eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵ تذکر جهت عزاداری https://eitaa.com/ahkam31/2480 عزاداری بانوان https://eitaa.com/ahkam31/2479 احکام تعزیه و شبیه خوانی https://eitaa.com/ahkam31/2481 احکام استفاده از لباس سیاه https://eitaa.com/ahkam31/2482 احکام یاد امام حسین https://eitaa.com/ahkam31/2483 احکام تربت حسینی https://eitaa.com/ahkam31/2484 موسیقی در عزاداری https://eitaa.com/ahkam31/2486 احکام گریه https://eitaa.com/ahkam31/2487
شب سوم پیام های زیارت عاشورا 👇 چهار پیام سلم و حرب در زیارت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/14384 جایگاه تولا و تبری در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14387 حقیقت معنای سلم و تسلیم نسبت به اهل بیت https://eitaa.com/fatemi222/14389 نشانه‌های اهل تسلیم در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/14391 ارزش تسلیم در برابر خدا https://eitaa.com/fatemi222/14392 میزان تسلیم جابر https://eitaa.com/fatemi222/14393 ۸ علامت تسلیم بودن در مقابل خدا https://eitaa.com/fatemi222/14394 ۸علامت تسلیم بودن در مقابل اهل بیت https://eitaa.com/fatemi222/14396 مسئله تقدم و تاخر از اهل بیت https://eitaa.com/fatemi222/14404 حبیب بن مظاهر و همراهی او با اهل بیت https://eitaa.com/fatemi222/14407
📚 سِلم و حَرب در زیارت عاشورا 🔺مسلمان نمی‌تواند نسبت به جریان حق و باطل، بی‌تفاوت باشد. جهاد با دشمنان حق و مبارزه با باطل، و هم‌بستگی و نصرت حق و یاری خط ائمه و ولایت، یک تکلیف است و بی‌تفاوتی، نوعی ترک تکلیف به شمار می‌رود (سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم). ↩️نکات قابل بحث: ـ به جای تعبیر «مُسالم» و «مُحارب»، کلمه «سِلم» و «حَرب» آمده است که نشانة عمقِ این مواضع است و تأکید بیشتری را می‌رساند. 1-ـ تکلیف‌مداری و موضع‌داشتن در برابر جریان حق و باطل؛ یعنی نفی بی‌طرفی؛ 2-ـ شاخص‌بودن اهل بیت: و صاحبان ولایت برای این دوستی و دشمنی (سالَمَکُم وَحارَبَکُم)؛ 3-ـ آشتی‌ناپذیری حق و باطل تا قیام قیامت (إلی یَومِ القِیامَة)، و مقطعی نبودن این موضع‌گیری؛ 4-ـ روایاتی که در مورد حب و بغض یا تولّا و تبرّا است (هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ وَ البُغض). ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
و اما توضیحات مربوطه 👇
انی سلم لمن سالکم و حرب لمن حاربکم به معنای این عبارت در زیارت عاشورا دقت کنین خطاب به امام حسین (ع) عرض میکنیم : دوستم با کسایی که با شما دوستن دشمنم با کسایی که با شما دشمن هستن. گاهی اوقات اتفاق افتاده ما به معنای چیزی که میخونیم نه فکر میکنیم و نه عمل نمیکنیم ایا همیشه با دوستان اهل بیت دوست هستیم؟ و با دشمنانشون دشمن..؟ گاهی اوقات پیش امده ما با نزدیک ترین افراد خانواده امون یا دوستانی که به ما کمکهای زیادی کردن دشمن هستیم ایا اون افراد خانواده یا کسی که میشناسیم یا اون دوستان دوست اهل بیت هستن و مثل ما عشق اهل بیت رو در دلشون دارن؟ ایا واقعا ما به عبارتی که گفتیم عمل کردیم؟ خوبه کمی فکر کنیم و همیشه رآس دعامون خیر برای بقیه باشه حتی برای کسایی که بهمون بدی کردن و هیچ وقت دوست اهل بیت رو دشمن خودمون ندانیم.. که با این کار ، اهل بیت (ع) و با خودمون دشمن میکنیم اهل بیت (ع) خیلی حواسشون به دوستانشون هست عمل کنیم به انچه که باید عمل کرد وقتی دچار مشکل میشیم دنبال ذکر و دعا میگردیم که حاجتمون روا بشه غافل از این که با اعمال بی خردانه ی خودمون عامل نرسیدن به حاجتمون هستیم 🍃🌹🍃 @fatemi222
ما وقتی فروع دین را می‌شماریم ۱۰ مورد می‌شود؛ از نماز، روز و حج گرفته تا می‌رسیم به موضوع توّلی و تبّری؛ یعنی دوستی ما برای خدا باشد و دشمنی‌های ما نیز برای خدا باشد و این جمله در زیارت عاشورا همین معنا را می‌رساند؛ زیرا سیدالشهدا(ع) دوستی‌هایش برای خداست و دشمنی‌هایش نیز برای خدا، از این رو ما می‌گوییم: ‌ای امام! ما با دوستان تو دوست و با دشمنان تو دشمن هستیم. در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح نیز خداوند می‌فرماید: «محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند.» از این رو، «انّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم» این درس را به ما می‌دهد که با دشمنان دینی همچون داعشی‌ها و تکفیری‌ها باید دشمن باشیم و با شدت برخورد کنیم، اما با خودی‌ها با مهربانی رفتار کنیم و چه خوب است که در قنوتهایمان این آیه شریفه را بخوانیم که «خداوندا! در قلب ما نسبت به کسانی که ایمان آوردند، کینه قرار مده!» اینها همه در این جمله جای دارد و باید توجه داشت، دین ما سفارش به مهربانی با یکدیگر دارد و حدیثی داریم در وسائل الشیعه،(جلد ۱۲، صفحه ۲۱۶) که پیامبر (ص) می‌فرمایند: «خداوند مهربان است و همه مهربانان را نیز دوست دارد!» این مهربانی ملاک دارد؛ با دوستان خدا دوست و دشمنان او دشمن باشیم و بگوییم: ای امام! (ع) تو با خدایی پس هر که را تو با او مهربان باشی، من نیز مهربانم و هر که را شما دشمن بدانی من نیز دشمن اویم. https://eitaa.com/fatemi222/14383
زیارت در واقع تجدید عملی عهدی است که انسان در عالم الست با خلیفه خدا بسته و با زیارت آن عهد بازخوانی می شود. وقتی انسان به زیارت امام و معصوم می رود ، می گوید که من آمده ام تا بگویم با شما هستم " إنّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم" و با عهدی که با شما بستم استوار هستم و پیمان نشکستم... رسیدیم به این فراز: " و جعلَنی مِمّن یقتصُّ آثارَکم و یسلُکُ سبیلَکم" https://eitaa.com/fatemi222/14383
↩️حقیقت معنای سلم و تسلیم نسبت به اهل بیت علیهم السلام ما در سلم و تسلیم نسبت به کسانی هستیم که آنها نسبت به اهل بیت علیهم السلام تسلیم هستند و حقوق و حدود آنها را رعایت می کنند. «انی»، حقیقتا من تسلیم هستم و در صلح و دوستی هستم با کسی که با شما اهل بیت در سلم و صلح با او است و در دشمنی هستم با کسی که با شما اهل بیت در نزاع و دشمنی است. هم ریشه بودنِ سلم، سلام، تسلیم، اسلام، مسلمان، است «سلم» یعنی تسلیم شدن، یعنی زمانی که فردی از شرّ و اذیت من در سلامتی به سر می برد. 🔹در اینجا به حضرات معصومین علیهم السلام خطاب می کنیم، ما در سلم و تسلیم نسبت به کسانی هستیم که آنها نسبت به اهل بیت علیهم السلام تسلیم هستند و حقوق و حدود آنها را رعایت می کنند. 🔹 «سالمکم» از «سالَمَ» آمده که در باب «مفاعله» است؛ به این معنا که این سلم یک طرفه نیست؛ یعنی من تسلیم حقوق کسی هستم که آن کس با اهل بیت در سلم است و سلم طرفینی در این جا حاکم است. یعنی این افراد حدود و حقوق اهل بیت را رعایت می کنند و اهل بیت هم حرمت اینها را نگاه می دارند؛ چون محترم شده اند و ارج و قرب دارند و بالا رفته اند. 🔹«سالمکم» یک طرفه نیست؛ بلکه این صلح و دوستی دو طرفه است. هم ما حدود و حقوق را نگاه داریم و هم این قدر لیاقت پیدا می کنیم که اهل بیت علیهم السلام هم حرمت ما را نگاه بدارند؛ چون ارج، قرب و اخلاص داریم و قربة الی الله کار را انجام می دهیم و خدمت می کنیم. پس «سلم لمن سالمکم» یعنی: من تسلیم حدود و حقوق کسانی هستم که با اهل بیت علیهم السلام مسالمه دارند و تسلیم حقوق آنها هستند. 🔹کسانی که دوست اهل بیت علیهم السلام هستند و نسبت به آنها تقرب دارند، من باید حدود و حقوق آنها را هم رعایت کنم. پس مؤمن واقعی هم همین است. مؤمن واقعی کسی است که با اهل بیت سلمیت دارد و تسلیم محض آنها است و اهل بیت علیهم السلام هم آنها را تحویل می گیرند. 🔹حدود و حقوق اهل بیت علیهم السلام را رعایت کردن، تنها به مشکی پوشیدن و سینه زدن نیست؛ بلکه همان حدود و حقوق خداوند متعال است؛ یعنی کسی که قوانین خدا را محترم می شمارد و خطوط دین را رعایت می کند؛ چنین کسی حقوق اهل بیت را رعایت کرده است؛ کسانی که اینچنین عمل می کنند، ما باید نسبت به آنها در سلم باشیم و حقوق کوچک و بزرگ آنها را رعایت کنیم. 🔹«سلم لمن سالمکم» خدایا ما را در دایره سلمت قرار بده؛ ما تسلیم قوانین تو بشویم که تسلیم شدن به قوانین تو تسلیم شدن در برابر اهل بیت علیهم السلام است https://eitaa.com/fatemi222/14383
سلم لمن سالمکم چند مرحله دارد .. یکی تسلیم بودن در مقابل خداوند است 👇👇
نشانه‌های اهل تسلیم از نظر قرآن 🔹انقیاد و فرمانبرداری از کسی، نشانه‌هایی دارد که می‌توان از آن نشانه‌ها دانست چه کسی منقاد و مطیع و چه کسی اهل تسلیم نیست؟ 🔹 وقتی کسی مدعی اسلام است، در حقیقت بر این باور است که در برابر خدا تسلیم و سرسپرده است. به این معنا که خود را به او واگذار کرده و اجازه می‌دهد تا هر تصمیمی را برایش بگیرد و او نیز مطیع و منقاد آن تصمیم بوده و از آن اطاعت می‌کند. 🔹از نظر آموزه‌های قرآن، تسلیم در برابر خدا، همان طوری که نشانه‌هایی دارد، آثاری دارد که توجه به آنها می‌تواند فلسفه و سبک زندگی انسان را دگرگون کند. در نوشتار حاضر به این نشانه‌ها و آثار اشاره خواهیم کرد. ***https://eitaa.com/fatemi222/14383