ادامه 👇
💠 شب نیمه شعبان
نیمه شعبان در فرهنگ نامه ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی »از دوزخ را به بندگان خود می بخشد. و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن ـ نظم ونثرـ بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود: ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم »در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».(7) رامپوری نیز در« غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را« شب برات» دانسته می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند».(8)
حافظ، شب برات راشب قدر دانسته و در غزل معروف خود ،شب قدر و« شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه « براتم» دادند
برات:
اما اینکه« برات »به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در« حافظ نامه»این توضیحات آورده شده است:« برات» از «برائت »عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام ،حواله وجهی دهد».( فرهنگ معین) علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به «ذیل قوامیس عرب» به نقل از« دُزی» می نویسد:«[ برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بری ءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز« برات» اصطلاح کرده اند».(9)
لیله الصک: شب برات را «لیلة الصک» نیز گفته اند. صکّ، معرب چک فارسی و مترادف با برات است، آن روز چهاردهم و در واقع شب پانزدهم شعبان است. رامپوری در فرهنگ «غیاث اللغات »به نقل از« بهار عجم» و« سراج اللغات» آورده که :«شب چک به معنی شب برات است که در آن چراغانی و آتش بازی(= جشن و شادمانی )کنند».(10)
ادامه 👇
مقام معظّم رهبری، به زیبایی تمام دوران جوانی را به تصویر می کشند:
جوانی، یک پدیده درخشان و یک فصل بی بدیل و بی نظیر از زندگی هر انسانی است. جوان در دوره جوانی، بخصوص در آغاز جوانی، تمایلات و انگیزه هایی دارد:
اولا، چون در حال تکوین هویت جدید خود است، مایل است شخصیت جدید او به رسمیت شناخته بشود; که غالباً این اتفاق نمی افتد و پدر و مادرها جوان را در هویت و شخصیت جدید او گویا به رسمیت نمی شناسند.
ثانیاً، جوان احساسات و انگیزه هایی دارد; رشد جسمانی و روحی دارد; به دنیای تازه ای قدم گذاشته است که غالباً دور و بری ها، خانواده، کسان، افراد در جامعه، از این دنیای جدید بی خبر و بی اطلاع می مانند، یا به آن بی اعتنایی می کنند; لذا جوان احساس تنهایی و غربت می کند.
ثالثاً، جوان در دوره جوانی، چه اوایل بلوغ و چه بعدها، با مجهولات زیادی روبه رو می شود; مسائل جدیدی برای او مطرح می شود که سؤال انگیز است; در ذهن او شبهه ها و استفهام هایی به وجود می آید که مایل است به این شبهه ها و سؤال ها و استفهام ها پاسخ داده بشود.
رابعاً، جوان احساس می کند در وجود او انرژی های متراکمی وجود دارد; توانایی هایی را در خود احساس می کند; هم از لحاظ جسمانی، هم از لحاظ فکری و ذهنی.
خامساً، جوان برای اولین بار با دنیای بزرگی در دوره جوانی مواجه می شود که این دنیا را تجربه نکرده و از این دنیا چیزهای زیادی نمی داند; بسیاری از حوادث زندگی برای او پیش می آید که تکلیف خودش را در مقابل آنها نمی داند; احساس می کند که احتیاج به راهنمایی و کمک فکری دارد.
از بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار با جوانان، اول اردیبهشت 1379
#گناهگریزی
#نوجوان
🌸🍃 @fatemi222
ادامه👇
💠 شب برات در تفاسیر
ابوالتفوح رازی ـ مفسّر شیعی ـ ضمن تقل روایتی از ابن عبّاس می نویسد که :«خدای تعالی حکم ها در نیمه شعبان ،فصل کند و در شب قدر به فرشتگان سپرد».(22)
فخر رازی نیز در تفسیر کبیر خود آورده است: «طبق روایتی که عکرمه نقل کرده است ، شب قدر همان «لیلة البرات »است.(23) همچنین میبدی در «کشف الاسرار»به نقل از عکرمه آورده :«اللیلة المبارکه :لیلة النّصف من شعبان ؛خداوند جبرئیل را در آن شب به آسمان دنیا فرو فرستاد تا اینکه قرآن را بر کاتبان املا کند و آن را مبارکه نامیده ،زیرا که آن پرخیر و برکت است به خاطر آنچه که در آن از رحمت فرو فرستاده شده،دعا در آن به اجابت می رسد».(24)
شور آبادی نیز در ذیل آیات اوّلیه سوره دخان آورده است :
«امّا بگفتیم این قرآن را و بفرستادیم جبرئیل را بدین قرآن در شب برکت و آن شب قدر است و گفته اند:«شب چک»(=نیمه شعبان )و بیشتر مفسّران بر آن اند که آن شب قدر است . شور آبادی همچنین درباره «الکتاب المبین »می نویسد:سوگند به نامه هویدا و آن قرآن است و گفته اند :«لوح محفوظ »و گفته اند آن نسختی است که شب قدر کنند و گفته اند :این نسخت به شب برات کنند و آن چهار گونه نسخت بُوَد :یکی نسخت احوال بود به دست جبرئیل و دیگر نسخت ارزاق بود به دست میکائیل ،دیگر نسخت آجل بود به دست عزرائیل ،چهارم نسخت اعمال بود به دست اسرافیل»(25)
با این همه،بیشترین تعبیرات و توصیفات درباره لیلة البرات و شب قدر بودن نیمه شعبان در «کشف الاسرار»میبدی آمده است . او می نویسد:«در آثار آمده که شب نیمه شعبان ،صحیفه عمر به دست عزرائیل دهند،هر که را در آن سال قبض روح بایدکرد ،نامش در آن صحیفه آورده ،یکی به عمارت مشغول گشته،یکی دل بر عروسی نهاده ،یکی با دیگری خصومت در گرفته ،هر کسی کاری و بازاری ساخته ،[در حالی که] نام ایشان در آن صحیفه ، اثبات (=ثبت)کرده».(26)
غزّالی نیز در «کیمیای سعادت »این مضمون را اینگونه آورده است :
«و در اثر است که شب نیمه شعبان ؛صحیفه عمر به دست ملک الموت دهند. هر که را در این سال جان باید گرفت،نام وی در آن صحیفه نوشته بود...».(27)
میبدی در نوبت ثالثه تفسیر خود ،که تأویل عرفانی آیات است ،در ذیل آیات نخستین سوره دخان می نویسد :«حم و الکتاب المبین ،انا أنزلناه فی لیلة المبارکة »(28)این شب مبارک ،به قول بیشتر مفسّران ،شب «نیمه شعبان »است و آن را «مبارک »خوانند از بهر آنکه پرخیر و برکت است همه شب ،داعیان را اجابت است ،سائلان را عطیّت است، عاصیان را اقالت (=گذشت)است ،محبّان را کرامت است .همه ی شب ،درهای آسمان گشاده ،جنّات عدن وفرادیس اعلی (=بهشت های برین )درها باز نهاده ،ساکنان جنّات الخلد بر کنگره ها نشسته ،ارواح انبیا و اولیا فراطرب آمده و از دوست خطاب آید :«هل من سائل فأعطیته ؟هل من مستغفر فأغفر له ؛آیا خواهنده ای هست تا به او ببخشم ؟آیا استفغار کنند ه ای است او را بیامرزم»؟!(29)
نام های شب نیمه شعبان
میبدی در «کشف الاسرار »نام های ذیل را که هر کدام به جنبه ای از عظمت این شب اشارت دارد ،بر می شمارد: «شب نیمه شعبان را نام هاست :شب برات گویند و شب نسخت ،شب فرق و شب عرض ؛هر که در این شب تا دیگر سال از دنیا رفتنی است نسخت آن از لوح محفوظ بردارند و به عزرائیل دهند. گویند:«این شغل تو است تادیگر سال ». هر چه خسف(=کمبوو نقصان )و مسخ (=برگردانیدن صورت کسی یا چیزی ) بُوَد و سیاست و بلیّات و انواع عذاب ،نسخت کنند و به جبرئیل دهند و گویند :«این کار تو است تا دیگر سال هر چه نعمت و راحت و روزی بندگان بود ،نسخت کنند و به میکائیل دهند و هر چه عز و مرتبت و اقبال و دولت بود، نسخت کنند و به اسرافیل دهند.(30)
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 «صلوة الخیر» در شب نیمه شعبان
یکی از اعمال و آدابی که پیشینیان ،از همه فرقه ها ،در شب نیمه شعبان بدان اهتمام داشته اند . «صلوة الخیر»یا «نماز هزار قل هو الله »است. و این نشان دهنده این مطلب می باشد که همه فرق مذهبی از شیعه و سنّی این شب را عظیم و شریف دانسته و بر اساس روایات رسیده از پیامبر و خاندان او ،آن را همتای شب قدر می دانسته و آن را تا به صبح ،به احیا وشب زنده داری و نذر و نیاز و اطعام می پرداخته اند.
عالم بزرگوار سیّد بن طاووس (ره)در کتاب شریف «اقبال »یکی از اعمال و آداب این شب را اقامه نماز صد رکتعی نوشته و درکیفیت آن می نویسد:
در روایتی درباره فضیلت صد رکعت نماز ـ در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه ـ آمده است ک از رسول خدا (ص)نقل شده :«هر کس این نماز را در این شب بخواند ،خداوند هفتاد بار به او نظر رحمت می کند و در هر نظر ،هفتاد حاجت او ا بر آورده می کند که کمترین آنها ،آمرزش اوست...».(31)
غزّالی در «احیاء علوم الدّین »پس از ذکر کیفیت این نماز می آورد:
«سلف(=پیشینیان)این نماز را اقامت نمودندی و «صلوة الخیر»خواندندی و بر آن جمع شدندی و بسی بودی که به جماعت گزاردندی و حسن [بصری]گفت: «از سی کس از اصحاب پیغامبر شنیدم که هر که در این شب نماز کند، حق تعالی در وی هفتاد نظر رحمت فرماید که به هرنظری ،هفتاد حاجت وی را روا کند و کمتر آن آمرزش است».(30)
«ابن بطوطه»ـ جهانگرد مسلمان ـ از اهتمام مکّیان به این نماز در شب نیمه شعبان و احیای این شب شریف این گونه گزارش می دهد :
«شب نیمه شعبان و از لیالی متبرکّه است . مردم مکّه این شب را به طواف و نماز و عمره می گذراندند. هر دسته پشت سر پیش نماز در مسجد الحرام گرد آمده ،چراغ ها و مشعله ها می فروزند. از اعمال این شب ،صد رکعت نماز است... ».(31)«ابن جبیر»ـ دیگر جهانگرد مسلمان ـ نیز از عنایت مکّیان به این شب و آداب و آیین آن این گونه می نویسد:«این شب مبارک ،نزد اهل مکّه ، به سبب روایتی شریف که درباره آن رسیده ،بسیار بزرگ است . آنان در این شب به اعمال خیر و عبادات از عمره و طواف نماز فرادا و جماعت می پردازند و به چند گونه این اعمال را به جا می آورند . ما ،شب شنبه که همان نیمه شعبان بود به راستی مراسمی بزرگ و اجتماعی ستُرگ در حرم مقدّس ، پس از نماز مغرب دیدیم . مردم ،گروه گروه به خواندن نماز های نافله می پرداختند....هر گروهی را پیش نماز ی بود. حصیرها گسترده و شمع ها افروخته و دل ها از شوق سوخته ....مردم در آن خجسته شب به چند دسته تقسیم شده بودند ،بیشتر آنان «مالکی مذهب»بودند. آن شب از شب های نامداری بود که امید می رود از زبده شب های تقرّب باشد».(32)
«ابن بطوطه» یکی از آیین و آداب مصریان را در این شب ،حضور در زیارت گاه ها می داند و از مشاهدات خود می نویسد که :«مردم مصر شب نیمه شعبان را در گورستان ها [و زیارت گاه ها ]به سر می برند».(33)شمس الدّین دمشقی نیز از آیین بزرگداشت این شب در دمشق این گونه روایت می کند:«دمشق شهری است از روزگار قوم عاد و بس کهن ...در این شهر مسجد جامعی است که غرق در زیبایی ،نکویی ،کمال و جمال است و از شگفتی های گیتی است. شب نیمه شعبان در این مسجد دوازده هزار قندیل با پنجاه قنطار دمشقی ،روغن چراغ زیتون در آن شعله ور می شود،البته این مقدار جز قندیل هایی است که در مسجد های دیگر ،گورستان ها ،خانقا ه ها ،کاروانسراها و بیمارستان های این شهر برافروخته می گردد.»(34)البته شمس الدّین دمشقی ذکر نمی کند که چرا دمشقیان در این شب خاص ،این همه قندیل در اماکن مذهبی بر می افروخته اند ؟! ناگفته پیداست که آنان نیز مانند دیگر مسلمانان ،برای این شب شریف،شکوه و شرافتی ویژه و ارج و مرتبتی والا قائل بوده اند و آن را به احیا،عبادت و شب زنده داری می گذرانده اند.
مقصود از آوردن این شواهد از متون کهن ،آن هم از برادران اهل سنّت و جماعت بدین خاطر بود که بدانیم آنان نیز بر اساس روایات رسیده از پیامبر خاتم (ص)مانند دیگر برادران مسلمان خود ،برای این شب ،عظمتی خاصّ قائل بوده و آن را شب قدر یا همتا و هم ردیف با آن می دانسته اند ،به همین جهت در تعظیم و تکریم آن می کوشیده اند.
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 شب قدر
عالم عامل ربّانی و مؤیّد به تأییدات سبحانی ،مرحوم سیّد بن طاووس (ره)در کتاب «اقبال »در والایی این شب ،این گونه آورده است :«جدّم ابوجعفر طوسی (شیخ طوسی)به نقل از ابویحیی آورده که ،امام صادق (ع)فرمودند :از پدرم امام باقر (ع)درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد ،فرمودند :«این شب برترین شب بعد از شب قدر است . خداونددر این شب ،نعمت های افزون خود را به بندگانش ارزانی می دارد و به منّت خود می آمرزد ،در این شب در تقرّب به درگاه خداوند متعال بکوشید،زیرا این شبی است که خداوند عزّ و جل برخود سوگند یاد کرده که هیچ خواهنده و سائلی را ،تا زمانی که معصیتی را نطلبد،ردّ نکند . [همچنین]این شبی است که خداوند آن را در برابر شب قدر ، که برای پیامبر اکرم (ص)قرار داده ، برای ما [اهل بیت]قرار داده است . پس در دعا و ثنا به درگاه خدای متعال بکوشید».(36)
روایت سید:
سیّد ،همچنین در فضل و فضیلت این شب شریف ،روایتی معروف را که در آن سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان و رویدادهای سال آینده ،تقدیر می گردد، آورده و آن را با روایت مشهوری که همه رخدادهای بالا در شب قدر رمضان هر سال اتّفاق می افتد ،سنجیده ،آن را به خوبی تأویل و توجیه می نماید که به خاطر اهمیّت آن ،سخنان سیّد را به طور کامل می آوریم :«در برخی از کتاب های دعا آمده است که ،رسول خدا (ص)فرمودند :در شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرئیل آمد و گفت :ای محمّد !آیا در این شب می خوابی ؟گفتم :مگر امشب چه شبی است ؟گفت :نیمه شعبان !برخیز!پس مرا این سان بیدار کرد و با خود به بقیع برد و گفت :سرت را بلند کن که امشب ،درهای آسمان گشوده می گردد و در نتیجه درهای رحمت،خشنودی ،آمرزش ،تفضّل ،توبه ،نعمت ،بخشش و نیکی در آن گشاده می گردد وخداوند در آن به شماره مو و پشم چارپایان ،بندگان را آتش جهنّم آزاد می کند و سر آمد عمر انسان ها را در آن استوار می سازد و روزی های همگان را تا سال آینده تعمیم می کند و همه رخدادهای سال آینده در این شب نازل می گردد...».(35)
سیّد می نویسد :اگر گفته شود ،تأویل و توجیه روایت بالا با این معنا که در احادیث فراوانی آمده که سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی ها در شب قدری که در ماه رمضان واقع است ،چیست؟در پاسخ می گویم:
1ـ شاید مراد این باشد که تعیین سرآمد عمر آدمیان و روزی همگان که در شب نیمه شعبان صورت می گیرد ،امکان «محو و اثبات»در آن وجود دارد امّا آنچه در شب قدر ،رمضان مشخّص می گردد،حتمی است.
2ـ شاید مقصود این باشد که آن تقسیم و تقدیر در علم الهی ،در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص و تقسیم می شود.
3ـ احتمال دیگر آنکه در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص می شود و در شب قدر میان بندگان تقسیم می گردد.
4ـ احتمال دیگر این است که در شب نیمه شعبان ،وعده تعیین عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان در شب قدر داده شود . در نتیجه در شب نیمه شعبان وعده تعیین و تقسیم داده می شود یا اینکه در شب نیمه شعبان تقدیرمی گردد و سرانجام در شب قدر ،تقسیم می گردد؛چنان که پادشاهی در شب نیمه شعبان وعده بدهد که در شب قدر اموالی را به کسی خواهد بخشید. بدین ترتیب روشن شد که درست است اگر در مورد هر دو شب گفته شود در آنها ،سرآمد عمر انسان ها تعیین و روزی همگان تقسیم و تقدیر می گردد .»(36)مرحوم آیت الله میرزاجواد آقا ملکی تبریزی (ره)این اشکال را در مراقبات این گونه پاسخ می دهد که :«تقدیر،مراتب و مراحل گوناگونی دارد».(37)
در باب 35فتوحات مکیه روایاتی را که در اختلاف لیلة القدر مروی است که در نیمه شعبان است، یا درشهر رمضان بدین وجه جمع کرده است که :«نیمه شعبان ،لیلة القدرفرقانی است ولیلةالقدر رمضان ،لیلة القدر قرآنی است» و این کلامی سخت استوار است.
🌺والسلام علی من التبع الهدی🌺
🌸🍃 @fatemi222
#در_محظر_اهل_بیت
🔵❗️پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
إنّه لَيَأتِيَ العَبدُ يَومَ القِيامَةِ و قد سَرَّتهُ حَسَناتُهُ، فَيَجِيءُ الرجُلُ فيقولُ ; يا ربِّ ظَلَمَني هَذا، فَيُؤخَذُ مِن حَسَناتِهِ فَيُجعَلُ في حَسَناتِ الذي سَألَهُ، فما يَزالُ كذلكَ حتّى ما يَبقى لَهُ حَسَنةٌ، فإذا جاءَ مَن يَسألُهُ نَظَرَ إلى سَيِّئاتِهِ فَجُعِلَت مَع سيّئاتِ الرَّجُلِ، فلا يَزالُ يُستَوفى مِنهُ حتّى يَدخُلَ النارَ .
🌕❗️ روز قيامت بنده خوشحال از حسنات خود وارد محشر مى شود . مردى مى آيد و مى گويد ; پروردگارا ! اين مرد به من ظلم كرده است . پس، از حسنات او برداشته و در حسنات آن مرد داد خواه گذاشته مى شود . به همين ترتيب افرادى كه در حق آنها ستم كرده است مى آيند تا جايى كه حتى يك حسنه براى او باقى نمى ماند . از آن پس اگر كسى بيايد و حق خود را از او بخواهد از گناهان آن مرد برداشته و به گناهان او افزوده مى شود . بدين سان همچنان داد مردم از او گرفته مى شود ، تا آن كه به آتش درآيد .
📖روضة الواعظين،ص۵۱۲
🌸🍃 @fatemi222
📚 داستان کوتاه
مسافر تاکسى آهسته روى شونهى راننده زد. چون ميخواست ازش يه سوال بپرسه.
راننده داد زد، کنترل ماشين رو از دست داد، نزديک بود که بزنه به يه اتوبوس، از جدول کنار خيابون رفت بالا، نزديک بود که چپ کنه، اما کنار يه مغازه توى پياده رو، متوقف شد.
براى چندين ثانيه، هيچ حرفى بين راننده و مسافر رد و بدل نشد.
تا اين که راننده رو به مسافر کرد و گفت:
هى مرد! ديگه هيچ وقت، اين کار رو تکرار نکن، من رو تا سر حد مرگ ترسوندى!
مسافر عذرخواهى کرد و گفت:
من نميدونستم که يه ضربهى کوچولو،
آنقدر تو رو ميترسونه.
راننده جواب داد: واقعآ تقصير تو
نيست، امروز اولين روزيه که به عنوان
يه رانندهى تاکسى، دارم کار ميكنم،
آخه من 25 سال، راننده ماشين
نعش کش بودم…
گاه آنچنان به تکرارهاى زندگى
عادت ميکنيم که فراموش ميکنيم جور
ديگر هم ميتوان بود
سوال. چه مواردی از این دست در زندگی ما وجود دارد؟ چه راهکاری برایش می شناسید؟
📎#سخنرانی_کوتاه
📎#ایران_مقتدر
🌸🍃 @fatemi222
🛑عوامل گرایش جوانان به فرهنگ بیگانه
🔰 عدم شناخت صحیح فرهنگ غرب
برخی چنین می پندارند که در پس نظم موجود در غرب ارزشی نهفته است، حال آنکه با دقت در زندگی غربی می بینیم که چنین نیست. نظام اسلامی حقوق بسیاری برای مردم قایل است. اسلام سفارش های بسیاری دارد مبنی بر اینکه نباید حق دیگران از بین برود. ارزش های بسیاری در پس رعایت همین قوانین راهنمایی و رانندگی ما قرار دارد; از جمله حق الناس. اما در غرب چنین ارزش هایی مطرح نیست; نظم موجود متأثر از پولی است که هم از مردم می گیرند و هم صرف این کار می شود; برخی قوانین وضع می شود، فناوری به کار گرفته می شود و به تبع آن، رعایت قوانین.
ولی نکته حایز اهیمت این است که برخی تصور می کنند واقعاً جامعه غربی یک جامعه ارزشمند است; یعنی یک سلسله ارزش های اخلاقی، معنوی و دینی باعث می شود که مردم قوانین را مراعات کنند، اما چنین نیست.
مردم غرب تافته جدابافته نیستند و اصالتاً با ما تفاوت ندارند; مثلا این گونه نیست که آنها اهل صداقت باشند و ما نباشیم و یا در آنها صافی باشد و در ما آلودگی. همین ها هم که به عنوان نمونه ذکر می کنند مربوط به عوامل نظارتی است که به اینجا منجر شده. برای مثال، در فروشگاه ها به ظاهر کسی ناظر اعمال مراجعه کنندگان نیست، ولی دوربین های مخفی و عوامل غیرمحسوس وجود دارند که اگر کسی مرتکب خلافی شود، برخوردهای شدیدی با او می کنند; افراد مطمئن هستند که تحت مراقبتند و کسانی ناظر آنهایند. یا مثلا، برخورد خوب همراه با روی باز و تبسّم صاحبان مغازه ها با خریداران به این خاطر است که در آنجا پیدا کردن کار بسیار سخت است; اگر کسی کار پیدا کند، شغلی به دست آورد، آن را از موفقیت های بزرگ خودش می داند; چون در آنجا رقابت شدیدی برای به دست آوردن کار وجود دارد.
#نوجوان
#تربیتدینی
🌸🍃 @fatemi222
🛑عوامل #دین گریزی نسل نوجوان ،جوان
🔆الف. غفلت، جهل و عدم تفکر جوانان درباره دین
جوان از نظر شناختی، دارای تفکر انتزاعی است و از نظر ذهنی به حداکثر کارآیی هوش می رسد. در این دوره، گرایش جوانان به «فلسفه زندگی»، آنان را به سوی مسائل اخلاقی، سیاسی و مذهبی سوق می دهد. جوانان تلاش می کنند هویت مذهبی خود را شکل دهند، اما به دلایل گوناگون ممکن است در فرایند هویت یابی مذهبی با بحران مذهبی مواجه شوند و نتوانند این هویت را خوب تشخیص دهند; در نتیجه، دچار سردرگمی و در نهایت، حالت بی رغبتی و گریز از دین شوند. یکی از علل این بحران، ناهمخوانی سطح شناختی جوان با سطح معارف دینی است که به او ارائه می شود.
جوان به دلیل توانمندی های ذهنی خود، دین صرفاً تقلیدی را برنمی تابد. او باورهای دینی را که از دوران کودکی به صورت تقلیدی به او القا شده، کنار می زند و می خواهد دینی را بپذیرد که با سطح تفکر او متناسب باشد. اما بسیاری از اوقات آنچه به عنوان دین به او عرضه می شود برایش قانع کننده نیست.
از سوی دیگر، جوان می خواهد همه آموزه های دینی را با عقل خود بسنجد. او فکر می کند اگر آموزه های دینی در قالب های فکری او بگنجد صحیح است، وگرنه درست نیست و باید کنار گذاشته شود. این عوامل موجب می شود هویت دینی جوان به خوبی شکل نگیرد و دچار بحران شناختی نسبت به این آموزه ها شود و راه نجات از این بحران را گریز از دین بداند!
قرآن نیز یکی از علل عمده گرایش به کفر و بی ایمانی را جهل و ضعف معرفتی انسان ها می داند. حضرت نوح(علیه السلام)به قوم خود می فرماید:(وَلَـکِنِّیَ أَرَاکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردمانی ناآگاه می بینم.
امیر مؤمنان(علیه السلام) نیز درباره علت کفر می فرماید:
«لو ان العباد حین جهلوا وقفوا، لم یکفروا و لم یضلوا»;اگر مردم در موارد ناآگاهی درنگ و تأمّل می کردند، هرگز به کفر و گم راهی نمی گراییدند.
بنابراین، یکی از علل روان شناختی دین گریزی در همه انسان ها، به ویژه جوانان، ضعف معرفتی و عدم تفکر درباره دین است.
علت دیگر این بی رغبتی و گریز از دین برداشت های غلط و نادرست از معارف دینی می باشد. بسیاری از اوقات، دین مساوی با معنویتْ لحاظ شده و در حد یک نیاز معنوی صرف بدان نگریسته می شود. سپس چنین نتیجه گیری می گردد که نیاز به معنویت، فقط ویژه مواقع سختی و بحران های شدید است و دین نقش اساسی در زندگی روزمرّه انسان ندارد. این دیدگاه ساده انگارانه و کاهش گرایانه نسبت به معارف دینی، به تدریج باعث حذف دین از زندگی انسان می شود. جوانی که در جستوجوی فلسفه زندگی است، اگر احساس کند دین در معنادهی و جهت بخشی به زندگی او تأثیر مثبتی ندارد به تدریج آن را کنار می گذارد و چه بسا آن را امری زاید و دست و پاگیر انگاشته، از آن گریزان می شود.
🔆ب. تهاجم سازمان یافته فرهنگی دشمن
دشمن برای دور ساختن جوانان از دین، از انواع راه ها و شیوه ها استفاده می کند و به هر ترفندی دست می زند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
💢 تضعیف باورها و اعتقادات دینی: جوانان آینده سازان کشورند و اگر خوب تربیت شوند و باورهای دینی را در قلب پاک خویش بپرورانند، هادیان جامعه خواهند بود. شور و نشاط جوانان وقتی با فرهنگ پاک و پویای اسلام عجین شد، آن گاه به بار خواهد نشست و همگان از ثمرات آن بهره مند خواهند گردید. دشمنان اسلام این نکته را خوب می دانند، از این رو، «باورهای اسلامی» را مورد هجمه قرار می دهند و می کوشند از هر طریق اعتقادات مذهبی را در وجود جوانان سست و کم رنگ کنند; زیرا با وجود فرهنگ اسلامی ـ که با فطرت بی آلایش جوانان سازگار است ـ جای هیچ نفوذی برای فرهنگ بیگانه نیست.
مقام معظّم رهبری از این توطئه شوم چنین نقاب برمی گیرند:
یکی از راه های تهاجم فرهنگی این بود که سعی کنند جوانان مؤمن را از پای بندی های متعصبانه به ایمان ـ که همان چیزی است که یک تمدن را نگه می دارد ـ دشمنان می خواهند جوانان از دین اسلام منصرف کنند.
#گناهگریزی
#کودکنوجوان
#تربیتدینی
🌸🍃 @fatemi222
🌸🍃🌸🍃
در كتابی كه فیلسوف بزرگ، عارف عامل، علامه طباطبائی صاحب تفسیر المیزان مقدمهای بر آن نگاشته بود خواندم:
عباس صفوی در شهر اصفهان از همسر خود سخت عصبانی شده و خشمگین میشود، در پی غضب او، دخترش از خانه خارج شده و شب برنمیگردد، خبر بازنگشتن دختر که به شاه میرسد...
بر ناموس خود كه از زیبائی خیره كنندهای بهره داشت سخت به وحشت میافتد، ماموران تجسّس در تمام شهر به تكاپو افتاده ولی او را نمىیابند.
دختر به وقت خواب وارد مدرسه طلاّب میشود و از اتفاق به در حجره محمدباقر استرآبادی كه طلبهای جوان و فاضل بود میرود، در حجره را میزند...
محمدباقر در را باز میكند، دختر بدون مقدمه وارد حجره شده و به او میگوید از بزرگ زادگان شهرم و خانوادهام صاحب قدرت، اگر در برابر بودنم مقاومت كنی ترا به سیاست سختی دچار میكنم. طلبه جوان از ترس او را جا میدهد، دختر غذا میطلبد، طلبه میگوید جز نان خشك و ماست چیزی ندارم...
میگوید بیاور.
غذا میخورد و میخوابد.
وسوسه به طلبه جوان حمله میكند، ولی او با پناه بردن به حق دفع وسوسه میكند، آتش غریزه شعله میكشد، او آتش غریزه را با گرفتن تك تك انگشتانش به روی آتش چراغ خاموش میكند، مأموران تجسّس به وقت صبح گذرشان به مدرسه میافتد، احتمال بودن دختر را در آنجا نمیدادند، ولى دختر از حجره بیرون آمد، چون او را یافتند با صاحب حجره به عالی قاپو منتقل كردند.
عباس صفوی از محمدباقر سئوال میكند دیشب، در برخورد با این چهره زیبا چه كردی؟
وی انگشتان سوخته را نشان میدهد، از طرفى خبر سلامت دختر را از اهل حرم میگیرد، چون از سلامت فرزندش مطلع میشود، بسیارخوشحال میشود، به دختر پیشنهاد ازدواج باآن طلبه را میدهد، دخترنیز که از شدت پاكی آن جوانمرد بهت زده بود،قبول میكند
بزرگان را میخوانند وعقد دختر رابراى طلبه فقیر مازندرانی میبندند و از آن به بعد است كه او مشهور به میرداماد میشود و چیزی نمیگذرد كه اعلم علمای عصر گشته و شاگردانی بس بزرگ هم چون ملا صدرای شیرازی صاحب اسفار و كتب علمی دیگر تربیت میكند .
عرفان اسلامی (شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)، جلد ۸
@fatemi222
🌸🍃🌸🍃
#اخلاق_نيكو
اميرالمؤمنين عليه السلام درباره كرامت و حسن خلق و آقايى و عفو و گذشت رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
زمانى كه اسيران طائفه طى را به مدينه آوردند، در بين آنان دخترى بود كه به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرضه داشت:
يا محمّد! چه شود كه مرا آزاد نماييد تا من از شماتت و سرزنش قبايل عرب در امان بمانم؛ زيرا من دختر رئيس قبيله هستم و پدرم اشخاص بى پناه را پناه مىداد، اسير را آزاد مىكرد، به واردين غذا مىداد، افشاى سلام مىكرد و هيچ وقت حاجتمندى را بدون روا شدن حاجتش رد نمىكرد، من دختر حاتم طايى هستم.
پيامبرفرمود: اى دختر! آنچه بيان كردى اوصاف مردم مؤمن است، اگر پدرت اهل اسلام بود براى وى از خداوند طلب رحمت مىكردم. سپس فرمود: دختر را آزاد كنيد؛ زيرا پدرش اخلاق نيك را دوست مىداشت و خدا اخلاق نيك را دوست دارد.
ابو بردة بن دينار در آزادى دختر حاتم از جاى برخاست و عرضه داشت:
اى رسول خدا! پروردگار اخلاق نيك را دوست دارد؟ حضرت فرمود: سوگند به خدايى كه جانم به دست اوست، وارد بهشت نمىشود مگر صاحب اخلاق پسنديده.
@fatemi222
🌸🍃🌸🍃
#شروط_ورود_به_بهشت
شرط اول:
سوره مبارکه المعارج آیه 22
إِلَّا الْمُصَلِّينَ
مگر نماز گزاران حقيقي.
شرط دوم:
سوره مبارکه المعارج آیه 23
الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ
آنان که دايم در نماز و طاعت الهي عمر گذرانند.
شرط سوم:
سوره مبارکه المعارج آیه 24
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ
و آنان که در مال و دارایی خود حقّي معيّن و معلوم گردانند
شرط چهارم :
سوره مبارکه المعارج آیه 25
لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
تا به فقيران سائل و فقيران آبرومند محروم رسانند.
شرط پنجم:
سوره مبارکه المعارج آیه 26
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ
و آنان که روز قيامت و جزا را تصديق کنند.
شرط ششم:
سوره مبارکه المعارج آیه 29
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
و آنان که اندام خود را از شهوت راني نگاه ميدارند.
شرط هفتم:
سوره مبارکه المعارج آیه 32
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۳۲﴾
و آنان که امانت و عهد و پیمانشان را رعایت کنند. (۳۲)
شرط هشتم:
سوره مبارکه المعارج آیه 33
وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﴿۳۳﴾
و آنان که برای گواهی به حق قیام کنند. (۳۳)
شرط نهم :
سوره مبارکه المعارج آیه 34
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
و آنان که نماز خود را به وقت و شرايط و حضور قلب محافظت کنند.
وعده خداوند رحمان و رحیم:
سوره مبارکه المعارج آیه 35
أُولَٰئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ
آنان در باغها ي بهشت ابد با عزّت و احترام متنعّمند.
الهی ما را از نمازگزاران حقیقی خود قرار بده و گناهان ما را ببخش.
@fatemi222
سلام من به امامی که صیدِ زندان شد
میان اوج بلا کوه صبر و ایمان شد
سلام من به نمازی که حلقه ی زنجیر
به جای دانه ی تسبیح ،مونس آن شد
سلام من به نوایی که همچو آه علی
میان قعرِ سیه چالِ خصم پنهان شد
سلام من به مناجات و ذکر یا زهرا
که مَحرم دل سوزان او به زندان شد
شهادت مظلومانه امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت باد.
🇮🇷 @Tebyangonabad
به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر
🌴امام موسی بن جعفر علیه السلام الگوی مبارزه با طاغوت
🔹سیره سیاسی و مبارزاتی حضرت امام موسی بن جعفر با شکنجه ها و زندانی های طولانی بر کسی پوشیده نیست.
سیره ایشان در مسیر انقلاب و مقاومت الگوی تمام عیاری برای انقلابیون و مبارزان است. ذوجهات بودن ایشان در مسیر انقلاب و مبارزه، شاخصه ممتاز این امام همام است.
◀️عبادت: این پیشوای انقلابی به عبد صالح، زین المجتهدین در میان اهل سنت و شیعه معروفند. دعاهای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ » و « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَهَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ» یادگار ایشان برای سجده نماز مومنان است. عبادت های زیاد و سجده های طولانی این بزرگ مرد انقلابی، برای زندانیان و زندانبانان شگفت آفرین بود.
◀️اقتصاد: حضرت در مسیر مبارزه، در تولید و توزیع ثروت، و تشکیل شبکه اقتصادی دریافت وجوهات و مالیات نقش داشتند. احداث مزرعه کشاورزی، کمک های مومنانه که به کیسه های زر کاظم معروف بود و تشکیل شبکه وکالت برای دریافت وجوهات شیعیان از جمله فعالیت های اقتصادی حضرت در مسیر مبارزه بود.
◀️اخلاق: تقوای حضرت تقوای گوشه نشینی وعزلت گزینی نبود. تقوای ایشان تقوای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی بود. درکرامت اخلاقی معروف بودند. عصبی مزاج نبودند، با حوادث بیرونی انفعالی برخورد نمی کردند، به خاطر منافع شخصی عصبانی نمی شدند. مجسمه کظم غیظ در برابر تند خویی های فردی بودند.
◀️روشنگری و بصیرت دهی:
چیدمان اتاق خصوصی حضرت نشان از مبارزه داشت. در اتاق خصوصی ایشان که فقط برخی اصحاب میتوانستند وارد شوند سه چیز قرار داشت، شمشیری آویزان بر دیوار، نشان از جهاد، لباسی خشن، نشان از زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی و قرآنی که هدف مبارزه را نشان می داد در این اتاق قرار داده بودند.
روشنگری ایشان حتی در درون غاری در شام برای یک نفر نصرانی و در درون زندان ها برای زندانیها و زندانبانان در سختترین شرایط ادامه داشت. این نوع روشنگری میفهماند که جهاد متکی به قرآن هیچ شرایطی متوقف نمیشود.
◀️مواجهه با رویش ها و ریزش ها
حضرت در طول مبارزه با رویش ها و ریزش ها مواجه شدند. رویشی مانند علی بن یقطین که حضرت در مورد ایشان می فرمایند: برای تو چیزی را دوست دارم که برای خود دوست دارم. حضرت با اعتماد کامل ایشان را به درون درون حاکمیت برای انجام مأموریت و دفاع از عدالت و مظلومان می فرستند. علی بن یقطین در مسیر مبارزه تا پایان عمر ثابت قدم بودند و پیش از حضرت جان به جان آفرین تسلیم کردند.
در مقابل این رویشها، حضرت موسی الکاظم در مسیر مبارزه از ریزشهایی مانند علی ابن حمزه خبر داده بودند. جریان علی بن حمزه و حیان السراج(واقفیه) با وسوسه شدن در برای مبالغ هنگفت وجوهات در دسترس خود و با توجیه این که بهره گیری از این اموال بهره آنان از سفره مبارزه است، به اموال دست درازی کرده و منکر امامت فرزند امام موسی کاظم شدند.
#امام_کاظم
#مبارزه_سیاسی
✍#موسی_سلیمانی
حاج آقا دولابی ره:
🔻با نیت کار کن
🔸خانواده ات هر چند نفر که هستند، به آنها نگاه نکن و به نیت همان تعداد از ائمه علیهم السلام از آنها پذیرایی کن.
چند وقت که این کار را ادامه دادی، ببین چه میشود.
🔻با نیت کار کن.
🔸مثلاً در حمام خودت را به این نیت بشوی که داری نفست را از صفات رذیله و از هوی و هوس و آرزوهای دور و دراز میشویی
◽️سرت را به این نیت اصلاح کن که داری گناهان و خیالات باطل را از وجودت قیچی میکنی،
◽️سرت را به نیت شانه کردن سر یک یتیم شانه کن
◽️خانه را که جارو میزنی و لباس ها را که میشویی، به نیت بیرون ریختن دشمنان اهل بیت علیهم السلام از زندگی و وجودت انجام بده
🔰چند وقت که با نیت کار کردی، آن وقت ببین که نور همۀ فضای زندگی ات را پر میکند و راه سیرت باز میشود.
📚مصباح الهدی، ص ۲۱۴
🌸🍃﷽🍃🌸
#کیفیت_استفاده_از_ابزار_مشترک
✍ امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:. بدترين گناه آن است كه گنهكار آن را سبك شمارد. أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ نهج البلاغه حکمت 469
👌چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
1.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل تلفن همراه و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10)
2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده آن را در راه حرام و گناه استفاده نماید، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند نصب نرم افزار برخی از شبکه های اجتماعی که با نصبش ترس آن را دارد که به گناه بیفتد باید از نصبش منصرف شود و از نرم افزار هایی استفاده شود که از وقوع در حرام ایمن باشد .
3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987)
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋واجبات_رکوع
✍ در روایت است از امام باقر علیه السلام که می فرمایند: هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید. مَنْ أَتَمَ رُکُوعَهُ لَمْ تَدْخُلْهُ وَحْشَةٌ فِی الْقَبْر.(کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7)
👌یکی از واجبات نماز رکوع است که رکوع علاوه بر وجوب از ارکان نماز است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن ، حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مىشود، اما چند نکته درباره واجبات رکوع:
1. انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد (امام خامنه ای وآیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب کف دست را بگذارد.)
2. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند.
3. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
4. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود.
نکته آخر اینکه هر یک از این واجبات رکوع چنانچه عمدا ترک شود نمازش باطل است و نسبت به قیام متصل به رکوع و همچنین خم شدن به اندازه رکوع ، حتی اگر سهوا هم ترک شود نماز باطل است. (عروه الوثقی،فصل فی الرکوع؛رساله مراجع،مسأله 1022؛1040 ؛1030)
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋ارتداد
✍جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آنها(مؤمنان) از آیین خود باز و آنها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش میشود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1. مثال: گاه بیماری به گونهای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت میکند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است
2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمیتابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمینشیند.
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃
🌸#ویژگیهای_نماز_مستحبی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:. اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض (نهج البلاغه، حکمت 39)
چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد.
2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋اهمیت_اخلاق_خوش_در_خانواده
✍در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1⃣👈سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2⃣👈 زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیه السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3⃣👈 نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4⃣👈 بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5⃣👈نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)
@fatemi222
#تعقیبات
سجدۀ شکر در تعقیبات نماز چه آثار و فوایدی دارد؟
1⃣ تعجب و خوش آمدن فرشتگان
امام صادق(ع) : " سجدۀ شكر بعد از نماز ، سبب كامل شدن نماز و خشنودى خدا و خوش آمدن و اعجاب فرشتگان است . (1)
2⃣ جبران نواقص نماز
امام رضا فرمودند: " اگر در نماز بنده کوتاهیِ بوده است که با نوافل جبران نشده، با این سجده جبران میشود ". (2)
3⃣ جلب خشنودی خداوند
امام صادق(ع)فرمود : "اگر بنده با عبودیت و نماز به دنبال جلب خشنودی خداوند است این رضایت با انجام سجدۀ شکر کامل میگردد .(3)
4⃣ افزایش نعمت مناجات با خداوند
تشکر از خداوند برای هر نعمتی ـ مثل نعمت نماز خواندن ـ موجب افزونی آن نعمت میگردد و توفیق نماز خواندن را زیاد می کند . حضرت موسی (ع) به قوم خود فرمود :
" خداوند این چنین مقرر نموده است که اگر شکر کنید نعمتم را بر شما زیاد میکنم و اگر کفر بورزید عذاب من شدید است ". (4
🍃 (1) (حر عاملی، وسائل الشيعه، ج 7، ص6).
🍃 (2) (وسائل الشيعه، ج7، ص 6، ح1).
🍃 (3) (شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص333).
🍃 (4)« وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديد»؛ (ابراهیم: 7)
#نماز
#سجده_شکر
@fatemi222
◽️◽️🌷 🇮🇷﷽🇮🇷🌷◽️◽️
🌷 بصائر علوی
🌹 امیرمومنان فرمودند:
🌖خداوند سبحان، محمّد رسول الله(صلى الله عليه وآله) را
🍃براى وفاى به عهد خود
🍃و کامل کردن نبوّتش برانگيخت و مبعوث کرد
👈 اين در حالى بود، که از همه پيامبران پيمان درباره او گرفته شده بود
(که به او ايمان بياورند و بشارت ظهورش را به پيروان خويش بدهنددر حالى که نشانه هايش مشهور و ميلادش پسنديده بود»
📘#نهج_البلاغه_خطبه_1
🔻 رهبر انقلاب:
#بعثت نبیّ اعظم (ص) بزرگترین هدیهای است که خداوند متعال به مجموع بشریت عنایت کرده...
⬅️ علت هم این است که بعثت حامل گنجینههایی است برای بشر.
این گنجینهها تمام نشدنی است.
این گنجینهها میتواند سعادت بشر را در زندگی خودش،
در همین زندگی دنیا تا قبل از آخرت تأمین کند. ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
#بعثت
#بزرگترین_هدیه_به_بشریت
#گنجینه_تمام_نشدنی
#سعادت_بشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فَبَلِّغْهُ مِنّاٰ تَحِیَّةً وَ سَلاٰماً...
«أَللّٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَٱلْفَرَج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠مجلس متفاوت «مهدی رسولی» در خوی
🔹مهدی رسولی مداح اهلبیت با حضور در کمپهای اضطراری زلزله زدگان خوی ضمن دیدار با گروههای جهادی، به اجرای برنامه در یکی از کمپها پرداخت که با استقبال پرشور مردم روبروشد.