eitaa logo
تکلیف بزرگ
522 دنبال‌کننده
531 عکس
507 ویدیو
172 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
✅اهمیت امر به معروف از نظر حضرت زهرا(س) اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است. حضرت فاطمه علیهاالسلام: فَرَضَ اللّه ُ الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ. خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد. بحار الأنوار، ج 6، ص 107 https://eitaa.com/fatemi5
شما وطیفه خودتو انجام بده به اینکه چرا این و اون کاری نمیکنند خیلی نپرداز که ناامید میشی و مطمئن باش همین نهی از منکرها اثر داره دست کم نگیریم شاید با گفتن یک جمله ما جلوی ی فساد جلوی ی فروپاشی خانواده گرفته بشه خیلی چیزها هست که ما خبر نداریم از عواقب و آثارش. https://eitaa.com/fatemi5/2772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وزیر کشور: گروه‌های مردمی که کار امر به معروف در مترو را انجام می‌دهند، نیازی به صدور مجوز ندارند 🔹مردم برای تذکر لسانی و با زبان خوش و با رعایت همه شرایط آن می‌توانند اقدام کنند.
🔺نتیجه یک بررسی میدانی :) 🗣مریم https://eitaa.com/amrbmarofnahyazmonkar
تلاش برای حجاب و محجبه کردن مکشفه ها، کمترین اثرش کمتر ازار دیدن قلب مقدس امام عصر عج است. تو روز عاشورا بودی، اگر نمیتونستی شمر بکشی، لااقل جلوی دوتا سنگ خوردن به امام را میگرفتی! (شیخ قمی) https://eitaa.com/fatemi5/2772
هیات ها نمیتوانند سکولار باشند هیات امام حسین سکولار ما نداریم .هرکس علاقه مند به امام حسین است یعنی علاقه مند به اسلام سیاسی است اسلام مجاهد است اسلام مقاتله است.اعتقاد به امام حسین هم معناش این است دیگه . اینی که ادم تومجلس روضه مراقب باشد که مبادا مباحث اسلام سیاسی باشد این غلط است. رهبر انقلاب👆 این که حجاب الان سیاسی شده و کمتر از آن گفته شود همان سکولار است. اینکه از امر به معروف و نهی از منکر در جهت اصلاح کمتر گفته شود و مصلحت اندیشی شود اسلام سکولار است. اینکه مداح و سخنران بجای مطرح کردن مسایل روز در خط قرمز های اسلام یعنی حلال و حرام مصلحت اندیشی کنند و نگویند این سکولار است. اینکه یک گناه علنی در محیط شهرمان دارد انجام میشود ولی هیات کک اش نگزد و نه سخنران و نه مداح و نه روضه خوان و نه بقیه هیات دردش نباشد صحبتش نکنند تاکید نکنند ،اسلام سکولار است. این مراقبت های بر ضد اسلام سکولار است،اینکه خود امام حسین(ع) امربمعروف کند ولی در سخنرانی ها و مداحی و روضه رنگ و بوی بفکر هم نبودن دیده شود ،سکولار است. https://eitaa.com/fatemi5/2772
رشد تقوای فردی و اجتماعی از عبادات مهمی که باعث میشود تقوی را در خودمان قوی میکنیم ،امر به معروف و نهی از منکر است. تاثیری که امر به معروف و نهی از منکر در تقوی و خود سازی دارد صد چندان است. استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
بعضی گناهان علنی و بعضی غیر علنی اگر علنی شد تضر بالعامه اگر گناه کوچکی اگر علنی انجام شود باید حتما از آن جلوگیری شود آبله مرغان چون مسری است باید پرهیز کردولی منتقل میشود.گناه علنی اینطور است و نباید سکوت کرد. سرطان بیماری خطرناکی است ولی واگیر نیست. در نهی از منکر باید گناهان علنی را در اولویت قرار داد. از سخنان استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
روش های امر بمعروف شیوه تعجب مثلا سرتکان دادن نچ نچ کردن شیوه اشاره و اخم کردن . با چهره عبوس اخم رو ترش کردن استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️آمرین به معروف و ناهیان از منكر در سوره توبه آیه هاى 111 و 112 مى خوانیم : «خدا از مؤمنان، جانها و مالهایشان را خرید تا بهشت از آنان باشد. آنان رزمندگانى هستند كه در راه خدا مى جنگند، دشمنان خدا را مى كشند و در راه خدا كشته مى شوند.وعده بهشت به آنان در تورات و انجیل و قرآن آمده است و چه كسى بهتر از خدا به عهد خود وفا مى كند.» «جان دادن و بهشت گرفتن براى شما مبارك باشد و خود را به این معامله بشارت دهید كه رستگارى بزرگى است.» این مؤمنان جان بر كف، هم از لغزش هاى خود توبه مى كنند، هم خدا را مى پرستند و ستایش مى كنند، و هم اهل روزه و ركوع و سجودند. این افرادند كه امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و حدود الهى را پاس مى دارند.» با یك نگاه سطحى به این دو آیه، سیما و صفات آمرین به معروف بر همه ما روشن مى شود. آنها افرادى جان بركف و شجاع هستند. فریادشان در روز، با اشك و توبه، و ركوع و سجودشان در شب همراه است. هشدار آنان به خلافكاران، همراه با حفاظت و پاسدارى خودشان از قانون الهى است. آرى ! فوز بزرگى كه خدا در ستایش آنان وعده كرده، مخصوص این گروه از افراد است نه كسانى كه خود خلاف كارند و مقررات و قوانین را زیر پا مى گذارند. مانند كسانى كه از چراغ قرمز رد مى شوند، ولى به بى حجاب تذكر مى دهند.| https://eitaa.com/fatemi5/2772
الان دیگه جای شلوغه تذکر ندید الان زمستونه تذکر نده الان دم انتخاباته تذکر نده یعنی چه چه استفتائاتی چه استدلالی که تذکر نده چه مراجعی گفتند تذکر نده این حرف بیهوده ای است. مثل اینکه بگوییم الان زمستونه نماز نخوان.
لازم است در هر خانه ای چکیده استفتائات امر به معروف باشد. وگرنه امر بمعروف و نهی از منکر سلیقه ای خواهد شد.
آخرین واجب فهم نشده قبل از ظهور امر به معروف و نهی از منکر است و بد فهم شده است.و بعضی سخنرانان بدکرده اند امر به معروف و نهی از منکر اقسامی دارد ، کارسختی است اصلاح غلط ها
🔸مباحثی در آستانه فاطمیه https://eitaa.com/fatemi222/7061 🔸جهت مطالعه در هفته بسیج https://eitaa.com/fatemi222/11195 ✍ادامه مباحث فاطمیه 👇 https://eitaa.com/fatemi222/11219
با سلام خدمت همراهان محترم با توجه به اینکه نزدیک ایام فاطمیه هستیم. موضوع امروز ما بحث امر به معروف در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد 📚 @fatemi5
↩️حضرت زهرا سلام الله علیها و امر به معروف و نهی از منکر 🔹یكی از شیوه های مهم در موضوع نهی از منكر، آگاهی دادن به مردم از طریق آیات قرآن است؛ 🔹 زیرا بسیاری از مردم در اثر عدم اطلاع از دستور‌های خداوند و آشنا نبودن به آیات قرآن، به سوی منكرات تمایل پیدا می کنند، اما اگر به آنان كاملاً توضیح داده ‌شود كه خداوند متعال چه كارهایی را دوست دارد و چه اعمالی را نمی پسندد، بسیاری از مردم از ارتكاب منكر خودداری می کنند. 🔹فاطمه زهرا (س) برای مقابله با این اعمال ناروا، به مبارزه منفی روی آورد و ناراحتی خود را با قهر و سكوت ابراز داشت. 📚 @fatemi5
🔹قرآن کریم عمل به دو اصل حیاتی امر به معروف و نهی از منکر را از ویژگی‌های اهل ایمان می داند و در این باره می فرماید: 👈«مردان و زنان با ‌ایمان دوستان یکدیگرند. آنان همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند». 🔹نكته مهم در این آیه،‌ اشاره به نقش زنان در عرصه امر به معروف و نهی از منكر است كه خداوند متعال به ‌صراحت بیان می دارد زنان نیز همانند مردان باید به ترویج ارزش‌های الهی بپردازند و در عرصه امر به معروف و نهی از منكر پیشقدم باشند؛ 🔹چرا كه این دو فرضیه، از تمام برنامه های اسلام حتی جهاد در راه خدا افضل و بالاتر و مهم‌تر است. 📚 @fatemi5
🔺حضرت علی (ع) می فرماید: و ما اعمال البر كلّها و الجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنكر الاّ كنفثهِ فی بحرٍ لِجّی؛ تمام كارهای نیك و حتی جهاد در راه خداوند، در برابر امر به معروف و نهی از منكر، همانند قطره ‌‌ای در دریاست. این دو اصل، محافظ و پاسبان تمام اعمال نیك است. 🔺اگر امر به معروف و نهی از منكر نباشد، بهترین اعمال نیك به فراموشی سپرده ‌شده و بقیه احكام خدا نیز عملی نخواهد شد. 🔺به این جهت امام باقر (ع) در مورد فلسفه این دو اصل می فرماید: امر به معروف و نهی از منكر دو فرضیه مهم و بزرگ الهی هستند كه به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شوند، راه ها امن می گردد، كسب و كار مردم حلال، حقوق افراد تأمین، سرزمین ‌ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و استواری تمام كارها، به عملی شدن این دو اصل بستگی دارد. 🔺طبق رهنمود پیشوای پنجم، اگر مسلمانان به دو اصل امر به معروف و نهی از منكر اهتمام بورزند، دنیا و آخرت خود را آباد خواهند كرد؛ زیرا انجام دیگر واجبات، امنیت و آسایش، رفاه و آرامش، تأمین حقوق مردم و آبادی شهر و روستا همه و همه در گرو عمل به این دو اصل است؛ 🔺معروف از منظر وحی، تمام اعمال و رفتار‌هایی است كه مصلحت مردم در آن است و منكر نیر تمام كارهای زشتی است كه فساد و تباهی و بی بند و باری در پی دارد. 🔺 اگر اهل ایمان، به احیای معروف و جلوگیری از منكرات اهتمام بورزند، جامعه ‌ای سالم و به دور از زشتی‌ها، آلودگی ‌ها، نگرانی ‌ها و تضییع حقوق انسان ‌ها به وجود خواهد آمد. 📚 @fatemi5
✅شیوه های نهی از منكر 🔹با توجه به ضرورت نهی از منكر و الگو بودن حضرت زهرا(س) در این زمینه، بررسی شیوه های عملی نهی از منكر در سیره و سخن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، امری پسندیده و مناسب می ‌نماید:👇 📚 @fatemi5
1. استدلال به آیات قرآن 🔸یكی از شیوه های مهم در موضوع نهی از منكر، آگاهی دادن به مردم از طریق آیات قرآن است؛ 🔸 زیرا بسیاری از مردم در اثر عدم اطلاع از دستور‌های خداوند و آشنا نبودن به آیات قرآن، به سوی منكرات تمایل پیدا می کنند، اما اگر به آنان كاملاً توضیح داده ‌شود كه خداوند متعال چه كارهایی را دوست دارد و چه اعمالی را نمی پسندد، بسیاری از مردم از ارتكاب منكر خودداری می کنند. 🔸به نمونه زیر توجه كنید: عده ‌ای در ستمی آشكار، فدك را كه پیامبر(ص) آن را برای حضرت فاطمه (س) به ارث گذاشته بود، به او ندادند. 🔸استدلال این افراد كژاندیش این بود كه پیامبران از خود مال دنیا به ارث نمی گذارند و بنابراین فدك به حضرت فاطمه (س) نمی ‌رسد. امّا حضرت فرمود: شما كه می گویید پیامبر ارث نمی گذارد، به كتاب خدا بنگرید. در آنجا خداوند می فرماید: سلیمان از پدرش داود ارث برد و در سوره مریم (آیه 6) از زبان زكریای پیامبر می فرماید: خداوندا! به من فرزندی عطا كن كه از من و آل یعقوب ارث برد. 🔸آنگاه حضرت فاطمه(س) به مردم حاضر در مسجد پیامبر (ص) فرمود: ای مردمی كه به سوی باطل شتاب می کنید و كردار زشت و بیهوده را نادیده می گیرید، آیا به قرآن نمی‌نگرید كه می فرماید: آیا در قرآن نمی‌اندیشید یا آنكه بر دل‌های شما مهر زده شده است؟ 🔸یكی دیگر از منكرات عصر حضرت فاطمه (س)، غصب مقام حكومتی حضرت علی (ع) بود. حضرت فاطمه (س) در مقام نهی از منكر برای زنان اهل مدینه باز هم به آیات قرآن تمسك كرد و بعد از حمد و ثنای الهی به آنان فرمود: وای بر دوستان دنیا! چرا نگذاشتند حق در مركز خود بماند و خلافت بر پایه های نبوت بچرخد؛ چرا كه آنان خلافت را از خانه ‌ای كه جبرئیل نازل می شد، به جای دیگر بردند و حق را از علی (ع) كه به مسائل دین و سیاست آگاه بود، گرفتند. 🔸سپس آن حضرت آیاتی از سوره های اعراف، زمر، رعد، كهف و...را قرائت فرمود. طبق این شیوه فاطمی، آمران به معروف و ناهیان از منكر باید تا حدودی با آیات قرآن آشنا باشند تا در صورت لزوم از كلام الهی هم بهره گیرند. 🔸علاوه بر آن، ناهیان از منكر موظفند، آگاهی‌های لازم را در زمینه عواقب دردناك و خانمان برانداز منكرات به دست آورند و به مخاطبان خود عرضه كنند. 📚 @fatemi5
2. استدلال‌های عقلانی 🔹آن حضرت برای نهی از منكر و جلوگیری از كارهای خلاف، به دلایل عقلی نیز تمسك می کرد؛ همچنان که در مناظره با ابوبكر، علاوه بر قرآن، به دلایل عقلی نیز استناد می کرد. 🔹روزی آن حضرت به نزد ابوبكر رفت و او را از عمل زشت غصب فدك بر حذر داشت. او در پاسخ خلیفه كه او را شایسته ارث نمی دانست، فرمود: ای ابوبكر! هر گاه تو بمیری چه كسی از تو ارث می برد؟ او گفت: زن و فرزندانم. 🔹 حضرت زهرا (س) فرمود: پس چه شده كه من نمی توانم از پدرم ارث ببرم؟ هجوم به افكار و اندیشه های غلط مرتكبین منكرات و زیر سؤال بردن آنان، شیوه ‌ای منطقی و عقلانی است و اگر هم نتوانند از كار منكر بازدارند، حداقل آنان را به تفكر وامی دارند و در مورد كار خلافشان مردّد می ‌سازند. 🔹آن حضرت در مقام نكوهش مسلمانانِ بی تفاوت در ماجرای غصب خلافت، افكار آنان را به چالش می کشید و با سؤالات منطقی مواجه می ‌ساخت و می فرمود: لیث شعری الی ای سناد استندوا؟ و علی ای عماد اعتمدوا؟ و بأی عروه تمسكوا؟ و علی ایه ذرّیه اقدموا و احتنكوا؛ ای كاش می دانستنم به چه پناهگاهی تكیه زده ‌اند؟ 🔹و به كدام ستون استوار اعتماد كرده ‌اند؟ و به كدامین ریسمان تمسك جسته ‌اند؟ و بر كدام فرزند و خاندانی پیشی گرفته و غلبه كرده ‌اند؟ حضرت فاطمه درمورد مسائلی كه ممكن بود در جامعه آن را منكر كوچكی محسوب كنند، حساسیت نشان می داد. 🔹 روزی آن حضرت به اسماء بنت عمیس فرمود: انّی قد استقبحت ما یصنع بالنساء انّه یطرح علی المرأه الثوب فیصفها لمن رأی؛ من بسیار زشت می دانم كه جنازه زنان را بر روی تابوت گذارند و بر روی آن پارچه ‌ای افكنند كه حجم بدن او را برای مردان نامحرم نمایان می ‌سازد. 🔹 اسماء بنت عمیس عرضه داشت: ای دختر رسول خدا! در سرزمین حبشه برای حمل جنازه ها تابوتی درست می کنند كه بدن میت را كاملاً می پوشاند. آنگاه اسماء چوب ‌های ‌تر و شاخه های نازك درخت، شبیه آن تابوت را برای حضرت فاطمه ساخت و آن را به او نشان داد. حضرت زهرا(س) با خشنودی و خوشحالی فرمود: چه طرح زیبایی كه كاملاً بدن زن در آن از دید مردان پوشیده می‌ماند. ای اسماء! برای من تابوتی با همین طرح درست كن و بعد از وفات مرا با آن بپوشان. خداوند تو را از آتش دوزخ نگه‌ دارد! 📚 @fatemi5
3. قهر و سكوت 🔺یكی از مراحل نهی از منكر قهر و سكوت است. انسان مسلمان وقتی نتواند با موعظه و گفت‌وگو گنهكاران را از راه انحرافی بازدارد، با قهر و سكوت خود، به مبارزه می پردازد. این شیوه حتی در مسائل تربیتی نیز مؤثر است. 🔺حضرت زهرا (س) در عرصه نهی از منكر از این روش بازدارنده نیز بهره می گرفت. او بعد از رحلت پدر بزرگوارش، با انواع ناملایمات و گرفتاری‌ها روبه‌رو شد. او شاهد هجوم ناجوانمردان به خانه ‌اش بود. اهانت به علی (ع)، سیاست‌های غیراسلامی اهل سقیفه، بی تفاوت بودن مردم و ده ها مورد دیگر، از جمله كارهای ناپسند و زشت عده ‌ای هواپرست و خودخواه بعد از وفات پیامبر بود. 🔺فاطمه زهرا (س) برای مقابله با این اعمال ناروا، به مبارزه منفی روی آورد و ناراحتی خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و خطاب به خلیفه اول فرمود: و الله لا اكلمك ابداً و الله لادعونّ الله علیك فی كلّ صلوه؛ به خدا قسم هرگز با تو سخن نخواهم گفت. به خدا سوگند در نمازهایم تو را نفرین خواهم كرد. 🔺زمانی كه آن حضرت در آستانه شهادت قرار گرفت و خلیفه اوّل و دوّم برای دلجویی، به عیادت حضرت فاطمه(س) آمدند و در مورد اعمال خود عذرخواهی كردند، آن حضرت نهایت اعتراض خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و به آنان فرمود: والله لا اَكلمِكِما من رأسی حتی القی ربی فاشكونكّما الیه بما صنعتما به و بی و ارتكبتما منی؛ به خدا سوگند بعد از این با شما دو نفر حتی یك كلمه نیز سخن نخواهم گفت، تا اینكه خداوند را ملاقات كنم و از شما دو نفر در نزد خداوند شكایت خواهم كرد كه چگونه با خدا و دین او و با من رفتار كردید و چه اعمال زشتی را مرتكب شدید. 🔺وصیت‌نامه حضرت فاطمه یكی دیگر از نشانه های مبارزه منفی و استفاده از شیوه قهر و سكوت در مقابل رفتارهای منكر و خلاف شرع است. آن حضرت به امیرمؤمنان علی وصیت كرد كه: اوصیك ان لا یشهد احد جنازتی من هولاء الّذین ظلمونی و اخذوا حقّی فانّهم عدوّی و عدوّ رسول‌الله و لاتترك ان یصلّی علی احد منهم و لا من اتباعهم و ادفنّی فی‌اللیل اذا هدأت العیون و نامت الابصار؛ به تو وصیت می کنم كه در تشییع جنازه من هیچ یك از كسانی كه به من ستم روا داشتند و حقم را غصب كردند، شركت نكنند؛ زیرا آنان دشمن من و دشمن رسول خدا هستند و هرگز اجازه نده كه فردی از آنان و پیروانشان بر من نماز بگزارد. مرا شب دفن كن، آن هنگام كه چشم‌ ها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته است. 📚 @fatemi5