eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
965 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه تفسیر صفحه 373 و 4 قران کریم سه منکر بزرگ مورد اشاره هست👇 1-مرفّه اسرافكار:توجیه سپس تهمت وسپس توهین به نتیجه👈 فأخذهم العذاب 2-در نهى از منكر، باید رایج راشناخت 🌱همجنس گرایی َأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم 3-كمفروشى، یكى از منكرات بزرگ است نتیجه آن👈 فى الارض مفسدین ✅با قران و اهلبیت ⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی عبادتهاى برخى از عبادت ها گناه محسوب مى شوند و باطل هستند همچون موارد زير: ۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال حيض و نفاس باطل و گناه است. ۲. نافله ظهر و عصر در سفر. ۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت. ۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى كند از او سر نزده). ۵. روزه عيد قربان و فطر. ۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى شود. ۷. خوندن سوره هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی 🔹مناسبت :شهادت امام جواد علیه السلام 🔸موضوع : برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا ! 👈عنوان : در دنیای بازی ، بازیگری یا کارگردان؟ پیام : مقام معظم رهبری؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . ( 1 / 1 / 97 ) ♻️ ماهیت بحث : تبیین برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا مبنی بر عدم خلقت برای بازیچه بازی های دنیا شدن ، جهت توجه مخاطبین به فرار از بازی های دنیایی شدن و ایفای نقش در دنیای بازی ها. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅انگیزه سازی 👈علی بن ح سان وا سطی می گوید: تعدادی ا سباب بازی که ساختِ اصفهان و برخی از آنها، از جنس بود، همراه خود بردا شته تا هنگام دیدار و زیارت امام جواد علیه السلام به ایشان نمایم، و فکر می کردم که آن حضرت از این کار من مسرور و شادمان خواهد شد، چون سن و سال آن حضرت کم و در دوران کودکی به سر می برد . آنگاه که در محضررب بودم، منتظر ماندم تا همه ی افراد متفرق شروند، امام از جای خویش حرکت کرد و به طرف که در نزدیکی مدینه ا ست حرکت نمود، و من نیز به دنبال او به راه افتادم، به موفق خادم حضرت گفتم: از امام برایم اجازه ی بگیر، تا به محضرشان شرفیاب شوم . پس از کسب اجازه و در حالی که اسباب ها را در دست داشتم به محضر شان وارد شده، سلام کردم، سلام مرا پا سخ گفت ولی درچهره ی امام جواد علیه السلام ناراحتی و عدم و خشنودی دیده می شد، و مرا به نیز دعوت نفرمود . در همان حالی که ایستاده بودم به ایشان نزدیک شده و اسباب بازی ها را در مقابل حضرت ، و منتظر بودم تا حضرت خشنودی ورضایت خویش را اعلان و از من تشکر کند، فَنَظَرَ إلَىَّ مُغضِباً ثمّ رَنا یَمیناً وَشِمالًا ؛ اما ناگهان دیدم امام با حالت خشم و غضب به من مینگرد، و گاهی نیز نگاهی به طرف راست و چپ می اندازد، وَقالَ ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ ما أنا وَاللَّعبِ؟ سپس فرمود: امام جواد علیه السلام فرمودند ما برای خلق نشده ایم خداوند مرا برای این کارهابازی ) نیافریده، من کجا و بازی کجا! از این سخن امام متوجه شدم که کار من موجبات ناراحتی وی را فراهم نموده است . از این رو، از ایشان خواهی نموده و پوزب طلبیدم، او نیز مرا مورد عفو و گذشت قرار داد، سپس اسباب بازیها را برداشتم و از محضرشان خارج شدم. 1 امام جواد علیه السرلام نقش خودشران را در دنیای بازی ها و بازی های دنیایی معلوم میکنند ، حضررت اجازه نمیدهند بازیگری باشند که بازیچه بازی های دنیایی شوند. ✅ من و شما قرار است در این دنیای بازی ها ، چه نقشی داشته باشیم؟ بازیگری یا کارگردانی؟! 1 دلائل الإمامة: 212 . https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅اقناع اندیشه ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از های مختلف انگیز است: وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَانعام / 32 لعب" بازى( به کارهایى گفته مىشود که داراى یک نوع نظم براى وصول به یک هدف است، و لهو )سرگرمى( به هرکارى گفته مىشود که انسان را به خود مشغول داشته و از مسائل اصولى منحرف سازد. 3 🔸تشبیه زندگى دنیا به بازى و از این نظر است که بازیها و معمولا کارهاى تو و بی اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند. آدمهایی کوچک موندند ، بازیچه دسررت این و آن میشرروند . ولی آدم های بزرگ بازیگر نیسررتند ،بلکه بازی های دنیایی روکارگردانی می کنند. 🔹البته بازی کردن یکی از مهمترین بخش های در زندگی اسررت ، بازى براى کودك، جدّىترین موضرروع حیات اسررت. وا ه بازى براى بزرگسالان، مساوى با وقتگذرانى، ، غفلت و ... ا ست که مانع تکامل و تعالى مىگردد؛ امّا در مورد کودك، بستر ر شد وتکامل او ست. دوران بازى کودك، دوران تعطیلى تکامل نی ست؛ بلکه دوران ا ستعدادهاى او از طریق بازى ا ست. از این رو، درروایات تو صیه شده که به کودکان خود، بازى بدهید 4 و کودکى که بازىگوببا شد، در بزرگ سالى، خوب فهم و بردبار مى شود. 5 و این مسئله نشانگر نقش اساسى بازى در رشد و تعالى انسان است. 6 🔻اما همین بازی که باعث رشد و تکامل کودکان میشود ، رشد و تکامل بزرگ سالان خواهد شد. یعنی در همان سن کودکی باقی میمانند. امام جواد علیه السلام به دلیل عنایت خداوند متعال و مقام عصمتی که داشتند نیاز به گذراندن این دوران نداشتند ، اما برخی پیرمردهاهنوز گرفتار بازی های هستند. 60 سال از سنش گذشته ، ولی هنوز با داره بازی میکند. مورد داشتیم داشته جون میداده. اون لحظات آخر همه دور سرب جمع شدند. منتظر بودند کنه ، یه لحظه چشم هاب رو باز کرد و داد زد موبایلم ، موبایلم ... موبایلش روآوردند ، آخرین مرحله بازی رو تموم کرد و مرد. 🔺یکی از بزرگترین وشاید مهمترین علت هایی که باعث میشه ما تو بازی های دنیا ، به جای ، بازیگر و این بازی ها بشیم ❇️ اسررت. غفلت از چی ؟ از خیلی چیزها مهمترین اونها از خلقت اسررت. لذا خود امام جواد علیه السلام در جواب به اون صحابی می فرمایند : ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ. یعنی من برای بازی خلق نشدم. همین که بفهمیم برای بازی خلق نشدیم خیلی از مشکلات مابرطرف میشود. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
در حدیث قدسری آمده است یَا ابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشیا لِجََلِک و خَلَقتُکَ لِاجََلی. بنده من! من همه چیز را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم. حیف است که صرف اشیا و مخلوقات من بشوی، تو مال !این را بفهمیم! به قول آن عارف بزرگ، آیت الله حق شناس رحمةالله علیه: هشیار باب که خلقت عالم ز بهر توست غیر از خدا هر آنچه خواهی شکست توست
🔸خدا می خواد من و تو به برسیم ،خدا می خواد ما مثل خودب همه چیزمون بشود خدا می خواد به دست ما حکومتش رو در جهان به وسیله برپا کند. اگه این ها رو بتونیم کنیم دیگه بازیگر و بازیچه بازی های دنیا نخواهیم بود. کارگردان خواهیم شد. ✔️پرورش احساس مردی داشت در جنگلهای آفریقا قدم می زد که ناگهان صدای وحشتناکی که دایم داشت بیشتر می شد به گوشش رسید . به پشت سرب که نگاه کرد دید گرسنهایی با سرعت باورنکردنی به سمتش میآید و بلافاصله مرد پا به فرار گذاشت و شیر که از گرسنگی، تورفتگی کاملا به چشم میزد، داشت به او نزدیک و نزدیکتر میشد که ناگهان مرد چاهی را در مقابل خود دید که طنابی از بالا به داخل چاه آویزان بود . 🔹سریع خود را به داخل چاه انداخت و از طناب آویزان شد. تا مقداری صدای نعره های شیر کمتر شد و مرد نفسی تازه کرد . متوجه شد که در درون چاه ا ژدهایی عریض و طویل با سری بزرگ برای بلعیدن وی لحظه شماری میکند . مرد داشت به راهی برای نجات از دست شیر و ا دها فکر میکرد که متوجه شد دو سفید و سیاه دارند از پایین چاه از طناب بالا میآیندو همزمان دارند را میخورند و میبلعند . مرد که خیلی ترسیده بود با شتاب فراوان داشت طناب را میداد تا موشها سقوط کنند اما فایدهایی نداشت و از شدت تکان دادن طناب داشت با دیوارهی چاه برخورد میکرد که ناگهان دید بدنش به چیز نرمی خورد . خوب که نگاه کرد دید کندوی در دیوارهی چاه قرار دارد و دستش که آغشته به عسل بود را لیسید و از شیرینی عسل لذت برد و شروع کرد به خوردن و شیر و اژدها و موبها را فراموش کرد که ناگهان از خواب پرید . خواب ناراحت کنندهای بود و تصمیم گرفت تعبیر آن را بیابد . 🔺نزد عالمی رفت که تعبیر خواب میکرد و آن عالم به او گفت تفسیر خوابت خیلی ساده است : شیری که دنبالت میکرد ملک الموت)عزراییل( بوده... چاهی که در آن ا دها بود همان قبرت است... طنابی که به آن آویزان بودی همان عمرت است... و موب سفید و سیاهی که طناب را میخوردند همان شب و روز هستند که عمر تو را میگیرند ... مرد گفت ای شیخ پس جریان عسل چیست؟ گفت: عسل همان دنیاست که از و شیرینی آن مرگ و حساب و کتاب را فراموب کردهای! https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
👈برخی خیال میکنند که اهل بیت علیهم السلام از روی نداشتن بوده و چون دستشان به گوشت نمیرسیده میگفتند اخه... « : میگویند: روزی امالفضل به ملعون ملعون گفت .مرا دادی به مرد فقیری که سبب ننگ ما شده است « مامَون این سخن را سبب خجالت خود دیده و بسیار منفعل شد و این سخن را نقل کرد تا آنکه به امام جواد علیهالسلام رسید. پس آن»؟ میخواهی تو را از خجالت و ننگ بیرون بیاورم « : حضرت به م امَون گفت بلی « : او گفت . » 🔸امر کنید که مردم را ندا کنند تا در مسجد جمع شوند « : حضرت فرمود .« پس همه در که چهل ستون داشت جمع شدند و مسجد پر شد . خلیفه از خویشی با خاندان رسول صلی الله علیه و آله و سلم به « : امام جواد علیهالسلام به منبر آمد و خطبه ی بلیغی را بیان نمود و فرمود سبب فقر ایشان ننگ دارد و مردم به او طعنه میزنند و من میخواهم این ننگ را از او بردارم . همه بدانند که ما خاندان عصمت، به دنیا و زخارف آن محتاج نیستیم، ما خود آن را قبول نمیکنیم و الا هر چه میخواهیم برای ما میسر است . 🔹حال ما میخواهیم که امروز به فقرا احسانی بکنیم که کسی مثلش را نکرده باشد .« سپس آن حضرت دست مبارکش را بلند کرده و با اعجازی شگفتانگیز از آستین مبارکش در دامان هر یک از فقرا ،َ هزار دانه به قیمت دینار یا بیشتر انداخت . چون اغنیا و ثروتمندان این جریان عجیب را مشاهده کردند به طمع افتادند و از حضرت تقاضای بخشش نمودند . برای رسیدن این احسان منتظر شوید « : حضرت به آنها فرمود .« پس از ». این احسان ما بر اغنیا است « : سپس آن حضرت قدری از خطبه اش را ادا فرمود، بعد از آن دست مبارکش را بلند کرد و فرمود آستین مبارکش به همه ی اغنیا مثل بار اول مرواریدهای هزار دانه عطا نمود . سپس جماعت قضاة به طمع آمده و از آن حضرت درخواست عطا نمودند و حضرت مثل دفعات قبل مقداری از خطبه ش را ادا فرمود وسپس به هر یک از ایشان مروارید هزار دانه اعطا نمود . خلاصه به همه ی اهل مجلس بخشش نمود تا آنکه ما مَون نیز به طمع افتاد و امام جواد علیهالسلام به او نیز مثل دیگران اعطا نمود، واحدی از آن انعام و بخشش فرو نماند . پس همه بیاختیار حمد و ثنای آن حضرت را به زبان جاری نمودند و در کار او و اعجاز او متحیر شدند و جلالت شا نَ و قرب آن حضرت نزد خداوند متعال بر آنها معلوم گردید و ملقب به جواد گردید و او را جواد نامیدند، چرا که جود حاتم در مقابل جود امام جواد علیهالسلام مانند یک قطره در مقابل اقیانوس بیکرانی میباشد ۸ https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅رفتار سازی سختی « باید همیشه مواظب باشیم که بازیچه بازی های دنیا نشیم . انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودب را آشکار میکند؛ یکی درببینید در اوقات فراغت)مثلا نوروز( اولین کاری که به ذهنتان میآید چیست؟ برخی .» خوشگذرانی و فراغت « دیگری در زمان ،» و فشرررار هوسبازتر میشوند و برخی مهربانتر؛ شما چطور؟ امیرالمومنین)علیه السلام( فرمودند : فراغت برای افراد معمولی زمینة هوسبازی است 9 بعضیها حریصِ بازی هستند. البته دین با سرگرمی مخالف اسررت. آدم دونهمت وقتی بیکار میشررود، بهدنبال لذتهای کم و بیارزب میرود و » کم لذت بردن « و بازی مخالف نیسررت؛ بااینگونه ضمیر خود را نشان میدهد. انسان در اوقات فراغت ما فیالضمیر خودب را بیرون میریزد، اگر در ضمیرب دونهمت و هوسباز باشد و دنبال لذتهای کم باشد، اینجا خودب را نشان میدهد. 🔹در اوقات فراغت، از لذتهای برتر غافل نشررویم و لحظات خود را در غفلت نگذرانیم. بعضرریها در اوقات فراغت، سررراف فعالیتهای ناب و کمیاب )مثل خدمت به دیگران( میروند. مثل شرررهید حسرررین سررررمسرررتی که هر وقت از جبهه برمیگشرررت ، به حفرِ چاه مشرررغول می شد.د ستمزدب رو هم میداد به هم سرب تا در غیابش راحت با شه...بعد از شهادتش افراد زیادی به خونهمون اومده و با گریه میگفتند که حسین شبها میرفته خونهشون ، مشکلاتشون رو حل میکرده و برا رسیردگی به خرانوادههای نیازمند ، باعثِ شادیِ قلبشون میشده... 10 🔸همین ایامی که خیلی از مردم به خوب گذرانی و تفریح و بازی مشغول شدند ، عده ای از جوانان مخلص به سراغ زلزله زدگان عزیز رفتندو با خدمت به این عزیزان دارند برترین لذت ها رو می چشند. اما مشکل اینجا است که امروز برخی از جوانها تو جامعه ما ، فراغت و بازی شده همه شغل و کار شون. از شدت بی کاری نمیدونند چی کار بکنند. مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ )علیه السلام( فرمودند : إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِفَ 11 خداوند از بندگان خوب خواب بی عار و تنبل و بیکار خشمگین میشود. چرا ؟ بخاطر اینکه این ظرفیت جوان میتواند بار بزرگی از اقتصاد جامعه رو به دوب بکشد ، هم خودب فعال میشود و هم به رشد اقتصادی جامعه کمک می کند. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
بعضیها قبول نداشتند، باور نداشتند. آن روزی که صنعت هستهای ،» از دست این جوانها کار برمیآید « نداشتند، اهمّیّت نمیدادند؛ این را که کشور شروع به فعّالیّت کرد و به آن اوجی که همه میدانید رسید، بعضیها بودند -حتّی بعضی از دانشمندان ما، بعضی از نسلهای قدیمی ما- بعضرریها به خود من نامه مینوشررتند و میگفتند نمیتوانید. چرا؟ چون آن ؛» آقا نکنید، فایدهای ندارد، نمیشررود، نمیتوانید « که به ما میگفتند کسانی که د ستاندرکار بودند، همه تقریباً جوان بودند؛ اکثر آنها در سنین حدود سی سال و کمتر از سی سال بودند؛ اینها توانستند. همان امروز در صنایع مختلف، در نانوتکنولو ی، .» بله، اینها واقعاً توان ستند این کار را انجام بدهند « ک سانی که منکر بودند، بعداً اعتراف کردند که ک شور، عمده جوانها ه ستند؛ م شغول کارند، دارند تلاب میکنند و -» هایتِک « در صنایع گوناگون، در صنایع برتر -به قول فرنگیمآبها میتوانند؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . 13 چطور جوان های ما قادر به کاربزرگی مانند انر ی هسته ای بودند. امروز هم قادر هستند. به شرط اینکه بازی کردن و بازیچه بودن رو کنار بگذارند تا کارگردانی کنند عالم رو ... مثل شهید مصطفی احمدی روشن که همکارب میگفت : هفته ای چهار پنج بار بین نطنز و کاشان و تهران می رفت و می آمد .نه یک ماه و دوماه، نه یک سال و دوسال؛ هشت سال کارب همین بود . ساعت چهار صبح می نشست توی ماشین و راه می افتاد . گاهی وقت ها تازه ساعت یازده شب جلسه اب شروع می شد . بعد از آن راه می افتاد و می آمد سمت تهران، هفت صبح توی تهران جلسه داشت .خستگی نمی شناخت. به قول بچه ها لودری کار می کرد . یک بار حساب کردم، مصطفی شاید این مدت بیشتر از پانصدهزار کیلومتر رفته و آمده؛ ده برابر دور کره ی زمین . باید قدر جوانی و جوانهایمان رو بدونیم و برای سرفرازی ک شورمان از تمام ظرفیت جوان ک شورمان ا ستفاده کنیم تا ان شا الله م شکلات اقتصادی کشور نیز مانند دیگر مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم ، مرتفع شود...
✅مقام معظم رهبری در بیانات نوروز خود با زائران رضوی فرمودند : یکی از ظرفیّت )های پی شرفت اقتصادی کشور(جوانان دانش آموخته ی ما ا ست؛ این خیلی مهم ا ست. ما ده میلیون ]نفر[ در ک شور جوانان فارق التّحصیل دانشگاهی داریم؛ بیش از چهار میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل داریم؛ یعنی 23 برابر اوّل انقلاب. اوّل انقلاب ما 170 یا1۸0 هزار دانشجو دا شتیم؛ امروز بیش از چهار میلیون دانشجو داریم؛ یعنی 23 برابر آن روز دانشجو هستند؛ این یک ظرفیّت بسیار مهمّی ا ست برای ک شور. غیر از جوانان دان شجو، جوانانی که در حوزههای علمیّه م شغول تح صیلند یا جوانانی که در میدانهای عملی م شغول کار هستند تعدادشان بسیار زیاد است؛ اینها تواناییهای زیادی دارند و میتوانند در علم، در صنعت، در امور تجربی و در تربیت نقشآفرینی کنند. ما از اینها استفادهی درستی نکردهایم؛ امروز هم مت سَّفانه استفادهی درستی نمیکنیم. اینکه بنده اصرار دارم که جوانها هر جایی که دستشان میرسد خودشان کار کنند، اقدام کنند، ت سَیس کنند، ابتکار کنند بهخاطر این است. یک برنامهریزیِ جامعی لازم است در کشور انجام بگیرد فقط مخصوص کارهای فرهنگی نیست، در ،» آتش به اختیار « برای استفاده از این مجموعهی جوانی که ما در کشور داریم. اینکه ما گفتیم همهی زمینه هایی که برای پیشرفت کشور مؤثّر است جوانها میتوانند نقشآفرینی کنند. این یکی از امکانات ما است .12 یعنی ما باید کار و فعالیت و رهایی از بازیچه شدن رو در جامعه مون فرهنگ کنیم. این ظرفیت عظیم جوان اگر در ک شور ما فعال ب شوند ، میتوانیم حرکت های بزرگی رو در اقتصرراد مقاومتی داشررته باشرریم. بیاید برای احیای کالای ایرانی فعالیت های اقتصررادی متنوعی رو راه بندازیم. شاید برخی بگویند مسئولین ما اول باید اقدام کنند. ولی باور کنید اگه جوانان رزمنده و شهید ما در دفاع مقدس می خواستند منتظر مسئولین مملکت بمانند کشوری به نام ایران امروز باقی نمی ماند. جوانان ما جلوتر از مسئولین به فرمان امام خویش وارد میدان شدند و جنگ رو به نفع ایران اسلامی به پایان رساندند. درآن دوران جوانانی پیدا شدند که دوست نداشتند بازیچه بازی های دنیایی شوند، از همه بازی های دنیا دست کشیدند و توانستند در مقام تمام دنیا بایستند و دنیا رو کارگردانی کردند. اگه در دوران هسته ای هم ما تونستیم قدم های بزرگی برداریم ، بخاطر جوانان کارگردانی بود که کاری به مسئولین نداشتند و آتش به اختیار عمل کردند. همکار شهید احمدی روشن تعریف میکند که : قرارداد بستیم که دستگاهی وارد کنم. مصطفی آن زمان مامور خرید بود. همکارهایش باورشان نمی شد کسی بتواند این دستگاه را بیاورد؛ ولی من آوردم . از شش کشور ردب کردم؛ هربار با یک اسم . بردم سایت، تستش کردم. مشکلی نداشت . یک هفته بعد رفتم نصبش کنم، روشن کردم ولی کار نکرد. همه جای دستگاه را چک کردم، ولی نمی فهمیدم مشکل از کجا است. معلوم بود یکی بهش دست زده . مصطفی چرا اینطوری شد؟ « مصطفی ساعت به ساعت زنگ می زد. می گفتم » نگران نباب، درستش « می گفت می کنم .» این را که می گفت، آرام می شدم . دو روز لنگ دستگاه بودم داشتم دیوانه می شدم. بخشی که باید دستگاه را تحویل می گرفت، این دستگاه مشکل دارد، ما تحویل نمی گیریم « مدام می گفت .» همه مشخصات فنی دستگاه درست بود، ولی جرات نمی کردند تائیدب کنند . برو ببین کابل ها دست نزده باشن « تلفنم زنگ خورد. مصطفی بود، گفت .» به ذهن خودم نرسیده بود . حدسش درست بود، جای فازها را عوض کرده بودند . قاطی کردم. به شان توپیدم . این بنده خدا رفته با جونش بازی « مصطفی هم پشتم درآمد. دادو بیداد می کرد،میگفت کرده و این دستگاه رو آورده؛ اون وقت شما قبول نمی کنید؟ » 12 1 / 1 / 97 امروز هم باید جوانان ما جلوتر از مسرئولین به فرمان امام خود آتش به اختیار وارد فعالیت اقتصرادی و تولید کالای ایرانی شروند تا اقتصراد مملکت از این مشکلات نجات پیدا کند. نباید به بی توجهی ها و قدرنشناسی های مسئولین توجه کرد. باید در این راه جهاد کرد. ایشان درباره اهمیت این فعالیت ها فرمودند: جوانان ما هم باید از کار خسته نشوند، از ابتکار خسته نشوند، از بعضی از قدرنشناسیها دلسرد نشوند. بعضی جوانها به ما شکایت میکنند که خیلی خب، دلسرد نباید بشوند؛ باید دنبال کنند کار ؛» ما این کار را کردیم یا میتوانستیم بکنیم یا میتوانیم بکنیم؛ ]امّا[ به ما اعتنائی نمیشود « را، ابتکار را؛ مسئول هم وظیفه دارد، خود جوان هم وظیفه دارد؛ وجود اینهمه جوان در کشور، یک ظرفیّت مهمّی است؛ بعضی از مسئولین ما، در طول زمانها، به این اهمّیّتی نمیدادند؛ بعضیها این را باور
سوره 29. عنكبوت آيه 7 👇👇 وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِى كَانُوا يَعْمَلُونَ ترجمه و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، قطعاً لغزشهاى آنان را مىپوشانیم، و بى شك بهتر از آنچه عمل مىكردهاند پاداششان مىدهیم. نکته ها از بهترین نمونههاى جهاد كه در آیهى قبل خواندیم، ایمان و عمل صالح است كه در این آیه عنوان شده است. پيام ها 1- انسان براى دریافت پاداشهاى الهى، به ایمان و عمل صالح، هر دو نیازمند است. «آمنوا و عملوا الصّالحات» 2- مؤمنان از لغزش و گناه به دور نیستند. «و الّذین آمنوا... لنكفّرن عنهم سیئاتهم» 3- پاداش الهى، تنها عفو گناهان گذشته نیست، بلكه دریافت بهترین پاداش نیز هست. «لنكفّرن عنهم سیئاتهم و لنجزینّهم» 4- دریافت پاداش پس از پاك شدن از گناهان است. «لنكفّرن... لنجزینّهم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْناً وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَآ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكْم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ✔️ترجمه و به انسان سفارش كردیم كه به پدر و مادر خود نیكى كند، و اگر آن دو كوشیدند تا چیزى را كه بدان علم ندارى شریك من سازى، از ایشان اطاعت مكن، سرانجامِ شما به سوى من است، پس شما را از (حقیقت) آنچه انجام مىدادید آگاه خواهم ساخت. ✔️پيام ها 1- نیكى به والدین یك امر انسانى است، نه فقط ایمانى. «و وصّینا الانسان» 2- احسان و نیكى به والدین، بدون قید و شرط است. «حُسناً» (شرطِ نژادى، سِنّى، منطقهاى، علمى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و ایمانى ندارد، حتّى اگر كافر و مشرك باشند، باید احسان كرد.) 3- والدین منحرف براى انحراف فرزندان، كوشش مىكنند. «جاهداك» 4- از احترامِ دیگران، سوء استفاده نكنیم. (والدین نباید به خاطر احترامگزارى فرزندانشان، آنان را به شرك دعوت كنند.) «و اِن جاهداك» 5 - فرزندان، باید قدرت انتخاب تفكّر صحیح را داشته باشند. «جاهداك لتشرك بى... فلا تطعهما» 6- شرك، برهان و استدلال علمى ندارد. «ما لیس لك به علم» 7- در مسأله توحید وشرك، با هیچ كس كنار نیاییم و سازش نكنیم. «فلا تطعهما» 8 - احسان به والدین، مطلق و همیشگى است؛ امّا اطاعت از والدین، مشروط به آن است كه انسان را از خدا دور نكنند. «فلا تطعهما» 9- ایمان به معاد، ضامن اجراى توصیههاى الهى است. «وصّینا... الّى مرجعكم» 10- خداوند به همهى كارهاى انسان آگاه است. «فاُنبّئكم بما كنتم تعملون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 9 👇👇👇 وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِى الصَّالِحِينَ ترجمه و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، بى شك آنان را در زمرهى شایستگان در مىآوریم. ✔️نکته ها مراد از مؤمنان در این آیه، با توجّه به آیهى گذشته، فرزندانى هستند كه تحت سلطهى والدین، به شرك دعوت مىشوند، كه اگر مقاومت كنند و براى حفظ ایمان خود از خانه و منطقه آواره شوند، هرچند دورى از پدر و مادر براى آنان سخت است؛ امّا خداوند در عوض، در روز قیامت آنان را در زمرهى صالحان وارد خواهد كرد.(110) در دو آیهى قبل بیان شد كه پاداش ایمان و عمل صالح، پوشیده شدن گناهان و دریافت جزاى نیكوست. در این آیه مىفرماید: كسانى كه اهل ایمان و عمل صالح باشند، در زمرهى افراد صالح نیز قرار مىگیرند. در آیهى دیگر مىخوانیم: ملحق شدن به صالحان، از جمله دعاهاى حضرت ابراهیم و حضرت یوسف است. «الحقنى بالصّالحین»(111)110) تفسیر المیزان. 111) یوسف، 101 و شعراء، 83. ✔️پيام ها 1- ایمان از عمل جدا نیست. «آمنوا و عملوا» 2- صِرف كار نیك، انسان را در زمرهى نیكوكاران قرار نمىدهد. كار نیكى كه از ایمان به خدا برخیزد ارزشمند است. «آمنوا... لندخلنّهم فى الصالحین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 10 👇👇👇👇👇 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَآ أُوذِىَ فِى اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَآءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِى صُدُورِ الْعَالَمِينَ ترجمه و برخى از مردم (به زبان) مىگویند: به خداوند ایمان آوردهایم، پس هرگاه در راه خدا آزار ببینند، اذیّت و آزار مردم را به عنوان عذاب خداوند قرار مىدهند، و اگر از جانب پروردگارت یارى و پیروزى رسد، با تأكید مىگویند: ما با شما بودیم. آیا (نمىدانند كه هیچ كس از) خدا به آنچه در دلهاى جهانیان مىگذرد، آگاهتر نیست؟ ✔️نکته ها ظاهراً مراد از «العالمین» هر موجود باشعور از جنّ، ملك و انسان است.(112) در اوّلین آیهى این سوره خواندیم كه گمان نكنید بدون آزمایش، اظهار ایمان شما را مىپذیریم. «أحسب النّاس أن یتركوا ...» این آیه یكى از نمونههاى آزمایش را بیان مىكند.112) تفسیر المیزان. ✔️پيام ها 1- اظهار ایمان برخى از مردم، زبانى است، نه قلبى. «و مِن الناس مَن یقول آمنّا» 2- گاهى ایمان، اذیّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه باید تحمّل كرد. «آمنّا - اوذى فى اللَّه» 3- مؤمن، مقاوم است. «ولنصبرنّ على ما اذیتمونا»(113) ولى منافق، ناپایدار است. «فاذا اوذى ... جعل...» 4- ایمان واقعى در هنگام سختىها روشن مىشود. «فاذا اوذى فى اللَّه» حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «فى تقلّب الاحوال علم جواهر الرّجال»(114) در فراز و نشیبها و حالات گوناگون، جوهرهى انسان آشكار مىشود. 5 - منافق، فرصتطلب است و به هنگام پیروزى خود را مؤمن مىداند، و در گرفتن مزایا، اصرار مىورزد. «لیقولنّ انّا كنّا معكم» 6- تظاهر و نهانكارى سودى ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أولیس اللَّه باعلم بما فى صدور العالمین»113) ابراهیم، 12 . 114) نهجالبلاغه، حكمت 217. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 11 👇👇👇 وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ ترجمه و قطعاً خدا كسانى را كه ایمان آورده مىشناسد، و منافقان را (نیز) مىشناسد. ✔️نکته ها در آیهى قبل ذكر شد كه منافقان با تأكید، همگامى خود را با مؤمنان و تودهى مردم بیان مىكردند، «انّا كنّا معكم»، در این آیه، خداوند نیز با تأكید مىفرماید: من همه را مىشناسم. «ولیعلمنّ اللّه» با اینكه خداوند به درون همه آگاه است و مؤمن و منافق را مىشناسد؛ امّا با فتنه و آزمایش آنان را از یكدیگر تمییز مىدهد.(115)115) تفسیر المیزان. ✔️پيام ها 1- ایمان به علم الهى، عامل دست برداشتن از نفاق است. «و لیعلمنّ المنافقین» 2- مؤمنان واقعى و دروغین را تنها خدا مىشناسد. «و لیعلمنّ اللّه الّذین آمنوا و لیعلمنّ المنافقین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 12 👇👇👇👇👇 وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ آمَنُواْ اتَّبِعُواْ سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَ مَا هُم بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُمْ مِّن شَىْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ✔️ترجمه و كسانى كه كافر شدهاند، به كسانى كه ایمان آوردند گفتند: شما راه ما را پیروى كنید، (اگر گناهى داشته باشد) ما گناهان شما را بر عهده مىگیریم. در حالى كه چیزى از گناهانشان را عهدهدار نیستند؛ قطعاً آنان دروغگویانند. ✔️نکته ها منحرفان براى دعوت و تشویق دیگران به كار خلاف مىگویند: اگر این كار گناهى دارد به گردن ما. در حالىكه هیچكس نمىتواند گناه دیگرى را به عهده بگیرد. «و لْنَحمل خطایاكم و ما هم بحاملین» شاید بتوان گفت: كفّار كه علاقه دارند مردم از ایمانشان دست بردارند. «وَدَّ كثیرٌ من اهل الكتاب لو یَرُدّونَكم من بعد ایمانكم كُفّارا»(116)، كار خود را در چند مرحله انجام مىدهند: الف: با آزار مؤمنان، مانع ایمان آوردن آنان مىشوند. «یصدّون عن سبیل اللَّه»(117) ب: جنگ به راه مىاندازند. «لا یزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم اِن استطاعوا»(118) ج: مىگویند: شما لااقل در عمل پیرو ما باشید. «اتّبعوا سبیلنا» كه اگر چنین نمودید، دیگر آزار و اذیّتى نمىشوید و ما تمام مسئولیّت ارتداد شما را بر عهده مىگیریم. «و لْنَحمل خطایاكم» د: اگر به هیچ یك از كارهاى فوق موفّق نشدند، دوست دارند حداقل با آنان مداهنه و سازش كنید. «ودّوا لو تدهن فیدهنون»(119)116) بقره، 109 . 117) حج، 25 و اعراف، 45 . 118) بقره، 217 . 119) قلم، 9. ✔️پيام ها 1- دشمنان، از شما دست بر نمىدارند و اهداف خود را تبلیغ مىكنند. (مسلمانان هم گرفتار شكنجه و آزار جسمى كفّار بودند، «فتنة الناس» و هم مورد تهاجم فرهنگى، تبلیغاتى و روانى آنان.) «و قال الّذین كفروا للّذین آمنوا اتّبعوا سبیلنا» 2- ارتداد و بازگشت به كفر، گناه بزرگى است كه كفّار ادّعا مىكنند جبران مىكنند. «و لْنَحمل خطایاكم» 3- در جهانبینى اسلام، هیچكس بار كسى را به دوش نمىكشد. «و لا تزر وازرة وزر اُخرى»(120) ولى در تفكّر دیگران چنین نیست. «و لْنَحمل خطایاكم» (هنوز كلیسا، گناهان دیگران را مىخرد!) 4- وعدههاى كفّار و شیطان، تو خالى و بىاساس است. «و ماهم بحاملین» (شیطان نیز به انسان دستور مىدهد كفر ورزد، ولى بعد از كفر ورزیدن، او را رها مىكند. «اذ قال للانسان اكفر فلمّا كفر قال انّى برىٌ منك»(121))120) انعام، 164 . 121) حشر، 16 . 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 13 👇👇 وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْئَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ✔️ترجمه بى شك آنان هم بار (خطاى) خودشان و (هم) بارهاى دیگر را با بار خود بر دوش خواهند كشید، و مسلّماً در روز قیامت از آنچه به دروغ مىبافتند بازخواست خواهند شد. ✔️نکته ها سؤال: چگونه در آیه قبل فرمود: كسى بار گناه دیگرى را حمل نمىكند و در این آیه مىفرماید: گمراه كنندگان، بار گناه دیگرى را حمل مىكنند؟! پاسخ: آیه اول در جواب كفّارى بود كه به مسلمانان مىگفتند: شما از ما پیروى كنید، گناه شما به گردن ما و شما هیچ مسئولیّتى ندارید، خداوند فرمود: این چنین نیست و هر كس مسئول گناهان خود است؛ امّا این آیه مىفرماید: فرد اغفال شده مسئول كار خود است؛ ولى اغفالكننده علاوه بر مسئولیّت كار خود، مسئول گناهان اغفال شدگان نیز هست، بدون آنكه چیزى از گناه اغفال شده كم شود. در تفاسیر درّالمنثور و نمونه روایات متعدّدى آمده است كه هركس در كار خوب یا بدى راه را براى دیگران باز كند، علاوه بر پاداش یا كیفرى كه به هریك از عمل كنندگان و پویندگان آن راه مىدهند، پاداش یا كیفرى نیز به راهنما، مؤسّس و پایهگذار آن مىدهند. ✔️پيام ها 1- منحرف كنندگان، بار منحرف شدگان را نیز بر دوش مىكشند. «اثقالاً مع اثقالهم» 2- منحرف كردن دیگران، بار سنگینى را بر دوش انسان مىگذارد. «اثقالا» 3- بار گناه سنگین است. «اثقالهم» 4- دروغ بستن بستن به خدا و پیامبر، روش كفّار است. «كانوا یفترون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
جلسه چهارم تفسیر منزل حاج سیدرضا سیدی 4مرداد98 صفحه 373 و 4
جلسه پنجم تفسیر منزل آقای عطار 11مرداد98 صفحه 374 و 5👇👇👇 ✅با قران و اهلبیت ⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 184-186 👇👇 وَاتَّقُواْ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ وَمَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ ✔️ترجمه و از خدایى كه شما و اقوام پیشین را آفریده پروا كنید. مردم (به جاى قبول شعیب) گفتند: 👈تو قطعاً از سحرشدگانى. و تو جز بشرى مثل ما نیستى، و ما تو را از دروغگویان مىپنداریم. ✔️نکته ها كلمه ى «جِبِلّ» به معناى امّت و جماعت است، چنانكه آیه 62 سوره یس مىفرماید: «و لقد اضلّ منكم جبلاّ كثیراً» شیطان گروه زیادى از شما را گمراه كرد. چون كلمه ى «جَبَل» به معناى كوه و «جِبلّى» به معناى فطرى است، به اقوام و نسلهایى كه قدیمى هستند یا خلق و خوى فطرى دارند و مثل كوه استوارند، «جِبِلّى» گفته مىشود. ✔️پيام ها 1- كسى كه انسان را ، شایسته ى احترام است و باید از او پروا كرد. «واتّقوا الّذى خلقكم» 2- تقوا و ایمان، مانع اقتصادى است. آنكه شما را آفرید، رزق شما را هم مىدهد. «و اتّقوا الّذى خلقكم» (با توجّه به آیات قبل دربارهى كم فروشى)☘️ 3- به آداب و رسوم فاسد نیاكان، تكیه نكنیم كه همه مخلوق خدا هستیم و باید مطیع او باشیم. «خلقكم و الجبلّة الاوّلین» 4- ، اهرم كسانى است كه منطق ندارند. «قالوا انّما انت من المسحّرین»🌴 5 - خلافكار، خلاف خود را مىكند. (به جاى اقرار به اشتباه و لجاجت خود، انبیا را سحر شده مىداند). «انت من المسحّرین»🌱 ✅با قران و اهلبیت ⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 187-191 👇👇 فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفاً مِّنَ السَّمَآءِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ قَالَ رَبِّى أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس اگر تو از راستگویانى، پارههایى از آسمان را بر سر ما بیفكن! (شعیب) گفت: پروردگار من به آنچه انجام مىدهید آگاهتر است. پس شعیب را تكذیب كردند و عذاب روز ابر (آتشبار) آنان را فراگرفت. البتّه آن روز بزرگ و هولناكى است. بىشك در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و البتّه پروردگارت همان تواناى مهربان است. ✔️نکته ها كلمه ى «كِسَف» كه بار در قرآن آمده، جمع «كسفة» به معناى قطعه است و در اینجا مراد پارهاى از ابر است. و مراد از «عذاب یوم الظلّة»، یا عذاب در روزى است كه مردم از شدّت گرما زیر سایبانها پناه برده بودند، یا روزى كه ابرى بر سرشان سایهافكنده بود. در چگونگى عذاب قوم چند تعبیر آمده است: یك جا مىفرماید: با نابود شدند.(53) در جاى دیگر مىفرماید: با صیحه عذاب شدند.(54) و در اینجا مسأله ى ابر مطرح است. هر سه مطلب، با هم قابل جمع است كه از ابرِ سیاهى رعد و صیحهاى برخیزد و لرزه بر جان آنان بیفتد یا با ایجاد زلزلهاى همزمان، نابود شوند؛ و شاید زلزله مربوط به اصحاب مَدیَن و ابر سیاه مربوط به اصحاب اَیكه باشد، چون حضرت شعیب بر هر دو مبعوث بود و در سوره ى اعراف، رسالت بر قوم مدین مطرح شده است كه آنان با زلزله نابود شدند، ولى در این سوره از رسالت بر اصحاب ایكه یاد شده است. 53) اعراف، 89. 54) هود، 96. ✔️پيام ها 1- خواسته وتقاضاى سنگدلان نیز خشن است. «اِسقط علینا كِسَفاً من السماء» 2- با مقاومت رهبران حقّ، مخالفان از شعارهاى تند خود عقب نشینى مىكنند. قوم شعیب اوّل او را سحر شده و دروغگو خواندند، سپس گفتند: اگر از راستگویانى. «انّما انت من المسحّرین» به «ان كنت من الصادقین» تبدیل مىشود. 3- در شیوهى تبلیغ وارشاد، لازم نیست بر طبق تمایلات و خواسته هاى مخالفان عمل شود. «قال ربّى اعلم...» (آنان سقوط قطعاتى از آسمان را درخواست مىكردند، امّا پیامبر پاسخ مىدهد: خداوند آگاهتر است) 4- یاد خدا وتوكّل بر او، بهترین پشتوانه در برابر خرافات است. «قال ربّىاعلم...» 5 - ما به دست خود ماست. «فكذّبوه فأخذهم ...»🌴 6- خداوند، انبیا را حمایت و مخالفانشان را نابود مىكند. «فكذّبوه فأخذهم»🌱 7- حبّ دنیا و رسیدن به ، انسان را به سركشى در برابر انبیا وادار مىكند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم - فكذّبوه»☘️ 8 - هدف قرآن از نقل تاریخ، آموزى است، نه داستانسرایى. «لآیةً» 9- اكثر مردم در خط حقّ قرار نمىگیرند. «و ما كان اكثرهم مؤمنین» 10- مربّى باید همراه با قدرت، عطوفت نیز داشته باشد. «لهو العزیز الرّحیم» 11- همان خداوندى كه شعیب را حمایت و مخالفان او را هلاك كرد، پروردگار تو نیز هست. «اِنّ ربّك لهو العزیز الرّحیم» (بیان تاریخ امثال حضرت شعیب، هم مایه ى دلدارى و تسلّى پیامبر است و هم تهدیدى براى كفّار و دشمنان) 12- هلاكت مخالفان انبیا، نمودى از عزّت و قدرت الهى است، همان گونه كه مهلتى كه به آنان داده مىشود نمودى از رحمت اوست. «العزیز الرّحیم» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 192-196 👇👇 وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ وَإِنَّهُ لَفِى زُبُرِ الْأَوَّلِينَ ✔️ترجمه والبتّه این (قرآن) فرستاده پروردگار جهانیان است. (كه جبرئیل) فرشته ى امین الهى آن را فرو آورده است بر دل تو، تا از هشداردهندگان باشى. (این قرآن) به زبان عربى روشن (نازل شده) و همانا (خبر) آن در كتابهاى (آسمانى) پیشین آمده است. ✔️نکته ها «زُبُر» از واژهى «زَبر» به معناى نوشتن و جمع «زبور» به معناى كتاب است. قرآن را ننگریم، زیرا:👇 الف: سر ى آن، «ربّ العالمین» است. ب: ى آن، «روح الامین» است. ج: آن، قلب پاك پیامبرصلى الله علیه وآله «قلبك» است. د: آن، بیدارى مردم «المنذرین» است. ه: زبان آن، و بلیغ «عربىّ مبین» است. و: بشارت آن، در كتابهاى پیشینیان، «زُبُر الاوّلین» است. حضرت اسماعیل، هود، صالح و شعیب علیهم السلام، به زبان سخن مىگفتهاند.(55) فرشته ى وحى داراى چند نام است: روح الامین، روح القدس، شدیدالقوى، رسولٌ كریم و جبرئیل. دلیل این كه به جبرئیل «روح» گفته شده، یا به خاطر آن است كه دین و روح مردم به واسطه ى او زنده شده، یا خودش موجودى روحانى است. 55) تفسیر منهج الصّادقین. ✔️پيام ها 1- قرآن وحى الهى است، نه شنیده ها وبافته هاى پیامبر. «اِنّه لتنزیل» 2- قرآن از دنیاى غیب به دنیاى شهود نازل شده است. «لتنزیل ربّ العالمین» 3- كسى كه وحى مىفرستد، همانى است كه تمام هستى را اداره و تربیت مىكند. (قوانین آسمانى با نظام آفرینش هماهنگ است) «لتنزیل ربّ العالمین» 4- نزول وحى، وسیله ى رشد واز شئون ربوبیّت است. «لتنزیل ربّ العالمین»☘️ 5 - سنّت الهى به استخدام واسطه هاست. «نَزَل به الرّوح الامین» 6- وحى الهى بدون كم و كاست نازل شده است. «نَزَل به الرّوح الامین» 7- قلب، مركز دریافت حقایق است. «على قلبك » 8 - تا از عمق جان چیزى را باور نداشته باشیم، نمىتوانیم هشدار جدّى بدهیم. «على قلبك لتكون من المنذرین»🌱 9- سنّت خداوند، فرستادن پیامبران براى انذار و هشدار است. «من المنذرین» 10- درمان غافل، با انذار وهشدار است. «من المنذرین» در قرآن، انذار بیشتر از بشارت آمده است.☘️ 11- تبلیغ باید روشن و با زبان مردم باشد. «عربىّ مبین» 12- بشارتِ قرآن، در كتب آسمانى پیشین آمده است. «زُبرالاوّلین» چنانكه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یجدونه مكتوباً فى التوراة والانجیل»(56) 13- در برنامه ریزى و مدیریّت، زمینه را براى رشد و هدایت و فعالیّت آیندگان فراهم سازید. «زُبرالاوّلین» 14- مضمون و محتواى قرآن، در كتابهاى آسمانى پیشین بوده، ولى الفاظ آن بر قلب مبارك رسول خداصلى الله علیه وآله نازل شده است. «زُبرالاوّلین» 56) اعراف، 175. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 197-199 👇👇👇 أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَآؤُاْ بَنِى إِسْرَآءِيلَ وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُواْ بِهِ مُؤْمِنِينَ ✔️ترجمه آیااین كه علماى بنىاسرائیل از آن (قرآن) اطلاع دارند، براى آنان (مشركان عرب) نشانهاى (بر صحّت آن) نیست؟ (بر فرض) اگر ما قرآن را بر بعضى غیر عربها نازل مىكردیم. پس او آن را برایشان مىخواند، عربها به آن ایمان نمىآوردند. ✔️نکته ها امام صادق علیه السلام فرمودند: ارزش و فضیلت غیر عرب این است كه آنان به سوى قرآنى كه به زبان عربى است گرایش پیدا كردند، ولى اگر قرآن به زبان غیر عربى بود، بعضى ایمان نمىآوردند.(57) 57) تفسیر كنزالدقائق. 🔹پيام ها 1- عذرِ جاهلِ مقصّر، پذیرفته نیست. «أولم یكن لهم آیة» شما كه از علماى خود نمىپرسید، سزاوار توبیخ و سرزنش هستید. 2- علماى بنى اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. «یعلمه علماء بنىاسرائیل» 3- در تبلیغ و تربیت، به احساسات و زبان ملّى مخاطب توجّه كنید. «لو نزّلناه على بعض الاعجمین...»🌱 4- تعصّب و نژادپرستى، مانع حقّ پذیرى است. «لو نزّلناه - ما كانوا به مؤمنین»☘️☘️ 5 - تعصّب و ملیّت گرایى در قوم عرب زیاد است. «لو نزّلناه... ما كانوا به مؤمنین» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 200-206 👇👇 كَذَ لِكَ سَلَكْنَاهُ فِى قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَايَشْعُرُونَ فَيَقُولُواْ هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ أَفَرَأَيْتَ إِن مَّتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ ثُمَّ جَآءَهُم مَّا كَانُواْ يُوعَدُونَ ✔️ترجمه ما این گونه قرآن را (با بیانى رسا وروشن) در دلهاى گناهكاران عبور دادیم، (ولى آنان) ایمان نمىآورند، مگر آنكه عذاب دردناك را مشاهده كنند. كه ناگهان و در حالى كه آگاه نباشند به سراغشان آید. پس گویند: آیا به ما مهلتى (براى توبه وجبران) داده خواهد شد؟ آیا نسبت به نزول عذاب ما عجله دارند (كه مىپرسند قهر خدا چه زمانى است)؟ آیا دیدى كه اگر سالها هم آنان را (از نعمتهاى خود) برخوردار كنیم، آنگاه عذاب موعود به آنها خواهد رسید. ✔️نکته ها در روایات مىخوانیم: رسول خداصلى الله علیه وآله در دیدند كه بنى امیّه از منبرش بالا مىروند و مردم را منحرف مىكنند، چون از خواب برخاستند غمگین بودند، در این وقت جبرئیل این آیات را آورد: «أفراَیت اِن متّعناهم سِنین. ثمّ جائهم ما كانوا یُوعدون»(58)🌴 58) تفسیر المیزان. ✔️پيام ها 1- خداوند حتّى با كفّار اتمام حجّت مىكند و قرآن را بر آنان عرضه مىكند و بر دلشان عبور مىدهد. «سَلَكناه» 2- اگر قابلیّت نباشد، قرآن هم كارساز نیست. «سَلكناه فى قلوبالمجرمین لایؤمنون» 3- جرم و گناه، زمینه ى هدایت را در انسان محو مىكند. «المجرمین لایؤمنون»🌱 4- همان گونه كه اگر قرآن به زبان اعجمى نازل مىگردید، عربهاى مشرك مكّه ایمان نمىآوردند، اكنون هم كه به زبان عربى روشن نازل ومطالب آن بر دل آنان وارد مىشود، باز هم ایمان نمىآورند. «لا یؤمنون به» 5 - ایمان در لحظه ى اضطرار سودى ندارد. «لا یؤمنون به حتّى یَروا العذاب»☘️ 6- به مهلت دادن خداوند مغرور نشویم، زیرا مرگ و عذاب الهى به صورت ناگهانى مىآید. «فیأتیهم بَغتَةً» 7- مجرم، در لحظه ى مرگ تقاضاى مهلت دارد.«هل نحن مُنظَرون» 8 - روزى وجدانهاى خفته بیدار خواهد شد. «هل نحن مُنظَرون»🌱 9- كسانى كه در دیدن عذاب الهى عجله دارند، روزى براى در امان بودن از عذاب، مهلت خواهند خواست. «مُنظَرون - یستعجلون» 10- مهلت براى سیه دلان سودى ندارد. «مَتّعناهم سِنین... جائهم ما كانوا یوعدون» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃