eitaa logo
تکلیف بزرگ
596 دنبال‌کننده
615 عکس
635 ویدیو
179 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت1️⃣3️⃣ 💌 ایمان برچها
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 🦋درود خدا بر امیرمومنان فرمودند: (از ايمان پرسيدند، جواب فرمود): 🔹1- شناخت پايه هاى ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد. 🔹2- شناخت اقسام كفر و ترديد: 🦋🔹و بر چهار ستون پايدار است: 1⃣ كنجكاوى دروغين، 2⃣ ستيزه جويى و جدل، 3⃣ انحراف از حق، 4⃣ و دشمنى كردن. 🦋 پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت ⬅️به حق نرسيد. 🦋و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت⬅️ از ديدن حق نا بينا شد، 🦋 و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد،⬅️ نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و گمراهى ها گشت، 🦋و آن كس كه دشمنى ورزيد ⬅️پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت و او از مشكلات دشوار است. 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت31 #قسمت_پنجم 🦋درود خ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 🌻 🦋درود خدا بر امیرمومنان فرمودند: (از ايمان پرسيدند، جواب فرمود): 🔹1- شناخت پايه هاى ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد. 🔹2- شناخت اقسام كفر و ترديد: 🔹و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزه جويى و جدل، نحراف از حق و دشمنى كردن. 🦋🔹و چهار بخش دارد: 1️⃣ جدال در گفتار، 2️⃣ ترسيدن، 3️⃣ دو دل بودن، 4️⃣ و تسليم حوادث روزگار شدن. 🦋 پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد ⬅️از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد، 🦋 و آن كس كه از هر چيزى ترسيد ⬅️همواره در حال عقب نشينى است، 🦋 و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد ⬅️ زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد، 🦋 و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و ⬅️ هر دو جهان را از كف خواهد داد. 📚 حکمت31 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت31 🌻 #قسمت_آخر 🦋درود
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 🔰 پاسخ های استاد مهدوی ارفع به سئوالات خواهران نهج البلاغه ای در جلسه آنلاین 1⃣: لطفاً درمورد پایه های یقین توضیح داده شود. 2⃣:قسمت چهارم(جهاد) درمورد چگونگی امربه معروف درجامعه توضیح بیشتری داده شود. 3⃣:امیرالمومنین در توضیح پایه های جهاد، (پایداری صادقانه در میدان نبرد) را در توضیح (راستگویی در هر حال) اورده اند. 4⃣:ایا می توان از این نتیجه گرفت، انسان در حال نبرد دائمی است؟ : ✅برای رسیدن به یقین باید ۴ منزل را طی کرد ⭕️۱. نگاه هوشمندانه به وقایع و رخدادها ⭕️۲. درک عبرت های نهفته در رخداد ها برای موعظه گرفتن و بیدار شدن ⭕️۳. دریافت عمق حکمتها و دلایل رخدادها ⭕️۴. ارزش قایل شدن برای سنت های پیشینیان که سرچشمه بصیرت و عبرت و حکمت است. ✅✅در بحث پایه های جهاد همینطور است که پرسشگر محترم فرمودند چون جهاد امری دائمی است، زیرا نبرد حق و باطل دائمی است حال یا در سرزمین درون که نبرد نفس اماره و عقل است یا سرزمین بیرون که جنگ جنود رحمان و جنود شیطان است. ✅✅✅درباره امر به معروف 🔴برای درک ارزش و اهمیت ان در اسلام کافی است را بخوانیم که در آن حضرت نسبت همه خوبیها و حتی جهاد را به امربمعروف مانند نسبت قطره به اقیانوس می دانند 👈و برای اموختن شرایط و چگونگی امربمعروف بهتر است به رساله عملیه مراجعه شود. 5⃣:آیا منظور از پایه های صبر اقسام صبر است ؟ : ✳️مراد از ارکان صبر ، اقسام صبر نیست بلکه اموری است که بدون هر یک از آنها حقیقت صبر ناقص است و مستقر نمی شود و با کامل شدن آنها حقیقت صبر در وجود انسان بصورت یک ملکه راسخ و پایدار می گردد. 6⃣: منظور از یقین چیست ؟ : ✳️"یقین" ضد شک است یعنی کیفیتی نفسانی در مواجهه بایک حقیقت بگونه ای که نفس نسبت به آن حقیقت ذره ای شک و تردید نداشته باشد. 🔰حضرت در میفرمایند: خوابیدن با یقین بهتر از شب زنده داری با شک و تردید است. 7⃣:منظور از عدل مفهوم کلی آن یعنی تعادل در اندیشه و رفتار است ؟ : ✳️"عدل" در عبارت است از قضاوت عادلانه کردن 🔴زیرا حضرت ابتدا دو مقدمه عدالت را می فرمایند که عبارتند از : 🔹فکر عمیق و دانش به حقیقت رسیده و سپس ثمره آن را یعنی نیکو قضاوت و داوری کردن و سپس لازمه آن یعنی شکیبایی را. 8⃣: منظور از فکری ژرف اندیش ، دانش عمیق و نیکو داوری کردن که در ذیل عدل آمده چیست؟ : ✅"فکری ژرف اندیش" یعنی به صورت و ظاهر اقوال اکتفا نکردن و در سخنان شاکی و متهم خوب اندیشه کردن ✅✅"دانش عمیق و به حقیقت رسیده" در واقع ناظر به وظیفه قاضی است مبنی بر تحقیق کامل کردن پیرامون ماجرا تا حقیقت از لابلای حرف ها و ادعاها کشف شود ✅✅✅"نیکو داوری کردن" که مشخص است و حلم و شکیبایی یعنی تحت تاثیر نفس قرار نگرفتن ، عجله نکردن در قضاوت و ... 8⃣: ذیل شک و کفر جدال در گفتار آمده ، مرز بین این دو چیست؟ 9⃣:منظوراز این که "آن که در تردید و دودلی باشد ، زیرپای شیطان کوبیده خواهد شد " چیست؟ 🔟:منظور از کنجکاوی دروغین چیست؟ : ✅"جدل" نزاع با حق است با زبان که در ارکان شک بیان شده ولی نزاع بصورت مطلق از ارکان کفر است اعم از زبانی یا غیرزبانی ✅✅"تردید و دو دلی" در واقع فرصت دادن به شیطان است برای عمیق تر کردن شبهه و شک در حق و اگر کسی چنین فرصتی را در اختیار شیطان قرار داد ایمان خود را لگدکوب جولان شیطان قرار داده است. 👈زیرا شیطان دائما بر شبهاتش می افزاید و کم کم شک او را به معارف و حقایق دینی به یقین برخلاف آن تبدیل می نماید ✅✅✅"کنجکاوی دروغین" عبارت است از ژست تحقیق و پرسش گرفتن با نیت زیر سوال بردن حقیقت. 👈البته یک معنای دیگر هم دارد که پیشنهاد می کنم برای درک آن حتما را بخوانید. ⚜در فردی ظاهراً از اوصاف خدا میپرسد تا عاشق خدا شود و خدا را بهتر بندگی کند اما حضرت چنان عصبانی می شود که رنگ چهره اش متغیر شده و .... حتما بخوانید. ✍ حجت الاسلام مهدوی ارفع 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن 🔰 همسر ملانصرالدين از او پرسيد: فردا چه می كنی؟گفت: اگر هوا باشد به مزرعه می روم و اگر باشد به کوهستان می روم و علوفه می چينم. ⇇ همسرش گفت: بگو ملا گفت: إن شاءالله ندارد فردا يا هوا آفتابيست يا بارانی!!!😊 👈 از قضا فردا در ميان راه به رسيد و او را گرفتند و كتک زدند و هرچه داشت با خود بردند. ملا به رسيد و نه به رفت. به خانه برگشت و در زد. همسرش گفت: كيست؟ ملا گفت: !!!😊 💠 👈 إن شاءلله بگویید حتی در مورد قطعی ترین کار ها 🌷 خداوند در قران می فرماید: 🕋و لا تقولن لشیء إنی فاعل ذلک غدا 📿 الا أن یشاء الله ✋هرگز درباره چیزی نگو فردا چنین می کنم 📿 مگر اینکه بگویی . 📖 سوره کهف آیه ۲۳ و ۲۴ 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
✴ خیر و شر ما در چیست⁉️ 🌺 عَسیٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسیٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اَللّٰهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ (بقره/216) چه بسا چیزی را دوست ندارید، حال آنکه خیر شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شر شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی دانید. (بقره/216) 📢📢📢📢📢 "هو اللَّطیف" ✍ خداوند مهربان، صاحبِ لُطف است و با بندگانش با لطف برخورد میکند. 🔹مادر با اصرار و نوازش لقمه را در دهان بچه میگذارد، اما بچه دست مادر را پس میزند. 🔹اما وقتی بچه لقمه ای از خاک به طرف دهان میبرد، مادر با قهر و غضب با او برخورد میکند. 👈 هر دوی اینها لطف است، چه دادنش و چه گرفتنش❗️ 🔰هر چه آن خسرو کند شیرین بود🔰 🔆 بقول خواجه شیراز: بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت که در مقام رضا باش و از قضا مگریز ◀️ یاد بگیریم، تشخیص خدا را در سرنوشتمان به تشخیص خودمان ترجیح دهیم، چون علم ما محدود و علم او نامحدود است. ◀️ یاد بگیریم، در رویدادهای ناخوشایند که در زندگی مان پیدا می‌شود عجولانه قضاوت نکنیم. چه بسیارند حوادثی که ما آن را ناخوش داریم اما بعدا معلوم می‌شود که از الطاف خفیه الهی بوده است. هر روز نکته ای از معارف قرانی @fatemi222
✴ ️آن زمان رسول خدا را تنها گذاشتند و این زمان...❗❗ 🌺 وَ إِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَ تَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ و َاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (جمعه/11) هنگامی که آنها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند پراکنده می‌شوند و به سوی آن می‌روند، و تو را ایستاده به حال خود رها می‌کنند. بگو: آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است، و خداوند بهترین روزی دهندگان است. (جمعه/11) 📢📢📢📢📢 ✍ کتاب تفسیر نمونه: ↙ در یکی از سالها که مردم مدینه گرفتار خشکسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، رسول خدا (ص) نماز جمعه می‌خواند. در آن میان یک کاروان تجارتی از شام به مدینه رسید. مردم در حین اداء نماز و خطبه های آن پراکنده شدند، و پیامبر را در حالی که ایستاده بود و خطبه میخواند ترک کردند (تَرَکُوکَ قَائِمًا)، و برای تامین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند. تا جایی که کسى در صفوف نماز جماعت جز دوازده نفر باقى نماند. سپس این آیه نازل گردید. ✅ و اینچنین تاریخ تکرار میشود: 💔 الان هم بسیاری از مردم سرگرم دنیا و تجارت خویش اند، و قائم آل محمد، حضرت صاحب الزمان را ترک کرده و تنها گذاشته اند. 💔 خدایا مرا ببخش😭😭 ◀️ که گاهی در زندگی و کسب و کار خودم، بخاطر پول و مال و سود بیشتر و ... امام زمان خود را رها کردم (تَرَکُوکَ قَائِمًا)❗ ◀️ و یادم رفت که تو بهترین روزی دهندگانی (و َاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِین)❗ ◀️ و این روزی بواسطه وجود امام زمانم به من میرسد (وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرى)❗ هر روز نکته ای از معارف قرانی @fatemi222
هر روز تدبری در ایات قرانی تدبر در قرآن《80》 الله متعال می فرماید : 📖 ﴿ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ ﴾ [الفرقان/74] «پروردگارا! همسران و فرزندانی به ما عطاء فرما باعث روشنی چشمانمان گردند» 💭ابن علان رحمه الله می گوید: با همسر شروع کرده است زیرا که خوب بودن او، خوب بودن فرزندان را به دنبال دارد. [دليل الفالحين ٣٧٦/١] 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت31.mp3
45.24M
📚 📝شرح 🎧صوت استاد و مفسر قرآن کریم ⏱زمان: 67 قیقه 💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍خدواند در قرآن می فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ «و به یقین، در زَبُور بعد از ذکر( تورات) نوشتیم که بندگان شایسته‌ام، آن زمین را به ارث خواهند برد. (انبیاء ؛آیه ۱۰۵) از امام باقر (علیه السلام) حکایت شده که فرمودند: مقصود از آیه فوق امام عصر (علیه السلام) و یاران آن حضرت هستند(بحار، ج ۹، ص ۱۲۶)؛چون منظور از -الارض- کل زمین است و فقط زمان ظهور است که کل زمین در اختیار صالحان واقع میشود.    👈اسم امام مهدی در قران نیامده ؛اما چند دسته از آیات قرآن را برای مسئله مهدویت استفاده می‌کنند: 1⃣👈آیاتی که بر ضرورت وجود امام تاکید دارد: در دیدگاه قرآن، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند: «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.»(سوره رعد، آیه۷) امام صادق در تفسیر این آیه فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول خدا آورده هدایت می‌کند(بحار،ج۲۳، ص۵) 2⃣👈آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین می‌دهد: مثل («وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ (سوره قصص آیه ۵) روایات این دوآیه را به مهدویت نسبت داده‌اند 3⃣👈آیاتی که تسلط نهایی دین اسلام بر ادیان الهی را نوید می‌دهد ولی هنوز تحقق نیافته است و تنها تفسیر آن در مورد مهدویت صادق است. مثل: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ «او کسی است که فرستاده‌اش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین [ها] پیروز گرداند؛ و گر چه مشرکان ناخشنود باشند». (سوره توبه؛ آیه ۳۳)    👈امام صادق(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند که تفسیر این آیه هنوز نیامده است. راوی پرسید:چه موقع تفسیر آیه تحقق می‌یابد. فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند ان شاء الله(کمال الدین، ج 2، ص 670) 👌خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکلیف بزرگ
💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از #نهج_البلاغه 🌻 #حکمت31 🔰 پاسخ های استاد م
💐🍃🌿🌼🍃🌾🌸🍁🌱🌼؛ (اللهم الیک افضت القلوب ) 🌻 برگی از 🌻 ️⃣3️⃣ ✅ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير وَ قَالَ (علیه السلام): فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ. و درود خدا بر او، فرمود: نيكوكار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است. 💠در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود; وجوهى به نظر مى رسد: 🔸نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. 🔸ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است. 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼🍁🍂💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮علی(ع) را دنیا اگر امروز بخواهد با پیروانش بشناسد چگونه می‌شناسد؟ 🎙امام موسی صدر 💐🍃🌿🌼🍁🍂🌸🍃🌿💐؛ 💐🍃🌿🌸🍁🍂🌼🌱🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ یک ضرب المثل غلط ❌ 🚫«خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو!»🚫 ❎ گاهی در توجیه کارمان می گوییم: "اکثر مردم هم همین کار را می کنند" 💐 ولی قرآن چیزی دیگه میگه 💐 ✴ قرآن درباره کلمه "اکثر الناس" میفرماید: ◀️ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ (در ۳ آیه قرآن) 👈 (بیشتر مردم شکرگذاری نمی کنند) ◀️ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ (در ۱۱ آیه قرآن) 👈 (بیشتر مردم نمی دانند) ◀️ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ (در ۳ آیه قرآن) 👈 (بیشتر مردم ایمان نمی آورند) ✴ و درباره کلمه "اکثرهم" میفرماید: أَکْثَرُهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ 👈 ایمان نمی آورند أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُون 👈 عقل ندارند أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ 👈 نمی دانند أَکْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ 👈 جاهلند أَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ 👈 دروغگو هستند أَکْثَرُهُمْ فَاسِقُون 👈 فاسقند أَکْثَرُهُم مُّشْرِکِینَ 👈 مشرکند أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُون 👈 کافرند ⚠️ و توجهی هم به این آیات بکنیم: 👀 ◀️ مَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ 👈 بیشترشان ایمان نیاوردند! ◀️ لَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ 👈 اکثر آنها شاکر نیستند. ◀️ فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ 👈 بیشتر آنان از قرآن روی گردان شدند؛ از این رو چیزی نمی شنوند. ◀ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کَارِهُونَ 👈 بیشترشان از حق کراهت دارند و گریزانند. ◀ مَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا 👈 بیشتر آنها، جز از گمان و پندارهای بی اساس، پیروی نمی کنند؛ ◀ مَا وَجَدْنَا لِأَکْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ و َإِن وَجَدْنَا أَکْثَرَهُمْ لَفَاسِقِینَ 👈 بیشتر آنها را بر سر پیمان خود نیافتیم؛ بلکه اکثر آنها را فاسق و گنهکار یافتیم! ◀ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَی النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَشْکُرُونَ 👈 خداوند نسبت به همه مردم فضل و بخشش دارد، امّا اکثر آنها سپاسگزاری نمی کنند! ◀ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِی هَذَا الْقُرْآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ فَأَبَی أَکْثَرُ النَّاسِ إِلَّا کُفُورًا 👈 ما در این قرآن، برای مردم از همه معارف نمونه آوردیم، اما بیشتر مردم در برابر آن، از هر کاری جز انکار، ابا داشتند! ⚠️ توجه ویژه تری به این ۳ آیه داشته باشیم: 👀 ◀ أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا 👈 آیا گمان می‌بری بیشتر آنان می‌شنوند یا می‌فهمند؟! آنان فقط همچون چهارپایانند، بلکه گمراهترند! ◀ مَا أَکْثَرُ النَّاسِ و َلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ 👈 ای پیامبر، بیشتر مردم ایمان نمی آورند، هر چند اصرار داشته باشی. ◀ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِکُونَ 👈 بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند! ✅ پس نه تنها اکثریت نشانه حقانیت نیست، بلکه در موارد زیادی اکثریت بر خلاف معیارهای الهی رفتار میکنند.☝️ ✍ امیرالمؤمنین‌ می فرماید: در پیمودن راه درست از کمی افراد ناراحت و نگران نباشید!☝️ 🚫"زیاد بودن، معیار حق بودن نیست!"🚫 هر روز نکته ای از معارف قرانی 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
✴ روز حسابرسی نزدیک است❗️ 🌺 اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ (انبیاء/1) مٰا یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اِسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُونَ (انبیاء/2) حساب مردم به آنها نزدیک شده است، اما آنها در غفلتند و روی گردانند! (انبیاء/1) هر یادآوری تازه ای از طرف پروردگارشان برای آنها بیاید با شوخی و سرگرمی به آن گوش فرا می‌دهند. (انبیاء/2) 📢📢📢📢📢 ✍ اعمال ما نشان می‌دهد که این غفلت و بیخبری سراسر وجودمان را فرا گرفته است، 👈 و گرنه چگونه ممکن است انسان به نزدیکی حساب ایمان داشته باشد، و اینچنین همه مسائل را سرسری بگیرد، و آلوده هر گونه گناهی باشد؟👉 خدایا مرا ببخش👇 ❌ که همیشه آیات، نصائح و اندرزهای تو را به شوخی و بازی گرفتم، و از خواب غفلت بیدار نشدم. 🚫 مواظب اعمالمان باشیم👇 ⚠️ کسی نمیداند اخرین خداحافظی اش چه وقتی است؟👉 هر روز نکته ای از معارف قرانی 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
🚫"زیاد بودن، معیار حق بودن نیست!"🚫 ✴ امیرالمؤمنین‌ می فرماید: ✍ در پیمودن راه درست از کمی افراد ناراحت و نگران نباشید!☝️ ✅ از آیات قرآن چنین بر می آید که، اهل حق در طول تاریخ در اقلیت بوده اند❗️ به آیات زیر توجه کنید:👀 ◀️ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ 👈 عده کمی از بندگان من شکرگزارند! ◀️ لَا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا 👈 خدا را جز اندکی از مردم یاد نمی کنند. ◀️ لَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا 👈 جز عده کمی از مردم، بقیه مردم ایمان نمی آورند. ◀️ لَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَی خَائِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ 👈 هر زمان، از خیانتی تازه از آنها آگاه می‌شوی، مگر عده کمی از آنان؛ ◀ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الْخُلَطَاءِ لَیَبْغِی بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ قَلِیلٌ مَّا هُمْ 👈 بسیاری از شریکان و دوستان، به یکدیگر ستم می‌کنند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند؛ امّا عدّه آنان کم است! ❄️ و به دفعات مختلف این تعابیر در قرآن تکرار شده است:👀 قَلِیلًا مَّا تُؤْمِنُونَ 👈 کمتر ایمان می‌آورید. قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ 👈 کمتر متذکّر می‌شوید. قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ 👈 کمتر شکرگزاری می‌کنید. ↙ حتی قرآن میفرماید امت های قبل از شما هم چنین بودند:👀 ◀️ فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ 👈 چرا در اقوام قبل از شما، دانشمندان صاحب قدرتی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟! مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم! ◀️ کَانُوا لَا یَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِیلًا 👈 آنها جز اندکی نمی فهمند! ❄️ برای نمونه، به بخشی از تاریخ انبیاء در قرآن توجه کنید:👀 ◀️ مَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِیلٌ 👈 جز عده کمی همراه نوح ایمان نیاوردند. ◀️ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنکُمْ وَ أَنتُم مُّعْرِضُونَ 👈 ای بنی اسرائیل، همه شما -جز عده کمی- از دستورات من سرپیچی کردید؛ و از وفای به پیمان خود روی گردان شدید. ◀️ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ 👈 هنگامی که دستور پیکار به بنی اسرائیل داده شد، جز عدّه کمی از آنان، همه سرپیچی کردند. ◀️ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ 👈 هنگامی که طالوت سپاهیان خود را با نوشیدن آب امتحان کرد، جز عده کمی، همگی از آن آب نوشیدند، و در امتحان الهی پیروز نشدند. ◀️ مَّا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِیلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ 👈 تنها عده کمی از آنها به دستورات ما عمل می‌کردند! و اگر اندرزهایی را که به آنان داده می‌شد انجام می‌دادند، برای آنها بهتر بود. ⚠️ ❌ بعد قرآن یک هشدار جدی هم به ما میدهد: ◀️ لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا 👈 اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید و گمراه می‌شدید. ✅ همچنین در سوره واقعه درباره مقربان الهی که اهل بهشتند، چنین میفرماید: ◀️ أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ، فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ، ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ، وَ قَلِیلٌ مِّنَ الْآخِرِینَ 👈 آنها مقرّبانند که در باغهای پر نعمت بهشت جای دارند. گروه زیادی از آنها از امّتهای نخستینند، ولی اندکی از آنها از امّت آخرین هستند. ✴ یعنی قلیلی از این جمعیت میلیاردی آخرالزمان جزو مقربان الهی هستند. 🌺 خدایا 👈ما را جزو این جمعیت قلیل قرار بده.👉 هر روز نکته ای از معارف قرانی 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222