eitaa logo
عتبات عالیات وعمره
323 دنبال‌کننده
43 عکس
15 ویدیو
33 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شلوغ‌ترین مرزها در اربعین سال گذشته
AUD-20230721-WA0031.mp3
16.89M
سفر الی الله... یه مداحی کسانی که سال گذشته اربعین بودند خیلی توی موکب‌های مسیر پخش میشد
نرم افزار جامع اربعینیان نسخه ویژه مبلغین.apk
14.02M
📲نرم افزار جامع اربعینیان 👥️️نسخه ویژه مبلغین ☑️ آموزش فشرده مکالمه عربی ☑️ ادعیه و زیارات صوتی مرتبط با اربعین ☑️ اشعار ویژه ی اربعین ☑️ بررسی شبهات اربعین حسینی ☑️ نقشه اماکن مخصوص زوار حسینی ☑️ راهنمای زائرین اربعین حسینی ☑️ متن سخنرانی های مکتوب اربعین ☑️ فیش روضه های اربعین حسینی ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
پوسترهای اربعینی.pdf
4.18M
💻فایل پوستر های اربعینی 📜موضوع: ۲۷ پوستر از چیستی و آغاز اربعین تا پیوند آن با تمدن اسلامی و ظهور ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
منشور یک طرح کارا.pdf
12.9M
📜مجموعه ایده‌ها و تجربیات مطرح شده در مواکب 📖موضوع: مردمی‌ترین جریان شیعی عالم ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
❇️ 💢یکی از جلوه های زیبای اربعین، حضور کودکان در مسیر پیاده روی است. اصل حضور کودکان در این مسیر در تربیت دینی کودک و تاثیراتی که از محیط و زائرین اربعین دریافت می کند، برای فردای این نسل بسیار موثر است. منظور فقط کودکان ایرانی نیست. کودکان عراقی و سایر کشورها هم در زمره نسل جهانی ِ حسینی هستند. پیشنهاد می کنیم اگر برایتان مقدور بود شکلات، بادکنک، آدامس، پرچم ایران و هر آنچه که به کودکان شعف و شادی می دهد، با خود همراه داشته باشید و در طول مسیر به خادمان کودکی که در مسیر هستند و یا زائران کودک که همراه خانواده هایشان در حرکت‌اند، از این نذورات هدیه بدهید. کودکان عراقی و سایر کشورها را در اولیت هدیه دادن قرار دهید؛ تا نگاه روشنی به ایرانیان و زائران ایرانی پیدا کنند. این یک اقدام مهم برای روابط آینده دو کشور ایران و عراق است.
✳️ برای اربعین چه پولی همراه داشته باشیم؟‌ ✅ حتما پول عراقی و در مرحله بعد دلار به همراه داشته باشید. این کار چند حسن دارد: ▪️حمل و نقل پول عراقی آسان‌تر از پول ایرانی است. (هر دینار عراقی بین 34 تا 35 هزار تومان است. لذا حجم زیادی پول ایرانی باید همراه داشته باشید) ▪️در عراق پول ایرانی مورد پذیرش نیست و اکثر مغازه‏دارها و رانندگان عراقی دینار و دلار قبول می‏کنند. ▪️پول ایران در عراق معمولا بیشتر از قیمت مصوب بانک مرکزی، توسط مغازه داران عراقی محاسبه می‏شود که این برای ایرانی‌ها به صرفه نیست. ✅در عراق کجا پول ایرانی را به عراقی تبدیل کنیم؟ ▪️در نجف: صرافی‏های بازار نجف و شارع رسول (هر دو روبروی حرم حضرت علی(ع)) ▪️در کربلا: صرافی های واقع در شارع سدره روبروی حرم امام حسین (ع) (این صرافی ها بعضا کارت عابربانک ایرانی هم می پذیرند) 📛📛 توجه: تبدیل پول ایران به دینار در عراق توصیه نمی شود. چون: ▪️پول کم را تبدیل نمی کنند. ▪️به ازای هر یک میلیون تومان، پول عراقی داده می شود و به این مبلغ نزدیک 100 هزارتومان هم کارمزد تعلق می گیرد. یعنی باید یک میلیون و 100 هزارتومان پول بدهید تا معادل یک میلیون تومان ایرانی، پول عراقی دریافت کنید. ▪️پول ایرانی را گران‌تر از قیمت داخل ایران (مصوب بانک مرکزی) به دینار تبدیل می کنند.
چه چیزهایی نخوریم؟! 🍋 حتما آبلیمو و تخم شربتی و خاکشیر همراهتون باشه. توی آب بریزید بخورید برای جلوگیری از گرمازدگی. 🥛 سعی کنید شربت شیرین و آب یخ کمتر بخورید یا اصلا نخورید. بهتره بین نوشیدنی‌ها از دوغ هم استفاده کنید تا نمک و املاح بدنتون که به خاطر تعریق کم شده، جبران بشه. 🌭 پرخوری نکنید، از غذای سرخ‌کردنی و چرب هم صرف نظر کنید! یک وسیله کاربردی! 👌🏽 از بردن چفیه غافل نشید. سبکه، فضای کمی از کوله‌تون رو اشغال می‌کنه و اگر بشوریدش، خیلی زود خشک می‌شه. می‌تونید ازش به عنوان حوله استفاده کنید. موقع پیاده‌روی یه کم مرطوبش کنید و روی سرتون بندازید؛ دمای بدنتون رو کاهش می‌ده و خنک می‌شید. خانم‌ها به جای روسری هم می‌تونن ازش استفاده کنن. ✉️ شما هم با تجربه‌های خود و دیگران در برگزاری پر شور زیارت سهیم باشید.
ثواب زیارت پیاده روی👇
حُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ بْنِ أَبِی فَاخِتَهَ قَالَ قَالَ صادق ع‏ یَا حُسَیْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ‏] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى.» حسین بن ثویر بن أبى فاخته می‌گوید، امام صادق (ع) فرمودند: «اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السّلام باشد اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمی‌‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان رساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب می‌فرماید تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏‌اى نزد او آمده و می‌گوید: «رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام رسانده و به تو می‌فرماید: «از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد.» ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
عَنْ بَشِیرٍ الدَّهَّانِ عَنْ صادق ع قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَیَخْرُجُ إِلَى قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَلَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ بِأَوَّلِ خُطْوَهٍ مَغْفِرَهُ ذُنُوبِهِ- ثُمَّ لَمْ یَزَلْ یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَتَّى یَأْتِیَهُ فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّهُ تَعَالَى فَقَالَ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِکَ ادْعُنِی أُجِبْکَ اطْلُبْ مِنِّی أُعْطِکَ سَلْنِی حَاجَهً أقضیها [أَقْضِهَا] لَکَ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُعْطِیَ مَا بَذَلَ.» بشیر دهّان، می‌گوید؛ حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: «شخصى که به زیارت قبر حضرت حسین بن على علیهما السّلام می‌رود، زمانى که از اهلش جدا شد با اولین گامى که برمی‌دارد تمام گناهانش آمرزیده می‌شود سپس با هر قدمى که برمی‌دارد پیوسته تقدیس و تنزیه شده تا به قبر برسد و هنگامى که به آنجا رسید حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و می‌فرماید: «بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمایم، من را بخوان اجابتت نمایم، از من طلب کن به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برایت روا سازم.» راوى می گوید، امام علیه السّلام فرمودند: «و بر خداوند متعال حق و ثابت است آنچه را که بذل نموده اعطاء فرماید.» ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
۱۰ روایت در مورد زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده حقیقت همایش پیاده‌روی اربعین قدرت‌نمایی شیعه در عصر حاضر است. و حقا و انصافا در هیچ کجای عالم در طول تاریخ از اول خلقت حضرت آدم تا الآن، چنین همایشی وجود نداشته است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-علی کریمی: چندی است برخی به دلایلی نامعلوم و معلوم ، سعی خویش قرار داده اند که به هر طریق که ممکن است در اجتماع اعظم و اعلای حسینی در ایام اربعین امام حسین بن علی خدشه و ایراد نمایند ، من جمله این ایرادات ، برخی اشکال تراشی های علمی است که این کارها چه مستند و چه پشتوانه ای در دین دارد ؟! مسعی در این مقال و مجال در پاسخ های قاطع و دقیق به این نوع اشکال تراشی ها است. نکته دیگری را هم قبل از آغاز کلام متذکر شویم که: زیارت «ماشیا» در تمام سال مطلوب خداوند متعال است. لکن در حقیقت قضیه پیاده‌روی اربعین مانور و نمایش آمادگی مردم ولو در ظاهر برای ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) است؛ و مسئله تنها زیارت قبر امام حسین (ع) نیست ، همان گونه که در عزاداری ها صرفا هدف اشک ریختن نیست. لذادر هردو مقوله هدف نهایی اقامه شعائر دین و احیای مذهب است واین مهم در پیاده روی اربعین و اشک ریختن بر مصائب آن امام همام متحقق است. بنابراین: حقیقت همایش پیاده‌روی اربعین قدرت‌نمایی شیعه در عصر حاضر است. و حقا و انصافا در هیچ کجای عالم در طول تاریخ از اول خلقت حضرت آدم تا الآن، چنین همایشی که بیست و پنج میلیون نفر در آن شرکت کنند و از بینی یک نفر هم خون نیاید، وجود ندارد ! و ساخت این واقعه ی جهانی فقط از مذهبی تمام و کمال چون تشیع ساخته و پرداخته است، مذهبی که دشمن و دوست بر حقانیت اش معترف اند ! روایت اول قدامة بن مالک از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود: « مَنْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ»(۱) کسی که حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره ای برایش ثبت می گردد. روایت دوم از حسین بن ثُوَیْر نقل شده که امام صادق(ع) فرمود: «یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارۀ قبر الحسین(ع) إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین...»(۲) ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می شود تا به درب حائر حسینی برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برندگان می نویسد.... روایت سوم بشیر دَهّان می گوید: در پایان یک گفت وگوی طولانی که با امام صادق(ع) داشتم، ایشان به من فرمود: «وَیحَک یا بَشِیرُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَتَاهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ وَ اغْتَسَلَ فِی الْفُرَاتِ کتِبَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ مَبْرُورَاتٌ مُتَقَبَّلَاتٌ وَ غَزْوَةٌ مَعَ نَبِی أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ»(۳)ای بشیر! به درستی که مؤمن زمانی که به زیارت حسین بن علی(ع) بیاید، در حالی که حقّش را بشناسد و (پیش از زیارت) در فرات غُسل نماید، به ازای هر قدمی، حج و عمره ای مقبول و یک جهاد در رکاب پیامبر یا امام عادل برایش نوشته می شود. روایت چهارم ابوصامت از امام صادق(ع) نقل می کند: « مَنْ أَتَی الْحُسَینَ(ع) مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَیتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَیک وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْی الْعَبْدِ الذَّلِیلِ فَإِذَا أَتَیتَ بَابَ الْحَیرِ فَکبِّرِ اللَّهَ أَرْبَعاً»(۴) هر
کسی پیاده به زیارت قبر حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود. پس هرگاه به فرات رسیدی، غسل کن و کفش هایت را درآور و پابرهنه راه برو؛ به مانند عبد ذلیل راه برو؛ پس وقتی به درب حَرَم رسیدی، چهار بار تکبیر بگو و کمی راه برو و دوباره چهار بار تکبیر بگو. روایت پنجم از حسین بن سعید نقل شده است که از امام صادق(ع) درباره زائر قبر حسین(ع) سؤال شد. حضرت در پاسخ فرمود: «فَقَالَ مَنِ اغْتَسَلَ فِی الْفُرَاتِ ثُمَّ مَشَی إِلَی قَبْرِ الْحُسَینِ(ع) کانَ لَهُ بِکلِّ قَدَمٍ یرْفَعُهَا وَ یضَعُهَا حَجَّةٌ مُتَقَبَّلَةٌ بِمَنَاسِکهَا»(۵) هر آن که در فرات غسل کند و سپس با پای پیاده به سوی مرقد حسین(ع) برود، به ازای هر قدمی که برمی دارد و بر زمین می گذارد، حجّی مقبول با تمام اعمال و مناسک برای او خواهد بود. روایت ششم از رُفاعة بن موسی نقل شده است که امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّ مَنْ خَرَجَ إِلَی قَبْرِ الْحُسَینِ(ع) عَارِفاً بِحَقِّهِ وَ اغْتَسَلَ فِی الْفُرَاتِ وَ خَرَجَ مِنَ الْمَاءِ کانَ کمِثْلِ الَّذِی خَرَجَ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِذَا مَشَی إِلَی الْحَیرِ لَمْ یرْفَعْ قَدَماً وَ لَمْ یضَعْ أُخْرَی إِلَّا کتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»(۶) به درستی کسی که (برای زیارت) به سوی مرقد حسین (بن علی)(ع) برود، در حالی که حقّش را می شناسد و (پیش از زیارت) در فُرات غسل کند و از آب خارج شود، مثل کسی است که از گناهانش خارج شود. پس هنگامی که به باب الحسین(ع) رسید، قدم از قدم برنمی دارد، مگر این که خداوند برایش ده حسنه می نویسد و ده گناهش پاک می گردد. روایت هفتم حسین بن ثُویر از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود: «إِذَا أَتَیتَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) فَاغْتَسِلْ عَلَی شَاطِئِ الْفُرَاتِ ثُمَّ الْبَسْ ثِیابَک الطَّاهِرَةَ ثُمَّ امْشِ حَافِیاً فَإِنَّک فِی حَرَمٍ مِنْ حَرَمِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ بِالتَّکبِیرِ وَ التَّهْلِیلِ»؛(۷ )زمانی که به زیارت ابا عبدالله(ع) رفتی، پس غسل کن در نهر فرات و سپس لباس های پاک بپوش؛ آن گاه با پای برهنه راه برو؛ پس تو در حرمی از حرم خدا و حرم پیامبرش هستی و بر تو باد به تکبیر و گفتن لا اله الّا الله. روایت هشتم از علی صائغ نقل شده که امام صادق(ع) فرمود: ای علی! به زیارت حسین(ع) برو و آن را ترک مکن. علی صائغ می گوید: عرض کردم: چه ثواب و پاداشی برای زائرش دارد؟ امام فرمود: «مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً فَإِذَا أَتَاهُ وَکلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکینِ یکتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیرٍ وَ لَا یکتُبَانِ مَا یخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ سَیئٍ وَ لَا غَیرِ ذَلِک فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا یا وَلِی اللَّهِ مَغْفُورٌ لَک أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیت رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لَا تَرَی النَّارَ بِعَینِک أَبَداً وَ لَا تَرَاک وَ لَا تَطْعَمُک أَبَدا»؛(۸) کسی که به زیارت ایشان برود، خداوند به ازای هر قدمی، حسنه ای برایش می نویسد و از او گناهی را پاک می کند و یک درجه ارتقای رتبه پیدا می کند. پس وقتی به مرقد حسین(ع) رسید، خداوند دو فرشته را بر او مأمور می کند تا هرچه از خیر و خوبی و صلاح از دهانش خارج می شود، برایش بنویسند و اگر چیزی خواست که به صلاحش نبود، برایش ثبت نکنند و هنگامی که از زیارت بازمی گردد، با او وداع کرده و می گویند: ای دوست خدا! بخشیده شدی؛ تو از حزب خدا و حزب پیامبرش و حزب اهل بیتش هستی. به خدا سوگند هرگز به چشم خودت آتش را نخواهی دید و آتش نیز تو را نمی بیند و نمی سوزاند. در روایت دیگری دارد که امام صادق(ع) می فرماید: «إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَک فَقَالَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ یقْرِئُک السَّلَامَ وَ یقُولُ لَک اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَک مَا مَضَی»؛(۹) این حدیث از دو راوی نقل شده است.(۱۰) روایت نهم از سدیر صَیْرفی نقل شده که می گوید: در محضر باقرالعلوم(ع) نشسته بودیم که جوانی در مجلس از مرقد امام حسین(ع) یاد نمود؛ امام به او فرمود: «مَا أَتَاهُ عَبْدٌ فَخَطَا خُطْوَةً إِلَّا کتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ حُطَّتْ عَنْهُ سَیئَة»؛(۱۱) بنده ای به سوی این مرقد قدم برنمی دارد، مگر این که حسنه برایش نوشته شده و گناهی از او کنار گذاشته می شود. روایت دهم ابن مشکان از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود:
«مَنْ زَارَ الْحُسَینَ(ع) مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یرْجِعْ حَتَّی یغْفَرَ لَهُ کلُّ ذَنْبٍ وَ یکتَبَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کلِّ یدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِی عَنْهُ أَلْفُ سَیئَةٍ وَ یرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ»؛۱۲ هر که از شیعیان ما حسین(ع) را زیارت کند، بازنمی گردد، مگر این که همه گناهانش بخشیده می شود و به ازای هر قدمی که برمی دارد و هر دستی که به سوی آسمان توسط هرکسی بالا می رود، برایش هزار حسنه نوشته می شود و هزار گناهش پاک می شود و هزار درجه بالا می رود. در پایان دو نکته عرض می شود : ۱-به این نکته اهل دقت و فهم توجه کنند که در روایت دوم از روایات ده گانه مذکور وارد شده است که اگر زائر امام حسین سوار بر مرکبی هم بشود، هر قدمی که مرکب برمی‌دارد، برای زائر ثواب نوشته می شود، چه برسد به قدم خود زائر ! ۲-حتی اگر با اغماض از هرگونه بحث سندی در این ده روایت حکم به تضعیف تمام این روایات دهیم (که صحت مطالب اظهر من الشمس است) باز با تمسّک به قاعده ی مشهور و موثق در نزد موافقان این روایات و عمل پیاده روی زیارت اربعین حسینی ع ثابت بلکه به ثبوت رسیده است. پی نوشت تحقیق : ۱. محمدباقر مجلسی/بحار الانوار، ج ۹۸،‌ص ۱۹. ۲. همان، ص ۲۸./به همین مضمون:تهذیب الأحکام: ج ۶ ص ۴۳ ح ۸۹، ثواب الأعمال: ص ۱۱۶ ح ۳۱، المزار للمفید: ص ۳۰ ح ۱ ۳. همان، ص ۱۴۳. ۴. همان./کامل الزیارات: ص ۲۵۵ ح ۳۸۱ و ص ۳۹۲ ح ۳۶۳ ۵. همان، ص ۱۴۷. ۶. همان. ۷. همان، ص ۱۵۲. ۸. همان، ص ۲۴./کامل الزیارات: ص ۲۵۵ ح ۳۸۳/مصحح : امینی ، عبدالحسین ۹. همان، ص ۲۸. ۱۰. حسین بن ثُوَیر بن أبی فاخِته و حسین بن عبدالله. ۱۱. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۵. ۱۲. همان ✍فهرست مطالب کانال عتبات https://eitaa.com/fatemi414/117
🔵 اطلاعات مهم درباره حمل ونقل داخل عراق از نقاط مختلف تخمين هزينه سفر به شرايط سفر شما‌‌‌ به ويژه هزينه كرايه ها بستگي داره!!‌‌‌ به ترتيب هزينه ها از رايگان به گران: تريلي و ماشين هاي باربري عموما رايگان هستند اتوبوس (ارزان) ون (متوسط) سواري (گران) پس انتخاب هاي شما در تعيين هزينه هاي سفر موثر هست. نکات مهم درباره حمل نقل: 1⃣ كرايه ها به دينار هست سعی کنید پول ایران (تومان) پرداخت نکنید چه کرایه ها، چه هزینه های دیگه، چون به مبلغ بالاتر باهاتون حساب می کنند.‌‌‌ 2⃣ مبدا: مهران طبق آمار بیش از ۷۵ درصد زائران قصد دارند تردد از مرز مهران را دارند، که طبعا پایانه مرزی ۲ کشور و خودروهای مستقر در مرزها توان جا به جایی این حجم از زائران رو ندارند، ضمن اینکه پیشنهاد میکنم از مرزهای دیگه تردد کنید، این‌ مهمه که اگر در مرز ماشین نبود، به اولین شهر، کوت یا بدره برید و از اونجا ماشین برای کربلا یا نجف بگیرید. 3⃣ در مبداء: شلمچه یا چذابه بصره و العماره به این مرزها نزدیک هستند، در صورتی که بعد از مرز ماشین نبود، میتونید به این شهرها برید، یا در موکب ها استراحت کنید یا با اولین ماشین به سمت نجف و کربلا حرکت کنید 4⃣ مبداء: نجف انتهای شارع الرسول در شارع المدینه و انتهای شارع زین العابدین در ابتدای وادی السلام و یا اولین ۴ راه داخل وادی السلام و یا میدان ثورة العشرین نجف جاهایی هست که ماشین گیرتون میاد. 5⃣ مبداء: فرودگاه نجف با کمتر از ٢٠٠ متر پياده روي و خارج شدن از فرودگاه، ماشین با قیمت مناسب تر به مقصد کربلا یا داخل شهر هست. ‌‌‌ 6⃣ مبداء: فرودگاه بغداد خروج از فرودگاه بغداد کمی سخت تر از فرودگاه نجف هست. 7⃣ مبداء: کربلا براي سفر از كربلا به هر مقصدي (مرزها و شهرهای دیگر) از ماشين هاي حرم امام حسين(ع) استفاده كنيد كه میتونید از ابتداي خيابون سدره، نبش سمت چپ خيابون، بليط تهيه كنيد. البته در ایام شلوغ سال مثل اربعین بلیط ماشین های عتبه حسینی خیلی سخت گیر میاد و یه‌جورایی غیر ممکنه. در کربلا، باب بغداد و باب طویریج و گاراژهای دیگر مرکز ماشین ها هست. سه تا نكته مهم: ⛔️۱- انتظار نداشته باشيد كه‌‌‌ بعد از ورود شما به هريك از مرزها و يا گاراژ ها،‌‌‌ ماشين منتظر شماست،نه!! امكان معطلي و اذيت شدن، هست. ⛔️۲- حتما حتما قبل از سوار شدن، مبلغ كرايه رو‌‌‌ با راننده قطعي كنيد تا در مقصد‌‌‌ مجبور نباشيد پول بيشتر بديد.‌‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌⛔️۳- مسیرهایی که کرایه قید نشد‌‌‌ مسیرهای پرتردد نیستند که در طول سال‌‌‌ قیمت مشخص و ثابت داشته باشند.‌‌‌ لذا کرایه توافقی با راننده هست.‌‌‌‌‌‌ زهیر صدانلو
❣تدابیر طبی راهپیمایی اربعین❣ 1⃣ تدابیر قبل از سفر : 🔸نیت و استمداد از حضرت 🔸سبکبار و سبکبال باشید. 🔸همسفر خوب انتخاب نمایید. 👈کفشی که عادت دارید بپوشید. کفش نو نپوشید 👈کفی نمدی داخل کفش. 👈اگر غلظت خون دارید، صاف کننده یا حجامت عام قبل سفر تا عطش نکنید. 👈رفع موی زائد با نوره 👈مصرف دوای کاظمیه تابستانه 👈کوله پشتی مناسب و کوچک. 👈چفیه بردارید( به عنوان ماسک، حوله، سجاده،شال کمر،کلاه سر و...استفاده کرد.) 👈کلاه سفید یا رنگی نقابدار. 👈 همراه داشتن ، روغن بنفشه، روغن درد، حنظل ، عسل، چسب زخم، کاظمیه و سویق عدس برای رفع عطش، هاضوم، تخم شربتی، خاکشیر. 👈یک بطری پر آب از وطن با خود ببرید و در هر شهر ، قبل خوردن مقداری آب تازه به آن اضافه کنید 2⃣تدابیر حین سفر: ♦️پرهیز از پر خوری و پرنوشیدن ♦️پرهیز از آب یخ ، فست فود و مرغ صنعتی ♦️پرهیز از خوردن قهوه به سبب نهی وارد شده. ♦️پرهیز از پیاده روی در هوای گرم روز ♦️پرهیز از باد مستقیم کولر. 🔸مصرف روزانه دوای کاظمیه ، عراقی، سیب ، ، عسل، هاضوم،  تخم_شربتی و سکنجبین 3⃣تدابیر ساده بیماران: ♦️ : درصورتی که کفش اندازه باشد و پا داخل کفش لغزان نباشد، تاول نمی زند. 1.تاول را باز نکنید. 2. اگر تاول باز شد، عسل روی تاول بمالید و ببندید. 3. دوای جامع + عسل ضماد کنید 4. یا ضماد دال عدس+گلاب+سرکه ♦️سرماخوردگی: 1.با اولین علامت، بلافاصله عسل بخورید 2.سه روز اول سرماخوردگی، آب لیمو و آب پرتقال و آب و مایعات نخورید، سه روز بعدی مصرف شود. ۳.سیب و عسل زیاد بخورید. ۴. دوای کاظمیه ۵. پرهیز از غذای چرب و . ♦️تب و لرز: 1.دوای امام کاظم ع 2.آب عسل ، سیب ، پیاز 3.روغن بنفشه روی پیشانی مالیدن ۴.پرهیز از مرغ صنعتی و لبنیات ♦️گلودرد یا سرفه : 1. سه بار غرغره کردن ( آب ولرم+عسل+نمک+سرکه+پودر آویشن)و بار چهارم قورت داده شود 2.شربت عسل 3.دواء کاظمیه. ۴.پرهیز از خوردن مرغ صنعتی ، موز و سرخ کرده ♦️یبوست: 1.در مسیر آب فاتر (جوشیده ولرم) زیاد استفاده شود 2.ابگوشت 3.کشمش- مویز-آلو ، پرهلو، انجیر ، 4.گلاب 5.پرهیز از ماست، دوغ و ترشی و موز ♦️اسهال: 1.یک قاشق چایخوری اسفند قورت دهید( جویده نشود) 2.یک قاشق چای خشک خوردن 3.سیب 4.عسل ۵.برنج کته یا سویق برنج ۶.دمنوش برگ مورد یا نعناع، پونه ۷.پرهیز از غذای چرب و مرغ ♦️ تدابیر گرفتگی عضلات: 1.هنگام شروع پیاده روی 15 دقیقه اول آرام راه رفته و بعد میتوان سرعت گرفت و  برای توقف هم به تدریج سرعت را کاهش دهید. نیم روز اول پیاده روی تعداد دفعات استراحت بیشتر باشد و عجله نکنید. 2. روغن مالی ناخن های پا. 3.نقاط پشت ساق پا یک دقیقه فشار داده شود(گرفتگی ها باز میشود) 4. زانو درد: ماساژ اطراف کاسه زانو 5.برای  رفع گردن درد و کمر درد در طول سفر هر وقت فرصت شد 5دقیقه طاق باز بدون بالش دراز بکشید. ♦️مسمومیت: اکثرا بخاطر سردی خوردن زیاد باعث تهوع و استفراغ می شود، که این مسمومیت نیست لذا با یک غذای طبع گرم رفع می شود 1. استفراغ عمدی(انگشت داخل گلو فرو کردن یا آب ولرم+گلاب+نمک خوردن) 2. خوردن شیر و یا سیب زیاد 3. حجامت کردن 4.جامع با آب سیب ♦️ضعف بدن: سردی نخورید. سویق بخورید خرما و ارده های مسیر زیاد خورده شود از نخوداب های طول مسیر میل کنید. خون دماغ: ابتدا اجازه بدهید چند دقیقه خون برود سر را زیر شیر آب سرد گرفته. انتهای استخوان بینی را محکم بگیرید.سوراخ های بینی را نباید گرفت چون خون برمیگردد و لخته میشود شصت پا را یک دقیقه با کش ببندید ♦️بواسیر: و عرق سوز شدن: 1.خوردن خرمای زیاد 2.تره 3.قرص خونساز. 4.انجیر، انگور، کشمش ، شیره 5.آبگوشت گوسفند 6. پرهیز از گوجه، ترشی، ماست، دوغ، مرغ،  گردو، سیب زمینی، گوشت گاو، نخود، فلفل، ذرت و سردی ها ♦️سردرد: چکاندن روغن بنفشه کنجد داخل بینی ♦️دندان درد: ۱)چکاندن روغن حنظل دندان یا داخل گوش ۲)پرهیز از خیار ۳)گل میخک روی دندان ۴)کیسه نمک داغ روی سر 4⃣تدابیر قبل از سفر ویژه بانوان: 🚺درمان تاخیر قاعدگی قبل سفر 1.مفردات: بابونه،بومادران،سیاهدانه،رازیانه،اسفند، زعفران،زرشک،کرفس، پیاز مفید است. 2.حجامت دو ساق پا. 3.خضاب سر با حنا هر شب 🚺 جهت تاخیر انداختن قاعدگی: 1.ماء الجبن: روزانه آب پنیر طبیعی  یک فنجان خورده شود از چند روز قبل از قاعدگی 2.بادکش زیر سینه 3.قرص خونساز از یک هفته قبل از قاعدگی. نکته: هنگام قاعدگی قرص خونساز، خونریزی را کم می کند 🤚خودتان بخوانید یاد بگیرید و برای مخاطبین خودتون در ایتا ارسال کنید... ♨️با ما همراه باشید
enc_16901212193996804758014.mp3
6.26M
اربعین خانوادگی باکلی نکات تربیتی التماس دعا
Shahr.pdf
398.1K
🗺 نقشه شهر کربلا خیابان‌ها و دسترسی‌های اطراف حرم را در این نقشه پیدا کنید👆🏽
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋آداب_زیارت . چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت:  1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایات سفارش شده است که زائر به حق امامش معرفت داشته باشد و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از امام صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی فرض و واجب بدانیم.لذا دستور به نماز یا حجاب و پوشش یا دوری از اذیت دیگران یا رعایت حقوق دیگران یا مانند اینها، را دقیقا عمل می کند و چون و چرا ندارد.  2. یکی از آدابی که سفارش شده است در اطراف مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام از بلند کردن صدا پرهیز کنیم حتی بلند، درخواست صلوات فرستاده نشود تا مزاحم حضور قلب و توجه زائر و اذیتش نشود.  3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355)  خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
زائران معمولا مسجد جمکران میروند👇
تاریخچه مسجد جمکران مسجد مقدس جمکران نامی آشنا و باصفا برای كسانی است كه روز و شب، با ایمان و اخلاص و علاقه و مودّت و محبّت، امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را می‌خوانند. ۱ - تعریف مسجد واژه مسجد در لغت، اسم مکان و به معنای جایگاه سجده و محل عبادت است و در اصطلاح، مسجد عبادت‌گاه خاص مسلمانان است. و این واژه ۲۸ بار در قرآن کریم ذكر شده است. ۲ - سیره اهل بیت در مسجدسازی در روایات و نصوص پیرامون سیره و برخورد اهل بیت (علیهم‌السّلام) می‌بینیم كه آن بزرگواران اهتمام ویژه‌ای به این امر مقدس داشتند حتی به دست خودشان مسجد می‌ساختند و اصحاب را به این امر ترغیب و تشویق می‌كردند. ۳ - پیشگویی حضرت علی در مورد جمکران یكی از آن مساجدی كه به دستور امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) ساخته شده است، مسجد مقدس جمکران می‌باشد كه دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم و طبق اخبار نقل شده امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام) از این مسجد و مكان و جایگاه مقدس آن پیش‌گویی كرده است. و شخص امام عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) با بیان جایگاه والای معنوی این سرزمین، شیعیان را به حضور در آن جا و عزیز داشتن آن امر فرمودند. محمد بن محمد بن هاشم حسینی رضوی كتاب ارزشمندی در پیرامون فضیلت شهر در سال ۱۱۷۹ هـ تألیف كرده است و در این كتاب خبری از وجود مقدس علی (علیه‌السّلام) در رابطه با مسجد جمكران خطاب به فرزند آورده است كه ما خلاصه آن حدیث را در این جا می‌آوریم و شیخ صدوق در كتاب مونس الحزین از علی (علیه‌السّلام) نقل می‌كند كه فرمود: «ای پسر یمانی، در اوّل ظهور خروج نماید قائم آل‌محمد (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از شهری كه آن را قم می‌گویند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد... كه كوه سفید به نزدیك دهی كهن در جنب مسجد است و قصری كهن كه قصر مجوس است و آن را جمکران خوانند كه از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید. پس طبق این حدیث علی (علیه‌السّلام) وجود چنین محلی را در قم و بنای مسجدی در آن را پیش‌بینی كرده است. ۴ - موقعیت جغرافیایی مسجد مسجد مقدس جمكران در ۶ كیلومتری شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می‌باشد. این مكان مقدس، تحت توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قرار دارد و آن حضرت از شیعیان‌شان خواسته‌اند كه به این مكان مقدس روی آورند، چرا كه این مكان، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از سرزمین‌های دیگر برگزیده است. لذا سزاوار است كه زائرین عزیز، از بركات این مكان مقدس، حداكثر استفاده را ببرند و مراقب باشند كه مسائل فرعی توجه‌شان را به خود جلب نكند و خود را در برابر حضرت مهدی (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) حاضر ببینند و از انجام اعمالی كه قلب مبارك آن حضرت را آزرده می‌سازد خودداری كنند. شایان توجه است كه علما و شیفتگان آن حضرت استفاده‌های فراوان از این مسجد مقدس برده‌اند؛ بنابراین سعی كنید در این مكان مقدس، لحظاتی را با یاد آن عزیز بگذرانید و خالصانه برای ظهور مقدس حضرتش دعا كنید، چرا كه برطرف شدن گرفتاری‌ها تنها با ظهور آقا امكان پذیر است. شما ای زائران عزیز كه به این محل نورانی مشرف شده‌اید! در نظر داشته باشید كه مسجد مقدس جمكران، احتمالاً محل رفت و آمد امام مهدی (ارواحنا فداه) است و آن حضرت بر اعمال همه ما در این مكان نظارت دارند، لذا به گونه‌ای در این مسجد باشیم كه آقا از ما خشنود شود و الطاف و عنایاتش شامل حالمان گردد. ۵ - تاریخچه مسجد مسجد مقدّس جمکران، روز هفدهم رمضان ۳۷۳ هجری به فرمان حضرت بقیة‌ الله (ارواحنا‌فداه)، در کنار روستای جمکران تاسیس شد، تاریخچه‌ی آن (به طوری که در این نوشتار به تفصیل آمده) به دست شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ هجری) در کتاب مونس الحزین بیان گردیده و کیفیت نماز تحیّت و نماز استغاثه به حضرت بقیة الله (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در ضمن آن آمده است.
آن چه مسلّم است، این است که این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیة الله (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در بیداری، (نه در خواب) تاسیس گردید و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلی‌گاه حضرت صاحب الزمان (علیه‌السّلام) بوده است. علامه‌ی بزرگوار، میرزا حسین نوری، (متوفّای ۱۳۲۰ هجری) در کتاب ارزشمند نجم الثاقب‌ (که به فرمان میرزای بزرگ، آن را تالیف کرد و میرزای شیرازی، ‌در تقریظ خود، از آن ستایش فراوان کرد و نوشت: برای تصحیح عقیده‌ی خود، ‌به این کتاب‌ مراجعه کنند تا از لمعانِ انوار هدایت‌اش، به سر منزل یقین و ایمان برسند.) تاریخچه‌ی تاسیس مسجد مقدس جمکران به شرح زیر آورده است. شیخ فاضل، حسن بن محمّد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب تاریخ قم از کتابِ مونس الحزین فی معرفة الحقّ و الیقین (از تالیفات شیخ صدوق) بنای مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است. ۵.۱ - ملاقات حسن بن مثله با امام شیخ عفیف صالح حسن بن مُثله‌ی جمکرانی می‌گوید: شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری، در سرایِ خود خفته بودم که جماعتی به درِ سرای من آمدند، نصفی از شب گذشته بود، مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمّد مهدی صاحب الزّمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، را اجابت کن که ترا می‌خواند.» حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم»، چون به درِ سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم، سلام کرد، جواب دادند و خوش‌آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند.» چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیکو نهاده و جوانی سی‌ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند. بیش از شصت مرد که برخی جامه‌ی سفید و برخی جامه‌ی سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‌خواندند. ۵.۲ - گرفتن زمین از حسن بن مسلم آن پیرمرد که حضرت خضر (علیه‌السّلام) بود، مرا نشاند و حضرت امام (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم، پنج سال زراعت کردی و امسال دیگر باره شروع کردی، ‌عمارت می‌کنی، رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، ‌باید هر چه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا رد این موضع مسجد بنا کنند.» به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین‌های دیگربرگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمی‌بری بر تو فرو می‌ریزد.» حسن بن مثله عرض کرد: «سیّد و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند.» امام (علیه‌السّلام) فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام بده، ما، در اینجا، علامتی می‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد، برو به نزد سیّد ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق در ناحیه‌ی اردهال که ملک ما است، ‌بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصفِ رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند. ۵.۳ - امر به نماز تحیت مسجد مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند: دو رکعت نماز تحیّت مسجد، در هر رکعتی، یک بار سوره‌ی حمد و هفت بار سوره‌ی قل هو الله احد (بخوانند) و تسبیح رکوع و سجود را، هفت بار بگویند. ۵.۴ - امر به نماز امام زمان و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر این نسق که در (هنگام خواندن سوره‌ی) حمد چون به «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» برسند، آن را صد بار بگویند، و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند، رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند، تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند، هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (یعنی، لا اله الاّ الله) بگویند و تسبیح فاطمه‌ی زهرا (علیها‌السّلام) را بگویند، آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آل‌اش (صلوات‌الله‌علیهم) بفرستند.» و این نقل، از لفظ مبارک امام (علیه‌السّلام) است که فرمود: «فَمَنْ صَلاّهُما، فَکَاَنَما صَلّی فِی الْبَیْتِ الْعَتیقِ؛ هر کس، این دو رکعت (یا این دو نماز) را بخواند، گویی در خانه‌ی کعبه آن را خوانده است.» حسن بن مثله می‌گوید: «در دل خود گفتم که تو این جا را یک زمین عادی خیال می‌کنی، اینجا مسجد حضرت صاحب الزمان (علیه‌السّلام) است.» ۵.۵ - امر به قربانی در مسجد
پس آن حضرت به من اشاره کردند که برو! چون مقداری راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا کردند و فرمودند: «در گلّه‌ی جعفر کاشانی (چوپان) بُزی است، باید آن بز را بخری، اگر مردم پول‌اش را دادند، با پول آنان خریداری کن، و گرنه پول‌اش را خودت پرداخت کن، فردا شب آن بز را بیاور و در این موضع ذبح کن، آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بز را بر بیماران و کسانی که مرض صعب العلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد. آن بز، ابلق است، موهای بسیار دارد، هفت نشان سفید و سیاه، هر یک به‌اندازه‌ی یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است.» آنگاه به راه افتادم، یک بار دیگر مرا فرا خواند و فرمود: «هفت روز یا هفتاد روز در این محل اقامت کن.» حسن بن مثله می‌گوید: «من، به خانه رفتم و همه‌ی شب را در‌ اندیشه بودم تا صبح طلوع کرد، نماز صبح خواندم و به نزد علی منذر رفتم و آن داستان را با او در میان نهادم. همراه علی منذر، به جایگاه دیشب رفتیم، پس او گفت: «به خدا سوگند که نشان و علامتی که امام (علیه‌السّلام) فرموده بود، این جا نهاده است و آن، ‌این که حدود مسجد، با میخ‌ها و زنجیز‌ها مشخّص شده است.» ۵.۶ - رؤیای سیّد ابوالحسن الرّضا آنگاه به نزد سیّد ابوالحسن الرّضا رفتیم.چون به سرای وی رسیدیم، غلامان و خادمان ایشان گفتند: «شما از جمکران هستید؟» گفتیم: «آری». پس گفتند: «از اوّل بامداد، سیّد ابوالحسن در انتظار شما است.» پس وارد شدم و سلام گفتم، جواب نیکو داد و بسیار احترام کرد و مرا در جای نیکو نشانید، پیش از آن که من سخن بگویم، او سخن آغاز کرد و گفت: «ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم، شخصی در عالم رؤیا به من گفت: «شخصی به نام حسن بن مثله، بامدادان، ‌از جمکران پیش تو خواهد آمد، آن چه بگوید، اعتماد کن و گفتارش را تصدیق کن که سخن او، سخن ما است، هرگز، سخن او را ردّ نکن.» از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم. حسن بن مثله، داستان را مشروحاً برای او نقل کرد، سیّد ابوالحسن، دستور داد بر اسب‌ها زین نهادند، سوار شدند، به سوی دِه (جمکران) رهسپار گردیدند. چون به نزدیک دِه رسیدند، ‌جعفر شبان را دیدند که گله‌اش را در کنار راه به چرا آورده بود، حسن بن مثله، به میان گلّه رفت، آن بز که از پشت سرِ گلّه می‌آمد، به سویش دوید، حسن بن مثله، آن بز را گرفت و خواست پولش را پرداخت کند که جعفر گفت: «به خدا سوگند! تا به امروز، من این بز را ندیده بودم و هرگز در گلّه‌ی من نبود، جز امروز که در میان گلّه آن را دیدم و هر چند خواستم که آن را بگیرم، میسر نشد.» پس آن بز را به جایگاه آوردند و در آن جا سر بریدند. ۵.۷ - ساخت مسجد جمکران سیّد ابوالحسن الرّضا به آن محلّ معهود آمد و حسن بن مسلم را احضار کرد و منافع زمین را از او گرفت، آنگاه وجوه رهق را نیز از اهالی آن جا گرفتند و به ساختمان مسجد پرداخت و سقف مسجد را با چوب پوشانیدند. سیّد ابوالحسن الرّضا، زنجیرها و میخ‌ها را به قم آورد و در خانه‌ی خود نگهداری کرد، هر بیمار صعب العلاجی که خود را به این زنجیرها می‌مالید، ‌در حال، شفا می‌یافت. ابوالحسن محمّد بن حیدر گفت: «به طور مستفیض شنیدم، پس از آن که سیّد ابوالحسن الرّضا وفات کرد و در محلّه‌ی موسویان (خیابان آذر فعلی) مدفون شد، یکی از فرزندانش بیمار گردید، داخل اطاق شده سرِ صندوق را برداشت زنجیرها و میخ‌ها را نیافت.» ۶ - دیدگاه علما درباره مسجد جمکران مسجد مقدس جمكران از دیدگاه علمای بزرگ شیعه و مؤلفین گران‌قدر و مبلغین بلند آوازه و بندگان وارسته پروردگار موقعیت ممتازی داشته و همواره ملجأ و پناه آنان به هنگام احساس نیاز به دستگیری در رسیدن به كمالات و حل مشكلات به شمار می‌رفته است. عارف بزرگوار و معلم اخلاق حضرت آیت الله بهاء الدینی می‌فرمودند: هر مشكلی كه برای حوزه علمیه قم و مؤسس محترمش آیت الله حائری پیش می‌آمد با مشرف شدن به مسجد مقدس جمكران برطرف می‌گردید. مراجع بزرگ تقلید به این پایگاه عظیم تشیع و مركز انوار ولایت اهتمام ویژه مبذول می‌داشتند و چه بسا فاصله ۶ كیلومتری را با پای پیاده همراه با قلبی آكنده از ایمان و ارادت به ولی الله اعظم،‌ طی می‌كردند. آیات عظام حاج سید محمد تقی خوانساری، محمد علی اراکی، مرتضی حائری، مرعشی نجفی، محمد تقی بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و... خاطراتی از عنایت حضرت ولی عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به این مكان مقدس و قداست آن دارند. آیت الله مرعشی نجفی می‌گویند: حقیر خودم مكرر كراماتی در آن جا «مسجد جمكران» مشاهده كردم، چهل شب چهارشنبه مكرر موفق شدم كه در آن مسجد بیتوته كنم و جای تردید نیست كه از امكنه‌ای كه مورد توجه و منزول برکات الهی است این مسجد است.
آیت الله بروجردی فرمودند: اگر موفق بشوم، در قم دو كار بزرگ انجام خواهم داد. اوّل این كه: راه مسجد جمكران را باز خواهم كرد و دوّم این كه بیمارستانی در شهر قم بنا خواهم نمود. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مسجد جمكران گنجینه فناناپذیر شیعه می‌باشد و باید از آن بهره‌مند شویم. در این مسجد مقدس كرامات بزرگی دیده شده كه مجال تعریف آن نیست و همه این كرامات در واحد كرامات مسجد مقدس جمكران به ثبت رسیده است.