eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
970 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
به توان او.pdf
4.7M
💠متن منبر ♦️به توان او مهم‌ترین علت پیروزی امام حسین در کربلای سال 61 ثبات‌قدمی بود که ایشان و یارانشان در کربلا داشتند. مهم‌ترین عاملِ ایجاد ناامیدی وجود مشکلات حل‌نشدنی در زندگی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عناوین جلسات: جلسه اول: نهضت حسینی، تدابیر مدافعین، اقدامات مهاجمین جلسه دوم: ویژگیهای تربیتشدة مکتب حسینی جلسه سوم: عوامل ایجاد مشکلات جلسه چهارم: موضعگیریها در برابر مشکلات جلسه پنجم: ابزار نصرت الهی جلسه ششم: ابعاد و عرصه‌های نصرت الهی جلسه هفتم: شرایط نزول نصرت الهی جلسه هشتم: شرایط نزول نصرت الهی جلسه نهم: شرایط نزول نصرت الهی جلسه دهم: شرایط نزول نصرت الهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سامانه شمع ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
از جامعه حسینی تا جهان مهدوی.pdf
3.24M
💠متن منبر ♦️ازجامعه حسینی تا جهان مهدوی عناوین جلسات: جلسه اول: جامعه‌ای با هدف بزرگ، جامعه‌ای با هدف کوچک جلسه دوم: جامعۀ رابطه محور، جامعه ضابطه محور جلسه سوم: جامعۀ اجتماعی، جامعۀ تنها جلسه چهارم: جامعۀ مستقل، جامعۀ منفعل جلسه پنجم: جامعۀ مقاوم، جامعۀ شکننده جلسه ششم: جامعۀ هوشمند، جامعۀ ساده‌اندیش جلسه هفتم: جامعۀ کلان‌نگر، آینده‌نگر و جامع‌نگر جلسه هشتم: جامعۀ خودباور، جامعۀ خودتحقیر جلسه نهم: جامعۀ شجاع ، جامعۀ ترسو جلسه دهم: جامعۀ قوی، جامعۀ ضعیف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
🏴ثواب هزینه کردن در راه عزاداری سید الشهدا علیه السلام 🌿 آگاه باشید، هرکس در راه عزا و زیارت حسین بن علی علیه السلام به مقدار درهمی انفاق نماید، ملائکه در آنچه انفاق نموده است تا روز قیامت با او داد و ستد می کنند، و به ازای هر درهم، هفتاد حسنۀ به وی می دهند، و خداوند برای او قصری در بهشت بنا خواهد کرد. 📚 تَظَلُّمُ الزَّهرَاء، ص۷۳/۷۴ 🏴🕯🖤🕯🏴 🆔 @fatemi222
✋چرا امام حسین(ع) زنان و کودکان را با خود به کربلا برد؟ یکی از پرسش‌هایی که شاید شما هم با آن برخورد کرده باشید این سوال باشد که امام حسین (ع) چرا با وجود آگاهی به اینکه در کربلا به شهادت خواهد رسید همچنان زنان و کودکان را با خود همراه کرد. ۱_ قیام عاشورا نه فقط مختص مردمان سال ۶۱ هجری که واقعه‌ای است برای تمام تاریخ، برای همین وقتی مردم کوفه امام حسین (علیه السلام) را برای حاکمیت به این دیار دعوت کردند، حکومت داری نیازمند اقامتی طولانی در کوفه بود که حضور زنان و فرزندان سیدالشهدا را می‌طلبید. ۲_برای همین اگر امام آن‌ها را با خود همراه نمی‌کرد شاید تاریخ دچار تحریف می‌شد و عده‌ای در قضاوت قیام عاشورا این ادعا را مطرح می‌کردند که امام حسین (علیه السلام) از همان اول قصد جنگ داشته؛ چون از همان ابتدا بدون زنان و فرزندانش به سمت کوفه راهی شده است. ۳_از طرفی دیگر بسیاری بر این باورند که اسارت و شهادت زنان و کودکان در قیام کربلا حجتی بر حقانیت و مظلومیت سیدالشهدا برابر ظلم سپاه یزید بود. چنانچه که آنان حتی به طفل شش ماهه اباعبدالله (علیه السلام) هم رحمی نکردند و او را به شهادت رساندند. شما هم احتمالاً جمله «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» را زیاد شنیده‌اید. رسالت زنان کربلا نقل و تعریف این واقعه برای کسانی بود که عاشورا را به چشم خود ندیده‌اند. به همین خاطر اگر خاندان پیامبر به اسارت برده نمی‌شدند و از کربلا به شام نمی‌رفتند با شهادت مردان عاشورا همه اتفاقات کربلا درهمان سرزمین برای همیشه دفن می‌شد و شاید دیگر هیچ کسی در تاریخ از حقانیت قیام امام حسین (علیه السلام) خبر نداشت. نمونه بارز این اتفاق خطبه‌های پرشور و محکم حضرت زینب (سلام الله علیها) بود، آن هم برای مردمانی مثل مردم شام که از دین چیزی جز اسلام تحریف شده معاویه و یزید را ندیده بودند؛ کسانی که هنگام ورود اسرا شهر را آذین بستند و پایکوبی به راه انداختند، اما بعد از شنیدن حادثه کربلا با چشمان اشکبار و پشیمان زنان و فرزندان امام حسین (علیه السلام) را بدرقه کردند. روایتی که نقل قول آن از زبان زنان حادثه کربلا منجر به فروپاشی حکومت یزید شد. ادامه 👇👇 🆔 @fatemi222
✋چرا امام حسین(علیه‌السلام) همراه خانواده‌اش، به کربلا عزیمت کردند؟ مثلا نوزادی که چندماه بیشتر از تولدش نمی‌گذرد، در آن واقعه چکاری از دستش بر می‌آید که امام حتی او را هم با خود برده است؟ آیا نمی‌شد نوزاد به اتفاق مادرش در مدینه بماند؟ 👌پاسخ: 🔹قبل از هرچیز، باید توجه داشت که امام، خانواده خود را با هدف جنگ به سمت کوفه نبرد تا سوال شود که چرا امام، خانواده‌اش را به کربلا برد. 🔹 لذا امام برای جنگ و مبارزه مسلحانه از مدینه خارج نشد و همراه بردن خانواده نیز اصلا برای به اسارت رفتن و ذلت آنان نبوده است. گرچه در نهایت به آن منتهی شد ولی هدف هرگز این مسائل نبوده است. 🔹بلکه امام باهدف دعوت کوفیان به احیای سنت جدبزرگوارش و برای مستقر شدن و زندگی کردن در شهر کوفه به آنجا عزیمت کردند. پس طبیعی است که همراه کردن خانواده، زن و فرزند یک امر کاملا طبیعی است. 🔹از طرفی هم خود امام، به قصد سفر طولانی عازم آنجا شدند و به این زودی هم امکان رجوع به مدینه را نداشتند و از آنجایی که احتمال سوءقصد و تعرض از سوی دشمنان حضرت زیاد بود، لازم بود که خانواده‌شان را با خود همراه کنند. نکته بعدی اینکه خود امام می‌دانست كه یارانش از سوی سپاه یزید و عمربن سعد به شهادت می‌رسند و هیچ‌كس هم از افراد بشر به این واقعه و هدف آن آگاه نمی‌شوند. لذا ثبت این واقعه نیازمند مروجینی دارد كه ندای حق و حقیقت را به گوش انسان‌های عاقل برسانند و آن مروّجین، اهل‌بیت و زنان و بچه‌های حضرت بودند كه تکمیل کننده قیام خونین كربلا بودند.[1] در نتیجه همانطور که بیان شد، هدف امام هیچ گاه این نبود كه خود، یاران، اصحاب و خانواده خود را به كشتن دهد؛ بلكه نظر حضرت، قیام برای توجّه دادن مردم به فساد بنی‌امیه بود و این‌كه حكومت آ‌نان اصلا بنای اسلامی نیست، بلکه آنان در صدد محو و از بین بردن اسلام به ویژه نام مبارک پیامبر هستند. در نتیجه امام كاملا آگاهانه و عالمانه اقدام به این كار نمود و به مردم دنیا ثابت كرد كه اینان حاضر نیستند کسی از بنی‌هاشم زنده بماند حتی طفل شیرخوار را هم هدف تیر خود خواهند كرد و با اهل‌بیت پیغمبر نوعی رفتار می‌كنند كه با امرای مشركین هم آن‌طور سخت رفتار نكرده‌اند و نظرشان جز نابودی اسلام و آثار نبوت و ریاست و حكومت چیزی دیگری نیست.[2] 🔹مضاف براینکه رفتن خانواده حضرت به همراه امام، خواست شخصی آنان بوده و خودشان بر چنین مسافرت پر رنج و دردی راضی و بلکه خوشحال بوده‌اند. به عنوان مثال؛ "جون" غلام امام که ابوذر سابقا به حضرت هدیه داده بود، امام او را آزاد کرد تا برود و زنده بماند اما "جون" به جای اینکه از آزادی خود خوشحال شود به گریه افتاد و گفت: ... سوگند به خدا شما را رها نمی‌سازم تا خون سیاهم با خون‌های شما در آمیزد.[3] وقتی غلام که همواره بدنبال آزادی است این چنین باشد، حساب بقیه به ویژه خانواده حضرت و عشق و علاقه‌شان به سید الشهدا بیشتر روشن می‌شود. پی‌نوشت: [1]. حماسه حسینی، چاپ صدرا، ج 3، ص 340 [2]. بررسی تاریخ عاشورا، ص 31 [3]. موسوعة کلمات الامام الحسین، ص452 🆔 @fatemi222
سلام ۱_چرا امام خانواده را به کربلا آوردن؟ https://eitaa.com/fatemi222/9469 https://eitaa.com/fatemi222/4049 ۲_جایگاه خانواده و نقش آن در اسلام https://eitaa.com/fatemi222/4044 ۳_چرا دشمن روی خانواده تمرکز کرده؟ https://eitaa.com/fatemi222/3970 ۴_نقش خانواده در گام دوم انقلاب https://eitaa.com/fatemi222/4051 ۵_نگاه غرب به خانواده https://eitaa.com/fatemi222/3970 ۶_ شباهت خانواده و هیات امام https://eitaa.com/fatemi222/3961 👌به تناسب وقت مطالب ارایه شود https://eitaa.com/fatemi222/4042 ازدواج https://eitaa.com/fatemi222/6000 جایگاه خانواده https://eitaa.com/fatemi222/5844 مسولیت https://eitaa.com/fatemi222/5844 امام حسین و خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4259 خانواده در غرب https://eitaa.com/fatemi222/5055 رزق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4807 اخلاق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4716 آرامش https://eitaa.com/fatemi222/4413 گذشت در خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4351 قناعت https://eitaa.com/fatemi222/4286 حقوق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/7353 انتقاد https://eitaa.com/fatemi222/8742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بزرگداشت هر ساله عاشورا؛ چرا؟ 🎙سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری 🏴حتما بشنوید ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
شب اول محرم۱۴۰۲(فلسفه و سیرعزاداری).m4a
42.13M
_حرمت محرم در قرآن _آداب محرم _سیر عزاداری در بین معصومین و حکومت‌ها در ایران _ فلسفه عزاداری؛ _ تعظیم شعائر _ اظهار مودت به اهل بیت _ سیره اهل بیت _ معرفت افزایی دینی شیخ عباس @abasali_fatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شب دوم محرم؛ قافله شد وارد کرب‌وبلا ... ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
🌹شب دوم محرم : ورود به کربلا ♦️امام حسین(علیه السلام) روز دوم محرم سال 61 ه ق به سرزمین کربلا وارد شد. به خاطر همین روز دوم محرم، روز ورود به کربلا نام گذاری شده است ↩️منبرک فاطمی (شب دوم محرم👇) https://eitaa.com/fatemi222/9473
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آیت الله قاضی (رحمت الله علیه): ◾️در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام مسامحه ننمایید. روضه هفتگی ولو شده دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگرهفتگی هم نشد دهه اول محرم ترک نشود. 🏴🕯🖤🕯🏴 ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
تا شنیدیم اشک ما بر زخم‌هایت مرهم است چشم ما از گریه مثل چشمه‌های زمزم است ما نمک‌گیر توأیم ای ساکن کرب و بلا رزقمان یک وعده اشک و وعده‌‌ی دیگر غم است روضه رفتم فکر دنیا را بگیری از سرم ای که گریه بر سرت سرّ نجات عالم است از حبيب بن مظاهر مى‌شود آموخت كه در مسير عاشقى یکبار جان‌دادن كم است قدمت اين روضه‌ها با قدمت خلقت يكى‌ست اولین نوکر که برده فیضِ روضه، آدم است پیرهن مشکی ما را مادرت اندازه کرد این سیاهی هدیه‌ی دخت رسول اکرم است مادرم چادر سیاهش را برای تکیه داد حال آنچه بر سرش کرده‌ست حکمش پرچم است باز هم پیراهنت می‌گردد آویزان ز عرش از همین حالا عزیزم حال ما هم درهم است دشمنت رفته ولی خورشید نیزه میزند زخم‌های تو فراوانند و اشک من کم است ** ای که هستی بطن کاف و ها و یا و عین و صاد نعل کاری کرد حتی ظاهرت هم مبهم است سروده گروه ادبی https://eitaa.com/fatemi8
کتاب ده شب ده تبیین.pdf
3.07M
🏴 امروز پیام عاشورا چیست؟ 📚ده شب ؛ ده تبیین 🔻مطالب هر روز بطور جداگانه شامل: 🔹 احکام عزاداری 🔹 متن سخنرانی و روضه 🔹 امر به معروف و نهی از منکر 🔹 سبک زندگی 🔹 فضای مجازی و....... 🆔 @fatemi222
مبلغان 291-محرم الحرام.pdf
11.23M
📗 دریافت فایل PDF ماهنامۀ مبلّغان شماره 291 ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔 @fatemi222
◾️کتاب محرمی؛ راه های نفوذ شیطان https://eitaa.com/fatemi222/9389 مسولیت پذیر اجتماعی https://eitaa.com/fatemi222/9391 حقیقت تکامل https://eitaa.com/fatemi222/9393 امام زندگی https://eitaa.com/fatemi222/9403 تبلیغ و خانواده https://eitaa.com/fatemi222/9413 حقیقت دین https://eitaa.com/fatemi222/9404 ره توشه https://eitaa.com/fatemi222/9414 نابودی جامعه در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/9407 از فرات تا فرات https://eitaa.com/fatemi222/9422 آیه های حسینی https://eitaa.com/fatemi222/9434 محیای حسینی https://eitaa.com/fatemi222/9435 ملت حسین (جمعیت) https://eitaa.com/fatemi222/9436 کبوتران حرم https://eitaa.com/fatemi222/9438 فرهنگ عفاف(سوره نور) https://eitaa.com/fatemi222/9455 ره توشه https://eitaa.com/fatemi222/9456 ره توشه خانواده https://eitaa.com/fatemi222/9457 با بچه هایم سر یک سفره https://eitaa.com/fatemi222/9458 نتایج امید https://eitaa.com/fatemi222/9459 هفتادوسومین بار https://eitaa.com/fatemi222/9460 باکاروان عشق https://eitaa.com/fatemi222/9461 فتنه اعتقادی https://eitaa.com/fatemi222/9462 به توان او https://eitaa.com/fatemi222/9463 جامعه حسینی مهدوی https://eitaa.com/fatemi222/9464 ده شب ده تبیین https://eitaa.com/fatemi222/9483 مجله مبلغان محرم https://eitaa.com/fatemi222/9484 ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
نقشه_ذهنی_ملت_مهربان.pdf
93.4K
💻نقشه ذهنی کتاب ملت مهربان علیه‌السلام ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
شیرخوارگان.pdf
2.47M
✔️فیش منبر شیرخوارگان 🎙عنوان: نعمت بزرگ مادری تعداد جلسات: تک جلسه ✍️حجت الاسلام والمسلمین استاد تباشیر علیه‌السلام ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
شیرخوادگان.pdf
1.34M
✔️فیش منبر شیرخوارگان 🎙عنوان: تربیت سرباز مهدوی تعداد جلسات: تک جلسه ✍️حجت الاسلام والمسلمین استاد تباشیر علیه‌السلام ↩️منبرک فاطمی(محرم) https://eitaa.com/fatemi222/9366
هدایت شده از احکام کاربردی
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋حضور_در_مجلس_گناه 👌 برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند  مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟  در جواب عرض می شود : 👈اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.  👈ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام  (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.) 👈نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)  https://eitaa.com/ahkam31
✋اصول و تکنیک های عاقبت به خیری در مکتب عاشورا 🔹در سال 61 هجری افراد بسیاری برای مقابله و جنگ در برابر امام حسین(علیه السلام)پا به میدان کربلا گذاشته بودند، ولی رمز و راز شگفت انگیزی در زندگی آنها موجب تحول و تغییر عظیمی در زندگی آنها شد، موضوعی که ریشه در اصول و تکنیک های دینی و اخلاقی دارد و تقویت و توجه به این اصول و تکنیک هادر مسیر زندگی می تواند نتیجه خوش آیندی را نصیب انسان نماید. 👌اصول و تکنیک های عاقبت به خیری در مکتب عاشورا 🔹دانشگاه عاشورا واحدهای متفاوتی از درس های زندگی را در پیش روی طالبان علم و حقیقت قرار داده است. 🔹یکی از زیباترین و ارزشمند ترین واحدهای درسی در مکتب عاشورا، درس چگونه عاقبت به خیر شدن است. 🔹کم نیستند افرادی که در فراز و نشیب های زندگی به دنبال اصول و راهکارهای عاقبت به خیری در دنیا می گردند؛ از طرفی این مهم موضوعی است که با فراگیری و به کارگیری اصول و تکنیک هایی خاص در زندگی قابل دست یابی است. 🔹چه بسیار افرادی که در زندگی علی رغم داشتن نام نیک و قرار داشتن در صف و جمع خوبان، متأسفانه از عاقبت خوشی برخوردار نشدند و در نهایت نام آنها در لیست شوم بختان تاریخ قرار گرفته است. 🔹شاگردان عاقبت به خیر در دانشگاه عاشورا وقتی واقعه دردناک سال 61 هجری را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم متوجه حضور متفاوت برخی افراد در صحرای کربلا می شویم کسانی که هر چند تا دیروز در صف بدترین و خطرناک ترین افراد عالم قرار داشتند، ولی با این وجود با گرفتن یک تصمیم درست و نهایی مسیر زندگی خود را تغییر داده و تحولی عظیم و قرآنی در زندگی خود ایجاد کردند. در واقع با یک تلنگر، تحول و دگرگونی الهی در زندگی آنها به وجود آمد و از خواب غفلت بیدار شده و مسیر صحیح زندگی را انتخاب کردند، کسانی که از ذلت و خواری به اوج عزّت و سربلندی ره یافتند و نام خود را در لیست خوش نامان کربلا ثبت و ضبط کردند. 🔹 افرادی همچون ابوالحتوم بن حرث انصاری عجلانی، جوین بن مالک تمیمی، حارث بن امرء القیس کندی، حلاس بن عمرو ازدی راسبی، عبد الرحمن بن مسعود بن حجاج ....و سردار خوشنام و عاقبت به خیر کربلا جناب حربن یزید ریاحی. 🔹راز عاقبت به خیری نیک نامان کربلا در سال 61 هجری افراد بسیاری برای مقابله و جنگ در برابر امام حسین(علیه السلام) پا به میدان کربلا گذاشتند، ولی رمز و راز شگفت انگیزی در زندگی آنها موجب تحول و تغییر عظیمی در زندگی آنها شد، موضوعی که ریشه در اصول و تکنیک های دینی و اخلاقی دارد و تقویت و توجه به این اصول و تکنیک ها در زندگی می تواند نتیجه خوش آیندی را نصیب انسان نماید. 1- دوستی با اهل بیت(علیهم السلام) راز عاقبت به خیری از جمله مهمترین و با ارزش ترین اهرم های بازدارنده شور بختی و بدفرجامی، محوریت و اصل قرار دادن معارف و آموزه های قرآنی و اهل بیتی، در زندگی است. بدون شک عاقبت به خیر شدن بدون توجه به این اهرم های مهم و اساسی در مسیر زندگی به سهولت قابل دست یابی نخواهد بود، در جریان کربلا «حربن یزید ریاحی» نیز در کشاکش بین رفتن به خیمه و اردوگاه آسمانی حسین بن علی(علیه السلام) و انتخاب تاج و تخت اموی محوریت و اصل را اهل بیت(علیهم السلام) قرار داده، و به دامان با کرامت امام حسین(علیه السلام) پناهنده می شود، حرّ هر چند در همان ابتدا ندانسته اقدامی سخت‌گیرانه نسبت به امام حسین(علیه السلام) و یارانش داشت، ولی با این حال رفتارش با امام محترمانه بود؛ حتّی یک بار به حرمت خاص نسبت به حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) نیز اشاره می کند.[1]همین محبت و دوستی عامل نجات حر در صحرای کربلا می شود. راز دیگر عاقبت به خیری نیک نامان کربلا، معاد گرایی و توجه به زندگی واقعی و جاودانه بهشتی و پشت پازدن به زیبایی های نافرجام و زودگذر دنیوی بود، اصل بسیار مهم و کلیدی که نمی توان آن را در سرگذشت افرادی همچون «عمربن سعد» ها مشاهده کرد.در واقع این دوستی و محبت نسبت به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) از جمله گوهر های نابی است که در طول تاریخ از انسان های گنهکار فراوانی دست گیری کرده و افراد بسیاری را به درگاه الهی بازگردانده است. اهمیت و ارزش این دوستی نیز به خوبی در منابع روایی منعکس شده است، کما اینکه در این خصوص از نبی مکرم اسلام محمد مصطفی(صل الله علیه و آله) این چنین روایت شده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ رَزَقَهُ اللَّهُ حُبَّ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَقَدْ أَصَابَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَلَا یَشُکَّنَّ أَحَدٌ أَنَّهُ فِی الْجَنَّة؛[1] هر کس را که خداوند دوستى پیشوایان از خاندان مرا نصیبش فرمود در حقیقت به خیر دنیا و آخرت رسیده است پس هیچ کس تردیدى نداشته باشد که او در بهشت است‏».
به هر اندازه انسان در مسیر زندگی فاصله خود را از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) کمتر نماید و به دوستی و محبت خود به این ذوات مقدسه بیشتر اهمیت دهد و رنگ و بوی زندگی را مطابق زندگی ایشان نماید بیشتر در مسیر سعادت و شادکامی قرار خواهد داشت. 2-استفاده از اهرم تعقل و تفکر علت اینکه بسیاری از کسانی که در سال 61 هجری به مصاف با امام حسین(علیه السلام) شتافتند و موفق به فارق التحصیلی از دانشگاه امام حسین(علیه السلام) نشدند، گرفتار شدن در دام شهوات و نفسانیات و بی توجهی به رهنمودهای شفا بخش روحانی و عقلانی بود، در واقع حب دنیا و گرایش های شهوانی چشم و قلب آنها را کور کرده بود. این در حالی است که افرادی همچون «حربن یزید ریاحی» با محوریت قرار دادن تعقل و عقل ورزی متوجه کردار ناپسند و خطرناک خود شدند و در صدد جبران آن برآمدند، در اهمیت و ارتباط مستقیم تعقل ورزی در زندگی و دست یابی به گوهر ناب عاقبت به خیری در منابع روایی از امام صادق(علیه السلام) این چنین نقل شده است: «مَنْ کَانَ عَاقِلًا خُتِمَ لَهُ بِالْجَنَّةِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛[3] هر که خرد ورزد، به خواست خداوند به بهشت راه یابد». 3-معاد گرایی و دنیا گریزی راز دیگر عاقبت به خیری نیک نامان کربلا، معاد گرایی، توجه به زندگی واقعی و جاودان بهشتی و پشت پازدن به زیبایی های نافرجام و زودگذر دنیوی بود، اصل بسیار مهم و کلیدی که نمی توان آن را در سرگذشت افرادی همچون «عمربن سعد» ها مشاهده کرد، در خصوص معاد گرایی حربن یزید ریاحی در منابع تاریخی چنین نقل شده است: «مهاجر که از حال و وضع حر به شک افتاده بود، او را مورد خطاب قرار داد و گفت: «به خدا قسم هرگز در هیچ جنگی تو را به این حال ندیده بودم، اگر از من می ‌پرسیدند: شجاع‌ترین مردم کوفه کیست از تو نمی‌گذشتم (و تو را نام می‌بردم) پس این چه حالی است که در تو می ‌بینم؟» حر گفت: «به درستی که خود را میان بهشت و جهنم می ‌بینم و به خدا سوگند اگر تکه ‌تکه شوم و مرا با آتش بسوزانند من جز بهشت چیز دیگری را انتخاب نخواهم کرد.» حر این را گفت و بر اسب خود نهیب زد و به سوی خیمه‌گاه امام(علیه السلام) حرکت کرد.[4] 3-پرهیز از ناامیدی و یاس شاید نتوان هیچ گناهی به بزرگی گناه حربن یزید ریاحی در عالم هستی پیدا کرد، چرا که او بود که مانع حرکت امام حسین(علیه السلام) به سوی کوفه و بازگشت به طرف مدینه شد، باری به هر جهت «حر» نیز متوجه گناه بسیار بزرگ و ویرانگر خود شد، ولی با این حال از توبه و بازگشت به سوی خدای متعال و جبران مافات ناامید نشد، چرا که در صورت ناامیدی می توانست به گناه خود ادامه داده و تا قعر جهنم نیز سقوط نماید، ولی باحالی شرمگین و خجل از کرده خود و با حالتی درمانده به آستان کبریایی دوست بازگشت و برای جبران گذشته خود جان خود را فدای ولی خدا نمود. در واقع برای دست یابی به عاقبت به خیری می بایست از هر گونه یأس و ناامیدی پرهیز کرد و باید این مهم را دانست که با داشتن هر پرونده سیاهی درهای رحمت و مغفرت الهی به روی انسان باز است، و باید به سوی او بازگشت چرا که این بشارت رحمانی خدای متعال است که بندگان را به سوی عاقبت به خیری فرا می خواند: «وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏؛[5]و من هر که را توبه کند، و ایمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت شود، مى ‏آمرزم!». 4-تواضع و فروتنی در برابر حق و مبارزه علیه باطل وقتی سرگذشت درس آموز حربن یزید ریاحی را مورد مطالعه قرار می دهیم با دو ویژگی برجسته او آشنا می شویم، اول آنکه او بعد از آنکه متوجه اشتباه و خطای خود شد، متواضعانه به سوی حق شتافت و در تسلیم شدن در برابر حق ذره ای به خود شک و تردید راه نداد و متواضعانه آن را پذیرا شد، البته او فقط در برابر حق متواضع نبود، بلکه موضع خود را در برابر باطل نیز مشخص نمود، از این رو علاوه بر اینکه دست رد به سینه باطل زد، برای از پا در آوردن آن به میدان نبرد با آن نیز شتافت و با این حضور درس آموز خود به نوعی تولی و تبری قرآنی را در صحنه کربلا به نمایش در آورد. پی نوشت ها: [1]. رجوع کنید به بلاذری، ج۲، ص۴۷۵ـ۴۷۶، ۴۷۹؛ طبری، ج۵، ص۳۹۲، ۴۲۲، ۴۲۷ـ۴۲۸؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۰۰ـ۱۰۱. [2]. الخصال، ج‏2، ص515، ح1. [3]. َثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص14. [4]. وقفه الطف، ص 214. [5]. سوره مبارکه طه، آیه 82. و تبری کربلا به خیری شناسی بن یزید ریاحی عاشورا عاشورا 🆔 @fatemi222
🔸 میل به رهایی و آزادی، یک میل مقدس است 🔸 فلسفۀ دین، رسیدن به اوج رهایی و آزادی است 📌 آخرین گام رهایی –ج۱ 🔘 اگر میل به رهایی و آزادی در انسان از بین برود، انسان دچار دو مصیبت بزرگ می‌شود 🔘 شاید برخی عالمان دینی، حس رهایی را به فرار از بندگی خدا تفسیر کنند که تفسیر غلطی است 🔘 برخی دین را طوری توضیح می‌دهند که انگار دین در مقابل رهایی است! 🔘 نگویید «رهایی نخواه و بیا بندۀ خدا بشو!» اتفاقاً بندگی خدا راه رسیدن به رهایی است یکی از خواسته‌های جدی و عمیق انسان «رسیدن به رهایی و آزادی» است؛ رهایی از رنج‌های بیرونی و موانعی که در محیط اطراف پدید می‌آید و رهایی از رنج‌های درونی و رنجش‌هایی که برای انسان پیش می‌آید. خیلی از اوقات که آدم‌ها بندگی خدا را کنار می‌گذارند و اطاعت از خدا و محدودیت‌های دین را نمی‌پذیرند بخاطر همین میل به رهایی است. می‌گویند: «چرا باید خودم را مقید به دینی بکنم که مدام می‌خواهد من را به یک رفتار خاص و به یک وضعیت خاص مقید کند؟ این‌طوری رهایی و آزادی خودم را از دست می‌دهم.» برخی از امیال انسان، امیال اصیلی هستند، مثل میل به لذت و راحت. ولی برخی از امیان ما اصیل نیستند، مثل حسادت. نباید دین را طوری تبلیغ کنیم که مردم تصور کنند دین در مقابل خواسته‌های اصیل انسان قرار دارد. ممکن است برخی عالمان دینی از این میل تفسیر نادرستی کرده باشند و آن را به فرار از بندگی خدا تفسیر کنند. این تفسیر نادرست، باعث می‌شود هر انسانی که در خودش این خواسته و میل اصیل را می‌بیند، از این دین و از این بیان دینی و از این عالم دینی بدش بیاید. لذا ما باید در ادبیات دینی‌مان تجدید‌نظر کنیم! این اشتباه است که بگوییم «رهایی نخواه و بیا بندۀ خدا بشو!» نه اتفاقاً باید گفت: رهایی بخواه، بندگی خدا هم ابزار رسیدن به این رهایی است. رهبر انقلاب به جای اینکه بگویند لیبرالیزم چیز بدی است و اسلام را در مقابل لیبرالیزم بگذارند، به غربی‌ها گفتند که شما لیبرال نیستید! چون یک محسناتی در لیبرالیزم هست؛ هرچند خیالی و تقلبی! بالاخره چهارتا حرف خوب هم در آن هست، ولی آنهایی که ادعای لیبرالیزم دارند آن بخش‌ها خوبش را ندارند. میل به رهایی، یک خواستۀ اصیل و مقدس در وجود انسان است؛ هرجا این میل مقدس از بین رفته، انسان‌ها دچار دو مصیبت بزرگ شده‌اند؛ یک مصیبت بزرگ، پذیرش ظلم سلطه‌طلب‌ها است. اگر میل به رهایی از بین برود، خیلی ظلم‌ها را می‌پذیری، نه‌تنها رنج‌های بیرونی و تحمیل‌های بیرونی را می‌پذیری، بلکه با رنج‌های درونی خودت (مثل غم و اندوه) هم خو می‌کنی و نداشتن نشاط را طبیعی تلقی می‌کنی. اگر میل به رهایی در کسی از بین برود، چگونه او را به خدا دعوت کنیم؟ خیلی‌ها فکر می‌کنند میل به رهایی در وجود انسان مانع دعوت به خدا و مانع پذیرش بندگی خدا است درحالی‌که برعکس است. بعضی‌ها دین را یک‌جوری توضیح می‌دهند که انگار در مقابل رهایی است! نه؛ فلسفه دین رسیدن به این رهایی است، دین می‌خواهد تو را به نقطۀ اوج رهایی متوجه کند تا عاشقش بشوی. اولین الگوی ما برای رهایی خود خداوند است. ما هم دوست داریم مثل خدا، به‌طور مطلق رها باشیم. ببینید ائمۀ هدی در مناجات با خدا چه می‌گویند، مثلاً اینکه: خدایا کسی از تو سؤال نمی‌کند و هرکاری دلت بخواهد می‌کنی «یغفر لمن یشاء» تو هرکه را بخواهی می‌بخشی، هرچقدر بخواهی روزی می‌دهی... اینها یعنی خدایا تو رها هستی. برنامۀ دین این است که تو را رها کند. تهدید و تشویق‌های خدا هم توأم با رهایی است؛ لذا تشویق و‌ تنبیه‌های خدا فوری نیست؛ مثلاً این‌طور نیست که اگر امروز نماز نخوانی، فردا سنگ کلیه بگیری یا سرطان بگیری! حتی بعضی‌ها نماز نخوانند و پول‌دار بشوند. وقتی می‌خواهی نماز بخوانی، می‌فرماید: ذهنت را از هرچیزی که به آن مشغول هستی رها کن، نماز می‌شود تمرین رهاسازی ذهن و روح و دل انسان. اگر رهایی را واقعاً دوست داشته باشیم درِ خانۀ امام زمان(ع) را رها نمی‌کنیم. چون بعد از اینکه خودت را رها کردی مرحلۀ بعدی این است که دوست داری دیگران را رها کنی، بعد از اینکه لذت رهایی را چشیدی و فوایدش را دیدی، دیگر نمی‌توانی بردگی دیگران را تحمل کنی. استاد_پناهیان: 👈 متن کامل: panahian.ir/post/7949