eitaa logo
تکلیف بزرگ
567 دنبال‌کننده
609 عکس
623 ویدیو
178 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
با نام خدا و عرض سلام 💝🌺 چرا برکت در مالمان نیست؟! چرا همه از فقر مینالند؟! چرا بعضیها حاضرند شبانه روز ۱۰۰ رکعت نماز بخوانند ولی ۱۰۰۰ تومان در راه خدا ندهند! اگر در کنار میلیونها صلوات با ارزش،که فرستاده میشود ،همین قدر کمک به فقرا بشود ،بازهم فقیری خواهیم داشت؟! آیا انفاق و احسان و زکات مرهم زخم مجروحان اقتصادی نیست؟! 💐 زکات،راه درمان از منظر قرآن : 🌷نکته قابل توجه: زکات یعنی دادن مالی در راه خدا برای پاک شدن و زیاد شدن و رشد آن در قرآن مجيد بسيار در باره زكات سخن گفته شده و به آن امر تاكيد شده و در موارد زيادي وقتي، امر به نماز كرده بلافاصله به زكات دستور داده است و اين دو را لازم و ملزوم و كنار يكديگر ذكر كرده است مثل اينكه مي فرمايد: « وَ اَقيمُوا الصَّلوةَ و اتُو الزَّ ‌‌‎كوةَ» [۱ ] نماز را بپا داريد و زكات را بدهيد. اين تقارن و تلازم ( دستور و تأكيد به زكات و نماز) اهميّت و ضرورت زكات را مي فهماند و مي رساند كه نمي شود كسي نماز بخواند و زكات ندهد چنان كه در روايات نيز به اين مطلب توجه داده شده كه هر كس زكات ندهد نماز او قبول نيست چنان كه امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: خداوند تبارك و تعالي زكات را مقرون به نماز كرده مي فرمايد: «اَقيمُوا الصَّلوةوَ اتُوا الزَّكوة» فَمَنْ اَقامَ الصَّلوةَ وَ لَمْ يُؤْتِ الزَّكوةَ فَكَاَنَّهُ لَمْ يُقِمِ الصَّلوةَ» [ وسائل الشیعه ج۶ باب ۳ ص۱۱ ح ۲] پس هر كس نماز بخواند ولي زكات ندهد گويا نماز نخوانده است و خداوند يكي از نشانه هاي مؤمنان را دادن زكات ذكر كرده و مي فرمايد: «وَالَّذينَ هُمْ لِلزَّكوةِ فاعِلُونَ» [مومنون۴] مؤمنان كساني هستند كه (دستور دادن) زكات را انجام مي‎دهند و به زنان پيغمبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد « وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ » [احزاب ۳۳] يعني نماز به پاي داريد و زكات دهيد و خدا و رسول را ، اطاعت نمائيد (پس معلوم میشود: زنان پيغمبر نيز از دادن زكات معاف نيستند). و در مورد مشركين مي فرمايد:‌ «فَاِنْ تابُوا وَ اَقامُوا الصَّلوة وَ اتَوُا الزَّكوةَ فَاِخْوانُكُمْ فِي الدّينِ»[توبه ۱۱] پس اگر آنان توبه كردند (از شرك و دشمني) و نماز را به پا داشتند و زكات دادند برادران ديني شما مي باشند. چنان كه مي بينيم پس از توبه مشركين فقط نماز و زكات را ميزان در برادر ديني شدن آنان، معرفي كرده است و عبدالله بن سنان از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل مي كند كه وقتي (اين آيه) نازل شد در ماه رمضان رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به منادي خود دستور دادند كه اعلام كند : «اي مردم خداوند متعال همچنان كه نماز را بر شما واجب كرده زكات را نيز واجب نموده است و تا يك سال به آنها مهلت داد و در سال بعد چون ماه رمضان پايان يافت به منادي خود دستور داد كه اعلام كند: «اي مسلمانان زكات مال خود را بدهيد تا اينكه نماز شما قبول گردد پس آن حضرت مأمورين خود را جهت گرفتن زكات اعزام داشت.» [وسائل الشیعه ج۶ ص۳ ح ۱] و خداوند كساني را كه طلا و نقره را حبس كرده و زكات آنها را نمي دهند شديداً نكوهش كرده و عذاب سختي برايشان بيان كرده است.[توبه ۳۵ ] از آيات فوق و آنچه ذكر شده اهميّت زكات از ديدگاه قرآن روشن مي گردد. 🌸 نکته مهم: از منظر فقه شیعه زکات بر ۹ چیز به شرح ذیل تعلق میگیرد: ۱و۲ نقدین (طلا و نقره) ۳و۴و۵ انعام ثلاثه (گاو ،گوسفند و شتر) ۶ و۷و ۸ و۹ غلات اربعه (گندم ،جو ،خرما و مویز) 🌸 🌺موارد مصرف زكات بيان قرآن مجيد: «اِنَّما الصَّدَ‌‎قاتُ لِلْفُقَراء وَ الْمِسْكينِ وَ اْلعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في سَبيلِ اللهِ وَ اِبْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ اللهِ» [توبه ۶۰ ] يعني جز اين نيست كه زكات ها از آن فقيران، بينوايان، متصديان آن و براي جلب توجه دل ها و آزادي و بدهكاران و در راه جهاد خدا (جهاد يا مطلق نيكي ها) و در راه ماندگان است . كه واجب است از ناحيه خدا. ذکر استنادات قرآنی : [۱] . سوره بقره، آيات ۴۳، ۸۲ ، ۱۱۰، ۱۷۷، و سوره نور آيات ۳۷، ۵۶ و سوره مجادله، آيه ۱۳ و سوره احزاب، آيه ۳۳، و سوره لقمان، آيه ۴، و سوره‌روم، آيه ۳۶، و سوره نساء، آيات ۷۷، ۱۶۲، و سوره مائده، آيات ۱۲، ۵۵، و سوره توبه، آيات ۵، ۱۱، ۱۸، ۷۱، و سوره اعراف، آيه ۱۵۶، و سوره حج، آيات ۴۱، ۷۸، و ... @fatemi222
✍استمرار در دعوت به نماز اگر دعوت‌ها لحظه‌ای باشد و استمرار نداشته باشد اثر خوبی نخواهد، گاهی مخاطب ما با یکی دو بار تذکر حرفی را نمی‌پذیرید مثل چوب محکمی که با یکی دو ضربه تبر نمی شکند؛ ولی منه از چوب دست برمی‌داریم و نه از تب یا اگر در شیشه آب لیمو را نتوانیم باز کنیم، نه از شیشه دست برمی‌داریم و نه از آب‌لیمو! بلکه آن را دست به دست می‌چرخانیم تا بالاخره یکی بتواند بازش کند! برخی افراد پس از چندین بار تذکر تأثیر می‌پذیرند؛ همان گونه که خرما، پس از تابش‌های پی‌در‌پی و مکرر خورشید می‌رسد. در قرآن هم می‌خوانیم: «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» مریم: 55. که در این آیه، عبارت «کان یأمر» دلالت بر استمرار دارد. در جایی دیگر نیز می‌خوانیم که خداوند متعال سفارش می‌کند که اهل خود را به نماز سفارش کن و مقاومت داشته باش: « وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا»؛ طه: 132. اگر چند بار گفتی و گوش نکردند، خسته نشو! 📚 شیوه های دعوت به نماز؛ استاد قرائتی؛ ص 31 🆔 @fatemi222 👇👇👇
✍شیوه های دعوت به نماز استاد پناهیان بعضیا میگن: خب حاج آقا به ما بگید چطور به رفیقای بی نمازمون بگیم که نمازبخونن؟ 😒چطور قانعشون کنیم؟! ✅ عزیز من، شما اصلا لازم نیست به اونها بگی بیان نماز بخونن! اول ببین خودت با نماز خوندنت چه گُلی به سر خودت زدی!! خود نمازخونت رونشون بده، لذتی که از نماز خوندن بردی رو نشون بده به اهل عالم؛ " اونوقت همه نمازخون میشن.." 👆👆👆 بزار حرف آخر رو بزنم اصلا " هرچی بی نماز تو عالم هست تقصیر نمازخوناست. اینکه بی نمازا نماز نمیخونن مال اینه که: به ما نمازخونا نگاه میکنن میگن: تو مثلا نماز خوندی چیکار کردی؟!😤 چه فایده ای برات داشته؟ مثلا صورتت گل انداخته از مناجات باخدا؟ که بگی چه کِیفی کردی که دیگری هم بیاد؟ 😒👆 خب اینجوری میگن دیگه! اگه نگن هم اینجوری می بینن!!! پیش خودشون میگن: بندگان خدا دارن خودشون رو اذیت میکنن! 😏 تازه نمازنمیخونه کسی, کِيف هم میکنه. و وقتی ما میریم نماز میخونیم برای ما تاسف میخوره! میگه نگاه کن چه خودشو گرفتارکرده، اینم جزو نمازخوناست...😑 درحالی که واقعا وقتی ما رو میبینه باید احساس حقارت کنه! 🌺🌺🌺 اگه نماز وجودتو آباد کرده باشه، "بقیه جذب میشن" یه قاعده ی عمومی هست اونم این که: "تا خوبها خوبتر نشوند، بدها خوب نمی شوند" چیکار کنیم همه نمازخون بشن؟ *یه کاری کنید اونایی که نمازخون هستند بهتر بشن." همین اونوقت میان بهت میگن: تو چرا اینقدر با نشاطی؟ توچرا کینه به دل نمی گیری؟ توچرا حسرت نمیخوری؟ تو چرا عصبی نمیشی؟ تو چرا انقدر منظم و دقیق و عاطفی هستی؟! شما هم میگی: والا فکرکنم مال نمازه... ☺ 🌺الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرج 🌺 ث 🆔 @fatemi222 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📖شیوه دعاوتوسل(قسمت اول) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
28.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه آسان سازی(قسمت سوم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه آسان سازی(قسمت چهارم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه اشتباه مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖شیوه دعاوتوسل(قسمت دوم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه الگویی(قسمت دوم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
37.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شیوه های دعوت به نماز 📖شیوه الگویی(قسمت اول) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه الگویی(قسمت چهارم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖شیوه الگویی(قسمت چهارم) مورداستفاده اولیاء ومربیان درراستای دعوت نوجوانان به نماز 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
💠 پرسش: علتهای کاهلی در نماز وراه حل های از بین بردن آن را تبیین کنید؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اصولا مباحث اخلاقی و مسایل معنوی به گونه ای هستند که یک شبه نه راه انحراف را می پیمایند و نه راه پیشرفت .بنابراین کسانی که دچار کاهلی وسستی در نماز می باشند باید به این نکته واقف باشند که به مرور زمان دچار این عارضه شده اند. 1.مهمترین واصلی ترین علت کاهلی در نماز افتادن در دام گناه است .عبادت و بندگی احتیاج به توفیق دارد و این توفیق به دست نمی آید مگر اینکه دل را از گناه پاک کنیم. .2یکی دیگر از دلایل مهم این امر، عدم شناخت نماز است.يعني شخص نمازگزار هنوز به شناخت حقيقي خداوند دست نيافته و اعتقادش به نبوت و معاد به مرحلة يقين لازم نرسيده است.چه بسا اعتقاد به اهميت نماز اول وقت باشد اما باور و ايمان به آن وجود نداشته باشد. 3.دیگر اینکه نسبت به نماز احساس نیاز نمیکنیم.وقتی دچار خودفراموشی وبه تبع آن خدافراموشی شویم ووقتی قیامت باوری در نظر ما کم رنگ شود دیگر احساس نیازی به نماز نخواهیم داشت. 4. یکی دیگر از علتها ،بی نظمی در برنامه زندگی است.چرا که اولین و آخرین راز موفقیت در زندگی نظم است.داشتن یک برنامه ریزی درست ودقیق برای انجام کارهای روزانه ،میتواند عامل کمک کننده ای باشد برای اهمیت دادن وبرنامه ریزی کردن برای نماز اول وقت. 5.تأثیر اطرافیان وارتباط با آنان نیز دلیل دیگری برای کاهلی در نماز است .واقعا نشست و برخاست با افراد غافل چنان اثر منفی بر وجود انسان نه فقط بر نماز و اقامه آن بلکه بر عقاید و احوالات فرد می گذارد که وصف ناپذیر است. 6. یکی از مواردی که باعث سبک شمردن نماز میشود عجله و شتاب در نمازاست.سریع خواندن نماز و تبدیل این عبادت به عادتی که همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمأنینه انجام گیرد از نشانه های دیگر بی توجهی به نماز است. بهترین شیوه ی مقابله با سستی در نماز این است که : 1.از نفس خود حساب بکشیم. 2.کارهای خود را بسنجیم. 3.برنامه ای برای اعمال روزانه خود تهیه کنیم و بر انجام آنها اصرار ورزیم . 4.با افراد با تقوا نشست و برخواست کنیم. 5.از همنشینی با افرادی که ما را به کارهای غیر دینی دعوت میکنند بپرهیزیم. 6.کنترل بر صحبت ها و شنیده ها ودیده های خود داشته باشیم. 7.کمی درباره نتیجه و آثار نماز تحقیق کنیم وبه آن آثار بیاندیشیم. 8.اگر قیامت باوری را در خود تقویت کنیم یقینا راه محکمی را برای اشتیاق به نماز خواندن ، طی کرده ایم. 9. بهترین موقع از وقت را برای نماز قرار بدهیم یعنی زمانی که نه خسته باشیم و نه کسل، این امر به مرور می تواند کاهل بودن در نماز را از بین ببرد. 10.مطالعه كردن كتابهايي كه در موضوع نماز اول وقت نگاشته شده به شرطی كه اين مطالعه پياپي و پيوسته باشد . 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
✍ شیوه های دعوت کودکان به نماز(۱۵) ج: شیوه های 🔰شناخت انسان از نیکی ها، انسان را به آن ها جذب می کند. در کودکان با استفاده از شعر و قصه، بازی... اشاره و مراجعه شود به بازی ائمه اطهار با بچه ها . 1- آشنا کردن کودک با پروردگار و بیان نعمت های او با زبان ساده و قابل فهم، کودک ر ابا خدا و صفات و نعمت های او آشنا سازیم. لقمان: فرزندم ... در ملکوت، آسمان ها، زمین، کوه ها و سایر آفینش خداوند بسیار بیندیش زیرا، تفکر و تدبیر در جهان هستی بهترین پند دهنده بهترین پند دهنده و بیدار کننده قلب توست. -2آمورش نماز با روشهایی مثل: شعر رجوع شود به لالایی ها در زمینه سازی قصه بازی در فضای باز د : شیوه های 🔰شیوه های وادار کننده: روشهایی که با استفاده از آن ها می توان به جاذبه و گرایش متربّی به کار های نیک، به ویژه نمار، افزود. شیوه های وادار کننده در سطح کودکی: شیوه های است که با بهره گیری از آن ها، در دوره ی کودکی، می توان کودکان را به نماز متمایل ساخت. -1فضا سازی جالب برای اقامه نماز ظواهر زیبا و جاذبه های گوناگون، به خودی خودشون آور و رغبت انگیزند. 2- دعوت محبت آمیز به نماز 3. دعوت به خواندن نماز کودک، قبل از فراگیری نماز، باید زمینه و شناختی نسبت به این امر داشته باشد و پس از آموزش های لازم نماز بگزارد. اما این که از چه سنی باید آن ها را دعوت به خواندن نماز کرد روایات متعددی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: 3-1. پیامبر اکرم(ص) فرمود: اِذا عَرَفَ الغُلامُ یمینَهُ مِن شِمالِهِ فَأمُرُوهُ بِالصَّلاةِ. { کنزالعمال، ج 16، ص 440 }؛ هنگامی که پسر دست چپ و راست خود را شناخت، به او دستور دهید تا نماز بخواند؛ و نیز از آن حضرت است: مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاةِ اِذا بَلَغُوا سَبعَ سِنینَ... { مستدرک الوسائل، ج 15، ص 160. و ج 14 ص 288 }؛ 3-3. علی(ع) می فرماید: عَلَّمُوا صِبیانَکُم الصَّلاةِ وَ خُذُوهُم بِها اِذا بَلَغُوا ثَمانِی سِنینَ { تحف العقول، ص 110 }؛ 3-4. معاویه بن وهب گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: کَم یؤخَذُ الصَّبِی بِالصَّلاةِ فَقالَ فیما بَینَ سَبعَ سِنینَ وَ سِتَّ سِنینَ { وسائل الشیعه، ج 3، ص 12 }؛ در چه سالی کودک را به نماز وادار کنند؟ امام فرمود: بین شش تا هفت سالگی. از مجموع روایات و جمع بندی آن ها می توان گفت: والدین وظیفه دارند که قبل از بلوغِ فرزند با شیوه های گوناگون تربیتی او را به خواندن نماز وادارند. 🔰کانال یاوران نماز http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab 🔰کانالی جامع بروز و کاربردی در ایتا
✍ شیوه های دعوت کودکان به نماز(۱۷) ه)شیوه های 3⃣ در چگونه خواندن نماز گاه کودکی که در حال نماز است والدین او را محاضره می کنند؛ یکی می گوید: سجده ات را طولانی کن. دیگری می گوید: موقع رکوع درست بایست. در امام زمان زین العابدین(ع)، هر نماز در وقت خودش خوانده می شد. مثلاً: نماز ظهر و نماز عصر هم بعد از ظهر خوانده می شد. ولی امام به فرزندان خود می فرمود: نماز مغرب و عشا را با هم بخوانند و نماز ظهر و عصر را نیز با هم. خدمت امام عرض شد که چرا فرزندان شما نماز را در غیر وقتش می خوانند؟ امام فرمود: این کار برای فرزندان بهتر است از این که بخوابند و نماز نخوانند. { بحارالانوار، ج 82، ص 364 } بدین طریق امام زین العابدین(ع) با آسان گیری کودکان را حذب به نماز می کرد. 4⃣ والدین در اقامه ی نماز وقتی والدین در نماز سستی کنند و نماز را سبک بشمارند و فقط گاهگاهی نماز بخوانند آن هم برای رفع گرفتاری ها و حلّ مشکلات و برآورده شدن حاجات، از کودک دیگر چگونه می توان انتظار داشت که نماز بخواند. 5⃣ بودن وضع ظاهری والدین هنگام اقامه ی نماز والدین باید، در هنگام نماز خواندن، نظم و آراستگی ظاهر را رعایت کنند، و با زدن عطر و پوشیدن جامه ی زیبا و تمیز در محلی مناسب و آکنده از سکوت و آرامش نماز بگزارند، در این حالت است که کودک تحت تأثیر نماز والدین خود قرار می گیرد و جذب آن محیط و سکوت و آرامش حاصل از نماز می شود. به همین سبب، اسلام در مسواک و عطر زدن قبل از نماز تأکید زیاد دارد و ائمه ی معصوم(ع) برای احیای ناز بهترین جامه ی خود را می پوشیدند 🔰کانال یاوران نماز http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab 🔰کانالی جامع بروز و کاربردی در ایتا
✍ شیوه های دعوت به نماز (۱) الف) شیوه های 1⃣ تبیین جایگاه و موقعیت نوجوان از دیدگاه خداوند و دین 🔰از موهبتهای الهی این است که انسان در این دوران مز ه شیرین عبادت را بچشد وآگاهانه به عبادت خدای متعال اشتیاق می ورزد در این دوران ،کتاب،استاد و ... در روحیه او به طور شگفت آوری تاثیر می گذارد و حتی می تواند قانون وراثت رادر افکار و اخلاقش دگرگون کند پس اگر خو را چشم بسته به کتاب ورفیق واستاد بسیارد... اما اگر خود را تسلیم حق کند... امام علی به امام حسن علیه السلام: قلب نوجوان زمین خالی است و هر چه در آن بیافشانی می پذیرد. 2⃣اقامه نماز به صورت نماز در حضور نوجوان یکی از شاخصه های مهم تربیت،در دوره نوجوانی ،الگو طلبی است چون غریزه ی الگو خواهی و الگو طلبی و عطرت نوجوان است الگو انجام عمل به صورت زیبا یکی از اسرا در خاطراتش می نویسد : من نگهبان بودم که اگر ماموران آمدند خبر دهم تازود متفرق شوند ولی آنقدر محو تماشای زیبای وباشکوهی نماز جماعت رزمندگان شده بودم که فراموش کردم و خدارو شکر که آن روز کسی نیامد... 3⃣خوش اخلاقی و محبت والدین هر چه محبت ودلباختگی وارتباط قلبی بیش تر باشد، همرنگی ،همراهی، همدلی هم پیش تر خواهدشد خوش اخلاقی ومحبت ، بچه هارا جذب خانه و خانواده می کند و بر عکس... پیامبر: نَظَرُالوالِدِ اِلی وَلَدِهِ حُبا لَهُ عِبادَهً 4⃣احترام گذاردن والدین به نوجوانشان شخصیت طلبی نیاز فطری و ویژگی روانی انسان است ودر دوران نوجوانی رشد بیش تری پیدا می کند احساس احترام در انسان مانند سدی درونی او را از دست زدن به کارهای خلاف باز می دارد و اگر روی دست به خلاف زد ، آن را از دید دیگران پنهان می کند ودر نظر آنها خار نشود اگر نوجوانی ،که در دوران شهوت وهوس ها هست ، اگر شخصیت و احترام خود را به هر علتی از دست بدهد دیگر چیزی که اورا از خطا و انحراف باز دارد وجود نخواهد داشت پس هر چه که شخصیت جوان را مخدوش می کند ، به شدت بپرهیزید مثلا روایات برای شخصیت دادن به نوجوان ، اذان گفتن آنها را بل مانع می داند: امام صادق علیه السلام: لا بَأسَ اَن یوذَنَ الغُلامُ الذی لم یحتَلِم اذان نوجوان نا بالغ اشکال ندارد 🔰کانال یاوران نماز http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab 🔰کانالی جامع بروز و کاربردی در ایتا
✍ شیوه های دعوت به نماز (2) الف) شیوه های 5⃣خوش بو کردن والدین خود را به هنگام نماز نوجوانان به طور معمول رفتاری را انجام می دهند که دیده ، تجربه کرده یا فهمیده اند مثلا چگونه نماز خواندن ، اهمیت به نماز نزد والدین ، توجه به مقدمات نماز ، آراستگی وزینت و... امام کاظم علیه السلام همیشه جای سجده پدرش را ، از بوی خوش آن می شناخت عبدالله ابن حارث: امام سجاد علیه السلام همیشه جا در سجاده خود عطر داشت و هرگاه که می خواست نماز بخواند از آن استفاده می کرد 6⃣ نماز خواند با صدای خوش بعد از دستگاه بینایی ( یعنی چشم ) دومین عضو متأثر از دریافت های محیطی، دستگاه شنوایی است. درصدی از زمینه های انحرافات و انحطاط، در میان نوجوانان و جوانان، از طریق این عضو صورت می گیرد، برخی از آن ها با گوش دادن به نوار های مبتذل و منحرف زمینه سقوط خود را فراهم می کنند. حال اگر به جای گوش دادن به آهنگ ها و صوت های نا مطلوب، خود را به شنیدن صوت خوش اذان و نماز و آهنگ های دل نشین قرآن و دعا... عادت برهد زمینه دریافت معارف و عمل به احکام هموار تر ساخته ایم. در روایات به امام جماعت خوش صدا توصیه شده است. 7⃣آماده سازی مقدمات نماز انسان باید باری هر کاری آمادگی های لازم را پیدا کرد مخصوصاٌ کا به این بزرگی شرایط مربوط به نمازگزار، عوامل محیطی، از هر جهت باید آماده اقامه نماز باشد. حذف برنامه های زاید، تهیه ی آب برای وضو، تهیه مکان مناسب و فضای مطلوب برای اقامه ی نماز فراخوان عمومی، گفتن اذان و سایر امور مربوط می تواند، نوجوانان را در اقامه نماز کامل کمک کند. امام علی علیه السلام: مَن لَم یأخُذ اَهِبَّةَ الصّلوةِ قَبلَ وَقتِها فَما وَقَّرَها کسی که پیش از نماز، خود را برای آن آماده نکند، به نماز احترام نکرده است. 🔰کانال یاوران نماز http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab 🔰کانالی جامع بروز و کاربردی و ایتا
✍ شیوه های دعوت کودکان به نماز(۴) الف: شیوه های زمینه ای 1⃣1⃣ و تکریم کودک روح کودک، چون گل، بسیار ظریف و حساس می باشد و ممکن است، با کوچک ترین حرکت نابهنجار پژمرده شود. هنگامی که والدین به نماز مشغول اند گاهی کودکان، به توجه و نگاه مهربان آن ها، نیازمند می شوند. به همین علت ائمه ی معصوم(ع) به آن توصیه ی فراوان کرده اند، چنان که پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرماید: اَکرِمُوا اَولادَکُم وَ اَحسِنُوا اَدابَهُم یغفِر لَکُم؛ فرزندان خود را احترام کنید و آدابشان را نیکو گردانید که مورد رحمت و بخشش قرار خواهید گرفت. { وسائل الشیعه، ج 15، ص 195 } و به این لحاظ گاهی رسول خدا(ص) برای احترام به کودک نماز خود را زودتر به پایان می رساند. رسول اکرم(ص) نماز ظهر را با مرد به جماعت گزارد و دو رکعت آخر را به سرعت مگر چه شده است؟ عرض کردند: دو رکعت آخر نماز را با سرعت خواندید؛ فرمود: مگر صدای شیون و فریاد کودک را نشنیدید؟! 2⃣1⃣ نماز خواندن در کودک مشاهده ی یک فرد، یک حادثه، یک فیلم و نظایر آن، در مخاطب تأثیر بیش تری دارد تا این که درباره ی هر کدام به توضیح بپردازیم. حکایت سهل شوشتری شاهد بر این مطالب است: از سهل شوشتری، عارف بزرگ و اهل کرامات پرسیدند: چگونه به این مقام رسیدی؟ پاسخ داد: در کودکی نزد دایی ام زندگی می کردم شبی او را، رو به قبله، در حال نماز مشاهده کردم. از حالت او خوشم آمد، کنارش نشستم تا نمازش تمام شد؛ گفت: بر بخواب؛ گفتم: دوست دارم هرچه شما می گویید من هم تکرار کنم و... . دراین جا می بینیم که مشاهده ی عینی، مهم ترین عامل در جذب به نماز بوده است. ما حضور کودکان را در کنار ائمه، به هنگام نماز، مشاهده می کنیم و حتی گاهی در احادیث دیده می شود که، پیشوایان معصوم(ع) از کودکی در کنار بزرگ ترهایشان شاهد نماز خواندن آنان بوده اند. از حسن بن علی(ع) چنین روایت شده است: در دنیا کسی عابدتر از حضرت فاطمه(س) نبود. آن قدر به عبادت می ایستاد تا پاهایش ورم می کرد. از حدیث فوق و لحن کلام امام چنین بر می آید که امام حسن(ع) در کنار مادرش، زهرای مرضیه(س)، حضور داشته و این حضور به طور مداوم بوده است و از عبادت مادر فیض برده است. 3⃣1⃣ تلقین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در دل کودک بنابر روایات فراوان، پیامبر(ص) سفارش فرموده است که فرزندان خود را بر محبت اهل بیت(ع) به خصوص پیامبر(ص) و علی(ع) تربیت کنید. این سفارش ها به این دلیل است که مهر و محبت به هر چیز و هرکس نقش و تأثیر به سزایی در زندگی انسان دارد و آثار و عوارضی بر آن مترتب است که جای تردید نیست اگر محبوب کودک فردی نمازخوان باشد او نیز به نماز روی می آورد. امام علی(ع) در مورد محبت از پیامبر(ص) نقل می فرماید: اَدِّبُوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبِیکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ، فَاِنَّ حَمَلَةَ القُرآنِ فی ظِلَّ اللهِ یومَ لا ظِلَّ اِلاّ ظِلُّهُ مَعَ اَنبِیاءِهِ وَ اَصفِیاءِهِ. { کنز العمال، ج 1، ص 456 }؛ فرزندان خود را بر سه خصلت تربیت کنید: محبت پیامبرتان و محبت اهل بیت او و خواندن قرآن؛ زیرا، حاملان قرآن – در آن روز که هیچ سایه ای جز سایه ی رحمت خدا نخواهد بود – در سایه ی ( لطف ) خدا هم نشین انبیا و برگزیدگان او خواهند بود. 🔰 کانال یاوران نماز http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab 🔰کانالی جامع بروز و کاربردی درایتا
✍ شیوه های دعوت کودکان به نماز ✅ آشکار کردن نسبت به فرزندان 🔰در پرتو محبت کردن به کودک – که یکی از نیازهای اساسی و طبیعی اوست – استعداد او شکوفا و شخصیت وی شکل می گیرد. محبت کردن به کودکان باعث می شود که کودک روح و روان سالمی داشته باشد. چون اگر کودک از سلامت جسمی و طراوت روحی سالم برخوردار باشد. می تواند ندای الهی را لبیک گوید و سر به سجده ی عبودیت بنهد. البته باید محبت همراه با عمل باشد، تا کودک آن را با تمام وجود لمس کند زیرا آثار تربیتی محبت آن گاه ظهور پیدا می کند که مهر و محبت و صمیمیت در سخن گفتن با عمل ترکیب شود پس باید محبت را اظهار کرد و به کودکانمان بگوییم دوستشان داریم. نمونه ی بارز این شیوه، سیره ی ائمه ی اطهار(ع) است. محمد بن مسعدة بصر می گوید: کانَ الجَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ اِبنٌ یحِبُّهُ حَبّاً شَدیداً، فَقیلَ ما بَلَغَ مِن حُبِّکَ لَهُ؟ قالَ: ما اُحِبُّ أَنَّ لی اِبناً آخَرَ فَینشُرُ لَهُ فی حُبّی. { کتاب العیال، ج 1، ص 315 }؛ امام صادق(ع) پسری داشت که به او بسیار علاقه مند بود. به آن حضرت عرض شد محبت شما نسبت به او چه اندازه است؟ فرمود: مهر من به او چنان است که دوست ندارم پسر دیگری داشته باشم و محبتم به او نیز تعلق بپذیرد. – این اظهار علاقه ی امام صادق(ع) به فرزندش امام هفتم(ص) بوده است. 🆔 @fatemi222
✍ شیوه های دعوت به نماز 🔺 از کودک مریض 🔰بهترین فرصت برای القای نیکی به کودک ایام مریضی اوست. او در این هنگام، نیاز شدیدی به توجه و محبت اطرافیان خود دارد. با رفتن به عیادت او و بردن هدایای مورد علاقه اش، می توانیم محبت خود را به او ابراز کنیم و به او بگوییم: ان شاء الله خوب می شوی؛ هنگامی که خوب شدی دو رکعت نماز به شکرانه ی سلامت بخوان. چنان که پیامبراکرم(ص) در عیادت از کودک مریضی بهترین بهره برداری را می کند و از او می خواهد که به اسلام روی آورد. اَلبُخاری عَن اَنَسٍ قالَ: کانَ غُلامٌ یهُودِی یخدِمُ النَّبِی(ص) فَمَرَضَ فَاَتاهُ النَّبِی(ص) یعُودُ فَقَعَدَ عِندَ رَأسِهِ، فَقالَ لَهُ، أَسلِم. فَنَظَرَ اِلی اَبیهِ وَ هُوَ عِندَهُ فَقالَ أَطِع اَبَا القاسِمَ. فَأَسلَمَ فَخَرَجَ النَّبِی(ص) وَ هُوَ یقُولُ: اَلحَمدُللهِ الَّذی اَنقَذَهُ عَنِ النّارِ. { منهج التربیة النبویه للطفل، ص 250 }؛ بخاری از انس بن مالک چنین نقل می کند: کودکی از خانواده ی یهودی، که روزی به پیامبر(ص) خدمت کرده بود، بیمار شد. پیامبر(ص) به محض اطلاع، برای عیادت او، به منزل آن یهودی رفت و بالای سر او نشست. پس از محبت به او کودک را به اسلام دعوت کرد. او به پدرش نگاه کرد و خواست ببیند نظر پدرش در این باره چیست؟ پدرش گفت ابوالقاسم را اطاعت کن. او هم اسلام آورد. پیامبر(ص)، در حالی که از منزل بیرون می آمد فرمود: خدا را سپاس که او را از آتش نجات دادم. 🆔 @fatemi222
✍ شیوه های پاسخگویی به 🔰 یا این‌که مثلاً میان می‌گن که ما همه غرق گناهیم و یک حسین داریم ما سینه می‌زنیم خرج می‌دیم پیاده‌روی می‌کنیم خود امام حسینم نمی‌ذاره ما که بسوزیم نمی‌ذاره که ما بریم جهنم ما را شفاعت می‌کنند. ما دراینجا از تکنیک مطالبه دلیل استفاده می‌کنیم خب دلیلش چیه کدام آیه قرآن فرموده امام حسین ادم بی نماز رو شفاعت می‌کنه؟ خود امام حسین فرمودند لا ینال شفاعتی من استخف الصلاه حضرت رسول ص هم فرمودن کسی که نماز را کوچک بشمارد خفیف بشماره شفاعت من پیامبر بهش نمی‌رسه والله به خدا قسم کنار حوض کوثر هم مرا نمی‌بیند تا بخواهد به من التماس کند. خب کسی رو که پیامبر شفاعتش نمی‌کنه و محضر پیامبر مشرف نمی‌شه امام حسینم شفاعت بکنه؟ امام حسینی که در معرکه جنگ شهید داد برای نماز سعید بن‌عبدالله ۱۳ چوبه تیر خورد. امام حسین که بفهمند من عاشق نمازم کسی به نماز بی‌محلی کنه به معشوق امام حسین بی‌محلی کنه ولی امام حسین بیاد شفاعتشون کنه؟ خب دلیلشو بیارین 🆔 @fatemi222
✍شیوه های دعوت به نماز الف: شیوه های ای 🔺 پرورش به خداوند و لطف او در دل کودک 💠بیان محبت خداوند نسبت به کودکان و تعریف از بهشت پروردگار و نعمت های فراوان آن و نیز پرهیز از ذکر عذاب های الهی، که چهره ی خشن از پروردگار را در ذهن کودک ترسیم می کند، ضمن این که جهنم حق است و باری مستحق آن واجب! لیکن، شرح و تفسی کمّ و کیف عذاب های آن بدون ملاحظه ی عقل و ادراک کودک، ممکن است حسن ظنّ او را به پروردگار مخدوش کند و موازنه و معادله ی خوف و رجا را بر هم زند و کودک را ناامید سازد برعکس توصیف رحمت الهی و مهربانی او روح امید نسبت به خداوند را در قلوب کودکان ایجاد می کند و سبب عبودیت کودک در مقابل پروردگار عالمیان می شود. 📝 لذا علی بن ابی طالب(ع) به فرزندش امام حسن(ع) می فرماید: وَ اَی سَبَبٍ اَوثَقُ مِن سَبَبٍ بَینَکَ وَ بَینَ اللهِ جَلَّ جَلالُهُ اِن أَخَذتَ بِهِ؛ کدام وسیله از رابطه ای که تو با خدای متعال داری محکم تر و مطمئن تر است؟! { بحار الانوار، ج 74، ص 199 } 🔷 امام علی(ع) با بیان این مسئله، که هیچ وسیله ای محکم تر از رابطه ی با خدا نیست، لطف و امید نسبت به پروردگار را در دل فرزندش امام حسن(ع) بارور می کند 🆔 @fatemi222
✍ شیوه های پاسخگویی به ✅ تکنیک شروع از مشترکات یا از مقبولات طرف مقابل 🔰ببینید ما با طرف مقابل یه مشترکاتی داریم مثلاً من مسلمانم اونم مسلمانه ما ۲ تا قرآن را قبول داریم یا هر ۲ شیعه هستیم اهل‌بیت را قبول داریم یا مثلاً مشترکات ما اینه که هر دوتامون آیت‌الله بهجت رو قبول داریم اگه من یه جمله از آیت‌الله بهجت بگم قبول می‌کنه اگر مشترکات را نخواستیم شروع کند از مقبولات طرف مقابل شروع کنیم شروع مثلاً او اهل‌سنته کتاب صحیح بخاری را قبول داره من کتاب صحیح بخاری را قبول ندارند ولی چون او قبول داره برای این‌که الزام بیارم خصم خودم رو برای این‌که او را از چیزهایی که قبول داره به سمت چیزایی که خودم قبول دارم بکشونم از اون استفاده می‌کنم می‌گم در فلان کتاب شما اینو گفته فلان مطلبی که خودت قبلاً این گفته که بتوانم حرفم رو اثبات کنم در بین این مشترکاتی که داریم قرآن رو همه مسلمان‌ها می‌پسندند همه قبول دارند. 🆔 @fatemi222