💢هفت نکته درباره #استخاره
۱٫ استخاره عبارت است از آن که انسان در کارى که قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد که او را به آنچه خیر و صلاح اوست اعم از انجام فعل یا ترک آن راهنمایى کند.
۲٫ استخاره براى رفع تردید است نه براى پیشگویى و آینده نگرى مانند قبولى امتحان، رسیدن به حاجت، خوب شدن مریض و …
۳٫ استخاره در کارهاى مباح است نه در کارهاى واجب و حرام و مکروه.
۴٫ استخاره بعد از فکر و مشورت کردن است.
۵٫ عمل کردن به نتیجه استخاره واجب نیست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
۶٫ تجدید استخاره صحیح نیست مگر این که مدت قابل ملاحظه اى بگذرد و یا شرایط استخاره تغییر کند.
۷٫ استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بین استخاره، استخاره در زمان و مکان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و …
@a_fatemi24
⛔️شبهه
چرا بعد ار ۱۴۰۰ سال هنوز برای امام حسین(ع) عزاداری میکنیم؟
ا. محبت و دوستى:
قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم (ص) و اهلبیت (ع) را بر مسلمانان واجب کرده. (۱) دوستى لوازمى دارد.
ب. انسان سازى:
از آن جا که در فرهنگ شیعى، عزادارى باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردى با آن عزیزان، یادآور فضایل، مناقب و آرمانهاى آنان است و بدین شکل، آدمى را به سمت الگوگیرى و الگوپذیرى از آنان سوق مىدهد.
ج. جامعه سازى:
هنگامى که مجلس عزادارى، موجب انسان سازى گشت؛ تغییر درونى انسان به عرصه جامعه نیز کشیده مى شود. آدمى مى کوشد تا آرمان هاى اهلبیت (ع) را در جامعه حکمفرما کند.
د. انتقال دهنده فرهنگ شیعى به نسل بعد:
هـ. زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب:
@a_fatemi24
💢خانواده در قرآن
الف کارکرد و جایگاه خانه در #قرآن
◀️واژه ی «بیت» به معنای خانه، ۷۱ بار با مشتقات آن در صیغه های «بیت» و جمع آن «بیوت» در قرآن کریم آمده است.
◀️این کلمات در ۱۲ مورد به مصداق بیت الله، یعنی کعبه (خانه خدا)، ۲ مورد برای بیت عتیق، ۲ مورد بیت معمور و باقی به معنای «خانه»، همان محیط مخصوص زندگی خانواده آمده است.
🔺با نظر به آیات الهی و پرداختن آیات متعددی در قرآن به کلمه بیت، چنین به دست می آید که این مکان مسقفِ محدود که محل اجتماع و زیست جمعی بشر و اولین محیط رشد و پرورش وی است، مورد عنایت حق بوده و برحسب کارایی و جایگاهش در حیات انسانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است
۱ محل #تسکین
اولین کارکرد خانه، تأمین آرامش جسم و تسکین جان اعضای آن است که البته #مرهون امنیت همه جانبه ی این محیط برای اعضاست.
🔻فضای محدود و امن خانه، حریمی (محل محرم) برای #ابراز احساسات، بیان اسرار، ارضای #غرایز و تأمین نیازهای جسمی و #روحی انسان است.
🔺این سکونت و امنیت را #خداوند به خود نسبت می دهد و می فرماید: «و الله جعل لکم من بیوتکم سکناً» (نحل،۸۰)، «خداوند از خانه های شما محل سکونت و آرامش برایتان قرارداد.»
واژه «سکن» به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله ی آن تسکین یابد.
انسان علاوه بر نیاز به #سکونت در خانه، به محلی برای #تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، #خلوت کردن و راز و نیاز با خدا و محرمان نیاز دارد.
اگر خانه تأمین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود.
@a_fatemi24
@FATEMI133
۲ محل ذکر و تلاوت آیات الهی
🔻«واذکرن ما یتلی فی بیوتکنّ من ایات الله و الحکمة» (احزاب، ۳۴)، «به یاد آورید آن چه در خانه هایتان از آیات و حکمت تلاوت شده است.»
آیه خطاب به همسران پیامبر اکرم (ص) است و #نکاتی از آن برداشت می شود:
🔹فضایلی که از خانه و خانواده نصیب انسان می شود، ارزشمند است و باید برای بکارگیری در زندگی حفظ شود.
– خانواده ی #پیامبر (ص) #الگویی برای همه خانواده ها است؛ لذا باید بیش از دیگران مراقب امتثال اوامر الهی باشند.
– هر فرد باید حافظ شئون، موقعیت و آبروی خانواده خود باشد.
– محیط #آرام و مأنوس خانه، مناسب ترین محل برای اندیشه، #ذکر، یادآوری کلام خدا و ذکر حکمت های الهی است.
– خانه #مکتبی برای تربیت انسان هایی #عبد و مطیع حق است.
🔸کارکرد وسیع و گرانقدر خانه، آن را مکانی مورد #احترام و عنایت قرار داده است؛ اما چنان چه این محل #معبدی برای بندگی و ذکر حق واقع شود، خداوند آن را رفیع و عظیم می گرداند.
⬅️چنان که خطاب به رسول گرامیش می فرماید:
«فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدوّ و الاصال» (نور،۳۶) رفعت و علو حقیقی خاص خداوند متعال است؛ خانه ای که مسجد خداوند و محل تسبیح او باشد، نیز عظیم و مرفوع است.
آن چه از آیه فوق و تفسیر مرحوم علامه #طباطبایی (المیزان) استفاده می شود، این است که اگر خانه از هر پلیدی و لوثی منزه بماند و به ذکر خدا و #عبادت او مزیّن شود، رفعت می یابد و از یک چهاردیواری #سرد و بی روح خارج می شود و هرچه صبغه ی الهی و معنویش بیشتر شود، مقامی رفیع تر می یابد که مصداق کامل آن کعبه، خانه ی خدا است.
(طباطبایی، ۱۳۶۳: ج۱۵، صص۱۷۹-۱۷۸)
@a_fatemi24
@FATEMI133
۳ محل رابطه ای #قدسی
«فاذا دخلتم بیوتا فسلّموا علی انفسکم تحیةً من عندالله مبارکةً طیبةً» (نور،۶۱)
⬅️«مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه #انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن #خلق کرده است.
⬅️ علاوه بر این، همه مؤمنند و ایمان ایشان را جمع کرده، چون ایمان #قوی تر از وهم و هر عامل دیگری برای یگانگی است.» (طباطبایی، ۱۳۶۳: ج۱۵، ص۲۲۹)
🔹خداوند می فرماید: «بر اهل خانه سلام کنید»؛ از آن جا که سلام بیان تحیتی مبارک از نزد پروردگار است، عالی ترین ایجاد #رابطه میان اعضای خانواده آن است که با تحیت و سلام با یکدیگر برخورد کنند و یاد #خدا میان آنان باشد. این رابطه قدسی اگر در خانه برقرار شود، به طور قطع به جامعه نیز کشانده خواهد شد. پس حقیقت سلام، گسترش #امنیت و سلامتی در میان انسان هاست.
@a_fatemi24
@FATEMI133
۴ لزوم حفظ #حریم خانه
🔸از نظر قرآن، خانه به قدری در مقام و جایگاه بالایی قرار دارد که حفظ حریم آن بر همگان توصیه شده است. خداوند متعال می فرماید:
«یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوتاً غیر بیوتکم حتی تستأنسوا و تسلّموا.» (نور، ۲۷)
حصردر آیه مذکور به این معناست که خداوند ورود به خانه ی #غیر را بدون اذن و سلام #ممنوع می کند. #حرمت این حریم را مقدس می دارد و ضرورت حاکمیت یک فرهنگ صحیح و صمیمی را در برخورد با اهل خانه بیان می کند و می آموزد که اهل بیت باید در روابط با یکدیگر، علاوه بر رعایت همه ی شئون انسانی در برخوردشان، از راه #تکلم که نزدیک ترین و شایع ترین ارتباط است، نیز این یگانگی را بیان کنند و سلام واژه ای است که این پیام را دارد؛
🔹علاوه بر آن که آرزوی سلامت و امنیت از جانب سلام کننده را ابلاغ می کند.
⬅️از عدی بن ثابت روایت است: زنی انصاریه به نزد رسول الله(ص) آمد و عرض کرد: من در خانه خویش گاه گاه در شرایطی هستم که نمی خواهم #هیچ کس مرا ببیند، در این حال اگر پدر، فرزند یا مردی از خویشان من وارد شوند، چه کنم؟ در جواب، آیه فوق فرو فرستاده شد.
⬅️«تستأنسوا» یعنی «تستأذنوا»؛ گفته شده است که استیناس طلب انس است و به این معنی است که در هیچ خانه ای که ملک شما نیست، وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی در آن است و آن گاه اجازه بخواهید. ابن عباس گفت:
⬅️در آیه تقدیم و تأخر است؛ یعنی «حتی تسلموا و تستأذنوا»، یعنی «حتی تقولوا السلام علیکم، أدخل»؛ سلام مستحب است و استیذان واجب. (رک. میبدی، ۱۳۵۷: ج۶، ص۵۰۹) در آیه ۲۸
از سوره ی مبارکه ی نور نیز، ورود به هرخانه ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است. «فان لم تجدوا فیها احداً فلا تدخلوها حتی یؤذن لکم» (نور، ۲۸)،
«اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده اید، وارد نشوید.»
علاوه بر این حکم عمومی، در آیه ۵۳ از سوره احزاب نیز، ورود به #خانه پیامبر بدون اذن منع شده است: «یا ایها الذین امنوا لاتدخلوا بیوت النبی الاّ أن یؤذن لکم»، «ای ایمان آورندگان به خانه پیامبر وارد نشوید مگر آن که به شما اجازه دهد.»
@a_fatemi24
@FATEMI133
💢خانواده در قرآن
الف کارکرد و جایگاه خانه در #قرآن
۱ محل #تسکین (نحل،۸۰)،
۲ محل ذکر و تلاوت آیات الهی(احزاب، ۳۴)،
۳ محل رابطه ای #قدسی (نور،۶۱)
۴ لزوم حفظ #حریم خانه (نور، ۲۷)
در کانال⬇️⬇️
@a_fatemi24
@FATEMI133
عیسی شدی که این همه بالا ببینمت
بالای دست مردم دنیا ببینمت
بعد از گذشت چند شب از روز رفتنت
راضی نمی شود دلم الا ببینمت
اما چه فایده خودت اصلا بگو حسین
وقتی نمی شناسمت آیا ببینمت؟
امروز که شلوغی مردم امان نداد
کاری کن ای عزیز که فردا ببینمت
شبها چه دیر می گذرد ای حسین من
ای کاش زود صبح شود تا ببینمت
حلا هلال تو سر نیزه طلوع کرد
تا ما رأیت إلا جمیلا ببینمت
گفتی سر تو را ته خورجین گذاشتند
چه خوب شد نبوده ام آنجا ببینمت
تو سنگ میخوری و سرت پرت می شود
انصاف نیست بین گذرها ببینمت
فعلا نپرس طرز ورود مرا به شهر
بگذار گوشه ای تک و تنها ببینمت
@a_fatemi24
@FATEMI133
سجده گاه ملائک است اینجا
یاکه گردیده قبله گاه نور
در سکوت سحر به گوش دلم
صوت قرآن رسد ز کنج تنور
ای عجب مطبخ همین عصرم
طور موسی شده در این دل شب
بین داغی خاک وخاکستر
شد لبی گرم ناله ی یارب
کیستی ای سر بدون بدن
خیره خیره شده نگاه تو
در مناجات امشبت آمد
بوی بی مادری ز آه تو
قحط آغوشِ مِهر بوده مگر
سر به خاک سیه گذاری تو
تو یتیمی قبول ، مادر نه
دختری خواهری نداری تو
خولی با عجله از کربلا به کوفه آمد ، اما درب دارالاماره بسته بود ، لذا برگشت به خانه اش که در نزدیکی شهر کوفه بود .
از آن جایی که زن خولی به نام عیوف ، از علاقه مندان به اهل بیت عليهم السلام بود ، سر مقدّس را از همسرش پنهان داشت و در میان تنور گذاشت .
چنان ظـلـم و سـتـــم بـیـــــداد کــــرده / کـــه دل را کــــوره ی حـــدّاد کـــرده
چنان در کوفه فرمان ، دست زور است / که مهمان خانه ی خولی ، تنور است
کـســی کــه زیــب آغـــوشِ نـبـی بـود / ســـرش دایـم ســــرِ دوشِ نبـی بـود
ز سنگ کـینـــه ها ، آن سـر شـکسـتــه / سـر او روی خـاکسـتــر نشستـــه
🤔 #اعضای_قطع_شده_بدن!
❓ اگــر
انگشت دست
قطــع شــود آیا بــرای
دفـن نيـاز به غسـل میباشـد؟
✍ آیــت الله خـامنـــهای: اگـــر دارای
استـخـوان باشــد بنابــر احتیــاط
بایــد غســل (ســه مرتبـه) داده و
بعد از آن که در پارچهای پیچانده
شــد، دفـن شــود. و غســل مــس
میت برای لمس آن واجب نیست.
✍ آیت الله وحید: به احتیاط واجب
غســل داده و حنــوط شـود و در
پارچهای پیچیـده و دفــن گــردد.
✍ آیت الله مکـارم: کـافی اســت آن
آن را بشــوينــد و در پــارچـــهای
بپيــچنـــــــد و دفـــــن کنـنــــــد.
✍ آیت الله سیـستانی: در پارچـهای
بپیــچنــــــد و دفــــــن کنـنـــــد.
📚 منبع:
استفتاء از سـایت مراجع عظـام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
@FATEMI133
چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد.
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد.
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است.
@FATEMI133
ای هلال من به بالای سنان قرآن بخوان// قاری قرآن و قرآن را زبان! قرآن بخوان
با صدای خود مسخّر کن تمام کوفه را// کوفه را هم کربلا کن؛ هم چنان قرآن بخوان
گر چه بشکسته جبینت بر سر نی، سجده کن// گر چه گشته از دهانت خون روان، قرآن بخوان
تا مگر آوای قرآن تو آرامم کند// بر فراز نیزه، ای آرام جان قرآن بخوان
تا که اسلام تو را اهل زمین باور کنند// ای امام کلّ اهل آسمان قرآن بخوان
زادۀ مرجانه دارد قصد آزار تو را// تا نرفتی زیر چوب خیزران قرآن بخوان
صوت قرآن سر تو، سر بلندم میکند// تا نگشته قامت زینب کمان قرآن بخوان
یاد قرآن پدر کن؛ روی دست جدّمان// وارث حیدر! تو هم نوکِ سنان قرآن بخوان
آن چه دیدم مادرم زهرا برایم گفته بود// این مصیبت را نمیکردم گمان؛ قرآن بخوان
هر که هر چه دارد از این خاندان دارد حسین// تا به «میثم» هم دهی سوز نهان قرآن بخوان
محمدپارسائیان
عاشقی رایج نبود
عباس آن را باب کرد...
او دو دستش را کنار علقمه
نذر سر ارباب کرد....
چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز:
1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
🌛#احکام_غسل🌜
سوال✍️:
آیاشستن موهایی که بلند است در غسل برای خانمها واجب است؟اکستنشن مو(اضافه کردن موی مصنوعی
به ساقه موها بوسیله چسب)اشکال دارد؟
جواب 📝:
شستن موهای بلند در غسل
نظر مبارک آیات عظام رهبری، نوری، فاضل، مظاهری ،مکارم، سبحانی ، امام : شستن موهای بلند برای
غسل به احتیاط واجب لازم است.
نظر مبارک آیات عظام اراكي ،گلپايگاني ،زنجاني ، بهجت ،خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید، صافي: شستن
موهاى بلند برای غسل واجب نيست، بلكه همین که آب را به پوست سر برساند کافی است و غسل صحيح
است.
در اکستنشن مو نیز نیازی نیست در غسل موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده
باچسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و
باید برطرف شود و اگر براحتی ممکن نیست غسل جبیره ای باید انجام گیرد.
لازم به ذکر است در صورتی که موی طبیعی کافر یا سگ برای اکستنشن استفاده شده باشد نجس است
و قابل تطهیر هم نیست.
@ahkameshirin
به زندان بلا هستم به آه و چشم گریان
کجایی نور چشمانم رضا جانم رضا جان
گل خیر النسایی،شده وقت جدایی،رضا جانم کجایی
رضا جانم رضا جانم رضا جانم رضا جان...
در این زندان ز اشک مادرم دارم نشانه
شده نیلی سراپایم به ضرب تازیانه
شده چشمان من تر،به یاد یاس پرپر،شهید عشق حیدر
رضا جانم رضا جانم رضا جانم رضا جان...
چو سِندی میزند من رادلم دارد نوایی
یه یاد آن یتیمان ِ شهید کربلایی
که دشمن نازشان را،کشیده بعد ِ بابا،به کعب نی واویلا
حسین جانم حسین جانم حسین جانم حسین جان.
ندارد یوسف صدّیق زندانی که من دارم ندارد هیچ زندانی نگهبانی که من دارم
به جنت مادرم زهرا پریشان کرده گیسو را پریشان گشته از حال پریشانی که من دارم
بگیرم روزها را روزه و شبها خورم سیلی ندارد کس به عالم خصم خونخواری که من دارم
همه شنیده اید که نگهبان زندان امام ،سندی بن شاهک یهودی بود ، هارون سفارش کرده بود
هر چه می توانی این آقا را آزار و اذیت کن ، مولا روزها روزه می گرفتند ،
شبها هنگام افطار با تازیانه آقا را پذیرایی می کرد
امام رضا آمد بغداد گوشه زندانسر بابا ر به دامن گرفت ،
آخر هر پدری آرزو دارد آن لحظه ی آخر میوۀ دلش را ببیند .
اما قربان آن حسینی که در گودی قتلگاه افتاده بود کسی نبود سر عزیز فاطمه را به دامن بگیرد .
یک وقت عزیز فاطمه احساس سنگینی کرد روی سینه مبارک،
تا چشم باز کند ببیند شمر با خنجر برهنه . همه صدا بزنید حسین .
***********************
چاه زندان قتلگاه یوسف زهرا شده چشم یعقوب زمان در ماتمش دریا شده
اختران اشک جاری ز آسمان دیده گر چون نهان ماه رخش در هالۀ غم ها شده
بس که جانسوز است داغ آن امام عاشقان در عزایش غرق ماتم خانۀ دلها شده
ای طرفداران قرآن و شریعت بنگرید موسی جعفر شهید مکتب تقوا شده
او نه تنها تازیانه خورده از دست ستم صورتش نیلی ز سیلی چون رخ زهرا شده
نالۀ جانسوز معصومه ز دل بر خاسته در مدینه دختری بی بابا شده
ابوالعتاهیه مدتها در مجلس هارون الرشید حاضر نمی شد ، اما روزی باشاره هارون ، جعفر برمکی او را به مجلس هارون آورد از ابوالعتاهیه خواستند اشعاری بخواند ، اشعاری خواند اول هارون را به نشاط آورد ، بعد ابوالعتاهیه اشعار دیگری خواند هارون را بشدت متأ ثرساخت . گفتند : ابو العتاهیه چی می خواهی ؟
گفت : هارون نه مال می خواهم ، نه مقام می خواهم ، من آزادی امام موسی بن جعفر را می خواهم که سالها گوشۀ زندان است هارون اجازه بده آقا را آزاد کنند ، بچه هایش در مدینه منتظرند ، برگۀ آزادی موسی بن جعفر را گرفت خیلی خوشحال است . الحمد الله دل پیغمبر و زهرا را شاد کردم . فردای آن روز ابوالعتاهیه به طرف زندان می رفت دید جنازه ای را چهار نفر می آوردند ، پرسید این جنازه ی کیست ؟ گفتند : جنازۀ موسی بن جعفر امام هفتم شیعیان است .
نمی دانم شنیدستی بدوران که شاهی جان دهد در کنج زندان
فلک بودی دگر در ترکشت تیر ؟ کی دیده شه بمیرد زیرزنجیر
نظاما آفرین بر اهل بغداد تن شه را بروی جسر بنهاد
ولی جدش برهنه در بیابان غلظ گفت بزیر سمِّ اسبان1
کاری کردند که خواهرش زینب وقتی آمد گودی قتلگاه از روی تعجب صدا زد : آیا تو حسین منی ؟
@FATEMI133
✅راه موفقیّت در امتحانات الهى 💯
1️⃣ صبر و پایداری
نخستین و مهم ترین گام براى پیروزى، همان است که در جمله کوتاه و پر معنى «وَ بَشِّرِ الصّابِرِین» آمده است، این جمله، با صراحت مى گوید: رمز پیروزى در این راه، «صبر و پایدارى» است و به همین دلیل بشارت پیروزى را تنها به صابران و افراد با استقامت مى دهد.
2️⃣ توجه به گذرا بودن حوادث این جهان و سختى ها و مشکلاتش
این جهان گذرگاهى بیش نیست که در جمله: «اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ»؛
(ما از آن خداهستیم و به سوى خداباز مى گردیم) آمده است.
3️⃣ کمک گرفتن از نیروى ایمان و الطاف الهى
کسانى هستند که هر وقت دستخوش حوادث مى گردند،آرامش و اعتدال خود را از دست داده، گرفتار اضطراب مى شوند، اما دوستان خداچون برنامه و هدف روشنى دارند بدون حیرت و سرگردانى، مطمئن و آرام به راه خود ادامه مى دهند، خدانیز روشن بینى بیشترى به آنها مى دهد که در انتخاب راه صحیح دچار اشتباه نشوند، چنان که قرآن مى فرماید: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَن»؛
(کسانى که در راه ما به جهادبرخیزند ما آنها را به راه هاى خود هدایت مى کنیم).
4️⃣ توجه به تاریخ پیشینیان و بررسى موضع آنان در برابر آزمایش هاى الهى
اصولاً، اگر انسان در مسائلى که براى او پیش مى آید احساس تنهائى کند از نیروى مقاومتش کاسته خواهد شد.
اما توجه به این حقیقت که این مشکلات طاقت فرسا و آزمایش هاى سخت الهى براى همه اقوام و ملت ها در طول تاریخ وجود داشته، سبب افزایش نیروى پایدارى انسان مى گردد.
به همین دلیل، قرآن مجید به طور فراوان براى دلدارى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و تقویت روحیه او و مومنان اشاره به تاریخ گذشتگان و حوادث دردناک زندگى آنها مى کند مثلاً مى گوید: «وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُل مِنْ قَبْلِکَ»؛
(اگر تو را استهزاء کنند نگران مباش، پیامبران پیشین نیز گرفتار استهزاى جاهلان بودند، اما با نیروى استقامت بر آنها پیروز شدند).
در جاى دیگر مى فرماید: «وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى ما کُذِّبُوا وَ اُوذُوا حَتّى اَتاهُمْ نَصْرُن»؛
(اگر تو را تکذیب کنند تعجب نیست، پیامبران پیشین را نیز تکذیب کردند آنها در برابر تکذیب مخالفان پایدارى و شکیبائى به خرج دادند، و آزار شدند تا سرانجام نصرت و یارى ما به سراغشان آمد).
5️⃣ توجه به این حقیقت که همه این حوادث در پیشگاه خداوند رخ مى دهد و او از همه چیز آگاه است عامل دیگرى براى پایدارى است.
قرآن مى گوید: به هنگامى که نوح(علیه السلام) تحت شدیدترین فشارها از سوى قومش مامور به ساختن کشتى شد، خداوند به او دستور داد: «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِاَعْیُنِن»
(در برابر دیدگان ما اقدام به ساختن کشتى کن)!
جمله: «بِاَعْیُنِنا» (در برابر دیدگان علم ما) چنان قوت قلبى به نوح(علیه السلام) بخشید که فشار و استهزاى دشمنان، کمترین خللى در اراده نیرومند او ایجاد نکرد.
از سالار شهیدان و مجاهدان راه خدا امام حسین(علیه السلام) همین معنى نقل شده که در صحنه «کربلاء» به هنگامى که بعضى از عزیزانش با فجیع ترین وجهى شربت شهادت نوشیدند، فرمود: «هَوَّنَ عَلَیَّ ما نَزَلَ بِی اَنَّهُ بِعَیْنِ اللّه»
(همین که مى دانم این امور در برابر دیدگان علم پروردگار انجام مى گیرد تحمل آن بر من آسان است)
📚سایت اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
@fatemi24
✅طبق فرمایشات امام علی (ع) برای افزایش رزق و روزی این نکات را رعایت کنید:
صله رحم داشته باشید یعنی با خویشاوندان خود به رفت و آمد بپردازید.
به دنبال کار و تلاش در صبح و عصر بروید.
صادق باشید زیرا راست گویی روزی را افزایش می دهد.
برای افزایش روزی هنگام معامله حرص نزنید.
شکر گذار پروردگار باشید.
به دروغ قسم نخورید.
پرهیز از دروغ برای افزایش رزق و روزی
افزایش رزق و روزی حلال
وضو گرفتن قبل از خوردن غذا سبب افزایش روزی می شود
رفتن صبح زود به محل کسب روزی را افزایش می دهد.
صدقه موجب افزایش روزی می شود.
برای افزایش روزی ظروف خود را بشویید.
جارو کردن منزل روزی را گسترش می دهد.
ناخن گرفتن در روز جمعه سبب افزایش روزی می شود.
سحرخیزی موجب دور شدن بیماری از بدن می شود و روزی را بیشتر می کند.
به رختخواب رفتن با لباس پاک روزی را افزایش می دهد.
همسایه خوب بودن روزی را افزایش می دهد.
خوردن تکه غذاهای اطراف سفره سبب افزایش روزی می شود.
شکرگذاری موجب افزایش رزق و روزی می شود.
@fatemi24
@a_fatemi24
۳-قرض دادن به یکدیگر
قرض دادن به دیگران سبب افزایش برکت زندگی می شود؛ حضرت رسول (صلی الله علیه و اله) می فرماید:«وام دادن به یکدیگر» را از عوامل برکت زا برشمرده اند.
@fatemi24
@a_fatemi24
۴-خوش اخلاقی
امام علی (علیه السلام) فرمود:«گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.»
امیر المومنین، علی (ع) می فرمایند: فی سِعَةِ الاخلاقِ کنُوزُ الارزاق؛ گنجهای رزق در اخلاق خوب نهفته است.
ایشا ن در فرازی دیگر از بیانات خود می فرمایند: بِحُسْنِ اَلْأَخْلاَقِ تُدَرُّ اَلْأَرْزَاقُ؛با اخلاق نیکو، رزق ها، افزایش می یابد. امام صادق (ع) اخلاق نیکو را از اسباب زیادی روزی بر شمرده اند.
👈خصوصا در منزل:
ام صادق (ع) در این زمینه میفرمایند: «به هر خانوادهای که سهم آنان از رفق و همدلی هدیه شده باشد (با یکدیگر با رفق و ملایمت رفتار کنید) خداوند حتما رزق آنان را افزایش خواهد داد.
👈خوش رفتاری با مردم
یکی از عوامل افزایش رزق و روزی از نگاه امام صادق (علیه السلام) آزار ندادن مردم است که گام اول برای خوش رفتاری است. حضرت میفرمایند: ترک آزار مردم و جار و جنجال، روزی را افزایش میدهد.
گام بعدی جایگزینی خوش رفتاری با رفتار بد است. امام باقر (ع) میفرماید: «البرو صدقه السر، ینقیان الفقر» نیکی به مردم و صدقه پنهانی فقر را از بین میبرند.»
👈همچنین امام کاظم (ع) در نصیحتی به هشام ابن حکم در مورد اثرات مادی رفق و نیکی و خوش اخلاقی میفرمایند: «بر تو باد که با دیگران، با رفق و ملایمت رفتار کنی، چرا که رفق، مبارک و بابرکت، و تندخویی شوم و ناپسند است. رفق، نیکی و خوش اخلاقی با دیگران، شهرها را آباد و رزقها را افزون میکند.»
@fatemi24
@a_fatemi24
۲-اعتدال، میانه روی و قناعت در زندگی
امام علی (علیه السلام) می فرمایند:«لا کنز اغنی من القناعة و لا مال اذهب للفاقة من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغة الکفاف فقد انتظم الراحة و تبوأ خفض الدعة؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.»
@fatemi24
@a_fatemi24
10-ازدواج
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود:
هر کس ازدواج کند خدای عزوجل را پاک و پاکیزه ملاقات نماید، با زوجه خود ملاقات کند و هر کس از ترس نداری ازدواج کردن را ترک نماید به تحقیق به خدا گمان بد برده است.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود:
جوان انصاری خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و نداری شکایت کرد، حضرت به او فرمود:برو زن بگیر.
جوان گفت: من حیاء می کنم دوباره به عنوان اظهار حاجت به پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کنم.
یکی از انصار وی را ملاقات کرده و گفت: من دختر بالغی دارم می خواهی او را بگیری؟ جوان با او ازدواج کرد و خداوند روزی او را توسعه داد و روزی جوان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و قضیه را بر آن حضرت تعریف کرد.
حضرت فرمود: جوانان زن بگیرید.
یکی از معصومین علیهم السلام فرمود:
مردی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و حاجت به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:برو زن بگیر که زن گرفتن روزی را زیاد می کند.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود:
روزی را بوسیله زن گرفتن تحصیل کنید و بدست آورید.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود:
برای وسعت رزق، زن بگیرید، زن برکت دارد.
به کلامی از امام صادق علیه السلام، (خوب توجه کنید)
اسحاق بن عمار گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: مردم می گویند: شخصی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از تنگدستی و فقر به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:زن بگیر، مرتبه دوم شکایت کرد باز حضرت فرمود:
زن بگیر، تا اینکه سه بار این کار انجام شد، آیا این حدیث صحیح است؟
حضرت فرمود:آری صحیح است، رزق و روزی با زن و فرزند همراه است.
امام صادق علیه السلام فرماید: مردی خدمت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و اظهار فقر و تهی دستی کرد، حضرت به او فرمود: برو زن بگیر، رفت ازدواج کرد، درهای رزق به رویش گشوده شد.
@fatemi24
@a_fatemi24
✔️راهی برای افزایش رزق و روزی حلال
افرادی که به دنبال راهی برای افزایش رزق و روزی حلال در کار و زندگیشان هستند باید در کنار تلاش و کوششی که دارند به روایات و سخنان امامان و پیامبران عمل کنند.
در کنار عواملی مانند تلاش و کوشش راه های دیگری برای افزایش رزق و روزی بیان شده است که یکی از این راه ها عمل نمودن به فرمایشات امامان و پیامبران و خواندن دعا هایی برای افزایش رزق است. احادیث و روایات فراوانی از امامان و پیشوایان در رابطه با کلیدهای وسعت رزق و روزی وجود دارد که در این بخش از نمناک به دسته ای از آنها اشاره می کنیم.