تحول_اقتصادی_شب_هفتم_محرم_دلویی_محرم۹۹.mp3
25.83M
باسمه تعالی
شب هفتم دلویی
🍃تحول اقتصادی
1-تحول روحی؛ شرط لازم برای تحول اقتصادی، اجتماعی، سیاسی
❇️ یعنی حالات درونی ما، در حالات بیرونی ما تأثیرگذار هست؛
❇️ یعنی اگر تحول #اقتصادی میخواهیم، اگر تحول #اجتماعی میخواهیم، اگر تحول #سیاسی میخواهیم،
❇️ اول باید درون #خودمان یک #تحولی ایجاد کنیم.
2-ما برای #خودسازی، #جامعه پردازی، #تمدن سازی، نیاز به #تحول_روحی داریم.
3- جمعی یا جامعه ای که #موانع تحول روحی (ترس-راحت طلبی....)را در درون خودشان بر #طرف نکرده باشند، نمیتوانند تحول اقتصادی، تحول اجتماعی یا حتی تحول سیاسی پدید بیاورند.
❇️حال یک جامعه بهتر یا بدتر نمیشود مگر اینکه حال #جانها بهتر یا بدتر شود.
مثلا اگر جامعۀ اهل #راحت طلبی شد، خب اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییر نمیکند.
❇️ملت #تنبلی پیشه کردند، اگر ملتی دنبال راحت طلبی بودند، نباید #توقع داشت که تحول اقتصادی اتفاق بیافتد.
#منبر_مجازی
#حجت_الاسلام_فاطمی
#گناباد_دلویی
@a_fatemi24
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سیر بحث شب هشتم محرم:
➖عدالت و مبارزه با فساد به عنوان اصلی ترین شاخص تحول اجتماعی هست .
➖بیعدالتی در نظام اسلامی ساختاری و سیستمی نیست؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی بنا دارد علیه ظلم و بیعدالتی اقدام عملی انجام دهد.
➖بله برخی عناصر فاسد وجود دارند. کما اینکه در حاکمیت امیرالمؤمنین هم عناصر فاسد وجود داشت.
✍️دو گام اساسی برای تحول اجتماعی عبارت است از
1. احساس
مسئولیت مردم و نخبگان نسبت به عدالت و مطالبه گری عدالت از مسئولان. و اینکه امام حسین
در خطبه منا از نخبگان جامعه خواست تا نسبت به فساد و فقر و تبعیض سکوت نکنند.
2 . شکل گیری شبکه ملی #مطالبه گران از بین جوانان.
شب هشتم جلسه به یاد شهدا برگزارشد
@fatemi24
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اطاعت🔻
✍ در زیارتنامه #حضرت_عباس (ع) که از امام صادق (ع) وارد شده، این جملات رو میخونیم:👇
⚡️ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ..
⚡️ الْمُطِيعُ لِلهِ وَ لِرَسُولِهِ..
⚡️ وَ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ..
⚡️ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ..
✋ سلام بر تو ای بنده صالحِ خدا.☺️
✋ سلام بر تو که مطیع خدا و رسولش هستی.
✋ سلام بر تو که پیرو امیرمؤمنان و حسن و حسین هستی.
✅️ یعنی #اطاعت، شرطِ اوّلِ عباس شدن است.👌
همه بلدند اظهار نظر کنند..🗣
❌ امّا اگر در نهایت، منجر به اطاعتِ محض نشه، هیچ ارزشی نداره.
👈 اطاعت، اطاعت، اطاعت.
هنرِ #حضرت_عباس اینه:👇
🌴 الْمُطِيعُ لِلهِ وَ لِرَسُولِهِ.🌴
بعضیها هستند در برابر حرف خدا و پیغمبر هم میایستند.😱
بهش میگی:
👈 خدا گفته فلان کار و بکن، یا فلان کار و نکن.
میگه:
برای چی⁉️ دلیلش چیه⁉️
آخه
برادرم❗️ خواهرم❗️
مگه قراره که ما همه چی رو بدونیم؟!
👈 همین که خدا و پیغمبر گفتند کافیه. ما باید #اطاعت داشته باشیم.✔
✅️ #حضرت_عباس وقتی امامش بهش حرفی میزد، هی سوال نمیکرد برای چی؟! چرا؟!
👈 فقط #اطاعت.
⁉️ اونوقت میدونی ثمرهی این اطاعتِ محض در برابر خدا و پیغمبر چیه؟!
✍ خدا در قرآن میفرماید، اگر از خدا و پیغمبر #اطاعت کنید، قیامت با چهار گروه همنشین هستید:
👈 انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین.😍
وَ مَنْ یُطِعِ اللّٰهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّٰهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدٰاءِ وَ الصّٰالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولٰئِکَ رَفِیقاً (نساء/۶۹)
💢 کسانی که از خدا و رسولِ خدا اطاعت میکنند، در روز قیامت همنشین کسانی خواهند بود که خدا نعمتِ خود را بر آنها تمام کرده است:
👈 یعنی پیامبران و صدّیقان و شهداء و صالحین.
و اینان همنشینان و رفقای خوبی هستند.
✅️ حالا انتخاب با ماست.
👌 اگر میخوایم با این چهار گروه همنشین بشیم، که خدا دربارهشون میفرماید رفقای خوبی هستند (حَسُنَ أُولٰئِکَ رَفِیقاً)❤️
فقط یک راه☝️ وجود دارد: #اطاعت.
شب تاسوعا👆
ای حرمت قبلة حاجات ما یاد تو تسبیح ومناجات ما
تاج شهیدان همه عالمی دست علی ماه بنی هاشمی
همقدم قافله سالار عشق ساقی عشاق و علمدار عشق
سرور و سالار سپاه حسین داده سر و دست براه حسین
عم امام و اخ و ابن امام حضرت عباس علیه السلام
ای علم کفر نگون ساخته پرچم اسلام برافراخته
مکتب تو مکتب عشق و وفاست درس الفبای تو صدق و صفاست
شمع شده آب شده سوخته روح ادب را ادب آموخته
آب فرات از ادب تست مات موج زند اشگ بچشم فرات
یاد حسین و لب عطشان او و آن لب خشکیده¬ی طفلان او
ساقی کوثر پدرت مرتضی است کار تو سقائی کرب و بلایت
هر که بدردی بغمی شد دوچار گوید از یکصد و سی و سه بار
ایعلم افراشته در عالمین اکشف یا کاشف کرب الحسین
از کرم و لطف جوابش دهی تشنه اگر آمده آبش دهی
چون نهم ماه محرم رسید کار بدانجا که تو دانی کشید
از عقب خیمه¬ی صدر جهان شاه فلک جاه ملک آشیان
شمر بآواز ترا زد صدا گفت کجائید بنو اختنا
تا برهانند زهنگامه¬ات داد نشان خط امان نامه¬ات
رنگ پرید از رخ زیبای تو لرزه بیفتاد بر اعضای تو
«تا روز محشر پرچمت بالاست عباس
مدیون کام خشک تو دریاست عباس
گرچه به ظاهر مادرت امّ البنین است.
اما به باطن مادرت زهراست عباس
پشت و پناه اهل بیتی یا اباالفضل
دلگرم نامت زینب کبراست عباس
یک رکن عاشورا اگر نام حسین است
نام تو هم یک رکن عاشوراست عباس
بر ارمنیها هم کراماتت رسیده
لطف و کریمی تو یک دنیاست عباس
بابُ الحوائج منسبی شایستهی توست
محشر دخیلت دستهای ماست عباس
شرمندهی لبهای تو آب فرات است
کی مثل تو هم تشنه! هم سقّاست؟ عباس
اهل حرم در انتظار تو نشستند
دیدند که در علقمه غوغاست عباس
دیدند که با قدِّ خم برگشته مولا
داغ غم تو از رخش گویاست عباس
آمد حسین و خیمه ات را واژگون کرد
یعنی که افتاده دگر از پاست عباس
گفتا؛ از این پس من علمداری ندارم
بی تو حسین فاطمه تنهاست، عباس
گفتا به زینب؛ زیور از دستت دَرآور
شام غریبان بی تو واویلاست عباس
شش ماهه، لب تشنه، به آغوش رباب و
لبهاش مثل خشکی صحراست عباس
من با سکینه از تو و قولت چه گویم
حال تو را از من اگر که خواست؟ عباس…»
«رضا رسول زاده»
سؤال: کسی که طبق وظیفه روی صندلی نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد؟
جواب: اگر می تواند خم شود، باید در حد امکان شرایط سجده را رعایت کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست.
سؤال: آیا مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟
جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمیآید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
سؤال: با توجه به این که برای بانوان پوشاندن_دست تا مچ لازم نیست، اگر با حنا یا لاک یا انگشتر و مانند آن، دست را زینت داده باشد نیز پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست؟
جواب: در صورتی که دست یا صورت زینت یا آرایش داشته باشد، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: بیرون بودن موی سر زن صرفاً از روی عادت ونه برای جلب توجه مردان، جایز است؟
جواب: زن باید تمام موی خود را از نگاه نامحرم بپوشاند و صرف عادت مجوز گناه نیست.
سؤال: اگر کسی برای کار یا تحصیل و مانند آن، بنا دارد یک سال در شهر دیگری غیر از وطنش سکونت و زندگی کند، آیا آن شهر وطن دوم او محسوب می شود؟
جواب: آن شهر وطن دوم او محسوب نمی شود، ولی در صورتی که به گونهای سکونت دارد که در آنجا عرفاً مسافر محسوب نمی شود، نمازش تمام و روزه صحیح است و نیاز به قصد اقامت ده روز ندارد.