♦️رفتارسازی
↩️سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن
اکنون سؤال اساسی این است که ما چگونه م یتوانیم شامل این هدایت قرآن در آیۀ ﴿هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ﴾ باشیم؟
برای اینکه این هدایت شامل حال ما بشود، سه شرط وجود دارد و سه کار را باید انجام دهیم:
🔸اولین شرطی که باعث میشود انسان شامل این هدایت شود، تقواست.
تقوا به زبان ساده یعنی جانب خدا را نگه داشتن. یعنی عمل به دستورات و وظایف دینی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی. یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. هرچه انسان باتقواتر باشد، بیشتر از هدایت قرآن بهره می برد و می تواند به مراتب بالاتری از هدایت و فهم و استفاده از قرآن برسد.
🔸در این ماه مبارک رمضان که سر سفرۀ بابرکت قرآن مهمانیم، فرصت خوبی است برای انجام واجبات و ترک محرّمات، و اینکه بیشتر در اعمالمان دقت کنیم؛ چنانکه در آیه 183 سوره بقره، یکی از فلسفه های روزه چنین بیان شده است:
(یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون)
روزه برای این واجب شده است تا بتوانیم تمرین تقوا و خویشتن داری داشته باشیم.
🔺شرط دوم، انس با قرآن
🔻 و شرط #سوم، تدبر در آن است. بعد از تقوا که اولین و مهم ترین شرط استفاده از هدایت قرآن است، در مرحلۀ دوم باید با قرآن مأنوس باشیم؛ قرآن را بخوانیم و در آن تدبر کنیم تا بتوانیم هم از نور این کتاب بهره ببریم و هم قوانین آن را سرلوحۀ کار خود قرار دهیم.
برای اینکه اُنس با قرآن مقداری برای ما ملموس شود، مثالی میزنم:
برخی از افراد با تلفن همراه خودشان و فضای مجازی و پیام رسان ها چنان أنس و وابستگی دارند که تا چند ثانیه یا چند دقیقه وقت خالی پیدا می کنند،
سریع گوشی را برمی دارند و به شبکه های اجتماعی سر می زنند.
حال اگر کسی با قرآن و آیاتی که از یک سوره یا یک جزء خوانده، مأنوس باشد، همی نطور میشود؛ یعنی تا فرصت کوتاهی پیدا میکند، سراغ قرآن میرود و برخی از آیاتی که از قبل علامت زده را با تأمل و تدبر مجدداً قرائت میکند.
او در هر فرصتی، به اولین چیزی که مراجعه م یکند، قرآن است، نه شبکه های مجازی و... .
🔻تمثیلی زیبا
هرچه بیشتر با قرآن مأنوس باشیم و بیشتر در آن تدبر کنیم، بیشتر از هدایت آن بهره م یبریم. برخی وقتی به کنار دریا می روند، 👇
🔸فقط در ساحل راه می روند و به دریا نگاه میکنند.
🔸دستۀ دوم کسانی هستند که بیشتر از دریا لذت م یبرند و دستی به آب میزنند.
🔸 دستۀ سوم به دریا میروند و در آن شنا می کنند.
🔸دستۀ چهارم کسانی هستند که لباس غواصی م یپوشند و به اعماق دریا م یروند و عجایب و زیبایی هایی از دریا م یبینند که هی چوقت گروه های قبلی این لذت ها را درک نمی کنند.
✋مواجهۀ ما با قرآن نیز همی نگونه است:
🔺دستۀ اول فقط قرآن را روی طاقچه و کمد گذاشته اند و همانند یک شیء مقدس به آن نگاه می کنند.
🔻دستۀ دوم مانند افرادی که دستی به آب می زنند، قرآن را تلاوت می کنند.
🔺 دستۀ سوم که در دریا شنا م یکردند، افرادی هستند که علاوه بر تلاوت قرآن، در آیه های آن تدبر کرده، قرآن را در زندگی اجرا می کنند.
🔺 اما دستۀ چهارم مانند آ نها که در اعماق دریا غواصی میکنند، عالمانی هستند که چنان در قرآن غرق شده اند و چنان محو قرآن هستند که سه گروه قبلی درکی از آن ندارند.
به هرحال، هرکس باید به اندازۀ ظرف خود از این گنج بی پایان، اما پنهان استفاده کند.
🔺بزرگواران! بیایید در همین اولین روز ماه مبارک، با خدای خود عهد ببندیم که قرآن را بعد از ماه مبارک هم تلاوت کنیم و با تدبر در آن، قرآن را زندگی کنیم
و از این گنج بی پایان بهره ببریم.
مشکلاتی که امروز در جامعه با آن مواجهیم، به وسیله این قرآن حل م یشود. بسیاری از این طلاقها برای این است که ما نامه خداوند را نخوانده ایم
تا درمان اختلافات خانوادگی را در آن بیابیم و به آن عمل کنیم.
🔺اگر ما نامه خداوند را می خواندیم و به آن عمل م یکردیم، بسیاری از این فقرها و گرفتاری ها از زندگی برداشته می شد.
🔺اگر ما نامه خداوند را م یخواندیم و به آن عمل می کردیم، از زندان بسیاری از این شهوات آزاد می شدیم و در آن غرق نمی شدیم.
یادمان نرود: ﴿ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لََا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ﴾
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
منبرک فاطمی
♦️قرآن، برنامه ای برای تمام شئون زندگی ✋ایمان و امید =گنج بی پایان =اگر چراغها نباشد =مثل برفی در
✅تفسیر هدی للمتقین با توضیحات
✋ایمان و امید
https://eitaa.com/fatemi222/12560
♦️نامۀ پدر به فرزندان
https://eitaa.com/fatemi222/12562
♦️چند سؤال اساسی
https://eitaa.com/fatemi222/12563
♦️سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/12564
#مسطورا
https://eitaa.com/fatemi222/12560
✅بسته معرفتی روز اول ماه مبارک رمضان
🔸شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/fatemi222/5275
🔸مساله؛نیت روزه
https://eitaa.com/fatemi222/5273
↩️گام اول هدایت در قرآن ازجزء _یکم_
تدیر در قرآن؛
🔹روزه در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/8035
🔹اندازه مهربونی
https://eitaa.com/fatemi222/8034
🔹ایجاد اختلاف
https://eitaa.com/fatemi222/8036
🔹پایه های سست
https://eitaa.com/fatemi222/12556
🔹راههای برگشت ناپذیر
https://eitaa.com/fatemi222/12557
🔹ختم کفار
https://eitaa.com/fatemi222/12558
🔺هفت عامل آمرزش گناه
https://eitaa.com/fatemi222/5277
↩️تفسیر هدی للمتقین با توضیحات
(مسطورا)👇
https://eitaa.com/fatemi222/12560
🔺سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن👇
https://eitaa.com/fatemi222/12564
انتشار جهت دوستان🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا! همین شب اوّل ماه رمضان دستمان را بگیر...
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🍃🌹🍃
@fatemi222
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
سلام
تفسیر قرآن بر مبنای
(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن )
مباحث در قالب (سیر مفهومی )آن کتاب ارائه میشود؛ به این صورت که 30 آیه از قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان بیان می شود؛
✍جلسه اول👇
https://eitaa.com/fatemi222/12560
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
خب بریم با هم آیه امروز رو مرور کنیم
آمادهاید؟
سوره مبارکه بقره، آیه ۲
#طنین_وحی
#مسطورا
#فرصت_زندگی_با_آیهها
↩️تفسیر هدی للمتقین با توضیحات
https://eitaa.com/fatemi222/12560
🔺سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن👇
https://eitaa.com/fatemi222/12564
✅بسته معرفتی روز دوم ماه مبارک رمضان
🔹شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان.
https://eitaa.com/fatemi222/5303
🔹هفت نکته درباره اثرات_تلاوت_قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/5305
↩️گام دوم هدایت در قرآن ازجزء دوم
🔸جلب رضایت خداوند یا مردم(اولویت کدومه)
https://eitaa.com/fatemi222/8037
🔸جذابیتِ حرفهای غیرمستقیم (خدا عاشق 4دسته هست)
https://eitaa.com/fatemi222/8038
🔺تفسیرروز دوم
ایمان وتعهد عملی
https://eitaa.com/fatemi222/12573
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
بسم الله الرحمن الرحیم
رمضان دوم 1402
کتاب: با قرآن زندگی کنیم
❤️جلسۀ دوم: اگر چراغها نباشد
✋موضوع: ایمان و تعهدات عملی
🌹آیۀ مورد بحث "
«إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيم»
یقیناً کسانی که ایمان آورده و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره بقره، آیه218)
https://eitaa.com/fatemi222/12572
✔️مقدمه
🔸با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب حفظه الله در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، دربارۀ این نکته که اسلام به صورت مسلکی اجتماعی، اصولی منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها دارد و با عنایت به آنچه در تبیین آیۀ دوم سورۀ بقره در جلسه گذشته بیان شد که قرآن کتاب زندگی است و همه آنچه برای هدایت مادی و معنوی بشر نیاز است را در بردارد، در نظر داریم در کل ماه مبارک به استناد کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، در ذیل تبیین آیات قرآن کریم، آنچه در ذهن داریم، به اندیشه های ناب اسلامی نزدیکتر کنیم.
🔹برای رسیدن به این هدف مهم، کلّ مباحثی که انشاءاللّه در ذیل آیات مطرح خواهد شد، در پنج فصل بیان میشود: ایمان، توحید، نبوت، ولایت و معاد
🔸آیۀ مورد بحث امروز، آیه 218 سورۀ مبارکۀ بقره است که خداوند میفرماید:
«إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيم»
یقیناً کسانی که ایمان آورده و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔻برای تبیین این آیۀ مبارکه، نکاتی را عرض میکنم.👇
https://eitaa.com/fatemi222/12572
✋انگیزه سازی
📚فرقۀ ملعونه
🔹تمام پیامبران الهی، بهویژه پیامبر عظیمالشأن اسلام صلی الله علیه و آله آینۀ تمام نمای رحمانیت و رحیمیت پروردگار بیهمتای عالم اند و در آیات و روایات بسیار کم دیده میشود که این بزرگواران دربارۀ فرد یا افرادی با ادبیات لعن و نفرین سخن بگویند؛ حتی کسانی که این بزرگواران را مورد ظلم و نافرمانی قرار داده اند.
🔹این امر دربارۀ اهلبیت علیهم السلام نیز صادق است. در زندگی حضرات آل اللّه علیهم السلام بسیار نادر است که کسی مورد لعن یا نفرین قرار بگیرد.
اما در یک دسته از روایات، گروهی دیده میشوند که انبیا و اولیای الهی علیهم السلام آنها را با الفاظی عجیب، لعن و نفی میکنند. آن هم به خاطر اشتباه بزرگی است که آن فرقه در ذهن خود پرورانده و به آن پایبند بودهاند و با تأثر و تأسف بسیار باید بگوییم که برخی از ما شیعیان هم در زندگی دچار این اشتباه شده ایم!
🔹پیامبر گرامی اسلام؟ص؟ میفرمایند: ُ«لُعِنَتِ المُرْجِئةُ على لِسانِ سَبعينَ نَبيّا، الّذينَ يقولونَ: الإيمانُ قَولٌ بِلا عَمَلٍ»؛ مرجئه، همانان كه مىگويند: ايمان، گفتار بىكردار است، از زبان هفتاد پيامبر لعنت شدهاند.
🔹«مرجئه» چه کسانی هستند که از زبان هفتاد پیامبر مورد لعن قرار گرفته اند؟
یا در روایتی دیگر امام صادق؟ع؟ این فرقه را شدیدتر از فرقههای دیگر لعن کرده، میفرماید:
«لَعَنَ اللَّهُ الْقَدَرِیَّةَ لَعَنَ اللَّهُ الْخَوَارِجَ لَعَنَ اللَّهُالْمُرْجِئَةَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُرْجِئَةَ قَالَ: قُلْتُ لَعَنْتَ هَؤُلَاءِ مَرَّةً مَرَّةً وَ لَعَنْتَ هَؤُلَاءِ مَرَّتَیْنِ»؛
خدا لعنت كند قدریه را، خدا لعنت كند خوارج را، خدا لعنت كند مرجئه را، خدا لعنت كند مرجئه را. راوی میگوید: من عرض كردم: قدریه و خوارج را هركدام یك بار لعنت كردید، و مرجئه را دوبار!
🔹مگر این فرقۀ ملعونه چه اشتباه فاحشی کردهاند که این بیان از زبان مبارک امام معصوم باید دربارۀ آنها صادر شود؟!
واقعاً مرجئه چه گروهی هستند که امام معتقد است دامنشان تا روز قیامت به خون اهلبیت آلوده است؟!
حضرت در ادامه روایت، تعبیری بهکار میبرند که انسان متحیر میماند:
«قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ یَقُولُونَ إِنَّ قَتَلَتَنَا مُؤْمِنُونَ فَدِمَاؤُنَا مُتَلَطِّخَةٌ بِثِیَابِهِمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»؛
اینها میگویند: کسانی که ما اهلبیت را به شهادت میرسانند، مؤمناند؛ پس دامنشان تا روز قیامت به خون ما آلوده است.
🔹آنها اعتقادی عجیب داشتند. معتقد بودند که ایمان بهتنهایی کافی است و اگر انسان هیچ عملی هم نداشته باشد، باز هم رستگار میشود! یعنی اگر کسی ایمان داشته باشد (اقرار زبانی) و گناهان کبیره مانند کشتن بستگان خود، زنا، دزدی، قتل نفس محترمه، آتشزدن قرآن و کعبه مرتکب شود، ضرری به ایمان او نمیرسد و ایمانش مانند ایمان جبرئیل و میکائیل است!
🔹به اعتقاد این فرقۀ ملعونه، عملی که از من سر میزند، حتی اگر کشتن امام زمانم باشد، مهم نیست. فقط همین که به زبان بگویم به خدا ایمان دارم، کافی است و رستگار میشوم!
https://eitaa.com/fatemi222/12572
✋اقناع اندیشه
♦️ایمان همراه عمل
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اللّه خامنه ای در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» این فاصله انداختن بین ایمان و عمل را به چالش کشیده، در تبیین آیۀ 218 سورۀ بقره که در ابتدای جلسه تلاوت شد، میفرمایند:
♦️مسئله این است که ایمان بر طبق فرهنگِ غیر قابل تردید قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست.
درست است که ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمیشناسد. ایمانِ مجرد، ایمانِ قلبیِ خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست، این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست.
♦️اول مؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس پیش از آنکه بندگان پرمدعای پروردگار و فرزندان پُرناز و افادۀ آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت میکرد و دلش کانون معرفت خدا بود؛ اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار میآیند، یعنی در هنگام انتخاب، در هنگام تعیین راه نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد. این ایمان در همان دل ماند.
♦️در طول سالیان دراز، از صدر اسلام تا به امروز، یک تلقی نادرستی از مسئلۀ ایمان در بین بعضی فِرَق و حتی برخی از مسلمانان شکل گرفته که نیاز به اصلاح دارد.
آن تلقی نادرست، این است که ایمان را صرفاً به اعتقاد و تصدیق و باور قلبی تقلیل داده، به تعهدات عملی ناشی از ایمان اهمیت لازم را نمیدهند و یک ایمان خشک و خالی و عقیم و بدون آثار و نتایج را برای خود تعریف کردهاند؛ ایمانی که در مقام عمل، بروزی از خود نشان نمیدهد و صرفاً امری درونی و معنوی است
✍️با توجه به این آیه، کسانی به رحمت خدا امید دارند که ایمانشان دراعضا و جوارحشان مشهود باشد و اهل هجرت و جهاد باشند.
https://eitaa.com/fatemi222/12572