eitaa logo
منبرک فاطمی
6.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: - بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟ 🌹اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند. 🌹ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود. علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584) 2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف،) 3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642) 4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @fatemi5
هدایت شده از beyat
حاج عظیم - دی 98 مصلای گناباد - شهادت حاج قاسم.mp3
27.92M
صوت سخنرانی حاج عظیم ابراهیم پور در همایش گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلی گناباد @beyat_gonabad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عوامل ایجاد استقامت(جوانان دلویی19 دی 98فاطمی) https://eitaa.com/fatemi5/683
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت: نتیجه نصرت الهی(جوانان دلویی18 دی 98فاطمی) https://eitaa.com/fatemi5/684
⬅️همراه با قرآن ✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ«20 لقمان » ✅آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است برای شما مسخّر کرده،و نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده است،ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری،درباره ی خداوند به جدال و ستیز می پردازند. 💢نکته ها: ♦️ در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، ظاهری مانند: سلامتی، روزی، زیبایی و امثال اینها ♦️و نعمت مانند:ایمان،معرفت،اطمینان،حسن خلق،امداد غیبی، علم، فطرت،ولایت و.... 🔷پیام ها: 1- توجّهی به آفریده ها و نقش آنها در زندگی بشر،سبب و توبیخ است. «أَ لَمْ تَرَوْا» سعدی می گوید: 🔸این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود 🔸هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار 2- تمام آفریده ها و به خاطر بهره گیری انسان است. «سَخَّرَ لَکُمْ» 3- انسان است آنچه را در آسمان و زمین است،به خود درآورد. «سَخَّرَ لَکُمْ» 4- نعمت های الهی،هم و است، «أَسْبَغَ» هم در دسترس بندگان، «عَلَیْکُمْ» و هم متنّوع. «ظاهِرَهً وَ باطِنَهً» 5-نباید از نعمت های خداوند کنیم و به آنها بی توجّه باشیم. أَ لَمْ تَرَوْا ... باطِنَهً 6- علی رغم گستردکی و فراوانی نعمت ها، درباره ی خدا می کند و این نوعی نعمت است. أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ... یُجادِلُ فِی اللّهِ 7- جدالِ نیکوست، «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» [نحل،125]ولی جدالی که بدون پشتوانه ی علمی و به دور از هدایت الهی و مخالف با کتاب خدا باشد، بی ارزش است. «یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ» 8-در جهان بینی الهی،، و ،منابع شناخت هستند،نه غیر آن. «عِلْمٍ ، هُدیً ، کِتابٍ مُنِیرٍ» https://eitaa.com/fatemi5/685
حکمت 477 نهج البلاغه: نکوهش کوچک شمردن گناه وَ قَالَ (عليه السلام): أَشَدُّ الذُّنُوبِ، مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ. ✅همه گناهان نسبت به شامخ الهى كبيره است زيرا هرقدر شخصى كه معصيتش مى شود بزرگ تر باشد معصيت، بزرگ تر خواهد بود و چون خداوند از هرچيز برتر و بالاتر است هر معصيتى در پيشگاهش عظيم است. ♦️البته اين سخن از يك نظر صحيح است ولى از يك نظر مى توان گناهان تفاوت گذاشت. گاهى ذات گناهان با هم متفاوت است; تفاوتى كه مثلاً در ميان زدن به يك شخص بى گناه يا او مى باشد و تفاوتى كه ميان زناى با غير محارم و زناى با محارم است. ♦️و گاه تفاوت به سبب اصرار يا ندامت و استغفار است. ممكن است كسى گناه اى انجام دهد ولى پشيمان شود و به درگاه خدا توبه كند اين گناه نسبت به گناه كسى كه صغيره اى را انجام مى دهد و اصرار بر آن دارد كوچك تر محسوب مى شود و گاهى اين تفاوت به سبب گناهكار است گاهى گناهكار گناه را با و وحشت و اضطراب انجام مى دهد و گاه با بى اعتنايى و كوچك شمردن گناه. به يقين دومى از اولى بزرگ تر است هرچند خودِ گناه هيچ تفاوتى نكند. 🔺امام عسکری(ع): کوچک شمردن گناهان خطرناک است. بعضی می گویند: گناه ما چیزی نیست. مثلاً یک حرفی می زند، می گویند: این حرف درست نیست. می گوید: شوخی کردم. حالا شوخی کردی یا جدی کردی، این حرف درست نبود. آقا من یک میخ طلایی بردارم در چشم کسی بزنم و کور شود. می گوید: کورم کردی. می گویم: طلا بود. حالا یا طلا بود یا میخ بود. من کور شدم. یا شوخی یا جدی نمی شود گفت: شوخی کردم. 🔻مقایسه گناهان بزرگ و گناهان کوچک مثلاً دخترخانمی حجابش خوب نیست، شرعی نیست. می گوییم: دخترخانم تو حجاب داری، یک کمی بهتر کن. می گوید: اینکه چیزی نیست. این خیلی مهم است، آدم می گوید: چیزی نیست این خیلی مهم است. یکوقت من یک سنگ یک کیلویی از دستم پرت می شود و روی پای شما می خورد. می گویم: معذرت می خواهم، ببخشید. با اینکه یک کیلو سنگ به پای شما خورد، اگر بگویم ببخشید، شما می بخشید. اما اگر یک شن از این شن هایی که به نان سنگک چسبیده به سر شما بزنم، برو بابا اینکه چیزی نیست! این را شما نمی بخشی. یک کیلو را می بخشی اما ... ♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند. ♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد». ♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند».
♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند. ♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد». ♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند». ♦️در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «وَمِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى لا تُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ لَيْتَنِى لا أُؤَاخَذُ إِلاَّ بِهَذَا; ازجمله گناهانى كه هرگز بخشوده نمى شود گناهى است كه كسى كه آن را انجام مى دهد (هنگامى كه به او بگويند: چرا چنين مى كنى؟) بگويد: (اين كه گناه مهمى نيست) كاش من با همين يك گناه مؤاخذه مى شدم». ♦️در روايتى از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم: «بِحَقّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ صِغَارَ الْخَطَايَا وَمُحَقَّرَاتِهَا لَمِنْ مَكَايِدِ إِبْلِيسَ يُحَقِّرُهَا لَكُمْ وَيُصَغِّرُهَا فِى أَعْيُنِكُمْ فَتَجْتَمِعُ فَتَكْثُرُ فَتُحِيطُ بِكُمْ; حق را به شما مى گويم كه گناهان كوچك و حقير از دام هاى شيطان است. آن را در نظر شما حقير مى شمرد و در چشم شما كوچك مى نمايد تا روى هم انباشته شود و وجود شما را احاطه كند (بر حذر باشيد)»
تفسیر حکمت۴۷۷👆 برگرفته از شرح ایت الله مکارم شیرازی http://ahlolbait.com/
منبرک فاطمی
⬅️همراه با قرآن ✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض
⬅️همراه با قرآن ✅و إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ«21 لقمان» و هرگاه به آنان گفته شود:آنچه را خدا نازل کرده پیروی کنید.گویند: بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروی خواهیم کرد.آیا اگر شیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند(باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟! 🌹پیام ها: 1- نمونه ی جدال ناروا، بر افکار باطل نیاکان است. یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ ... قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا 2- پیروی از و آنچه از جانب خداوند است،لازم است. «اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ» 3- با دعوت منحرفان به حقّ،با آنان اتمام کنیم. «قِیلَ لَهُمُ» 4- برای انسان دو وجود دارد:الف:راه خدا، «ما أَنْزَلَ اللّهُ» ب:راه شیطان. «الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ» 5-عقاید نیاکان،در نسل آینده مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا» 6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه . وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا ... أَ وَ لَوْ کانَ (تعصّب ناروای خویشاوندی،از موانع حقّ پذیری و رشد اندیشه است) 7- محیط،جامعه و تاریخ،در انتخاب راه است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا» https://eitaa.com/fatemi5/689
✅و مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ«22 لقمان» 🔸و هر کس روی خود را(به حقیقت)به سوی خدا کند،در حالی که نیکوکار باشد،پس بی تردید به دستگیره(و رشته ی)محکمی چنگ زده،و پایان همه ی کارها به سوی اوست. ⭕️نکته ها: 🔹 در قرآن یکصد و چهل مرتبه،کلماتی از ریشه ی«سلم»بکار رفته و واژه هایی همچون سلام،اسلام و مسلم از این مادّه است. 🔹 در آیه قبل خواندیم که گروهی از مردم به نیاکان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومی کنند؛ در این آیه می خوانیم:نیکان و پاکان،به خدای متعال دل می بندند و به سوی او رو می کنند. 🔹 در آیه قبل،دعوت از مردم و کشاندن آنان به سوی دوزخ مطرح شد؛این آیه راه نجات از وسوسه های شیطان را تسلیم خدا شدن و انجام کار نیک می داند. 🔹 تسلیم غیر خدا بودن،بردگی و اسارت است،ولی تسلیم خدا بودن،آزادی و رشد است. 🔹 چنانکه قرآن می فرماید: «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً»[جنّ،14]راستی اگر تمام هستی تسلیم خدایند،چرا ما نباید تسلیم او باشیم؟! قرآن می فرماید: «أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آل عمران،83. آیا به سراغ غیر خدا می روید در حالی که هر کس در آسمان ها و زمین است،تسلیم اوست. 🔹 خداوند،فرمانِ تسلیمِ بشر را صادر فرموده است، «فَلَهُ أَسْلِمُوا»[حج،34]پیامبر نیز باید تسلیم خدا باشد، «أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ»[انعام،14 ]در این آیه نیز می فرماید: «وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی» هر نیکوکاری که خالصانه جهت گیری الهی داشته باشد،به ریسمان محکمی چنگ زده است.در آیه ای دیگر می خوانیم: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» [بقره،112]نیکوکاری که خالصانه،تسلیم خدا باشد، پاداشی تضمین شده دارد.یا می خوانیم: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ»نساء،125چه کسی بهتر است از آنکه خود را تسلیم خدا کرده است. 🔹 انسان برای نجات و پیروزی خود،تکیه گاه های متعدّدی انتخاب می کند و به ریسمان های گوناگونی چنگ می زند،مانند:قدرت،ثروت،مقام،فامیل،دوست،نَسَب و...ولی همه ی این طناب ها روزی پاره می شوند و این تکیه گاه ها کارایی خود را از دست می دهند.تنها چیزی 🔹 که پایدار،ماندگار و عامل نجات است،چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و تسلیم بودن در برابر او و انجام اعمال صالح است. * در روایات می خوانیم:رهبران معصوم و اهل بیت پیامبر علیهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ریسمان محکم الهی و عروهالوثقی می باشند.«نحن العروه الوثقی»،«العروه الوثقی الموده لآل محمد» 🔸پیام ها: 1- تسلیم خدا شدن،یک امر اختیاری است و اکراه و وجود ندارد. «مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ» 2- تسلیم خدا بودن،باید با همراه باشد. یُسْلِمْ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ 3- نیکوکار بودن،به تنهایی کافی نیست، در عمل هم لازم است. یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ 4- معنویات را با تمثیل و به محسوسات و مادیّات بیان کنیم.(عملِ خالصانه،به ریسمانی محکم تشبیه شده است).«عروه الوثقی» 5-با توجّه به معاد و تفّکر درباره ی آینده،راه خود را کنیم. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» 6- آفرینش،همه به یک سوی و یک روانه است. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» @fatemi5
✅و مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ« لقمان 23» 🔸(ای پیامبر!)هر کس کفر ورزید،کفرش تو را محزون نکند،بازگشت آنان تنها به سوی ماست،پس ما آنان را به عملکردشان آگاه خواهیم کرد، قطعاً خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است. ✅نمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ«24» آنان را(در دنیا)اندکی بهره مند می سازیم،سپس به عذاب سختی گرفتارشان خواهیم ساخت. ⭕️نکته ها: 🔹در آیه ی 23،از شدن پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر کفر گروهی از مردم نهی شده است و این می تواند به چند دلیل باشد: الف:آنان آنقدر ندارند که تو برای آنان محزون شوی. ب:اندوه برای کفر آنان،تو را از کارهای باز می دارد. ج:کفر آنان به تو نمی رساند. د:تو در تبلیغ و موعظه ی آنان نکردی تا نگران باشی. ه:چون کفّار به سوی ما باز می گردند و راهی برای ندارند،جای حزن و اندوه نیست. 🔹 از مقدّم شدن کلمه ی «إِلَیْنا» بر کلمه ی «مَرْجِعُهُمْ» ،استفاده می شود تنها مرجع اوست و از کلمه ی«مرجع»نیز استفاده می شود که مبدأ هم اوست،زیرا«مَرجع»،یعنی رجوع به آن چیزی که در آغاز بوده است.به علاوه «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» جمله ی اسمیّه و نشانه ی قطعی و حتمی بودن معاد است. 🔸پیام ها: 1- میان افراد نیک و بد،یکی از راه های شناخت و انتخاب است. مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ مَنْ کَفَرَ متاع کفر و دین بی مشتری نیست گروهی این،گروهی آن پسندند 2- پیامبر،دلسوز همه بود و حتّی از انحراف و کفر نیز رنج می برد.«فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 3- انبیا،به تسلّی و الهی نیاز دارند. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 4- مسئولیّت رهبران دینی، مردم است،نه وصول نتیجه. «وَ مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 5-کفر مردم،در خودشان مؤثّر است. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 6- کفّار شاد نباشند،زیرا سرانجام گذر پوست به خانه می افتد. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 7- مرجع و مبدأ انسان ها، خداوند است. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 8-دو چیز باعث سعه ی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران می شود: 🔸یکی توجّه به علم خداوند و دیگری توجّه به . فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ... عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (حال که دانستیم خداوند همه چیز را می داند و بازگشت همه به سوی اوست،پس جای هیچ نگرانی نیست.) 9- در قیامت،انسان با گزارش خود روبروست. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 10- نیّت ها و انگیزه هایی را که در دل داشتیم،خداوند می داند و در قیامت می کند. فَنُنَبِّئُهُمْ ... إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ 11- توجّه به رسوایی روز قیامت،می تواند مانع و پافشاری بر کفر باشد.«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 12- نعمت های دنیوی،ما را نفریبد که در برابر نعمت های اندک و ناچیز است. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً» 13- ارزش کارها را با توجّه به آنها محاسبه کنیم. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» 14- کفرِ امروز کافران،انتخابی است، «وَ مَنْ کَفَرَ» ولی به دوزخ رفتن فردای آنان اجباری است. «نَضْطَرُّهُمْ» 15- رفاه مادّی،نشانه ی نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» @fatemi5
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 🤲 1️⃣👈 مکلف 🧔 باید نمازهای خود را در وقت ⏰ بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود گنهکار ⛔️ است و باید توبه کند و قضای آن را هم به جا آورد. 2️⃣👈 کسی که دارد، نباید در خواندن آن کوتاهی کند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد. 3️⃣👈 قضای نماز های لازم نیست به خوانده شود 4️⃣👈 نماز قضا را می توان به خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا ولازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند. 5️⃣👈 قضای نماز باید به همان که قضا شده است (شکسته یا تمام) به جا آورده شود. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸ ۲‌. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۹۰ @fatemi5 @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•