حکم سعی بین صفا و مروه در طبقه زیرزمین
مسعی از دیدگاه فقهای شیعه ممکن است متفاوت باشد. اختلافنظر به این دلیل است که برخی فقها در شرط "اتصال به سطح طبیعی زمین" برای صحت سعی تأکید دارند و برخی دیگر آن را بهطور مطلق صحیح میدانند.
1. شرط اتصال به سطح طبیعی زمین (عدم جواز یا احتیاط در طبقه زیرزمین):
این دسته از فقها معتقدند که سعی باید بر سطح طبیعی بین صفا و مروه انجام شود و طبقات غیرهمسطح (زیرزمین یا طبقه بالا) مورد اشکال یا محل احتیاط است.
- آیتالله خامنهای:
سعی در طبقه زیرزمین اگر پایینتر از سطح طبیعی صفا و مروه باشد، بنابر احتیاط واجب کافی نیست. لذا باید بر سطح طبیعی انجام شود.
- آیتالله سیستانی:
سعی در طبقه زیرزمین صحیح نیست، زیرا شرط است که سعی بر سطح طبیعی میان صفا و مروه انجام شود.
2. جواز سعی در طبقه زیرزمین:
این دسته معتقدند که اگر موقعیت صفا و مروه حفظ شده باشد و حرکت از صفا به مروه صورت گیرد، سعی در طبقه زیرزمین نیز صحیح است.
- آیتالله مکارم شیرازی:
سعی در زیرزمین در صورتی که صفا و مروه در همان موقعیت باشند، اشکالی ندارد و صحیح است.
- آیتالله نوری همدانی:
انجام سعی در طبقه زیرزمین مانعی ندارد و صحیح است.
3. نظراتی با جزئیات بیشتر:
برخی مراجع تقلید شرایط خاصی برای صحت سعی ذکر کردهاند:
- آیتالله وحید خراسانی:
احتیاط در انجام سعی در سطح اصلی است، اما در صورت ضرورت یا ازدحام، ممکن است طبقات دیگر نیز پذیرفته شود.
- آیتالله شبیری زنجانی:
اگر زیرزمین در همان محدوده صفا و مروه قرار داشته باشد، بهگونهای که بتوان حرکت بین این دو را معتبر دانست، صحیح است.
برای اطمینان از تطابق با فتوای مرجع تقلید خود، مراجعه مستقیم به رساله عملیه یا استفتاء از دفتر مرجع تقلید توصیه میشود.
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
🌺 آشنایی با تاریخ و اماکن مکه مکرمه:
🌻 ارکان کعبه
✅ كعبه، چهار گوشه دارد كه با عنوان چهار ركن و هر ركنش به نامى مشهور است:
١. ركن اسود: ركنى كه محل قرار گرفتن حجرالأسود است.
٢. ركن عراقى: ركنى كه به سمت كشور عراق است.
٣. ركن غربى (شامى): ركنى كه به سمت كشور مغرب است.
۴. ركن يمانى: ركنى كه به سمت كشور يمن است.
🌱 از آنجا كه اركان كعبه، با اختلاف كمى در جهتهاى اصلى قرار دارند، هر ركن، نام يكى از جهت اصلى را به خود گرفته است. يعنى ركن اسود را كه در سمت شرق واقع است، «ركن شرقى» گويند و ركنهاى بعدى را به ترتيبى كه در طواف پيموده مىشوند، «شمالى»، «غربى» و «جنوبى» ناميدهاند.
💡 نكتهها:
١. شروع و پايان هر طوافى بايد از امتداد حَجَرالأسود باشد. يكى از آداب مشترك طواف ميان همه مذاهب اسلامى، استلام حجرالاسود است. منظور از «ركن» بدون پسوند، ركن حجرالأسود است.
٢. ركنهاى يمانى و اسود از دو ركن ديگر بافضيلتتر است؛ چنانكه رسولخدا(صلى الله عليه و آله) دو ركن يمانى و اسود را استلام مىكرد، آنها را مىبوسيد و صورتش را بر آنها مىنهاد و مىفرمود:
( رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ )
پروردگارا! به ما در دنيا نيكى عطا كن و در آخرت نيز نيكى مرحمت فرما و ما را از عذابِ آتش نگاه دار.
٣ . محلى كه براى فاطمه بنت اسد شكافته شد تا درون كعبه رود و فرزندش على بن ابى طالب(عليه السلام) را به دنيا آورد، كنار ركن يمانى است.
هنگامى كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) در طواف، به ركن يمانى رسيد، بهسوى كعبه نگاه كرد و فرمود:
الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي شَرَّفَكِ وَ عَظَّمَكِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي بَعَثَنِي نَبِيّاً وَ جَعَلَ عَلِيّاً إِمَاماً اللَّهُمَّ أَهْدِ لَهُ خِيَارَ خَلْقِكَ و جَنِّبْهُ شِرَارَ خَلْقِكَ .
خداى را سپاس كه تو (كعبه) را شرف بخشيد و عظيم ساخت و سپاس خدايى را كه مرا به نبوّت برانگيخت و على را امام گردانيد؛ خدايا خوبان خلقت را بهسوى او هدايت كن و او را از آفريدگان شريرت دور دار.
امام صادق(عليه السلام) درباره اين ركن فرمود: «ركن يمانى، درى از درهاى بهشت است و از روزى كه گشوده شده، بسته نشده است و ما از اين در وارد بهشت مىشويم».
۴. جهت جغرافيايى ايران به سمت قبله، در زاويه ميان حجرالأسود و ركن عراقى است.
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
🕋 اگه قصد سفر داری یا در این روزها، *زائر عتبات عالیات یا خانهٔ خدا هستی،* میتونی *ارز مسافرتی* خودت رو آنلاین و سریع با بله بخری!
📌 در زمان خرید ارز مسافرتی عتبات یا خرید ارز برای عمره مفرده، این موارد رو در نظر بگیر!
۱. خرید ارز با بله فقط در صورتی امکانپذیره که *شماره تلفن حساب کاربری بله* و صاحب حساب متعلق به *یک کد ملی* باشه.
۲. هر مسافر فقط *یک بار در سال* امکان خرید ارز مسافرتی رو داره.
۳. سقف خرید ارز مسافرتی یا ارز حج عمره *۵۰۰* دلاره.
۴. برای خرید ارز مسافرتی سن خریدار باید بیش از *۱۸ سال* باشه.
۵. فاصلهٔ زمانی بین درخواست خرید ارز و تاریخ پرواز *حداکثر ۳ روزه.*
۶. دریافت ارز *در فرودگاه* و پس از صدور کارت پرواز امکان پذیر است.
۷. زمان فروش ارز مسافرتی در همهٔ روزهای هفته از ساعت ۷ تا ۱۶ هستش (به جز جمعهها)
۸. حداکثر ۳ روز قبل از پرواز، امکان خرید ارز وجود داره
.
۹. از زمان خرید تا حداکثر ۴ روز فرصت داری که ارز خریداری شدهٔ خودت رو تحویل بگیری.
۱۰. دریافت ارز از *شعب منتخب ارزی بانک ملی* در سطح شهر نیز صرفا و *فقط و فقط برای زائران خانه خدا* امکان پذیر است.
#ارز_مسافرتی
#ارز_عتبات
#ارز_عمره_مفرده
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
🍃🕋🍃🕋🍃🕋🍃🕋🍃
* ۱۰ توشه لازم و ضروری برای زائر*
🔸۱. یک ساك اخلاص
🔹۲. یک ساك بزرگتر تقوی
🔸۳. مقداری صبر و تحمل
🔹۴. یک بسته نظم و بهداشت
🔸۵. یک بسته اخلاق جمعی و گروهی
🔹۶. یک دست، برای کمک به دیگران
🔸۷. دو پای خستگیناپذیر، برای طواف، سعی و ...
🔹۸. یک زبان گویا، برای ذکر خدا
🔸۹. یک شیشه اشک چشم، برای مناجات با خدا
🔹۱۰. آئینهای برای دیدن عیوب خود
#نشان_راه
🍃🕋🌺
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🚨 موارد ممنوعه در مسجد النبی
1⃣ بوسیدن ضریح و درهای حرم مطهر
2⃣ گذاشتن مهر و چوب و کاغذ در حین نماز خواندن
3⃣ عبور از جلوی نمازگزاران به خصوص هنگام نماز جماعت
4⃣ گرفتن قرآن و کفش در یک دست
5⃣ عبور از روی قرآن
6⃣ خارج کردن قرآن از مسجد حتی جهت تلاوت
7⃣ به هم زدن صفوف نماز جماعت و اصرار بر عبور از میان جمعیت
8⃣ خواندن نماز نافله و قرائت قرآن هنگام خطبه های نماز جمعه
9⃣ صحبت کردن هنگام اذان و ایراد خطبه های نماز جمعه
🔟 ترک مسجد در آستانه اقامه نماز جماعت
1⃣1⃣ خواندن زیارت و فرستادن صلوات با صدای بلند
2️⃣1️⃣ یکدیگر را با صدای بلند صدا کردن
3️⃣1️⃣خواندن نماز فرادا همزمان با نماز جماعت
4️⃣1️⃣ پشت به ضریح پیامبر اکرم (ص) نشستن
5️⃣1️⃣ استفاده کردن از آهنگهای نامناسب جهت تلفن همراه
6️⃣1️⃣ بلند گفتن ذکر رکوع و سجود
زودتر از امام جماعت به رکوع و سجود رفتن
7️⃣1️⃣شرکت نکردن در نماز میت و ترک مسجد در آن لحظه
8️⃣1️⃣ روشن گذاشتن تلفن همراه و خاموش نکردن آن به هنگام نماز
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
✅اسرار زیارت
۱ - بزرگداشت اولیای الهی
۲ - دوری از گناهان و آلودگیها
۳ - تقرب و نزدیکی به خدا
۴ - جلوهگاه دوستی با اهل بیت
۵ - شناخت بیشتر اهل بیت
۶ - شفاعت و آمرزش گناهان
۷ - یادآوری مرگ و آخرت
۸ - بهره مندی از پاداشها
ادامه در پستهای بعدی👇
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
۱ - بزرگداشت اولیای الهی
🔺یکی از اهداف و اسرار زیارت، بزگداشت اولیای الهی و زنده کردن یاد و نام آنان و باور به عظمت و شکوه ایشان است. تعظیم بندگان صالح و برگزیده، حفظ شعائر الهی و مصداقی از آیه من یعظم شعائر الله فانها من التقوی القلوب است.
🔺یاد و خاطر آنان، یاد کرد بندگی و دلسپردگی آنان به خدا، ایثار و جان فشانیهایشان در دفاع از دین حق و مجاهدتهای بی نظیر آنان، عبادتها و نیایشهای ایشان در محضر باری تعالی و است.
🔺پیشوایان معصوم، امامان نور و هدایت و معنویت هستند و ملاقات و زیارت عارفانه و خالصانه آنان، تقدیر و سپاس از هدایتگری آنان و اذعان به مقام والا و بزرگ ایشان در پیشگاه خداوند است. به یقین پیامبر خدا و ائمه(علیهمالسّلام) صاحبان عزت، عظمت و شرافتاند و فضل و برتری آنان، روشن و محبوبیتشان در نزد پرودگار ثابت است.
🔺خداوند نور وجودی آنان را اشرف و برتر از همه قرار داده و در دنیا و آخرت به آنان عصمت، قدرت، توانایی، حکمت و پاداش عطا فرموده است. از دیدگاه صاحب المراقبات زائر حرم نبوی، بر پادشاه بزرگی وارد میشود که در بارگاه او، جز پاکان نزول نکنند و اجازه نیابند و همانا او حرمی را اراده کرده که انبیا و مرسلین و ملائک مقربین، بدون اذن داخل آن نمیشوند مقام پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در نزد خداوند، بسی بزرگ است.
🔺مولا احمد نراقی نیز ضمن توصیه به شناخت سر معصومین(علیهمالسّلام) و بزرگی و جلالت قدر ایشان، میگوید: در دل خود، باید عظمت شان و جلالت قدر شان را مستحضر گردی و متذکر حق عظیم ایشان در ارشاد مردم و رواج دین الهی شوی
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
2-دوری از گناهان و آلودگیها
زیارت و دیدار با معصومین(علیهمالسّلام) _چه در حال حضور و چه بعد از وفات_ تاثیرات شگرفی بر روح و روان انسان دارد و او را به سوی معنویات، اخلاق فاضله و مکارم انسانی سوق میدهد. شاید یکی از حکمتهای مهم زیارت، همین توجه زائر به معنویات، دعا، ذکر و نماز در حرم اولیای الهی و سعی در اصلاح و خودسازی و کسب طهارت درونی، جهت بار یافتن به درگاه آنان است.
در زیارت رسول گرامی اسلام و امامان بزرگوار (علیهمالسّلام)، معنویت و جذبههای روحانی آنان، پرده از حجابها و ظلمات بیشمار ما بر میدارد و موجب زدوده شدن آلودگیها و تیرگیهای درون میشود. آنان خود پاک و طاهرند و دوستداران و زائران خود را به سوی پاکیها و معنویات میکشانند: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا.
چنان که در بحث حلق و تقصیر گذشت، آیه ثم لیقضوا تفثهم و لیوفوا نذورهم، به لقای امام تاویل شده است؛ یعنی، در پرتو دیدار و زیارت آنان، کدورتهای اخلاقی و رذایل درونی، زدوده میشود و انسان از ظلمت و قساوت قلب رهایی مییابد.
بر این اساس، یکی از برکات و آداب حضور در مرقدهای معصومین(علیهالسّلام)، توبه و استغفار و دوری از گناهان و معاصی است؛ چنان که عارف والا مقام بهاری همدانی گفته است: «اگر تواند یک توبه درستی با جمیع مقررات معلوم در محل خود در خدمت پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و امام(علیهالسّلام) به جا آورد. آن بزرگوار را شاهد و شفیع خود قرار دهد و بنا بگذارد عند المراجعه، اگر دهانی که به آن آستانه شریفه رسیده و اعضایی که بر آنجاها مالیده شده و از برکت آنها اکتساب نور کرده، دوباره به لوث معاصی تلون نگرداند؛ بلکه از لغویات بیفایده هم اجتناب ورزد».
از دیدگاه عارف الهی ملکی تبریزی نیز زائر مرقد منور نبوی، باید با طهارت جسم و روح و با توجه کامل به آن مکان مقدس، قدم بگذارد. این توبه، او را لا محاله از مخالفت فعلی پاک میکند تا از ورطه هلاکت نجات یابد و از رد شدن از درگاه او در امان باشد. اگر توفیق این کار (توبه) را پیدا کند، بر او است که از دری غیر از آن داخل شود و آن درهای اعتراف، پوزش، توسل، استغفار، التجا و اضطرار است.
قرآن نیز به کسانی که گناه و بر خود ستم کردهاند، توصیه میکند به حضور پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بشتابند و از او طلب مغفرت کنند و آن حضرت نیز برای آنان از خداوند آمرزش بطلبد: ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروالله و استغفر لهم الرسول لو جدوا الله توابا رحیما.
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
۳ - تقرب و نزدیکی به خدا
🔹یکی از اسرار و فواید زیارت خاندان وحی و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب و نزدیکی به خدا و جلب عنایت و توجهات ویژه او است. زیارت، چون پیوند و تجدید عهد با بندگان خالص خداوند است، زمینه ساز کسب صفات شایسته و عامل رشد معنوی و در نتیجه تقرب به خدا میگردد. وقتی در زیارت، انسان ناقص در برابر انسان کامل قرار میگیرد، انگیزه کمال یابی، او را متوجه خدا میکند و مایه تقربش میشود: «فانکم وسیلتی الی الله و بحبکم و بقربکم ارجو نجاة من الله» و «اتقرب الی الله بموالاتکم».
🔹تقرب به اولیای خدا، راهی است برای نزدیکی به خداوند؛ چرا که اینان، وسیله، صراط، راهنما و مشعل هدایتاند و دعا و خواسته اصیل زائران نیز از ساحت اهل بیت(علیهمالسّلام)، وساطت در محضر خدا و فراهم ساختن زمینههای قرب و نزدیکی به او است.
پیامبر گرامی به حضرت علی(علیهالسّلام) میفرماید: «یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی، قبر تو و فرزندان تو را بقعههایی کرده است از بقعههای بهشت و عرصهای از عرصههای آن و دلهای خلق و برگزیدگان بندگان خود را مایل به آنها ساخته است، تا خواری و اذیت راه را متحمل شوند و قبور شما را تعمیر کنند و بسیار به زیارت آیند؛ به جهت تقرب به خدا و دوستی پیغمبر او»
🔹شاید بدین جهت است که زیارت پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سایر معصومین(علیهمالسّلام)، زیارت خداوند دانسته شده است؛ چنان که رسول اکرم میفرماید: «من زارنی فی حیاتی او بعد موتی، فقد زار الله».
🔹امام رضا(علیهالسّلام) در تبیین این روایت میفرماید: «رتبه پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در بهشت بالاترین رتبهها است. هر کس او را در رتبهاش در بهشت از خانه خود دیدار کند، خدای تعالی را زیارت کرده است».
🔹سالک عارف ملکی تبریزی آورده است: «اگر پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به کرم و فضل خود به تو توجه کند و تو را بپذیرد و زیارت تو را قبول کند و سلام تو را جواب گوید و سخن تو را گوش دهد، خوشا به حال تو! باز خوشا به حال تو! در این صورت چنان است که به زیارت خدای جل جلاله نایل گشتهای و در این کار با فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل شریک گشتهای».
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
۴ - جلوهگاه دوستی با اهل بیت
🔹«زیارت»، جلوهگاه دوستی و تولای اهل بیت(علیهمالسّلام) و بیانگر عمق محبت و مودت مسلمانان نسبت به خاندان وحی است. حضوری عاشقانه در پیشگاه اولیای الهی و یاد کرد مقام والای آنان و انس و دوستی با آن بزرگواران، نشانه ایمان و تقوای قلوب است. حب و ولای پیشوایان معصوم و آل نبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، دستور خداوند و درخواست علو درجه برای ایشان و اهدای ثواب نماز و قرائت قرآن به آنها و همه در جهت عمل به این سفارش است که: لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی.
🔹برای ایجاد و تثبیت حب و تولای اهل بیت(علیهمالسّلام)، همواره زندهترین توصیه، زیارت آن بزرگواران است. زیارت نه تنها تمسک و توسل به آل یاسین است؛ بلکه همسویی و همراهی با آنان و اعلام برائت ودوری از دشمنان و مخالفان ایشان است. تولا و تبرا دو رکن اعتقادی شیعه است که با حضور در بارگاه نورانی خاندان عصمت و طهارت، به زیبایی جلوه گر میشود و زیارت آنان، باعث زنده شدن یاد و خاطره ایشان میگردد و این مورد پسند و خشنودی حضرت باری تعالی است: «من احبنا فقد احب الله و من ابغضنا فقد ابغض الله و من والانا فقر والی الله».
🔹در زیارت جامعه نیز میخوانیم: «من والاکم فقد والی الله و من احبکم فقد احب الله». بر همین اساس است که امام باقر(علیهالسّلام)، یکی از حکمتهای مهم طواف و حج خانه خدا را توجه مردم به اهل بیت(علیهمالسّلام) و اظهار دوستی و مودت با آنان میداند: «امروا ان یطوفوا بهذا ثم یاتونا فیعرفونا مودتهم ثم یعرضوا علینا نصرهم»؛ «به آنان (حج گزاران) فرمان داده شده تا در اینجا طواف کنند، سپس نزد ما آمده، دوستی و محبت و نیز نصرت و یاری خود را به ما اظهار و عرضه کنند».
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
۵ - شناخت بیشتر اهل بیت
🔸شناخت اهل بیت(علیهمالسّلام) و معرفت به مقام والا، سجایای اخلاقی و سیره دینی و ویژگیهای برتر آنان، از حکمتهای دیگر زیارت است؛ یعنی، در پرتو حضور در مرقدهای پاک و قدسی ایشان و مطالعه و اندیشه در حالات و گفتارهای عترت نبی علیهمالسّلام، شناخت زیادی نسبت به آن بزگواران حاصل میشود و عظمت روحی و معنوی آنان، بیشتر درک میگردد. این زمینهای برای نزدیکی و شناخت حضرت حق و موجب تعالی روحی و اخلاقی زائران و تعبد بیشتر به دین است: «اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی».
🔸یکی از سفارشهای مهم در آداب زیارت، شناخت حق و مقام زیارت شونده است (عارفا بحقه)؛ یعنی، بداند که اطاعت از امام واجب و پیروی از راه و روش او دستور دینی است و به یقین یکی از مؤثرترین و مهمترین راههای شناخت و ایجاد ارتباط قلبی وفکری با معصومین (علیهمالسّلام)، زیارت و حضور در حرمهای ایشان است. محمد بن سلیمان از امام جواد(علیهالسّلام) درباره مردی پرسید که بعد از انجام دادن اعمال حج و درود و سلام بر رسول خدا، به زیارت امیرمؤمنان(علیهالسّلام) شرفیاب میشود و او را با معرفت زیارت میکند. آن حضرت معرفت را چنین بیان میکند: «عارفا بحقه یعلم انه حجة الله علی خلقه و بابه الذی یؤتی منه فسلم علیه»؛ یعنی، بداند که او، حجت خداوند بر روی زمین و بهترین طریق شناخت و ارتباط با حضرت حق است.
🔸انسان در سایه سار زیارت، در مییابد که ضمن حرمت نهادن به مقام والای امامت و ولایت، باید در عرصههای معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، امام علیهالسّلام را پیشوا و مقتدا قرار داده، به حق او پیروی کند و این پیروی و پذیرش امامت را باور داشته باشد و زندگی بدون آن را، زندگی در جهالت و گمراهی بداند (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة).
🔸در واقع سر و روح اصلی زیارت «معرفت و شناخت» است؛ چنان که توصیه شده: «بر تو است با تمام جد و جهد خود و آنچه در توان داری، در زیارت آن حضرت (رسول خدا) کوشش کنی؛ زیرا تو مبانی شناسایی آن بزرگوار و معرفت حقوق و مراحم او را محکم ساخته و به آن یقین کردهای».
🔸بر این اساس آنچه مایه کمال زیارت میشود، معرفت و شناخت مقام و موقعیت زیارت شونده است ثوابهای اخروی و آثار دنیوی که در روایات آمده، بر زیارت واقعی مرتب است
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
۶ - شفاعت و آمرزش گناهان
یکی از آثار و اسرار گران قدر زیارت، جلب عنایت و توجه معصومین(علیهمالسّلام) و بهرهمندی از شفاعت و آمرزش خواهی آنان در محضر باری تعالی است. یکی از اموری که انسان را به رحمت الهی، بسیار امیدوار میکند، مساله شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قراردادن آنان است (وابتغوا الیه الوسیلة). اهل بیت(علیهمالسّلام)، آبرومندان درگاه الهی و اولیای برگزیده او هستند، بنابراین با توسل به آنان و زیارت مرقدهای پاکشان، باید به شفاعت آنها امیدوار بود و از الطاف بیکرانشان بهره مند گردید.
رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اتانی زائرا کنت شفیعه یوم القیامة:» «هر کس به زیارت من آید، روز قیامت شفیع او خواهم بود» و نیز «من جاءنی زائرا لا یعمله حاجة الا زیارتی کان حقا علی ان اکون له شفیعا یوم القیامة»؛ «هر کس به زیارت من آید و هیچ کاری جز زیارت من نداشته باشد، بر من حق است که روز قیامت شفیع او باشم». و نتیجه شفاعت ورود به بهشت است (وجبت له الجنة).
از دیدگاه عارف والا مقام بهاری همدانی، نسیم الطاف ایشان و رشحات انوار آن بزرگواران، بر زوار و قاصدین ایشان میرسد پس خوب است زوار به امید استشفاع از برای بخشش گناهان و رجای وصول بر فیوضات عظیمه، رو به آن بزرگواران کنند.
عالم ربانی مرحوم نراقی نیز گفته است: «پس هر که بر قبور مطهره ایشان حاضر شد، جهت زیارت ایشان، بر او مطلع میگردند پس دامن شفاعت به میان میزنند و از خداوند طلب حوایج ایشان را میکنند و از درگاه الهی، مسالت بر آمدن مطالب و آمرزش گناهان ایشان را میکنند. همین سر است در ترغیب به زیارت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و ائمه(علیهمالسّلام)».
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به امام حسین(علیهالسّلام) چه زیبا فرمود که: «ای فرزند عزیزم! کسی که مرا در حال حیات و یا ممات زیارت کند، یا پدرت علی بن ابی طالب و یا برادرت حسن بن علی یا تو را زیارت کند؛ بر من لازم است که او را در روز قیامت دیدار کنم و از گناهانش برهانم (کان حقا علی ان ازوره یوم القیامة و اخلصه من ذنوبه)»
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528