حتماً به ما واجب نیست که دربیایم جوابِ جوابِ او رو بگیما!
وقتی گفت دلت پاک باشه یا مملکت صاحاب داره یا به تو ربطی نداره
حتماً نمی خواد ما برگردیم جواب بهش بدیم
نه، ما واجبمون همون تذکر اولیه بود که بهش گفتیم!
اما از یه جهت بهتره که این گُستاخی و تندیِ او رو بی پاسخ نگذاریم،
ما هم یکی از این جواب های نرم رو بهش بگیم؛
از این حیث که فکر نکنه با تندیِ او ما دیگه عقب نشینی کردیم
و دیگه ترسیدیم و غَالف کردیم به قول خودمون
نه، وقتی او میگه مملکت صاحاب داره ما هم
* یک کلمه باز با ادب، با احترام،
*در حال حرکت، در حال عبور،
این جوابِ دوم رو میگیم و عرض می کنیم و رَد میشیم
دیگه نه اینکه وایسیم جَدَل کنیم، درگیری بشه، بحث بشه
نه! یک کلمه با زبانِ خوش دوباره،
*بلکه با لحنی نرم تر از لحنِ تذکرمون،*
این جوابا رو بهش بگیم و رَد بشیم بریم
استاد تقوی
https://eitaa.com/fatemi5/2772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم همه کاره اند
چه الان
چه در تاریخ
https://eitaa.com/fatemi5/2772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 قبل از ظهور، رفاه و آسایش و عافیت طلبی نیست، به شدت فشرده می شوید و امتحان میشويد.
🌸 شرط تحقق ظهور، برپائی امر به معروف و نهی از منکر هست.
📚 تفسیر آیه ۴۰ و ۴۱ سوره حج
آیت الله خامنه ای
.
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ ۚ قَالَ يَاقَوْمِ هَـٰؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي ۖ أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ هود - 78
قوم او (بقصد مزاحمت میهمانان) بسرعت به سراغ او آمدند -و قبلاً کارهای بد انجام میدادند- گفت: «ای قوم من! اینها دختران منند؛ برای شما پاکیزهترند! (با آنها ازدواج کنید؛ و از زشتکاری چشم بپوشید!) از خدا بترسید؛ و مرا در مورد میهمانانم رسوا نسازید! آیا در میان شما یک مرد فهمیده و آگاه وجود ندارد؟!» هود - 78
نکات:
«یُهرَعون» از «اِهراع» به معناى راندن شدید است، یعنى غریزهى شهوت، لجام گسیخته این قوم سرکش را به سوى میهمانان حضرت لوطعلیه السلام مىراند.
مراد از «اَطهر» آن نیست که لواط پاک است و ازدواج پاکتر،(100) بلکه از باب مماشات با گنهکار است که اگر به دنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است.(101)
در پیچ و تاب اضطراب و دلهره و مشکلات است که استعدادها و حالات روحى شکوفا مىگردد. اگر فرشتگانِ الهى از همان لحظهى ورود، خود را به حضرت لوطعلیه السلام معرّفى مىکردند، دیگر نه از آه و ناله و نگرانى و استمداد از احساسات مردمى خبرى بود و نه از پیشنهاد ازدواج.
سؤال: چگونه پیامبر، دختر مؤمنهى خود را به ازدواج مرد کافرى در مىآورد؟
پاسخ: شاید در هنگام ازدواج، ایمان را شرط مىکردند تا این وابستگى و ازدواج، وسیلهى ایمان آنان شود، وشاید مراد از «بناتى» دختران مردم باشد، زیرا پیامبر به منزله پدر امّت است. شاید هم در آن زمان این گونه وصلت اشکالى نداشته است.
100) نظیر «خیر» در «قل ما عنداللَّه خیر من اللّهو» جمعه، 11.
101) تفسیر المیزان.
پیام ها:
1- گاهى جامعهى انسانى چنان سقوط مىکند که مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مىروند. «یُهرعون الیه»
2- نفس سرکش، انسان را به سوى گناه سوق مىدهد. «یُهرعون»
3- با انجام هر گناه، زمینه براى گناهان بعدى فراهم مىشود. «و من قبل کانوا یعملون السیئات»
4- براى جلوگیرى از منکرات باید ابتدا راههاى معروف را باز کرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون»
5 - معناى عفّت و پاکدامنى، انزوا نیست، بلکه رعایت پاکى در رفت و آمد طبیعى و عادّى است. «هؤلاء بناتى» (حضرت لوط در حضور مردان، به دختران خود اشاره مىکند)
6- براى هدایت جامعه، موعظه کافى نیست، باید در مواردى ایثار کرد. «بناتى»
7- پیشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر، مانعى ندارد. «هؤلاء بناتى»
8 - ازدواج، تنها راه صحیح و پاک براى ارضاى غریزهى جنسى است و راههاى دیگر نادرست و ناپاک است. «هنّ اطهرلکم»
9- عادّى شدن گناه، تکلیف انسان در نهى از منکر را ساقط نمىکند. «و من قبل کانوا یعملون السیئات ، فاتقوا الله»
10- همجنسبازى، در ادیان گذشته نیز حرام و منفور و مطرود بوده است. «فاتّقوا اللَّه»
11- با اینکه احتمال اثر بسیار کم است، ولى باز هم باید نهى از منکر کرد. «فاتّقوااللَّه»
12- توهین و آزار میهمان، اهانت و اذیّت به میزبان محسوب مىشود. «لا تخزون فى ضیفى»
13- ارزش میهمان نوازى به اندازهاى است که شریفترین انسانها بیشترین زجرها را براى آن تحمّل مىکنند. «لا تخزون فى ضیفى»
14- دفاع از میهمان، یک حقّ انسانى و بىتفاوتى نسبت به او یک کار ناجوانمردانه است. «لا تخزون فى ضیفى»
15- در نهى از منکر، از عواطف و احساسات مردم کمک بگیریم. «ألیس منکم رجل رشید»
16- همجنسبازى، با مردانگى، رشادت و غیرت سازگار نیست. «ألیس منکم رجل رشید»
هود - 78
📩 فرازی جالب از نامه شهید علی خلیلی(شهید امر به معروف) به رهبر معظم انقلاب:
🔹من میترسم از ایمان چیزی نماند. آخر شنیده ام که پیامبر(ﷺ) فرمودند:
♨️اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خداوند دعاها را نمی شنود و بلا نازل میکند. من خواستم جلوی بلا را بگیرم
🌹شهید علی خلیلی🌹
#الّلهُــــمَّ_عَجِّـــــلْ_لِوَلِیِّکَـــــ_الْفَــــــرَجْ
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام
انتشار جهت دوستان 👇
ویژه دهه فجر و انتخابات
#ایران_قوی
#انقلاب_مردم
https://eitaa.com/fatemi222/12076
🔰 امام خمینی (ره):
" اگر من پایم را کج گذاشتم، #شما_مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید نهی از منکر بکند؛ امر به معروف بکند. "
📚 صحیفه امام (ره)، ج8، ص487 و 488
پ ن: در وضعیت فرهنگی موجود در جامعه مخصوصا در زمینه عدم رعایت حجاب و عفاف ، وظیفه هر فرد مومنی در جامعه #امربه_معروف و #نهی_ازمنکر است.
#حجاب
🌷🇮🇷🇵🇸🌷
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
قَالُوا يَاشُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ ۖ إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ هود - 87
گفتند: «ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستیدند، ترک کنیم؛ یا آنچه را میخواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیدهای هستی!» هود - 87
پیام ها:
1- همهى انبیاعلیهم السلام با مخالفانى روبرو بودهاند. «قالوا یا شعیب ...»
2- نماز، در ادیان گذشته نیز بوده است. «أصلوتک»
3- نماز، بارزترین نمود آئین شعیب بوده است. «أصلوتک»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد دیگران و امر به معروف و نهى از منکر آنها وامىدارد. «أصلوتک تأمرک ان نترک»
5 - تقلید از نیاکان، درمقابل دلیل ونصّ، سرچشمهى بسیارى از انحرافات است. «یعبد آباؤنا»
6- دین، نه از سیاست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتک...نترک ...فى اموالنا»
7- راه انبیا، مانع از آزادى بىقید و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء»
8 - مالکیّت بر چیزى، دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. «نترک... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانین شعیب، قانون کنترل مصرف بوده است)
9- تجلیل و ستایش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سکوت ونگفتن حقّ است. «انّک لانت الحلیم الرشید»
10- تعریف وتمجید مخالفان، گاهى جنبهى استهزا دارد. «لانت الحلیم الرشید»
هود - 87
قَالَ يَاقَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
گفت: «ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا میتوانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمیخواهم چیزی که شما را از آن باز میدارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح -تا آنجا که توانایی دارم- نمیخواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم؛ و به سوی او بازمیگردم! هود - 88https://eitaa.com/fatemi5/2772
افسانه رطب نه سندی دارد و انگلیس ها ساختند و اخوندهای درباری آن را گفتند.
آیا ضرب المثل حجت شرعی است؟
در کتاب قرآن ششم دبستان با سند دروغی کتاب شرح ملاصالح جلد هشت و آیه ای از سوره بقره نوشته شده
قصه رطب نه در کتاب های شیعه نه سنی نوشته نشده
حدیث باید صحیح و
سند رجالی داشته باشد.
هر چیزی جایی چاپ شده باید سند آن نیز باشد.
افسانه رطب سند ندارد.
متن عربی ندارد.
متن فارسی معتبر ندارد
بجز دوکتاب ضرب المثل وداستان نیست
حتی رجال و سلسله سند راویان ندارد
دلالت ندارد.
بعضی احادیث
حدیث معنعن و عنه است
یا مضطرب است
این داستان اصلا رجال ندارد که این ها باشد.
دلالت هم ندارد
بر فرض بودن سند
مادری به پیامبر گفته این پرخوری کرده
درحالی که پیامبر پرخور نبوده.
مثل اینکه نصیحت به تند نرفتن باشد بگویید بروید فردا بیایید که من غیبت کردم.
پس جایی تذکر ندهیم که همه در زندگی خطاهایی داشته ایم
مگر خرما خوردن حرام بوده
به بهانه این قصه تذکر به حرام را حق نداریم تاخیر بندازیم
در قبال نهی از مکروه نباید نهی از حرام را تاخیر انداخت.
نهی از مکروه واجب نیست و پیامبر اصلا نیاز نبوده روز بعدش هم تذکر بدهد.چون مستحب است.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
اگر ماجرای رطب واقعا اتفاق افتاده
پیامبری که روز بعد تذکر داده
و دیروز خرما خورده
مگر دیروز خرما نخورده؟
تاریخ انقضا داشته؟
چرا تذکر داده
چرا پیامبر روز بعد تذکر داد؟
https://eitaa.com/fatemi5/2772
رطب خورده کی منع رطب کند
چرا در کتب درسی در مقاطع مختلف درسی در دروس مختلف این ضرب المثل تکرار میشود.
کتاب قران و فارسی چهارم و ششم دبستان.این دروغ امده؟چرا؟
https://eitaa.com/fatemi5/2772
رطب خورده منع رطب کی کند
حکیمی میگوید امروز گوشت خوردم برو فردا بیا که گوشت نخورم.
کدام حکیم درمان بیمار را به این بهانه به تاخیر می اندازد.
انتساب این گزارش به پیامبر گرامی ناقض اسوه حسنه پیامبر صل الله علیه و آله است و مبنای اسوه بودن را نقض میکند
ساختن چنین افسانه ای و ضرب المثل و تکرار آن در دروس تحصیلی چه معنایی دارد.
مطلبی که نه سند نه متن و نه دلایلی.
امر بمعروف و نهی از منکر👇
مرز تماس با شیطان دورتر میشود
به مرگ بیا تا به تب راضی بشی👇
به گناه اعترض کن تا خودت گناه کار نشی
در اشتباه داستان رطب👇
دو واجب جدا است.
آیه لم تقولون👇
مربوط به اخلاق است
نمیگوید چرا امر نمیکنی میگوید چرا انجام نمیدهی.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
از پروردگار خود، آمرزش بطلبید؛ و به سوی او بازگردید؛ که پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان توبهکار) است!» هود - 90
نکات:
«وُدّ»، به آن دوستىاى گفته مىشود که داراى آثار بوده واستمرار داشته باشد.
پیام ها:
1- باید در کنار هشدار واخطار به مخالفان، راه بازگشت و اصلاح را نیز به آنها ارائه داد.«استغفروا ...»
2- طلب آمرزش و دورى از گناه، مقدّمهى بازگشت به راه حقّ است.«استغفروا ربّکم ثمّ توبوا الیه»
3- اگر استغفار وتوبه کنیم، از جانب پروردگارمان جواب مثبت مىشنویم. «استغفروا... انّ ربّى رحیمٌ ودود»
4- خداوند را آن گونه معرّفى کنیم که عشق بازگشت به سوى او آسان شود.«انّ ربّى رحیمٌ ودود»
5 - رحمت خدا لحظهاى نیست، بلکه استمرار دارد و داراى آثار وبرکات زیادى است. «انّ ربّى رحیم» (علاوه بر جملهى اسمیّه، «رحیم» صیغهى مبالغه است)
6- خداوند نه تنها توبهپذیر است، بلکه توبهکننده را دوست دارد. «ودود»
هود - 90
https://eitaa.com/fatemi5/2772