eitaa logo
فضائل‌ امیرالمومنین‌ علیه‌السلام
521 دنبال‌کننده
512 عکس
100 ویدیو
11 فایل
«ـ﷽ـ» 🚩السلام علیک یا مولای یا امیرالمومنین روحی لک الفداء 🔸قال رسول الله صلي الله عليه و آله: ذكرُ عليٍّ عبادة 📚 فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام از منابع معتبر شیعی Admin: @ad_fazaael110
مشاهده در ایتا
دانلود
«ـ﷽ـ» ⚠️ اين روايت را به دقت بخوانيد... ▫️ 👇👇 💠 محمد بن سنان مي گويد: در محضر عليه السلام بودم و اختلافات بين شيعه را مطرح كردم، 💠 حضرت فرمودند: 🔹«يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ مُتَفَرِّداً بِوَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَكَثُوا أَلْفَ دَهْرٍ» 🔸«اى محمد! همانا خداى تبارك و تعالى همواره به يگانگى خود يكتا بود (يگانه اى غير او نبود) سپس محمد و على و فاطمه را آفريد، و آنها هزار دوران بماندند، (كسي غير از آنان نبود) 🔹«ثُمَّ خَلَقَ جَمِيعَ الْأَشْيَاءِ فَأَشْهَدَهُمْ خَلْقَهَا وَ أَجْرَى طَاعَتَهُمْ عَلَيْهَا وَ فَوَّضَ أُمُورَهَا إِلَيْهِمْ فَهُمْ يُحِلُّونَ مَا يَشَاءُونَ وَ يُحَرِّمُونَ مَا يَشَاءُونَ وَ لَنْ يَشَاءُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى» 🔸«سپس چيزهاى ديگر را آفريد. و و و را بر آفرينش آنها گواه گرفت و اطاعت ايشان را در ميان مخلوق جارى ساخت (بر آنها واجب كرد) و كارهاى مخلوق را به ايشان واگذاشت. پس ايشان هر چه را خواهند حلال كنند و هر چه را خواهند حرام سازند، ولى هرگز جز آنچه خداى تبارك و تعالى خواهد نخواهند.» 💠 سپس حضرت فرمودند: 🔹«يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ الدِّيَانَةُ الَّتِي مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا مُحِقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ خُذْهَا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّد» 🔸«اى محمد! اين است آن ديانتى كه هر كه از آن جلو رود (از دايره اسلام) بيرون رفته و هر كه عقب بماند (و وارد دايره نشود) نابود گشته [و دينش را باطل كرده] و هر كه به آن بچسبد، به مقصد رسيده است، اى محمد! همواره ملازم اين ديانت باش» 📚 كافي ج ۱ ص ۴۴۱ ح ۵ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️نبرد با اجنه...👇👇 🌸 از جمله معجزات علیه السلام پيكار كردن با جنيان است كه صلی الله علیه و آله را از مكر آنان اطلاع داد و خداى متعال به بركت وجود علیه السلام پيغمبر و مسلمانان را از آسيب آنان محفوظ داشت. 💠 داستان از این قرار است: هنگامى كه رسول خدا صلی الله علیه و آله براى سركوبى مردم بنى مصطلق (۱) حرکت كردند و به بيراهه وارد شدند و شبانه نزديك به بيابان پر فراز و نشیبى منزل فرمودند 💠 آخر شب جبرئيل آمد خبر داد عده ای از هاى كافر در اين بيابان گرد آمده و در صدد آسيب آن جناب اند و ميخواهند مسلمانان را نابود بسازند. 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله، على علیه السلام را فراخواندند و فرمودند: وارد اين بيابان شو عده ای از جنيان كه دشمنان خدايند سر راه را بر تو خواهند گرفت و تو با نيروى الهى با آنان نبرد كن و با اسم اعظمى كه آموخته شر آنها را از خود دور بساز و صد نفر از افراد را با او همراه كرد و دستور داد همه جا با او باشيد و از فرمانش تخلف ننمائيد. 💠 على علیه السلام در دل آن بيابان رفتند چون به بالاى آن وادى رسيدند به همراهيان خود دستور دادند همان جا با كمال آرامى توقف نمايند و تا دستور ثانوى به انجام كارى نپردازند 💠 حضرت امیر خودشان جلو رفتند، به لب وادى كه رسيدند به خدا پناهنده شده و نام خدا را بر زبان جارى كردند 💠 آنگاه همراهيان خود را فراخواندند، به قدر يك تير پرتاب كردن به آن جناب نزديك شدند، هنوز وارد وادى نشده چنان بادى وزيد كه نزديك بود به صورت بیافتند و قدمهاشان تاب ايستادگى نداشت و از ترس دشمن به جان آمده بودند 💠 على علیه السلام در آن هنگام خود را معرفى كردند كه من پسر ابو طالب پسر عبد المطلب و وصى و پسر عم پيغمبر اكرمم اكنون اگر مى خواهيد به جاى خود برقرار باشيد 💠 مسلمانان موجوداتى به شكل مردم سودان آفريقا ديده كه با مشعلهاى آتشين در گوشه و كنار وادى ظاهر گرديدند 💠 اميرالمؤمنين علیه السلام وارد وادى شده و با فاصله دورى از لشكريان خود به قرآن خواندن مشغول بودند و شمشير را به طرف راست و چپ فرود مى آوردند و به هر كسى كه شمشير على علیه السلام اصابت ميكرد مانند دود سياهى به آسمان بالا ميرفت 💠 چون از پيكار با آنان آسوده خاطر شدند تكبير گفته و از همان محلى كه وارد وادى شده بودند، بيرون آمدند و در كنار همراهيان آن قدر ماندند تا بيابان از دود و بخار خالى گرديد. 💠 اصحاب پرسيدند چه ديدید؟! ما كه نزديك بود از ترس زياد، هلاك شويم و بر شما از خود بيشتر خائف بوديم. 💠 على علیه السلام فرمودند: هنگامى كه با آنان روبرو شدم اسماء الهى را با صداى بلند عليه آنان تلاوت كردم آنها از شنيدن آن اسمها بيچاره شدند و دانستم كه خوف سراپاى آنان را فراگرفته من هم از فرصت استفاده كرده بدون خوف به طرف آنها رهسپار شدم و اگر چنانچه بصورت خود باقى ميماندند همه را اسير كرده مى آوردم و خدا شر آنها را از سر مسلمانان كوتاه كرد و از آنها عده اى كه باقى مانده بزودى حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهند آمد و عرض ايمان خواهند كرد. 💠 على علیه السلام با همراهيان حضور پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله مراجعه كرده و پيش آمد را گزارش دادند 💠 پيغمبر خدا خوشحال شدند و دعای خير براى او نمودند و اضافه فرمودند آن جنیانی كه خدا آنها را به وسيله تو بيمناك ساخت پيش از ورود تو به حضور آمده و اسلام اختيار كردند و اسلامشان پذيرفته شد. 💠 آنگاه پيغمبر با كمال راحتى و امن از آن وادى گذشتند. 📚 الارشاد (شیخ مفید) ج ۱ ص ۳۳۹ (۱) طایفه ای مهم از قبیله خزاعه که در هشت منزلی مدینه ساکن بودند، جنگ بین آنان و مسلمانان (غزوه بنی مصطلق) در شعبان سال پنجم یا ششم هجری اتفاق افتاد. ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️معروف و منکر واقعی...👇👇 🔻یکی از احتجاجات امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه🔻 💠 مرحوم شیخ مفید روایت می کند: وقتى عليه السلام به عراق آمدند ساكن حيره (۱) شدند. 💠 ابو حنيفه خدمت امام عليه السلام رسيد و مسائلى را پرسيد از جمله سؤالهايش اين بود كه گفت: فدايت شوم چيست؟ 🔶 حضرت فرمودند: «الْمَعْرُوفُ یَا أَبَا حَنِیفَةَ! الْمَعْرُوفُ فِی أَهْلِ السَّمَاء،ِ الْمَعْرُوفُ فِی أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَلِکَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ» «ای ابوحنيفه! معروف چيزى است كه معروف در آسمان باشد و معروف در زمين و آن علیهماالسلام است» 💠 پرسيد: فدايت شوم پس منكر چيست؟! 🔶 حضرت فرمودند: «اللَّذَانِ ظَلَمَاهُ حَقَّهُ وَ ابْتَزَّاهُ أَمْرَهُ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَی کَتِفِهِ» «آن كه به او ستم روا داشتند و مقامش را غصب نمودند و مردم را عليه او شوريدند» 💠 ابوحنيفه گفت: مگر اين نيست كه شخص را ببينى مشغول گناهى است او را نهى نمائى؟! 🔶 حضرت صادق آل محمد عليهم السلام فرمودند: «لَیْسَ ذَاکَ أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْیٌ عَنْ مُنْکَرٍ إِنَّمَا ذَلِکَ خَیْرٌ قَدَّمَهُ» «اين امر به معروف و نهى از منكر نيست، كار خوبى است كه انجام داده است» 💠 ابوحنيفه گفت آقا بفرمائيد تفسير اين آيه را: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» (۲) 🔶 حضرت فرمودند: به نظر تو منظور از نعيم چيست؟! 💠 عرض کرد: امنيت و صحت بدن و غذا 🔶 حضرت فرمودند: اگر خداوند تو را در روز قيامت نگه دارد تا از هر لقمه اى كه خورده اى و هر شربت آبى كه نوشيده اى حساب بكشد بايد مدت بسيار زيادى بايستى!! 💠 عرض کرد پس نعيم چيست فدايت بشوم؟ 🔶 حضرت فرمودند: «النَّعِیمُ، نَحْنُ الَّذِینَ أَنْقَذَ اللَّهُ النَّاسَ بِنَا مِنَ الضَّلَالَةِ وَ بَصَّرَهُمْ بِنَا مِنَ الْعَمَی وَ عَلَّمَهُمْ بِنَا مِنَ الْجَهْلِ» «نعيم ما هستيم كه خداوند مردم را به واسطه ما نجات بخشيده از گمراهى و از كورى به بينش رسانده و از نادانى به علم» 💠 عرض کرد: چرا قرآن هميشه تازه است؟ 🔶 حضرت فرمودند: «لِأَنَّهُ لَمْ یُجْعَلْ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ فَتُخْلِقَهُ الْأَیَّامُ وَ لَوْ کَانَ کَذَلِکَ لَفَنِیَ الْقُرْآنُ قَبْلَ فَنَاءِ الْعَالَم» «زيرا قرآن اختصاص به يك زمان ندارد تا گذشت زمان او را كهنه نمايد، اگر چنين بود (یعنی اگر اختصاص به یک زمان داشت) قرآن نابود مى شد قبل از فناى عالَم». 📚 بحارالانوار ج ۱۰ ص ۲۰۸ (۱) یکی از شهرهای باستانی در نزدیکی کوفه (۲) سوره تکاثر آیه ۸ (سپس شما در آن روز بی شک از نعمت خدا مورد سوال قرار خواهید گرفت) ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ❓💍 چرا امیرالمومنین علیه السلام انگشتر در دست راستشان می کردند؟ 💠 ابن ابى عمير مى گويد: محضر آقا موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كردم بفرماييد: چرا عليه السّلام انگشتر به دست راست مى كردند؟ 💠 حضرت فرمودند: زيرا آن جناب بعد از صلّى اللَّه عليه و آله امام و پيشواى اصحاب يمين بودند و حقّ تعالى اصحاب يمين را مدح و اصحاب شمال را مذمّت فرموده و پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله نيز انگشتر به دست راست مى نمودند و اين علامت و نشانه اى است براى شيعيان ما كه با آن شناخته مى شوند. 💠 چنانچه با محافظت بر اوقات نماز و پرداختن زكات و برابرى و مواسات با برادران دينى و امر به معروف و نهى از منكر نيز از غيرشان ممتاز و مشخّص مى گردند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 جناب سلمان نقل می کند که: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به عليه السّلام فرمودند: 🔶 يا على انگشتر را به دست راست نما تا از مقرّبين درگاه الهى باشى. 🔶 على عليه السّلام عرض كردند: يا رسول اللَّه مقرّبين درگاه الهى چه كسانى هستند؟ 🔶 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: و . 🔶 على عليه السّلام عرض كردند: چه انگشترى به دست نمايم؟ 🔶 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: ، چونكه اين سنگ به وحدانيّت حقّ عزّ و جلّ و به نبوّت من و به وصىّ بودن تو و به امامت فرزندانت و به بهشتى بودن دوستانت و به اهل فردوس بودن شيعيان فرزندانت اقرار كرده است. 📚 علل الشرایع ج ۱ ص ۱۵۸ باب ۱۲۷ حدیث ۱ و ۳ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💍 همچنین روایت شده که امیرالمومنین علیه السلام چهار انگشتر مختلف به دستشان میکردند: 1⃣ 👈 به منظور بزرگى و شرافت ➖نقش نگین آن: «لا اله الّا اللَّه الملك الحقّ المبين» 2⃣ 👈 به نيّت نصرت و يارى شدن ➖ نقش نگین آن: «اللَّه الملك الحق المبين» 3⃣ 👈 به قصد قوّت و قوى شدن ➖ نقش نگین آن: «العزّة للَّه جميعا» 4⃣ براى حفظ و مصون ماندن ➖نقش نگین آن در سه سطر به اين شرح بود: ما شاء اللَّه لا قوة الّا باللَّه استغفر اللَّه 📚 علل الشرایع ج ۱ ص ۱۵۷ باب ۱۲۶ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️دوقلوهای به هم چسبیده...👇👇 💠 در زمان خلافت علیه السلام زنى در خانه شوهرش بچه ای به دنیا آورد كه از كمر به بالا داراى دو سر و دو بدن بود 💠 اين خلقت كار را بر خویشان او دشوار كرده و نميدانستند يك آدم است يا دو تا 💠 حضور امیرالمومنین علیه السلام رفته تا حكم او را از حضرتش بپرسند 💠 حضرت فرمودند هنگامى كه ميخوابد يكى از آن دو را بيدار كنيد اگر هر دو با هم حركت كردند يك انسان است و اگر يكى بيدار شد و ديگرى به خواب ماند دو نفرند و در ارث مثل دو انسان ارث می برند. 📚 الارشاد (شیخ مفید) ج ۱ ص ۲۱۲ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️افتخار خداوند به عبادت علی علیه السلام...👇👇 💠 علیه السلام از پدران بزرگوارش از صلی الله علیه و آله نقل می کنند که فرمودند: 💠 یک روز صبح خوشحال و شادمان و با حالت بشارت بر من نازل شد 💠 گفتم: دوست من جبرئیل! چه شده که تو را شادمان میبینم؟ 🔶 گفت: ای ! چگونه خوشحال نباشم وقتی چشمانم به خاطر اکرامی که خداوند به برادر و تو و امتت روا داشته، روشن شده است. 💠 گفتم: چگونه خداوند برادرم و امام امتم را گرامی داشته؟ 🔶 گفت: خداوند سبحان و متعال امروز صبح با عبادت علی، بر فرشتگان و حاملان عرشش مباهات کرد و فرمود: ملائکه من و حاملان عرشم به حجّتم بر برندگانم در زمین بعد از پیامبرم محمد، نگاه گنید که چگونه صورت و گونه اش را بر خاک نهاده است به خاطر تواضع در مقابل عظمت من، شما را شاهد می گیرم که او پیشوای مخلوقاتم، و سرپرست مردمان من می باشد. 📚 مدينة المعاجز ج ۲ ص ۴۳۹ منقبت ۴۵۲ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️دوستدار علیه السلام همنشین انبیا است و دشمن ایشان یهودی است...👇 🔸 عليه السلام نقل فرموده اند: كه صلى الله عليه و آله به عليه السلام فرمودند: 🔹«من أحبّك كان مع النبيّين في درجاتهم يوم القيامة، و من مات و هو يُبْغِضك فلايبالي مات يهوديّاً أو نصرانيّاً» 🔸كسى كه تو را دوست داشته باشد روز با پيامبران محشور مى شود و در درجات آنها قرار مى گيرد، و كسى كه با دشمنى تو از دنيا رود، باكى نيست بميرد و يا از دنيا رود. 📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲ ، ص ۵۸ ، ح ۲۱۶ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️گاو ِ الاغ کُش...👇👇 💠 دو نفر به حضور صلی الله علیه و آله آمده در باره گاوى كه الاغى را كشته داورى خواستند، 💠 يكى از آن دو عرض كردند: يا رسول اللَّه! گاو اين مرد، الاغ مرا كشته 🔶 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: پيش ابو بكر برويد و داورى و قضاوت بین خود را از او بخواهيد 💠 آنها پيش نامبرده آمده قصه خود را بيان كردند؛ ابوبكر گفت با بودن رسول خدا چگونه پيش من آمديد! گفتند خود آن جناب ما را پيش تو فرستاده ابوبكر كه چاره را منحصر ديده و پاسخى نداشت جواب داد چارپائى چارپاى ديگر را نابود كرده به صاحب آن حقى تعلق نميگيرد! 💠 آن دو خدمت صلی الله علیه و آله مراجعت كرده قضيه را به عرض رسانيده 🔶 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: پيش عمر برويد و از او داورى بخواهيد و حكايت خود را براى او بگوئيد 💠 آنها پيش عمر آمده و پيش آمد خود را نقل كردند عمر گفت با بودن رسول خدا چگونه پيش من آمديد گفتند خود پيغمبر ما را امر كرد پيش تو بيائيم پرسيد چگونه نزد ابوبكر نرفتيد گفتند قبل از آمدن پيش تو حضور وى رفتيم پرسيد در اين باره چه حكومتى كرد گفتند چنين و چنان گفت پاسخ داد منهم بغير از قضاوت او داورى ديگرى ندارم! 💠 آن دو حضور پيغمبر اكرم شرفياب شده قضيه را به عرض رسانيدند 🔶 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: حضور علیه السلام شرفياب شده حكايت به عرض او رسانيد تا ميان شما داورى و قضاوت فرمايد. 💠 آن دو مرد حضور باهر النور حضرت سلطان الأولياء شرفياب شده حكايت خود را به خاك پاى همايون او عرضه داشتند 🔷 امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمودند: اگر گاو به طويله الاغ وارد شده و او را كشته بايد بهای الاغ به صاحبش داده شود و اگر الاغ به محل گاو وارد گرديده و از پاى درآمده چیزی به عهده صاحب گاو نیست 💠 آن دو پس از شنيدن قضاوت على علیه السلام كه ديگران بسهل انگارى و مسخرگى گذراندند حضور پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله برگشته و قضيه را به اطلاع حضرت رسول صلی الله علیه و آله رسانيدند 🔶 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: قضاوت الهى نمود. 🔶 آنگاه فرمودند: خدا را شکر كه در خاندان ما کسی است که بر طبق سنت داود علیه السلام قضاوت می کند. [۱] 📚 الارشاد (شیخ مفید) ج ۱ ص ۱۹۷ [۱] مترجم و شارح ارشاد در حاشیه این روایت می نویسد: هر گاه به دقت بدين داورى توجه كنيم خواهيم فهميد كه رسول اكرم، نخست آن دو را به ديدار آن دو نفر مأمور داشته تا اندازه فهم و بى توجهى آنها را به امور دينى عملا ثابت كند و بگويد بيدار على باشيد كه خوابتان نبرد مبادا از بحر متلاطم و مواج و عميق و پرگوهر على دست برداريد و به سراب و آب نماى ديگران دنيا و آخرت را از دست بدهید! ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️نجات از وادي برهوت به سبب محبت عليه السلام...👇👇 💠 آيت اللَّه مصلحي از مرحوم آيت اللَّه العظمي اراكي و ايشان از مرحوم آيت اللَّه حاج آقا حسن فريد اراكي به نقل از مرحوم آيت اللَّه العظمي حائري نقل كردند: 💠 روزي با يكي از علما، كنار شطّ كوفه راه مي‌رفتيم، ناگاه متوجّه شديم كه در همين مسير جنازه اي را نيز تشييع مي‌كنند. 💠 ايشان گفتند: بياييد ما هم برويم اين جنازه را تشييع كنيم. 💠 پرسيدم: مگر او را مي‌شناسيد؟ 💠 ايشان پاسخ دادند: من خوابي درباره اين جنازه ديده‌ام كه خلاصه آن اين است: در عالم خواب، مشاهده كردم كه ملائكه قصد دارند اين جنازه را به [۱] ببرند، ولي او ملتمسانه اصرار مي‌كرد كه مرا به برهوت نبريد، امّا آن‌ها قبول نمي كردند. 💠 آخر الامر گفت: پس لطف كنيد برويد خدمت اميرالمؤمنين عليه السلام و بگوييد: فلاني مي‌گويد: من يك عمر به مردم گفتم: من عليه السلام هستم، حالا پس از مرگ اگر مرا به سوي وادي برهوت ببرند، مردم درباره محبّ علي عليه السلام چه خواهند گفت؟؟! 💠 ملائكه نزد آن حضرت شرفياب شدند و پيام او را به آن حضرت رساندند، پس از بازگشت گفتند: آقا اميرالمؤمنين عليه السلام با بزرگواري اجازه فرمودند كه او را به [۲] ببريد. 📚 روزنه هایی از عالم غیب (آیت الله خرازی) ص ۶۵ _ چاپ مسجد جمکران [۱] برهوت، نام وادی برزخی است که ارواح کفار و عاصیان به آنجا برده می شوند. [۲] وادی السلام، نام وادی برزخی در نجف است که ارواح متقّین و مومنین به آنجا برده می شوند. ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
◾ صلی الله علیک یا مُعزّ المؤمنین ◾ هفتم صفر سالروز شهادت مظلومانه و غریبانه سبط اکبر، کریم اهل بیت، حضرت #امام_حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. @fazaael110
«ـ﷽ـ» ▫️ادعای پرداخت بدهی های صلی الله علیه و آله توسط اولی...👇👇👇 🔻تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف...🔻 💠 علیه السلام فرمودند: علیه السلام ندا می كردند: هر كس از رسول خدا صلی الله علیه و آله طلبكار است يا عطايى را مى طلبد، بيايد و آن را؛ بگيرد. 💠 هر روز عده اى مى آمدند و چيزى را مى خواستند و علی علیه السلام سجاده را بلند مى كرد و همان مقدار در آن جا مى يافت و به شخص طلبكار مى داد. 💠 به گفت: على با اين كار آبروى ما را برد! چاره چيست؟ 💠 عمر گفت: تو نيز مثل او ندا كن، شايد مانند او بتوانى بدهى هاى رسول خدا را ادا كنى. 💠 ابوبكر ندا كرد: هر كس از رسول خدا طلبى دارد بيايد. 💠 اين قضيه به گوش علیه السلام رسيد، فرمود: او به زودى پشيمان مى شود 💠 فرداى آن روز، ابوبكر در جمع مهاجر و انصار نشسته بود، عربى بيابانى آمد و پرسيد: كدام يك از شما جانشين رسول خدا است. به ابوبكر اشاره كردند. گفت: تو وصى و جانشين پيامبر هستى؟ ابوبكر گفت: بلى؟ چه مى خواهى؟ گفت: پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله قول داده بود كه هشتاد شتر به من بدهد، اكنون كه او نيست، پس آنها را تو بايد بدهى. 💠 ابوبكر گفت: شترها بايد چگونه باشند؟ عرب گفت: هشتاد شتر سرخ موى و سيه چشم. ابوبكر به عمر گفت: چه كار كنيم؟ عمر گفت: عرب‌ها چيزى نمى دانند، از او بپرس آيا شاهدى بر گفته خود دارد؟ ابوبكر از او شاهد خواست. عرب گفت: مگر بر چنين چيزى شاهد مى خواهند؟ به خدا سوگند تو جانشين پيامبر نيستى. 💠 سلمان برخاست و گفت: اى عرب! دنبال من بيا تا جانشين پيامبر را به تو نشان دهم. عرب به دنبال او به راه افتاد تا اين كه به على علیه السلام رسيدند. 💠 عرب گفت: تو پيامبر هستى؟ حضرت فرمود: بلى، چه مى خواهى؟ عرب گفت: رسول خدا هشتاد شتر سرخ موى و سيه چشم براى من تعهد كرده بود، اكنون از تو مى خواهم. 💠 حضرت فرمود: آيا تو و خانواده ات مسلمان شده ايد؟ در اين هنگام عرب دست على علیه السلام را بوسيد و گفت: تو وصى به حق پيغمبر خدا هستى. چون بين من و پيامبر شرط همين بود، ما همه مسلمان شده ايم. 💠 على علیه السلام فرمود: اى حسن، تو و سلمان، با اين عرب به فلان صحرا برويد و بگوييد: «يا صالح، يا صالح» وقتى كه جوابتان را داد، بگو: اميرالمؤمنين به تو سلام مى رساند و مى گويد: هشتاد شترى كه رسول خدا براى اين عرب تعهد كرده بود بياور 💠 مى گويد: به جايى كه على علیه السلام فرموده بود، رفتيم، علیه السلام همانگونه كه على علیه السلام فرموده بود، ندا سر داد. پس جواب داد: لبيك يابن رسول الله. 💠 امام حسن پيام اميرالمؤمنين را رساند، گفت: روى چشم اطاعت مى كنم. چيزى نگذشت كه افسار شترها از زمين خارج شد و امام حسن علیه السلام آن را گرفت و به عرب داد و فرمود: بگير. 💠 شترها پيوسته خارج مى شدند تا اين كه هشتاد شتر با همان اوصاف تكميل شد. 📚 بحارالانوار ج ۴۱ ص ۱۹۲ ح ۴ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯
«ـ﷽ـ» ▫️خلیفه خدا روی زمین...👇👇👇 💠 عليه السلام مى فرمايد: 🔹هنگامى كه روز فرا مى رسد، منادى از ميان فرياد مى زند: در زمين كجاست؟ 🔹در اين هنگام حضرت پيامبر عليه السلام برمى خيزد. 🔹از پيشگاه خداى متعال ندا مى آيد: منظور ما تو نيستى، گرچه تو هم خليفه خدا بودى. 🔹آنگاه براى دوّمين بار ندا مى آيد: أين في أرضه؟ خليفه خدا در روى زمين كجاست؟ 🔹 عليه السلام برمى خيزد. 🔹از جانب خداى متعال ندا مى آيد: يا معشر الخلائق! هذا عليّ بن أبي طالب خليفة اللَّه في أرضه، وحجّته على عباده، فمن تعلّق بحبله في دار الدنيا فليتعلّق بحبله في هذا اليوم يستضي ء بنوره وليتبعه إلى الدرجات العلى من الجنان. 🔹اى گروه آفريدگان! اين عليه السلام خليفه خدا در روى زمين و حجّت او بر بندگانش است، هر كه در دنيا به ريسمان مهر و محبّت او چنگ زده اينك امروز نيز به ريسمان مهر و او چنگ بزند تا از نور او روشنايى گيرد، و پشت سر او به سوى درجات والاى ، حركت كند. 🔹امام صادق عليه السلام مى فرمايد: در اين هنگام، پيروان و حضرتش كه در دنيا به مهر و محبّت آن حضرت چنگ زده بودند برمى خيزند و پشت سر حضرتش به سوى بهشت به راه مى افتند. 🔹سپس از جانب خداى متعال ندا مى آيد: آگاه باشيد! هر كه در دنيا پيرو هر امام و پيشوايى بوده اينك دنبال سر او به راه افتد، اينجاست كه معناى آيه شريفه مصداق پيدا مى كند كه: «تَبَرَّءَ الَّذينَ اتُّبِعوا مِنَ الَّذينَ اتَّبعُوا وَرَأوا العَذاب وَتَقَطَّعت بِهِم الْأَسْباب . وَقالَ الَّذينَ اتَّبعُوا لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأُ مِنْهُم كَما تَبَرَّؤُوا مِنَّا، كَذلِكَ يُريهمُ اللَّه أَعْمالهُم حَسرات عَلَيْهم وَما هُمْ بِخارِجينَ مِن النَّار»[۱] «رهبران گمراه كننده از پيروان خود بيزارى مى جويند و كيفر خدا را مى بينند و دستشان از همه جا كوتاه مى شود. و پيروان آنها مى گويند: اگر بار ديگر به دنيا باز مى گشتيم از آنان بيزارى مى جستيم چنان كه آنان امروز از ما بيزارى جستند، خداوند اين چنين اعمالشان را به صورت حسرت به آنان نشان مى دهد و آنان هرگز از آتش دوزخ خارج نخواهند شد» 📚 بحار الأنوار: ۸ ص ۱۰ ح ۳. [۱]: سوره بقره، آيه ۱۶۶ و ۱۶۷ ╭─┅═ঊঈঊঈ═┅─╮ sapp.ir/fazaael110 eitaa.com/fazaael110 ╰─┅═ঊঈঊঈ═┅─╯