❇️رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید:
«لَیسَ أخافُ عَلى أُمَّتی غَوغاءٌ تَقتُلُهُم وَلا عَدُواً یَجتاحُهُم، وَلکِنّی أخافُ عَلى أُمَّتی أئِمَّة مُضِلّین إن أطاعُوهُم فَتَنُوهُم، وَ إن عَصُوهُم قَتَلوهُم»
👈 من بر امت خویش از گروه هایی که آنان را بکشند یا دشمنانى که پا مالشان کنند بیم ندارم بلکه از پیشوایان گمراه، بر امت خویش بیمناکم که اگر اطاعتشان کنند گمراه می شوند و اگر نافرمانی شان کنند کشته می شوند.
👈به یقین اگر گمراهی عالمان و دانشمندان جامعه، به گمراهی پیروان آنان نینجامد، به طور قطع ایمان آنان تضعیف کرده و در حرکت آنان در مسیر حق، خلل ایجاد خواهد نمود.
❇️اهمیت رهبران ومدیران
👈دلایل سقوط دولت ها
قال الامام علی(ع): «یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول، و التمسک بالفروع، و تقدیم الاراذل، و تاخیر الافاضل»
امام علی(ع) فرمود: چهار چیز دلیل سقوط حکومت ها شمرده شده است:۱- ضایع کردن کارهای اصلی ۲- مشغول شدن به کارهای فرعی ۳- برتری دادن افراد پست ۴- کنار گذاشتن افراد با فضیلت (۱)
_______________
۱- میزان الحکمه، ج ۳، ص ۳۵۹
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
❇️اهمیت رهبران جامعه
👌«لا تصلح عوامّ أمّتی إلاّ بخواصّها.
قیل: ما خواصّ أمتک؟
فقال: خواص أمتی أربعه: الملوک، والعلماء، والعبّاد، والتجار.
قیل: کیف ذلک؟
قال: الملوک رعاه الخلق، فإذا کان الراعی ذئباً؛ فمن یرعى الغنم؟
و العلماء أطبّاء الخلق، فإذا کان الطبیب مریضاً، فمن یداوی المریض؟
و العبّاد دلیل الخلق، فإذا کان الدلیل ضالاً، فمن یهدی السالک؟
و التجّار أمناء الله فی الخلق، فإذا کان الأمین خائناً، فمن یعتمد علیه؟»
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
ترس پیامبر(ص) برای امت اش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درحدیثی فرمودند: من برای امت خود از از مناف
سلام
دومین دغدغه پیامبر از جریان نفاق بود
بزودی مطالبی ارائه میشود
✅مُنافِق شخصی که در دل دین اسلام را نپذیرفته؛ ولی در ظاهر خود را مؤمن نشان میدهد. مسئله نفاق پس از هجرت پیامبر(ص) و قدرتگرفتن او در مدینه مطرح شد. در این دوره، کسانی مخالف اسلام بودند؛ اما نمیتوانستند آشکارا با آن مخالفت کنند، به همین دلیل در ظاهر خود را مسلمان مینامیدند.
🔰نفاق از مفاهیم پرکاربرد در قرآن است و سوره #منافقون نیز به بررسی ویژگیها و معرفی منافقان پرداخته است. دروغگویی، سوءظن، خودبزرگبینی، تمسخر حق و انجام گناه و فسق از ویژگیهایی است که قرآن برای منافقان برشمرده است.
🔰عبدالله بن ابی، عبدالله بن عیینه و اصحاب عقبه در زمره منافقان مشهور شمرده شدهاند. بنابر گزارشهای تاریخی پیامبر(ص) با منافقان مدارا میکرد و بهصورت غیرمستقیم اقداماتشان را بیاثر میکرد. مسجد ضرار که پایگاه بخشی از منافقان مدینه شده بود، به دستور پیامبر(ص) تخریب شد.
🔰طبق آیه ۱۴۵ سوره نساء جایگاه منافقان در پایینترین درجه جهنم است و مفسران با استناد به این آیه، نفاق را از کفر بدتر دانستهاند. نماز میت بر منافق متفاوت از نماز میت مؤمن است و به جای درخواست آمرزش، بر او لعن گفته میشود.
🔰کتابهای صفة النفاق و نَعت المنافقین من السنن الماثورة عن رسول الله اثر ابونُعَیم اصفهانی، صفاتالمنافقین تألیف ابنقَیِّم جوزی و النفاق والمنافقون فی القرآن الکریم به قلم جعفر سبحانی ازجمله کتابهایی است که درباره منافقان نوشته شده است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰تمثیل حال روحی منافق
🔻قرآن کریم برای نشان وضعیت روحی منافق چند مثل آورده است. از جمله آن ها آیات ۱۷ و ۱۹ سوره مبارکه بقره است.
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ (۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ [ بقره–۱۸]
🔺در این آیه شریفه مىفرمايد منافق مثل كسى است كه در ظلمتى كور قرار گرفته است، او خير را از شر، و راه را از چاه تشخيص نميدهد. لذا براى رهایی از ظلمت، دنبال روشنى مىگردد تا اطراف خود را به بيند. او آتشى روشن می كند و پيرامونش روشن مي شود، اما خدا به وسيلهاى چون باد يا باران آتشش را خاموش كند و او دوباره به همان ظلمت گرفتار می شود، و بلكه اين بار ميان دو ظلمت قرار میگيرد، يكى ظلمت تاريكى، دیگری ظلمت حيرت، و بى اثر شدن اسباب.
🔻اين حال منافق است، كه به ظاهر دم از ايمان مىزند، و از بعضى فوائد دين برخوردار ميشود، چون خود را مؤمن قلمداد كرده از مؤمنين ارث مىبرد، با آنان ازدواج مىكند، و ...، اما چون مرگ كه هنگام برخوردارى از آثار ايمان است٬ فرا مىرسد، خداى تعالى نور خود را از ايشان مىگيرد، و آنچه را به عنوان دين انجام داده باطل می نماید و در ميان دو ظلمت قرار مىگيرد، يكى ظلمت اصليش و دیگری ظلمتى كه اعمالش به بار آورده است.
🔺أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ[ بقره–۱۹]
🔺در اين آيه خداوند حال منافق را به تصویر میکشد كه اظهار ايمان میكند، ولى در دل كافر است. منافق به كسى می مانند، كه دچار رگبار باران توأم با ظلمت شده است، رعد و صاعقه هول انگيز از هر سو او را دچار وحشت كرده، قرارگاهى نمىيابد. در آن ظلمت پيش پايش را نمىبيند و چيزی را تشخیص نمیدهد، شدت رگبار او را وادار به فرار می كند، ولى تاريكى نمی گذارد قدم از قدم بردارد. از روشنایی رعد و برق آسمان استفاده می كند، اما همين كه يك قدم برداشت برق خاموش گشته، دو باره در تاريكى فرو مىرود.
🔻اين آیه شریفه نشان می دهد که منافق ايمان را دوست ندارد، اما از روى ناچارى بدان تظاهر مىكند، چون اگر نكند منافعش در خطر میافتد، ولى چون دلش با زبانش يكسان نيست، و دلش به نور ايمان روشن نگشته راه زندگيش آن طور كه بايد روشن نمیباشد.
🔻چنین کسى همواره دچار خطا و لغزش می شود، يك قدم با مسلمانان و به عنوان يك فرد مسلمان راه مىرود، اما خدا رسوايش نموده، دوباره مىايستد. و اگر خدا بخواهد اين ايمان ظاهرى را هم از او مىگيرد، كه از همان روز اول رسوا شود و مسلمانان فريبش را نخورند، (اما خدا چنين چيزى را نخواسته است)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰نحوه برخورد پیامبر با منافقان
📌به گفته محققان، از مجموع یافتههای تاریخی درباره شیوه برخورد پیامبر(ص) با منافقان، این مطلب برداشت میشود که او همواره تا آنجا که ممکن بود، با منافقان با مدارا و گذشت رفتار میکرد.
📌 پیامبر(ص) از کفر پنهان منافقان آگاه بود و در بسیاری از موارد، آیات قرآن آنها را معرفی میکرد.
📌او بارها در پاسخ کسانی که پیشنهاد قتل منافقان را مطرح میکردند، از چنین کارهایی نهی میکرد.
📌 با این همه گفتهاند عفو و مدارای پیامبر موجب بیتوجهی او به جامعه اسلامی نمیشد.
پیامبر حرکتهای منافقان را زیرنظر داشت، برنامههای آنان را خنثی میکرد و هنگام شایعهسازیهایشان، حقایق را به آگاهی مسلمانان میرساند.
👈 البته او در موارد نادر با منافقان برخورد قاطع هم کرده است که از جمله آن تخریب مسجد ضرار است
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
📌نفاق در سوره منافقون
از مجموع آیات سوره منافقون، نشانههای متعددی برای این گروه، استفاده میشود که در یک جمعبندی میتوان، آن را در ده نشانه و پیام خلاصه کرد:
۱- دروغگویی صریح و آشکار:
« وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقِینَ لَکاذِبُونَ »[۴]«خداوند شهادت میدهد که منافقان دروغگو هستند.»
۲- استفاده از سوگندهای دروغین برای گمراه ساختن مردم:
« اتَّخَذُوا أَیمانَهُمْ جُنَّةً »[۵]«آنها سوگندهایشان را سپر ساختهاند».
۳- عدم درک واقعیات، بر اثر رها کردن آئین حق:
« لا یفْقَهُونَ »[۶]«حقیقت را درک نمیکنند».
۴- داشتن ظاهری آراسته و زبانی چرب:
« وَ إِذا رَأَیتَهُمْ تُعْجِبُک أَجْسامُهُمْ »[۷]«هنگامی که آنها را میبینی، جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو میبرد! ».
۵- بیهودگی در جامعه و عدم انعطاف در مقابل حق، همچون یک قطعه چوب خشک:
« کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ٌ»[۸]«گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شدهاند».
۶- بدگمانی و ترس و وحشت از هر حادثه و هر چیز به خاطر خائن بودن:
« یحْسَبُونَ کلَّ صَیحَةٍ عَلَیهِمْ »[۹]«هر فریادی از هر جا بلند شود بر ضد خود میپندارند».
۷- حق را به باد سخریه و استهزاء گرفتن:
« لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ »[۱۰]«سرهای خود را (از روی استهزا و کبر و غرور) تکان میدهند! ».
۸- فسق و گناه:
« إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ »[۱۱]« خداوند قوم فاسق را هدایت نمیکند! ».
۹- خود را مالک همه چیز دانستن، و دیگران را محتاج به خود پنداشتن:
«هُمُ الَّذِینَ یقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلی مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّی ینْفَضُّوا »[۱۲]« آنها کسانی هستند که میگویند: به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند ».
۱۰- خود را عزیز و دیگران را ذلیل، تصور کردن:
« لَیخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَ »[۱۳]« عزیزان ذلیلان را بیرون میکنند ».[۱۴]
بدون شک نشانههای منافق منحصر به اینها نیست، و از آیات دیگر قرآن و روایات اسلامی و نهج البلاغه نیز نشانههای متعدد دیگری برای آنها استفاده میشود، حتی در معاشرتهای روزمره میتوان به اوصاف و ویژگیهای دیگری از آنها پیبرد، ولی آنچه در آیات این سوره آمده، قسمت مهم و قابل توجهی از این اوصاف است.
۴. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۱.
۵. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۲.
۶. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۳.
۷. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴.
۸. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴.
۹. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴.
۱۰. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۵.
۱۱. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۶.
۱۲. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۷.
۱۳. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۸.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰اقسام نفاق
نفاق در عقیده
۱.نفاق در عقیده:
یعنی اینکه در باطن کافر و مشرک و منحرف باشد ولی در ظاهر اظهار اسلام و ایمان کند و یا جزو فرق باطله و اهل بدعت و ضلالت باشد ولی اظهار تشیع نماید، و این نوع از نفاق اعظم و اشدّ و اقبح اقسام کفر است زیرا علاوه بر کفر باطنی، شامل مکر و حیله و خدعه نسبت به مسلمانان نیز میباشد و آنچه از مصائب و بدبختیها که دامنگیر مسلمانان شده از قبل اینگونه افراد بوده است.
و از اینجهت خداوند در قرآن سختترین عذاب و درکات دوزخ را برای آنان مقرر داشته و فرموده: « إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْک الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار»
«منافقان در پایینترین درکات دوزخ قرار دارند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت!».
🔰نفاق در اخلاق
۲.نفاق در اخلاق:
یعنی باطنا متخلّق باخلاق حمیده نباشد ولی در ظاهر چنین نمایش دهد که دارای اخلاق حمیده است مثل اینکه در باطن زهد و خوف از خدا و محبّت خدا و سخاوت و توکل و خشوع و امثال این صفات را ندارد ولی در ظاهر خود را زاهد و خائف و محبّ خدا و سخی و متوکل و خاشع و نظائر اینها نشان میدهد ولی اگر در باطن دارای ا خلاق رذیله باشد ولی در ظاهر ترتیب اثر بر آنها ندهد، این نفاق نمیباشد بلکه طریقه معالجه اخلاق رذیله همین است و اگر باین قصد باشد بسیار ممدوح و پسندیده بلکه لازم است.
🔰 نفاق در اعمال
۳.نفاق در اعمال:
یعنی خلوت او با ملأ او و پنهان او با آشکارای او و غیبت او با حضور او متفاوت باشد و در ظاهر خود را اعبد و اتقی ناس معرّفی کند ولی در حقیقت چنین نباشد، و این نیز غیر از اخفاء معصیت است زیرا اشاعه و اظهار معصیت خود گناه است و دلیل بر اینکه نفاق شامل جمیع این اقسام است اخباری است که از رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) در تعریف نفاق و منافق وارد شده است.
🔰نفاق یک جریان همیشگی
همانگونه که گذشت نفاق معنی وسیعی دارد که هر گونه دوگانگی ظاهر و باطن را در بر میگیرد به همین علت هر فرد دورو را در هر مقولهای میتوان منافق نامید.
با اندکی تامل، میتوان فهمید که حرکت نفاق در برابر اسلام صرف یک تاریخ نیست، بلکه جریانی همیشگی است که همواره به دشمنی با اسلام حقیقی پرداخته است.
اگر عبدالله بن اُبی در زمان پیامبر اسلام چهره بارز نفاق سیاسی است در زمان مانیز کسانی هستند که در کسوت اعتقاد ظاهری به انقلاب و وفاداری به آن، ضربه های جبران ناپذیری به پیکره انقلاب وارد کردهاند.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🤔 #غسل_به_جای_وضو!
❓کدام
غسل احتیاج
بـــه وضـــو نــــدارد و
مـیشــود بـا آن نمــاز خوانــد؟
✍ آیت الله خامنهای: کسیکه غسل
جنابتکرده، نباید براینماز وضو
بگیرد، ولیبا غسـلهاىدیگر (چه
واجبیا مستحبّ)نمیشود نمـاز
خواند و بایـد وضـو هـم گرفـت.
✍ آیت الله مکـارم شیـرازی: بـا هـر
غسلی (چه جنابـت و چــه غیـــر
آن، چـه واجـب و چــه مستحـب
قطعی که استحباب آن بـا دلیــل
معتبـر ثابـت شـــده باشــد مثــل
غسل جمعه، غسل احـرام، غســل
شبهاي قدر و مانند آن) میتـوان
نماز خواند و وضو واجبنیست،
ولی احتیاطمستحب آن استکه
در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
غسلهای مستحبی کـه به عنوان
«رجـا» بـه جـا آورده مـیشـونـد،
جانشیــن وضـــو نمــیگــردنــد.
✍ آیت الله سیستانی: کسیکهغسل
جنابت کرده نباید برای نماز وضو
بگیـرد، بلکـه بـا غسل هـای دیگــر
واجب غیر غســل از استحـاضـه
متوسطه ـ و با غسلهایمستحب
که در مســــأله ۶۳۳ آمـــده نیــــز
میتواند بدونوضو نماز بخواند،
اگــرچــه احتیـــاط مستحــب آن
اســـت کــــه وضــو هــم بگیـــرد.
✍ آیت الله وحیـد: كسـى كـه غسـل
جنابت كرده ، نبايـد بــراى نمــاز
وضو بگيرد ، بلكـه بـا غسـل هـاى
ديگــــر واجــب غيــــر از غســــل
استحاضه متوسّطه و بـا غسلهاى
مستحــبّ كـــه در مسـألـه «۶۵۰»
آمـده نيـز مىتوانـد بـدون وضــو
نماز بخــواند، اگــر چــه احتيــاط
مستحبّآناستكهوضو هم بگيرد.
✍ آیت الله فاضـل: كسـى كـه غســل
جنابـت كــرده، نبـايــد براى نمــاز
وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب
ديگر نمى تواند بـدون وضو نماز
بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
📚 منابع:
رسـاله مراجــع، م ۳۹۱، خامنـهاى،
اجوبه، س۱۸۸. سیستـانی، مساله،
۳۸۹. آیت الله وحید، مسـأله ۳۹۷.
https://eitaa.com/ahkam31/339
رفتار پیامبر با خانواده.docx
20.9K
فیش #منبر_مکتوب با موضوع "رفتار پیامبر با خانواده"
در این فیش مطابق با روایات به
🔖اخلاق خانوادگی پیامبر صلی الله و علیه و آله
🔖کار در منزل ایشان پرداخته شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#رسول_اکرم
#مناسبت_هفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
3 روضه مکتوب نبی اکرم صلی الله علیه و آله.pdf
677.3K
۳ روضه مکتوب در رحلت حضرت #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مناسبت_هفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
سیمای نبوی در خطبه رهبری.pdf
114K
فیش #منبر_مکتوب با موضوع "سیمای نبوی در خطبه رهبری"
📎در این خطبه دلنشین رهبر معظم انقلاب، اخلاق فردی و حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را ترسیم می نمایند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#رسول_اکرم
#مناسبت_هفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
از سوزِ تب توانی به پیکر نداشتی
فکری به غیر فاطمه در سر نداشتی
یادِ خدیجه می کنی و آه می کشی
یعنی که تاب دوریِ همسر نداشتی
بعد از غدیر و توطئه هایِ منافقین
دلشوره جز غریبی حیدر نداشتی
می خواستی سفارش حقِ علی کنی
امّا چه فایده که تو یاور نداشتی
عمری برای این که هدایت شوند خلق
در سینه غیر یک دلِ مضطر نداشتی
وقتی صدایِ فاطمه آمد که سوختم
در عرش می شنیدی و باور نداشتی
رفتی از این دیار وَ اِلّا به یک نفس
تابِ صدایِ نالۀ دختر نداشتی
مسمار داغ بود و لب از سینه بر نداشت
آنجا مگر بهشت مُعطّر نداشتی
پنجاه سالِ بعد مشخص شود چرا
از روی سینه جسمِ حسین بر نداشتی
وقتی عدو محاسن او را گرفته بود
ز ره رسیدی عمّامه بر سر نداشتی
زینب نیابتاً ز تو بوسید آن گلو
زیرا که تابِ بوسه حنجر نداشتی
(قاسم نعمتی)
#روضه_حضرت_رسول_صلی_الله_علیه_وآله
#ماه_صفر
بسم الله الرحمن رحیم...
یا رحمن یا رحیم...
🔸ای امت رسول قیامت بپا کنید
🔸لبریز جام دیده ز اشک عزا کنید
ایام مصیبت پیغمبر خدا...
و از طرفی هم ایام شهادت آقای غریب...
کریم اهل بیت امام حسن مجتبی است
🔸در ماتم پیمبر و تنهایی علی
🔸باید برای حضرت زهرا دعا کنید
از فردا دیگه ایام تنهایی و غربت امیرالمومنین شروع میشه...
دیگه مادرمون زهرای مرضیه یتیم میشه...
🔸داغ پیغمبر است و بلاییست بس عظیم
🔸حیدر غریب گشته و زهرا شده یتیم
دلت اینجا نباشه...
با پای دل بریم مدینه...
ای مدینه...
عجب روزهایی رو دیدی...
🔸حیدر غریب گشته و زهرا شده یتیم
امان از یتیمی ...
مثل فردایی پیغمبر خدا در بستر بیماریه...
زهرای مرضیه مثل پروانه دور بستر بابا میگرده...
هی به صورت زیبای بابا نگاه میکنه...
اشک میریزه...
میگه بابا جان یا رسول الله خوب میشی بابا...
بلاخره از بستر بیماری بلند میشی بابا...
خیلی سخته برای خونواده ای...
ببینند بابا تو بستر بیماری باشه و...
نتونن کاری کنن...
هی رسول خدا بیهوش میشدن...
هی به هوش می اومدن...
بچه ها طاقت نیاوردند...
حسن و حسین اومدن...
خودشون رو انداختن روی سینه ی پیغمبر...
رسول خدا رو در آغوش گرفتند...
گریه میکنند...
تا امیرالمومنین اومد بچه ها رو از رو سینه پیغمبر خدا بلند کنه...
حضرت چشمان مبارک رو باز کردند...
فرمودن علی جان...
بگذار بچه ها کنارم باشن...
بگذار با بچه ها وداع کنم...
حسنش رو در آغوش گرفت...
حسینش رو در آغوش گرفت...
لحظات آخره...
دیگه دست های پیغمبر خدا رمق در بدن نداره...
هر طوری بود با بچه ها وداع کرد...
یکوقت دیدند حضرت آروم آروم چشماشون رو از این دنیا بستند و...
راحت شدند...
عرضه بداریم یا رسول الله... آقا...
شما خیلی در دنیا اذیت شدید...
خیلی به شما ظلم کردند...
اما لحظات آخر وقتی چشمان مبارک رو باز کردین...
یک طرف حسن و حسین کنارتون بودن...
یک طرف امیرالمومنین کنارتون بودن...
یک طرف هم زهرای مرضیه مثل پروانه دور بستر شما...
دل ها بسوزه...
برا اون آقایی که لحظات آخر وقتی چشماش رو باز کرد ببینه...
و الشمر جالس علی صدره
شمر روی سینه حسین
هر کجا نشستی صدا بزن...
ای غریب حسین...
یک نفر دیگه هم اومد کنار ابی عبدالله...
خواهرش زینب کبری اومد کنار برادر...
اما دیر رسید...
از بالای تل زینبیه یه نگاه کرد دید دارن بردارش حسین رو سر میبرن...
چکار کنه بی بی زینب،
یا الله...
دستهاش رو گذاشت روی سر...
صدا زد...
وا محمدا...
واعلیا...
یا رسول الله منو ببخشید آقا...
چیزی نگذشت...
یکدفعه زینب کبری ببینه...
زمین و زمان بلرزه در اومد...
هوا متغیر شد...
نگاه کرد دید...
سر حسینش روی نیزه...
🔸سری به نیزه بلند است در مقابل زینب
🔸خدا کند که نباشد سر برادر زینب
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
@roze14
-
💢 رحمت و رأفت پیامبر اکرم (ص)
✍ آیت الله جوادی آملی :
🌸پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است.
🌸رحمت و رأفت، صفت فعل حقّ است و هر صفت فعل را از مقام فعل موصوف، انتزاع می كنند نه از مقام ذات وی، جایگاهی كه محلّ انتزاع رأفت و رحمت است، جایگاهی امكانی است، و همان جایگاه می شود، رئوف و رحیم، و بارزترین مصداق و مظهر آن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است.
🌸خداوند در مورد بعضی از انبیا تعبیر برادر كرده می فرماید:
«برای قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم «برای قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم»
«…آن هنگام كه برادرشان نوح آنها را گفت… » و ...
🌸 ولی درباره پیامبر اسلام تعبیر برادر نیامده، بلكه می فرماید:
✨﴿هو الذی بعث فی الأمّیین رسولاً منهم﴾
یا اینكه می فرماید
✨ ﴿لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزیزعلیه ما عنتّم حریص علیكم بالمؤمنین رؤف رحیم﴾
پیامبری برای شما آمده كه از جانتان برخاسته، انحراف شما برای او بسیار سخت است، با حرص و شوق كوشش می كند تا شما مؤمن بشوید، او مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است.
🌸خداوند برای خود رحمتی عامه ورحمتی خاصه قایل است واین دوخصوصیت را برای قرآن و پیامبر نیز بیان داشته،
🌸 پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ، رحمت عامه ای است كه همگان از او استفاده تكوینی و بهره غیر تكوینی می برند،
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔻پر و بالِ پیامبر🔻
«جَناح»👈 در زبان عربی یعنی «بال».
✍ قرآن درباره نیکی به #پدر_و_مادر تعبیر جالبی داره:👇
میفرماید جلوی پدر و مادرت، از روی تواضع و فروتنی، پر و بالت رو پهن کن.✋
☝️ یعنی نهایتِ مهر و محبّت رو نسبت به اونها داشته باش:❣
🕋 وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء/۲۴)
💢 و بالهای تواضع خویش را از روی لطف و محبّت، در برابر پدر و مادرت فرود آر!
جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ👈 یعنی نهایت ذلّت و فروتنی و تواضع رو نسبت به #پدر_و_مادر داشته باش.✔
✨✨✨✨✨
❗️حالا عجیب اینجاست👇
✅️ قرآن همین تعبیر رو برای پیغمبر به کار میبره، اما نسبت به مؤمنین:😳
⚡️ قرآن در دو آیه مختلف میفرماید، ای پیامبر! نسبت به مؤمنین همینطور مهربان باش، و پر و بالت رو برای اونها پهن کن.
🕋 وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ (حجرخ/۸۸)
💢 ای پیامبر! بالِ عطوفت خود را برای مؤمنین فرود آور!
🕋 وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ (شعراء/۲۱۵)
💢 ای پیامبر! بال و پر خود را برای مؤمنینی که از تو تبعیّت و پیروی میکنند، بگستران!
👌 این تعبیر کنایه از نهایتِ تواضع و محبّت و ملاطفت است.
همونطور که پرندهها🐔 وقتی میخوان به جوجههاشون🐥 محبّت کنند، و اونها رو در برابر خطرات حفظ کنند، بالهاشون رو پائین میارن🕊 و اونها را زیر پر و بال خودشون میگیرند...
👈 پیامبر هم مامور است که مؤمنان رو زیر پر و بالِ خودش بگیره و اونها رو حفظ کنه.
❗️☝️ فقط یادمون باشه
این آیات درباره مؤمنین است، و کسانی که از پیامبر تبعیّت کنند.❤️
👈 لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
☝️ رفیق!
اگر ما #ایمان داشته باشیم،
و مؤمنِ واقعی باشیم،
و از پیامبر تبعیّت کنیم،
👈 جامون زیر پر و بال پیغمبره.😌
#شهادت_حضرت_پیامبر(ص)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی(ع)
#تسلیت 🥀🕯
#منبرک_فاطمی
@fatemi222