مذهبیهای صورتی هزار سال با تقریر عرفی بیان ولی نبی و ولی وصی زیر و رو کشیدهاند و این سالها با تقریر عرفی بیان ولی فقیه...
به گفتهی سیدحسن حرکت حزبالله سد هزار نفر رزمنده در تنظیم خود دارد. آمار شیعیان لبنان اما ده برابر این است که بسی از آن جمهور مقاومت را ساختهاند، بی آن که ارتباطی سازمانی با نهاد قدرت در حرکت حزبالله داشته باشند و چیزی جز هویت از آن دشت کنند...
مراتب انتساب به حرکت حزبالله لبنان از مقاتل شروع میشود تا برسیم به تعبئه، تا برسیم به مؤید؛ دومیها بسیجیهایند و سومیها هواداران، اگر چه سنی یا مسیحی یا ناملتزم شیعی. دستهی چهارمی که در این سفر با آنها همسفره شدم محایدهایند، و از هر سه دستهی پیشین غریبتر...
مطلق رزمندههای حرکت حزبالله ملتزمند، اگر چه ممکن است در خانوادهی نسبی یا سببی خود ناملتزم نیز داشته باشند؛ بسیجیهای حرکت نیز کمابیش همایننند. حلقهی سوم اما مؤیدین حرکتند که پیوستاری از ملتزم تا ناملتزم را در خود دارد و نگاه حرکت، حرکت دادن آنها در مراتب التزام است...
رزمندههای حرکت حزبالله مقلد حضرت رهبرند، اگر چه در رزمندههای حرکت امل، که این روزها بازوی میدانی حرکت حزباللهاند مقلدین غیر ایشان نیز به چشم میآیند، و پرشمارتر از همه مقلدین سید سیستانی. مقلدین سید شیرازی در لبنان بسیار اندکند و صنمی با مقاومت و نهاد نهضت ندارند...
هنگامی که از حرکت حزبالله صحبت میکنیم همواره باید بدانیم که در بارهی تنظیم حزبالله صحبت میکنیم یا جمهور حزبالله؛ همآن تفاوت جماعت حزبالله از جریان حزبالله؛ اولی یکانی منسجم است که ده برابر خود یکای هوادار در لبنان دارد که این دومی بیرون از آن سازماندهی سخت است...
خلاف ایران اسلامی، نگاه مسلمانهای لبنان به ناملتزمها پویار و برداری است و نه ایستاری. سادهاش این میشود شخص آنها را میپذیرند تا وضع آنها رشد کند و حتا ملتزم شوند، که میشوند. در ایران اما کمابیش وضع و شخص ناملتزمها، در هم، حلواحلوا میشود که نامش را جذب بیشینه نهادهییم...
درست مانند ایران در لبنان هم مادر ناملتزم و دختر ناملتزم فراوان دیده میشود. آن چه برای لبنانی هماین قدر عادی است مادر ناملتزم و دختر ملتزم است. این دومی خروجی همآن تفاوت در نگاه ایستاری/مشائی ما و نگاه پویاری/صدرایی آنها به ناملتزمها است؛ وحدت برای آنها مقدمهی دعوت است...
سال دوهزار و سال دوهزاروشش نقطهی اوج بروز فرزندان ملتزم از والدین ناملتزم در لبنان بوده است؛ چیزی شبیه سال پنجاهوهفت ما. صحنهی جهاد سخت تا نرم اما همواره پیشران این التزام یافتن بوده است؛ آخریش هماین شهید چند روز پیش که حتا پدر و مادر ناملتزمش به تشییع جنازهاش نیامدند...
از ایران تا لبنان برای آنها که امت را دونات میپسندند حلقهی حاکمیت برنامه است و حلقههای میانی فوق برنامه. این همآن مسیر سرراستی است که طی سالها کارمندهای جمهوری|جناح پشت و مشت رزمندههای جماعت-جریان را خالی کردهاند و بالا به پایین و عاقل اندر سفیه به آنها نگاه کردهاند...