eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
964 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عامل اصلی دشمنی با پیامبر، خُبث باطن کسانی است که حتی برخلاف منافع‌شان با دین می‌جنگند؛ مثل خوارج 🔘 یک قاعده‌ای در عالم هست: هرچقدر صفای باطن بروز کند، خبث باطن هم بروز می‌کند 🔘 هرچه شما بهتر می‌شوید دشمن کینه‌توز‌تری پیدا می‌کنید که از سر خباثتش با شما دشمنی می‌کند 🔘 در جامعۀ ما اغلب کسانی که با دین مخالفت می‌کنند دچار سوءتفاهم هستند نه خبث باطن؛ باید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم ________ چرا ظهور پیامبر و حضور دین در جامعه، موجب درگیری و جنگ می‌شود؟ دو عامل مهم وجود دارد: عامل اول که مشهور است و خیلی شنیده‌ایم، منفعت‌گرایی کسانی است که به ظلم و غارتِ‌ دیگران خو کرده‌اند؛ مثل ابوجهل‌ها که در مقابل دین و پیامبرِ عدالت‌گرا و آزادی‌گستر می‌ایستند و جنگ راه می‌اندازند. ولی عامل اصلی، منفعت‌گرایی نیست؛ یک مسئله‌ای هست به نام «خبث باطن» که باعث می‌شود حتی کسی که جزو طواغیت نیست بلکه جزو مستضعفان است، نسبت به پیامبر و مؤمنان کینه پیدا ‌کند و با آنها بجنگد. کسی که منفعت‌گراست و نگاه طاغوتی دارد، انگیزه‌اش برای جنگیدن با پیامبر ضعیف‌تر از کسی است که خبث باطن دارد. منفعت‌طلب‌ها گاهی با دین نمی‌جنگند و می‌گویند: وقتی می‌شود همراه شد و یک‌چیزی به‌دست آورد، نیازی به جنگ نیست! لذا از یک حدی به بعد، ممکن است آن فرد ظالم، دشمنیِ خود را پنهان کند! عبدالله‌بن‌اُبَیّ یکی از طاغوت‌ها و منفعت‌طلب‌های برجستۀ مدینه بود که با پیامبر(ص) کنار آمد چون دید منفعتش در کنار آمدن است. نه اینکه این افراد ظالم، خبث باطن ندارند ولی اگر از حیث منفعت‌طلبی نگاه کنید می‌بینید که اینها لزوماً نمی‌جنگند، وقتی ببینند که دارند مغلوب می‌شوند، ممکن است با دین و پیامبر کنار بیایند. ابوسفیان وقتی دید منفعتش در این است که مسلمان بشود، اسلام آورد. اما بعضی‌ها که خیلی خبث باطن دارند، صریحاً منافع خود را کنار می‌گذارند و با پیامبر و امام می‌جنگند؛ مثل خوارج! اینها مثل معاویه اهل معامله نیستند که لااقل برای منافع دنیایی خود، با دین کنار بیایند! خبث باطن این افراد به قدری زیاد است که آنها را کور کرده و حاضرند در راه دشمنی با دین کشته بشوند. یک قاعده‌ای در عالم وجود دارد؛ وقتی یک لطافتی ظهور کرد، خباثت‌ها هم ظهور می‌کنند. می‌توان این‌طور مثال زد که وقتی خورشید به غنچه می‌تابد بوی عطر آن در فضا پخش می‌شود. اما وقتی به یک مُردار می‌تابد بوی تعفنش فضا را پر می‌کند. خداوند می‌فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً» (اسراء،82) قرآن برای مؤمنین شفاء و رحمت است؛ یعنی اگر مؤمن، یک خرابی و عیبی هم داشته باشد با قرآن سالم می‌شود. اما همین قرآن برای ظالمان چیزی جز خسران اضافه نمی‌کند. اگر قرآن نازل نمی‌شد، مشرکین مکه این‌قدر آدم‌های بدی نمی‌شدند! امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: در دوران جاهلیت، اگر یک مردی دست روی زنی بلند می‌کرد و او را می‌زد، او و نسل او به‌خاطر این کار، سرزنش می‌شدند «وَ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا‏» (نهج البلاغه، ص373) اما بعد از اسلام ببینید دختران پیامبر را چطور تازیانه زدند! آن مردم قبلاً این‌قدر جنایت‌کار نبودند. وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد، همان‌طور که عده‌ای نورانی‌تر شدند، عده‌ای هم کینه پیدا کردند؛ آن‌هم چه کینه‌‌ای! بعضی‌ها نسبت به امام‌زمان(ع) هم چنین کینه‌ای پیدا می‌کنند و به جنگ بر می‌خیزند. امام باقر(ع) می‌فرماید برخی از قاریان قرآن و فقها و عابدان به جنگ امام‌زمان(ع) می‌روند و حضرت دستور قتل آنها را می‌دهد (دلایل الامامه، ص456) شما هرچه بهتر می‌شوید دشمن کینه‌توز‌تری پیدا می‌کنید. کسانی که قبلاً انگیزه‌ای برای مسخره‌کردن شما نداشتند، وقتی دین‌دار شدید، مسخره‌تان می‌کنند. لذا خیلی‌ها دین‌داریِ خود را پنهان می‌کنند برای اینکه مسخره نشوند. باید بدانی که وقتی دین‌دار می‌شوی، طبیعتاً دشمن پیدا می‌کنی، دشمنی که از سر خباثتش بدون اینکه تو هیچ اشکالی داشته باشی با تو دشمن می‌شود. البته ممکن است بعضی‌ها در اثر سوءتفاهم با ما دشمن بشوند؛ اینها درصورت رفع سوءتفاهم اصلاح می‌شوند. لذا هرکسی با ما دشمن شد باید به او مهلت بدهیم و سعی کنیم او را جذب کنیم. در کار فرهنگی هم باید بنای خود را بر این بگذاریم که هرکسی دارد با دین مخالفت می‌کند جاهل و دچار سوتفاهم است نه دچار خبث باطن! باید این حسن‌ظن را نسبت به انسان‌ها داشته باشیم؛ خصوصاً در جامعۀ خودمان. https://eitaa.com/fatemi222/14414
✋دشمنی کفر 🔸 اکثر مذهبی‌ها نمی‌دانند «چرا خدا از کفار بدش می‌آید؟» 🔸 خیلی‌ها گمان می‌کنند دعوای خدا با کافران سرِ عقیده است! 📌 واقع‌بینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۸ 🔘 دلیل اول نفرت خدا از کفر این است که کافر نمی‌خواهد ببیند و تعقل کند 🔘 دلیل دوم این است که کافر قدرت خدا را ندیده می‌گیرد امّا قدرت طاغوت را می‌بیند و بنده‌اش می‌شود 🔘 کسی که حاضر نیست واقعیت را ببیند و تعقل کند، خدا بر او غضب می‌کند 🔘 دلی که از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است 🔘 پیام روضۀ امام‌حسین(ع) را وقتی درک می‌کنیم که بفهمیم چرا خدا از کفر بدش می‌آید؟ ____ در بسیاری از آیات قرآن خصوصاً در سورۀ محمّد(ص)، شاهد غضب خدا نسبت به کفّار و حتی امر به نبرد با آنها را هستیم. خیلی‌ها تصور می‌کنند این یک دعوای عقیدتی است، به این معنا که چون کافر به خدا و دینی خدا عقیده ندارد خدا با او دشمن است! مگر کسی که به خدا یا دین او عقیده ندارد یا عقیده دیگری دارد باید عذاب بشود؟ همه باید بدانند چرا خدا با کفار بد است و به آنها غضب دارد؟ اگر این را ندانیم، با دین خدا «تعارفی» برخورد کرده‌ایم؛ یعنی فقط به‌ احترام خدا حرفش را قبول کرده‌ایم. وقتی این‌طور باشد جدا از اینکه نمی‌توانیم از دین‌مان در مقابل دیگران دفاع کنیم، این دین به دل خودمان هم نمی‌نشیند. اگر علت ناراحتی و غضب خدا بر کافران را ندانیم با قرآن هم ارتباط برقرار نکرده‌ایم. اگر با خدا و آیات قرآن همدلی نکنیم، قرآن به ما مزّه نمی‌دهد. آنچه خدا دوست ندارد باید ما هم دوست نداشته باشیم؛ البته این «باید» دستوری نیست بلکه طبیعتاً ما باید به این درک برسیم. اگر دلی از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است. یکی از علل نفرت و غضب خدا نسبت به کافران این است که آنها واقعیت را ندیده می‌گیرند و حقیقت‌ را کتمان می‌کنند، با وجود اینکه خدا به آنها چشم و گوش داده است اما کور و کر هستند. خدا با ندیدن خیلی مخالف است برای همین می‌خواهد کافرها را به جهنم ببرد. ما اگر با آیات قرآن نفهمیم چرا کفر این‌قدر بد است، کار به روضۀ امام‌حسین(ع) می‌کشد، آن‌وقت باید با قطعه‌قطعه شدن اعبدالله(ع) بفهمیم کفر بد است. پیام روضۀ امام حسین(ع) چیست؟ حقیقت این پیام را وقتی گرفته‌اید که بفهمید چرا خدا از کفر بدش می‌آید؟ امام‌حسین(ع) دربارۀ لشکر دشمن فرمود: اینها قومی هستند که بعد از ایمان‌شان کافر شدند «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ‏» (مناقب، ج4، ص100) موضوع بد بودنِ کفر و نفرت خدا از کفر آن‌قدر مهم است که امام‌حسین(ع) با آن عظمتش آمد تا آن را برای ما مجسّم کند. تجسم کفر در کربلا آنجاست که وقتی حسین(ع) خواست حرف بزند هلهله کردند تا صدایش به گوش‌ها نرسد. خدا می‌خواهد بگوید: «کفر این است؛ ببینید! کافران اصلاً نمی‌خواهند بشنوند و ببینند.» کفر یعنی ندیده گرفتن، نشنیده گرفتن و کتمان واقعیت. خدا می‌فرماید «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون‏» (انفال، 22) بدترين جنبندگان نزد خدا، افراد كر و لالى هستند كه تعقل نمى‏كنند. خدا بر اینها غضب می‌کند چون حاضر نیستند بشنوند و تعقل کنند. و می‌فرماید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ کَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» (انفال، 55) بدترین جنبنده‌ها کافرانی هستند که ایمان نمی‌آورند. قرآن به قدری غریب است که حتی اکثر مذهبی‌ها هم نمی‌دانند چرا خدا از کفار بدش می‌آید؟ در عصر پژوهش و دانش، با وجود این‌همه دانشگاه هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند که علّت نفرت‌ خدا از کفر، اهمیت مقولۀ دانش، تفکر و تعقل است. دلیل دوم نفرت خدا از کافران این است که آنها قدرت و عظمت خدا را نمی‌بینند و آن را ندیده می‌گیرند امّا قدرت طاغوت و زورگوهای عالم را می‌بینند و به سخنان آنها گوش می‌دهند و بندۀ طاغوت می‌شوند. اگر کسی بندۀ خدا نشود، خدا آن‌قدر غضبناک نمی‌شود که بندۀ غیرخدا بشود؛ آن‌هم بندۀ کسی که دشمن انسان و جنایتکار است. مگر او چه عظمتی دارد که کافر، عظمت او را می‌بیند و بندۀ او می‌شود؟! چرا عظمت خدا را نمی‌بیند و بندۀ خدا نمی‌شود؟! چرا بعضی‌ها هیمنۀ استکبار جهانی را دیدند امّا هیمنۀ خدا را ندیدند؟! https://eitaa.com/fatemi222/14414
📷 شناخت دشمن با فكر و انتخاب درست شما فرض كنيد در يك جبهه‌ى جنگى آدمهايى پيدا شوند كه جبهه‌ى خودى را از جبهه‌ى دشمن تشخيص ندهند - حيران و سرگردان دور خودشان بچرخند - گاهى اينجا تير بزنند، گاهى آنجا تير بزنند؛ گاهى بالا تير بزنند، گاهى به خودشان تير بزنند! ببينيد فكر كه نباشد، آدم اينطورى ميشود. عدّه‌اى ميخواهند در هاى‌وهوى فريادها و شعارها و رنگ و روغنها و رنگ و لعابهاى دروغين، مجموعه‌ى دانشجويى را به اين سمت بكشانند. اين براى جنبش و حركت دانشجويى خطر است. بايد فكر كرد. با فكر، انتخاب، انتخاب درستى خواهد بود. اگر در انتخاب اشتباه هم بكند، چنانچه انسان اهل فكر باشد، با او راحت‌تر ميشود حرف زد. آن آدمى كه اهل فكر نيست، هرگونه انتخابى بكند، اگر اندك خطايى در آن باشد، نميشود با او حرف زد و منطقى صحبت كرد؛ تسليم تعصّبها و ندانستنها و جهالتهاى خودش است امام سید علی خامنه ای دامت برکاته دشمن شناسی ، ص https://eitaa.com/fatemi222/14414
⚫️ هیئت سکولار ♦️شب عاشورا وقتی در سخنرانی هیئت، واعظ در حال صحبت در مورد مسائل سیاسی روز و دشمن شناسی بود، یکی از هیئتی ها فریاد زد: آقا جلسه را سیاسی نکن، ما برای اشک بر حسین آمده ایم نه سیاسی بازی، روضه ما را خراب نکن بگذار برای غربت حسین اشک بریزیم! متاسفانه تعدادی دیگر هم با او همراه شدند ناگهان بیاد این واقعه تلخ تاریخی افتادم؛صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای امام حسین علیه السلام بودند. عده ای زنجیر زن، عده ای سینه زن و عده ای قمه زن..... فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما می آمد !! اما جمعیت عظیم! مردم شیعه (سکولار)! عزادار فقط عزاداری و گریه کردند زنجیر و سینه و قمه زدند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند. آری این است نتیجه اسلام سکولار، این است اسلام منهای سیاست و این چیزی است که به شدت به دنبال ان است و برای آن میلیاردی هزینه میکند. آری این است نتیجه بی بصیرتی و هیئت سکولار 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://eitaa.com/fatemi222/14414
⭕️دشمن شناسی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/5272 استکبار ستیزی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/4243 فصل دوم دشمن شناسی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303 اولین خبری که خدا به انسان در این دنیا داد چه بود؟ https://eitaa.com/ammaar_gonabad/304 نتوانیم دشمن را درست تشخیص دهیم https://eitaa.com/ammaar_gonabad/306 خلاصه کل علوم https://eitaa.com/ammaar_gonabad/308 دشمن شناسی از شاخصه_های_انقلابی_گری https://eitaa.com/ammaar_gonabad/72
شب چهارم ↩️احکام سقط جنین https://eitaa.com/ahkam31/1264 🔹مفهوم حرب لمن حاربکم https://eitaa.com/fatemi222/14414 🔹دشمن شناسی در زیارت عاشورا https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303 🔳روضه شب چهارم حر https://eitaa.com/fatemi8/506 🔹روضه و شعر)طفلان زینب( https://eitaa.com/fatemi222/4143
حضرت قدس‌سره: 🏴 آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی که] می‌خواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص۴٣ (مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) 🍃🌹🍃 @fatemi222
‍ ‍ 🏴 شب چهارم فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها) پس از شهادت خاندان عقیل، حضرت امّ المصائب، عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) دو فرزندش عون و محمد را برای جانفشانی به محضر حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) فرستاد. در تاریخ آمده این دو بزرگوار فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند. ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد: "به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند." جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند. بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند: "اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است." نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید. منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زماني که هر یک از بنی هاشم به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (علیه السلام) براي تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد. 🌾🌾🌾🌾 مادر به خيمه و دو جوانش به قتلگاه پا مي كشند راه نفس باز وا كنند در آخرين نفس كه نفس بر لب آمده مي خواستند مادر خود را صدا كنند اما زخيمه گاه نيامد بجاي او زود آمدند تا سرشان را جدا كنند عباس اگر نبود كه چيزي نمانده بود می خواستند هر چه كه تيغ است جا كنند... الا لعنة الله على القوم الظالمين روضه طفلان زینب👇 https://eitaa.com/fatemi8/1409
✋روز ملی عفاف و حجاب ( ۲۱تیر )هست. چ مناسب هست که موضوع اصلی صحبت عفاف و حجاب باشه.. یه مقداری مباحث رو تنظیم میکنم انشاالله. 1️⃣👈چه کنیم به سبک زندگانی اهل بیت برسیم : شاخص‌های حیات طیبه در سیره اهلبیت چیست؟ 2️⃣👈چرا رضا خان حجاب و روضه ها را با هم هدف قرار گرفت.؟ ✋راهنمای مباحث عفاف 👇 https://eitaa.com/fatemi222/14428
چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح می‌شود. ۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشمن رو بحث عفاف حجاب تمرکز کرده? https://eitaa.com/fatemi222/14430 ۲_ دیدگاه اسلام و سایر ادیان الهی در رابطه با حجاب چیست؟ این مسئله همراه با پاسخ به شبهات ارائه می‌شود. https://eitaa.com/fatemi222/14431 ۳_ آیا ما حجاب اجباری داریم یا حجاب قانونی ؟ وظیفه ما در قبال قانون چیست؟ https://eitaa.com/fatemi222/14432 ۴_ اگر حجاب و عفاف نهادینه شود چه تاثیراتی در شخص و جامعه دارد؟ https://eitaa.com/fatemi222/14433 ✍️راهنمای مباحث عفاف کانال https://eitaa.com/fatemi222/3683
1️⃣👈حساسیت دشمن 🔺رضاخان و مسئله حجاب و پوشش https://eitaa.com/fatemi222/3675 حمله به حرم و اجتماع مدافعان حجاب https://eitaa.com/fatemi222/3689 محدودیت حجاب و روضه https://eitaa.com/fatemi222/4007 شهدای گمنام گوهرشاد https://eitaa.com/fatemi48/430 🔺توطئه بدحجابی https://eitaa.com/Chastity/68 🔺شروع شیطان از پوشش جهت نفوذ https://eitaa.com/Chastity/2770 🔺داستان برهنگی https://eitaa.com/fatemi222/3672 🔺آندلسی سازی ترکیه در ۴مرحله https://eitaa.com/fatemi222/10056 🔺عبرت آندلس https://eitaa.com/fatemi222/8770 🔺پیشنهاد ۷۰۰۰ کشیش علیه اسلام https://eitaa.com/Chastity/4502 🔺وزارت استعمار انگلیس https://eitaa.com/fatemi222/7414
۲_حجاب در اسلام و سایر ادیان 🔺حتی جزئیات حجاب آمده است https://eitaa.com/fatemi222/5690 امنیت زایی حجاب برای جامعه https://eitaa.com/fatemi222/3670 ↩️حجاب در ادیان الهی https://eitaa.com/Chastity/4503
۳_حجاب قانونی یا پوشش اجباری 🔸دم از قانون نزن https://eitaa.com/Chastity/142 🔸قانون حجاب https://eitaa.com/Chastity/186 🔸قوانین جهانی https://eitaa.com/Chastity/191 🔸پوشش اجباری https://eitaa.com/Chastity/249 🔸 پوشش اجباری در کل دنیا https://eitaa.com/Chastity/298 🔸اجبار عادلانه https://eitaa.com/Chastity/3167 اسلام برای ایرانیان حجاب_نیاورد https://eitaa.com/fatemi222/3646
۴_تاثیرات مختلف حجاب در زندگی انسان امنیت بیشتر زن در خانه و جامعه https://eitaa.com/Chastity/3293 تاثیرات معنوی عفاف https://eitaa.com/Chastity/219 حجاب مانع اذیت و آزار https://eitaa.com/Chastity/3293 فواید حجاب و عفاف در خانه و خانواده https://eitaa.com/Chastity/3210 سیره شهدا در باره عفاف و حجاب https://eitaa.com/Chastity/3151
این چهار نکته 👆تا فردا یک مقداری مستنداتش تکمیل‌تر می‌شود https://eitaa.com/Chastity/750
🌹چه مانند عباس از آغاز همراه امام باشی، چه مانند وهب از میانه ی راه و یا مانند در آخرین لحظات... ❤️امام با آغوش باز تو را می پذیرد. مهم تا آخرین نفس پای امام ماندن است.. ▪️ چهارمِ 🍃🌹🍃 @fatemi222
⚫️ چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟ ◾️مرحوم آیت الله حق شناس تهرانی می‌فرمودند:یک روز بنده در دهه اول محرّم، در یکی از حُجره های مسجد جامع تهران نشسته بودم با یکی از رفقا قرار گذاشته بودیم که درسی را مباحثه کنیم و بعد هم در مراسم عزاداری شرکت کنیم. ◾️همین که مشغول مطالعه شدم، چُرتم گرفت، آبی به صورتم زدم اما باز خوابم گرفت. در همین حال دیدم که دیوار حجره شکافته شد و هفت خانم که در مقابل آن‌ها، بانوی محترمهِ رشیده‌ای بود، وارد شدند. ◾️تشخیص دادم که ایشان حضرت زینب کبری هستند. حضرت به بنده فرمودند: ◾️چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟عرض کردم:هم مباحثه می‌کنیم و هم در عزاداری شرکت می‌کنیم، فرمودند: ◾️در این دهه مباحثه را تعطیل کنید و فقط در عزاداری شرکت کنید! در این هنگام به طرفِ در حرکت کردند و قبل از این که به آن برسند، کلونِ در افتاد و در، باز شد. ◾️حجره من در طبقه دوم بود. در این حال دیدم کفِ مسجدِ چهل ستون بالا آمد و با کفِ حجره، هم سطح شد و آن‌ها رفتند و در مجلس عزاداری شرکت کردند. وقتی از خواب بیدار شدم دیدم دو تن از دوستان مشغول عزاداری هستند. ◾️در عزاداری اباعبدالله شرکت کنید! حسین است!عزیزِ خداست، داداش جون! مبادا نسبت به این مجالس کوتاهی کنید! 🍃🌹🍃 @fatemi222
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۳ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۱) (شب/روز پنجم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ موضوع ما سبک زندگی حسینی بود. یکی از اصول زندگی سیدالشهداء (علیه السلام)، خداترسی بود. مقدمتا: سؤال: مگر خدا ترس دارد که باید از او بترسیم. در حالیکه خدا ارحم الراحمین است؟ پس چرا باید از او بترسیم؟ پاسخ: در حقیقت آنچه باید از آن بترسیم، خداوند نیست چون خدا که به احدی ظلم نمی کند بلکه باید از آن ترسید که قیامت خداوند بخواهد با عدل خویش با ما رفتار کند که در این صورت کسی نمی تواند از ترازوی عدل خداوند نجات پیدا کند. (باید از او بخواهیم با فضلش با ما رفتار کند) ولی در حقیقت آنچه انسان خداباور باید از آن بترسد چیزی جز گناه خویشتن نیست. (علی(علیه السلام):لایَخافُ الا ذَنبَه)(غررالحکم/2128) نشانه های انسان خداترس انسان خداترس نشانه هایی دارد. باید دید آیا این نشانه ها در وجود ما هست یا نه. اگر بود خدا را شاکر باشیم اگر نبود از خدا بخواهیم و در راه دستیابی به آن تلاش کند. : خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش دیدن انسان خداترس همواره در طول شبانه روز و در تمام عمر خویش و در تمام حالات، خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش می بیند و جای خلوتی برای خویش نمی یابد. : مردى خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و عرض کرد: من مردى گنهکارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه اى کن. سیدالشهدا علیه السلام فرمود: پنج کار انجام بده و هر چه مى‌خواهى گناه کن: اوّل: رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه کن. دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو، هر چه مى‌خواهى گناه کن. سوم: جایى را پیدا کن که خدا تو را نبیند، هر چه مى‌خواهى گناه کن. چهارم: وقتى فرشته مرگ (عزرائیل) براى قبض روح تو مى‌آید، او را از خودت دور ساز، هر چه مى‌خواهى گناه کن. پنجم: وقتى مالک دوزخ تو را وارد جهنّم مى‌کند، اگر مى‌توانى وارد نشو، و هر چه مى‌خواهى گناه کن.(بحار126/75) کنایه از اینکه مکان خلوتی در هیچ جای این عالم نیست از خدا شرم و حیا کن معصیت نکن. سطح اول: از مردم حیا کردن، برخی مردم هستند از مردم حیا دارند و در حضور آنان گناه نمی کنند. جلوی جمع از دیگران خجالت می کشند، به خاطر حفظ آبروی خودش هم شده گناه نمی کند. این خوب است. سطح دوم: از خداوند حیا کردن (در خلوت و آشکار)؛ برخی مردم هستند که نه تنها در حضور مردم و در آشکار گناه نمی کنند و از مردم حیا دارند بلکه در پنهان و خلوت هم از گناه دوری می کنند. آنجا در خلوت،‌از خداوند و حضور او حیا می کنند. لذا جزو بالاترین درجات معرفتی انسان مؤمن آن است که در خلوت هم گناه نکند. در خلوت فضای مجازی، پشت فرمان ماشین، داخل اتاق و ... حیا دارند. سطح سوم که ازهمه بالاتر است:نه تنها درخلوت و درجلوت، بلکه حتی فکرگناه هم نمی کنند (مختص ائمه معصومین (ع). لذا برای خداترسی و تقویت خداباوری باید در تمام لحظات توجه به حضور خداوند و نظارت او بر اعمال و رفتار خود داشته باشیم. 🟩خداوند به همه ما توفیق خداترسی و خداباوری هرچه بیشتر مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۴ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۲) (شب/روز ششم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ یکی از نشانه های انسان های خداترس بیان شد. گفتیم انسان خداترس، خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خویش می بیند و لذا در خلوت و در جلوت از خدا حیا می کند و معصیت نمی کند. نشانه دوم: ترجیح ندادن غیرخدا بر خدا دومین نشانه انسانهای خداترس این است که در طول عمر خود و زندگی خویش، غیرخدا ر ابر خدا ترجیح نمی دهند. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر9می فرماید: (قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ) یعنی ای پیامبر به مردم بگو: اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان خود و اموالی که جمع آورده‌اید و مال‌التجاره‌ای که از کسادی آن بیمناکید و منازلی را که به آن دل خوش داشته‌اید از خدا و رسول و جهاد در راه او بیشتر دوست می‌دارید منتظر باشید تا خدا امر خود را جاری سازد. پیام آیه: شخص مؤمن و خداباور و خداترس کسی است که رضایت و خشنودی خدا بر همه کس و همه چیز ترجیح دارد حتی بر پدر و مادر و برادر و زن و بچه و اموالی که جمع کردید و .... . یعنی همه چیز در برابر خدا هیچ هستند. ۱. چه زمانی خودش را نشان می ده زمانی که بین حرف اینها و حرف خدا تعارض پیش بیاد. همسرت از شما چیزی می خواهد که رضای خدا در آن نیست/پدرت از شما چیزی می خواهد که رضای خدا در آن نیست. ۲. رضای خدا در این است که نماز او وقت خود را بخوانی، اما اگر به خاطر اینکه مشتری داری و مغازه ات را تعطیل نمی کنی در ایمان خودت و خداترسی ات شک کن. ۳. اگر به خاطر رضای خانواده ات و فراهم کردن رفاه بیشتر، خمس مالت را نمی دهی در ایمانت شک کن ۴. اگر به خاطر رضای شوهرت بیرون خودت را آرایش می کنی و مطابق دلخواه او(که رضای خدا در آن نیست) لباس می پوشی در ایمانت شک کن. 👌شرط مسلمان شدن جوان، کشتن پدر یه روز یه نفر اومد محضر پیامبر ص، خواست شهادتین بگوید و مسلمان شود. پیامبر فرمودند: به یک شرط اسلام تو را می پذیرم. (شما باشید چه می کنید؟) پیامبر فرمود: ابایعک علی ان تقتل أباک. ( به شرطی اسلام تو را می پذیرم که پدرت را بکشی. عجب. نگاهی کرد و گفت: لابأس. باشه اشکالی ندارد. قبول می کنم.شهادتین را گفت. پیامبر فرمود: والله لانأمرکم بقتل آباؤکم.(به خدا قسم ما به مرگ پدر شما راضی نیستیم) من پیامبر رحمت که راضی نمی شوم یک مورچه آزار ببیند راضی به مرگ پدرت می شویم! می دانی چرا این حرف را زدم. خواستم ببینم قصد داری ایمان واقعی بیاری؟ بله گاه پیش می آید:در طول تاریخ اسلام، موارد متعددی داشتیم که ▪️پسر در برابر پدر ایستاده، (حنظله در جنگ احد با پدرش جنگید) ▪️برادر در برابر خواهر شمشیر می زند (محمد بن ابی بکر در جنگ جمل در برابرخواهرش عایشه) ▪️ عمر بن قرضه با برادرش در کربلا جنگید. انسان خداترس،‌تنها حرف خدا برایش اهمیت دارد و رضایت او برایش مهم است ولاغیر. ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۵ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۳) (شب/روز هفتم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/نشانه های انسانهای خداترس/1. خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود دیدن/2. غیرخدا را بر خدا ترجیح ندادن گفته شد یکی از نشانه های انسان های خداترسی این بود که هرگز غیر خدا را بر خدا ترجیح نمی دهند. حرف مردم برایشان چندان مهم نیست و چون دنبال رضای خدا در زندگی خود هستند قضاوتهای نابجای مردم، آن ها را از راه خارج نمی سازد. اما امروز نشانه سوم انسانهای خداترس: : تعهدات اخلاقی داشتن کسی که خداترس است در زندگی خود، تعهدات اخلاقی دارد. همسایه اش را آزار نمی دهد/ پدر و مادر و زن و فرزندش را اذیت نمی کند/ دیگران از اینکه در کنار او هستند احساس امنیت و آرامش دارند/ به قول و وعده هایی می دهد عمل می کند. (بی قیدو بند نیست. زندگی او دارای چارچوب است. حدومرز دارد.یله و رها هرزه نیست. (هرزه به آدم بی قید و بند میگویند).هر چیزی وهر لقمه ای را نمی خورد، به هر تصویری و هرصحنه ای نگاه نمی کند، به هر مجلسی نمی رود، هر پولی را وارد زندگی اش نمی کند، هر حرفی بر زبان جاری نمیکند و ... ) در قرآن هرجا که می گوید: (یاایها الذین آمنوا) بعدش گفته یا این کار را بکن یا این کار را نکن. (بایدها و نبایدها) یا ایها الذین آمنوا: لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا/ اتَّقُوا اللَّهَ / قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً/ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ/ لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا/ أَوْفُوا بِالْعُقُودِ/ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ مؤمن: کسی است که هم ایمان به خدا دارد و هم اهل عمل است. مسلمان: کسی است که خدا را قبول دارد اما گاه عمل نمی کند. منافق: کسی است که تظاهر به قبول داشتن می کند ولی باور ندارد. مشرک: کسی است که خدا را قبول دارد اما در کنار خدا کسی دیگر را هم قبول دارد. کافر: کسی که اصلا خدا را قبول ندارد لذا طبعا اهل عمل هم نیست. تفکر انحرافی:بعضی ها فکر می کنند ایمان تنها به قلب و دله.میگویند: مهم اینه دلت پاک باشد. در حالیکه اینگونه نیست ایمان بدون عمل معنا ندارد.(زهی خیال باطل) به دختر بی حجاب محترمانه تذکر می دهی: می گوید: مهم اینه دلت پاک باشه.(دین راحت و حداقلی را برای خود اختیار کردند.) کسی اگر مسلمان است مؤمن است باید به لوازم ایمان (عمل) هم پایبند باشد. متأسفانه این تفکر از مسیحیت انحرافی منشأ گرفته که می گویند ایمان به قلب و دل است. اما اسلام به شدت با این تفکر مبارزه می کند: : اباصلت هروی نقل می کند:سألت الرضا علیه‌السلام عن الایمان. فقال: الإیمان عقد بالقلب و لفظ باللسان و عمل بالجوارح، لا یکون الایمان إلّا هکذا؛ از امام رضا علیه‌السلام درباره ایمان پرسیدم؛ فرمودند: ایمان عبارت است از باور قلبی و اظهار به زبان و عمل با اعضای بدن، ایمان جز این نیست.» (معانی الاخبار، ص 65) پس یکی دیگر از نشانه های انسانهای خداترس را گفتیم که مؤمن خداترس، تعهدات اخلاقی دارد. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۶ 💢اصل خداترسی نشانه های انسانهای خداترس(۴) (شب/روز هشتم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/نشانه های انسانهای خداترس/1. خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود دیدن/2. غیرخدا را بر خدا ترجیح ندادن/3. تعهدات اخلاقی داشتن تاکنون سه نشانه از پنج نشانه انسانهای خداترس بیان شد. اما امروز 2 نشانه دیگر: : پیروی نکردن از هوای نفس انسانهای خداترس خداوند را عبادت و اطاعت می کنند و دنباله روی از هوای نفس و دشمن خدا(شیطان) نیستند. قرآن می فرماید:)وَ أَمَّا مَنْ‌ خَافَ‌ مَقَامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى‌ النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوَى فَإِنَ‌ الْجَنَّةَ هِيَ‌ الْمَأْوَى‌‌( (نازعات/40و41) پیام آیه: کسی که از خداترسید و نفس خویش را از هواها و خواهشهای نفسانی بازداشت، پس بهشت در انتظار اوست. لذا کسی که با پیروی از هواهای نفسانی و خواهشهای او با خداوند مخالفت کند عاقبتش جهنم خواهد بود. روایت: ۱. پیامبر ص فرمود: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي اَلْهَوَى وَ طُولُ اَلْأَمَلِ أَمَّا اَلْهَوَى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ اَلْحَقِّ‌ ... . نورالثقلین،452/4) ۲. علی علیه السلام: في خِلافِ النَّفسِ رُشدُها .یعنی: هدايت نفْس، در مخالفت كردن با آن است.(میزان الحکمه،ح21486) ۳. امام کاظم علیه السلام: هرگاه دو كار برايت پيش آمد كه ندانستى كدام يك بهتر و درست تر است، بنگر كه كدام يك از آنها به هوس تو نزديكتر است، با همان مخالفت كن؛ زيرا درست هاى بسيارى در مخالفت كردن با هواى نَفْست نهفته است. (میزان الحکمه، ح21488) انسانهای خداترس اهل پیروی از خواهشهای نفسانی که او را به ورطه سقوط می کشانند نیستند. : اهل استقامت در مسیر ایمان انسان مؤمن و خداترس در برابر ناخوشیها، سختی ها و رنجها،‌دشمنی های دیگران، اهل استقادمت در مسیر هستند و از راه حق خارج نمی شوند. خداوند در قرآ ن کریم می فرماید: (إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ(فصلت/۳۰﴾ یعنی: به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! روایت: امام باقر علیه السلام: الْجَنَّهْ مَحْفُوفَهٌ بِالْمَکَارِهِ وَ الصَّبْرِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَی الْمَکَارِهِ فِی الدُّنْیَا، دَخَلَ الْجَنَّهْ؛ بهشت محصور به دشواری‌ها و صبر است. پس کسی که شدائد و دشواری‌های دنیا را تحمّل نماید، داخل بهشت خواهد شد. لذا انسانهای خداترس اهل استقامت در مسیر و صبر در شدائد هستند. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۷ 💢اصل حریّت (شب/روز نهم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ : سبک زندگی ابی عبدالله ع/اصل خداترسی/ اصل حریت : معنای حریت: حریت یعنی آزادمنشی، آزادی و جوانمردی. ما دو نوع آزادی داریم: ۱. آزادی غربی: منظور آزادی از بندگی خدا و بدون قید و بند بودن و هرزگی است. /مراد، آزادی از انسانیت، عفت، حیا و ... است. /کسی که از بندگی خدا آزاد باشد قطعا در بند و گرفتار شیطان است. ۲. آزادی دینی: منظور آزادی از بند و زنجیر شیطان است. آزادی از بند شهوت و هوای نفسانی است. کسی که از بندهای شیطان دور باشد بی شک عبدخداست و عقلش آزاد است. : امام صادق علیه السلام می فرماید: خمس خصال من لم تكن فيه خصلة منها، فليس فيه كثير مستمتع: أوّلها: الوفاء، و الثانية: التدبير، و الثالثة: الحياء، و الرابعة: حسن الخلق؛ و الخامسة، و هي تجمع هذه الخصال: الحرّيّة پنج چیز است که اگر در زندگی کسی نباشد خیری در او نیست: اول: وفا. اگر در وجود زن و مرد نباشد، خائن به شمار می روند. رابطه دوستی و خانوادگی را محکمتر می کند. از صفات بارز حضرت آقا ابالفضل العباس ع ،‌وفا بود. دوم: تدبیر: امور زندگی را تدبیر کردن، تدبیر کردن، یعنی برنامه ریزی برای مخارج و درآمد زندگی، تفریحات حلال، تغذیه و ... روایت: امام صادق علیه السلام: اَلْمُؤْمِنُ حَسَنُ اَلْمَعُونَةِ خَفِيفُ اَلْمَئُونَةِ جَيِّدُ اَلتَّدْبِيرِ لِمَعِيشَتِهِ لاَ يُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَيْنِ . مؤمن يارى كردنش نيكو و خرجش سبك است، زندگيش را خوب اداره ميكند، از يك سوراخ دو بار گزيده نميشود (يعنى از يك راه دو بار گول نميخورد، بلكه در همان بار اول عبرت ميگيرد). سوم: حیا، کسی که حیا نداشته باشد، سر زدن هر کاری از او برمی آید. 1. پیامبر صلیب الله علیه و آله فرمود: چکیده و خلاصه حرف انبیاء این بود: إذا لَم تَسْتَحيِ فاصْنَعْ ما شِئْتَ .(عیون اخبارالرضا،207/2) 2. امام صادق علیه السلام: لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ حَيَاءَ لَهُ .(کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.) چهارم: حسن خلق، خوش اخلاق که باشی مشتری بیشتر میاد مغازه/ خوش اخلاق که باشی زنت با نداری ات بیشتر می سازد. خوش اخلاق که باشی دوست خوب بیشتر پیدا می کنی. اما صفت پنجم که مادر همه این چهارصفت است و در آن جمع است، چیست؟ حریت پنجم: حرّیت (آزادمنشی)، یعنی در بند تعلقات مادی و خواهشهای نفسانی نبودن، وارسته بودن. همان سخنی که ابی عبدالله ع به حر فرمودند: انت حرّ کما سمتک امک حرا. چیزی که در یزیدیان نبود: ابی عبدالله روز عاشورا به نیزه‌اش تکیه می‌کند و فریاد می‌کشد : « ویلکم یا شیعه آل ابی‌سفیان ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد، فکونوا احرارا فی دنیاکم . وای بر شما پیروان ابی سفیان، اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل در دنیا، حر و آزاده باشید. (بامن جنگ دارید با زن و بچه های من چه کار دارید.) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام علیه السلام(۸) 💢اصل گذشت (شب/روز دهم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله علیه السلام/اصل خداترسی و حریت را گفتیم اما امروز سومین اصل : اصل عفو و گذشت مقدمه: در میان اعمال و صفات، برخی از نظر اهمیت،مثل جایگاه سر در بدن هستند. اگر دست و پا قطع شود انسان زنده می ماند، اگر سر کسی برود زنده نخواهد بود. در میان عبادات، نماز اینگونه است. اگر نماز قبول شود سایر اعمال هم امیدی به قبول شدنشان هست اما اگر نماز پذیرفته نشود، سایر اعمال پذیرفته نمی شود. (امام باقر ع: فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها.(کافی/268/3) در میان مکارم اخلاقی، عفو و گذشت، در حکم تاج تمام فضائل اخلاقی به شمار می رود: علی علیه السلام: العفو تاج المکارم (غررالحکم/520) عفو و گذشت در قرآن کریم: وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (آل عمران/133و134) پیام و مضمون آیه: این آیه قرآن عجیب است. می فرماید برای دستیابی به مغفرت الهی و بهشتی وسیع که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است از یکدیگر سبقت بگیرید و شتاب کنید. هر کسی می خواهد تند و با سرعت بهشت برود (برخی تند می روند، برخی کند می روند، برخی هم اصلاً نمی روند) باید: اول: با تقوا باشد. (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ)؛ دوم: در داری و نداری اهل انفاق باشد( الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ)؛ سوم: خشم خودش را کنترل کند. (وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ)؛ چهارم: اهل گذشت باشد.( وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ)؛ پنجم: اهل احسان باشد. (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) عینی سازی: ای جوانهایی که تازه ازدواج کرید، اهل گذشت و مدارا باشید، اگر عصبانی شدید اولاً خشم خود را کنترل کنید، بعدش ببخشید، هدیه هم بخرید. ممکن است بگویید خیلی سخته، هم بگذریم، هم ببخشیم، هدیه هم تازه بخریم. بله اگر با سرعت بخواهید وارد بهشت شوید باید با نفس خود مبارزه کنید راهش اینه. چرا در جامعه اسلامی ما اینقدر آمار طلاق بالا باشد، اگر گذشت در روابط خانوادگی حاکم باشد، اینقدر آمار طلاق بالا نمی رود. چراگاه گذشتها کمرنگ شده، صاحبخانه به¬مستأجر رحم نمیکنه و ... (مصادیق متعدد است شما مبلغ گرامی بسته به میزان وقت هم چند مورد اضافه کنید و موضوع را پرورش دهید) : روز عاشورا گاه ابی عبدالله (علیه السلام) علاوه بر مدیریت جنگ، گاه به کمک اصحاب می آمد و خودش می جنگید،. شخصی به نام«تمیم بن قحطبه» اهل شام بود بسیار درشت هیکل و قوی بود. مبارز می طلبید، ابی¬عبدالله علیه السلام خودش رفت سراغش.(می دانید شجاعت امام مانند پدرش خیلی زیاد بود) به دل لشکر که می زد اطرافش پراکنده می شدند. {در قتله‌گاه وقتی تنها روی زمین افتاده بود، کسی جرأت نمی کرد به ایشان نزدیک شود، به همین خاطر است که اختلاف است سر امام را چه کسی جدا کرد. چون افراد مختلف(سنان، شمر و ...) در دفعات متعدد رفتند.} همان حمله اول، زد پاهای این آقا را قطع کرد. افتاد روی زمین. اینگونه مواقع معمولا تیر خلاص را می زنند. اما به التماس افتاد. گفت آقا مرا نکشید من قدرت شما را نمی دانستم. حضرت شمشیر را غلاف کرد. گفت ببریدش. (مقتل معظم پیشوای شهیدان،صدر،ص۱۲۴) امثال این گذشتها در زندگی امام زیاد بود. گذشت کردن هم ضابطه دارد. اینکه کجاها باید گذشت کجاها نباید گذشت، ان شاء الله جلسه بعد... : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هدف_از_قیام_ابیعبدالله_علیه_السلام (شب/روز یازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شام غریبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. تسلای قلب نازنین حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، صلواتی بفرستید. : وقتی امام می خواست از مکه خارج شود، طی وصیت نامه ای که آن را به محمد بن حنفیه داد: «... إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من تنها برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».(1) عوامل بقا در اسلام: عاشورا/ امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر در اسلام: گفتنی ها درباره امر به معروف و نهی از منکر زیاد است اما همین قدر بدانید که این سایر فرایض الهی در مقایسه با این فریضه الهی مانند قطره ای در برابر دریاست.(2) اگر خوبان امت نسبت به منکرات، بی تفاوت باشند روزی خواهد رسید که بدان بر شما مسلط شوند و آن روز است که دعا می کنید اما دعایتان مستجاب نمی شود.(2) کمترین کاری که در برابر گناه و من باید انجام دهد، بی اعتنایی به شخص گنه‌کار و عدم تأیید وی است. به گونه ای به او بی اعتنایی کند که گنه‌کار بفهمد علت بی اعتنایی, گناه و منکری است که او انجام می دهد. : علیه السلام: رسول خدا 9به ما دستور داد که با گناهکاران با عبوسی و ترشرويی برخورد کنيم.(4) علی علیه السلام: «اَدنَى الاِنكار اَن تُلقى اهل المَعاصى بوجوه مُكفَهرَة، پايين ترين درجه نهى از منكر آن است كه انسان با گنهكاران با چهرهای عبوس(گرفته) و خشم‌آلود برخورد كند». (5) : ممکن است کسی بگوید در روایات داریم که نباید، گنه_کار را به خاطر گناهش سرزنش کرد. امام چهارم علیه السلام فرمود: آخرين وصيتي که حضرت خضر به موسي علیه‌السلام کرد اين بود هيچگاه کسي را به خاطر گناهش ملامت نکن.(6) ممکن است اين مطلب شبهه ايجاد کند و خيال شود که سرزنش نکردن گناهکار به معناي سکوت در برابر اوست و اين سکوت در حقيقت مشوق او به ارتکاب گناه و به اصطلاح نوعي «معاونت بر اثم» و همکاري با گناهکار است. : براي رفع اين اشتباه بايد تذکر داده شود که اسلام گذشته از اينکه امر به معروف و نهي از منکر را به صورت فريضه بر مسلمانان واجب کرده است، براي تنبيه گناهکار و هدايت او برنامه هاي بسيار دقيق و صحيحي دارد، مانند اينکه به پيروان خود دستور مي دهد رابطه ي رفاقت و دوستي خود را با شخص گناهکار قطع کنند و يا در برخورد با گناهکار با ترشرويي و بي اعتنايي کردن، مراتب انزجار خود را از آنها ابراز دارند.لذا به همین مناسبت، یکی از مراتب امربه معروف و نهی از منکر، بی توجهی و بی اعتنایی به آنهاست تا مادامیکه این منکر را انجام دهند. مجالس روضه اهل بیت علیهم السلام حرمت دارد و نباید حرمت شکنی شود. معمولا اینگونه افراد عامدانه برای قبح شکنی و از قبل برنامه‌ریزی‌شده برای قبح شکنی و هنجارشکنی، دست به اینگونه منکرات می‌زنند. هرچند درب مجالس اهل‌بیت علیهم السلام به روی همگان باز است و خصوصا از حضور اینگونه افراد در اینگونه مجالس، استقبال می کنیم اما با حفظ شؤونات اسلامی و رعایت حدود شرعی. خداوندبه‌حق ابی‌عبدالله علیه السلام ویاران‌باوفایش،فرج‌امام زمان علیه السلام را تعجیل بفرمایدبه‌برکت صلوات‌برمحمدآل محمد (منابع: 1. مناقب آل ابيطالب(ع)،241/3؛ 2. نهج البلاغه،ح374؛ 3. همان، نامه47؛4.جامع السعادات187/3؛ 5. کافی،83/4؛ بحار/387/73 : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هنر_حسینی_ماندن(شب/روز دوازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شب دوازدهم محرم است، شب شهادت امام سجاد علیه السلام یادگار کربلاست، تسلای قلب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه صلواتی بفرستید. معمولا در بیشتر نقاط، مراسم عزاداری امشب به پایان می رسد، اما چون شب آخر مراسم است نکته ای عرض می کنم. ابی عبدالله علیه السلام شب عاشورا در ابتدای خطبه و بیانات خودشان اینگونه خداوند را حمد و ستایش کردند: اُثْنِى عَلَى اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّراءِ؛ خداوند را به بهترین حمد و ثناها، می ستایم، و او را در خوشی ها و ناخوشی ها حمد و ستایش می کنم. چه کسی این حرف را می زند و در چه شرایطی؟ زمانی که یک قطره آب در خیمه هایش پیدا نمیشود و 30 هزار مرد جنگی او را محاصره کرده است. گاه انسان، خداوند را در شرایط عادی شکر می کند. در حالیکه خداوند او را غرق در نعمت کرده همه چیز بر وفق مراد اوست، دستی هم برای شکر خداود دراز می کند اما هنر این است که در شرایط سختی و ناگوار، آن زمان که در تنگنای زندگی قرار داریم هم در خانه ی خدا باشیم، هم در شادی و هم در غم، هم در دارایی و نعمت و هم در نداری و نقمت و بلا. فصلی بودن دین برخی مردم: برخی از مردم دینشان فصلی است: در ماه محرم، که فضا، فضای حسینی و عزاداری است، در مجالس و محافل و مساجد دیده می شوند اما همین که این مراسم تمام می شود مساجد خلوت می شود. اگر این مراسم تمام شود و تحولی و تجدید عهدی با حسین علیه السلام صورت نگیرد، باید به خود نهیب بزنیم که این مراسم عزاداری ها پس چه فایده ای برای ما داشته است؟ شرط شفاعت امام، حرکت در مسیر حسین علیه السلام اگر بخواهیم حسین علیه السلام دست ما را بگیرد و شفاعت کند باید در مسیر حسین علیه السلام باشیم. باید زندگی ما رنگ و بوی حسینی به خود بگیرد.کسی که نسبت به نماز کاهل نماز است و آن را سبک می شمارد نباید انتظار داشته باشد شفاعت حسین علیه السلام شامل حالش شود. خودشان فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ.(بحار،47/2) امام حسین علیه السلام ظهر روز عاشورا در بحبوحه جنگ، از نماز فراموش نکرد. حسین چراغ هدایت است یعنی باید حسین را الگو قرار داد و پشت سر او حرکت کرد که در تاریکی ها و ظلمات دنیا به بیراهه نرویم. اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد. هدیه نثار ابی عبدالله علیه السلام و یاران با وفایشان، و امام سجاد علیه السلام و تعجیل در فرج منتقم آل محمد صلوات : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309