eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
987 عکس
884 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️همراه با قرآن ✅و إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ«21 لقمان» و هرگاه به آنان گفته شود:آنچه را خدا نازل کرده پیروی کنید.گویند: بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروی خواهیم کرد.آیا اگر شیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند(باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟! 🌹پیام ها: 1- نمونه ی جدال ناروا، بر افکار باطل نیاکان است. یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ ... قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا 2- پیروی از و آنچه از جانب خداوند است،لازم است. «اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ» 3- با دعوت منحرفان به حقّ،با آنان اتمام کنیم. «قِیلَ لَهُمُ» 4- برای انسان دو وجود دارد:الف:راه خدا، «ما أَنْزَلَ اللّهُ» ب:راه شیطان. «الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ» 5-عقاید نیاکان،در نسل آینده مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا» 6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه . وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا ... أَ وَ لَوْ کانَ (تعصّب ناروای خویشاوندی،از موانع حقّ پذیری و رشد اندیشه است) 7- محیط،جامعه و تاریخ،در انتخاب راه است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا» https://eitaa.com/fatemi5/689
✅و مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ«22 لقمان» 🔸و هر کس روی خود را(به حقیقت)به سوی خدا کند،در حالی که نیکوکار باشد،پس بی تردید به دستگیره(و رشته ی)محکمی چنگ زده،و پایان همه ی کارها به سوی اوست. ⭕️نکته ها: 🔹 در قرآن یکصد و چهل مرتبه،کلماتی از ریشه ی«سلم»بکار رفته و واژه هایی همچون سلام،اسلام و مسلم از این مادّه است. 🔹 در آیه قبل خواندیم که گروهی از مردم به نیاکان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومی کنند؛ در این آیه می خوانیم:نیکان و پاکان،به خدای متعال دل می بندند و به سوی او رو می کنند. 🔹 در آیه قبل،دعوت از مردم و کشاندن آنان به سوی دوزخ مطرح شد؛این آیه راه نجات از وسوسه های شیطان را تسلیم خدا شدن و انجام کار نیک می داند. 🔹 تسلیم غیر خدا بودن،بردگی و اسارت است،ولی تسلیم خدا بودن،آزادی و رشد است. 🔹 چنانکه قرآن می فرماید: «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً»[جنّ،14]راستی اگر تمام هستی تسلیم خدایند،چرا ما نباید تسلیم او باشیم؟! قرآن می فرماید: «أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آل عمران،83. آیا به سراغ غیر خدا می روید در حالی که هر کس در آسمان ها و زمین است،تسلیم اوست. 🔹 خداوند،فرمانِ تسلیمِ بشر را صادر فرموده است، «فَلَهُ أَسْلِمُوا»[حج،34]پیامبر نیز باید تسلیم خدا باشد، «أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ»[انعام،14 ]در این آیه نیز می فرماید: «وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی» هر نیکوکاری که خالصانه جهت گیری الهی داشته باشد،به ریسمان محکمی چنگ زده است.در آیه ای دیگر می خوانیم: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» [بقره،112]نیکوکاری که خالصانه،تسلیم خدا باشد، پاداشی تضمین شده دارد.یا می خوانیم: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ»نساء،125چه کسی بهتر است از آنکه خود را تسلیم خدا کرده است. 🔹 انسان برای نجات و پیروزی خود،تکیه گاه های متعدّدی انتخاب می کند و به ریسمان های گوناگونی چنگ می زند،مانند:قدرت،ثروت،مقام،فامیل،دوست،نَسَب و...ولی همه ی این طناب ها روزی پاره می شوند و این تکیه گاه ها کارایی خود را از دست می دهند.تنها چیزی 🔹 که پایدار،ماندگار و عامل نجات است،چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و تسلیم بودن در برابر او و انجام اعمال صالح است. * در روایات می خوانیم:رهبران معصوم و اهل بیت پیامبر علیهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ریسمان محکم الهی و عروهالوثقی می باشند.«نحن العروه الوثقی»،«العروه الوثقی الموده لآل محمد» 🔸پیام ها: 1- تسلیم خدا شدن،یک امر اختیاری است و اکراه و وجود ندارد. «مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ» 2- تسلیم خدا بودن،باید با همراه باشد. یُسْلِمْ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ 3- نیکوکار بودن،به تنهایی کافی نیست، در عمل هم لازم است. یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ 4- معنویات را با تمثیل و به محسوسات و مادیّات بیان کنیم.(عملِ خالصانه،به ریسمانی محکم تشبیه شده است).«عروه الوثقی» 5-با توجّه به معاد و تفّکر درباره ی آینده،راه خود را کنیم. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» 6- آفرینش،همه به یک سوی و یک روانه است. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» @fatemi5
✅و مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ« لقمان 23» 🔸(ای پیامبر!)هر کس کفر ورزید،کفرش تو را محزون نکند،بازگشت آنان تنها به سوی ماست،پس ما آنان را به عملکردشان آگاه خواهیم کرد، قطعاً خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است. ✅نمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ«24» آنان را(در دنیا)اندکی بهره مند می سازیم،سپس به عذاب سختی گرفتارشان خواهیم ساخت. ⭕️نکته ها: 🔹در آیه ی 23،از شدن پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر کفر گروهی از مردم نهی شده است و این می تواند به چند دلیل باشد: الف:آنان آنقدر ندارند که تو برای آنان محزون شوی. ب:اندوه برای کفر آنان،تو را از کارهای باز می دارد. ج:کفر آنان به تو نمی رساند. د:تو در تبلیغ و موعظه ی آنان نکردی تا نگران باشی. ه:چون کفّار به سوی ما باز می گردند و راهی برای ندارند،جای حزن و اندوه نیست. 🔹 از مقدّم شدن کلمه ی «إِلَیْنا» بر کلمه ی «مَرْجِعُهُمْ» ،استفاده می شود تنها مرجع اوست و از کلمه ی«مرجع»نیز استفاده می شود که مبدأ هم اوست،زیرا«مَرجع»،یعنی رجوع به آن چیزی که در آغاز بوده است.به علاوه «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» جمله ی اسمیّه و نشانه ی قطعی و حتمی بودن معاد است. 🔸پیام ها: 1- میان افراد نیک و بد،یکی از راه های شناخت و انتخاب است. مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ مَنْ کَفَرَ متاع کفر و دین بی مشتری نیست گروهی این،گروهی آن پسندند 2- پیامبر،دلسوز همه بود و حتّی از انحراف و کفر نیز رنج می برد.«فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 3- انبیا،به تسلّی و الهی نیاز دارند. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 4- مسئولیّت رهبران دینی، مردم است،نه وصول نتیجه. «وَ مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 5-کفر مردم،در خودشان مؤثّر است. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 6- کفّار شاد نباشند،زیرا سرانجام گذر پوست به خانه می افتد. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 7- مرجع و مبدأ انسان ها، خداوند است. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 8-دو چیز باعث سعه ی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران می شود: 🔸یکی توجّه به علم خداوند و دیگری توجّه به . فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ... عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (حال که دانستیم خداوند همه چیز را می داند و بازگشت همه به سوی اوست،پس جای هیچ نگرانی نیست.) 9- در قیامت،انسان با گزارش خود روبروست. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 10- نیّت ها و انگیزه هایی را که در دل داشتیم،خداوند می داند و در قیامت می کند. فَنُنَبِّئُهُمْ ... إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ 11- توجّه به رسوایی روز قیامت،می تواند مانع و پافشاری بر کفر باشد.«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 12- نعمت های دنیوی،ما را نفریبد که در برابر نعمت های اندک و ناچیز است. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً» 13- ارزش کارها را با توجّه به آنها محاسبه کنیم. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» 14- کفرِ امروز کافران،انتخابی است، «وَ مَنْ کَفَرَ» ولی به دوزخ رفتن فردای آنان اجباری است. «نَضْطَرُّهُمْ» 15- رفاه مادّی،نشانه ی نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» @fatemi5
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 🤲 1️⃣👈 مکلف 🧔 باید نمازهای خود را در وقت ⏰ بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود گنهکار ⛔️ است و باید توبه کند و قضای آن را هم به جا آورد. 2️⃣👈 کسی که دارد، نباید در خواندن آن کوتاهی کند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد. 3️⃣👈 قضای نماز های لازم نیست به خوانده شود 4️⃣👈 نماز قضا را می توان به خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا ولازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند. 5️⃣👈 قضای نماز باید به همان که قضا شده است (شکسته یا تمام) به جا آورده شود. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸ ۲‌. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۹۰ @fatemi5 @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ« لقمان 25» و اگر از آنان سؤال کنی:چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ حتماً خواهند گفت:خدا.بگو:ستایش از آنِ خداست،ولی بیشتر مردم نمی دانند. ⭕️نکته ها: 🔹شبیه این تعبیر،در موارد دیگر قرآن نیز آمده است،از جمله آیات:61 و 63 عنکبوت،38 زمر و 9 زخرف که نشان می دهد مشرکان،منکر خالقیّت خدا نبودند و انحرافشان در شریک قراردادن بت ها به هنگام عبادت و آرزوی شفاعت از آنان بود،و «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللّهِ زُلْفی» [139]در حالی که خود،آنها را از سنگ و چوب تراشیده بودند. 🔹امام باقر علیه السلام،پاسخ مشرکان در این آیه را نشان فطری بودن توحید دانستند. [140] ⭕️پیام ها: 1- خالق بودنِ خداوند،بر نیز پوشیده نیست. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ 2- مشرکان به انحراف خود ضمنی دارند. لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ 3- همه ی آفریده ها از آنِ اوست،پس او را ستایش کنیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» 4- سپاس خداوند را به زبان آوریم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» 5-انحراف مشرکان معمولاً برخاسته از آنان است. «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ» ✅لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ«26» آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خداست،همانا خداوند بی نیاز و ستوده است. ⭕️پیام ها: 1- خداوند،نه در آفریدن و نه در اداره عالم، کسی نیست. خَلَقَ السَّماواتِ ... لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْغَنِیُّ 2- تنها خداوند،خالق و آفریده هاست، «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و تنها اوست که بی نیاز و سزاوار ستایش است. «إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» 3- سفارش به حمد و ستایش خداوند در آیه ی قبل،به خاطر نیاز او نیست. قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ ... هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ @fatemi5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈سلسه جلسات خوانی بامحوریت جهاد و شهادت(جلسه چهارم) ✅ راهبردی که قشر خاکستری با آن، هم گفتمان انقلاب اسلامی را میفهمد و هم می بپذیرد! ✅ آیا ادعای انقلابیگری ما درست است؟ ✅دغدغه ۳۰ ساله رهبر انقلاب چیست؟! ✅ چرا امیرالمومنین قاتلین عثمان را محاکمه نکرد؟! ✅ نسبت شیعه با ولی، نسبت اطاعت است، نه تطبیق!! 🔷حجت الاسلام 🗓۱۶/ آذر/ ۹۸ موسسه روایت سیره شهدا 🆔 @mahdavi_arfae
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور.. 🔊 سخنان بسیار مهم حجت الاسلام امینی خواه درباره وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور.. ▪️نقل فتنه های پیش رو... ▪️وعده های بزرگان در مورد آینده انقلاب ▪️اهمیت رهبری مقام معظم رهبری ▪️امتحاناتی که امام از آیت الله خامنه ای میگرفتند! ▪️پیش گویی های منتشر نشده بزرگان از وقوع انقلاب اسلامی و #ظهور 📅 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ 🔺 امینی خواه مدیا
✅و لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَهٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَهُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ« لقمان 27» ⭕️و اگر آنچه درخت در زمین است،قلم شوند،و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند،(و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،)کلمات خدا به پایان نرسد،همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است. ⭕️نکته ها: 🔹 در آیه 109 سوره ی کهف نیز می خوانیم: «قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» بگو:اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکّب شود،دریا پایان می گیرد،پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود،هر چند همانند آن(دریای اوّل)را کمک قرار دهیم. 🔹شاید مراد از «سَبْعَهُ أَبْحُرٍ» ،کثرت باشد و عدد خصوصیّتی نداشته باشد.یعنی اگر آب همه ی دریاها هم مرکّب شود،باز هم نمی توانند همه ی نعمت های الهی را بنویسند. ⭕️پیام ها: 1- مکتب انبیا،انسان را از ساده نگری و محدود بینی بریده و به نهایت مرتبط می کند. وَ لَوْ أَنَّ ما ... ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ 2- کلمات الهی،قابل نیستند. «ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ» 🔹کلمه اللّه چیست؟ 1.نعمت های خداوند. قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ ... 2.سنّت های الهی. «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» و «وَ لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ» 3.آفریده های ویژه ی . «إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ» 4.حوادثی که انسان با آنها می شود. «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ» 5.آیات الهی.درباره ی حضرت می خوانیم: «وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها» 6.اسباب پیروزی حقّ بر . «وَ یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» «وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ» 🔹از جمع مطالب گذشته به دست می آید که مراد از«کلمه»تنها لفظ نیست،بلکه مراد ها،مخلوقات،اراده و الطاف الهی است که در آفرینش جلوه می کند. 🔹بنابراین،اگر همه ی درختان قلم و همه ی دریاها مرکّب شوند،نمی توانند الهی را بنویسند،یعنی نمی توانند آفریده های خدا،الطاف الهی و سنّت هایی را که در طول تاریخ برای انسان ها و همه ی موجودات وجود داشته است بنویسند.«واللّه العالم» 🔹در روایت می خوانیم:امام کاظم علیه السلام فرمود:«مصداق کلمات اللّه هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست»[ 🔹آری،اولیای خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ی فیض هستند و هر لطف و کمالی،از طریق آن بزرگواران به دیگران می رسد. https://eitaa.com/fatemi5/696
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ》🔷🔹 ✅امام صادق(ع) در فرازی از روایتی، ظلم وارده بر حضرت فاطمه(س) را اینگونه بیان می فرماید : 📋《فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ‏ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》 ♦️از فاطمه(س) فدك را گرفتند و او را از ميراثش منع كردند. حق او و شوهرش را غصب كردند. به سوزاندن خانه اش همت گماشتند و اساس ظلم را بنيانگذاری كردند و سنت حضرت رسول خدا(ص) را تغییر دادند.(۱) در روایتی سلمان فارسی می گوید : 📋《خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي يَوْماً بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّه(ص) بِعَشَرَةِ أَيَّامٍ فَلَقِيَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ(ص) فَقَالَ لِي : يَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》 ♦️ده روز پس از رحلت رسول الله(ص) از منزل خود خارج شدم و على بن ابی طالب(ع) پسر عموی پیامبر اکرم(ص) مرا دید و به من فرمود : اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا(ص) بر ما جفا كردى! من عرض کردم : 📋《حَبِيبِي! أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُمْ!》 ♦️حبيب من اى ابالحسن! به مثل شمایی کسی جفا نمی‌کند الا این که حزن و اندوه من بر رسول الله(ص) شديد بود و آن مانع زيارت شما شد.(۲) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : خواستم خنده کنم ماتم طاها نگذاشت خواستم گریه کنم طعنه ی اعدا نگذاشت خواستم داد دل فاطمه گیرم ز عدو حکمت و مصلحت خالق یکتا نگذاشت آن زمانی که در خانه عدو آتش زد خواستم من بروم ام ابیها نگذاشت آن زمانی که گل و غنچه ی من پرپر شد خواستم داد زنم ناله ی اسما نگذاشت دیدن میخ در خانه مرا آتش زد خواستم جان بدهم زینب کبری نگذاشت دست از غسل کشیدم که به من فرصت آه صورت نیلی و آن سینه ی سینا نگذاشت خصم می خواست مرا جانب مسجد ببرد تا نفس داشت درآن معرکه زهرا نگذاشت آن زمانی که عدو فاطمه ام را می زد چاره ای صبربه من غیر تماشا نگذاشت خواستم قصه ی آن کوچه بپرسم ز حسن ترس جان دادن آن شاهد تنها نگذاشت 👤ژولیده نیشابوری 📚منابع : ۱)الخصال شیخ صدوق، ص۶۰۳ ۲)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۷
🔴شش صورت زیبا در قبر! ♦️ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، 🍃یکی از آنها در جانب راست او می ایستد 🍃و دیگری در در جانب چپ او می ایستد، 🍃و سومی در روبروی صورت، 🍃چهارمی درپشت سر او، 🍃و پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد... ♦️و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری می کنند. ♦️آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد، شما کیستید، خدا به شما جزای خیر دهد؟ ✳️آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید، من نماز هستم. ✳️آنکه در جانب چپ او است می گوید: من زکات هستم. ✳️آن که در روبروی او است، می گوید، من روزه هستم. ✳️آن که در پشت او است می گوید: من حج و عمره هستم. ✳️آن که در کنار پایش ایستاده می گوید: من نیکی های او هستم که به برادران دینی خود نمود. ♦️سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی؟ ♥️او در پاسخ می گوید: من ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستم. 🌹نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود: در عالم قبر، از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و محبت میت با ما خاندان رسالت، سؤال می کنند، 🌹 مقام ولایت که به صورتی در جانب قبر قرار دارد، به نماز حج و روزه و زکات می گوید: اگر در شما نقص وجود دارد، من آن نقص را تکمیل می کنم ♦️بنابرین یگانه چیزی که در عالم قبر، به داد انسان می رسد و موجب نجات و دلگرمی او می شود، اعمال نیک و محبت اهل بیت علیه السلام است. 📚اصول کافی، ج 2، ص 90باب الصیر حدیث 8،المحاسن البرقی، ص 288، بحار ج 6 ص 134. فروغ کافی، ج 3، ص 241، لثانی الاخبار، ج 4، ص 31، بحار ج 6، ص 266 @fatemi5
نفسی علی زفراتها محبوسه یا لیتها خرجت مع الزفراتی لا خیر بعدک فی الحیات و إنما أبکی مخافة أن تطول حیاتی نشاط رفت از این خانه روح دیگر نیست چهار طفل در این خانه هست و مادر نیست ز من بگو تو به صیاد سنگدل که میا به خانه‌ای که تو آتش زدی کبوتر نیست دگر پروانه بال و پر ندارد نه بال و پر که خاکستر ندارد مفسرها به خط خون نویسید که قرآن علی کوثر ندارد ای گل پرپر شده‌ی باغ من تازه شد از رفتن تو داغ من مرگ پیمبر کمرم را شکست داغ تو رکن دگرم را شکست https://eitaa.com/fatemi5/700
نفس به سینه ی من در شماره افتاده به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده این زبان حال امیرالمؤمنین است نفسش به شماره افتاده است. نفس به سینه ی من در شماره افتاده به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده سپهر دیده ی من پر شد از ستاره ی اشک که ماه پاره ی من با ستاره افتاده آن ماه پاره ی من یک ستاره ای و یک محسنی هم داشت. به جز تو این غم دل با که می توانم گفت یا رسول الله! من با کی دیگه درد و دل کنم به جز تو این غم دل با که می توانم گفت که چاره ساز دو عالم زچاره افتاده امیرالمؤمنین دیگه اینجا از چاره افتاده بود. الله اکبر
فاطمیه👇👇
✅محبت: 🔸در زندگی‌ انسانی یک آرامش داریم و یک آسایش. امروزه بشر بالا رفته، راحتی زیاد شده، و رفاهیات زندگی او پیشرفت کرده، ولی لزوماً آرامش ارتقاء پیدا نکرده است. انسان‌ها گمان می‌کنند هرچه آسایش بیشتری داشته باشند آرامش هم بیشتر می‌شود؛ ولی با تجربه‌ای که همه ما درک کرده‌ایم نشان می‌دهد که عملاً این‌طور نیست. 🔷شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که در خیابان شاهد درگیری‌های و فیزیکی مردم باشید. یک بی‌احتیاطی در رانندگی اگر خسارت مالی زیادی هم وارد نکند، قطعاً باعث شنیدن فحش و ناسزا و دیدن بی‌صبری و عدم تحمّل دیگران می‌شود. 🔷 کودکان و نوجوانانی را می‌بینیم که می‌گویند اعصاب ندارم. آمار طلاق در برخی از شهرها به رشد ۲۵% رسیده است، تعداد بی‌شمار پرونده‌های قضایی خبر از آمار درگیری‌ها و معضلات اجتماعی دارد، رفتارهای خشن والدین با فرزندان و رفتارهای غیر عاطفی فرزندان با بزرگ‌ترها شیوع پیدا کرده و متأسفانه در مواردی به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است. 🔷اگرچه هر پدیده اجتماعی ممکن است، دلایل متفاوتی داشته باشد، ولی ما می‌خواهیم از زاویه جدیدی به این قضیه نگاه کنیم و راهکاری اثرگذار ارائه دهیم و معتقدیم اگر راهکار مورد بحث ما، در جامعه فراگیر گردد و این امر بر زندگی خانواده‌ها حاکم شود، تأثیر به سزایی در کاهش درگیری‌های لفظی و فیزیکی و بالا رفتن صبر و حوصله مردم خواهد داشت. 🔷راهکاری که جهت رفع آسیب‌های فوق پیشنهاد می‌گردد، به شیوه و ارتباطات انسان‌ها برمی‌گردد و این راهکار نه‌تنها یک رابطه بین انسان‌هاست؛ بلکه معصومین (ع) آن را اصل و اساس دین معرفی کرده‌اند. و این راهکار اثربخش کارآمد «محبت و مهرورزی» است. 🔷یکی از اصحاب امام باقر (ع) نقل می‌کند: روزی به محضر آن حضرت شرفیاب شدم. در این حال مردی از خراسان با پای پیاده به محضرش آمد و پاهایش را - که پوست انداخته بود - از کفش بیرون آورد و گفت: به خدا جز و دوستی شما اهل‌بیت (ع)، هیچ عاملی مرا از راه دور به اینجا نیاورده است. امام فرمودند: «به خداوند سوگند! اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند او را با ما محشور می‏کند» سپس در ادامه فرمودند: «هَلِ‏ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُب‏ ُّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ‏؛ آیا دین، چیزی جز محبت است؟ خداوند می‏فرماید: [ای پیامبر] بگو: اگر خدا را دوست می‏دارید، مرا پیروی کنید تا خدا دوستتان دارد و خداوند فرمود: کسانی را که به سوی آن‌ها مهاجرت می‏کنند، دوست دارند و آیا دین، غیر از محبت است؟»👇
👆خداوند رحیم، انسان را به حال خود رها نکرده تا در مشکلات زندگی غرق شود و نتواند راه حلی پیدا کند، بلکه راه و رسم درست زندگی کردن را از طریق وحی و کتاب و سنّت در اختیار او قرار داده و برای اینکه حجّت بر او تمام شود، پیامبران و ائمه اطهار (ع) را به عنوان الگو برای انسان‌ها معرفی کرده است. الگوهایی که اگر از آنان تبعیّت شود، زمینه هدایت و سعادت دنیا و آخرت افراد تأمین می‌گردد و از گمراهی و ضلالت نجات خواهند یافت. 🔷🔹با توجه به مناسبت ایام فاطمیه، می‌خواهیم نگاهی به سیره حضرت زهرا (س) داشته باشیم و از او الگوبرداری کنیم و طریق محبت و مهرورزی را از آن بانوی دو عالم بگیریم. حال این سؤال‌ها پیش می‌آید: 🔹محبت و مهرورزی در سیره حضرت زهرا (س) چه جایگاهی داشته است؟ 🔹آن حضرت نسبت به چه کسانی و چگونه محبت ورزیده است؟ 🔹محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) را می‌شود در چهار بخش دنبال کرد: ۱. محبّت به پدر ۲. محبّت به همسر ۳. محبّت به فرزندان ۴. محبّت به مردم https://eitaa.com/fatemi5/708
بخش اوّل: محبّت حضرت زهرا (س) به بزرگوارشان 🔹همه افراد قادر نیستند تا به صورت حساب شده و مطلوب نسبت به دیگران عشق بورزند و ابراز محبت نمایند؛ بلکه این کار یک عمل درونی و پیچیده است که باید با هنرمندی خاصی شکل گیرد و گرنه آسیب‌های مختلفی را در پی دارد که می‌تواند زندگی افراد را مختل نماید. حضرت زهرا نماد و الگوی محبت و مهرورزی هنرمندانه نسبت به والدین است. 🔹دوران کودکی حضرت زهرا (س) مصادف بود با محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابوطالب. در این دوره که از سخت‌ترین دوران زندگی پیامبر (ص) است، آن حضرت دو حامی بزرگ خود «حضرت ابوطالب» و «حضرت خدیجه (س)» را از دست دادند و این حادثه آن‌قدر در روح پیامبر (ص) تأثیر داشت که آن سال را سال غم و اندوه نامیدند. روزی یکی از مشرکین مقداری خاکروبه و آشغال بر سروصورت آن حضرت پاشید، پیامبر (ص) چیزی نگفت. 🔹حال اگر ما بودیم چه می‌‎کردیم؟ حتماً عصبانی می‌شدیم، ناسزا می‌گفتیم و برخورد فیزیکی می‌کردیم. علّت اصلی بسیاری از قتل‌های غیر عمد، عصبانی شدن و عدم کنترل هیجانات و احساسات، بی‌صبری و کم‌طاقتی، عدم محبّت به مردم است؛ زیرا انسان از کسی که دوستش دارد، به زودی عصبانی نمی‌شود. 🔹صبر و حوصله پیامبر (ص) نشان از محبّت ایشان به مردم است و همین اخلاق پسندیده ایشان بود که باعث جذب مردم به اسلام می‌شد تا آنجا که خداوند می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیم»[۳] و یا در جای دیگر می‌فرمایند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ[۴]؛ پس به برکت رحمت الهی با آنان نرم‌خو و پر مهر شدی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده می‌شدند.» در واقع رحمت و محبّت پیامبر (ص) از رحمت بی پایان الهی نشأت گرفته است. 🔹پیامبر (ص) بعد از ریزش خاکروبه‌ها عصبانی نشدند و چیزی نفرمود و با همین حال، وارد خانه شد، فاطمه (س) به استقبال پدر شتافت، آب آورد و با چشم گریان سر و صورت پدر را شست. ایشان غمخوار پدر بودند. شدّت علاقه حضرت به پدرشان نشأت گرفته از شدّت علاقه پیامبر (ص) به ایشان بود به حدی که او را «ام‌ابیها» می‌نامیدند. 🔹از امام صادق (ع) نقل شده که: «کانَتْ فاطِمَهُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها[۵]؛ کنیه فاطمه امّ ابیها (مادر پدرش!) بود.» این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان می‌دهد که این دختر با وفا آن‌چنان نسبت به پدرش محبّت مى‌کرد که گویى «یک مادر» براى او بوده است. مهربان‌ترین افراد به انسان مادر است و حضرت زهرا (س) آن‌قدر به پدرشان محبّت کرد که پیامبر این لقب را به دخترشان دادند. 🔹در دوره غربت اسلام، حضرت زهرا (س) با پدرش رفتاری داشت همانند رفتار مادر به فرزند و پیامبر (ص) نیز بسیار به دخترش علاقه‌مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. 🔹پیامبر (ص) دست فاطمه (س) را می‌بوسید. هرگاه به سفر می‌رفت، آخرین کسی که با او خداحافظی می‌کرد، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او دیدار می‌کرد. حضرت زهرا (س) مانند مادری دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش می‌گرفت، از او نگهداری می‌کرد، زخم‌هایش را مرهم می‌گذاشت رنج‌ها و دردهایش را کاهش می‌داد. این‌گونه ابراز عواطف دو سویه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است؛ بنابراین پیامبر (ص) نیز نسبت به دخترش ابراز محبت می‌نمود. یکی از زنان حضرت چنین نقل می‌کند: «زمانی که فاطمه (س) بر پیامبر (ص) وارد می‌شد، او بسیار خوشحال می‌شد و دست فاطمه (س) را می‌بوسید و او را در جای خویش می‌نشاند.»[۶] 🔹اگر دختران ما از این سیره نیک حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنند و به پدر و مادر خود محبت و احسان نمایند، از طرف والدین نیز محبت می‌بینند، در آن صورت فطرت محبت طلبی آنان پاسخ مثبتی دریافت نموده و دیگر در بیرون خانه به دنبال محبت‌های کذایی نمی‌روند و به دنبال جبران کمبود محبّت از خانه فرار نمی‌کنند. 🔹در هر حال آنچه باعث استحکام خانواده می‌شود، مهر و محبّت و صفا و صمیمیّت است، هر یک از اعضای خانواده باید نسبت به این مهم اقدام کنند و خداوند وظیفه احسان را بر عهده فرزندان گذاشته و در قرآن بلافاصله بعد از مسئله توحید به آن اشاره می‌کند: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً[۷]؛ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید.» https://eitaa.com/fatemi5/708
🌷بخش دوم: محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) به همسرش 🔹کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیّت خانواده به دست زنان است و به دنبال آن موفقیّت و آسودگی خاطر مرد نیز به نوع رفتار و برخورد زن درون خانه بستگی دارد. یکی از مشکلات زوجین عدم ابراز علاقه است. چه‌بسا زن و مرد قلباً محبّت فراوانی به همسرشان داشته باشند؛ ولی توانایی ابراز آن را نداشته باشند و در این حال زنان به خاطر روحیه حساس و لطیفشان گمان می‌کند شوهرش دوستش ندارد. 🔹از این رو، ائمه معصومین (ع) بر ابراز علاقه به همسر تأکید کرده‌اند و در سیره عملی ایشان این امر در موارد متعددی به چشم می‌خورد. پیامبر (ص) فرمودند: «قَوْلُ‏ الرَّجُلِ‏ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی‏ أُحِبُّکِ‏ لَا یَذْهَبُ‏ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً[۸]؛ این سخن مرد به زن خود که دوستت دارم، هرگز از دل زن بیرون نمی‌رود.» 🔹در زندگی حضرت زهرا (س) با حضرت علی (ع) کلمات و عبارات محبّت آمیز بسیار است. حضرت زهرا (س) با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درک صحیح از روابط زن و شوهر همواره به همسر بزرگوارشان عشق می‌ورزیدند و او را مورد محبّت قرار می‌دادند و در کلام خود علاقه و احترام را توأماً در نظر داشتند. گاهی او را با کنیه «ابوالحسن» صدا می‌کردند و گاه او را ابن عم (پسر عمو) خطاب می‌کردند. 🔹گاهی مشاهده می‌شود عدم رعایت همین مسأله باعث ایجاد کینه بین زن و شوهر می‌شود. متأسفانه در رسانه‌ها و فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که زوجین نه‌تنها با احترام همدیگر را صدا نمی‌کنند؛ بلکه بی‌احترامی و توهین را غیرمستقیم ترویج می‌دهند، در حالی که استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب همسر، باعث روابط مثبت و ایجاد محیطی آکنده از صمیمیّت و محبت می‌گردد و سبب پیدایش زمینه عکس‌العمل رفتاری مناسب در طرف مقابل می‌شود. حضرت علی (ع) دراین‌باره فرمودند: «أَجْمِلُوا فِی الْخِطَابِ تَسْمَعُوا جَمِیلَ الثَّوَابِ[۹]؛ خطاب‌هایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید.» 🔹حضرت زهرا (س) همسرش را این گونه خطاب می‌کند: «یا ابالحسن ... رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاءً[۱۰]؛ علی جان! روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو باد.» عشق و محبّت حضرت زهرا (س) به همسرش به‌اندازه‌ای بود که در لحظات احتضار می‌گریست و به علی (ع) می‌فرمود: «أَبْکِی‏ لِمَا تَلْقَى بَعْدِی[۱۱]؛ به خاطر آنچه که پس از من به تو خواهد رسید، می‌گریم.» 🔹اگر بخواهیم از مهر و محبت دو سویه حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) سخن بگوییم، همین شعری که منتصب به امیرالمؤمنین علی (ع) است، کافیست. آن حضرت در این شعر زیبا و غنی، رابطه عاطفی خود با حضرت زهرا (س) را به یک جفت کبوتر تشبیه کرده و می‌فرماید: کُنَّا کَزَوْجِ‏ حَمَامَةٍ فِی‏ أَیْکَةٍ مُتَمَتِّعِینَ‏ بِصِحَّةٍ وَ شَبَاب‏ ما همانند دو کبوتر در یک آشیانه بودیم که از نشاط، سلامت و جوانی برخوردار بودیم. 🔹چنین رفتارهای عاطفی صمیمی و محبت‌آمیزی نشان از سلامت روحی و روانی این زوج آسمانی دارد و پشتیبانی برای زندگی پایدار و هنرمندانه آنان است. https://eitaa.com/fatemi5/708
🔹بخش سوم: محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) به 🔹یکی از نیازهای اساسی کودک نیاز به محبّت و دوست داشتن است. عدم توجّه والدین به این نیازهای فطری باعث ایجاد کمبودها و مشکلات روانی خواهد شد. بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری‌های افراد در بزرگ‌سالی ریشه در خلأ عاطفی و کمبود محبّت در دوران کودکی دارد و بیشترین امری که می‌تواند از نظر روانی این میل باطنی کودک به محبّت را ارضا نماید آغوش گرم مادر است. 🔹بنابراین در کنار همسرداری، پرورش روحی و جسمی کودک از مهم‌ترین وظایف مادر در خانواده است. محبّت مادر به فرزند فطری است و همین محبّت باعث می‌شود، سختی‌های دوران بارداری و نگهداری و تربیّت و مشکلات دوران نوزادی و کودکی برای مادر قابل تحمّل باشد و این عاطفه و مهر مادری بسیار قوی‌تر از عاطفه پدری است. 🔹برای ابراز صحیح این محبّت نیاز به الگو داریم، چراکه محبّت زیادی مادرانه باعث مشکلات تربیّتی خواهد شد و ممکن است بچه را لوس بار آورد یا سبب وابستگی بیش از حد بچه به مادر شود. از این‌رو، نقش سازنده مادر در تعیین سرنوشت کودک بسیار در خور توجّه است تا آنجا که نقطه آغازین سعادت و شقاوت انسان‌ها را دامان مادر و محیطی که مادر مهم‌ترین رکن آن است دانسته‌اند. از پیامبر (ص) چنین نقل شده است: «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِیدُ مَنْ‏ سَعِدَ فِی‏ بَطْنِ‏ أُمِّه[۱۳]؛ انسان 🔹بدبخت کسى است که در شکم مادرش بدبخت شده و نیک بخت کسى است که در شکم مادرش نیک بخت شده است.» با نگاه کلی، این حدیث اشاره به تربیّت مادر نیز دارد، زیرا اگر صرف تولد را حساب کنیم، دچار جبر خواهیم شد که انسان در سرنوشت خودش تأثیری ندارد و واضح است که این حرف از اساس غلط است. پروین اعتصامی چنین سروده است: دامن مادر نخست آموزگار کودک است طفل دانشور کجا پرورده نادان مادری ایشان در جای دیگری چنین سروده: همیشه دختر امروز مادر فرداست ز مادر است میسّر بزرگی پسران 🔹با توجّه به برخوردهای عاطفی و منطقی حضرت زهرا (س) با کودکانش می‌بینیم که حضرت در پرورش روح و بنیان‌های شخصیتی فرزندانش به‌قدری با ظرافت و دقّت عمل نمود که هریک از فرزندان او از بزرگ‌ترین افراد بشر قرار گرفتند و صفحات بزرگی از تاریخ را ورق زدند و عملاً به الگوها و اسوه‌های مقاومت، ایثار، صبر و از خود گذشتگی و شجاعت و ... تبدیل شدند. حضرت زهرا (س) در روابط کلامی و محبّت آمیز خود با خطاب مهربانانه فرزندانش را با «قره عینی» (نور چشم من) و «ثمره فوادی» (میوه دلم) صدا می‌کرد. حضرت رسیدگی و محبّت به فرزندانش را بر هر کاری مقدّم می‌داشت و معتقد بود که در نگهداری و پرورش فرزند، مادر نسبت به هرکس دیگری سزاوارتر است. 🔹سلمان فارسی می‌گوید: «روزی به منزل حضرت زهرا (س) وارد شدم آسیابی را جلوی حضرت دیدم که دستاس آن را با حالت خستگی و ضعف گرفته و می‌چرخاند و مقداری جو آرد می‌نمود و در گوشه‌ای از اتاق حسین (ع) از شدّت گرسنگی ناله می‌کرد. گفتم اجازه بفرمایید کمک نمایم یا آسیاب را بچرخانم یا حسین (ع) را آرام کنم؟ فرمود من به فرزندم آشناترم پس تو دستاس را بچرخان.» https://eitaa.com/fatemi5/708
بخش چهارم: محبّت حضرت زهرا (س) به 🔹روزی امام حسن (ع) وارد اتاق مادر گرامی‌شان شد و دید که مادرشان در حال رکوع نماز است و برای مردها و زن‌های مؤمن با ذکر نامشان دعا می‌کند. گوش کردند دیدند که مادر فقط برای دیگران دعا می‌نماید و برای خویش هیچ دعایی نمی‌فرمایند. جلو آمدند و فرمودند: «ای مادر چرا مقداری هم برای خودت دعا نمی‌کنی، همان‌طوری که برای دیگران دعا می‌نمایید؟» 🔹حضرت زهرا (س) پاسخ دادند: «یَا بُنَیَّ الْجَارَ ثُمَ‏ الدَّارَ[۱۵]؛ ای فرزندم! اوّل باید به فکر نجات همسایه باشیم و سپس برای خودمان دعا کنیم.» 🔹زمانی که آیه ۴۳ و ۴۴ سوره حجر[۱۶] نازل شد پیامبر (ص) بسیار گریستند و اصحاب نیز همه گریان شدند. سلمان فارسی چون می‌دانست که همیشه پیامبر (ص) با دیدن دخترشان خوشحال می‌شوند، از این رو به دنبال حضرت زهرا (س) رفتند و ایشان را نزد پدرشان آوردند. وقتی حضرت زهرا (س) به نزد پدر رسید، فرمود: پدر جان! دخترت فدای تو گردد، چرا گریان بوده‌ای؟ فرمود: جبرئیل آمد و آیه‌ای از قرآن در مورد جهنّم بر من نازل کرد که بسیار دردآور و وحشتناک بود و سپس آیه را تلاوت فرمودند. حضرت زهرا (س) با شنیدن این آیات گریست و با صورت بر زمین افتاد و گفت: «ای وای به حال گناه‌کارانی که اهل آتش جهنّم گردند!»[۱۷] 🔹چه کسی را سراغ دارید که این‌قدر به فکر مردم باشد که با شنیدن عذاب الهی در مورد گنه‌کاران از هوش برود؟ آیا چیزی غیر از محبّت و دوست داشتن دیگران است؟ این درس بزرگی است تا همه ما علاوه بر دغدغه هدایت خود، دغدغه هدایت دیگران را نیز داشته باشیم. 🔹امام باقر (ع) فرمود ای جابر! به خدا قسم روز قیامت حضرت زهرا (س) جدا می‌کند و نجات می‌دهد شیعیان و محبّین و دوستدارانش را همچنان که مرغ دانه خوب را از دانه بد جدا می‌کند. زمانی که شیعیان او با آن حضرت به درب بهشت می‌رسند خداوند در دل‌های آن‌ها می‌اندازد که برگردید و نگاه کنید. بر می‌گردند و نگاه می‌کنند. خداوند می‌فرماید چرا برگشتید؟ در حالی که فاطمه (س) دختر حبیبم در بین شماست و هر آینه شفاعت او را درباره شما خواهم پذیرفت. 🔹می‌گویند خدایا دوست داریم قدر و منزلت ما شیعیان فاطمه (س) در این روز شناخته شود. پس از جانب خداوند خطاب می‌شود: ای دوستان من! برگردید و نگاه کنید و ببینید هرکس از شما را به خاطر دوستی فاطمه (س) دوست داشته است، هرکس شما را اطعام کرده است، هرکس را که به خاطر زهرا (س) با جرعه‌ای آب سیرابتان کرده است؛ دست او را بگیرید و به بهشت واردش کنید. سپس امام باقر (ع) فرمودند به خدا قسم باقی نمی‌ماند در بین مردم جز شک کننده یا منافق و یا کافر.» https://eitaa.com/fatemi5/708
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 هفت نکته درباره 🧔🧕 1⃣👈 واجب است اگر چه در حق اولاد کوتاهی کرده باشند. 2⃣👈 پدر ومادر و رعایت ادب در صحبت کردن با آنان لازم است. 3⃣👈آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است این است که فرزند🙍‍♂با آنها داشته باشد. 4⃣👈 فرزند 🙍‍♂ اگر سبب پدر ومادر باشد حرام است. 5⃣👈 مسافرتی که بر فرزند واجب نیست در صورت ⛔️ پدر و مادر واذیت شدن آنان حرام بوده و نماز 🤲 در آن است. 6⃣👈 🎁 و بخشیدن چیزی به پدر ومادر است. 7⃣👈 مستحب است انسان بر سر پدر ومادر خود از خداوند بخواهد. 📗 : ۱. توضیح المسائل آیت الله مظاهری م ۴۳ و ۶۱۷ و ۱۴۴۶ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۳ ص ۹۶ @fatemi5 •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
مدينه در كجا گم كرده ماهت اختر خود را چرا از اشك، شستي دامن غم پرور خود را مدينه، رهنمائي كن به سادات بَني الّزهرا كه در خاك تو گم كردند قبر مادر خود را مدينه تو به جا ماندي و زهرا اوفتاداز پا عجب ياري نمودي دختر پيغمبر خود را مدينه، بيم آن دارم كه زينب بي پدر گردد كمك كن تا علي از خاك بردارد سر خود را مدينه، گريه كردي بر علي آن شب كه پيغمبر گرفت از دست او آزرده جسم همسر خود را مدينه، هيچ بانوئي كنار خانه اش تنها نبيند بين دشمن دست بسته شوهر خود را مدينه، ياد آر از آن غروب درد آلودت كه بيمار علي زد ناله هاي آخر خود را مدينه، كاش در اشك علي گم مي شدي آن شب كه پنهان كرد زير گل گُل نيلوفر خود را مدينه، روز محشر پيش پيغمبر گواهي ده علي شب در كفن پيچيد جسم همسر خود را مدينه، اشك (ميثم) خون شده اينك قبولش كن كه در دامان تو از ديده ريزد گوهر خود را
ديگر كسـي نمي زنـد از بيتِ ما دري از مـن غريب تـر نتـوان يـافت مادري سلمان هم از عيادت من پا كشيده است اي مرگ، لااقل تو به زهرا بزن سري چون شمع، آب گشته ام از آتش فراق ديگـر نمانـده از مـن مظلومه پيكري اي كاش بهـر ياري مـا بـود حمزه اي اي كـاش يـار شيـر خدا بود جعفري جـز مـن ميـان آن همـه اولاد انبيـا دنـيا ستـم نكـرده بـه دخت پيمبري تا گشته است دور زمان، چشم روزگار مثـل علي غريب نديـده است رهبري جز من به پيش ديدۀ گريان همسرش نقش زمين نگشته در خـانه همسري پهلويــم از فشـار شكست و نداشتم جز محسنم به پشت در خانه يـاوري من دخت مهربـانيم و روي صــورتم مانده است جاي سيلي ديو ستمگري «ميثم!» هنــوز داغ پـدر بود بر دلم بگذاشتنـد بــر جگـرم داغ ديگـري
🔴سه دلیل ایجاد اغتشاش در جامعه در بیان امیرالمومنین(علیه السلام)  🔰امیرالمومنین(ع) در می‌فرمایند: سه عامل اغتشاش در حکومت وجود دارد که هر سه مورد آن به مسئولین و خواص جامعه برمی‌گردد: 1⃣ اول سبک و سطح زندگی مسئولان است که امام علی(ع) در خطبه ۲۰۹ می‌فرماید، زمانی که مسئولین از حد ضعفای جامعه بالاتر زندگی کنند، مردم طغیان خواهند کرد، زیرا اختلاف طبقاتی میان مردم با مردم قابل تحمل است اما میان مردم و مسئولین غیرقابل تحمل است. 2⃣ دومین عامل، آن است که الگوی مالیات با الگوی غیرمومنانه و غیر رحمانی محاسبه شود، به‌طورمثال در یک سال، تولیدکننده به هر دلیلی ضرر می‌کند و یا کشاورز به دلیل خشکسالی خسارت می‌بیند و محصول ندارد که حضرت امیر(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می‌فرماید: باید پیش‌دستی کنی و در این مواقع این‌قدر مالیات را پایین آوری که زندگی‌اش با پارسال تفاوتی نکند و می‌فرماید: اگر چنین کردی، خسارت دولت نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است و دو فایده دارد، اول اینکه به مردم اطمینان می‌دهی زیرا مردم احسان دولت را دیدند و اغتشاش نمی‌کنند و دوم اینکه این مردم به تو اعتماد می‌کنند و  اگر مشکلی رخ دهد، حمایت خواهند کرد. 3⃣ سومین مورد از علل اغتشاش و شورش در دیدگاه امیرالمومنین ورود اطرافیان و خویشاوندان مسئولین به حوزه حکومت و کار اقتصادی است.در بخشی از نامه ۵۳ ایشان می‌فرماید: بدانید که نزدیکان مسئولان خودخواه و چپاولگر هستند و در معاملات انصاف ندارد، ریشه ستمگری آنان را خشک کن و به هیچ از یک اطرافیانت زمینی واگذار نکن. 🎤استاد 👇👇 farsnews.com/news/13981022000690 🆔 @mahdavi_arfae
موضوع : بسم الله الرحمن الرحیم برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از : 1.علم و آگاهي و تعهد و امانتداري « قال اجعلني عل خزائن الارض اني حفيظ عليم »« يوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمين مصر قرار ده كه نگهدارنده و آگاهم »( سوره يوسف, آيه 55) در اين آيه شريفه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري به عنوان دو شرط اساسي پذيرش مسئوليت برشمرده شده است .روشن است كه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري در هر كاري متناسب با آن مي باشد و با توجه به جايگاه مهم مجلس و نمايندگي مجلس افرادي كه انتخاب مي شوند بايد به تناسب اين جايگاه داراي علم و تعهد لازم باشند 2.قدرت و توانمندي « ان الله اصطفاه عليكم و زاده بسطه في العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيده و او را در علم و قدرت وسعت بخشيده است »( سوره بقره، آيه 247) در اين آيه شريفه علم و توانايي ملاك گزينش طالوت از سوي خداوند معرفي شده است . اين دو ملاك با تناسب هر كاري براي افرادي كه عهده دار آن مي شوند ، ضروري است زيرا بدون برخورداري از توانايي علمي و جسمي لازم ، امكان انجام مناسب آن كار وجود نخواهد داشت . خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد