eitaa logo
تکلیف بزرگ
575 دنبال‌کننده
638 عکس
664 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
۱. علم به معروف و منکر. ۲. احتمال تأثیر. ۳. اصرار بر گناه. ۴. نداشتن مفسده. ۱. علم به معروف و منکر شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است یعنی امر و نهی‌کننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند، بنابراین نهی از منکر کردن کسی که نمی‌دانیم کارش حرام است یا نه (مثلاً معلوم نیست موسیقی که گوش می‌دهد از نوع مبتذل و حرام آن است یا حلال) واجب بلکه جایز نیست. ۲. احتمال تأثیر شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است یعنی امر و نهی‌کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه‌یی ولو در آینده دارد. توجه: اگر برای مسؤولین به طور قطعی ثابت شود که بعضی از کار مندان ادارات در خواندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی‌خوانند و نصیحت و راهنمایی هم تأثیری نداشته باشد واجب است از تأثیر مداومت بر امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن غفلت نکنند، و در صورت نا امیدی از تأثیر امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن این گونه افراد از مزایای شغلی مجاز باشد باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی و کوتاهی‌شان در انجام این فریضه‌ی الهی اتخاذ شده است. ۳. اصرار بر گناه شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر می‌دارد یعنی معروف را به‌جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند امر و نهی او واجب نیست. ۴. نداشتن مفسده شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر، نداشتن مفسده است یعنی باید امر و نهی مفسده نداشته باشد، بدین‌ترتیب اگر امر و نهی موجب شود به شخص امر و نهی‌کننده و یا به مسلمان دیگر مفسده‌یی از قبیل ضرر جانی و یا آبرویی و یا مالی برسد، در این‌جا امر و نهی واجب نیست. البته مکلف موظف است ملاحظه‌ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده‌ی امر و نهی و مفسده‌ی ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است عمل نماید. موضوعات مرتبط: علم، دوام، مفسد، امربه معروف و نهی ازمنکر، نادان، موسیقی، مبتذل، اثرگذاری، مسئولیت، نماز، غفلت، امید، شغل، تذکر، سماجت، ضرر، مقایسه
هدایت شده از عفاف و حجاب
سلام 🔺فردا ۲۱ تیر سالروز ملی عفاف و حجاب 🔺مباحثی جهت مطالعه تهیه شده در لینک زیر https://eitaa.com/Chastity/750
توجه
هدایت شده از سای
وقتی که خداوند فرشتگان رو امر کرد به سجده ی بر آدم، همه ملائک سجده کردند فقط یکی سجده نکرد اون هم ابلیس ملعون بود که "سرکشی" کرد. شیطان که رانده شد، بجز از یک خطا نکرد / خود را برای سجده ی آدم، رضا نکرد صحبت های شیطان با خدا، مبحث خیلی توجه برانگیزی هست. وقتی خداوند به شیطان میگه که بیرون شو از درگاه من، شیطان به خداوند میگه: پروردگارا، این یه دونه سجده‌ی بر آدم رو از من نخواه! آنچنان عبادتت می‌کنم که تا حالا کسی اونطوری تو رو عبادت نکرده باشه. این یه دونه سجده رو بیخیال شو! خداوند می‌فرماید که: من همین یه دونه سجده رو از تو می خوام. [۱] این حکایت مثل داستان خیلی از ماهاست... شیطانِ نفس میاد میگه که: خدایا این دو تا واجب امر به معروف و نهی از منکر رو از ما نخواه، ما اینقدر نماز می خونیم، روزه می گیریم... هزار و یک جور کارهای مستحب رو انجام می دیم اما امر به معروف و نهی از منکر را -که "واجب" است- انجام نمی دیم! مواظب باشیم که ما هم در اینطور دام ها نیفتیم می دونید طبق احادیث [۲] یکی از کسانی که در روز قیامت از ما نزد خداوند متعال شکایت می کنند چه کسانی هستند؟ همین "گنهکارانی" هستند که ما از کنارِ گناه اون‌ها ساکت و بی‌تفاوت عبور کردیم. میان میگن: خدایا! اگر این یک بار به من می گفت نماز بخون، من دیگه نمازخون می شدم! خدایا! این تو اون جلسه‌ای که من غیبت می‌کردم یا دروغ می‌گفتم نشسته بود، یه تذکری به من نداد، اگه این به من تذکر می‌داد من دیگه این گناه رو نمی‌کردم! حالا شایدم داره دروغ میگه‌ها، یعنی با یک تذکر درست نمی‌شد! اما شایدم می‌شد! ولی ما اونجا سکوت کردیم و حالا این میاد شکایت میکنه. خدا هم حق رو به او میده، میگه تو چرا نگفتی؟ مگه نگفتم امر به معروف و نهی از منکر واجبه؟ چرا اینو نجات ندادی؟! حالا شاید با یک تذکر ما درست می شد، شایدم نمی شد.ولی اونجا از ما طلبکار هست و خدا هم حق رو به او میده... میاد میگه خدایا: این همسایه‌ی من بود نگفت، اون هم‌کلاسی من بود نگفت، این بچه‌محلِ‌ما بود نگفت، این همکارم بود نگفت، این فامیلِ من بود نگفت، اگر دَه‌تای این ها به من می‌گفتن: نماز نماز نماز نماز ،حجاب حجاب حجاب حجاب، اگه این یکی یک دقیقه با من صحبت می‌کرد، اون یکی یه نوشته در مورد حجاب به من میداد، اون یکی یک حدیث برای من می‌خوند، یکی دیگه یک اشاره‌ای به من می‌کرد، دیگری یک مثالی برای من می‌زد هر کدوم یک تلنگری به من می‌زدن، من درست می‌شدم خدا! پس یادمون باشه که: سکوت در برابر گناهکار، تایید عمل او هست سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن حواسمون باشه که شریک در اعمال دیگرن نباشیم مواظب باشیم که" آش نخورده و دهن سوخته" نباشیم ما یک عمر نماز خوندیم، روزه گرفتیم، مواظب حلال و حرام زندگیمون بودیم، مواظب حق‌الناس بودیم، دزدی نکردیم، به بیت‌المال دست‌درازی نکردیم، حجابمون رو رعایت کردیم، نگاه به نامحرم نکردیم، خیلی واجبات رو انجام دادیم، حرام ها رو ترک کردیم. بعد خیلی زور داره که روز قیامت تو پرونده اعمال من و شما ببینیم یک چیزایی نوشته که اصلا از ما دور بوده: من بی نماز بودم! من سیگار کشیدم! من اختلاس کردم! من دزدی کردم! من حق بچه یتیم رو خوردم! من این همه غیبت کردم!؟ مواظب باشیم، نسبت به گناه و گناه کار با دلسوزی موضع بگیریم، با مهربانی تذکر بدیم تا هم خودمون رو از گرفتاری نجات بدیم و شریک گناه او نباشیم و هم او رو به خدا نزدیک کنیم که همانا نزدیکی خودمون به خدا هم در اون هست... ------------------- (۱). بحارالانوار، ج۲، ص۲۶۲ (۲). برگرفته شده از حدیث ذکر شده در وسائل الشیعة ج ۱ ص ۲۲ و آیه ۱۶۴ سوره اعراف جلسه چهارم
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 گزارش تلویزیونی قیام مسجد گوهرشاد و نقش بهلول گنابادی در این قیام 🔹 پخش از خبر نیمروزی ( اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما) ✍ شیخ عباس @abasali_fatemi
در دین مبین اسلام، تأکید ویژه‌ای بر روی احیا و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر شده است که در این جلسه ان شاالله بنا داريم به این مسئله از نگاه دین مبین اسلام و آیات و روایات بپردازیم. البته آيات در باب امر به معروف و نهی از منكر بسيار زیاده، ما به ذکر چند نمونه بَسَنده می کنيم. روايات هم همينطور، شما مستحضر هستيد در قرآن کريم بيش از ۱۲۰ آيه مربوط به بحث امر به معروف و نهی از منكر هست. *بعضی آيات مستقيماً با الفاظ امر به معروف و نهی از منكر آمده، مثل آياتی که الآن چندتاشونو خدمتتون هديه خواهيم کرد *بعضی آيات با الفاظ ديگری غير صراحت تاکيد به امر به معروف می کنن مثلاً می فرمايد: وَتَوَاصَوْا بِالْحَقَِّ (عصر/۴) یا می فرمايد: اُدْعُ إِلى سَبِيلِ رَبَِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ (نحل/۱۲۵) و امثال اين‌ها چندتا از اين آيات را خوب است که با هم يك بررسی‌ای بكنيم: از جمله آيه ۴۱ سوره مبارکه حج هست، در ويژگی کسانی که خدا اون ها رو نُصرت میکنه می فرمايد که: الََّذِينَ إِنْ مَكََّنََّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصََّلَاةَ وَآتَوُا الزََّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلََّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ اين آيه در تبيين آيه ی قبل از خودش هست که خداوند می فرمايد: وَلَيَنْصُرَنََّ اللََّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ و برای کسانی که خدا وعده نصرت ميده، شرط ميگذاره و ميگه اگر اين چهار تا کار رو انجام داديد منِ خدا نُصرتتون خواهم کرد: اِقامه‌ی صلاه، ايتای زکات، امر به معروف و نهی از منكر همه بايد اين چهار وظيفه رو انجام بدن؛ اين ها چهار شرطِ تحقق و بقای جامعه ی اسلاميست. در واقع به تعبير رهبر معظم انقلاب، اين ها ستون و چهار پايه ی برقراری حكومت اسلامی هست. اگر خدايی نكرده دو تا از اين ها برقرار باشه اما دوتای ديگشون برقرار نباشه، چهارپايه روی دو پايه دوام نخواهد آورد و خدايی نكرده نظام اسلامی ما محكوم به سقوط و فنا خواهد بود. مَثَل در اين آيات بسياره ما می خوايم يكی، دو نكته از هر آيه تبرکاً عرض کنيم خدمت شما! آيه ٧١ سوره مبارکه توبه در صفات مومنين هست: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ... در اين آيه خدای متعال شش صفت از صفات رو که مختص مومنين هست و مومنين حتماً بايد اون ها رو داشته باشند نام میبره، از جمله ی اين ها دوتاش امر به معروف و نهی از منكره طبق اين آيه و آيات مشابه، مراجع معظم تقليد می فرمايند که: کسی اگر امر به معروف و نهی از منكر نكند، اين از دايره ی ايمان خارج شده يعنی ديگه نميشه شما بهش بگيد مومن، اين ديگه مومن نيست. پس حواسمون باشه از جمله شرايط کسی که بشه بهش گفت مومن اين است که حتماً امر به معروف و نهی از منكر رو انجام بدهد... باز بحث در اين آيه هم بيشتر از اين هست، ما به همين مقدار بسنده می کنيم. *آيه ۱۱۰ از سوره مبارکه آل عمران رو داريم: کُنْتُمْ خَيْرَ أُمََّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنََّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللََّهِ ... از جمله نكات برجسته ای که در اين آيه هست اين است که: خداوند متعال ويژگی بهترين اُمَّت و برترين اُمَّت بودن اسلام رو، مسلمان ها رو، امر به معروف و نهی از منكر بر می شمارد يعنی می فرمايد: «شما بهترين اُمَّت هستيد که به نفع مردم قيام کرديد، بهترين اُمَّتی که خلق شديد، بهترين اُمَّتی که از دل تاريخ بيرون آمديد شما هستيد ای مسلمون ها، چرا؟ چون امر به معروف و نهی از منكر می‌کنيد. لذا اگر امر به معروف و نهی از منكر نكرديم، ما نبايد ادعای اين رو داشته باشيم که ما برترين اُمَّتيم! نه، برترين اُمَّت بودنِ اُمَّتِ اسلام، اُلگوساز بودن اُمَّت اسلام برای ديگر اُمَم، در صورتی‌است که اين اُمَّت امر به معروف و نهی از منكر بكنه و دائم به فكر مراقبه‌ی از خودش باشه. *خداوند در آيه ۷۸ و ۷۹ سوره مائده می‌فرمايند: لُعِنَ الََّذِينَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَکَانُوا يَعْتَدُونَ (۷۸) کَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُوا يَفْعَلُونَ(۷۹) امر به معروف و نهی از منكر بر اُمَّت های قبل از شما هم بر خيلی شون واجب بوده و اون ها هم بخاطر تَرکِش مورد مذمَّت قرار گرفتن وای بحال ما اگر که ما هم خدايی نكرده اين دو واجب رو ترک کنيم، انتظار از ما بيشتر از اون هاست، لذا قطعاً به طريق اُولی مورد مذمت قرار خواهيم گرفت... باز مطلب در اين آيه بسياره آيه ١۶۵ سوره اعراف: بسيار آيه زيبايی هست؛ وقتی عذاب خدا بخواد نازل بشه، (به‌خاطرِ اشاعه ی فساد و فحشا در جامعه)، يک گروه رو خدای متعال از اين عذاب نجات ميده و اِستثنا می کنه فَلَمََّا
نَسُوا مَا ذُکَِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الََّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السَُّوءِ وَأَخَذْنَا الََّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا کَانُوا يَفْسُقُونَ لذا خدای متعال می فرمايد: «ما فقط يك دسته رو از عذاب هايی که فراگير ميشه در جامعه بخاطر فساد و فحشای زياد، يک دسته رو نجات میديم و استثنا می‌کنيم، نمی ذاريم اون عذاب ها هرچقدر هم که زياد بشه به اين ها آسيب بزنه، اون‌ها کيا هستن؟ اون ها کسانی هستن که الََّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السَُّوءِ، نهی از بدی می کردن، نهی از منكر می‌کردن بقيه بدونِ استثنا عذاب میشن، چه گنه‌کاران، چه مومنان، چه نيكوکارانی که بی تفاوتِ نسبت به گناه ديگران بودن... در قرآن کريم آيات بی شماری هست عرض کردم درباره امر به معروف ما همين مقدار بَسَنده می‌کنيم. جلسه هفتم
در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده که " کسی که راضی باشد به امر یا چیزی، مانند کسی است که آن کار را انجام داده" [۱] از نگاه قرآن، انسانِ مومن ۳ تا دشمن داره ۱- دشمن اولی که شدید ترین دشمن هست و اون یهود است (مائده/۵۱) ۲- دومین دشمنِ ما که نفس اماره هست (یوسف/۵۳) ۳- سومین دشمنِ ما که خود ابلیس و شیاطین جن و انس هستن (اسراء/۵۳) خب این چه ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر داره؟ دقت کنید که ما اول باید دشمن رابشناسیم، خُدعه‌های دشمن رو بشناسیم و هر کاری که او می‌خواد که ما انجام ندیم، ما دقیقا باید انجام بدیم! یعنی اگر بفهمیم که شیطان ما رو به این سمت داره می بره، نفس اماره ما رو به این امر می کنه، یهود می خواد که ما به این فیلم نگاه کنیم، به این مسیر بریم، به این تفکر توجه کنیم، ما باید دقیقا عکسش رو انجام بدیم، چون هیچ‌وقت دشمن خیر ما رو نمی خواد. حالا ببینیم چطور این دشمنان با امر به معروف و نهی از منکر مخالفت می کنند؟ که برای ما اثبات بشه حتی اگر بخواهیم به امر به معروف و نهی از منکر فقط با نگاه "دشمن شناسی" نگاه کنیم، برای ما واجب هست که این دو فریضه ی الهی را انجام بدیم. ۱- ببینیم "نفس اماره" چطوری با امر به معروف و نهی از منکر مخالفت می کنه: نفس اماره بسیار انسان رو امر می کند به بدی‌ها [۲] هیچ وقت نفس اماره نمیگه صبح پاشو نماز بخون! میگه «الان اول صبح هستش، بگیر بخواب بابا، حالا نمازو بعدا می خونی.» بین رفتن به مسجد و نماز خوندن در منزل، میگه «همین جا تو خونه نماز بخون نمی خواد بری مسجد.» یادمون باشه که نفس اماره همیشه راحت‌طلب هست. وقتی زمان امر به معروف و نهی از منکر میرسه، ما می‌بینیم یک کسی داره حرامی رو انجام میده، یک کسی کار واجبی رو ترک کرده، نفس اماره چیکار می‌کنه؟ میگه «ولش کن، بی خیال، به ما چه!» و از این طور شبهات میندازه تو ذهنمون و زبونمون خواهران و برادران عزیز! وقتی می‌بینیم نفس اماره‌ی ما -این قطب‌نمایی که همیشه به سمت بدی امر می‌کنه- امر میکنه به این که «ولش کن، بی تفاوت باش، بیخیال باش، به ما چه!؟» برای مخالفت با نفس‌اماره، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد. ۲- دشمن دیگر ما شیطان ملعون است: شیطان که طبق روایات و احادیث، "از طریق منافقان و وسوسه ها" کار خودش رو انجام میده، قرآن کریم می‌فرماید: مردان و زنان منافق، امر به منکر می‌کنند و از کارهای خوب نهی می‌کنند.[۳] ۳- دشمن سوم ما، یهوداست، همین صهیونیست‌های غاصب و ملعون: کتاب "دست‌های ناپیدا" نوشته آقای همفر که یکی از جاسوسان یهود در کشورهای اسلامی بوده رو حتما بخونید. در بخشی از خاطراتش نوشته که: { در وزارت مستعمرات انگلستان به ما یاد دادن که: «این شیعه‌ها رو نمی‌تونیم زمین گیر کنیم چون اینا دو تا خصلت خوب دارن: اولاٌ هر کی کار بدی بکنه همه نَهیش میکنن و میگن چرا این کار بد رو کردی؟ دوماٌ هر کی کار خوبی رو انجام نده اون رو امر میکنن و دعوت و تشویقش میکنن به اون کار خوب.» } یعنی چی؟ یعنی "امر به معروف و نهی از منکر" آقای همفر در کتابش می‌نویسه که به من ماموریت دادند، گفتند برو بین این شیعه‌ها، این جملات رو رایج کن: عیسی به دین خود، موسی به دین خود! ما رو که تو قبر شما نمی‌ذارن! هر کسی کار خودش، بار خودش، آتیش به انبار خودش! اینا یعنی چی؟ یعنی تو کار کسی دخالت نکن! بی تفاوت باش! در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر، خیرخواهی هست، خیرخواهی که دخالت نیست! ------------------- (۱). علل الشرائع، ج۱، ص۲۲۹ (۲). سوره مبارکه یوسف، آیه شریفه ۵۳ (۳). سوره مبارکه توبه، آیه شریفه ۶۷ جلسه پنجم
⭕️دیدار اعضای ستاد امر به معروف و ستاد عتبات عالیات شهرستان با فرمانده جدید نیروی انتظامی گناباد 🔹ظهر امروز ٢١ تیرماه، دبیر و اعضای ستاد امر به معروف ونهی از منکر شهرستان گناباد به همراه رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان همزمان با انتصاب اخیر سرهنگ رجبی بعنوان فرمانده نیروی انتظامی گناباد، با ایشان و همکاران دیدار کردند. 🔹علی ابراهیم زاده در این دیدار ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان، از تلاشها و زحمات شبانه روزی نیروی انتظامی تشکر نموده و آمادگی ستاد را برای همکاری های متقابل اعلام کرد. 🔹فرمانده انتظامی شهرستان با اعلام حمایت از تمام آمران به معروف و ناهیان از منکر و حمایت و پشتیبانی از آنان، گفت: آرامش و امنیت مردم امری مهم است که در راه آن تمام تلاش و همت خود را به کار خواهیم بست. روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گناباد