جان مرا جانان علی، هجر مرا پایان علی
درد مرا درمان علی
جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی
از مهر تو دارم نشان، عشق رخت دارم بجان
نام تودارم برزبان
جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی
من عاشق و تو دلربا، من بینوا تو پادشا
شاها نظرکن برگداجانم
علی جانم علی ای جان جانانم علی
جانم فدای روی تو، دل شد اسیر موی تو
باشم گدای کوی تو
جانم علی جانم علی ای جان جانانم علی
مُهرجبین من توئی، نقش نگین من توئی
آئین ودین من توئی
جانم علی جانم علی ای جان جانانم علی
۱_باب طوسی
منزل و کتابخانه شیخ طوسی
موسس حوزه نجف
خانه اش آتش میاد و حوزه میزنه
۲_تربیت سیدمهدی بحرالعلوم
محضر امام زمان ؛ثواب گریه امام حسین رو سوال حتی تباکی ..
که قبرش آنجاست.
۳_درب طرف خواهران
باب الفرج
۴_باب القبله
طرف قبله
۵_باب مسلم
حرمت مسلم رو ب کوفه
امام او را ب کوفی معرفی(برادری و قائل اعتماد فرستادم.
۶_درب اصلی باب الرضا
باب الساعه
بسمت مشهده
امام رضا امضا میکنه.
شیعه این طرفه..گستره شیعه..
قسمت شرق ایوان طلا
از پایین پا ادب زیارت هست.
شیخ بهامهندسی کرده
سلام علیکم
برنامه فرهنگی
۱_ساعت ۱۸ در صافی صفایرنامه روایتگری
۲_بعدنماز مغرب در مدرسه غروی (جشن ولادت حضرت باب الحوائج علیه السلام )
۳_مراسم نماز صبح و سپس مراسم بعثت ۴الی۵صبح و سپس حرم شناسی در صحن حضرت امیر المومنین علیه السلام
۴_
سلام
علاوه بابرنامه های فوق که تاکید میشود شرکت بفرمایید.
زیارت قبرستان وادی الاسلام و مسجد کوفه هست که زمانش رو آقای کاووسی اعلام میفرمایند
*برنامه هفتگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف*
1⃣سخنرانی و مدیحه سرایی؛ *حرم مطهر امیرالمومنین(ع)، مدرسه غرویه واقع در صحن ایوان طلا*
🕙 هر روز بعد از نماز صبح
2⃣سخنرانی و مدیحه سرایی؛ *حرم مطهر امیرالمومنین(ع)، مدرسه غرویه واقع در صحن ایوان طلا*
🕙 هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء
3⃣دعای کمیل و دعای ندبه؛ *حرم مطهر امیرالمومنین(ع)، مدرسه غرویه واقع در صحن ایوان طلا*
🕙 پنج شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء و جمعه بعد نماز صبح
4⃣روایت گری ستارگان حرم وحرم شناسی؛ *حرم مطهر*
🕙 هر روز صبح و شب بعد از برنامه سخنرانی حرم
5⃣روایت گری بیت امام (ره)؛ *بیت امام(ره)*
🕙 هر روز صبح از ساعت ۹ الی ۱۰
6⃣از کعبه تا کوثر، شرح زندگی و فضائل حضرت علی(ع)؛ *صافی صفا*
🕙 هر روز از ساعت ۱۸
ناودان طلا در حرم امام علی(ع)
وسط بالاترين نقطه ايوان جنوبى حرم امام علی(ع)، ناودان طلا قرار دارد كه تنها راه خروجى آب باران، از بالاى گنبد و سقف ايوان است. این ایوان به جهت وجود ناودان در آن، «ایوان ناودان طلا» (ایوان میزاب الذهبی) نامیده شده است.
حرم امام علی(ع) در عصر کنونی بنای بزرگی است که شامل چهار در، پنج ایوان، یک صحن بزرگ و یک روضه و ضریح است. بنای حرم بعد از سقوط صدام در عراق و حضور ایرانیان در حال پیشرفت و بزرگ شدن است. در سالهای اخیر، صحن حضرت فاطمه(س) در قسمت غربی حرم، در دست ساخت است که فضای کلی حرم را تا ۱۴۰ هزار متر مربع گسترش میدهد.
آستان مقدس امام علی، محل دفن پیکر مطهر امام اول شیعیان است که در شهر نجف عراق قرار دارد.
این بارگاه ملکوتی و ضریح مقدس در حقیقت نمایشگاهی تاریخی از هنر اصیلِ هنرمندان مسلمانی است که به لحاظ زیبایی یکی از شاهکارهای بیبدیل را در حوزههای مختلف از جمله معماری رقم زدهاند.
امیرمؤمنان علی (علیهالسّلام) پیشوای بزرگ جهان اسلام و امام اول شیعیان، در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ه. ق، یعنی سی سال بعد از رحلت پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، با شمشیر زهرآلود ابنملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید.
بر اساس وصیت حضرت علی (علیهالسّلام)، فرزندانش امام حسن (علیهالسّلام) و امام حسین (علیهالسّلام)، بدن مطهر ایشان را شبانه و بهطور مخفیانه، در زمین مرتفعی در پشت کوفه مدفون ساختند که به نامهای "نجف"، "ظهر الکوفه"، "الغری" و... خوانده شده است.
به دلیل کینهتوزی دشمنان خدا به این بزرگ مرد تاریخ اسلام، حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) وصیت کردند که پیکر مطهرشان شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شود تا دشمنان کینهتوزی امثال بنیامیه و خوارج از مکان قبر مطهر آگاهی نیابند؛ چون که از آنان بعید نبود، به هر هتک حرمتی دست زنند.
از این رو مدفن امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در حدود ۱۵۰ سال از انظار عموم پنهان بود و فقط ائمه طاهرین و عدهای از شاگردان مخصوص آن بزرگواران از محل دفن آن حضرت آگاه بودند، و در فرصتهایی که دست میداد، دور از چشم دشمنان، تربت پاک شاه مردان را زیارت میکردند.
سرانجام در قرن دوم هجری، در عصر هارون الرشید، محل قبر علنی گردید و بنایی بر روی قبر ساخته شد. به عقیده شیعیان، دو تن از پیامبر الهی؛ یعنی حضرت آدم و نوح (علیهالسّلام) در کنار علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) دفن شدهاند.
در دوره عضدالدوله دیلمی، بنای قبلی حرم تخریب و ساختمان بزرگ و باشکوهی بر قبر ساختند. همچنین در عهد صفویه به دستور شاه صفی (۱۰۳۸-۱۰۵۲ه. ق)، حرم مطهر و صحن آن توسعه داده شد.
در سال ۱۱۵۶ه. ق، به دستور نادرشاه، کاشیهای سبزرنگی که از دوره صفویه زینتبخش گنبد و گلدسته آستان بود، برداشته و بهجای آنها، از خشتهای طلا، استفاده گردید و پس از آن آقامحمدخان قاجار اولین ضریح را که از جنس نقره بود به حرم هدیه کرد.
البته در منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان (علیهالسّلام) ذکر شده است؛ از جمله گفتهاند جنازه شریف ایشان در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است. [
✅ - فضیلت نجف و حرم امام
بر پایه روایتی از امام صادق (علیهالسّلام)، کوفه در کنار مکه و مدینه، حرم خدا و حرم رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و حرم امام علی (علیهالسّلام) بیان شده است.
همچنین در روایت دیگری از امام صادق (علیهالسّلام)، مکه، حرم ابراهیم (علیهالسّلام)، مدینه، حرم حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و کوفه، حرم امام علی (علیهالسّلام) است.
براساس روایت دیگری از امام صادق (علیهالسّلام)، کوفه، زمین پاکیزهای است که در آن، قبور پیامبران مرسل و غیرمرسل و اوصیای پیامبران قرار دارد... و از آنجا، عدل الهی آشکار میشود و در آن، قائم حق تعالی قیام میکند و عدالت را برقرار مینماید و در آن، خانههای پیامبران و اوصیا و صالحان بوده است.
در روایت دیگری، امام صادق (علیهالسّلام) خطاب به مفضل بن عمر جعفی، غَری (نجف) را قطعهای از کوهی بیان کرده است که خداوند بر آن، با موسی (علیهالسّلام) تکلم کرد و عیسی (علیهالسّلام) را تقدیس نمود و ابراهیم (علیهالسّلام) را خلیل خود و محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را حبیب خود برگزید و آن را مسکن پیامبران (علیهمالسّلام) قرار داد.
همچنین در روایتی از امام صادق (علیهالسّلام) آمده است که نجف، همان کوهی است که فرزند نوح (علیهالسّلام)، به آن پناه برد و گفت: "سَآوِی اِلیٰ جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمٰاءِ"؛ خداوند به کوه وحی کرد (خطاب نمود): «آیا او از من، به تو پناه میبرد؟» پس کوه در زمین نهان گشت و رشتهاش تا سرزمین شام بریده شد.
در روایت دیگری از امام صادق (علیهالسّلام) در تفسیر آیه: "وَ آوَیْنٰاهُمٰا اِلیٰ رَبْوَةٍ ذٰاتِ قَرٰارٍ وَ مَعِینٍ؛ آمده است که منظور از «ربوه»، نجف و منظور از «مَعین»، رود فرات است.
ابن عساکر، مورخ بزرگ اهلسنت نیز به سند خود از امام صادق (علیهالسّلام) نقل کرده است که در تفسیر آیه فوق، فرمود که منظور از «ربوه»، نجف، و منظور از «قرار»، مسجد آن ( مسجد کوفه) و منظور از «مَعین»، رود فرات است و هر درهم بخشش در کوفه، معادل صد درهم در جای دیگر و هر رکعت نماز، معادل صد رکعت در جای دیگر است و هرکس بخواهد از آب بهشت وضو بگیرد و از آب بهشت بنوشد و با آب بهشت غسل و شستوشو کند، از آب فرات استفاده کند.
✅- محل قبر و نحوه آشکار شدن
حضرت امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ه. ق، با شمشیر زهرآلود ابنملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید. فرزندان امام (علیهالسّلام) برای مخفی نگاهداشتن قبر حضرت (علیهالسّلام)، جنازه ایشان را شبانه و بهطور مخفیانه به ناحیه نجف انتقال دادند و در آنجا به خاک سپردند.
در منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان (علیهالسّلام) ذکر شده است؛ از جمله گفتهاند جنازه شریف ایشان در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است.
بر این اساس، برخی از اعلام اهلسنت، وجود قبر ایشان را در نجف، انکار کرده و به زیارتگاه نجف به دیده تردید نگریسته و حتی برخی از آنان مدعی شدهاند که مدفن امام علی (علیهالسّلام) ناشناخته است و کسی از محل دقیق آن خبر ندارد.
اما در منابع شیعه، روایات متعددی از ائمه معصوم (علیهمالسّلام) ذکر شده است که وجود قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) را در نجف تایید میکند. براساس تعدادی از این روایات، برخی از ائمه (علیهمالسّلام)، از جمله امام زینالعابدین (علیهالسّلام) و امام جعفر صادق (علیهالسّلام)، مخفیانه به زیارت قبر جد بزرگوارشان امام علی (علیهالسّلام) در نجف آمده یا محل قبر را به برخی از خواص اصحاب خود، نشان دادهاند؛ تا اینکه در زمان هارونالرشید، قبر مطهر آن حضرت آشکار شد وهارون، گنبدی روی قبر بنا کرد.
✅روایات و احادیث
سیدعبدالکریم بن طاووس (م۶۹۳ه. ق)، روایات بسیاری را از ائمه (علیهمالسّلام) درباره وجود مدفن شریف امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در نجف و نیز اینکه ائمه (علیهمالسّلام) قبر شریف آن حضرت را در آنجا زیارت کردهاند، در کتاب خود با عنوان «فرحة الغَری»، گردآوری کرده است. البته بیشتر این روایات، بهطور پراکنده در منابع روایی اصیل و قدیمیتر شیعه، از قبیل «کاملالزیارات» اثر ابنقولویه نقل شده است که در اینجا به برخی از اینگونه روایات اشاره میکنیم:
الف) حسین خلاّل از جدش نقل کرده است که گفت: «از حسین بن علی (علیهالسّلام) پرسیدم که امیرمؤمنان (علیهالسّلام) را در کجا دفن نمودید؟» فرمود: «پیکر ایشان را شبانه بیرون بردیم تا به مسجد اشعث رسیدیم. سپس از آنجا به پشت (کوفه)، در ناحیه غَری انتقال دادیم».
ب) صفوان جمّال حکایت کرده است که عامر بن عبدالله ازدی به امام صادق (علیهالسّلام) عرض کرد: «مردم گمان میکنند که امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در «رحبه» دفن شده است». حضرت فرمود: «خیر!». عامر پرسید: «پس آن حضرت در کجا دفن شده است؟» امام (علیهالسّلام) فرمود: «وقتی امیرمؤمنان (علیهالسّلام) وفات نمود، امام حسن (علیهالسّلام) ایشان را به پشت کوفه، در مکانی نزدیک نجف و در سمت چپ غَری و سمت راست حیره، منتقل کرد و بین ریگهای سفید، دفن نمود».
مشابه این حدیث، در مقاتل الطالبیین، ابوالفرج الاصفهانی، نقل گشته، اما نام راوی حسن بن علی خلاّل ذکر شده و بهجای امام حسین (علیهالسّلام)، از امام حسن (علیهالسّلام) سؤال شده است.
ج) امام صادق (علیهالسّلام) در روایت دیگری فرموده است:
هنگامی که در حیره نزد ابوالعباس بودم، شبها به زیارت قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) میرفتم. قبر آن حضرت در ناحیه نجف به جانب غَری النعمان میباشد. در هر صورت نزد قبر، نماز شب را میخواندم و پیش از طلوع فجر از آنجا برمیگشتم.
د) از احمد بن محمد بن ابینصر نقل شده است که از امام رضا (علیهالسّلام) پرسیدم: «جای قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) کجاست؟» حضرت فرمود: «نجف». گفتم: «فدایت شوم! برخی میگویند آن حضرت در رحبه دفن شده است». فرمود: «خیر. برخی از مردم نیز میگویند که ایشان در مسجد، دفن گردیده است».
ه) عبدالله بن سنان حکایت کرده است که عمر بن یزید، نزد من آمد و گفت: «سوار شو». با او سوار شدم و حرکت کردیم تا به منزل حفص کنّاسی رسیدیم و او را به بیرون خواندیم. او نیز با ما سوار شد و هر سه حرکت کردیم تا به غَری رسیدیم و سپس به قبری رسیدیم. عمر بن یزید به ما گفت: «فرود آیید! این قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) است». به او گفتیم: «از کجا دانستی؟» گفت: «زمانی که امام صادق (علیهالسّلام) در حیره بود، چند بار با ایشان به اینجا آمدم و به من خبر داد که اینجا قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) است».
https://eitaa.com/fatemi414
✅- چگونگی آشکار شدن
علمای شیعه، درباره چگونگی آشکار شدن محل قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در زمان هارونالرشید، از عبدالله بن حازم (از نزدیکان هارون الرشید)، چنین نقل کردهاند که او گفت:
روزی همراه هارون برای شکار از کوفه خارج شدیم. به ناحیه غَری و ثویه رسیدیم. در آن محل، آهوانی را دیدیم. بازها و سگهای شکاری را به سوی آنها فرستادیم. آهوان پا به فرار گذاشتند و خود را به تپهای که در آنجا بود، رساندند و بالای آن تپه ایستادند. بازها و سگهای شکاری از تپه بالا نرفتند و برگشتند. آهوان از آن تپه پایین آمدند. بازها و سگهای شکاری آنها را تعقیب کردند. آهوان دوباره به آن تپه پناه بردند و بازها و سگها دوباره برگشتند.
این حادثه، بار سوم نیز تکرار شد. هارون گفت بروید و هرکس را پیدا کردید، نزد من بیاورید. آنها پیرمردی از بنیاسد را پیدا کردند و نزدهارون آوردند. هارون از او پرسید: «این تپه چیست؟» پیرمرد گفت: «اگر به من امان دهی، تو را باخبر میسازم». هارون گفت: «برای تو نزد خدا عهد و پیمان میبندم که آزار و اذیتی به تو نرسانم. پیرمرد پاسخ داد: پدرم از پدرانشان نقل کردهاند که آنها میگفتند: این تپه، قبر علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) است که خداوند آنجا را حرم قرار داد و هرکس به آنجا پناه ببرد، در امان است. هارون از اسبش پیاده شد و آب خواست و وضو گرفت و کنار آن تپه، نماز خواند و دعا و گریه و زاری کرد. سپس از آنجا رفتند. بعد از این قضیه، هارون دستور داد تا گنبدی روی قبر شریف امیرمؤمنان (علیهالسّلام) بنا کردند.[۳۰]
این داستان، با اختلاف در برخی جزئیات، در منابع دیگری نیز آمده است؛ از جمله: الارشاد، شیخ مفید؛ ارشاد القلوب، دیلمی؛ حیاة الحیوان الکبری، محمد بن موسی الدمیری، ذیل ماده «فهد» به نقل از ابن خَلَّکان
https://eitaa.com/fatemi414
✅قبر آدم و نوح
براساس روایات ائمه (علیهمالسّلام) در منابع حدیث شیعه، حضرت آدم و نوح (علیهماالسّلام) نیز کنار بدن مطهر امام علی (علیهالسّلام) دفن شدهاند؛ از جمله در چند روایت از امام محمد باقر (علیهالسّلام) و نیز امام جعفر صادق (علیهالسّلام) نقل شده است که امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در قبر نوح (علیهالسّلام) یا کنار پدرش نوح (علیهالسّلام)، یعنی در جایی که پیش از ایشان حضرت نوح (علیهالسّلام) دفن شده، به خاک سپرده شد.
در روایت ابنقولویه که پیشتر اشاره شد، امام صادق (علیهالسّلام) خطاب به مفضّل میگوید که اگر قبر امیرمؤمنان (علیهالسّلام) را در نجف زیارت کردی، بدان که آدم و نوح (علیهماالسّلام) را نیز زیارت میکنی. در این روایت، کیفیت انتقال بدن حضرت آدم (علیهالسّلام) از مسجدالحرام به نجف، اینگونه نقل شده است:
خداوند متعال به حضرت نوح (علیهالسّلام) درحالیکه در کشتی بود، وحی فرمود که هفت بار، طواف خانه کند. آن جناب طبق آنچه به وی وحی شده بود، طواف نمود. سپس از کشتی بیرون آمد و تا زانوهایش در آب، فرو رفت. تابوتی را که در آن، استخوانهای حضرت آدم بود، از آب بیرون آورد و آن را به داخل کشتی حمل کرد و سپس مطابق خواسته حق تعالی، دور خانه خدا طواف نمود و پس از آن، از درِ کوفه که وسط مسجد کوفه هست، وارد گردید.
در این وقت بود که حق تعالی به زمین فرمود: "ابْلَعِی مٰاءَکِ"؛ «آبی که دربرداری، فرو ببر». پس زمین آبش را از مسجد کوفه فرو برد؛ همانطوری که پیشتر از همین مسجد، ظاهر ساخته بود. گروهی که با نوح، در کشتی بودند، متفرق گشتند. سپس نوح، تابوت را در غَری (نجف) دفن کرد.
همچنین در ضمن زیارتنامه امیرمؤمنان (علیهالسّلام)، بخش ویژهای نیز برای زیارت حضرت آدم (علیهالسّلام) و حضرت نوح (علیهالسّلام) اختصاص یافته است. در زیارتنامه دیگری نیز پس از زیارت امام علی (علیهالسّلام)، بر آدم و نوح، چنین سلام داده میشود:
«السلام علی ضَجیعَیکَ آدَمَ وَنوحٍ».
گفتنی است که ابنبطوطة در سفرنامه خود، اشاره کرده است که در زمان بازدید از بارگاه امام علی (علیهالسّلام) در نجف، افزون بر قبر شریف آن حضرت، دو قبر برجسته دیگر را که از حضرت آدم و حضرت نوح (علیهماالسّلام) بوده، دیده است.
https://eitaa.com/fatemi414
-✅ دروازههای صحن
صحن آستان مقدس علوی، در زمان شاه عباس صفوی، چهار دروازه داشت و در دوره عثمانی نیز، یک دروازه دیگر افزوده شد.
بدین ترتیب، امروزه تعداد آنها، پنج دروازه است که عبارتاند از:
۱_ باب السوق الکبیر
باب السوق الکبیر؛ که به دروازه امام رضا (علیهالسّلام) نیز شناخته میشود و ورودی اصلی آستان به شمار میآید. مناره بزرگ ساعت، بالای این دروازه نصب شده و در ضلع شرقی آستان و روبهروی ایوان اصلی حرم مطهر واقع است.
۲_ باب الطوسی
باب الطوسی؛ در سمت شمالی آستان واقع است و روبهروی آن، خیابان شیخ طوسی و مسجد و مرقد وی واقع است.
۳_باب القبلة
باب القبلة؛ در سمت جنوبی آستان واقع است و بیرون آن، خیابان الرسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و بازار حویش قرار دارد.
۴- باب الفرج
باب الفرج یا باب سلطانی؛ در سمت غربی آستان واقع است و به علت اینکه در ایام سلطان عبدالعزیز عثمانی در سال ۱۲۷۹ه. ق باز شد، به دروازه سلطانی شناخته میشود. به علت اینکه مسیر بیرون آن، به مقام حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) منتهی میشود، به باب الفرج نیز شناخته میشود.
۵_ باب مسلم بن عقیل
باب مسلم بن عقیل؛ این ورودی، در سمت راست دروازه بزرگ و اصلی آستان قرار دارد.
https://eitaa.com/fatemi414