۲۵ آذر ۱۴۰۲
#نشست_خبری...
🛑چهارمین دوره همایش فقه هنر برگزار میشود.
✳️دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر با بیان اینکه همایش چهارم با موضوع «فقه هنر و حکمرانی» در ۲۵ و ۲۶ بهمن در مشهد برگزار میشود، گفت: مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است.
✳️حجتالاسلام مصطفی دری در نشست خبری چهارمین دوره همایش فقه هنر که در سالن جلسات مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، عنوان کرد: مدرسه اسلامی هنر در سال ۱۳۸۴ در عرصه های مختلف هنر و نسبت هنر با علوم اسلامی و انسانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز بیش از ۲۰ زیر مجموعه در حال فعالیت دارد.
✳️دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش فقه هنر ادامه داد: مدرسه فقه هنر بیش از دو سال است آغاز به کار کرده و مسئول ساماندهی روابط بین موضوع هنر و علوم اسلامی و حوزه علمیه است.
💢مشاهده متن کامل خبر🔻🔻
🌐B2n.ir/t61482
➖➖➖➖➖
💢#فقه_هنر
@Feghehonar
۲۸ آذر ۱۴۰۲
۳ دی ۱۴۰۲
﷽
#مجله_الکترونیکی7️⃣2️⃣
🎬بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند❗️
🎤گفتگو با دکتر ابراهیم بازرگانی؛ استاد و پژوهشگر هنر:
برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چارهای بیندیشند. فقیهان، خود، چارهگر مشکلات ریزودرشت همه بودهاند و ما نمیتوانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم میزند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورتها را خواهند فهمید.
➖مهمترین پیشفرضها و مبانی فقه هنر را در چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها اختصاص به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
✅طرح بحث از «فقه هنر» در قالب یک گفتوگوی مطبوعاتی، موضوعی بسیار کلی و تکلیف ما لایطاق است و به واسطه وسعت مسائلی که آنها را در برمیگیرد، میتواند بهکلی از هدف اصلی خود دور گردد.
💠گرچه به شوخی میتوان گفت که این دو گروه، یعنی فقیهان و هنرمندان، در تاریخ حیات خود، هرگز گوش به سخن منتقدان خود ندادهاند!
🔰ما وقتی درباره هنر و همینطور فقه صحبت میکنیم، دو معنا از آن اراده میکنیم. یکی معنای حداقلی و مرزمند است و دیگر معنای حداکثری و موسع؛ یعنی یک فقه حداکثری داریم و یک فقه حداقلی. در دنیای هنر هم یک هنر حداکثری و کبیر داریم و یک هنر حداقلی و صغیر....
➖پیشفرضها و مبانی کلامی فقه هنر را چه اموری میدانید؟ آیا این پیشفرضها و مبانی اختصاصی به فقه هنر دارند یا در سایر فقههای نوپدید نیز جاری هستند❓
➖رای تغییر پیشفرضهای موجود در ذهن فقهای سنتی که موجب بدبینی تاریخی ایشان به مقوله هنر بهخصوص هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقایی شده است، چه اقداماتی را پیشنهاد میکنید❓
پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐B2n.ir/m76515
➖➖➖➖➖
💢#فقه_هنر
@Feghehonar
۳ دی ۱۴۰۲
۴ دی ۱۴۰۲
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند:
1️⃣1️⃣یازدهمین کرسی علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«تحلیل مضامین اخلاقی، سیاسی و حقوقی در فیلم قهرمان»
🔵 ارائه دهنده:
دکتر غلامرضا حداد
(عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
♦️ ناقدین:
1️⃣حجت الاسلام دکتر سید محسن قائمی
(مدرس حوزه علمیه و دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی)
2️⃣محمد ابراهیم شمس ناتری
(دانشیار دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، دانشکده حقوق)
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
شنبه 9 دی ماه 1402
ساعت 9 صبح
🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
🌐 لینک جلسه:
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
۵ دی ۱۴۰۲
🕋فـــاطمه دوم حیــدر شــدی
مادر یک ماه و سه اختر شدی
🕋ماه تو از ماه فلک خوبتر
پیش علی از همه محبوب تر
🔳 سالروز وفات همسر امیـــــرالمومنین (علیه السلام) حضرت #ام_البنیــــن (سلام الله علیها) را محضر مبارک صاحب الزمان (عج) تسلیت عرض میکنیم.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
۶ دی ۱۴۰۲
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند برای نیم سال دوم سال تحصیلی از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
🟢 ثبت نام از طریق لینک:
https://isoa.ir/fh-register/
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
۹ دی ۱۴۰۲
🕋شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان در شهر کرمان و شهادت جمع کثیری از مردم مظلوم غزه را به ساحت مقدس و داغدار حضرت ولیعصر (ارواحنا فده) تسلیت و تعزیت عرض می کنیم و دعا میکنیم خداوند در ظهور منتقم خون مظلومان عالم تعجیل فرماید🕋
۱۶ دی ۱۴۰۲
🌹کتاب فقه هنر برنده ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد.
🎬مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سهشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.
🎤به گفته دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
👈در این مراسم ، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان #مصطفی_دری و #نواب_حضرتی، به عنوان پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.
متن کامل خبر🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13262
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: @Feghehonar
۱۶ دی ۱۴۰۲
۱۸ دی ۱۴۰۲
مدرسه فقه هنر
💠چکیده گزارش هشتمین کرسی علمی_ترویجی8️⃣
📌عنوان: «چگونگی تجلیِ معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسایل فقهی»
🎤ارائه دهنده: دکتر حمید تلخابی (دکترای حکمت هنر و استاد دانشگاه)
🛑ناقدین:
1️⃣حجت الاسلام کتر علی نهاوندی (دکترای فلسفه و مدیر گروه پژوهشی فقه هنر)
2️⃣حجت الاسلام دکتر مهدی داودآبادی (دکترای حکمت هنر، مدرس دانشگاه)
🔰دبیرجلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
💠 آقای دکتر تلخابی (ارائهدهنده):
ما در این مقاله با نگاه نمایشی به مسائل فقهی پرداختهایم، یعنی محوریت بحث ما از هنرهای نمایشی بوده است، برخلاف خیلی از مقالاتی که ارائهشده و محوریت فقهی در آنها بیشتر دیده شده است، در این مقاله آن مباحث نمایشی محوریت دارد.
💠خمیرهی اصلی هنرهای نمایشی کردار ساختاریافته است. دو عنصر اساسی باعث میشود که یک کرداری ساختار پیدا کند که یکی کنش و انتخاب شخصیت است و دومی هم رویداد یا مجموعه رویدادهای معین است.
یکی از مشکلاتی که ما در هنرهای نمایشی داریم این است که این رویدادها کامل دیده نمیشود، مثلاً در شروع، پایان یا میانه یک نقصانی وجود دارد که باعث میشود به همین اندازه خللی در آن روایت ایجاد کند....
🛑 حجت الاسلام نهاوندی (ناقد اول):
1️⃣بزرگترین ضعف مقالهی شما عدم روشمندی است.
2️⃣شما بههیچوجه از منابع دست اول فقهی استفاده نکردید. ما در این اثر بههیچوجه کار فقهی ندیدیم.
3️⃣در مقدمه دائماً گزارههای پیشفرض را ذکر کردید.
4️⃣زمان و مکانی که به آن استناد میکنید اساساً حکم درست نمیکند.
5️⃣نوع ظهور که بر عهدهی کارشناسان هنرهای نمایشی است، این را به مسائل فقهی و مداخلهی فقهی روشن نفرمودید که این بخش چیست و اینکه گاهی اوقات تعزیه را مثال میزنید و گاهی اوقات خود واقعیت عاشورا را مثال میزنید که گویا واقعیت عاشورا هم در صحنهی خلقت و عالم تکوین خودش یک نمایشی در اختیار ارائهی انتقال معنایی است که تا پایان تاریخ میخواهد اتفاق بیفتد و تعزیه که یک اثر نمایشی است گردهبرداری از آن واقعیت است که آن واقعیت هم خودش یک اثر نمایشی است. این رد و بدلهایی که در اینجا اتفاق افتاده به نظر من یک مقداری نیاز به تعیین و ترسیم دارد.
🛑 حجت الاسلام مهدی داوودآبادی (ناقد دوم ):
1️⃣سه مبحث کلیدی یا مفهوم کلیدی را در مبانی نظریتان مطرح میکنید؛ یکی موقعیت نمایشی، یکی شخصیت نمایشی و یکی هم مضمون نمایش است. این خوب است و درست هم انجام شده است. طبق اولویتبندی که مبانی ارسطویی در پوئتیک است، میبینیم که شما این کار را کردهاید؛ اما خوب بود که به آن مبانی نظری پایبند میبودید...
2️⃣در بحث مبانی وودراف، چرا از موقعیت نمایشی که خودتان ادعا کردید به سراغ رویداد معین رفتید و بعد در رویداد معین هم به سراغ زمان و مکان معین رفتید؟
3️⃣در بخش دوم مقاله، ارتباط تجلی معنا با مسائل فقهی چیست؟
4️⃣یک اصطلاح منطقة الفراق را به کار بردید که خواستید بگویید اگر ما اقتضائات زمان و مکان را در نظر بگیریم، فقه نباید در اینجا وارد شود، گویا عقل و اقتضائات اجتماعی باید وارد شوند و ما در منطقة الفراق از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم. جالب است بدانید که در همین منطقة الفراق که «ما لا نص فیه» هست، فقها فرمودهاند که؛ «فی کلّ ما لا نص فیه نصٌ»، یعنی همانجا هم اگر منطقة الفراق است خود شارع فرموده که منطقة الفراق است و اینگونه نیست که بگویید شامل حکم شرعی نمیشود و ما از طریق عقل حکم را به دست بیاوریم.
متن کامل گزارش🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=889
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔Eitta:@Feghehonar
🆔 web: https://isoa.ir/fh
۱۸ دی ۱۴۰۲