eitaa logo
تکلیف بزرگ
584 دنبال‌کننده
633 عکس
660 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/8/19 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء) برای ظهور امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )   شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود كه تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در كار نخواهد بود. چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )   هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشكلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند. اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:  اول: وجود یارانى فداكار است كه با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداكارى باشند. دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فكرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان كه  امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )   قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/20 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ: بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲) وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم: اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی. ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام )  نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند. ثالثا امام غایب، فواید بی‌شماری دارد ازجمله: امام عصر ( علیه السلام )  واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه كبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم كرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏كند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره) رابعا: جامعه‌شناسان معتقدند که وجود رهبر اثر مهمی در موفقیت جمعی دارد؛ حتی اگر آن رهبر غایب باشد، مثلاً در تبعید یا زندان به سر ببرد. خامسا: امام غایب اثر تربیتى هم دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظاره‌گر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان عرضه می‌شود. این نظارت باعث می‌شود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند. سادسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان ( علیه السلام )  فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، بلاها را از خاندان و شیعیانم دور می‌کند.( کمال الدین ، ج ۲، ص ۱۷۱) خداوند در فرج امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )   تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/8/28 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ «همان کاری را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) انجام داد، مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) انجام می‌دهد. بدعت‌های موجود را خراب می‌کند؛ چنان‌که رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن‌گاه اسلام را از نو بنا می‌کند».(بحار،ج52،ص352) برخی گویند:امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) موقع ظهور دین جدیدی میآورد در صورتی که در هیچ روایتی کلمه(دین جدید) وجود ندارد بلکه عبارت(یستانف الاسلام جدیدا) آمده است که منظور بازسازی اسلام است نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام، یعنی همان اسلام را از نو میآورد. چون اولا: قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ(آیه 19 آل عمران) و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است(لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ (آیه 40 احزاب) ثانیا: در احادیث آمده است که: القائم... سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربی»؛ «قائم از فرزندان من، همنام و هم کنیه من است، شمایل و رفتارش، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطاعت من و دین من وادار می‌نماید و به قرآن دعوتشان می‌کند».(کمال الدین،ج2،ص411) ثالثا: دلیل اصلی نامیده شدن امام زمان (عجل‌الله تعالی ‌فرجه‌الشریف)، به مهدی آن است که آن حضرت مردم را به آن‌چه که از آن دور شده‌اند؛ یعنی احکام واقعی اسلام هدایت خواهد کرد. شاهدش این حدیث است: «اذا قام القائم (علیه‌السلام) دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد دثر و ضل عنه الجمهور... )وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می‌نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم(نه همه) از آن دور افتاده‌اند، هدایت می‌کند. آن جناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شده‌اند هدایت می‌شود (بحار،ج51،ص311) بنابراین منظور این است که برخی احکام ممکن است بخاطر ازبین رفتن احادیث به ما نرسیده باشد و برخی بدلایل شرایط زمانه عمل نشده باشد مثل اجرای برخی حدود. از طرفی بیشتر این گونه احادیث برای فرقه های اسلامی است که خیلی از احکام اسلام را عوض کرده و بدعت در دین گذاشته اند. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/3 موضوع:  سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/3 موضوع:  سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋من_مات_و_لم_یعرف_امام_زمانه ✍پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶) 👌مطالبی که از این حدیث برداشت میشود: 1⃣👈مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد. 2⃣👈باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد 3⃣👈 امام رضا ( علیه السلام ) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد. 4⃣👈در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است. 5⃣👈در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد. 🌹رسانه مهدوی باشیم @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) 👈برای ظهور امام عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف  ) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛  که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است 👌نکاتی درباره سید یمانی: 👈سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) 👈یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) 👈قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم  و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) 👈یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان( علیه السلام )از نسل امام باقر( علیه السلام ) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) 👈اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی ( علیه السلام )، ج۳، ص۲۷۵) 🌹رسانه مهدوی باشیم @fatemi222
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/10/9 موضوع: مناسبت: روز بصیرت و میثاق امت با ولایت سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...و أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. (وسائل الشیعة، ج27 ص140) به مناسبت نهم دی ماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، چند نکته کوتاه درباره ولایت فقیه خدمت شما عرض می شود: 1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط. (1) 2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه. 3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات، س 56 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4) (2) (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج‏10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ موضوع: 1 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-ایمان نداشتن به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام باقر (علیه السلام) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449) 2-سبک شمردن نماز : پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269) 3- نداشتن حضور قلب: امام صادق(علیه السلام) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238) 4-.ریا و خودنمایى در نماز امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌كند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(ص) فرموده‏اند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71) 5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موضوع: ؟ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً  » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است(الاحتجاج، ج2،, ص 449) برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود. ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم پُر شدن جهان از ظلم و جور، شرط قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند: «پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور می‌باشد. دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود. از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِيهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَيکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَيهِمْ« اما رخدادهايي که پيش مي‌آيد، پس به راويان حديث ما مراجعه کنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181) کلمة (حوادث واقعه)، به‌هيچ‌وجه ازنظر لغت و دلالت وضعي به‌معناي احکام شرعي نيست، بلکه معناي بسيار وسيع‌تري دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهاي اجتماعي نيز مي‌شود مراد از( راويان حديث)، آن کسي نيست که فقط احاديث و رواياتي را از کتب روايي انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسي بخواهد حديثي از معصومي نقل کند، حتماً بايد بتواند براساس يک حجت و دليل شرعي معتبر آن را به ايشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حديثی، نياز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکي يا مهندسي و دیگر علوم نيست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقيه کسي است که چنين تخصصي دارد. بنابراين مقصود از راويان حديث، همان فقها و علماي دين هستند. در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(علیه السلام) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موضوع: مناسبت: آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک و گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...وأَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( وسائل الشیعة، ج27، ص140) حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: بزرگترین آرزوى من این است که مردم ایران از چنگال ظلم نجات پیدا کنند و صاحب کشورى باشند آزاد و مستقل، داراى نظامى اسلامى که در آن حقوق انسانها آنچنان که اسلام دستور داده است رعایت شود و در راه پیشرفت و ترقى و سعادت انسانى سرمشق براى همه ملتها باشند... .) (1) چند نکته درباره ولایت فقیه: 1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط. 2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:الف: قضاوت. ب: فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث ج: اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه. 3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (صحیفه نور ج 5، ص 417) (2) (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج‏10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26) @AhkameHarameRazavi