امام رضا علیه السلام
زمانی که مردم امر بمعروف و نهی از منکر را رها کنند اعلام جنگ با خدا کرده اند.
May 11
این جمله رو از من یادگار داشته باشید:
معصیت بدبین کردن مردم به نظام و خاصه رهبری حفظهالله بدجور کتک تکوینی در همین دنیا داره...
شیخ قمی
هدایت شده از جملات آموزشی امر بمعروف
#سامانه_ها_ی_نظارت_مردمی
📣📣📣📣📣📣📣
👈لطفا گزارش هر مورد را به ای دی مربوط به خودش ارسال کنید تا رسیدگی شود وگرنه پیگیری نخواهد شد.
◀️سامانه گزارش انواع تخلفات
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/7433
◀️گزارش گرانی و احتکار و هتک حرمت نوامیس
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/7131
◀️گزارش تخلفات فروشگاههای مجازی
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/7422
◀️گزارشات مجرمانه فضای مجازی
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/7834
◀️سامانه شکایت مردمی اصفهان
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/8034
◀️سامانه شکایت مردمی اراک
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/8702
◀️سامانه شکایت مردم شیراز
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/9140
◀️سامانه گزارش کشف حجاب خودرویی
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/8226
◀️تورهای گردشگری مختلط
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/6854
◀️گزارش تخلفات گردشگری سراسر کشور
https://eitaa.com/farhangsaze_haya/7091
لطفا نشر حداکثری👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا امـر به معـروف در این زمـانـه خیلـی سخـت شـده⁉️
https://eitaa.com/fatemi5/2630
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه اول دوره بینش معروف 2.pdf
518.5K
#خلاصهجلسهاول
بینشمعـــــروف۲
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه دوم دوره بینش معروف 2.pdf
543.7K
#خلاصهجلسهدوم
بینشمعـــ۲ـــروف
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه سوم دوره بینش معروف 2.pdf
732.1K
#خلاصهجلسهسوم
بینشمعـــ۲ـــروف
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه اول دوره بینش معروف 2.pdf
518.5K
#خلاصهجلسهاول
بینشمعـــــروف۲
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه دوم دوره بینش معروف 2.pdf
543.7K
#خلاصهجلسهدوم
بینشمعـــ۲ـــروف
هدایت شده از آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر
خلاصه جلسه سوم دوره بینش معروف 2.pdf
732.1K
#خلاصهجلسهسوم
بینشمعـــ۲ـــروف
همه درسها و آموزههایی که ما از اسالم میگیریم را خداوند در نظام تربیتی خود به عنوان الگو به ما نشان
میدهد. در قرآن بیشترین وسیلهای که خدا برای انگیزهسازی استفاده میکند بحث الگوسازی است.
صدا و سیما باید طوری الگوسازی انجام بدهند که تمام ویژگیهای خوب را برای افراد و شخصیتهای مثبت به
کار ببرند و ویژگیهای بد را برای شخصیتهای منفی استفاده کند، مثل اسم، رفتار، پوشش و ... اما برعکس
بسیاری از شخصیتهایی که صدا و سیما در فیلمها استفاده میکند اگر هم نقش مثبت داشته باشند، در نهایت
آنچه از خودشان نشان میدهند و الگو دیگران میشود شخصیت واقعی بازیگران است که با نقشی که بازی کردند
تطبیق ندارد و این باعث تخریب فرهنگ میشود و بزرگترین تخریب امر به معروف و نهی از منکر همین تخریب
فرهنگی و ذهنی است.
وقتی وارد مبحث الگوی بزرگان میشویم، افراد فوراً اعتراض میکنند که آنها یک چیز دیگری بودند: »مرغ باغ
دگر و اهل دیار دگرند«. نه، آنها خیلی باال بودند خیلی اهمیت داشتند اما هرچه بودند الگویی هستند که ما
میخواهیم به آن طرف حرکت کنیم.
3 یک
شهید مطهری میگوید »گاهی یک تکمصراع ضررش برای یک ملت صدبار از وبا و طاعون بیشتر است«.
سفیر / جاسوس انگلیسی در خاطراتش میگوید من وقتی وارد ایران شدم مأموریتم این بود که همین دو
ضربالمثل را بین ایرانیها جا بیندازم:
عیسی به دین خود موسی به دین خود
هر کسی رو تو قبر خودش میخوابونن
که نتیجه هر دوی اینها این میشود که امر به معروف و نهی کالً نکنید.
امر به معروف و نهی از منکر یعنی شکستن فرهنگ بی تفاوتی؛
امر به معروف و نهی از منکر یعنی حرکت دادن به سمت ساختن شخصیت انسانی الهی
اگر قانونی وضع شد و مطابق اکثریت مردم نبود ولی قانون بر پایه شرع بود، باید چه کنیم؟
عرف چیست و معروف چیست: معروف آن چیزی است که نزد عقل و شرع شناخته شده باشد.
امر به معروف یعنی آن چیزی که عقل میگوید و شرع هم میگوید خوب است، و منکر آن ناشناس و نکره نزد
،عقل و شرع است که یا مورد قبول توده مردم هست که هم عرف است و هم معروف، نیست و عرف جامعه یک چیز دیگر و یک منکری را عرف میداند و عقل و شرع یک چیز دیگری را و سختترین
کار در امر به معروف و نهی از منکر تبدیل عرف جامعه به معروف عقلی و شرعی است که مهارت و عقلانیت
میخواهد.
برای امر به معروف و نهی از منکر دو پایه ذکر شده: 1. عقلانیت 2. قدرت؛ بدون اقتدار و قدرت و بدون توانمندی
نمیتوان عرف را تبدیل به معروف کرد. قدرت صرفاً به معنی زور بازو و اسلحه نیست، بلکه قدرت فرهنگی، علمی،
کلامی، روحی، اخالقی و ... هر نوع قدرتی که قابلت تبدیل عرف به معروف را داشته باشد و باید برای کسب این
قدرت تلاش کرد
اینها اینقدر تلاش کردند و به این جاها رسیدند پس آیا این امکان پذیر است که ما بگوییم هر کاری دلمان
میخواهد انجام بدهیم و یک قطره اشک برای امام حسین)ع( بریزیم تمام است؟ )وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلََّا مَا سَعَى(
نمیشود هر کاری که دلمان میخواهد انجام دهیم و هیچ سعی و تلاشی هم نداشته باشیم و فقط با زیارت رفتن
و توسل به همه جا برسیم بلکه باید بسیار سعی و تلاش کنیم و اگر جایی کم آوردیم آنوقت برویم توسل کنیم
که مجدد انرژی و انگیزه کسب کنیم تا بتوانیم تلاش بیشتری انجام بدهیم
تدبر کاربردی در قرآن:
توصیه میشود قرآن همراهتان باشد و روزی دو صفحه از آن را بخوانید با تامل و توجه و هر جای قرآن را که
میخوانید این سوال را از خودتون بپرسید »الان من چه کنم؟« . مثلاً قران میگوید که "تَبَّت یَدَا أَبِی لَهَب وَتَبَّ"
بریده باد هر دو دست ابی لهب خب الان من با این چه کار کنم که یه فردی بوده 1400 سال پیش و جلوی راه
پیامبر را میگرفته و .... من الان چه کنم؟ اگر قرآن مال امروز هم هست و فقط مال 1400 سال پیش نیست الان
با خواندن این باید چه کار کنم؟ و از این باید بتوانید یک منطق و اصلی استخراج کنید که چرا ابی لهب، ابی لهب
مَالُهُ
شد ؟ آیا من هم امکان دارد ابی لهب بشوم؟ میگویند که گیر و ایراد ابی لهب در اینجا بود که "مَا أَغنَى عَنهُ ۥ
وَ مَا کَسَبَ" اول مالش بود و دوم هم جایگاهش بود که به اینها تفاخر میکرد و به آنها مینازید و خودش را برتر
از دیگران میدانست و این رفتار ابولهب درست میکند. پس اگر کسی در این دوره زمانه این ویژگی را داشت یکی
از ابی لهب های زمانه ا
#شرايط_امر_به_معروف
✅❓برای امربهمعروف چه شرایطی باید وجود داشته باشه تا واجب باشه ما اینکار رو بکنیم؟
1️⃣ معروف از واجبات و منکر از محرّمات (کارهای حرام) باشه.
2️⃣ کسی که امر یا نهی میکنه، بايد اول خودش خوب و بد و معروف و منكر رو بشناسه.
3️⃣ کسی که امربهمعروف و نهیازمنکر میکنه، احتمال تأثیر در شخص خلافکار رو بده.
4️⃣ شخص خلافکار قصد انجام منکر رو داشته باشه یا مشغول به انجام اون باشه.
5️⃣ شخص خلافکار برای ارتکاب منکر یا ترک واجب، عذری نداشته باشه.
6️⃣ امربهمعروف و نهیازمنکر برای کسی که امربهمعروف و نهیازمنکر میکنه، سختی فوقالعادهای که معمولاً تحمّل نمیشه (حَرَج) یا ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابلتوجّه نداشته باشه.
⭕️ نکته: در احتمال تأثیر، حتی اگه احتمال کم هم باشه، بازم باید تذکر بدیم؛ مثلاً بیست یا ده درصد و یا حتی کمتر، در حد یک درصد؛ زود تأثیر کنه یا دیر، کامل تأثیر بذاره یا ناقص هم فرقی نداره و باید تذکر بدیم.
https://eitaa.com/fatemi5
👇👇
کسانی که تمکن و قدرت در زمین پیدا میکنند باید مظهر اراده و خُلق الهی شوند و امر به معروف و نهی
از منکر کنند: »
الذین ان مکناهم فی االرض ... امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر« )حج / 41(
تمکن قدرتی ایجاد میکند که نظام خلق الهی و نظام تجلی عبودیت الهی در زمین محقق بشود و در این زمینه
کسانی میگویند در امر به معروف و نهی از منکر شرط اختیار فرد وجود دارد و فرد باید با رغبت امر به معروف و
نهی منکر را قبول کند و یعنی مردم را نباید به زور وارد بهشت کنند.
گروهی هم میگویند در جامعه نباید منکر وجود داشته باشد پس شخص یا با اراده خودش منکر را کنار میگذارد .
یا حاکمیت کاری میکند که منکر از بین برود )باید بستر هایی ایجاد کند که منکر از بین برود.
قوم حضرت شعیب همه با هم عذاب شدند و نابود شدند در حالی که کمتر از نصف )40 هزار نفر( گناهکار
بودند، اما بقیه )60 هزار نفر بیتفاوت( بودند.
زیرا امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده بودند و به
گناهکارها کاری نداشتند.
اگر ما اهل سنت اشاعره بودیم میگفتیم هر کاری خدا انجام دهد خوب است و ما نمیتوانیم بگوییم خدا
چرا این کار را کرد، اما شیعه میگوید هر کاری خدا انجام دهد عدل است و عدل هم یعنی هر چیزی را
در جای خود قرار دادن و میتوان پرسید جای این کار و این حق کجاست و چرا عدل است، آیا خدا ظلم
کرده است که 60 هزار نفری را که امر به معروف و نهی از منکر انجام ندادند را از بین برد و عذاب کرد یا خیر
https://eitaa.com/fatemi5
🔺آیا مردم خودشان اگر دلشان خواست با رغبت کاری رو انجام بدهند یا آن کسی که تمکن پیدا کرده و با ابزارهای
قانونی، با تشویق و تنبیه، با مزیت ایجاد کردن یا محدود کردن باید کاری بکند که مردم امر به معروف کنند؟
یا وظیفه ای ندارد؟
اگر این کار را نکنند دیگر خیر امت نیست
و چنین شرطی نداریم که حتماً مردم با رغبت باید امر به معروف و نهی از منکر کنند بلکه مردم باید امر به معروف
و نهی از منکر انجام دهند حتی به کراهت.
یک فردی که اتباع یک کشور دیگر است و بدون قانون وارد کشور شده کار خطایی کرده و مرتکب جرم شده حال
اگر کسی این فرد را برای انجام کاری استخدام کند یا فردی که سربازی نرفته را استخدام کند یا راننده اسنپی
که فرد مجرمی )کسی که حجاب را رعایت نکرده یا هر یک از شئونات اسلامی را رعایت نکرده باشد که هم خلاف
شرع است و هم خلاف عرف( را سوار کند علاوه بر اینکه فرد خاطی مورد بازخواست است آن فردی که خدمات
اجتماعی به این افراد میرساند هم باید توبیخ شود. زیرا که فرد تمکن دارد و میتواند که به او خدمات ندهد اما
این را انجام داده.
پس در این شرایط مردم باید یا امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد یا خدمات را ارائه ندهند.
https://eitaa.com/fatemi5
🔺 در اسلام اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر نکرد فعل واجبی را ترک کرد مستحق توبیخ است.
🔹پس اگر مدیر، راننده تاکسی، مغازه دار یا هرکسی که قدرت امر به معروف و نهی از منکر دارد این کار را ترک کند )اقلش این است که بگوید خانم من به شما که رعایت حریم الهی را نکردید ارائه خدمت نمیکنم( گناه کرده است.
🔹 هرکس ترک امر به معروف و نهی از منکر کند مثل کسی است که دارد آن منکر را انجام میدهد.
🔹نظام تشریع با نظام تکوین تطابق دارد انعکاس و تنزل عالم تکوین است.
در عالم تکوین امر به معروف خُلق الهی است. »... لخُلقان من خُلق اهلل«. در عالم تکوین موجودات چه باطوع و رغبت و چه با اکراه تسلیم امر الهی هستند: »... وَ لَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِی السََّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً«)آل عمران / 8
https://eitaa.com/fatemi5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ این همه منکر بدتر از بی حجابی داریم، چرا انقدر گیر دادید به حجاب