eitaa logo
فقه سیاسی
63 دنبال‌کننده
176 عکس
95 ویدیو
121 فایل
فقه سیاسی : تدبیر زندگی مردم بر اساس گذاره های شرعی ادمین https://eitaa.com/movasat0
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 پنج شکل حکومت(دولت) از دیدگاه افلاطون ▫️پنج دولت افلاطون گونه‌ای دسته‌بندی است که افلاطون در رسالهٔ جمهور مطرح کرده‌است و حکومت‌های ممکن را به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌کند. افلاطون همچنین در هم‌ارزی هر یک از این حکومت‌ها، فرد انسانی ویژه‌ای را قرار می‌دهد و به شباهت‌های حکومت و فرد همتراز آن می‌پردازد. گفتنی است که هرچه این فهرست پیش تر برود فاصله از حکومت ایده‌آل و مطلوب افزایش می‌یابد. ▪️▪️حکومت‌ها به ترتیب شکل‌گیری و تعالی 1⃣آریستوکراسی حکومت مثالی افلاطون در ردهٔ حکومت‌های آریستوکراسی قرار می‌گیرد و انسان هم ارز این حکومت همان فیلسوف شاهی است که می‌باید زمام امور جامعه را در دست داشته باشد. 2⃣ تیموکراسی چنان‌که در آرمانشهر افلاطون اصول زاد و ولد درست، رعایت نشود؛ در میان طبقهٔ زمامدار فرزندانی با نژاد پست‌تر تولید می‌شوند و آن‌ها هم به نوبه خود به کشمکش با نژاد طلایی و اصیل می پردارند و با زور مردم را به سمت خود می‌کشانند. در نتیجه اصالت به «تفاخر» و زور داده می‌شود و حکومت تایموکراسی شکل می‌گیرد. انسان تیموکرات تندخو و خشن است اما در عین حال بری از همهٔ فضایل نیست. 3⃣الیگارشی حکومت تیموکراسی برای زمان جنگ می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد اما برای دوران صلح کارساز نیست. در دوران صلح حاکمان به سمت جمع‌آوری ثروت می‌روند و قانون را به انحای گوناگون به نفع ثروتمندان تغییر می‌دهند و زمینهٔ برپایی حکومت الیگارشی را به وجود می‌آورند. این حکومت در زمان جنگ توان دفاع از کشور را ندارد. همچنین به نبردهای طبقاتی دامن می‌زند. انسان هم ارز این حکومت کسی است که به تقلید پدر به جمع‌آوری مال می‌پردازد. 4⃣دموکراسی اختلاف طبقاتی و در نتیجه افزایش رباخواری و هرچه بیشتر به زیر بار وام‌های سنگین رفتن مردم عادی از یک سو و سستی و فرومایگی طبقات مرفه در اثر وفور نعمت از دیگر سو نهایتاً سبب بروز انقلاب پیروزمندانه‌ای از طرف توده‌های فرودست می‌شود و مساوات و آزادی را ایجاد می‌کنند. در این حکومت اندیشه‌های رنگارنگ در جامعه به وجود می‌آید و بی بند و باری رواج پیدا می‌کند. همچنین عامهٔ مردم ناآگاه به خود اجازه می‌دهند در مسائل زمامداری وارد شوند. فرد معادل این حکومت هوس‌های غیرضرور را به نیازهای ضروری برتری می‌نهد و به دنبال لذت جویی است. 5⃣استبداد با این وجود افلاطون استبداد را پس از دمکراسی قرار می‌دهد. بدین ترتیب که در حکومت دموکراسی سه دسته مردم به وجود می‌آیند. دسته‌ای تنها توان بالایی دارند و همانند «زنبورهای نیش دارند»، دسته‌ای از نظم برخوردارند اما به دلیل نبود تربیت معنوی به ثروت اندوزی کشیده می‌شوند. دستهٔ سوم تودهٔ مردم هستند که هیچ‌یک از فضیلت‌های دو گروه نخست را ندارند. در نتیجه دستهٔ نخست با همراه کردن تودهٔ مردم خود را منجی و پیشوای ملت معرفی می‌کنند و به زور ثروت دستهٔ دوم و سپس تمام قدرت را تصاحب می‌کنند و سپس روز به روز از تودهٔ مردم فاصله می‌گیرند. https://eitaa.com/fegh_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شگفتی اپوزیسیون از قدرت بازدارندگی ایران در فصل نوین جهانی مخالف جمهوری اسلامی هستیم ولی باید پذیرفت که حکومت از نظر قدرت موشکی و پهپادی رشد بسیار موثر و بزرگ داشته است؛ شخص آقای خامنه‌ای با قاطعیت عمل کرد و قدرت ایران را به نمایش گذاشت جمهوری اسلامی استاد عملیات‌های تاکتیکی در منطقه است که توانست آسمان اسرائیل را اشغال کند؛ تمام کشورهای عربی از این نمایش هوشمندانه ترسیدند. این عملیات، آمریکا را به فکر فرو برده که آیا هزینه کردن برای اسرائیل اینقدرها هم ارزش دارد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌تحلیلی جالب درباره موفقیت حمله موشکی ایران به اسرائیل! ✖️چقدر تحلیل غربی‌ها جیگرحال‌بیاره، احساس غرور خوبی به آدم دست میده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
♨️روزنامه روسیه ای روسیاالیوم: به نظر می‌رسد تمدن کهن و وسیع ایران دوباره احیا می‌شود با این تفاوت که تمدن جدید یک تمدن آریایی نیست، بلکه رنگ و بوی اسلامی دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنیدنی است. شما هم بشنوید...🌴 ✅ امروز(چهارشنبه 29 فروردین 1403) بعد نماز عصر در نماز خانه موسسه جناب حاج آقا دکتر نبویان نماینده مجلس سخنرانی داشتند پیرامون عملیات وعده صادق در دو بخش دیپلماسی و نظامی نکات قابل توجهی گفتند. @fegh_siasi گوش کنید ضرر نمی کنید که بماند کلی هم حظ می کنید. می گید نه امتحان کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: موضوع اصلی در قضایای اخیر اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی است نه تعداد موشک‌های شلیک شده و یا به هدف اصابت کرده است @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🚨چرا رفح و حمله به رفح مهم است؟ این کلیپ خلاصه‌ای از جابجایی اهل غزه در ٧ ماه گذشته‌ و تجمع تمام مردم غزه در رفح @fegh_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی از حضور خانواده شهید رئیسی در کنار رهبر انقلاب. فقط به واژگانی که آقا در خصوص سید شهید بکار می برند دقت کنید تا بهتر متوجه نقش و جایگاه رییس جمهور آینده بشویم...@fegh_siasi
ذات سیاست چیست؟ مشارکت،امنیت،رقابت،نظارت در انتخابات به چه معناست؟ این روزها با پایان انتخابات مجلس و تذکرات چندین باره حکیم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم دقت به پرهیز نمودن از بداخلاقی در رقابت های ضروری در امر سیاسی، شاهد ترویج نگاه خطرناکی در میان دوست داران انقلاب اسلامی هستیم!؟. این نگاه از آن روی جای تامل و حساسیت دارد که بدانیم در سنوات گذشته، مابین عموم مردم و جریانات سنتی مذهبی، دارای جایگاه بوده و در میان کنش گران انقلابی، موضوعیت و طریقیت نداشته است. باطن سیاست نه رفاقت که منازعه برای کسب قدرت است. در واقع سیاست یعنی قدرت و قدرت یعنی توان تحمیل اراده خود، سازمان خود، حزب خود، ساختار خود، دولت و حاکمیت خود، کشور خود، آرمان های خود بر دیگران... ذات سیاست نه سلم که نزاع،تقابل و زد و خورد برای کسب قدرت می باشد که اگر اینگونه نبود غزوات صدر اسلام، جنگ های امیرالمومنین، فاجعه کربلا، قیام زید ابن علی، قیام مختار، قیام های نافرجام سادات علیه دستگاه اموی و عباسی،قیام آل زیار و آل بویه شیعی،نهضت امام خمینی ره، تاسیس حزب الله لبنان، تسلط حوثی های شیعی و... شکل نمی گرفت. این منازعات و استیلاجویی در امر سیاسی، هیچ وقت تمام شدنی نیست چه در مقیاس داخلی و چه مقیاس های جهانی. باید متوجه بشویم که کسب قدرت سیاسی_ اقتصادی_ علمی_ رسانه ای_ اجتماعی و نظامی در هدف غایی سیاست، فی نفسه نه خوب مطلق است و نه شر مطلق است که اگر اینگونه به قدرت نگاه کنیم گرفتار افراط لیبرالیستی_ کمونیستی ماتریالیستی از نوع فردی_ اجتماعی آن و یا تفریط تخدیری مذهبی همچون حجتیه ای ها و نگاه های مسلط به حوزه های تشیع تا پیش از نهضت امام خمینی ره می شویم. خطرناکتر در آنجا می باشد که، عدم درک درست حقیقت سیاست و کسب قدرت در نهله های مذهبی چه از نوع سنتی حامی جدایی دین از سیاست و چه از نوع انقلابی آن، ما را قطعا گرفتار سکولاریسم پنهان در باورها و حتی رفتارهای اجتماعی مدافعین انقلابی باقی مانده می کند. با پذیرش نگاه صفر و صدی و برداشت توهمی از امر سیاسی در میان مذهبی ها،خروجی و نتیجه همه نگاه ها و گرایشات به امر سیاسی، یکسان است؛ سلطه جویی جریانات ماده گرا چه از نوع نگاه لیبرالیستی فرد محور و چه از نوع نگاه کمونیستی اجتماع محور آن بر مقدرات جهانی و جهان اسلام و به حاشیه رفتن جریان معنا گرا چه از نوع نگاه سنتی تخدیری آن و چه از نوع نگاه انقلابی پویای آن. تحقق این امر شوم باعث تبعی شدن، تحقیر شدن، محروم شدن جامعه معناباور دین مدار جهان از سهم خود در برداشتش از کیک قدرت، چه در زندگی اجتماعی و به نسبت سایر تفکرات حاضر در جامعه و چه در مدیریت مقدرات خود و برداشت منافع حداکثری خود آن هم در جهانی که شاهد حضور استیلاجویان بی رحم الحادی همچون آمریکا_ اسراییل می باشد، می گردد... باید بدانیم مهم چرایی، چگونگی و نحوه استفاده از قدرت است که مکاتب سیاسی متنوع الحادی، توحیدی، ماده گرا، معنا گرا را شکل داده اند نه زیر سوال بردن اصل ذات سیاست و کسب قدرت را... * طیبی کارشناس امور راهبردی@fegh_siasi