🔰ماه رمضان خصوصاً شبهای قدر ، دوره #تربیتی_فشرده و جهشی برای رشد فرد و جامعه
➕حتماً وقتی خدا میخواسته ماه رمضان را طراحی کند، پیش خودش گفته است که من باید یک دوره تربیتی فشرده برای #رشد بندگانم طراحی کنم؛
➕مثلاً شما نصف خرما انفاق میکنی، چقدر ثوابهای نجومی به شما میدهند این به خاطر همان طراحی خدا برای جهشی رشد کردن بندگان است.
➕ثواب بیداری در یک شب قدر برابر با ۸۰ سال است.
➕در این دوره فشرده، بندگان من باید بهصورت #جهشی رشد کنند، پس باید فرصتهای نجومی برای رشد قرار بدهم، یک قدم بردارد، هزاران گام رشد کند
.
➕آثار اجتماعی و اقتصادی ماه مبارک، بیشتر از آثار روحی و معنوی
➕از طرف دیگر، این دوره باید در اوج تناسب زندگی فردی و زندگی جمعی انسانها باشد؛ یعنی ماه رمضان فقط حال یک نفر را خوب نمیکند
➕ حال یک #جامعه را تغییر میدهد. خدا این را هم در نظر گرفته است که قرار نیست ماه رمضان، فقط اثر معنوی داشته باشد بلکه اثر اجتماعی هم باید داشته باشد.
➕ما بسیاری اوقات تلقی درستی از ماه مبارک رمضان و شبهای قدر نداریم،
➕ فکر میکنیم فقط اثر معنوی و روحی دارد در حالی که اگر آثار اجتماعی و اقتصادی ماه رمضان را بشماریم، بیشتر از آثار معنوی و فردی آن نباشد، کمتر نیست.
🔰ماه رمضان خصوصاً شب های قدر ، معجونی با خواص چندگانه
بنابراین چند ویژگی در سازه ماه رمضان وجود دارد:
1. دوره تربیتی است؛
2. فشرده است؛
3. علاوه بر تأثیرگذاری بر حیات فردی، حیات اجتماعی ما را هم متأثر میکند.
➕آثار اجتماعی و حتی اقتصادی هم در ماه مبارک مدنظر قرار گرفته است.
. فقط بهره آخرتی ندارد، آثار دنیوی هم دارد؛ یعنی حتی جسم انسانها را هم به سلامتی میرساند؛
4. فرصتهای نجومی در آن طراحی شده است.
🔰 تحول با چه ابزاری؟
با تغییر سبک زندگی. ماه رمضان، سبک جدیدی از زندگی را برای ما رقم میزند. خدا گفت بگذار سبک زندگیاش را تغییر دهم تا او تحول پیدا کند.
➕زمان خوردن و خوابیدنش را به هم میزنم، از جزئیترین عناصر زندگی انسان شروع میکنم؛ از خوردن و خوابیدن.
👈 رفقا، در ماه مبارک رمضان مدیریت زندگی خودمان را بسپاریم دست خدا. خدایا یازده ماه من مدیریت کردم، یک ماه تو مدیریت کن؛ تو برنامهریزی کن تا من با برنامه تو همراه بشوم.
➕. به خدا، خدا میتواند حالت را خوب کند، فقط کافی است سبک زندگی خودت را دست خدا بدهی، بگذاری خدا برای سبک زندگی تو برنامهریزی کند، آخر ماه رمضان خودت قضاوت خواهی کرد چقدر بهتر شده، هم حال خودت، هم حال جامعهات.
🔰 تا حالا مربی دوستداشتنی داشتهای که علاقه داشته باشی از او دستور بگیری؟
➕ خدا ما را تحویل گرفت، ما را داخل برنامه خودش آورد.
👈 مستقیماً زندگی ما را مدیریت کرد. البته ما در ماه رمضان تنها نیستیم، علاوه بر خدا، اولیای خدا هم به کمک ما آمدهاند.
👌خدایا دست #شیطان را بستی؛ دست چه کسی را باز گذاشتی؟
😊خدا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب اول مظلوم عالم را با فرق شکافته شده برای کمک به من و شما فرستاده است.
👈 خدا میگوید ببین علی را، علی نازنین مرا، خوشت آمد از علی مظلوم، علی مهربان؟
➕خدایا ماه رمضان را طراحی کردی برای رشد من؟
دست شیطان را بستی؟ دست چه کسی را باز گذاشتی؟ دست علی بن ابیطالب را باز کردی؟ خدا نکند درست باشد که دست علی بن ابیطالب، #یدالله را بسته باشند.
👈ماه رمضان را برای طراحی رشد من طراحی کردی؟ راستی این علی مظلوم را برای چه منظوری وسط ماه رمضان گذاشتی؟
🔰دل ماه رمضان تنگ علی بن ابیطالب است.
➕این ماه رمضان، هر ماه رمضان، خیلی به یاد این آقا باشید، دل ماه رمضان تنگ علی بن ابیطالب× است.
➕ یاد سبک زندگی علی بن ابیطالب باشید.
👈نمیدانم کتابی هست که سبک زندگی امیرالمؤمنین را توضیح داده باشد یا خیر، ولی هر گاه #دلت تنگ شد، صفحهای از صفحات #نهجالبلاغه را تفأل بزن.
👌 چشمت را ببند و برو وسط زندگی امیرالمؤمنین با علی زندگی کن؛ با غمهایش با غربتش با شجاعت و مهربانیاش.
🔰ﺟﺮﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ مسیحی میگوﯾﺪ: ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ (نهجالبلاغه) گفتههای ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﺎﺳﺖ. #ﺟﺮﺝ میگوید: ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭼﻪ #ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ ﮔﻔﺖ حدوداً 1400 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ!
➕ﺟﺮﺝ میگوید: ﺑﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﮔﻔﺘﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ 1400 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺎ میخورد؟ ﺍﻣﺎ بهرسم ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﺑﺎ خوشرویی ﺍﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺮﺩﻡ. ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ بیحوصلگی ﮐﺘﺎﺏ #نهجالبلاغه ﺭﺍ ﻭﺭﻕ ﺯﺩﻡ ﻭ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮔﺬﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻧﺪﺍختم. ﯾﮏ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ ﮐﻪ ﻧﻈﺮﻡ ﺭﺍ خیلی ﺟﻠﺐ ﮐﺮﺩ:
👌 ﺍﯾنکه ﻣﺎﺩﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻫﻤﻪ #ﮐﺎئنات ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ. ﺟﺮﺝ میگوید: ﺍﻫﻤﯿﺘﯽ ﻧﺪﺍﺩﻡ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺮﺍﻏﺶ ﻧﺮﻓﺘﻢ ﺗﺎ ﺍﯾنکه ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺴﯽ بینالمللی ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ، جدیدترین یافتههای ﻋﻠﻤﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ میکردند.
👈ﯾﮑﯽ ﺍﺯ دانشمندان ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ علمیاش ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺭﺍ ﮔﻔﺖ: ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺸﺎﻥ میدهد ﮐﻪ ﻣﺎﺩﻩ تشکیلدهنده ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺁﺏ است!
👈ﺟﺮﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ میگوید: ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ نهجالبلاغه ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ فوراً ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ تأسف ﺧﻮﺭﺩﻡ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻏﺎﻓﻞ ﺑﻮﺩﻡ.
👌 ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ میخوﺍﻧﺪﻡ، ﻧﮕﺮشها ﻭ یافتهها ﻭ افقهای ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻮﻡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺁﺷﮑﺎﺭ میشد.
➕جرج جرداق مسیحی، #دویست بار نهجالبلاغه ورقورق کرده است. ما چطور؟ یک بار حکمتهای نهجالبلاغه را مرور کردیم؟
🌸ﭘﺸﺖ ﺟﻠﺪ کتاب ﺟﺮﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ مسیحی ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ:
👈 ﺍﻯ ﻋﻠﻰ، ﺍﮔﺮ بگویم ﺗﻮ ﺍﺯ مسیح ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ، دینم نمیپذیرد! ﺍﮔﺮ بگویم ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﺟﺪﺍﻧﻢ نمیپذیرد! نمیگویم ﺗﻮ ﺧﺪﺍ هستی! ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﮕﻮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻠﻰ، ﺗﻮ کیستی؟!
🌹یا علی جان همه مات و مبهوت عظمت تو هستند. این ماه دست ما را بگیر تا سبک زندگیمان با ماه رمضان تحول پیدا کند.
https://eitaa.com/fatemi5/2938
🔰 سبک زندگی، شاه رگ حیاتی تأثیرگذاری بر عقاید و علایق افراد و جوامع بشری است.
➕ در اهمیت سبک زندگی همین بس که ابزار تسلط و سلطه #غرب و جوامع غربی برای #غارت کشورهای دیگر، چیزی جز سبک زندگی نیست.
➕ با #عقاید شما خیلی کار ندارند، با علاقههای شما خیلی کار ندارند، یعنی کار دارند ولی برای تخریب عقاید و علاقهها میروند سراغ #سبک_زندگی، جایی که جوامع بشری مقاومت نمیکنند، راحت میپذیرند.
👌 وقتی مردم و جوامع، سبک زندگی مدنظر او را پذیرفتند، راحت میشود عقاید و علاقههایشان را هم تغییر داد.
🔰بسیاری از رفتارهای اشتباه به خاطر بیایمانی نیست به خاطر #سبک_زندگی غلط است👇
🌸بسیاری از رفتارهای اشتباهِ افراد را نباید ناشی از بیایمانی بدانیم.
ایمان قدرت دارد ولی نه آنقدر که از آن توقعِ زیاد داشته باشیم!
خیلی از کسانی که حجابشان ضعیف است، ایمانشان ضعیف نیست (در حدّ خودشان، ایمان کافی دارند)،
➕ منتها اگر «قدرت کنترل رفتار و تنظیم رفتار» داشته باشند، از همان ایمان خود، ده برابر بهرهبرداری میکنند.
90 درصد جوانهایی که نماز نمیخوانند، بیایمان نیستند بلکه #تنبلیشان میآید!
➕و این یک بیماری رفتاری است. چرا مدام از جهنم و قیامت، برایش صحبت میکنی؟!
👈 چرا مدام از ایمان به خدا برایش صحبت میکنی؟
او خدا را قبول دارد، مشکل از یک جای دیگر است! آن جای دیگر سبک زندگی ما است.
🔰تقوا، نخ تسبیح زندگی به سبک رمضان و حضرت علی علیه السلام هست.
➕ تقوا یک رفتار دائمی است که تبدیل به عادت و سبک رفتاری ما میشود. تقوا که به معنای یک #مراقبت_دائم است، نهتنها یک عنصر، بلکه #ستون خیمه سبک زندگی اسلامی است.
➕اگر بخواهیم در ماه رمضان، سبک زندگیای که خدا طراحی کرده یعنی سبک زندگی ماه رمضان و حضرت علی علیه السلام را بپذیریم، باید #محور این سبک زندگی تقوا باشد و قول دادیم این تقوا تمام آثار دنیوی که ما از سبک زندگی انتظار داریم مثل نشاط و منفعت را به همراه داشته باشد.
🔰به امیرالمؤمنین × میگفتند: «شما مدیریت بلد نیستی!
👈 چرا مثل معاویه آدمها را خریدوفروش نمیکنی؟!»
🌸 مگر شیوه امیرالمؤمنین در اداره جامعه خودش چگونه بود؟
➕ حضرت میفرمود: «من به روش تقوا مدیریت میکنم؛
اگر تقوا نبود، من زیرکترین فرد در میان عرب بودم؛ لَوْ لَا التُّقَى لَکُنْتُ أَدْهَى الْعَرَب.»
در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم
در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم؛ به آدمها «مهلت» داده میشود تا خودشان باشند.
👈در روش تقوا، هیچکسی را تحت تأثیر پُست و پول، مدیریت نمیکنند.
😊 کافی بود امیرالمؤمنین × از روش تقوا دست برمیداشت و با دادن پول یا مقام، آدمها را میخرید، آنوقت چهبسا معاویه هم با حضرت همراهی میکرد! ولی این روش، خلاف تقواست.
🔰اداره و مدیریت جامعه ظهور، مبتنی بر تقوا
➕در زمان ظهور، امام زمان # جامعه را مبتنی بر تقوا اداره میکنند.
👈آنوقت دیگر هیچکسی به خاطر ترسِ از فقر کار نمیکند چون افراد جامعه میدانند که اگر کسی فقیر شود، حضرت برایش #جبران میکند.
👈هیچکسی از ترس فقر #استخدام نمیشود، بلکه تجارت میکنند، ریسک میکنند و برای خودشان کار میکنند و میدانند که هرکسی ورشکست شد، حضرت جبران میکند.
➕ کما اینکه رسول خدا ’ فرمود: هرکسی ضرر کرد منِ پیغمبر صاحب اموالش هستم؛ من تأمین میکنم: «أَنَا أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ عَلِیٌّ أَوْلَى بِهِ مِنْ بَعْدِی فَقِیلَ لَهُ مَا مَعْنَى ذَلِکَ فَقَالَ قَوْلُ النَّبِیِّ’ مَنْ تَرَکَ دَیْناً أَوْ ضَیَاعاً فَعَلَیَّ.»
➕هیچکسی از سرِ ترس کار نکند، آزاد باشید، خودتان باشید. بروید خلاقیتهای خودتان را نشان بدهید، استعدادهای خودتان را شکوفا کنید و از کسی نترسید.
👈ابلیس چهکار میکند؟ طبق آیه قرآن، ابلیس مدام آدم را از فقر میترساند: «یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ» اما تقوا میگوید:
«تو به نتیجه چهکار داری؟!»
تقوا نمیگوید که «من تو را غنی میکنم!» بلکه میفرماید: «از فقر نترس و به نتیجه کاری نداشته باش!» اگر از ترس فقر کار نکنی، کار کردن برایت تبدیل به سرگرمی میشود و به خودشکوفایی و خلاقیت میرسی.
🔰تقوا فقط به درد آخرت نمیخورد
➕تقوا فقط به درد آخرت نمیخورد، تقوا اول به درد دنیا میخورد و قبل از اینکه آخرت ما را آباد کند،
👈 اول دنیای ما را آباد میکند، مگر مردم در این دنیا چه میخواهند؟
شادی، نشاط، لذت، منفعت، قدرت، آرامش. کجا میشود اینها را پیدا کرد؟
🔰بعضیها رسماً میگویند: «اسلام با شادی مخالف است؟»
➕و منظورشان هم برخی از مظاهر شادیهای سطحی-مثل رقص و پایکوبی- است.
👌 اتفاقاً دین میخواهد انسان عمیقاً شاد باشد؛ در این صورت دیگر مهم نیست که تظاهرات شادی داشته باشد و بزنوبکوب راه بیندازد!
👈 از این رو دین زیاد توصیه به شادیهای سطحی نمیکند و حتی برخی از آنها را-بهخاطر ضرری که دارد- ممنوع کرده است.
👈البته گاهی شادیهای سطحی برای بعضیها لازم است چون غیر از این راه دیگری نیست که فرد را از غم و اندوه بیرون بیاورد؛ مثلاً لازم است یک لطیفه بشنود یا یک برنامه طنز ببیند تا حواسش از اندوهی که دائماً درگیر آن است پرت شود اما کسی که خودش نشاط و شادی #عمیق دارد، این شادیهای سطحی حتی میتواند او را ناراحت و افسرده کند
✍بسته تبلیغی روز هجدهم ماه مبارک
👇
🔰احکام #پنج کار حرام در قبال مسجد
https://eitaa.com/fatemi5/2928
🔰نورانیت قلب👇
https://eitaa.com/fatemi5/2926
🔰 انواع خواب و خصوصا سحر
https://eitaa.com/fatemi5/2925
🔰 برکات سحر در دعای روز هجدهم
https://eitaa.com/fatemi5/2924
🔰 جلسه هجدهم تفسیر آیه ۳۱ ابراهیم👇
🔰و ره توشه انتخابات👇
https://eitaa.com/fatemi5/2922
https://eitaa.com/fatemi5/2929
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_ماه_رمضان
🔰 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🔸 اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
🔸 خدایا، مرا در این ماه به برکت های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نور خودت ای روشنی بخش دلهای عارفان.
#کانال_شیخ_عباسعلی_فاطمی
@a_fatemi24
روز هجدهم.pdf
121.1K
🔰دعای روز هجدهم #نموداری
✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر #جنگل
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
باسمه تعالی
1)
🔰شب قدر شب تحویل سال، شب تحول
📌شب قدر، شب تحویل سال است. امام رضا ×: «شَهرُ رَمَضانَ فيهِ لَيلَةُ القَدرِ الَّتي هِيَ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ و فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيم وَ هُوَ رَأسُ السَّنَةِ يُقَدَّرُ فيها ما يَكونُ فِي السَّنَةِ مِن خَيرٍأو شَرٍّ، أو مَضَرَّةٍ أو مَنفَعَةٍ، أو رِزقٍ أو أجَلٍ؛ و لِذلِكَ سُمِّيَت: لَيلَةَ القَدر» ؛
📌 ماه رمضان در آن، شب قدر است كه از هزار ماه بهتر است. در آن شب، هر كار #حكمتآميزى فيصله داده مىشود و آن، آغاز سال است و هر خير و شر، يا زيان و سود، يا روزى و يا اجلى كه در آن سال خواهد بود، در آن شب، مقدّر مىشود.
📌از اين رو، «شب قدر» ناميده شده است. اگر امشب سر سال ما است، شب تحویل سال ما است، شب تصمیمگیری خدا برای زندگی ماست، اول ما باید تصمیم بگیریم که میخواهیم #تغییر کنیم یا نه؟ امشب با خدا در میان بگذار که چقدر میخواهی متحول شوی؟ چطور میخواهی متحول شوی؟ اصلاً میخواهی متحول شوی؟
📌امشب چه کسانی شب قدر خوبی نخواهند داشت؟ کسانی که تصمیم نگرفتند تغییر کنند و برای تحول سر سالتحویل تصمیمی ندارند. بیایید امشب قدری درباره #تحولخواهی و موانع آن حرف بزنیم. ما در این ماه خواستیم تغییر کنیم، اصل هدف، تغییر بود اما راه رسیدن به این هدف شد #سبک زندگی، اگر سبک زندگی فردی، جمعی و جهانی ما تغییر کند، ما متحول میشویم، من متحول میشوم.
📌امشب دارم برای مناجات با خدا برای شما مسئله درست میکنم، با مسئله بروی در خانه خدا، با حال بیشتری مسئلت میکنی: خدایا من فکر کردم این را میخواهم. شب قدری، درباره تحول حرف نزنیم درباره چه سخن بگوییم؟
2)
🔰ریشه تحول در انسان، میل به #بیشترینها و بهترینها
📌ریشه تحولخواهی، میل به بهتر شدن در وجود انسان است. یکی از تمایلات اصیل و عالی انسان میل به بیشترهاست، میل به بهترینهاست، میل به با #دوامترینهاست. هرچه به او بدهی میگوید بیشترش را میخواهم؛ این برای من کم است و کافی نیست. ترینها ما را کشته است و هلاک کرده. از لذتها بیشترینهایش را میخواهیم؛ میگویی لذت کم میخواهی یا لذت بیشتر؟ میگوید نه نه #بیشترش را میخواهم. ریشه تحولخواهی در فطرت انسان، میل به بیشترها و بهترینها است.
📌بعد از رفع نیاز، تمام زندگی ما درگیر همین موضوع است. تمام تلاشها ما برای #بهتر کردن وضع زندگیمان است؛ خانه بهتر، ماشین بهتر، خوراک بهتر، پوشاک بهتر و مدرک بالاتر. دلیل بسیاری از تنوعطلبیهای ما همین است. بیشتر را میخواهیم، بهترش را میخواهیم.
📌این تمایل به بیشترها و بهترینها نهتنها بد نیست بلکه بدجوری به درد #عبودیت میخورد. عبد یعنی کسی که به #کمترینها_بسنده نمیکند. وقتی حضرت ابراهیم × به ستارهپرستان رسید، گفت: «هذا رَبِّي» و وقتی صبح ستارهها از چشمها پنهان شدند، فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلينَ» ؛ من زوال پذیران را دوست ندارم. ما میخواهیم درباره منطق این سخن حضرت ابراهیم سخن بگوییم. نفرمود بیا قانعت کنم و برهان برای تو بچینم بلکه فرمود: من دوست ندارم. دوست ندارم خودش منطق دارد، زوال پذیران را دوست ندارم؛ خودش کلی منطق دارد: دوستنداشتن زوال پذیران. ای آدم تو زوال پذیران را دوست نداری. تو دنیای زوالپذیر را دوست نداری.
🔰حکمت تمایل به بهترینها و بیشترینها، توقف ممنوع است
📌راستی چرا این تمایل در درون ما است؟ میل به بیشترینها میل به بهترینها. میل به بادوامترها.
📌حکمت طراحی این میل در درون ما این است که #متوقف نشویم؛ به هیچچیز و هیچکس متوقف نشویم؛ در این میسر بندگی همهجا توقف ممنوع است. اگر متوقف شدی جریمه خواهی شد. شما #عاشق شدهای؟ میدانی جریمهاش چیست؟ «الهِجرانُ عُقوبَةُ العِشق.» عاشق شدی، باید رنج فراق را بکشی. بعد تازه به وصال که رسیدی باید تابوتی برای عشقت بسازی و او را دفن کنی چون وصال نقطه مرگ عشق است.
📌میل به بیشترینها، میل به بهترینها، نقطه #آغاز تحول هرکسی است. به هر چیزی و به هرکسی بسنده کردی یعنی متوقف شدهای. بله این میل اگر رها شود، هدایت نشود و بیفتد در رقابتهای دنیایی، از آدم موجودی حسود و حریص و حقیر میسازد. ولی اصل پرتوقع بودن اصلاً بد نیست.
🔰در لشکر امام زمان # میخواهی چهکاره بشوی؟ کفش دار؟ همین!
📌توقعت را از خودت ببر بالا. امشب شب قدر است. بگو ببینم میخواهی در لشکر امام زمان # چهکاره باشی؟ با یک حال معنوی میگوید: «میخواهم کفشدار مهدی فاطمه باشم.» خب همین؟! «آقا #همین که در لشکر مهدی فاطمه ما را راه بدهند بس است.» نه. بس نیست. بگو میخواهم جزء فرماندهان و حلقه اول یاران حضرت حجت باشم. مگر در دعا نمیگوییم خدایا مرا جزء بهترین یاران حضرت قرار بده؟
🔰پایه اصلی انتظار برای ظهور، میل به بیشترها و بهترینهاست که ریشه بلندهمتی است
📌یک پایه اصلی انتظار برای ظهور، همین میل به بیشتر و میل به بهترها است که #ریشه بلندهمتی است. عطش ظهور در ما نیست؟ چون این میل در ما مرده. منتظر یعنی کسی که از وضع موجودش خرسند نیست و یک تقاضای حداکثری در دل دارد. جمهوری اسلامی با همه #عظمتش برای او کم است. میگوید من کار جهانی دارم. امام انقلاب نکرد که فقط شاه را بیرون کند. ما اینقدر شهید ندادیم که فقط یک شاه را بیرون کنیم.
📌امام: مسائل اقتصادی و مادی نباید مسئولان را از رسالت #عظیم ایجاد حکومت جهانی منصرف کند وگرنه خیانت است
امام فرمودند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به #پرچمداری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.» در ادامه فرمودند: «مسائل #اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولان را از وظیفهای که بر عهده دارند، منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چهبهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» این روحیه، از آدم، آقا سید روحالله موسی خمینی و یارانش را میسازد. من میخواهم اوضاع عالم را تغییر دهم. نهفقط شهرم خوب شوند، نهفقط کشورم، نه، عالم تحت لوای حق درآید. منتظران مهدی فاطمه جهانی فکر میکنند.
📌اگر کسی تصمیم گرفت جهان را آباد کند، میتواند جامعه و کشور خودش را آباد کند.
🔰توقف بر خوبیها مانع تحول روحی
اولین مانع تحول روحی، توقف بر خوبیها است. امشب چه کسی تمنا دارد و در خانه خدا را رها نمیکند؟ کسی که روی خوبیهای خودش حساب باز نکرده است. امشب شب قدر است، چه کسانی دستخالی برمیگردند؟ مغرورها و بعد مأیوسها.
🔰گاهی خوبیها، عامل توقف انسان است.
📌آدمها کمی که خوب میشوند به آن کمی خوب شدن قانع میشوند و میگویند ما را بس است. گاهی برخی از خوبیهای آدم مانع خوبتر شدن انسان است. میگوید من که خوب هستم. ببخشید شما قرار بود #خوبتر بشوید! مگر حضرت نفرمود: تو باید در شهرت بهترین باشی از لحاظ ورع. آیا تو بهترین هستی؟
📌گاهی خوبیها آدم را در مسیر تحول متوقف میکند. بعد آدم با کله به زمین میخورد. خدا از خوبانی که متوقف به خوبیهای خودشان شدهاند بهشدت نفرت دارد. آنها را بدجوری زمین میزند. تمام #خوبیهایش ساقط میشود. تمام جهادش، تمام نمازش، تمام عبادتش را نابود میکند. خدایا چرا اینطوری برخورد میکنی با بندهات؟ «چون روی خوبی خودش متوقفشده است. خودش را تکرار میکند.»
📌نام این حالت زشت و زننده در دین ما میشود عُجب و غرور که بسیاری از متدینین و خوبان در معرض چنین آسیب بزرگی هستند. آسیبی که حتی از آسیب گنهکاران بالاتر است. گنهکار با گناهش چقدر به خودش آسیب میزند؟
📌 بیشتر از آن را کسی که متوقف بر خوبیهای خودش شده است به خودش آسیب میزند. برای خودش نوشابه باز میکند. ازخودمتشکر است. برای خودش اسفند دود میکند و اگر کار خوبی کرده فکر میکند خب تمام است دیگر. فرمود: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ × قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْدَمُ عَلَيْهِ وَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَيَتَرَاخَى عَنْ حَالِهِ تِلْكَ فَلَأَنْ يَكُونَ عَلَى حَالِهِ تِلْكَ خَيْرٌ لَهُ مِمَّا دَخَلَ فِيهِ» ؛
📌 آدمى گناهى مىكند و از آن پشيمان مىشود و سپس كار خوبى انجام مىدهد و خوشحال مىشود و بدين سبب از آن حالتى كه داشت (پشيمانى از گناه) دور مىافتد. در صورتى كه اگر بر همان حالت پشيمانى بماند، برايش بهتر از حالت سُرورى است كه به او دست داده است.
📌امیرالمؤمنین × در اوصاف متقین فرمود: آنها عمل صالح انجام میدهند و از این عمل صالح میترسند؛ «يَعْمَلُ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَل.» نکند این عمل صالح را برای خدا انجام ندادم. اصلاً به خوبیهای خودش خوشبین نیست. از خودش راضی نیست. میگوید من باید بهتر از این میبودم.
📌بابا تو نماز خواندی، خوشگل هم نماز خواندی! چه حالی، چه عبادتی، اول وقت هم خواندی، به جماعت هم خواندی! دیگر چه میخواهی؟ میگوید نه! نشد.
📌اصلاً از خوبیها خودتان راضی نباشید وگرنه میشوید انسان از#خودراضی، انسانی که به خاطر خوبیهای خوش از خودش راضی شده است، این انسان متوقف میشود. این آدم حالش خیلی خراب است حتی خرابتر از یک گنهکار؛ فرمود: حال انسان گناهکار پشیمان بهتر است از حال انسانی که به خوبیهای خودش مغرور شده؛ «في رَجُلٍ يَعمَلُ العَمَلَ وَهُوَ خائفٌ مُشفِقٌ ثُمّ يَعمَلُ
الًا مِنهُ في حالِ عُجبِه.»
📌امیرالمؤمنین × فرمود: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك» ؛ گناهی که تو را ناراحت کند پیش خدا بهتر از خوبی که تو را خودپسند کند و عجب تو را بگیرد. نه اینکه برو گناه کن. حضرت در مقام بیان زشتی متوقف شدن بر خوبیها هستند اینطور سخن میگویند.
📌برای اینکه به خوبیهای خودتان مغرور نشوید، خوبیهای #خودتان را اصلاً نبینید. ما چهارتا خدمات به اسلام و مسلمین میدهیم، از خودمان راضی میشویم و خدا عجیب نمیگذارد این عجب باقی بماند. فرمود: «يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين.»
📌امام صادق × میفرماید: «قالَ إبليسُ- لَعنةُ اللَّهِ عَلَيهِ- لِجُنودِهِ: إذا استَمكَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ في ثَلاثٍ لَم ابالِ ما عَمِلَ؛ فإنَّهُ غَيرُ مَقبولٍ مِنهُ: إذا استَكثَرَ عَمَلَهُ، ونَسِيَ ذَنبَهُ، ودَخَلَهُ العُجبُ» ؛ #ابليس- كه لعنت خدا بر او باد- به لشكريانش گفت: اگر در سه كار بر فرزند آدم چيره آيم، ديگر باكى ندارم كه چه كارى مىكند؛ زيرا آن كار از او پذيرفته نمىشود: هرگاه عملش را زياد شمارد و گناهش را از ياد برد و خودپسند شود.
🔰توقف بر خوبیهای خود، مانع تحول خوبان؛ آفتی که مسجدیها را زمین میزند
📌اولین مانع تحول و تحولخواهی توقف بر خوبیها است؛ حالا اسمش را هرچه میخواهی بگذار یا غرور یا عجب یا خودبزرگبینی و ازخودمتشکر بودن. این آفت اهالی دین و معنویت و مذهبیها و #مسجدیها است. این عاملی است که مسجدیها را زمین میزند. هیئتی را زمین میزند. توقف بر خوبیهای خود، مانع تحول خوبان است.
📌در تحفالعقول از امام رضا × نقل شده: «لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال»: حضرت نه خصلت برجسته برای عاقلان برمیشمرد. بعد میفرماید «أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟»؛ دهمی و چه دهمی! یعنی این دهمی با آن نُه تایی که گفتم فرق میکند. «قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟»؛ آقا این دهمی چیست؟ «لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى»؛ احدی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر است.
آقا من چهجوری بگویم همه از ما بهتر هستند؟! والّا! خیلیها از ما بهتر نیستند، آقا گیر دادی شما! هی اصرار میکنی من بگویم همه از ما بهتر هستند. حضرت دلیل میفرمایند: «إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ»؛ مردم دو جور هستند: «رَجُلٌ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى»؛ مردم دو گروه هستند؛ یا از تو بهتر هستند یا از تو بدتر هستند دیگر. خب، اویی که از تو بدتر است چرا باید بگویی بهتر است؟ «فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى»؛ وقتی که ملاقات کرد با یک آدمی که از او بدتر است...خب این چهجوری بگوید که این از من بهتر است؟! «قَالَ لَعَلَّ خَیْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَهُ»؛ شاید این خوبیاش باطنی است و خیرش این بوده که ظاهرش شر باشد. من چه میدانم؟ بعد در مورد خودش چه بگوید؟ بگوید: «و خیری ظاهرٌ و هو شرٌ لی»؛ خوبی من هم رو است و ممکن است دست و پاگیر من بشود؛ همهاش هی غرور پیدا میکنم من آدم خوبی هستم.
امام رضا ×میفرماید: «أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ... فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ!»؛ شرافتش بالا میرود، «وَ طَابَ خَیْرُهُ!»؛ کارهای خوبَش پاکیزه میشود! مگر کار خوب نجس هم داریم؟! بله! «طَابَ خَیْرُهُ»؛ حالا خوبیهایی که از او دیده شده شسته رفته میشود. «وَ حَسُنَ ذِکْرُهُ»؛ ذکرش باقی میماند، «وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ»؛ آقای زمانه خودش میشود. کمکم خودش میشود ولیّای برای خودش. آیا ما میتوانیم هرکسی را میبینیم بگوییم او از ما بهتر است؟ هرکس حتی بدحجاب و بینماز؟
📌خدا بدجور باد غرور خوبان را خالی میکند. طور عجیبی امتحان میگیرد. حالا چهارتا خوبی داری برای بدها قیافه میگیری؟ امتحانی از تو بگیرم که از بدها چنین امتحانی نگرفتم. #امتحانی از تو بگیرد و رسواییای برایت پدید میآید که قیامت آرزو میکنی ایکاش شرابخوار بودم و گنهکار اما روی خوبیهای خودم #حساب باز نمیکردم تا غرور مرا بگیرد.
امشب خواهش میکنم تمام خوبیهای خودت را پشت در بگذار و بیا داخل مسجد و حسینیه. اگر میخواهی شب قدر خوبی داشته باشی، اصلاً به خوبیهایت نگاه نکن، وقتی به خوبیهایت نگاه میکنی، میگویی چه دلیل دارد به مناجات با خدا بپردازم، من که اوضاعم خوب است.
📌اعرابی آمد پیش امیرالمؤمنین یک سؤال فنی کرد، واقعاً دمش گرم، گفت: #عاشقها چند درجه دارند؟ حضرت فرمود: کمترین عاشق خدا، کارهای خوبش را ریز میبیند و خطاهای خودش را بزرگ؛ عاشق شدهای تا حالا؟ برای معشوقت کاری انجام میدهی میگویی قابل ندارد. اگر اشتباه کوچکی انجام بدهی چقدر #شرمندهاش میشوی؟ اشتباه کوچک خودت را بزرگ میبینی. بعد یک حرفی حضرت زد که این آقای بیابانگرد غش کرد. حضرت فرمود: و اینکه اینطور فکر کنی که در دنیا خدا غیر از تو را مواخذه نمیکند. اعرابی از هوش رفت. وقتی به هوش آمد گفت: یا امیرالمؤمنین بالاتر از این هم مقام برای عاشقها هست؟ حضرت فرمود: 70 درجه. کف درجه عشاق خدا این بود.
📌«سَأَلَ أَعْرَابِیٌّ عَلِیّاً × عَنْ دَرَجَاتِ الْمُحِبِّینَ مَا هِیَ قَالَ أَدْنَى دَرَجَاتِهِمْ مَنِ اسْتَصْغَرَ طَاعَتَهُ وَ اسْتَعْظَمَ ذَنْبَهُ وَ هُوَ یَظُنُّ أَنْ لَیْسَ فِی الدَّارَیْنِ مَأْخُوذٌ غَیْرُهُ فَغُشِیَ عَلَى الْأَعْرَابِیِّ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ دَرَجَةٌ أَعْلَى مِنْهَا قَالَ نَعَمْ سَبْعُونَ دَرَجَةً.»
مناجاتهای ما با خدا خیلی رنگ و بوی عاشقانه ندارد. شاید دلیلش همین باشد. بنابراین اولین مانع تحول و اینکه ما حال مناجات شب قدری نداریم، توقف بر خوبیهای اندک خودمان است. میگوییم بس است، دیگر چه بخواهیم؟