در زیر آفتاب تو ماندی حسین هم
ای تشنه ! دور از آب تو ماندی حسین هم
پیرو جوان نداشت که یک نور واحدید
در قلب شیخ و شاب تو ماندی حسین هم
کم یا زیاد مرثیه فرقی نمی کند
در روضه در کتاب ، تو ماندی حسین هم
گودال و بام ، مرز قبول شهادتند
راضی از انتخاب ، تو ماندی حسین هم
شمشیر و زهر هردو جگر پاره می کنند
دل خون و دل کباب ، تو ماندی حسین هم
در روضه هی کرببلا جانگدازتر
داغ از غم رباب ، تو ماندی حسین هم
هرگز نمیرد آنکه از او زنده ایم ما
پس با همین حساب ، تو ماندی حسین هم
شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت
میان هلهله سینه مجال آه نداشت
برای گریه شریکی نبود و چاه نداشت
درست مثل فدک پاره پاره شد جگرش
شبیه مادر خود حال رو به راه نداشت
میان حجره کسی وقت احتضار نبود
چرا که فاطمه هم طاقت نگاه نداشت
بگو به آب که پاکی همیشه دعوی اوست
به تشنه ای نرسیدن مگر گناه نداشت
سپاه حرمله در پشت در به صف بودند
حسین بود و عطش، یک نفر سپاه نداشت
نبود نیزه به دیوار تکیه زد یعنی
پناه عالمیان بود و خود پناه نداشت
برای کشتن او زهر بی اثر می ماند
میان سینه اگر داغ قتلگاه نداشت
برای غربت او چشم هیچ کس نگریست!!
کبوتر حرمش اشک ذوالجناح نداشت
سید پوریا هاشمی:
زشت است پیش چشمها افتاده باشد
ای کاش با افتادنش طشتی نکوبند
روی زمین بی سر صدا افتاده باشد
تلخ است همسر زهر همسر را بنوشد
مردی ز ظلم آشنا افتاده باشد
انصاف اصلا نیست در بیرون برقصند
در حجره اش آقای ما افتاده باشد
در راه پشت بام میبیند مصیبت
پیکر که بین پله ها افتاده باشد
هرجا بیوفتد روزگارش کربلاییست
فرقی ندارد که کجا افتاده باشد
ای وای اگر در ازدحام سخت گودال
روی تنی سرنیزه ها افتاده باشد
این آبرودار قبیله ست و روا نیست
عریان دراین صحرا رها افتاده باشد
شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت
پیکرت از تیر و از سرنیزه مالامال نیست
خنجری دیگر برایت در پر یک شال نیست
گرچه روی پشت بام و زیر خورشیدی، ولی
جسم تو دیگر خدارا شکر در گودال نیست
حیف ام الفضل داری، بی ابالفضلی،ولی؛
موقع تشییع دیگر خواهرت بدحال نیست
بر تنت آرامش بال کبوترهاست و
زیر نعل هیچ اسبی پیکرت پامال نیست
زیر نعل هیچ اسبی نیستی، بااین حساب؛
موقع تقطیع جسمت لشکری خوشحال نیست
سٙم به تو داده ولیکن بی خیال جسم توست
روی سینه قاتل تو این قٙدٙر فعال نیست
خانه ات اما خداراشکر در آرامش است
پیش نامردان به پای دخترت خلخال نیست
زینبی دیگر نداری و نمی بیند دگر
هی سرت در تشت و بر نیزه زبانم لال نیست
وزن نعل اسب از بال کبوتر بیش بود
ذوالجناحت هم کنار خیمه خونین بال نیس
شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت
دشمنانت یک طرف، آن آشنا از یک طرف
بی وفایی یک طرف، زهرِ جفا از یک طرف
کلِ عالم خون بگرید در عزای تو کم است
ارضیان از یک طرف، اهلِ سما از یک طرف
إرباً إرباً شد دلت از فتنه و نامردی اش
زهرِ کاری یک طرف، رقاصه ها از یک طرف
تشنه ای و طالبِ آبی و این ها یک طرف
بر زمین می ریزد آب، آن بی حیا از یک طرف
می کشد جسم تو را تا بام خانه، پیکرت...
... می خورد بر کنج پله، بی هوا از یک طرف
خاطراتِ کوچه و گودال پیرت کرده اند
داغِ مادر یک طرف، کرب و بلا از یک طرف
تشنگی تاب و توانش را ربود و ناگهان
بر زمین افتاد از زین شاه ما از یک طرف
پیر مردان آمدند و بهرِ قربت می زدند
با لگد از یک طرف، چوبِ عصا از یک طرف
کربلا بال کبوتر نیست، جانم را گرفت...
...بادِ داغ از یک طرف، زلفِ رها از یک طرف
روزی ماه محرم از شما خواهم گرفت
رزقِ اشک از یک طرف، سوز و نوا از یک طرف
از سوی قم یا خراسان یا که از عبدالعظیم
راهی ام کن اربعین کرب و بلا از یک طرف
شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت
«جود جواد»
اى جهان ریزه خوار خوان عطاى تو جواد
اى ز جود تو کرم گشته گداى تو جواد
من چه گویم به مدیحت که به قرآن کریم
گفته در آیه ى تطهیر خداى تو جواد
عاشر ماه رجب داد خدایت به رضا
که تو راضى به حقى حق به رضاى تو جواد
گل لبخند به لبهاى پیمبر رویید
تا شنیدى خبر نشو و نماى تو جواد
گشت از یمن قدوم تو دل فاطمه شاد
که على گفته جهانى به فداى تو جواد
محو از صحنه تاریخ شود واژه فقر
هر کجا خیمه زند جواد سخاى تو جواد
حاتم از لطف تو بیند نکند دعوى جود
اى بنازم به تو و قدر و بهاى تو جواد
عالمى گشت مصفا ز صفاى قدمت
اى صفا بخش دل خلق صفاى تو جواد
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
سلام بمناست شهادت امام جواد علیه السلام مطالعه کنیم
⬅️امام جواد علیه السلام و مسله ظهور
https://eitaa.com/fatemi222/3602👆
⬅️پنج وصیت اخلاقی امام جواد علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/3603
⬅️تحسین منکر در کلام امام جواد علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/836
⬅️بازی های دنیا و امام جواد علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/3611
#روضه_امام_جواد_علیه_السلام
السلام علیک یا اَبا جَعفَرٍ یا مُحَمَّدَبنَ عَلیٍّ اَیُّهَا التَّقِیُّ الجَوادُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا
یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
🔸بغداد هم از حال و روزش بی خبر بود
🔸تنها تر از تنها و قلبش پرشرر بود
ایام، ایام شهادت میوه دل امام رضا...
آقا جوادالائمه است...
دلت رو آماده کن...
با پای دل بریم کنار حرم باصفاش...
ان شاء الله سال بعد یک همچین روزهایی این دست جمع بریم کاظمین...
کنار حرم باصفاش عرض ادب کنیم...
این روزها خانه آقا جوادالائمه چه خبره...
خدا لعنتش کنه ام الفضل ملعونه...
وقتی به آقا زهر داد...
صدای ناله حضرت بلند شد وای جگرم...
🔸در کنج حجره بی کس و بی یار و مونس
🔸دور از وطن افتاده و خونین جگر بود
دو نفر از ائمه ما خیلی غریب بودند...
یکی آقا امام حسن. ..
یکی هم آقا جوادالائمه...
این دو بزرگوار توی خونه خودشون هم غریب بودند...
قربون غریبیت برم آقا یا جوادالائمه
شما هم مثل امام حسن خیلی غریب بودید...
حتی تو خونه خودتون هم غریب بودید...
اما وقتی خواستند بدن شما رو دفن کنند ... شیعیان اومدند با احترام تشییع کردند ...
با احترام بدن رو داخل قبر گذاشتند...
کسی به بدن شما جسارت نکرد...
دلها بسوزه برا اون آقایی که وقتی خواستند بدنش رو دفن کنند تابوتش رو تیر باران کردند...
🔸بعدکشتن تیرباران، پیکرت گردید، کاش
🔸این جنایت، در کنار قبر پیغمبر نبود
خدا میدونه چه حالی داشتند یتیمان امام حسن... وقتی جلو چشمانشون تیرها رو از بدن بابا خارج کردند...
اما میخام بگم هر طوری بود بلاخره بدن امام حسن رو دفن کردند...
لا یوم کیومک یا اباعبدلله...
دلها بسوزه برا امام سجاد...
روز یازدهم...
صدا زد...
عمه جان زینب...
ببین این نانجیبها... دارن بدنهای خودشون رو دفن میکنند...
اما بدن بابای غریبم حسین...
بی غسل و بی کفن...
روی زمین کربلا...
هر کجا نشستی ناله بزن یاحسین...
eitaa.com/roze14
-
#روضه_امام_جواد_علیه_السلام
متن روضه ۲
🔸رسیده جان به لب اطهرت، اَبَالهادی
🔸نشسته پیک اجل در بَرَت، اَبَالهادی
🔸دوباره قصه ی زهر و دوباره نامردی
🔸کبود شد همه ی پیکرت، اَبَالهادی
🔸میان حجره ی در بسته دست و پا زدی و
🔸بریده شد نفس آخرت، اَبَالهادی
🔸سه روز بر تَن تو آفتاب می تابید
🔸ولی بریده نشد حنجرت ؛ اَبَالهادی
🔸دگر به زیر سُم اسب های تازه نَفَس
🔸ندید جسم تو را دخترت ؛ اَبَالهادی
-
- eitaa.com/roze14
-
منبرک فاطمی
باسمه تعالی ⏪تحسین #منکر ✍(به بهانه شهادت امام جواد علیه السلام) 👌از امام جواد علیه السلام منقول
✔️درباره حجاب با فرزندم چطوری صحبت کنم؟😊
https://eitaa.com/fatemi222/3635
❌عقربی که ماموریت داشت و... ماهیت اعمال ما 😳
https://eitaa.com/fatemi222/9951
♦️چطوری با ازدواج به آرمش برسم؟🌹
https://eitaa.com/fatemi222/6162
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر😊
https://eitaa.com/fatemi222/4609
✋
چهل مطلب با موضوع حجاب و عفاف
چهار ضرر_بد_حجابی
https://eitaa.com/fatemi222/3636
سه نکته نگاه به فیلم و عکس نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/3637
چهار نکته در حجاب اجباری
https://eitaa.com/fatemi222/3638
چهار نکته در باره فلسفه حجاب
https://eitaa.com/fatemi222/3639
سه نکته در ارتباط با نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/3640
سه فلسفه_حجاب درکلام_امام_رضا(ع)
https://eitaa.com/fatemi222/3641
یک شبهه در باره حجاب
https://eitaa.com/fatemi222/3642
منافات حجاب_اجباری با آزادی و حق پوشش؟!
https://eitaa.com/fatemi222/3644
سه نکته از حجاب در مناظره با مسیحیان
https://eitaa.com/fatemi222/3645
خدمت ایران به پوشش زن ایرانی
https://eitaa.com/fatemi222/3646
رابطۀ حیا، حجاب و غیرت چیست؟
https://eitaa.com/fatemi222/3647
خاطره ای از شهید «محسن ثابت»
https://eitaa.com/fatemi222/3648
رویکردهای_مواجهه_با_عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3650
وسوسۀ شیطان
https://eitaa.com/fatemi222/3651
حجاب_دختران
https://eitaa.com/fatemi222/3652
حجاب و شهید_مصطفی_چمران
https://eitaa.com/fatemi222/3653
فواید_پاکی_چشم
https://eitaa.com/fatemi222/3654
عفافگرایی و شهید_حسن_آقاسی_زاده
https://eitaa.com/fatemi222/3655
عفت_در_نگاه
https://eitaa.com/fatemi222/3656
عنصر_حیا
https://eitaa.com/fatemi222/3657
دلایل_گرایش_نسل_جدید_به_فضای_مجازی
https://eitaa.com/fatemi222/3658
نقش #خانواده در بی حجابی
https://eitaa.com/fatemi222/3659
اختلاس و بی حجابی و آمار بالای طلاق
https://eitaa.com/fatemi222/3661
قل لِّلْمُؤْمِنِينَ
https://eitaa.com/fatemi222/3662
راهکارهای_گسترش_عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3663
حجاب_کودکان
https://eitaa.com/fatemi222/3664
نقش_ساختارها_در_سلامت_اجتماعی
https://eitaa.com/fatemi222/3665
حجاب اجباری چرا؟
https://eitaa.com/fatemi222/3667
راه حل برای نماز خواندن و محجبه شدن
https://eitaa.com/fatemi222/3668
وظیفه شوهر در قبال بی حجابی همسر
https://eitaa.com/fatemi222/3669
فلسفه حجاب در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/3670
نتیجه بیتفاوتی
https://eitaa.com/fatemi222/3671
داستانِ برهنگی
https://eitaa.com/fatemi222/3672
بادامِ دین
https://eitaa.com/fatemi222/3673
6نگاه عبادتست
https://eitaa.com/fatemi222/3674
رضاخان وبی حجابی
https://eitaa.com/fatemi222/3675
فضیلت_عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3677
🔺ادامه مبحث در باره عفاف و حجاب بصورت دقیقتر
https://eitaa.com/Chastity/984
🌸🍃﷽🌸🍃
✋چهارنکته :#ضررهای_بد_حجابی
✍️خداوند در قرآن درباره حجاب می فرماید: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ : ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است(آیه 59 احزاب)
📌برخی از ضررهای بدحجابی عبارتنداز:
1️⃣👈اذیت و آزار اجتماعی : طبق آیه تلاوت شده: بی حجابی نقطه شروع بسیاری از ناهنجاری ها و عامل مهمی در ایجاد مزاحمت های خیابانی به شمار می رود و حجاب بهترین وسیله ای است که زنان و دختران را از اذیت وآزار جنسی محافظت می کند.
2️⃣👈 سقوط ارزش زن:
غالباً دخترانی که بدون حجاب و با وضع زننده در جامعه حاضر می شوند، نگاه دیگران به ایشان بر اساس شهوت و هوسرانی بوده و نه از حیث شخصیت والای یک زن ، و او تا زمانی که در جامعه مطرح و مورد توجه است که برآورندة خواهش های پلید دیگران است و این امر مدت زیادی دوام نخواهد داشت و پس از اینکه وی زیبایی و جاذبة ظاهری خود را از دست داد، دیگر فردی غریب و بی هویت است و با احساس پوچی و پشیمانی ازجامعه طرد خواهد.
3️⃣👈 نا هنجاریهای خانوادگی و بالا رفتن آمار طلاق:
وقتی زن با آرایش و بد حجابی در جامعه حاضر می شود، چشم ها به سوی او نشانه می روند و او هم دلباخته و فریفته چشم چرانان می شود و کم کم از نگاه های شوهرش لذت نبرده و از او سرد میشود و چه بسا سرانجام باعث جدایی گردد. گاهی همین امر از طرف شوهر صورت گرفته و بر اثر چشم چرانی و نگاه های هوس آلود به نامحرم، ناسازگاری با همسرش شروع می شود و تیرگی بر کانون خانواده سایه می افکند. چه بسیار طلاق هایی که شروع آن از همین نگاه های حرام بوده است.
4️⃣👈بی علاقگی به ازدواج:
در جامعه ای که بی بند و باری در پوشش و به تبع آن بی بند و باری جنسی وجود دارد لذت جنسی که یکی از عوامل گرایش به ازدواج است به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد می کاهد.
خداوند،حجاب فاطمی به زنان و دختران ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منبع:احکام رضوی
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋سه نکته :نگاه به فیلم و عکس
✍️شخصی خدمت امام حسين عليهالسلام عرض كرد: مردى گنهكارم و قدرت ترك گناه ندارم مرا موعظه اى كنید سيدالشهدا عليه السلام فرمودند: پنج كار انجام بده و هر چه مىخواهى گناه كن که یکی از آن پنج کار این است که: لا تَأكُلْ رِزْقَ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه كن. (بحارالانوار(بیروت) ج75 ص: 126)
👌با امکاناتی که در اختیار داریم نگاه به فیلم و عکس بسیار اتفاق می افتد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حکم نگاه به فیلم و عکس نامحرم خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1️⃣👈 نگاه به فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.
2️⃣👈نگاه به فیلم و عکس نامحرم که حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد، اگر به قصد لذت جنسی باشد یا با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد، ولو که صاحب عکس و فیلم آشنا نباشد، شرعا حرام است. (1)
3️⃣👈نگاه به فیلم و عکس نامحرمی که پوشش شرعی را رعایت نکرده و صاحب عکس آشنا باشد، مثل دختر عمو یا خواهر خانم یا همسر برادر و دیگر کسانی که آشنای انسان هستند، نگاه به فیلم و عکس این افراد هر چند بدون قصد لذت باشد، شرعا حرام است. (2)
📌نکات توضیحی و منابع:
(1) صرفا جهت اطلاع: اما چنانچه صاحب عکس آشنا نباشد در صورتی که عکس و فیلم مبتذل نباشد، نگاه کردن مانعی ندارد بشرط اینکه نگاه کردن به قصد لذت نباشد و با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود نداشته باشد.
صرفا جهت اطلاع: مقصود از آشنا بودن آن است که اگر او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان-مثلا- بشناسد، کافی است. (رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 745606، تاریخ استفتاء: 1395/12/12 ؛ استفتائات مکارم، ج3 س 679)
(2) (سیستانی، مکارم، وحید: اگر از خانم های بد حجاب یا بی حجابی باشد که وقتی آنان را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کنند، باشد؛ در صورتی که بدون قصد لذت جنسی و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.) (استفتائات حضرت امام، ج2 س 43 و ج3 ص: 261 س: 14 ؛ رساله آموزشی، ج2، درس 76 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1183 ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 223، حکم نگاه به عکس و فیلم ؛ توضیح المسائل مراجع، ج2 ذیل مساله 2434 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام نگاه کردن ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 س 1717 و 1719 ؛ جامع المسائل(فاضل) ج1 س1728 و س 1729 و س 998 ؛ بهجت استفتائات ج4 س5366 و س 5378)
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋چهار نکته در #حجاب_اجباری
✍️خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور)
👈ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاريخ استفاده ميشود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجابهاي آنان با حجابهاي مسلمين فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1️⃣👈اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2️⃣👈امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است .
3️⃣👈نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند )
بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است
4️⃣👈از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋چهار نکته فلسفه #حجاب
✍️خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
👈قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1️⃣👈آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2️⃣👈پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3️⃣👈استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند.
4️⃣👈حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋سه نکته ارتباط با #نامحرم
✍خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.
👌با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
👌؛ یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در #فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از #آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1⃣👈در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2⃣👈 ارتباط و تکلم به قصد لذت شهوت نباشد بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با #نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3⃣👈اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى #صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (1)
🍄نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋سه نکته#فلسفه_حجاب
👈در_کلام_امام_رضاعلیه السلام
✍فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود:
1⃣👈فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ ...:
«نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را #تهییج و تحریک میکند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده میکشاند(علل الشرایع،ج 2، ص 565)
2⃣👈 یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد.
وی متوجه شد که حضرت، #ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کردهاید؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نیل خضاب کردهام؛ مگر نمیدانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 81)
3⃣👈یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری فرمود:
زنان یهود از عفت بیرون رفتند و #فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کمتوجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 80)
👌البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇👇
❌ شبهه
👌اگر فلسفه حجاب امنیت زن و تحریک نشدن مرد است که در کشورهای غربی آشکار بودن موها بدون آرایش کاملا پوشش معمولی بوده، و نه امنیت کسی را به خطر می اندازد، و نه کسی را تحریک میکند، آیا حجاب در آن سرزمین ها ضرورت دارد؟
✅ پاسخ
اولا اینکه ادعا میشود در کشورهای غربی کسی از زیباییهای زنان تحریک نمیشود یک دروغ بزرگ است. نگاهی به آمار وحشتناک خشونتهای جنسی نشان میدهد که بیبند و باری در غرب نه تنها این مسأله را در غرب عادی نکرده، بلکه مشکلات را افزایش داده است. به طور نمونه طبق گزارشی در انگلیس، هر ده دقیقه یک تجاوز به عنف اتفاق میافتد.
(اینجا را ببینید👇
ghorbanimoghadam.ir/246 )
🔹 ثانیا حتی اگر بپذیریم در غرب کسی با نگاه تحریک نمیشود باید دقت کرد آنچه که بی حجابی را در غرب عادی ساخته است هرگز خود بی حجابی نیست، بلکه فضای گسترده و لجام گسیخته برای ارضاء شهوت است، وگرنه انسان گرسنه هرگز با دیدن غذاهای گوناگون سیر نمی شود! شهوت جنسی نیز از سنخ شهوت به خوردن و تغذیه است؛ انسان با دیدن سیر نمی شود اما اگر به صورت گسترده ارضاء شود طبیعتا دیدن دیگر برای او جذاب نخواهد بود! همانطور که انسانی که سیر غذا خورده است دیدن غذاهای مختلف او را تحریک نمی کند!
بنابراین این خشت از اول کج گذاشته شده است.
نکته سوم این است که اصلا اسلام به دنبال این نیست که زن و مرد هیچ کشش و تمایلی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، غرب از ابتدا راه را کج رفته است! اینکه ما زن را اینقدر ارزان به مرد ارائه بدهیم که دیگر برای او جذاب نباشد که مورد پذیرش اسلام نیست!
اسلام به دنبال این است که زن علی رغم جذابیت، شخصیت و وقار خود را از دست ندهد.
🍃این نشان دهنده نقش حجاب است که زن را برای مرد یک موجود ارزشمند جلوه می دهد، نباید خود را ارزان عرضه کند به این بهانه که دیگر مرد تحریک نمی شود، خب این که علامت خوبی نیست! زن باید با حفظ پوشش خود مرد را برای دسترسی وادار به پذیرفتن مسئولیت خانواده کند، نه اینکه خود را بدون هیچ بهایی به مرد عرضه کند و این حس کنجکاوی و کامجویی مرد را بدون هیچ هزینه ای ارضاء کند.
ــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
@shobhe_shenasi
🍃🌹آیه روز (۲۱تیرماه روز عفاف و حجاب)
🔸وقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىَ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ...
🔹و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا ....
📗 سوره نور قسمتی از آیه ٣١
✨🔸۲۱تیرماه روز عفاف و حجاب گرامی باد.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
▫️ ﷽
❌شبهه
#حجاب_اجباری با آزادی و حق پوشش منافات دارد
✅پاسخ
ترفندی که مخالفان حجاب در این زمینه در پیش گرفته اند، این است که با به کار بردن کلمه «اجبار» مساله را به نحو خاصی طراحی کنند که مخاطب، گرفتار نوعی «بازیِ باخت-باخت» شود. وقتی مساله به این صورت مطرح میشود که «آیا اسلام طرفدار حجاب اجباری است؟» هرپاسخی، باخت موضع شما در قبال حکم اسلام را قطعی کرده است: اگر گفتید «نیست»، یکی از واجبات اسلام را که مورد اتفاق شیعه و سنی است انکار کرده اید؛ و اگر هم گفتید «هست»، بار منفی کلمه «اجبار» در دوره ای که شعار آزادی مهمترین محور ارزش گذاریها شده، چنان بر دوش شما سنگینی میکند که از اسلام چهره ای خشن ارائه میگردد و موجب میشود فضاهای عاطفی بر تحلیل منطقی غلبه کند.
اگر بناست واژه درستی در این مورد استفاده کرد، #حجاب_قانونی مناسبتر به نظر میرسد.
توضیح اینکه در هر جامعه ای بر اساس ارزشهای آن جامعه نسبت به بُروز رفتارهای #اجتماعی شهروندان و از جمله پوشش، قوانینی وضع میشود که رعایت آن بر همگان لازم است.
حتی در لائیک ترین جوامع هیچ کس نمیتواند به بهانه آزادی، کاملاً برهنه در جامعه حاضر شود. یا حتی به کارمندی اجازه نمی دهند، با لباس منزل، به محل کار برود و... زیرا اساسا وضع قانون به همین دلیل است تا اجازه ندهد ارزشهای پذیرفته شدهٔ جامعه هتک شود. البته بدیهی است که هر جامعه بر اساس ارزشهای همان جامعه، قانون وضع میکند.
و می دانیم که حجاب، هم از ارزشهای اصیل اسلام و هم یادگار نیاکان ما در دوران ایران باستان است.
خلاصه اینکه همانطور که واژه هایی مانند #توقف_اجباری پشت #چراغ_قرمز یا دزدی نکردن اجباری و... نمیتواند قوانین مربوط به آن را زیر سوال ببرد، فضاسازی های مربوط به حجاب نیز به همین شکل است.
ــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔺سه نکته در حجاب
🔻ماجرای جالب مناظره حجت الاسلام والمسلمین زمانی با مسیحیان
💠 سخن تاثیر گذار کشیش مسیحی
🔹... در موقع خروج از کلیسا به من سخنی گفت که هنوز بعد از 36 سال در ذهن من همچنان نقش بسته است و آن سخن نقش کلیدی در آینده تبلیغی من گذاشت. گفت: "تمامی شما علمای اسلام در قیامت مؤاخذه خواهید شد". برگشتم گفتم چرا؟ گفت: به دلیل اینکه این همه آموزه ناب را از اسلام می دانید و به جان های تشنه ما نمی رسانید. فردای قیامت ما مسیحیان عالم از شما شکایت خواهیم کرد.
ما اگر منطقی صحبت کنیم و اسلوب گفتمانی را رعایت بکنیم، مسیحیان و دیگران زمینه شنیدن و پذیرفتن دارند.
🔹 ...گفتم: اینکه فرمودید #حجاب حرص ایجاد میکند. ما جمله مشهوری داریم که "الانسان حریص علی ما منع". گفت: آفرین. گفتم بنابراین مطلب شما را اولاً تایید میکنم. اما میخواهم بگویم: قصه حجاب به عکس است. گفت: یعنی چه به عکس؟ گفتم: میخواهم ببینم آیا حجاب حرص می آورد برای فساد یا بی حجابی انگیزه فساد جنسی میشود؟ من این سوال را از شمای کشیش که سِنی از شما گذشته نمیپرسم، از جوانانی که اینجا هستند میخواهم بپرسم. سوال این است که اگر دو خانم وارد این کلیسا بشوند یکی دخترخانم بی حجاب باشد و خودش را آرایش کرده باشد و با ناز و غمزه وارد کلیسا شود. این یک خانم. خانم دیگری هم با پوشش کامل و رنگ تیره وارد شود. شما جوانها نسبت به کدامیک از اینها هوس جنسی خواهید کرد؟ زدند زیر خنده گفتند مگر اولی اجازه می دهد ما به دومی فکر کنیم؟ گفتم: آقای کشیش بفرمایید اینهم جواب. ببینید آیا حجاب انگیزه میشود برای فساد یا بی حجابی؟ این پاسخ اول.
◽️پاسخ دوم اینکه #نیازجنسی مثل خوردن آب و غذا نیست که انسان با یک مرتبه خوردن سیر می شود. مثل خوردن آب شور است. هرچقدر انسان آب شور بیشتر بخورد عطشش بیشتر می شود. غرب آنچنان در سراشیب فساد جنسی افتاده است که در حال نابودی است اما نمی تواند بگوید بس است اکنون به طرف لجنزار تصویب قانون همجنس بازی حرکت کرده است.
◽️نکته سوم این چه تعبیری بود فرمودید اگر زن بی حجاب باشد پسری که به او نگاه کند انگیزه جنسی ندارد و مقداری با هم باشند سیر می شوند بعد فساد نمیکنند. اینکه "سیر میشوند" یعنی چه؟ صرف نگاه که منظور شما نیست ارتباطات جنسی منظور شماست و این یعنی #فساد. شما میفرمایید برای اینکه فساد نکنند اجازه بدهیم فساد بکنند؟ تناقض است.
لطفا راهکاری بدهید که جامعه بدون فساد جنسی بتواند سالم بماند.
◽️پس در مقایسه روشن میشود که حکم اسلامی حجاب زمینه ساز فساد نیست بلکه مانع فساد است و این حکم یکی از امتیازات شریعت اسلام است نه نقص آن.
ــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔻اسلام برای ایرانیان #حجاب_نیاورد؛ بلکه #حجاب_را_آسان_کرد!
🔺دین اسلام علی رغم تمام احکامی که در قالب دینی کامل و جامع به مردم ایران منتقل کرد در مسئله حجاب حکم جدیدی برای ایرانیان نداشت.
👌چرا که حجاب در تاریخ بلند ایرانیان همواره وجود داشته است. در واقع اسلام برای ایرانیان حجاب را آسان کرد!
👈مورخان بزرگ تاریخ در آثار خود صراحتا اعتراف کرده اند ایرانیان به لحاظ قانون حجاب؛ دستور تازه ایی از دین جدید خود دریافت نکردند. بلکه حجاب اسلامی به مراتب راحت تر از حجاب خود ایرانیان بوده است و بعبارت دیگر اسلام حجاب را برای ایرانیان آسان تر کرد!
✍ویل دورانت؛ مورخ نامدار جهان میگوید: زنان طبقات بالای اجتماع؛ جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون آیند.
👈 #هرگز به آنها اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. زنان شوهردار [بعد از ازدواج] حق نداشتند هیچ مردی؛ ولو پدر یا برادرشان را ببینند. [۱]
👌برجستگی پوشش در ميان زنان ايران چنان چشمگير است که برخي از انديشمندان و تمدن نگاران، ايران را منبع اصلي ترويج حجاب معرفي کرده اند. [۲]
👌پلوتارک؛ مورخ مشهور یونان باستان میگوید: مردم آسیا به ویژه ایرانیان غيرت زنان را سخت نگه میدارند. آنچنان نگاهشان میدارند که همیشه باید درون خانه باشند و از در بیرون نیایند و هرگاه سفر بکند آنان را در چادرهای در بسته که از هر سوی آنان را فرا میگیرد جا داده بر روی گردونه ها مینشانند. [۳]
👌جلیل ضیاء پور؛ مورخ ایرانی میگوید: زنان در دوره هخامنشیان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری میپوشیدند که تا مچ پا بوده است. [۴]
👌استرابون؛ جغرفیدان بزرگ یونان باستان میگوید: ایرانیان اینکه بخشی از بدنشان برهنه باشد را بیشرمی می دانستند و لباس های بلند که تا ساق پا را در بر میگرفت میپوشیدند. [۵]
👌با توجه به منابع ذکر شده و دیگر منابع موجود؛ به اختصار میتوان گفت زن در ایران باستان بشدت محدود بود و حجاب سختی داشت. تا حدی که محارم زن هم برای او بیگانه شمرده میشدند! #اسلام صراحتا حجاب را برای زنان آسان تر کرد؛ رعایت حجاب را در برابر محارم واجب نشمرد اما از جنبه احترام رعایت آن را بهتر دانست. اختلاط زن با مردان را با حفظ شرایطی که وقار و ارزش زن حفظ شود جایز دانست. حق کار و تحصیل و کسب درآمد و پس انداز را مستقلا به زن داد.
[۱]: تاریخ تمدن؛ جلد ۱؛ پارس ها؛ اخلاق و آداب پارسیان؛ زنان
[۲]: تاريخ تمدن؛ جلد ۲؛ ص ۷۸
[۳]: ایرانیان و یونانیان؛ ترجمهٔ احمد کسروی؛ ص ۶١
[۴]: ضیاء پور؛ پوشاک باستانی ایرانیان؛ ص۵۶
[۵]: تاريخ اقوام ايرانی؛ ص ۱۲۴
☆گردآوری توسط کانال حقیقت
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#عفافگرایی
♻️ رابطۀ حیا، حجاب و غیرت
🔶 #حیا حفظ کردن #حالت_درونی در نفس است
🔷 و #عفاف، بدست آوردن حالتی در نفس و در واقع تقوای جنسی و #پاکدامنی.
🔶 #غیرت نیز به معنای حمیت، تعصب و تلاش در نگهداری چیزی که حفظش ضروری است میباشد، که ریشه در #شجاعت دارد و یکی از ملکه های نفسانی و از صفات الهی و پیامبران است.
🔷 غیرت دامنه گستردهای دارد که شامل نگهداری از هرچیز باارزش نزد انسان میشود و مهمترین این موارد باارزش، شامل ناموس، وطن، دین و آبرو میگردد.
🔶 غیرت باعث می شود که مرد به عمل ناشایست کشیده نشود. چون همان طور که نگهبانی از #ناموس خودش برایش مهم است، نگهداری و عدم تجاوز به نوامیس دیگران نیز برایش مهم است و این به معنای همان #غیرت_اجتماعی و دینی میباشد.
🔷 اگر #غیرت را در مورد #ناموس در نظر بگیریم، حالتی در درون مرد میشود که عفت و پاکدامنی زن را نگهبانی می کند.
🔶 حجاب، حیا و غیرت، #ابزار_حفظ_عفاف هستند و برای حفظ عفاف، باید از طریق ابزار آن وارد شد.
🔷 حجاب #ابزار_بیرونی و حیا #ابزار_درونی زن میباشد
🔶 و #غیرت ابزار بیرونی جهت #مراقبت از عفت زن.
👤مرکز تحقیقات و طرحهای کاربردی حجاب ریحانهالنبی
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
@umefafgaraei
#خاطره ای از شهید «محسن ثابت»
پیش از عملیات كربلای 1، به رزمندگان لشكر5 نصر خراسان، و از جمله گردان روحالله چند روز مرخصی دادند.
من نیز همراه با شهید «محسن ثابت» به مشهد مقدس آمدم و سپس برای صله ارحام و دیدار اقوام به شهرستان بجنورد سفر كردیم.
اواخر خرداد ماه بود و هوا هم بسیار گرم، به همین دلیل، یکروز همراه تعدادی از دوستان #بسیجی برای آب تنی و شنا به محل استخر طبیعی«بِشقارداش» رفتیم.
برخی وارد آب شدیم، شهید محسن نیز آماده ورود به آب بود كه ناگهان حوله را به خود پیچید و سپس #لباس هایش را پوشید! علت این كار را جویا شدیم اشاره كرد به خانمهای نادانی كه آن سوی استخر ایستاده بودند و مردانِ شناگر را تماشا میكردند.
گفتم: به آنها تذكر داده شده ولی در عین حال باز هم به فضای ویژه مردان وارد میشوند! پس مقصر اصلی خودشان هستند.
لیكن شهید محسن این استدلال را ـ و بهعبارت بهتر این توجیه را ـ نپذیرفت و گفت: من شرم دارم از اینكه آنها به من #نگاه كنند و به واسطه من به گناه بیافتند.
به او گفتم: شما داخل آب شوید و تنها سر و گردنتان را بیرون آورید تا بدن شما را نبینند؛ ولی باز هم نپذیرفت.
چند روز بعد به جبهه بازگشتیم، #عشق به #شهادت و دیدار جمال الهی سراسر وجودش را فرا گرفته بود بهگونهای كه بعد از هر نماز برمیخاست و مشتاقانه دوستانش را در آغوش میكشید و از آنان التماس و خواهش میكرد كه برای شهید شدنش #دعا كنند.
سرانجام در عملیات کربلای یک ـ 11/4/65 ـ در تپههای قلاویزان (منطقه مهران) شهد شیرین شهادت را نوشید و فرشتهگون از عالم خاكی پركشید.
(کتاب امین، ج1، ص347 )
مزار #شهید #محسن #ثابت > مشهد مقدس، بهشت رضا، بلوك30، ردیف43، شماره 1
#عفت_شهدا
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
@efaf_amin
#عفافگرایی
#مسابقه_ویژه_هفته_عفاف_و_حجاب
🔰به مناسبت هفته حجاب و عفاف:
👈مسابقه کتابخوانی از کتاب #ترگل
🍃جهت دریافت فایل کتاب و سوالات به آیدی @mosalla038
📌لطفاً در ایتا پیام دهید.
📆مهلت ارسال پاسخنامه تا ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
#عفافگرایی
#رویکردهای_مواجهه_با_عفاف
✴️آنچه از روایات اسلامی برمیآید، مسئله بی عفتی و بی بندباری اخلاقی، از #ابتلائات و چالشهای مهم آخرالزمانی است.
❇️اما طرق مواجهه با عفاف، سه رویکرد #فردی، #اجتماعی و #حکومتی میباشد.
1️⃣رویکرد فردی
🔷این رویکرد، #تقوا و پرهیزگاری را به دو دستۀ تقوای گریز و تقوای ستیز تقسیم میکند.
🔺در #تقوای_ستیز، فرد باید در مواجهه با برخی گناهان، با خود یا با دیگران ستیز کند. مانند دروغ، تهمت، حرامخواری، ربا و...
🔻در #تقوای_گریز، فرد چون اساساً یارای ستیز با برخی گناهان را ندارد، وظیفه او گریز است. مانند همان کاری را که حضرت یوسف (ع) در مقابل فتنه زلیخا انجام داد. در برخی روایات از جدل و مناظره نیز، نسخه گریز داده شده است.
✅در این نگاه، اگر جامعه ای به مسئله و چالش بی عفتی دچار شد، راه آن فرار و پناه بردن به یک منطقه ایمن از بی عفتی است.
2️⃣رویکرد اجتماعی
در این رویکرد، ما علاوه بر تکلیف فردی، یک وظیفه اجتماعی (اصلاح جامعه و امر به معروف) نیز داریم که نمیتوان از آن گریخت. ما در مقیاس اجتماعی راه گریز نداریم؛ بنابراین نمیتوان صرفاً به گریز اکتفا کرد؛ بلکه باید یک #کنشگر و کاربر #ستیزگر خوب و فعال بود. یعنی در عین اینکه گریز فردی داریم، #ستیز_اجتماعی نیز باید داشته باشیم.
3️⃣رویکرد حکومتی
در این رویکرد، صرفاً یک کاربر و کنشگر ستیزگر کافی نیست؛ چراکه این کار چیزی جز در زمین حریف بازی کردن نیست. بلکه باید مدیریت ابزارها و مسیرهای فسادآفرین را به دست گرفت و بر آن مسلط شد و به #کنترل پرداخت.
@fatemi222
@umefafgaraei