قَالُوا يَاشُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ ۖ إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ هود - 87
گفتند: «ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستیدند، ترک کنیم؛ یا آنچه را میخواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟! تو که مرد بردبار و فهمیدهای هستی!» هود - 87
پیام ها:
1- همهى انبیاعلیهم السلام با مخالفانى روبرو بودهاند. «قالوا یا شعیب ...»
2- نماز، در ادیان گذشته نیز بوده است. «أصلوتک»
3- نماز، بارزترین نمود آئین شعیب بوده است. «أصلوتک»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد دیگران و امر به معروف و نهى از منکر آنها وامىدارد. «أصلوتک تأمرک ان نترک»
5 - تقلید از نیاکان، درمقابل دلیل ونصّ، سرچشمهى بسیارى از انحرافات است. «یعبد آباؤنا»
6- دین، نه از سیاست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتک...نترک ...فى اموالنا»
7- راه انبیا، مانع از آزادى بىقید و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء»
8 - مالکیّت بر چیزى، دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. «نترک... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانین شعیب، قانون کنترل مصرف بوده است)
9- تجلیل و ستایش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سکوت ونگفتن حقّ است. «انّک لانت الحلیم الرشید»
10- تعریف وتمجید مخالفان، گاهى جنبهى استهزا دارد. «لانت الحلیم الرشید»
هود - 87
قَالَ يَاقَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
گفت: «ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا میتوانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمیخواهم چیزی که شما را از آن باز میدارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح -تا آنجا که توانایی دارم- نمیخواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم؛ و به سوی او بازمیگردم! هود - 88https://eitaa.com/fatemi5/2772
افسانه رطب نه سندی دارد و انگلیس ها ساختند و اخوندهای درباری آن را گفتند.
آیا ضرب المثل حجت شرعی است؟
در کتاب قرآن ششم دبستان با سند دروغی کتاب شرح ملاصالح جلد هشت و آیه ای از سوره بقره نوشته شده
قصه رطب نه در کتاب های شیعه نه سنی نوشته نشده
حدیث باید صحیح و
سند رجالی داشته باشد.
هر چیزی جایی چاپ شده باید سند آن نیز باشد.
افسانه رطب سند ندارد.
متن عربی ندارد.
متن فارسی معتبر ندارد
بجز دوکتاب ضرب المثل وداستان نیست
حتی رجال و سلسله سند راویان ندارد
دلالت ندارد.
بعضی احادیث
حدیث معنعن و عنه است
یا مضطرب است
این داستان اصلا رجال ندارد که این ها باشد.
دلالت هم ندارد
بر فرض بودن سند
مادری به پیامبر گفته این پرخوری کرده
درحالی که پیامبر پرخور نبوده.
مثل اینکه نصیحت به تند نرفتن باشد بگویید بروید فردا بیایید که من غیبت کردم.
پس جایی تذکر ندهیم که همه در زندگی خطاهایی داشته ایم
مگر خرما خوردن حرام بوده
به بهانه این قصه تذکر به حرام را حق نداریم تاخیر بندازیم
در قبال نهی از مکروه نباید نهی از حرام را تاخیر انداخت.
نهی از مکروه واجب نیست و پیامبر اصلا نیاز نبوده روز بعدش هم تذکر بدهد.چون مستحب است.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
اگر ماجرای رطب واقعا اتفاق افتاده
پیامبری که روز بعد تذکر داده
و دیروز خرما خورده
مگر دیروز خرما نخورده؟
تاریخ انقضا داشته؟
چرا تذکر داده
چرا پیامبر روز بعد تذکر داد؟
https://eitaa.com/fatemi5/2772
رطب خورده کی منع رطب کند
چرا در کتب درسی در مقاطع مختلف درسی در دروس مختلف این ضرب المثل تکرار میشود.
کتاب قران و فارسی چهارم و ششم دبستان.این دروغ امده؟چرا؟
https://eitaa.com/fatemi5/2772
رطب خورده منع رطب کی کند
حکیمی میگوید امروز گوشت خوردم برو فردا بیا که گوشت نخورم.
کدام حکیم درمان بیمار را به این بهانه به تاخیر می اندازد.
انتساب این گزارش به پیامبر گرامی ناقض اسوه حسنه پیامبر صل الله علیه و آله است و مبنای اسوه بودن را نقض میکند
ساختن چنین افسانه ای و ضرب المثل و تکرار آن در دروس تحصیلی چه معنایی دارد.
مطلبی که نه سند نه متن و نه دلایلی.
امر بمعروف و نهی از منکر👇
مرز تماس با شیطان دورتر میشود
به مرگ بیا تا به تب راضی بشی👇
به گناه اعترض کن تا خودت گناه کار نشی
در اشتباه داستان رطب👇
دو واجب جدا است.
آیه لم تقولون👇
مربوط به اخلاق است
نمیگوید چرا امر نمیکنی میگوید چرا انجام نمیدهی.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
از پروردگار خود، آمرزش بطلبید؛ و به سوی او بازگردید؛ که پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان توبهکار) است!» هود - 90
نکات:
«وُدّ»، به آن دوستىاى گفته مىشود که داراى آثار بوده واستمرار داشته باشد.
پیام ها:
1- باید در کنار هشدار واخطار به مخالفان، راه بازگشت و اصلاح را نیز به آنها ارائه داد.«استغفروا ...»
2- طلب آمرزش و دورى از گناه، مقدّمهى بازگشت به راه حقّ است.«استغفروا ربّکم ثمّ توبوا الیه»
3- اگر استغفار وتوبه کنیم، از جانب پروردگارمان جواب مثبت مىشنویم. «استغفروا... انّ ربّى رحیمٌ ودود»
4- خداوند را آن گونه معرّفى کنیم که عشق بازگشت به سوى او آسان شود.«انّ ربّى رحیمٌ ودود»
5 - رحمت خدا لحظهاى نیست، بلکه استمرار دارد و داراى آثار وبرکات زیادى است. «انّ ربّى رحیم» (علاوه بر جملهى اسمیّه، «رحیم» صیغهى مبالغه است)
6- خداوند نه تنها توبهپذیر است، بلکه توبهکننده را دوست دارد. «ودود»
هود - 90
https://eitaa.com/fatemi5/2772
وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ
هدایت شده از سای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوربین مخفی | واکنش دخترا بعد از اینکه تذکر حجاب می گیرند
🔹خانم! چرا روسریت رو سرت کردی؟!
تهران / چهارراه ولیعصر
#چارچوب_قانون
👀حتما نگاه کن و نتیجه روش تذکر درست را یادبگیر و تمرین کن
#استاد_علی_تقوی
📌یکی از #شرایط_وجوب امر به معروف
و نهی از منکر ، "مفسده اهم" است ؛
✅ ما ۴ جور #مفسده داریم
۴ جور #خطر و #ضرر داریم؛
👈این ها رو باید #اولویت_بندی کرد
(پایینی ها باید فدای بالایی ها بشوند)
1⃣ یک وقت هست که ضرر به #دین می خورد
و دین در معرض خطر قرار می گیرد
2⃣ یک وقت هست که ضرر به #جان ما
می خورد
3⃣ یک وقت هست که ضرر به #آبروی ما
می خورد
4⃣ یک وقت هست که ضرر به #اموال ما
می خورد
👈اگر بخواهیم از کم اهمیت ترین به سمت بالا بررسی کنیم:
*اموال ما آسیب می بینه
*آبروی ما آسیب می بینه
(نه به معنای مورد تهمت قرار گرفتن، منظور این هست که مثلا توهینی به ما می شود)
*جان ما در معرض آسیب و خطر قرار می گیره
*دین ما و یا دین جامعه مورد آسیب قرار
می گیره
✅ #اسلام میگه که پایینی ها را فدای بالایی ها کنید:👇
🍃بهترین مال آن هست که برای آبرو خرج شود
🍃اگر جانت در خطر بود، اموالت رو خرج کن که جانت رو نجات بدی
🍃اگر دینت در خطر بود از جان و مال و آبرو بگذر
⬅️حواسمون باشه که باید مفسده را به این شکل #اهم و #مهم کنیم.
#دوره_احکام_فراموش_شده
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
✨#امام_جواد علیه السلام:
امر به معروف و نهی از منکر "دو مخلوق" الهی است
هر که آنها را یاری و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار میگیرد و هر که آنها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عقاب قرار میگیرد.
《وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۱۲۴》
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
[ #تلنگر ]
⭕️ما نمازخونها، ۳ تا توهّم خیلی خطرناک داریم:
❌اول آنکه خیال میکنیم خیلی باتقواییم!
حال آنکه بحمدالله در موقعیت خیلی از گناهان قرار نگرفته ایم و برایمان پیش نیامده!
#نفس_امّاره همه ما، شناگر قابلی است!
آب ندیدیم و توهّم تقوا زدیم!
❌دوم آنکه خیال میکنیم نمازخوان بودن و دیندار بودن ما، هنر خودمان است ، اما واقعیت آن است که همهاش #فضل_خدا است، نه لیاقت ما و چون به ما علم و معرفتش را بیشتر تفضّل کرده، وظیفهمان سنگین تر است و از ما بیشتر توقّع دارد.
❌سوم اینکه هنوز خیال می کنیم از بعضیها بهتریم، اما حقیقت آن است که اگر در موقعیت آنها رشد می کردیم، چه بسا خیلی از آنها عاصیتر می شدیم و اگر آنها در شرایط ما متولد و بزرگ می شدند، خیلی از ما مومنتر می شدند!
باید بدانیم که به خودمان باشد، هیچ نیستیم، الکی باد نکنیم و مغرور نشویم.
👈از طرفی علیرغم همه اینها، باید خودمان را دست کم نگیریم و بدانیم که اگر #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنیم #نصرت_خدا با ماست
لذا می توانیم کوهها را جابجا کنیم...
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
#تلنگر
🚨 ترس از امر به معروف میتونه از ضعف ایمان، ناآگاهی و القائات شیـطان باشه.
🚨 به جای ترس از امر به معروف، به این نکته بیندیشیم که باید از ✨ #خدا ✨بترسیم!
باید از عادی شدن گناه بترسیم!
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609