eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
974 عکس
881 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✍بسته تبلیغی روز هجدهم ماه مبارک 👇 🔰احکام کار حرام در قبال مسجد https://eitaa.com/fatemi5/2928 🔰نورانیت قلب👇 https://eitaa.com/fatemi5/2926 🔰 انواع خواب و خصوصا سحر https://eitaa.com/fatemi5/2925 🔰 برکات سحر در دعای روز هجدهم https://eitaa.com/fatemi5/2924 🔰 جلسه هجدهم تفسیر آیه ۳۱ ابراهیم👇 🔰و ره توشه انتخابات👇 https://eitaa.com/fatemi5/2922 https://eitaa.com/fatemi5/2929
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان 🔸 اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. 🔸 خدایا، مرا در این ماه به برکت های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نور خودت ای روشنی بخش دلهای عارفان. @a_fatemi24
روز هجدهم.pdf
121.1K
🔰دعای روز هجدهم ✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر @fatemi5
باسمه تعالی 1) 🔰شب قدر شب تحویل سال، شب تحول 📌شب قدر، شب تحویل سال است. امام رضا ×: «شَهرُ رَمَضانَ فيهِ لَيلَةُ القَدرِ الَّتي هِيَ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ و فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيم‏ وَ هُوَ رَأسُ السَّنَةِ يُقَدَّرُ فيها ما يَكونُ فِي السَّنَةِ مِن خَيرٍأو شَرٍّ، أو مَضَرَّةٍ أو مَنفَعَةٍ، أو رِزقٍ أو أجَلٍ؛ و لِذلِكَ سُمِّيَت: لَيلَةَ القَدر» ؛ 📌 ماه رمضان در آن، شب قدر است كه از هزار ماه بهتر است. در آن شب، هر كار ‏آميزى فيصله داده مى‏شود و آن، آغاز سال است و هر خير و شر، يا زيان و سود، يا روزى و يا اجلى كه در آن سال خواهد بود، در آن شب، مقدّر مى‏شود. 📌از اين رو، «شب قدر» ناميده شده است. اگر امشب سر سال ما است، شب تحویل سال ما است، شب تصمیم‌گیری خدا برای زندگی ماست، اول ما باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم کنیم یا نه؟ امشب با خدا در میان بگذار که چقدر می‌خواهی متحول شوی؟ چطور می‌خواهی متحول شوی؟ اصلاً می‌خواهی متحول شوی؟ 📌امشب چه کسانی شب قدر خوبی نخواهند داشت؟ کسانی که تصمیم نگرفتند تغییر کنند و برای تحول سر سال‌تحویل تصمیمی ندارند. بیایید امشب قدری درباره و موانع آن حرف بزنیم. ما در این ماه خواستیم تغییر کنیم، اصل هدف، تغییر بود اما راه رسیدن به این هدف شد زندگی، اگر سبک زندگی فردی، جمعی و جهانی ما تغییر کند، ما متحول می‌شویم، من متحول می‌شوم. 📌امشب دارم برای مناجات با خدا برای شما مسئله درست می‌کنم، با مسئله بروی در خانه خدا، با حال بیش‌تری مسئلت می‌کنی: خدایا من فکر کردم این را می‌خواهم. شب قدری، درباره تحول حرف نزنیم درباره چه سخن بگوییم؟
2) 🔰ریشه تحول در انسان، میل به و بهترین‌ها 📌ریشه تحول‌خواهی، میل به بهتر شدن در وجود انسان است. یکی از تمایلات اصیل و عالی انسان میل به بیش‌ترهاست، میل به بهترین‌هاست، میل به با . هرچه به او بدهی می‌گوید بیش‌ترش را می‌خواهم؛ این برای من کم است و کافی نیست. ترین‌ها ما را کشته است و هلاک کرده. از لذت‌ها بیش‌ترین‌هایش را می‌خواهیم؛ می‌گویی لذت کم می‌خواهی یا لذت بیش‌تر؟ می‌گوید نه نه را می‌خواهم. ریشه تحول‌خواهی در فطرت انسان، میل به بیش‌ترها و بهترین‌ها است. 📌بعد از رفع نیاز، تمام زندگی ما درگیر همین موضوع است. تمام تلاش‌ها ما برای کردن وضع زندگی‌مان است؛ خانه بهتر، ماشین بهتر، خوراک بهتر، پوشاک بهتر و مدرک بالاتر. دلیل بسیاری از تنوع‌طلبی‌های ما همین است. بیش‌تر را می‌خواهیم، بهترش را می‌خواهیم. 📌این تمایل به بیش‌ترها و بهترین‌ها نه‌تنها بد نیست بلکه بدجوری به درد می‌خورد. عبد یعنی کسی که به نمی‌کند. وقتی حضرت ابراهیم × به ستاره‌پرستان رسید، گفت: «هذا رَبِّي» و وقتی صبح ستاره‌ها از چشم‌ها پنهان شدند، فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلينَ» ؛ من زوال پذیران را دوست ندارم. ما می‌خواهیم درباره‌ منطق این سخن حضرت ابراهیم سخن بگوییم. نفرمود بیا قانعت کنم و برهان برای تو بچینم بلکه فرمود: من دوست ندارم. دوست ندارم خودش منطق دارد، زوال پذیران را دوست ندارم؛ خودش کلی منطق دارد: دوست‌نداشتن زوال پذیران. ای آدم تو زوال پذیران را دوست نداری. تو دنیای زوال‌پذیر را دوست نداری. 🔰حکمت تمایل به بهترین‌ها و بیش‌ترین‌ها، توقف ممنوع است 📌راستی چرا این تمایل در درون ما است؟ میل به بیش‌ترین‌ها میل به بهترین‌ها. میل به بادوام‌ترها. 📌حکمت طراحی این میل در درون ما این است که نشویم؛ به هیچ‌چیز و هیچ‌کس متوقف نشویم؛ در این میسر بندگی همه‌جا توقف ممنوع است. اگر متوقف شدی جریمه خواهی شد. شما شده‌ای؟ می‌دانی جریمه‌اش چیست؟ «الهِجرانُ عُقوبَةُ العِشق‏.» عاشق شدی، باید رنج فراق را بکشی. بعد تازه به وصال که رسیدی باید تابوتی برای عشقت بسازی و او را دفن کنی چون وصال نقطه‌ مرگ عشق است. 📌میل به بیش‌ترین‌ها، میل به بهترین‌ها، نقطه تحول هرکسی است. به هر چیزی و به هرکسی بسنده کردی یعنی متوقف شده‌ای. بله این میل اگر رها شود، هدایت نشود و بیفتد در رقابت‌های دنیایی، از آدم موجودی حسود و حریص و حقیر می‌سازد. ولی اصل پرتوقع بودن اصلاً بد نیست. 🔰در لشکر امام زمان # می‌خواهی چه‌کاره بشوی؟ کفش دار؟ همین! 📌توقعت را از خودت ببر بالا. امشب شب قدر است. بگو ببینم می‌خواهی در لشکر امام زمان # چه‌کاره باشی؟ با یک حال معنوی می‌گوید: «می‌خواهم کفشدار مهدی فاطمه باشم.» خب همین؟! «آقا ‌که در لشکر مهدی فاطمه ما را راه بدهند بس است.» نه. بس نیست. بگو می‌خواهم جزء فرماندهان و حلقه اول یاران حضرت حجت باشم. مگر در دعا نمی‌گوییم خدایا مرا جزء بهترین یاران حضرت قرار بده؟
🔰پایه اصلی انتظار برای ظهور، میل به بیش‌ترها و بهترین‌هاست که ریشه بلندهمتی است 📌یک ‌پایه اصلی انتظار برای ظهور، همین میل به بیش‌تر و میل به بهترها است که بلندهمتی است. عطش ظهور در ما نیست؟ چون این میل در ما مرده. منتظر یعنی کسی که از وضع موجودش خرسند نیست و یک تقاضای حداکثری در دل دارد. جمهوری اسلامی با همه‌ برای او کم است. می‌گوید من کار جهانی دارم. امام انقلاب نکرد که فقط شاه را بیرون کند. ما این‌قدر شهید ندادیم که فقط یک شاه را بیرون کنیم. 📌امام: مسائل اقتصادی و مادی نباید مسئولان را از رسالت ایجاد حکومت جهانی منصرف کند وگرنه خیانت است امام فرمودند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.» در ادامه فرمودند: «مسائل و مادی اگر لحظه‌ای مسئولان را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند، منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه‌بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» این روحیه، از آدم، آقا سید روح‌الله موسی خمینی و یارانش را می‌سازد. من می‌خواهم اوضاع عالم را تغییر دهم. نه‌فقط شهرم خوب شوند، نه‌فقط کشورم، نه، عالم تحت لوای حق درآید. منتظران مهدی فاطمه جهانی فکر می‌کنند. 📌اگر کسی تصمیم گرفت جهان را آباد کند، می‌تواند جامعه و کشور خودش را آباد کند. 🔰توقف بر خوبی‌ها مانع تحول روحی اولین مانع تحول روحی، توقف بر خوبی‌ها است. امشب چه کسی تمنا دارد و در خانه خدا را رها نمی‌کند؟ کسی که روی خوبی‌های خودش حساب باز نکرده است. امشب شب قدر است، چه کسانی دست‌خالی برمی‌گردند؟ مغرورها و بعد مأیوس‌ها.
🔰گاهی خوبی‌ها، عامل توقف انسان است. 📌آدم‌ها کمی که خوب می‌شوند به آن کمی خوب شدن قانع می‌شوند و می‌گویند ما را بس است. گاهی برخی از خوبی‌های آدم مانع خوب‌تر شدن انسان است. می‌گوید من که خوب هستم. ببخشید شما قرار بود بشوید! مگر حضرت نفرمود: تو باید در شهرت بهترین باشی از لحاظ ورع. آیا تو بهترین هستی؟ 📌گاهی خوبی‌ها آدم را در مسیر تحول متوقف می‌کند. بعد آدم با کله به زمین می‌خورد. خدا از خوبانی که متوقف به‌ خوبی‌های خودشان شده‌اند به‌شدت نفرت دارد. آن‌ها را بدجوری زمین می‌زند. تمام ساقط می‌شود. تمام جهادش، تمام نمازش، تمام عبادتش را نابود می‌کند. خدایا چرا این‌طوری برخورد می‌کنی با بنده‌ات؟ «چون روی خوبی خودش متوقف‌شده است. خودش را تکرار می‌کند.» 📌نام این حالت زشت و زننده در دین ما می‌شود عُجب و غرور که بسیاری از متدینین و خوبان در معرض چنین آسیب بزرگی هستند. آسیبی که حتی از آسیب گنه‌کاران بالاتر است. گنه‌کار با گناهش چقدر به خودش آسیب می‌زند؟ 📌 بیش‌تر از آن را کسی که متوقف بر خوبی‌های خودش شده است به خودش آسیب می‌زند. برای خودش نوشابه باز می‌کند. ازخودمتشکر است. برای خودش اسفند دود می‌کند و اگر کار خوبی کرده فکر می‌کند خب تمام است دیگر. فرمود: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ × قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْدَمُ عَلَيْهِ وَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَيَتَرَاخَى عَنْ حَالِهِ تِلْكَ فَلَأَنْ يَكُونَ عَلَى حَالِهِ تِلْكَ خَيْرٌ لَهُ مِمَّا دَخَلَ فِيهِ» ؛ 📌 آدمى گناهى مى‏كند و از آن پشيمان مى‏شود و سپس كار خوبى انجام مى‏دهد و خوشحال مى‏شود و بدين سبب از آن حالتى كه داشت (پشيمانى از گناه) دور مى‏افتد. در صورتى كه اگر بر همان حالت پشيمانى بماند، برايش بهتر از حالت سُرورى است كه به او دست داده است. 📌امیرالمؤمنین × در اوصاف متقین فرمود: آن‌ها عمل صالح انجام می‌دهند و از این عمل صالح می‌ترسند؛ «يَعْمَلُ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَل.‏» نکند این عمل صالح را برای خدا انجام ندادم. اصلاً به خوبی‌های خودش خوش‌بین نیست. از خودش راضی نیست. می‌گوید من باید بهتر از این می‌بودم. 📌بابا تو نماز خواندی، خوشگل هم نماز خواندی! چه حالی، چه عبادتی، اول وقت هم خواندی، به جماعت هم خواندی! دیگر چه می‌خواهی؟ می‌گوید نه! نشد. 📌اصلاً از خوبی‌ها خودتان راضی نباشید وگرنه می‌شوید انسان از، انسانی که به خاطر خوبی‌های خوش از خودش راضی شده است، این انسان متوقف می‌شود. این آدم حالش خیلی خراب است حتی خراب‌تر از یک گنه‌کار؛ فرمود: حال انسان گناه‌کار پشیمان بهتر است از حال انسانی که به خوبی‌های خودش مغرور شده؛ «في رَجُلٍ يَعمَلُ العَمَلَ وَهُوَ خائفٌ مُشفِقٌ ثُمّ يَعمَلُ
الًا مِنهُ في حالِ عُجبِه.»‏ 📌امیرالمؤمنین × فرمود: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك» ‏؛ گناهی که تو را ناراحت کند پیش خدا بهتر از خوبی که تو را خودپسند کند و عجب تو را بگیرد. نه این‌که برو گناه کن. حضرت در مقام بیان زشتی متوقف شدن بر خوبی‌ها هستند این‌طور سخن می‌گویند. 📌برای این‌که به خوبی‌های خودتان مغرور نشوید، خوبی‌های را اصلاً نبینید. ما چهارتا خدمات به اسلام و مسلمین می‌دهیم، از خودمان راضی می‌شویم و خدا عجیب نمی‌گذارد این عجب باقی بماند. فرمود: «يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين.‏» 📌امام صادق × می‌فرماید: «قالَ إبليسُ- لَعنةُ اللَّهِ عَلَيهِ- لِجُنودِهِ: إذا استَمكَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ في ثَلاثٍ لَم ابالِ ما عَمِلَ؛ فإنَّهُ غَيرُ مَقبولٍ مِنهُ: إذا استَكثَرَ عَمَلَهُ، ونَسِيَ ذَنبَهُ، ودَخَلَهُ العُجبُ» ؛ - كه لعنت خدا بر او باد- به لشكريانش گفت: اگر در سه كار بر فرزند آدم چيره آيم، ديگر باكى ندارم كه چه كارى مى‏كند؛ زيرا آن كار از او پذيرفته نمى‏شود: هرگاه عملش را زياد شمارد و گناهش را از ياد برد و خودپسند شود. 🔰توقف بر خوبی‌های خود، مانع تحول خوبان؛ آفتی که مسجدی‌ها را زمین می‌زند 📌اولین مانع تحول و تحول‌خواهی توقف بر خوبی‌ها است؛ حالا اسمش را هرچه می‌خواهی بگذار یا غرور یا عجب یا خودبزرگ‌بینی و ازخودمتشکر بودن. این آفت اهالی دین و معنویت و مذهبی‌ها و است. این عاملی است که مسجدی‌ها را زمین می‌زند. هیئتی را زمین می‌زند. توقف بر خوبی‌های خود، مانع تحول خوبان است. 📌در تحف‌العقول از امام رضا × نقل شده: «لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال»: حضرت نه خصلت برجسته برای عاقلان برمی‌شمرد. بعد می‌فرماید «أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟»؛ دهمی و چه دهمی! یعنی این دهمی با آن نُه تایی که گفتم فرق می‌کند. «قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟»؛ آقا این دهمی چیست؟ «لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى»؛ احدی را نبیند مگر این‌که بگوید او از من بهتر است. آقا من چه‌جوری بگویم همه از ما بهتر هستند؟! والّا! خیلی‌ها از ما بهتر نیستند، آقا گیر دادی شما! هی اصرار می‌کنی من بگویم همه از ما بهتر هستند. حضرت دلیل می‌فرمایند: «إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ»؛ مردم دو جور هستند: «رَجُلٌ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى»؛ مردم دو گروه هستند؛ یا از تو بهتر هستند یا از تو بدتر هستند دیگر. خب، اویی که از تو بدتر است چرا باید بگویی بهتر است؟ «فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى»؛ وقتی که ملاقات کرد با یک آدمی که از او بدتر است...خب این چه‌جوری بگوید که این از من بهتر است؟! «قَالَ لَعَلَّ خَیْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَهُ»؛ شاید این خوبی‌اش باطنی است و خیرش این بوده که ظاهرش شر باشد. من چه می‌دانم؟ بعد در مورد خودش چه بگوید؟ بگوید: «و خیری ظاهرٌ و هو شرٌ لی»؛ خوبی من هم رو است و ممکن است دست و پاگیر من بشود؛ همه‌اش هی غرور پیدا می‌کنم من آدم خوبی هستم. امام رضا ×می‌فرماید: «أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ... فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ!»؛ شرافتش بالا می‌رود، «وَ طَابَ خَیْرُهُ!»؛ کارهای خوبَش پاکیزه می‌شود! مگر کار خوب نجس هم داریم؟! بله! «طَابَ خَیْرُهُ»؛ حالا خوبی‌هایی که از او دیده شده شسته رفته می‌شود. «وَ حَسُنَ ذِکْرُهُ»؛ ذکرش باقی می‌ماند، «وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ»؛ آقای زمانه خودش می‌شود. کم‌کم خودش می‌شود ولیّ‌ای برای خودش. آیا ما می‌توانیم هرکسی را می‌بینیم بگوییم او از ما بهتر است؟ هرکس حتی بدحجاب و بی‌نماز؟ 📌خدا بدجور باد غرور خوبان را خالی می‌کند. طور عجیبی امتحان می‌گیرد. حالا چهارتا خوبی داری برای بدها قیافه می‌گیری؟ امتحانی از تو بگیرم که از بدها چنین امتحانی نگرفتم. از تو بگیرد و رسوایی‌ای برایت پدید می‌آید که قیامت آرزو می‌کنی ای‌کاش شراب‌خوار بودم و گنه‌کار اما روی خوبی‌های خودم باز نمی‌کردم تا غرور مرا بگیرد. امشب خواهش می‌کنم تمام خوبی‌های خودت را پشت در بگذار و بیا داخل مسجد و حسینیه. اگر می‌خواهی شب قدر خوبی داشته باشی، اصلاً به خوبی‌هایت نگاه نکن، وقتی به خوبی‌هایت نگاه می‌کنی، میگویی چه دلیل دارد به مناجات با خدا بپردازم، من که اوضاعم خوب است.
📌اعرابی آمد پیش امیرالمؤمنین یک سؤال فنی کرد، واقعاً دمش گرم، گفت: چند درجه دارند؟ حضرت فرمود: کم‌ترین عاشق خدا، کارهای خوبش را ریز می‌بیند و خطاهای خودش را بزرگ؛ عاشق شده‌ای تا حالا؟ برای معشوقت کاری انجام می‌دهی می‌گویی قابل ندارد. اگر اشتباه کوچکی انجام بدهی چقدر می‌شوی؟ اشتباه کوچک خودت را بزرگ می‌بینی. بعد یک حرفی حضرت زد که این آقای بیابان‌گرد غش کرد. حضرت فرمود: و این‌که این‌طور فکر کنی که در دنیا خدا غیر از تو را مواخذه نمی‌کند. اعرابی از هوش رفت. وقتی به هوش آمد گفت: یا امیرالمؤمنین بالاتر از این هم مقام برای عاشق‌ها هست؟ حضرت فرمود: 70 درجه. کف درجه عشاق خدا این بود. 📌«سَأَلَ أَعْرَابِیٌّ عَلِیّاً × عَنْ دَرَجَاتِ الْمُحِبِّینَ مَا هِیَ قَالَ أَدْنَى دَرَجَاتِهِمْ مَنِ اسْتَصْغَرَ طَاعَتَهُ وَ اسْتَعْظَمَ ذَنْبَهُ وَ هُوَ یَظُنُّ أَنْ لَیْسَ فِی الدَّارَیْنِ مَأْخُوذٌ غَیْرُهُ فَغُشِیَ عَلَى الْأَعْرَابِیِّ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ دَرَجَةٌ أَعْلَى مِنْهَا قَالَ نَعَمْ سَبْعُونَ دَرَجَةً.» مناجات‌های ما با خدا خیلی رنگ و بوی عاشقانه ندارد. شاید دلیلش همین باشد. بنابراین اولین مانع تحول و این‌که ما حال مناجات شب قدری نداریم، توقف بر خوبی‌های اندک خودمان است. می‌گوییم بس است، دیگر چه بخواهیم؟
🔰یأس؛ دومین مانع تحول روحی دومین مانع تحول‌خواهی و تحول روحی برای آدم‌های معمولی و گنه‌کار، یأس است: آقا ما که آدم نمی‌شویم. گاهی یک ژست عارفانه هم می‌گیرد: ما کجا این مقامات کجا؟ فرمود: هر کاری خوبی را دیدی تو بردار نگو دیگران به این کار سزاوارترند. 📌شیطان ملعون، ابلیس، اصلاً اسمش روی خودش هست. می‌دانید ابلیس یعنی چه؟ یعنی کسی که از رحمت الهی مأیوس است. او همه را مأیوس می‌کند. معمولاً لجن پراکنی ابلیس همین یأس پراکنی است. 📌در میان سیئات، یأس بعد از شرک به خدا در صدر لیست گناهان کبیره قرار دارد. یأس حتی قبل از آدم کشی و بسیاری از بدی‌های دیگر لیست شده ست. عمرو بن عبيد بصرى بر امام صادق × وارد شد و سلام كرد و نشست و شروع كرد به خواندن اين آيه «كسانى كه دورى مى‏جويند از گناهان بزرگ» و سپس شد و حرفی نزد. امام صادق × پرسيد چه چيز تو را ساكت كرد؟ گفت: دوست دارم كبائر را از كتاب خدا بدانم و آن‌ها را بشناسم، حضرت فرمود: بزرگ‌ترین كبائر شرك به خداست، خداوند تبارک‌وتعالی مى‏فرمايد: خداوند نمى‏بخشد آنكه براى او شریک گيرند بعد در ادامه فرمود و پس‌ازآن يأس و نوميدى از رحمت خدا است زيرا خداوند عزّ و جلّ می‌فرماید: به‌راستی‌که از رحمت خداوند نوميد نباشند مگر گروه كافران. 📌قرآن می‌فرماید: یعقوب نبی × به فرزندانش فرمود: «يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ» ؛ پسرانم! برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا مأيوس نشويد كه تنها گروه كافران، از رحمت خدا مأيوس مى‏شوند! چرا اکثر آدم‌ها تغییر نمی‌کنند؟ جوابش خیلی ساده است: مأیوس هستند. شما مانعی بزرگ‌تر از یأس برای توقف انسان سراغ دارید؟ انسان‌ها اکثراً به‌جایی نمی‌رسند فقط به دلیل یأس.
🔰آیا من می‌توانم آقای بهجت بشوم؟ آیا من می‌توانم آقای بهجت بشوم؟ اگر به خودت گفتی نه پس مأیوس هستی. همه می‌توانند به همه‌جا برسند و از اولیاء خدا باشند؛ دچار یأس نشوید. منتظر نباش حتماً چشمی یا گوشی باز بشود. تو ارادت بورز، خدمت کن و عشق و محبت داشته باش؛ به نتیجه هم کاری نداشته باش. 📌یک کسی به نام حاج عیسی نزد حضرت امام & خدمت می‌کرد (چای می‌آورد). امام & گاهی با گریه دعا می‌کرد که «خدایا، من را با حاج عیسی محشور کن.» روز قیامت یک‌دفعه‌ دیدی حاج عیسی هم رفت پیش حضرت امام &. چرا؟ اولاً امام & از او راضی است، ثانیاً همان‌طور که امام & در حدّ توانش کارهای خوب انجام داده است، حاج عیسی هم در حدّ توانش کارهای خوب کرده است. پس هردوی آن‌ها بیست می‌گیرند. هیچ‌کس حق ندارد مأیوس بشود و خود را از تمنّای وصال محروم کند. 📌ممکن است شما توفیق نماز شب نداشته باشی اما واقعاً ناراحت باشی از این‌که توفیق پیدا نمی‌کنی. خُب، این ناراحتیِ خودت را حفظ کن و ادامه بده. یک‌وقت دیدی با توفیق ندادن به نماز شب، تو را به همه‌جا رساندند. اهل‌دل می‌گویند: بعضی از اولیاء خدا، هم خودشان می‌دانند از اولیاء خدا هستند و هم دیگران. بعضی‌ها خودشان می‌دانند چه خبر است ولی مردم خبر ندارند. بعضی دیگر، خودشان هم نمی‌دانند چه خبر است! مرحوم آیت‌الله شجاعی در کتاب مقالات خود، این را به‌تفصیل نوشته است. 📌از خدا برمی‌آید موسی و قصاب را یکجا جمع کند روزی حضرت موسی × در ضمن مناجات به پروردگار عرض کرد: خدایا می‌خواهم هم‌نشینی را که در بهشت دارم، ببینم که چگونه شخصی است! 📌جبرئیل بر او نازل شد و گفت: یا موسی قصابی که در فلان محل است، هم‌نشین تو است. حضرت موسی درب دکان قصاب آمد. دید جوانی شبیه شب گردان مشغول فروختن گوشت است. شب که شد جوان مقداری گوشت برداشت و به‌سوی منزل رفت. حضرت به دنبال او رفت تا به منزل رسید. به جوان گفت: مهمان نمی‌خواهی؟ 📌گفت: بفرمائید و موسی را به درون خانه برد. حضرت دید جوان غذائی تهیه نمود، آنگاه زنبیلی از طبقه بالا آورد، پیرزنی کهن‌سال را از درون زنبیل بیرون آورد و او را شستشو داد و غذا را با دست خود به او خورانید. موقعی که خواست زنبیل را به‌جای اول بیاویزد، پیرزن کلماتی را گفت که مفهوم نبود؛ بعد جوان برای حضرت موسی غذا آورد و خوردند. 📌آن حضرت سؤال کرد، حکایت تو با این پیرزن چگونه است؟ عرض کرد: این پیرزن مادر من است، چون وضع مادی‌ام خوب نیست کنیزی برایش بخرم، خودم او را خدمت می‌کنم، پرسید: آن کلماتی که به زبان جاری کرد چه بود؟ گفت: هر وقت او را شستشو می‌دهم و غذا به او می‌خورانم می‌گوید: «غفرالله لک و جعلک جلیس موسی یوم القیامة فی قبّته و درجته»؛ خدا تو را ببخشد و هم‌نشین و هم‌درجه حضرت موسی در بهشت قرار دهد. 📌حضرت موسی فرمود: ای جوان بشارت می‌دهم به تو که خداوند دعای مادرت را مستجاب کرده، جبرئیل به من خبر داد در بهشت تو هم‌نشین من هستی. شما ببینید هم‌نشین حضرت موسی کلیم‌الله که نام او بیش‌ از همه انبیاء در قرآن آمده است چه کسی است؟ یک قصاب. از خدا برمی‌آید موسی و قصاب را یک جا جمع کند. اگر می‌خواهیم شب قدر برای مناجات با خدا حال خوبی داشته باشیم، یأس و غرور را کنار بگذاریم. ما می‌خواهیم متحول شویم. چه کسانی تمدن‌آفرین هستند؟ تحول‌خواهان.