظيفه چيزى او را حركت نمى‏ دهد. هيچ قدرت و ثروت و جلوه ‏اى در روح او موجى نمى ‏آورد و هيچ دستورى او را از جا نمى‏ كَنَد. جز دستور حق و امرِ اللّه، از هر زبانى كه اين دستور برخيزد و از هر راهى كه اين امر برسد. 🔹 و هنگامى كه روحى به آزادى رسيد و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت، اين روح به ولايت مى ‏رسد و به سرپرستى مى‏ رسد و دستور او و حتى نگاه او در دل‏ هاى موحد عاشق، حركت مى ‏آفريند. 🔹 و اين است كه رسول به ولايت رسيد و به اولويت رسيد؛ كه النَّبىُ أَوْلى‏ بِالمُؤمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ. 🔹 و اين است كه على به ولايت مى ‏رسد؛ كه: مَنْ كُنْتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه. 🔹 اين هم پس از آن جمله ‏ى استفهامى و اقرارى أَلَسْتُ أَوْلى‏ بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟ 🔹 و اين است كه پيشوايان ديگر به ولايت مى‏ رسند؛ كه به عصمت و آزادى و آگاهى رسيده بودند. اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا. و اين معناى ولايت است 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر، صفحه 12 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 هدف ولایت 🔷🔹 اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 🔹 اين رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنيت و پاسدارى و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد. 🔹 اين رهبرى در زمينه‏ى آزادى و با هدف آموزگارى و شكوفا كردن استعدادهاى انسان و با هدف تشكيل جامعه انسانى براساس قسط همراه است 🔹كه على مى‏ گفت: لَيْسَ أَمْرى و أَمْرُكُمْ واحداً انّى أُريدُكُمْ للّه و أَنْتُمْ تُريدُونَنى لأَنْفُسِكُمْ. 🔹هدف من و شما يكى نيست. من شما را نه براى خودم و نه براى‏ خودتان، كه براى حق مى ‏خواهم، در حالى كه شما مرا به خاطر خويشتن و منافع خود خواستاريد. 🔹شما مى‏ بينيد من مثل عثمان نيستم كه شما را بچاپم، به اين خاطر به من روى آورديد، 🔹اما من شما را نه براى خودم مي خواهم و نه براى رفاه خودتان، كه براى حق مى‏ خواهم. 🔷🔹اين كافى نيست كه انسان‏ هاى مرفهى بسازيم، بلكه بايد براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگيريم كه آنها پس از رفاه و تكامل استعدادها در آن راه بيفتند و آن جهت را انتخاب كنند. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه ۲۵ ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰 مقام ولایت 🔷🔹 و اين مقام ولايت است كه از دل آن عرب ‏هاى خون ‏ريز تهديست، از دل آن مردان محدود گرفتار، روح ‏هايى را بيرون كشيد كه تمام هستى را در يك گام طى كردند و حتى به بهشت قناعت نورزيدند. 🔹 اين مقام ولايت است كه از ابوذر كه براى هيچ زنده بود و براى هيچ مى‏ مرد، ابوذرى بيرون كشيد كه براى حق زنده بود و براى او مى‏مرد و حتى تنها مى‏ مرد. 🔹 و اين مقام ولايت است كه از بلال، بلالى كه تا ديروز افتخارش به اربابش بود، بلالى آفريد كه روياروى اربابش مى‏ ايستاد و او را پست و حقير و محدود مى‏ ديد و به راهنماييش همّت بسته بود و براى مبارزه ‏اش آماده گشته بود. 🔹 و اين مقام ولايت است كه از سلمان، اين كوير تشنه و اين مسافر پايدار، دريايى ساخت، دريايى از عظمت و آگاهى و عشق. 🔹 اين مقام ولايت است كه استعدادهاى بشر را بيرون ريخت و خلق كريمه و استعدادهاى خوب او را شكوفا كرد و از بشر، انسان بيرون كشيد و او را از ظلمات نفس، از ظلمت خلق دنيا، از هواها و حرف ‏ها و جلوه ‏هاى پوچ، به سوى نور هستى هدايت كرد. 🔹 انسانى كه ديگر در سطح غريزه و حرف‏ ها و محدودها زندگى نمى ‏كرد و با اين معيارهاى كم و كوتاه اندازه نمى‏ گرفت. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 21 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084
🔰چه کسی در درونت حکومت دارد ؟ 🔷🔹 ولايت يعنى تنها على را حاكم گرفتن و تنها او را دوست داشتن و اين ولايت و سرپرستى است كه معاويه و احمد حنبل و جرج جرداق و و و از آن بهره‏اى ندارند، كه حاكم در درون آنها و محرك در وجود آنها امر على و دستور على نيست؛ كه هواها و حرف‏ ها و جلوه‏ ها در آنها حكومت دارند. 🔹 معاويه گر چه على را دوست دارد، ولى سلطنت را بيشتر از على ‏خواهان است و دوستدار آن است. 🔹و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى ‏سرايد اما حكومت ديگرى را به عهده دارد. و جرج جرداق گر چه از على مى‏ نويسد، اما براى على نمى ‏نويسد؛ كه محركى ديگر دارد و عاطفه ‏اى فقط او را به چرخ انداخته است. 🔹اما مالك؟ اين مالك است كه ولايت على را به عهده دارد و اين بار گران را به آسانى مى‏ كشد. 🔹مالك چند سال براى نابودى معاويه رنج كشيده و كوشش كرده است. خويش و فاميل و قبيله‏ اش را به خون كشيده، شب‏ها و روزها را بر روى لبه‏ ى تيغ و سرِ نيزه‏ ها گذرانده و شمشير زده و شمشير زده تا اين كه لشگر شام را عقب رانده و معاويه را به حركت وادار كرده و در بيرون از خيمه آماده ‏ى فرار نموده، هان چيزى نمانده تا اين بت بزرگ بشكند و اين طاغوت سركش بميرد و يا فرارى شود و مالك به هدف نهايى، به پيروزى محبوب دست بيابد و در ميان قومش و در ميان تمام مردم به بزرگى معرفى شود و بر رقيب خودش، اشعث و بر قبيله‏ى رقيبش، كِنده، پيروز شود. 🔹 درست در اين هنگام، در اين هنگام، على او را مي خواند، على او را مى‏ طلبد. على مى‏ گويد كه برگرد. و اين از مرگ سخت‏ تر و اين از مرگ جانكاه ‏تر است. 🔶🔸 مخالفت يك هوى، مخالفت يك هوس، مخالفت با يك حرف و گذشتن از حرف‏ هاى خلق، مخالفت با يك جلوه از جلوه ‏هاى دنيا ما را مى ‏شكند، ما را از پاى در مى‏آورد. ما از راه حق با يك حرف با يك فحش با يك پشيز باز مى‏ گرديم 🔸 و اما مالك؟ و اما مالك؟ او از تمام هواهاى چند ساله و تمام حرف ‏هاى تمام مردها و زن ‏هاى عرب و از زمزمه ‏ى خفيف زبان ‏ها بر سر راه مردان فاتح و از نگاه‏ هاى شيفته‏ ى سرداران پيروز و از تمام جلوه‏ هاى دنيا، از اين همه مى‏ گذرد و باز مى‏ گردد و به على اين سرپرست آگاه ملحق مى‏شود. 🔸 چرا؟ چون در درون مالك، ديگر هواها و غريزه‏ ها حرف‏ ها و زمزمه ‏هاى زن‏ هاى عرب جلوه‏ هاى پررنگ و برق دنيا حاكم نيست، 🔸 اينها كوچكتر از اين هستند كه در روح بزرگ مالك موجى و حركتى ايجاد كنند... 🔸 او به ولايت رسيده و از نعمت ولايت برخوردار است. نشستن و ايستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت‏ ولىّ كنترل مى‏شود؛ نه از طرف هواها و حرف ‏ها و جلوه ‏ها. 🔸 مالك اين را يافته كه على اين مرد آزاد از غير حق و اين انسان آگاه حق، بيش از مالك به مالك علاقه دارد و بيش از مالك از مصالح و منافع مالك آگاهى دارد و بيشتر از مالك به منافع او مى‏ انديشد و بهتر به منافع او مى‏ انديشد؛ 🔸 پس ديگر جاى درنگ نيست و جاى سركشى نيست؛ كه سركشى‏ ها حماقت‏ هاى زيان آورى بيش نيستند. جاى تسليم است و اطاعت و پيروى و تشيع و دنباله روى. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 14 ویژه میلاد حضرت علی علیه‌السلام https://eitaa.com/fatemi222/5084