eitaa logo
دانلود
توصیه های ایمنی برای پیاده روی اربعین https://eitaa.com/fatemi414/279 مرز ها https://eitaa.com/fatemi414/280 وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین https://eitaa.com/fatemi414/281 وسایل شخصی و بهداشتی https://eitaa.com/fatemi414/283 نکات فرهنگی https://eitaa.com/fatemi414/284 هدف از راهپیمایی https://eitaa.com/fatemi414/285 تاریخچه https://eitaa.com/fatemi414/286 چرا اربعین برویم؟ https://eitaa.com/fatemi414/287 اربعین امام حسین (ع) https://eitaa.com/fatemi414/288 فاصله شهرها https://eitaa.com/fatemi414/301 سفر با خودروی شخصی https://eitaa.com/fatemi414/304 هزینه ها https://eitaa.com/fatemi414/307 سلامت در اربعین https://eitaa.com/fatemi414/332 ◾️فهرست‌ بعض مطالب اربعین https://eitaa.com/fatemi222/4841 ↩️اطلاعات مختصر جهت سفر عتبات https://eitaa.com/fatemi414/277 در حال تکمیل...
علت نامگذاری کاظمین سبب نامگذاری کاظمین به دلیل وجود دو آرامگاه امام شیعیان یعنی امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) است. از دیگر نام‌های این منطقه، «‌کاظمیه»، «‌بلدة الکاظمی‌» و «‌المشهد الکاظمی‌» است. موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کاظمین در مجاورت شهر بغداد است که امروزه به علت توسعه شهری به بغداد وصل شده است. این شهر در غرب رود دجله قرار دارد و از این رو بارندگی در بعضی از ایام سال مانند بهار رگباری است. به این دلیل، در عصر عباسیان بغداد و مناطق حاصلخیز حوالی آن به عنوان پایتخت و تفریح‌گاه حاکمان عباسی قرار گرفت. ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
قدمت تاریخی کاظمین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی از دیرباز مورد توجه بوده است و تاریخ قدمت آن را به قبل از میلاد مسیح(ع) نسبت می‌دهند. این منطقه در عهد ساسانی باغ یکی از پادشاهان ایرانی به نام «‌تسوج‌» بود که به این نام شهرت یافت. در جنگ نهروان به سال ۳۷ و به دستور امام علی(ع) شهیدان جنگ را در این مکان به خاک سپردند که آن را «‌مقبرة الشهداء‌» نامیدند. در عصر عباسی، به هنگام توسعه و احیای بغداد و انتخاب آن به عنوان پایتخت، این قبرستان به «‌شونیزی‌» معروف بود که خلیفه منصور دوانیقی، آنجا را برای دفن بزرگان و خاندان عباسی در نظر گرفت و از آن پس به نام «‌مقابر قریش‌» شهرت یافت.وقتی امام کاظم(ع) به دستور هارون الرشید و به دست سندی بن شاهک به شهادت رسید، جسد امام درگورستان «‌قریش‌» به خاک سپرده شد.( در بیست و پنجم رجب سال 183 هجری امام موسی کاظم(ع) توسط هارون الرشید در بغداد به شهادت رسید). پس از دفن آن حضرت، مرقد ایشان به نام «‌مشهد باب التّبَن‌» معروف شد. در سال ۲۲۰هـ ق نیز امام جواد(ع) در کنار قبر جدش به خاک سپرده شد. تخریب‌ها و بازسازی‌ها این منطقه، بارها به علت سیل، زلزله، جنگ‌های داخلی و مذهبی دچار ویرانی و آتش سوزی شد و بارها نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.آل بویه از حکمرانان شیعی بغداد بودند که نسبت به بازسازی شهر و مزارات امامین توجه خاصی داشتند. علاءالدین جوینی از حاکمان بغداد نیز از جمله کسانی است که پس از حمله هلاکوخان در سال ۶۵۱ هـ ق به بغداد و تخریب آن، به مرمت شهر و مقبره امامان پرداخت. مراکز و اماکن کاظمین مسجد براثا در محله‌ای به همین نام واقع شده است. گفته می‌شود امام علی(ع) در هنگام بازگشت از جنگ نهروان در این مسجد نماز خوانده است.مسجد صفوی ساخته شاه اسماعیل صفوی است و از زیبایی خاصی برخوردار است.مسجد المنطقه که به «‌مسجد العتیقه‌» نیز مشهور است. ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
مدفونان در کاظمین امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) پیشوایان هفتم و نهم شیعیان رجال و دولتمردان ابو حنیفه معزالدوله دیلمی از پادشاهان آل بویه فخرالدوله دیلمی مشرف الدوله دیلمی ابن حمدون جلال الدوله آل بویه ضیاء الدین ابن الأثیر ابن الناقد ابن العلقمی ابومحمد حسن مهلبی وزیر معزالدوله دیلمی امین خلیفه عباسی جعفر بن منصور دوانیقی فرهاد میرزا معتمد الدوله عموی ناصرالدین شاه بهلول کوفی پسرعموی هارون الرشید. علما و بزرگان شیخ مفید از اعاظم فقها و بزرگان متکلم شیعه. خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان و مشاهیر شیعه. ابن قولویه از فقها و محدثان شیعه و صاحب کتاب کامل الزیارات. سید رضی و سید مرتضی که قبور منسوب به آنان و محل دفن اولیه آنان در این مکان است. ابوسبحه موسی بن ابراهیم اصغر بن موسی الکاظم ملقب به المرتضی. عون و عبدالله از فرزندان امام علی(ع). الامیر سید ابوالحسن علی بن المرتضی بن علی علوی حسنی ابو یوسف قاضی از فقیهان و عالمان مشهور اهل سنت و شاگرد ابوحنیفه که به قاضی القضات معروف بود. آیت الله سید حسن صدر. سید هبة الدین شهرستانی ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
درباره حبس امام موسی کاظم (ع) به دست هارون الرشید شیخ مفید در ارشاد روایت می‌کند که علت گرفتاری و زندانی شدن امام، یحیی بن خالد بن برمک بوده است، زیرا هارون فرزند خود امین را به یکی از مقربان خود به نام جعفر بن محمد ابن اشعث که مدتی هم والی خراسان بوده است سپرده بود و یحیی بن خالد بیم آن را داشت که اگر خلافت به امین برسد جعفر بن محمد را همه کاره دستگاه خلافت سازد و یحیی و برمکیان از مقام خود بیفتند. جعفر بن محمد بن اشعث شیعه بود و قائل به امامت موسی(ع) و یحیی این معنی را به هارون اعلام کرد، سرانجام یحیی پسر برادر امام را به نام علی بن اسماعیل بن جعفر از مدینه خواست تا به وسیله او از امام و جعفر نزد هارون بدگویی کند. در تاریخ آمده است که امام کاظم(ع) هنگام حرکت علی بن اسماعیل از مدینه او را احضار کرد و از او خواست که از این سفر منصرف شود و اگر ناچار می‌خواهد برود از او سعایت نکند، علی قبول نکرد و نزد یحیی رفت و به وسیله او پیش هارون الرشید رفت و گفت: از شرق و غرب ممالک اسلامی مال به او می‌دهند تا آنجا که ملکی را توانسته به هزار دینار بخرد. هارون در آن سال به حج رفت و در مدینه امام و جمعی از اشراف به استقبال او رفتند، اما هارون کنار قبر حضرت رسول(ص) گفت یا رسول الله! از تو پوزش می‌خواهم که می‌خواهم موسی بن جعفر(ع) را به زندان افکنم، زیرا او می‌خواهد امت تو را بر هم زند و خونشان بریزد. آنگاه دستور داد تا امام را از مسجد بیرون بردند و او را پوشیده به بصره نزد والی آن عیسی بن جعفر بن منصور بردند. پس از مدتی که امام در زندان عیسی بود،‌ طبق دستور هارون، امام کاظم(ع) را به زندان بغداد منتقل کردند و در نهایت سندی بن شاهک آن حضرت را در زندان مسموم کرد و به شهادت رساند، تاریخ وفات آن حضرت را جمعه هفتم صفر یا پنجم یا بیست و پنجم رجب سال 183 قمری در 55 سالگی بیان کرده‌اند. ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
هنگام تهاجم هولاکو خان مغول به بغداد در 656 ق، شهر کاظمین دست خوش تاراج و حریق شد. اما دو سال بعد وزیر وی، عطاملک جوینی، به هنگام حکومتش بر عراق به بازسازی و جبران خسارت وارده به مشهد کاظمین پرداخت و دیوارهای آستان را با کاشی تزیین کرد. یک سده بعد، دوباره براثر طغیان دجله، حرم کاظمین رو به تخریب و ویرانی رفت و سلطان اویس جلایری به ترمیم و تعمیر آن اقدام کرد. دیوارهای صحن را با کاشی های زیبا تزیین و سپس دو صندوق خاتم کاری بر روی قبرهای مقدس نصب کرد و به جای یک گنبد، که در عصر آل بویه ساخته شده بود، دو گنبد برفراز قبرهای مطهر ساخت. اما بازهم چند سال بعد، یعنی در 776 ق، دجله طغیان کرد و خرابی های زیادی در مشهد کاظمین به بار آورد. این بارهم سلطان اویس با تلاش وزیرش به رفع ویرانی ها پرداخت و قسمت های تخریب شده را مرمت کرد. کاروان سرایی هم برای سکونت زائران ساخت. عمده ترین بازسازی ها و تعمیرات آستان کاظمین در دوران صفویه انجام شد. شاه اسماعیل صفوی، در 926 ق، تمامی بناهای حرم کاظمین را خراب کرد و بنای زیبا و با شکوهی شامل رواق در چهار سو، صحن، حرم و دو گنبد جدید کاشی کاری شده ساخت. مسجدی با شکوه و با ستون های ضخیم در شمال حرم احداث کرد که اکنون هم پابرجاست و به نام مسجد صفوی اشتهار دارد. دو صندوق زیبا از خاتم برای قبر دو امام ساخت و داخل حرم را با آویزها و قندیل های قیمتی و فرش های نفیس آراست. درهای حرم کاظمین و رواق ها را نیز با نقره پوشش داد. امروزه، کتیبه ای از آن اقدام ها بانام شاه اسماعیل هم چنان موجود است. سلطان محمد خدابنده، برادر وی، که در این سال ها در عراق حکومت می کرد، کارهای او را تکمیل کرد. سلیمان قانونی پس از تسخیر عراق و سلطه عثمانی ها بر بغداد، منبری زیبا از آجر و پوششی از کاشی به مسجد صفوی تقدیم کرد. شاه عباس صفوی، برای نخستین بار، ضریحی از فولاد برفراز قبرهای امامان ساخت و حرم و روضه مطهره را تزیین کرد. در 1045 ق، شاه صفی نیز چهار مناره در گوشه های صحن ساخت که اکنون هم پا برجاست. در عصر قاجار هم توجه خاصی به مشهد کاظمین شد، آقا محمد خان قاجار تعمیرات و بازسازی های عمده ای در حرم انجام داد. او در 1211 ق دو گنبد آستان را، از پایین تا بالا، با طلای ناب پوشانید. ایوان رواق جنوبی را نیز طلا کاری کرد و کف حرم و صحن را با سنگ های مرمر فرش کرد. خانه هایی را در اطراف صحن خریداری کرد و صحن را توسعه داد. فتحعلی شاه قاجار در 1221 ق، داخل رواق ها را آینه کاری و کاشی کاری کرد و طلاهای مناره ها را تجدید کرد. این کار در 1229 ق به اتمام رسید. بیست و شش سال بعد، معتمد الدوله منوچهر خان گرجی، از دولت مردان عصر قاجار، ایوان رواق جنوبی، شرقی و غربی را طلا کاری کرد. در 1282 ق شیخ العراقین، وکیل امیر کبیر، از ثلث ماترک میراث وی تعمیراتی در آستان انجام داد و به بازسازی و تذهیب ایوان ها و آینه کاری حرم و رواق ها و کاشی کاری صحن پرداخت. یک سال بعد، ناصر الدین شاه ضریحی از نقره بر دو مزار مطهر ساخت و آن را جای گزین ضریح فولادی عصر صفوی کرد. برخی دیگر از دولت مردان دوره قاجار از جمله فرهاد میرزا، فرزند عباس میرزا، نیز در بازسازی و توسعه حرم کاظمین نقش داشتند. امروزه، حرم و آستان کاظمین بیش از 14514 متر مربع مساحت دارد. طول آن 123 و عرض آن 115 متر است. حرم کاظمین به صورت مستطیل ساخته شده و با فضاهای اطراف در مجموع بیش از 26 هزار متر مربع است. در هر حال، بخش زیادی از حرم کاظمین و آستان از بناهای شاه اسماعیل صفوی است و براساس کتیبه ای سال 926 ق، تاریخ پایان بنا است.
تاریخچه حرم کاظمین به هنگام انتخاب بغداد به عنوان پایتخت در دوره خلافت منصور، در جوار این شهر باغ هایی وجود داشت که به شونیزیه معروف بود. منصور در 145 ق این باغ را به عنوان مقبره خانوادگی خود انتخاب کرد و آن را « مقابر قریش » نامید. نخستین کسی که در این قبرستان دفن شد جعفر فرزند منصور عباسی بود که در 150 ق از دنیا رفت. در 179ق، امام موسی کاظم(علیه السلام) براساس دستور هارون، از مدینه به بغداد آمد و در آن شهر زندانی شد و سپس در 183 ق به دستور خلیفه توسط زندان بانش، سندی بن شاهک، مسموم شد و به شهادت رسید. ایشان را در همان مقابر قریش، مکانی که خود قبل از آن خریده بود، به خاک سپردند. امام کاظم(علیه السلام) چهارمین فردی بود که در این مقبره دفن می شد. قبل از ایشان جعفر و سپس عیسی نوفلی در آن مکان به خاک سپرده شده بودند و سومین نفر، خلیفه امین، فرزند هارون بود که مادرش، زبیده خاتون، برقبر او بقعه ای بنا کرد. با نظر امام جواد(علیه السلام) و به دستور مأمون بر روی مرقد امام کاظم(علیه السلام) بقعه ای ساختند و از آن پس بیشتر دولت مردان در این قبرستان خاک شدند و هریک برای خود مقبره و بقعه ای اختصاص دادند. امام جواد(علیه السلام) در 220 ق به دستور معتصم عباسی و توسط ام الفضل، دختر مأمون و برادر زاده معتصم، که عنوان همسری آن حضرت را داشت، مسموم و شهید شد. ایشان را نیز در جوار قبر جدشان، امام موسی بن جعفر(علیه السلام)، دفن کردند. بر قبر آن دو بزرگوار بقعه و عمارتی بنا کردند و آن را کاظمیه نامیدند. از آن پس مقابر قریش نام خود را به کاظمیه تغییر داد. در کنار این بقعه، مسجدی به نام مسجد باب التبن یا مسجد کاظمیه قرار داشت که شیعیان از داخل این مسجد قبر آن دو امام را زیارت می کردند و به همین سبب بقعه امامین به مشهد باب التین نیز معروف شد. آن هنگام برای مرقد آن دو امام گنبد و بنایی با چند حجره ساخته و خادمانی را برای اداره آن انتخاب کرده بودند. در جوار این بقعه باغی بود که به زبیده خاتون، همسر هارون الرشید، تعلق داشت. این باغ محل سکونت شیعیان شده بود و آن ها در آن جا وسایل و تسهیلات لازم را برای زائران مرقد فراهم می کردند. در سال 336 ق به امر احمد بن بویه ملقب به معز الدوله، از پادشاهان شیعی آل بویه، عمارت قبلی آستان خراب شد و از نو بقعه ای با شکوه بنا گردید و برفراز هر دو قبر ضریحی جداگانه از چوب ساج نصب شد. همچنین برفراز آن مقبره ها، یک گنبد بزرگ برافراشتند و داخل حرم را تزیین کردند. پس از او، عضدالدوله دیلمی همانند سایر مزارات امامان شیعه، تغییرات زیادی در حرم انجام داد و آن را توسعه بخشید. این کار را به سال 369 ق انجام داد و دیواری گرداگرد شهر کشید. بیمارستانی نیز بین کاظمین و بغداد ساخت که خدمات درمانی به زائران این مزار ارائه کرد. از آن زمان، کاظمین به عنوان یک شهر در کنار بغداد جایگاهی ویژه یافت. در 441 ق، به دنبال درگیری های شیعه و سنی در محل کرخ بغداد آتش سوزی عظیمی رخ داد که به مشهد کاظمین سرایت کرد و آسیب زیادی به بقعه مطهر رسانید. ابوالحرث ارسلان بساسیری با کمک ابونصرفیروز، فرزند ابی کالیجار، به بازسازی و مرمت آستان و مناره ها پرداختند و داخل حرم کاظمین را تزیین و صحن شریف را بازسازی کردند و دو صندوق برمزار دو امام نصب کردند. در 490 ق، مجد الملک ابوالفضل براوستانی وزیر شیعی برکیارق، از پادشاهان سلجوقی، به تعمیر و بازسازی حرم کاظمین پرداخت و بناهای جدیدی به اطراف آن افزود. دیوارهای آستان را با کاشی تزیین کرد و در شمال آن مسجدی بزرگ ساخت و دو مناره زیبا و یک مکان بزرگ برای استراحت زائران و سکونت آنان احداث کرد. صحن و حرم کاظمین شریف براثر طغیان رود دجله در 569 ق دچار آسیب شد و خلیفه عباسی، الناصر لدین الله، به همت وزیر شیعی اش مؤید الدین محمد قمی در 575 ق تعمیراتی در آن انجام داد و حجره هایی در اطراف صحن ساخت. او در اطراف آستان خانه هایی برای زائران و فقیران بناکرد که به « دار الضیافه » مشهور شد. علاوه برآن حجره های اطراف صحن را در 608 ق به مدرسه علوم دینی تبدیل کرد. خلیفه عباسی در چند سال بعد، که دوباره حرم کاظمین براثر طغیان دجله دچار آسیب شد، به بازسازی آن پرداخت و خرابی ها را ترمیم کرد. در زمان فرزندش، الظاهر، نیز حرم مطهر دچار آتش سوزی شد و بسیاری از لوازم و نفایس آن در آتش سوخت و حتی به ضریح گنبد و مناره ها خساراتی وارد شد که خلیفه به بازسازی آن پرداخت.
رواق ها کاظمین در چهار سمت روضه و ضریح مبارک، چهار رواق قرار دارد که تمامی آن ها از پایین تا نیمه از سنگ و بقیه تا سقف آینه کاری شده است. طول این رواق ها از شمال به جنوب چهل متر، مرکب از هفت چشمه و عرض شرقی و غربی آن سی متر، مرکب از پنج چشمه است که در برخی از آن ها عالمان شیعه و محدثان دفن شده اند. 1 ـ رواق باب المراد: این رواق به دستور ناصر الدین شاه قاجار آینه کاری شده و در قسمت شرقی قرار دارد. آن را رواق شرقی نیز می گویند. رواق باب المراد در برابر ایوان شاه اسماعیل صفوی است و در آن شیخ مفید و ابن قولویه، دو تن از محدثان و متکلمان شیعه، به خاک سپرده شده اند. 2 ـ رواق باب القریش: این رواق در جنوب ضریح قرار دارد و به دستور سلطان محمد رشادخان مرمت و بازسازی شده است. 3 ـ رواق شمالی: در شمال ضریح مطهر واقع است. 4 ـ رواق غربی: این رواق در برابر رواق شرقی است و به سبب دفن خواجه نصیر طوسی در آن به رواق خواجه نصیر نیز شهرت دارد. ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
صحن و ایوان ها صحن کاظمین در زمره صحن های بزرگ عتبات است و به صحن نجف اشرف شباهت دارد و به لحاظ وسعت و مساحت بزرگ تر از آن است. طول صحن 370 و عرض آن 350 متر است و حرم مطهر در داخل این صحن مستطیل شکل با طول 230 متر و عرض 150 متر قرار دارد. برای نخستین بار عضدالدوله دیواری پیرامون حرم کشید و در حقیقت صحنی برای حرم ایجاد کرد. در آتش سوزی سال 441 ق، صحن نیز آسیب دید و ارسلان بساسیری آن را تجدید کرد.39 این صحن دوباره در 569 ق براثر طغیان دجله خراب شد و خلیفه الناصر لدین الله آن را بازسازی کرد و حجره هایی پیرامون آن ساخت و پس از چندی آن ها را به مدرسه های دینی تبدیل کرد. ارتفاع حجره های تحتانی شش متر و ارتفاع غرفه ها تا سطح صحن 5/11 متر است. همه آن ها در یک حلقه قرار دارد. سلطان اویس جلایری دیوارهای آن را با کاشی های زیبا تزیین کرده است. در دوره صفوی و قاجار نیز دیوارهای صحن از نو کاشی کاری و تزیین شده است. در دوره قاجار، محمد حسین خان قراگوزلوی همدانی آن را توسعه داد. صحن کاظمین از سه طرف ساختمان ها و خانه ها را در احاطه خود دارد و تنها ضلع شمالی حرم به مسجد جامع صفوی وصل است و این مسجد هم به دیوار صحن چسبیده است. در هریک از ضلع های سه گانه شرقی، غربی و جنوبی بیست باب حجره و یک ایوان مرتفع و مجلل ساخته شده است. ضلع شمالی آن ده باب حجره دارد. چهار جانب صحن را هفتاد حجره با کاشی های بسیار زیبا و ممتاز احاطه کرده است. این حجره ها در زمان های پیشین مدرسه علمیه و محل سکونت طلبه ها بود و اکنون قبرستان های خانوادگی است. مجموع مساحت صحن، حرم و حاشیه های آن 26 هزار متر مربع است. صحن امروزی کاظمین کار معتمد الدوله فرهاد میرزا، عموی ناصر الدین شاه، است. او بنای سابق را خراب و خانه های مجاور را خریداری کرد و به صحن افزود و دیوارهای آن را بلندتر از گذشته ساخت. این کار شش سال طول کشید و صحنی بسیار عظیم و عالی احداث شد. صحن یاد شده را در عصر حاضر با سنگ های مرمر فرش کردند. این صحن در دوره قاجار دارای هفت در بود که اکنون هم موجود است. یک در نیز علامه شهرستانی به عنوان سمبل و نماد درهای بهشت، که در قرآن آمده است «لها ثمانیة ابواب»، به آن افزود: 1) باب القریش 2) باب القبله 3) باب المراد 4) باب صاحب الزمان 5) باب فرهادیه 6) باب آئینه 7) باب مسجد صفوی از ابتدای دوره قاجار این صحن دارای سه درب اصلی بود زیرا مادام دیولافوا، که از آن دیدن کرده، می گوید: « سه درب اصلی آن در انتهای صحن قرار دارد». در سرتاسر صحن تا دیوار مسجد صفوی کتیبه ای همانند کمربند قرار دارد. این کتیبه به خط ثلث بر روی کاشی های لاجوردی به عرض نیم متر و شامل برخی از سوره های قرآن است از جمله سوره جمعه، فتح، دهر، الضحی، غاشیه، که عنوان کتیبه نویس آن « کتبه تراب اقدام الزائرین نصر الله مشهدی خادم الروضة الرضوی 1298ق » در پایان نوشته ها به چشم می خورد. بر پیشانی غرفه ها و ایوان ها نیز کتیبه هایی به همین خط و شکل کشیده شده است. در آن ها نیز سوره های قرآن با تاریخ 1298 ق دیده می شود و هریک از ایوان ها سوره ای خاص را در برمی گیرد. صحن دو عدد ساعت بزرگ و زیبا دارد که یکی بر فراز ایوان داخلی سه درب جنوبی و دیگری بربالای ایوان درونی سه درب شرقی استقرار یافته است. این دو ساعت را شاهزاده اعتماد الدوله فرهاد میرزا نصب کرد. او کف زمین صحن را سنگ فرش کرد و سرداب های آن را برای دفن مرده ها مهیا ساخت. صحن مطهر دارای سه ایوان بزرگ و زیبا است؛ یکی روبه روی باب القبله، دیگری روبه روی باب المراد و سومی در برابر باب القریش واقع است و به ایوان جنوبی، ایوان شرقی و ایوان غربی شهرت دارد. دو ایوان کوچک در دو طرف باب الذهب قرار دارد که مزین به کاشی هایی باخط کوفی است. ایوان های بزرگ میانی شانزده متر ارتفاع دارد. طول دهنه هر ایوان چهار و عرض آن دو متر است. ایوان های تحتانی باسنگ سیاه به ارتفاع یک متر پوشیده شده است. ایوان جنوبی در 1255 ق توسط معتمد الدوله منوچهر خان گرجی طلاکاری شده و بر بالای آن نام دوازده امام ثبت است. ایوان شرقی نیز با اموال امیرکبیر طلاکاری شد. این ایوان ها امروزه نشان از هنر و معماری عصر قاجار دارد. هر سه ایوان بزرگ از لحاظ تذهیب دیوارها، سقف، مقرنس ها و آینه کاری ها و نقاشی های زیبا چشم نواز است. ایوان ناصری در 1285 ق با روکش طلا تزیین یافته است. مادام دیولافوا زیبایی این ایوان ها و صحن را همانند منظره دلپذیر کاخ چهل ستون اصفهان توصیف می کند.
علاوه برایوان های سه گانه، ایوانی از آثار عصر صفویه در ضلع شرقی رواق و برابر مقبره شیخ مفید قرار دارد که امروزه متروک مانده است و کتیبه ای به خط ثلث به نام شاه اسماعیل به تاریخ 926ق بر آن دیده می شود. کاشی های بسیار معرق و گره سازی های زیبا با خط های سفید و سیاه این ایوان را به لحاظ هنری از دیگر ایوان های عصر قاجار ممتاز می سازد و کتیبه دیگری به خط کوفی در بالای آن قرار دارد که با خطی بسیار خوب و زیبا از کاشی های بریده مشکی شکل گرفته است.در زمان های پیشین، این ایوان ورودی اصلی رواق شرقی بود. ↩️جهت مشاهده فهرست مطالب کانال ویژه عراق کلیک کنید👇 https://eitaa.com/fatemi414/277
فهرست اطلاعات مختصر جهت سفر عتبات👆
قابل استفاده زایرین عتبات عالیات عراق 🚏فاصله مسیرهای تردد زائران عتبات عالیات، عراق: مرز: 🚧 نجف: 🔶 كربلا: 🚩 كاظمين: 🔷 سامرا: 💠 طفلان مسلم: 🔵 سيد محمد: ❇️ 🚧 مرز مهران ⬅️مهران تا کوت : 82 کیلومتر ⬅️مهران تا دیوانیه : 227 کیلومتر ⬅️مهران تا حله : 238 کیلومتر ⬅️مهران تا بغداد : 255 کیلومتر ⬅️مهران تا 🔶نجف : 303 کیلومتر ⬅️مهران تا 🚩کربلا: 279 کیلومتر ⬅️ مهران تا 🔷کاظمین : 283 کیلومتر ⬅️مهران تا 💠سامراء : 444 کیلومتر ⬅️مهران تا ❇️سیدمحمد: 409 کیلومتر ⬅️مهران تا 🔵طفلان مسلم : 272 کیلومتر 🚧مرز خسروی 👈🏻خسروی تا کوت: 341 کیلومتر 👈🏻خسروی تا دیوانیه : 395 کیلومتر 👈🏻خسروی تا حله: 305 کیلومتر 👈🏻 خسروی تا بغداد : 190کیلومتر 👈🏻خسروی تا 🔶نجف : 380 کیلومتر 👈🏻خسروی تا خانقین: 10 کیلومتر 👈🏻خسروی تامقدادیه: 102 کیلومتر 👈🏻خسروی تا بعقوبه : 130 کیلومتر 👈🏻خسروی تا🚩کربلا: 315 کیلومتر 👈🏻خسروی تا 🔷کاظمین : 203 کیلومتر 👈🏻خسروی تا 💠سامراء: 326 کیلومتر 👈🏻خسروی تا ❇️سیدمحمد:291 کیلومتر 👈🏻خسروی تا 🔵طفلان مسلم: 281 کیلومتر 🚧 مرز شلمچه ⬅️شلمچه تا بصره: 20 کیلومتر ⬅️شلمچه تا 🔶نجف 460کیلومتر ⬅️شلمچه تا 🚩کربلاء 549 کیلومتر ⬅️شلمچه تا 🔷کاظمین دارای دو مسیر 575 و 621 کیلومتر 🕌نجف تاشهرهای مختلف 🔸نجف تا 🚩کربلا: 78 کیلومتر 🔸نجف تابغداد: 161 کیلومتر 🔸نجف تابصره: 467 کیلومتر 🔸نجف تاحله : 61 کیلومتر 🔸نجف تارمادی :271 کیلومتر 🔸نجف تا بعقوبه : 227 کیلومتر 🔸نجف تا دیوانیه : 75 کیلومتر 🔸نجف تا 🔷کاظمین: 180 کیلومتر 🔸نجف تا 💠سامراء: 287 کیلومتر 🔸نجف تا ❇️سیدمحمد: 249 کیلومتر 🔸 نجف تا 🔵طفلان مسلم: 116 کیلومتر 🕌کربلا تا شهرهای مختلف 🚩کربلا تابغداد: 108 کیلومتر 🚩کربلا تاکوت :197 کیلومتر 🚩کربلا تاحله :42 کیلومتر 🚩کربلا تا رمادی: 218 کیلومتر 🚩 کربلا تابعقوبه : 184 کیلومتر 🚩کربلا تادیوانیه :144 کیلومتر 🚩کربلا تابصره: 524  کیلومتر 🚩کربلا تا 🔷کاظمین : 115 کیلومتر 🚩کربلا تا💠 سامراء: 220 کیلومتر 🚩کربلا تا ❇️سیدمحمد:184 کیلومتر 🚩کربلا تا 🔵طفلان مسلم :38 کیلومتر ۷💠سامراء تا بغداد : 110 كيلومتر 💠سامراء تا ❇️سید محمد  53 كيلومتر.... دعای خیر از همه عزیزان https://eitaa.com/fatemi414
🙏دعا در حق برادر دینی مثل آن است که صدهزار برابر آن را برای خود دعا کرده باشد. ⭐️از امام صادق علیه السلام روایت شده است: مَنْ قَدَمَ اَربعین رَجُلا مِن اخوانِهِ فدعا لَهُم ثُم دعا لنفسه استجیب یهم و فی نفسه ✍️کسی که پیش از دعای برای خود، چهل نفر از برادران مؤمن خود را دعا کند، دعایش هم در حق آنها و هم در حق خودش، مستجاب خواهد شد. 📚بحارالانوار، ج 93، ص 382، روایت 2. ⭐️الکافی عن إبراهیم بن هاشم: رَأَیتُ عَبدَاللّهِ بنَ جُندَبٍ فِی المَوقِف، فَلَم أرَ مَوقِفا کانَ أحسَنَ مِن مَوقِفِهِ؛ ما زالَ مادّا یدَیهِ إلَی السَّماءِ ودُموعُهُ تَسیلُ عَلی خَدَّیهِ حَتّی تَبلُغَ الأَرضَ، فَلَمّا صَدَرَ النّاسُ قُلتُ لَهُ: یا أبا مُحَمَّد، ما رَأَیتُ مَوقِفا قَطُّ أحسَنَ مِن مَوقِفِک! قالَ: وَاللّهِ ما دَعَوتُ إلّا لِإخوانی؛ وذلِک أنَّ أبَا الحَسَنِ موسی علیه السلام أخبَرَنی أنَّ مَن دَعا لِأَخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ نودِی مِنَ العَرشِ: «ولَک مِئَةُ ألفِ ضِعفٍ»، فَکرِهتُ أن أدَعَ مِئَةَ ألفٍ مَضمونَةً لِواحِدَةٍ لا أدری تُستَجابُ أم لا. ✍️الکافی ـ به نقل از ابراهیم بن هاشم ـ: عبد اللّه بن جندب را در موقفِ [عرفات] دیدم و وقوفی نیکوتر از وقوف او ندیدم. پیوسته، دو دستش به سوی آسمان، بلند و اشک هایش بر گونه هایش روان بود، به طوری که به زمین می ریخت. وقتی مردم [از عرفات] باز گشتند، به او گفتم: ای ابو محمّد! هرگز وقوفی بهتر از وقوف تو ندیده ام. گفت: به خدا سوگند که من، جز برای برادرانم دعا نکردم؛ زیرا ابوالحسن موسی [کاظم] به من خبر داد که هر کس برای برادرش، پشت سرِ او دعا کند، از عرش ندا می آید: «و برای تو باد، صد هزار برابر [آنچه برای برادرت دعا و درخواست کردی]!». از این رو، من خوش نداشتم که یکصد هزار دعای تضمین شده را به خاطر یک دعا که نمی دانم مستجاب می شود یا نه، رها کنم. 📚الکافی: ج ۲ ص ۵۰۸ ح ۶، دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۲ ص ۱۱۲. https://eitaa.com/fatemi414/289
💔مهجه" در زیارت اربعین به چه معناست؟ 🎤مرحوم استاد فاطمي نيا درباره هدف نهضت سيدالشهدا(علیه السلام) مي گويد: در زيارت اربعين يک جمله هست : «و بذل مهجته فيک: خدايا! امام حسين(علیه السلام)، مهجه خود را در راه تو داد.» "مهجه" چيست؟ در لغت مي گويد: «المهجةالروح ؛مهجه يعني روح» .باز در لغت است: «المهجة دم القلب ؛ مهجه يعني خون قلب». خدايا امام حسين(علیه السلام) خون دلش را و جان و روحش را در راه تو فدا کرد: «ليستنقذ عبادک من الجهالة :براي اين که بندگان تو را از ناداني بيرون بياورد.» برگرفته از کتاب «نکته ها از گفته ها»- دفتر اول- صفحه۲۷. 🏴🕯🖤🕯🏴 https://eitaa.com/fatemi414/289
سفر با خودروی شخصی به عراق (کاپوتاژ مراحل انجام: مراجعه به گمرک شهر محل سکونت و گرفتن برگه مخصوص کاپوتاژ باید ماشین به نام شخص باشد (مدارک مورد نیاز: کارت ماشین برگه سبز و گواهینامه و کارت شناسایی؛ در صورت وکالتی بودن ماشین داشتن وکالت‌نامه الزامیست) هزینه: یکصد هزار تومان مراجعه به مرز همراه با برگه کاپوتاژ (مرز فقط برگه کاپوتاژ و کارت ماشین رو لازم داره) گرفتن برگه سوخت از دفتر سوخت در پایانه مرزی به مبلغ میانگین ۶۰۰ هزار تومان (با توجه به حجم باک ماشین متفاوت می‌باشد) مهر خروج و ورود به کشور عراق گرفتن برگه ورود خودرو از گمرک مدنی پایانه مرزی عراق به مبلغ ۱۴۵ دینار پرداخت حق تامین به مبلغ ۳۰ دینار پرداخت ۱۵ دینار حق سونار (بازرسی) مهر ورود خودرو به کشور عراق و ورود به عراق جمع هزینه‌ها: ۷۰۰ هزار تومن پایانه مرزی ایران ۱۹۰ دینار پایانه مرزی عراق (معادل ۶۲۷۰ هزار تومان) جمع کل ۶٫۹۷۹ هزار تومان سایر هزینه‌ها: به صورت میانگین زیارت کل عتبات در عراق (مدائن؛ کاظمین؛ سامرا؛ سید محمد؛اولاد مسلم؛ شریفه بنت‌الحسن؛ کربلا؛نجف) نیازمند ۱۰۰ لیتر بنزین بوده که با احتساب قیمت بنزین در عراق (هر لیتر ۴۵۰ دینار) مبلغ ۱.۵ ملیون هزینه لازم می‌باشد ۲۵۰ هزار تومان بابت ایکس ری (بازرسی) در برگشت نکات قابل توجه: مسیرها در عراق مشخص بوده ولی داشتن اینترنت و استفاده از گوگل‌مپ باعث تسهیل رفت و آمد می‌گردد بنا به اعلام قبلی فعلاً کاپوتاژ تا پنجم صفر به عراق مجاز بوده و بازه اربعین (۵ تا ۲۵ صفر) انجام نمی‌شود مدت زمان مجاز حضور در خاک عراق ۳۰ روز از تاریخ ورود می‌باشد https://eitaa.com/fatemi414/289
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پیاده میام جاده به جاده نجف تا حاج امیر کرمانشاهی 📌 ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
🏛جزئیات عرضه ارز اربعین🏛 سخنگوی ارزی بانک مرکزی: به هر زائر حداکثر ۲۰۰ هزار دینار عراق به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود ۶.۲ تا ۶.۵ میلیون تومان است فروخته می‌شود. فروش ارز به زائران بالای ۵ سال در بانک‌های منتخب ملی ایران، صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک از تاریخ ۲۸ مرداد تا ۱۴ شهریور صورت می‌گیرد. فروش ارز به زائران محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی برای امسال ایجاد نمی‌کند و فقط به افرادی که در سماح ثبت‌نام کرده باشند تعلق می‌گیرد.
بد نیست بدانیم،،،،،👈: کرایه‌ها از ایران تا کربلا: هزینه‌ی اتوبوس از شهرهای مرکزی ایران به مرز مهران (یا بالعکس): 600000 تومان هزینه‌ی اتوبوس از مرز مهران تا کربلا یا بالعکس: 10000 دینار (350000 تومان) هزینه‌ی ون از مرز مهران تا کربلا یا بالعکس: 15000 دینار (525000 تومان) هزینه‌ی تاکسی از مرز مهران تا کربلا یا بالعکس: 25000 دینار (875000 تومان) هزینه‌ جابجایی بین شهرهای زیارتی با ماشین‌های عتبه‌ی حسینی (واقع در مقابل باب السدره): هزینه‌ی ون از کربلا به «کاظمین سامرا سید محمد» و مجددا برگشت به کربلا: 13000 دینار (455000 تومان) هزینه‌ی ون از کربلا به نجف: 5000 دینار (175000 تومان) نکته: سرویس‌های عتبه‌ی حسینی در ایام منتهی به اربعین متوقف خواهد شد. برای استفاده از این سرویس‌ها لازم است ده روز زودتر کربلا باشید. هزینه‌ جابجایی بین شهرهای زیارتی با ماشین‌های آزاد: هزینه‌ی ون از کربلا به کاظمین: 6000 دینار (210000 تومان) هزینه‌ی ون از کاظمین به سامرا: 7000 دینار (245000 تومان) هزینه‌ی ون از سامرا به کربلا: 15000 دینار (525000 تومان) هزینه‌ی فرودگاه نجف به داخل شهر نجف (یک خودروی دربستی): 5000 دینار (175000 تومان) نکته: تاکسی‌های داخل فرودگاه حتی تا 20000 دینار هم قیمت می‌دهند. بگردید تا قیمت مناسب پیدا کنید. هنگام برگشت، اگر اتوبوسی به مقصد شهر خودتان در پایانه‌ی مرزی پیدا نکنید؛ باید با تاکسی از مرز به ترمینال شهر مهران بروید. این فاصله 13 کیلومتر است و کرایه‌ی ماشینِ دربستی آن نهایتا 100000 تومان خواهد بود. تاکسی‌ها بعضا کرایه‌ی بیشتری مطالبه می‌کنند. بگردید تا قیمت مناسب پیدا کنید. هزینه‌ی هتل در ایام عادی: بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دینار نکات مهم: هزینه‌ی هزار دینار به قیمت 35000 تومان محاسبه شده است. جهت احتیاط 20 درصد به کرایه‌ی ماشین‌های آزاد اضافه کنید. (قیمت‌ ماشین‌های عتبه‌ی حسینی مصوب بوده و افزایش احتمالی ندارد). ‌ *⛺📢 اطلاعاتی در خصوص موکب های مسیر راهپیمایی زائرین عزیز...* *🏴موکب های ستاره دار 🌟بسیار مناسب ًجهت استراحت شبانه اند، البته توجه فرمائید جهت اسکان بین ساعت دو تا سه ونیم عصر باید در این موکب ها حضور داشته باشید تا مکان مناسبی برای خود داشته باشید.* *🌴عمود 70* موکب مختار ثقفی جهت پذیرایی و استراحت بین راهی *🌴عمود 125* موکب میثم تمار جهت پذیرایی و استراحت بین راهی *🌴عمود 145* موکب حضرت علی اکبر جهت پذیرایی و استراحت بین راهی *🌴عمود 152* معزی الزهراء(س) جهت پذیرایی و استراحت بین راهی *🌴عمود 180* موکب احباب الحسین جهت پذیرایی و استراحت بین راهی *🌴🌟عمود 202* موکب فاطمه زهرا ستاد بازسازی عتبات اسکان-فرهنگی-اینترنت-هلال احمر موجود است *🌴عمود 216* موکب طرف البراق جهت استراحت و امکانات بهداشتی *🌴عمود 218* موکب حسینیه قبا جهت استراحت و امکانات بهداشتی *🌴🌟عمود 285* موکب امام رضا (ع) موکبی مناسب و در حال توسعه با امکانات  اسکان-فرهنگی-اینترنت-هلال احمر *🌴عمود 316* موکب انوار الحسین  ع روزانه تا 14 هزار ساندویچ فلافل در اینجا توزیع میشود. *🌴عمود 345* موکب طریق الاحرار پذیرایی و استراحت و اسکان *🌴عمود 405* موکب ابناءالحسین پذیرایی و استراحت و اسکان *🌴عمود 460* موکب فاطمه الزهراء(س) پذیرایی و استراحت و اسکان *🌴عمود 492* موکب قاسم ابن الحسن پذیرایی و استراحت  و امکانات بهداشتی *🌴عمود 538* موکب خدمه الزوار الحسین پذیرایی و استراحت و اسکان *🌴عمود 576* بیمارستان حیدریه *🌴عمود 619* موکب بقعه الرسول (ص) پذیرایی و استراحت *🌴عمود 655* موکب هانی ابن عروه جهت پذیرایی و استراحت و بهره گیری از امکانات فرهنگی *🌴 عمود 657* موکب علی ابن موسی الرضا(ع) امکانات مناسب-برنامه فرهنگی و اسکان مناسب و سایر خدمات رفاهی *🌴عمود 715* موکب امام حسن مجتبی جهت پذیرایی و استراحت *🌴عمود 728* موکب صاحب الزمان (عج)1 امکانات مناسب-اسکان مناسب و خدمات لازم فرهنگی و بهداشتی *🌴عمود 823* موکب سید الساجدین جهت پذیرایی و استراحت *🌴عمود 828* موکب صاحب الزمان (عج)2 امکانات مناسب-برنامه فرهنگی و اسکان مناسب-راهنمای زائر *🌴عمود 890* موکب شباب القاسم زمینه اسکان و امکانات بهداشتی فراهم است. *🌴عمود 1000* موکب حسینیه الاحسان جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی *🌴عمود 1017* موکب نهج الحسین جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی *🌴عمود 1065* موکب حسینیه مجد جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
پیاده‌روی عمیق اربعین تنها توسعه‌ی مکان این مناسک از عتبه تا خانه‌ی زائر نیست، و توسعه‌ی زمان این مناسک نیز است؛ این طور برای عراقی‌ها اگر مناسک بیاده‌ی اربعین از ماه صفر شروع می‌شود، برای ایرانی‌ها از ماه محرم شروع می‌شود، و برای اروپایی‌ها از ماه شوال...
در مسیر پیاده‌روی اربعین در عراق بارها شب میهمان کسانی بودم که سال‌ها در ایران اسیر بودند، و در هم‌این اردوگاه پرندک طهران. نمی‌دانستم سال‌ها بعد در ایران، شبی با فعالان مردمی اربعین در هم‌این اردوگاه شب‌مانی خواهم کرد...
◾️تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام امشب جهت مطالعه👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️؛ چرا میروید کربلا یا میروید حج یا... ؟ به‌جایش بیمارستان و مدرسه بسازید! 🔺جــــــــــــــــــــــــــواب 🎙استاد شهید مرتضی مطهری https://eitaa.com/fatemi414
🔴 چند توصیۀ مهم به بانوانی که قصد شرکت‌ در مراسم پیاده‌روی اربعین دارند. از آنجا که این سفر، زیارتی است و آداب خاص خود را دارد، لذا تذکّر و رعایت نکات زیر توسط بانوان مؤمنه، لازم و ضروری به نظر می‌رسد: 1⃣ اصل زیارت سیدالشهدا واجب ولی زیارت اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام مستحب است، اما غیرت داشتن و حفظ نوامیس بر هر مرد مسلمانی واجب! با توجه به ازدحام زیاد و برخوردهای فراوانی که طبیعتاً در این سفر برای بانوان زائر پیش می‌آید، حتی‌الامکان همراه با مردی از محارم خود شرکت کنید و حریم و فاصله با نامحرمان را رعایت نمائید تا برای انجام عملی مستحب، مرتکب افعال حرام بسیار نشوید! 2⃣ صحبت‌های غیرضروری، خوش و بِش و شوخی کردن با خدمتگزاران موکب‌ها و دیگر مردان نامحرم زائر و همسفر و اختلاط با آنان جایز نیست و بعضاً حرام! اگر چنین اخلاق و رفتارهای نادرستی دارید، سعی کنید در طول این سفر زیارتی آنها را کنار بگذارید. 3⃣ از آرایش کردن، هرچند کمرنگ و برداشتن ابروها به ویژه در سرویس‌ها و مقابل زنان عراقی، جداً اجتناب کنید! آنها در ایام محرم و صفر، خود را عزادار امام حسین علیه‌السلام می‌دانند و بر خلاف عرف اخیر زنان ایرانی که نکردن را جزء حالات عزاداران نمی‌دانند، از این حرکات و هتک حرمت‌ها بیزارند! خیلی زشت است که میزبان عراقی نسبت به چنین کارهای سخیفی به میهمان ایرانی تذکّر دهد یا اعتراض کند! 4⃣ زدن به ناخن‌ها، زینت زنان محسوب می‌شود و پوشاندن از نامحرمان، واجب است و ترک آن حرام! حتی اگر عذر شرعی دارید، از انجام این کار پرهیز کنید؛ چرا که علاوه بر اینکه ذهنیّت بدی از زنان شیعه ایرانی در خاطر شیعیان سایر کشورها می‌گذارد، علامت بی‌حیایی برای نشان دادن ایام ماهیانه یا بی‌نمازی شماست! 5⃣ حجابِ چادر داشته باشید و از پوشیدن هر نوع مانتو (مشکی یا رنگی، آزاد یا چسب، بلند یا کوتاه، جلوبسته یا جلوباز) جداً اجتناب کنید؛ حتی اگر چادری نیستید، مشابه تشرّف به حرم‌های اهل‌بیت که سرتان می‌کنید، از ابتدای خروج از منزل به قصد این سفر، از حجاب چادر استفاده نمائید. نیت کنید و حاجتی در نظر بگیرید و به قصد برآورده شدن حوائجتان چادر به سر کنید شک نکنید که حاجت روا میشوید 6⃣ بیرون گذاشتن لبۀ یا رنگی از چادر، زینت محسوب می‌شود و موجب جلب توجه نامحرمان به چهرۀ شماست! همچنین مراقب باشید موهایتان به هیچ وجه پیدا نباشد و زیر گلویتان را با گیره بپوشانید. 7⃣ طبق نظر تمامی مراجع عظام تقلید اگر زینت یا زیبایی خاصی در چهره دارید واجب است صورت خود را بپوشانید پس اگر بتوانید در طول این سفر علاوه بر چادر، از یا و مشکی هم استفاده کنید، به یقین علاوه بر اجر زیارت اربعین، ثواب تبلیغ حجاب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و عنایت ویژۀ امام زمان علیه‌السلام هم نصیب‌تان می‌شود؛ البته سنگینی حرکات و سکنات شما نیز باید هماهنگ با این نوع حجاب باشد! 8⃣ اگر دختربچه‌های خود را همراه می‌برید، در انتخاب لباس و پوشش آنان نیز دقت کنید؛ پوشاندن تاب و شلوارک و لباس‌های چسب و کوتاه و نیمه‌عریان به کودکان، مناسب این سفر نیست! با استفاده از چادر یا مقنعه، تمرین عملی و برای دخترانتان پیاده کنید. 9⃣ اگر فرزند کوچک پوشکی دارید، مراقب باشید که پس از تعویض فرزندتان، پوشک آلوده را در هر مکانی که هستید رها نکنید! همراه خود تعدادی پلاستیک ببرید و پوشک را در آن گذاشته و در سطل زباله بیندازید. 0⃣1⃣ زنان شیعه دیگر کشورها بسیار متین و مطابق شأن این سفر زیارتی به کشور عراق می‌آیند؛ شایسته است بانوان ایرانی نیز که نمایندۀ شیعیان ایران هستند، بیشتر مراقب حجاب، رفتار و گفتار خود باشند. لطفاً با نیّت عمل به واجب فراموش شدۀ و ، این مطلب را در کانال‌ها، گروه‌ها و مخاطبان خود منتشر کنید. 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» https://eitaa.com/fatemi414
شلوغ‌ترین مرزها در اربعین سال گذشته
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر الی الله... یه مداحی کسانی که سال گذشته اربعین بودند خیلی توی موکب‌های مسیر پخش میشد