عظمت حادثه کربلا
https://eitaa.com/fatemi222/14575
عظمت حادثه کربلا از نگاه امام مجتبی
https://eitaa.com/fatemi222/14577
عظمت حادثه کربلا از نگاه خود حضرت
https://eitaa.com/fatemi222/14578
عظمت آن در نگاه پیامبر و امیرالمومنین
https://eitaa.com/fatemi222/14580
از کاروان حسینی و مهدوی عقب نمانیم
ده داستان از کسانی که عقب افتادن
https://eitaa.com/fatemi222/9697
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدالشهدا بخاطر نهی از منکر به قتلگاه میره
شما هم هی حسین حسین میگید و به هیچ قتلگاهی نزدیک نمیشید ...
#تلنگر
✍مباحث هفتگانه امر به معروف👇
https://eitaa.com/fatemi222/14546
◾️جهت مراسم در شب عاشورا
احکام و نکاتی درباره قیام نماز
https://eitaa.com/ahkam31/2534
عظمت مصیت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14584
دلایل ماندگاری حادثه عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/9725
مقتل خوانی و روضه شب عاشورا
https://eitaa.com/fatemi8/579
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
بیشتر شهدای عاشورا اهل کوفه بودند
🔺محمد حسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام:
🔸نقل است که ۳۰ تا ۳۲ نفر در شب عاشورا و از لشکر ابن زیاد به امام حسین(ع) پیوستند.
🔹از ۱۰۵ شهیدی که در روز عاشورا همراه امام حسین(ع) بودند، اگر ۱۷ نفر خویشان ایشان و چند غلام و چند نفر اهل بصره را جدا کنیم، بقیه آنها همگی اهل کوفه بودهاند.
با سلام و عرض وارادت و آرزوی قبولی طاعات و عزاداریها ..
جاتون خالی در این چند روز در جمع پرسنل یکی از دانشگاهها صحبت کردم که دو روزش بعد از اون دانشگاه میرفتم زندان برای زندانیا صحبت کنم که یک روز ویژه زندانیان تنها صحبت کردم یه روزم علاوه بر زندانیها پرسنل و سربازها و اعضای شورای تامین هم حضور داشتند ..
صحبت در جمع زندانیها با موضوع عوامل شفاعت بود که مبحث نماز رو به صورت مبسوطی باز کردم آثار و عوامل و که در پایان روحانی زندان جملهای رو گفت گفت که دیروز اتفاقاً در جمع بعضی از زندانیها بحث نماز بوده که نماز بخونیم نخونیم چرا بخونیم چرا نخوانیم که ایشون گفت زدی به خال ! یعنی تمام شبهاتی که دیروز ما با همدیگه مطرح کرده بودیم امروز توسط شما پاسخ داده شد گفتم خب الحمدالله که مبحثی رو مطرح کردم که با توجه که بعضی از زندانیها اهل سنت هم هستند نقطه مشترک هر دو مطرح شد و البته قسمتی از صحبتهای من مباحث اعتقادی بود..
🍃🌹🍃
@fatemi222
سلام مباحث جهت شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ارائه میشود
جهت شب یازدهم
احکام بدهی
https://eitaa.com/ahkam31/37
چند فایل مربوط به شبهای شام غریبان
https://eitaa.com/fatemi222/9710
روزشمار بعد از عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/9797
عاشورا عرصه ۴ نوع جهاد
https://eitaa.com/fatemi222/11808
اشعار روضه
https://eitaa.com/fatemi8/636
سلام برادر اجرت با امام حسین من تمام ده شب امسال را از کانال شما منبر رفتم خیلی خوب و عالی بود.واقعا عالی بود
خیلی مطالب بروز بود.
نه تنها بنده بودم بلکه تمام اهل مسجدم از مطالبم راضی بودن.
وکانالتون رو به رفقای منبری معرفی کردم.
ممنونم
تشکر فراوان دارم ازتون
واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم از کانال خوبتون
عالی
◾️ @fatemi222
قاتلان کربلا، کمخطرترین دشمنان امام حسین (علیهالسلام)
امام موسی صدر، کتاب سفر شهادت
حسین (علیهالسلام) سه گروه دشمن دارد:
1️⃣ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کمخطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
2️⃣ دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
3️⃣ ولی دسته سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (علیه السلام) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهرهبرداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.
من از خودم و شما سؤال میکنم ما از روز عاشورا چه بهرهای بردهایم؟
چه سودی به دست آوردهایم؟
چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟
اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، من به شما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟
از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
روشن است که امام حسین (علیه السلام) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین (علیه السلام) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین (علیه السلام) تلاش کنیم؛
اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛
اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛
اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم
اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم، زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم و نباشیم.
✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🌸🍃﷽🍃🌸
خصوصیات_سید_الشهدا_علیه_السلام
✍ضمن عرض تسلیت به مناسبت شام غریبان عزای سید الشهدا علیه السلام . در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)
مناسب است برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام که در ضمن مسائل شرعی بیان شده، اشاره کنم:
1.برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام میباشد البته توجه شود سجده بر هر خاکی و نیز سنگ و چوب و مانند اینها صحیح است.
2.مستحب است که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها با تسبیحی که از تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است، گفته شود.
3.رساندن مقداری از آب فرات و تربت سید الشهداء به کام نوزاد مستحب است.(تحریر الوسیله فی احکام الولاده م 2
4. خوردن کمی از تربت حضرت سید الشهدا برای شفاء به اندازه یک نخود متوسط یا کمتر که از قبر مطهر حضرت یا از اطراف آن برداشته باشند، اشکال ندارد.ولی بهتر است تربت را در مقداری آب حل نمایند که از بین برود و بعدا آن آب را بنوشند.(انتخاب این عبارت مطابق نظر همه مراجع است هر چند حضرت امام خوردن خاک را در هر صورت جایز می دانند.) تحریر الوسیله القول فی غیر الحیوان م 11 و 12 رساله مراجع 2628
✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🔆 آیت الله حائری شیرازی: امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر.
◼️شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
🔆روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
◼️شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
◼️شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
@fatemi222
با این که امام حسین (ع) قصد داشتند به کوفه بروند، پس چه طور به کربلا که تقریباً هفتاد کیلومتر بالاتر از کوفه قرار دارد، رفتند؟
سلام؛
مسیر حرکت کاروان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا به چه صورت بوده است؟ مگر در این مسیر، کوفه جلوتر از کربلا نیست؟ مگر امام حسین(ع) قصد نداشتند به کوفه بروند؟ پس چه طور سر از کربلا که تقریباً هفتاد کیلومتر بالاتر از کوفه قرار دارد، درآوردند؟
پاسخ اجمالی
دو عامل میتواند در چنین رخدادهایی مؤثر باشد:
اولاً: در زمانهای قدیم راههای ارتباطی – به دلیل نبود امکانات، صعب العبور بودن، وجود شنزار و... - مانند امروز لزوماً مستقیم نبود. و معمولاً پیکهای خبررسان، راه میانبر را برای ارسال هرچه سریعتر خبر انتخاب میکردند، اما کاروانها -بویژه اگر خانواده همراه آنان بود- از مسیرهای عمومی حرکت میکردند که هم دسترسی به آب و استراحتگاه داشته و هم از دستبرد راه زنان در امان باشند.
با توجه به عامل جغرافیایی و تاریخی به نظر میرسد چنین عاملی در رسیدن کاروان امام حسین(ع) به کربلا تأثیرگذار نبوده است.
ثانیاً: ممکن است به اجبار راهی غیر از راه اصلی برگزیده شود که به نظر میرسد عامل اصلی تغییر حرکت امام حسین(ع) و رسیدن آنان به کربلا همین اجبار بوده است؛ زیرا لشکر عبید الله بن زیاد به فرماندهی حر بن یزید ریاحی دائماً مسیر حرکت امام حسین(ع) را تغییر میداد. به عنوان نمونه به دو مورد اشاره میکنیم.
الف. امام حسین(ع) رهسپار شد تا به منزل «شراف» رسید؛ چون سحرگاه شد همچنان به جوانان دستور داد آب بسیار بردارند، سپس به راه افتاد و تا نیمه روز راه رفت، ... امام حسین(ع) فرمود: ما در اینجا پناهگاهى نداریم که بدان پناه بریم و آنرا در پشت سر قرار داده و از یک رو با این لشکر روبرو شویم؟ ما (اصحاب) به او گفتیم: چرا این منزل ذو حسم است که در سمت چپ شما است، اگر بدان جا پیشى گیرید آنجا چنان است که شما میخواهید، پس آن حضرت سمت چپ راه را گرفته ما نیز با او بدان سو رفتیم، چیزى نگذشت که گردنهاى اسبان پیدا شد و چون نیک نگریستیم از راه به یک سو شدیم، و چون که دیدند ما راه را کج کردیم، آنان نیز راه خود را به سوى ما کج کردند... .[1]
ب. ... سپس امام(ع) به یاران خود فرمود: برخیزید و سوار شوید. آنان سوار شدند و منتظر ماندند تا بانوان هم سوار شدند و چون سوار شدند دستور حرکت فرمود و همین که خواستند راه بیفتند و برگردند، سپاه حر مانع حرکت ایشان شدند. امام حسین(ع) به حر فرمودند: چه مىخواهید؟ گفت: مىخواهم ترا پیش امیر عبید الله بن زیاد ببرم. امام(ع) فرمود: در این صورت به خدا سوگند از تو پیروى نخواهم کرد و این سخن سه بار میان ایشان رد و بدل شد، و چون سخن به درازا کشیده شد، حر گفت: من مأمور جنگ کردن با شما نیستم، بلکه مأمورم از شما جدا نشوم تا شما را به کوفه ببرم. اکنون که از پذیرفتن این موضوع خوددارى مىکنی راهى را انتخاب کن که نه به کوفه برسد نه به مدینه و این مورد اتفاق من و شما قرار گیرد تا براى امیر عبید الله نامه بنویسم. شاید خداوند کارى پیش آورد که براى من در آن عافیت باشد و گرفتار جنگ با شما نشوم. این راه را بگیر و به سمت چپ راه عذیب و قادسیه برو. امام حسین(ع) حرکت کرد. حر هم با یاران خود از کنار ایشان حرکت مىکرد.[2]
[1]. مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 77، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق، «ثُمَّ سَارَ (ع) مِنْ بَطْنِ الْعَقَبَةِ حَتَّى نَزَلَ شَرَافَ- [شَرَافاً] فَلَمَّا کَانَ فِی السَّحَرِ أَمَرَ فِتْیَانَهُ فَاسْتَقَوْا مِنَ الْمَاءِ فَأَکْثَرُوا ثُمَّ سَارَ مِنْهَا حَتَّى انْتَصَفَ النَّهَارُ ... قَالَ أَنَا وَ اللَّهِ أَرَى ذَلِکَ ثُمَّ قَالَ ع مَا لَنَا مَلْجَأٌ نَلْجَأُ إِلَیْهِ فَنَجْعَلُهُ فِی ظُهُورِنَا وَ نَسْتَقْبِلُ الْقَوْمَ بِوَجْهٍ وَاحِدٍ فَقُلْنَا بَلَى هَذَا ذُو حِسْمَى إِلَى جَنْبِکَ تَمِیلُ إِلَیْهِ عَنْ یَسَارِکَ فَإِنْ سَبَقْتَ إِلَیْهِ فَهُوَ کَمَا تُرِیدُ. فَأَخَذَ إِلَیْهِ ذَاتَ الْیَسَارِ وَ مِلْنَا مَعَهُ فَمَا کَانَ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ طَلَعَتْ عَلَیْنَا هَوَادِی الْخَیْلِ فَتَبَیَّنَّاهَا وَ عَدَلْنَا فَلَمَّا رَأَوْنَا عَدَلْنَا عَنِ الطَّرِیقِ عَدَلُوا إِلَیْنَا ...».
[2]. فتال نیشابوری، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج1، ص 179، انتشارات رضى، قم، چاپ اول، «ثُمَّ قَالَ لِأَصْحَابِهِ قُومُوا فَارْکَبُوا فَرَکِبُوا وَ انْتَظَرُوا حَتَّى رَکِبَتْ نِسَاؤُهُمْ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ انْصَرِفُوا فَلَمَّا ذَهَبُوا لِیَنْصَرِفُوا حَالَ الْقَوْمُ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الِانْصِرَافِ فَقَالَ الْحُسَیْنُ ع فَمَا تُرِیدُ قَالَ أُرِیدُ أَنْطَلِقُ بِکَ إِلَى الْأَمِیرِ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ قَالَ إِذاً وَ اللَّهِ لَا أَتَّبِعُکَ فَتَرَادَّ الْقَوْلُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمَّا کَثُرَ الْکَلَامُ بَیْنَهُمَا قَالَ لَهُ الْحُرُّ إِنِّی لَمْ أُومَرْ بِقِتَالِکَ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ لَا