eitaa logo
قرارگـاه‌فرهنگـی‌فاطمـه‌زهرا‹سلام‌الله‌علیها›‌
617 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
39 فایل
 «مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزایی افراد.» مقام معظم رهبری 🕌 آدرس : ایلام،میدان استاندارد(چالیمار) ادمین کانال @fater0
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 جایگزین روزه در ماه رجب 🟢 پیامبر گرامی اسلام در خطبه زیبایی به بیان فضیلت روزه ماه رجب پرداخته و فضیلت های بسیاری را برای آن بیان می کنند. برخی از اصحاب پس از سخنرانی آن بزرگوار از آن حضرت سوال می کنند: اگر کسی به خاطر ضعف یا مریضی یا عذر شرعی، توانایی روزه نداشت، چه کاری برای جایگزین آن انجام دهد؟ 🔻 ایشان در پاسخ می فرمایند: اگر کسی هر روز به اندازه یک قرص نان صدقه بدهد، تمام ثواب های گفته شده برایش ثبت خواهد شد. 🔻 پرسیدند: اگر نتوانست صدقه بدهد، چه؟ 🔻 فرمودند: هر روز تا پایان ماه روزی صد مرتبه بگوید: «ٍسُبْحَانَ الْإِلَٰهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ». 📚 امالی صدوق، کتابچی، ص540. 📎 📎 📎@fater110
خداشناسی از دیدگاه امام علی(ع) معناي فطرت ماده «فطر» در اصل به معناي آغاز و شروع است و به همين دليل به معناي خلق نيز به كار مي‌رود، چون خلق چيزي، به معناي ايجاد آن چيز و آغاز و شروع وجود و تحقق آن شيء است. ابن‌ عباس مي‌ گويد: در معناي آيه شريفه «الحمدلله فاطر السموات و الارض» حيران بودم و معناي فاطر را در نمي‌يافتم تا اين كه دو نفر كه بر سر چاهي نزاع داشتند نزد من آمدند و يكي از آن دو گفت: «انا فطرتها» يعني من پيش از همه و براي نخستين‌ بار حفر چاه را آغاز كردم... بنابراين، فطر به معناي آغاز و ابتداست و فطرت، به معناي حالت خاصي از شروع و آغاز است؛ يعني نوعي از آفرينش است. اموري را مي‌توان فطري دانست كه آفرينش موجود، اقتضاي آنها را دارد. (ع) https://eitaa.com/fater110
انسان شناسی از منظر نهج البلاغه اصالت اجتماع:  این دیدگاه معتقد است كه كلیه تمایلات، گرایش ها، عواطف و خلاصه آنچه به انسانیت مربوط می شود در پرتو روح جمعی پیدا می شود بنابراین، جامعه شناسی فرد، مقدم بر روان شناسی اوست. (ع) https://eitaa.com/fater110
مراد از تسخیرخورشید و ماه، بهره گیری انسان از آنهاست، یعنی خداوند آنها را در خدمت بشر و رشد و کمال او قرار داده است، البته انسان نباید خود را صاحب اختیار آنها بداند سَخَّرَ لَکُم... هستی، چه آسمان و چه زمین، برای انسان آفریده شده است ((مُسَخَّرات بامره...)) هستی، در مهار و کنترل خداست ((بامره...)) بهره دهی هستی، به فرمان خداست ((انَّ فی ذلک...)) نظام آفرینش کلاس توحید است ((لقوم یعقلون)) نظام هستی، تنها برای اهل فکر وتعقّل ، بستر رشد و توجه است ، نه افراد ساده نگر وعادّی https://eitaa.com/fater110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۲۶.mp3
12.18M
۲۲۶ چطور میشه بعضیا بقدری محرم اهل بیت علیهم‌السلام میشن که با عباراتی مثل؛ ـ " منّا اهل البیت " (او از ماست) ـ " أنت ولیّنا حقّاً " (تو حقیقتاً از دوستان مایی) مورد خطاب از سوی اهل بیت علیهم‌السلام واقع میشن؟ ※ یعنی ما هم ممکنه به چنین مقامی برسیم؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🤲🏻♥️@fater110 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
03.Ale.imran.070.mp3
1.3M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🤲🏻♥️@fater110 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 شبی برای طلب بخشش و دریافت رحمت الهی 🔸 اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب نامیده‌اند، یعنی شبی که بندگان میل و رغبت به عبادت دارند و البته بخشش خداوند نیز در این شب بسیار زیاد است. https://eitaa.com/fater110
خداشناسی از دیدگاه امام علی(ع) فطري بودن خداشناسي براي فطري بودن خداشناسي هم دليل نقلي ارائه شده و هم دليل عقلي و فلسفي، كه به نمونه‌هايي از آنها در اين كتاب، اشاره مي‌شود: دليل نقلي بر فطري بودن خداشناسي از آيات و روايات به خوبي برمي‌آيد كه خداشناسي، فطري است؛ ما قبلا شناخت و معرفتي نسبت به خداوند داشته‌ايم ولي آن را فراموش كرده‌ايم و انبياي الهي آمده‌اند تا ما را به تامل در آفاق و انفس دعوت كنند كه به اين شناخت فطري آگاهي پيدا كنيم. به تعبيري انبياي الهي نيامده‌اند بگويند كه اي مردم! بدانيد كه خدا وجود دارد، بلكه آمده‌اند تا بگويند اي مردم! بدانيد كه مي‌دانيد خدا وجود دارد. چنان چه قرآن مي‌فرمايد: «فذكر انما انت مذكر؛ پس تذكر ده كه تو تنها تذكر دهنده‌اي (غاشيه، آيه21)». يا به تعبير امام علي(ع) «ليستادوهم ميثاق فطرته...». هنگامي كه از اميرمؤمنان علي(ع) سؤال مي‌شود كه آيا پروردگارت را هنگام پرستش ديده‌اي؟ مي‌فرمايد: «ما كنت اعبد ربا لم اره: من عبادت نمي‌كنم پروردگاري را كه نديده‌ام» و هنگامي كه مي‌پرسند: او را چگونه ديده‌اي؟ مي‌فرمايد: «لا تدركه العيون في مشاهدة الابصار و لكن راته القلوب بحقائق الايمان: چشم‌ها و ديدگان، هنگام نظر افكندن او را درك نكنند، بلكه دل‌ها و قلب‌ها با حقايق ايمان او را مي‌بينند.» از بيانات فوق به خوبي بر مي‌آيد كه معرفت و شناخت خدا با سرشت انسان عجين شده است و امام علي(ع) در روايت فوق مي‌فرمايد: «من خدا را رويت قلبي مي‌كنم، يعني قلبم با حقيقت ايمان او را مي‌بيند.» (ع) https://eitaa.com/fater110
انسان شناسی از منظر نهج البلاغه اصالت فرد و جمع:پخش اول  این نظریه، هم فرد را اصیل می داند و هم جمع را. به عبارت دیگر، جامعه یك مركب حقیقی است. افراد در یكدیگر حل نمی شوند، بلكه در عین استقلال خود، یك هویت جمعی پیدا می كنند. اجساد و اندام ها با یكدیگر تركیب نمی شوند، بلكه دراثر تركیب روح ها، اندیشه ها و عاطفه ها روح جمعی پیدا كرده و سرنوشت و هویت جمعی می یابند. اكنون ببینیم كدام یك از این نظرات در نهج البلاغه تأیید شده است: امام علی(ع) در خطبه 192 می فرماید: ای مردم، همانا رضایت و خشم، مردم را مجتمع می سازد. شتر صالح را یك نفر پی كرد، اما خداوند تمامی آنها را عذاب كرد، چون آنها به این كار راضی بودند. خدا نیز فرمود: (فعقروها فاصبحوا نادمین) (شعرا 157) دراین خطبه، اندیشه جمعی، مورد تاكید قرار گرفته است. براساس این كلام، رضایت و خشم كه گویای فرهنگ جمعی هر جامعه ای است، سرنوشت جوامع را مشخص می كند. (ع) https://eitaa.com/fater110