🌹🌹مژده به علاقمندان رشته هنر🌹 🌹
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی 1403-1404در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
امتیازات:
🏢 موقعیت مکانی مناسب و امکانات آموزشی.
📚مجهز به دومین کتابخانه تخصصی هنر در کشور.
💳 پرداخت کمک هزینه تحصیلی.
🖌 استفاده از اساتید مطرح و با سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه.
🏢قم، خ هنرستان، نبش کوچه 20، مدرسه اسلامی هنر.
☘️مهلت ثبت نام: ۵ شهریور تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
۰۹۱۰۰۵۸۸۰۴۷
🎤هر مکتبی هیاهو می خواهد
🕋سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛
✅این سینه زنیها و این دستجات و عرض میکنم اینها حفظ کرده اگر فقط مقدسی بود و توی اتاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح میگرداند نمانده بود چیزی.
🛑هیاهو میخواهد هر مکتبی هیاهو می خواهد.
🟢 باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد تا پایش توی سر و
سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود.
🎤بیانات امام خمینی قدس سره، ۱۳۵۸/۰۴/۱۷
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 3️⃣6️⃣
📌خیالانگیزی در آثار هنری، مصداق کذب نیست!
🎙حجتالاسلام سید مهدی احمدینیک
❇️کذب ناظر به این است که به چیزی که واقعیت ندارد، واقعیت بدهید، یا یک خلاف واقع را بهصورت واقع نشان بدهید.
⛔️مشکل میتوان گفت که اگر کسی خیالپردازی بکند و مثلاً یکی از ارزشهای اخلاقی را در قالب یک داستان و اثر هنری ارائه کند، دروغگو تلقی شود؛
بهخصوص که استفاده از خیال، یکی از ارکان یک اثر هنری است.
🛑بنابراین بسیار بعید است که کذبی که در فرهنگ اسلامی، حرام بوده و یک ضدارزش تلقی میشود بر چنین مواردی صادق باشد.
🔵 اضافهکردن هر نکتهای به قصه در هنرهای نمایشی، به ویژه اگر اینها در راستای القای یک ارزش اخلاقی یا تثبیت یک باور ایمانی یا بیان یک واقعیت در قالب هنر و آرایههای هنری باشند، چه در قالب استعاره و ایهام در هنرهای نقاشی، مجسمه سازی و …، بسیار بعید است که مصداق کذب باشد،
بهخصوص که اینگونه موارد و افزودنیها بهمنظور جذاب کردن کار، امری لازم به شمار میآیند،
🟢اینگونه امور، نه تنها مورد نهی شارع نیستند بلکه به نظر میرسد حتی مورد توصیه نیز باشند.
🌐https://isoa.ir//?p=13754
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
گزارش اجمالی دوازدهمین
#کرسی_علمی_ترویجی
📌عنوان: «نقد فیلم بازی مرکب از نگاه نظریه قرارداد اجتماعی در حقوق عمومی»
🎙ارائه دهنده: دکتر حسین خالقپرست.
🎤ناقدین:
1️⃣دکتر وحید آگاه.
2️⃣دکتر سید محسن قائمی.
🖋دبیر جلسه: نواب حضرتی.
⏰زمان: 7 شهریورماه 1403
بازی مرکب مجموعه نمایشی است ساخت کشور کره جنوبی و توسط هوانگ دونگ هیوک کارگردانی شده است و در بستر نمایش خانگی نت فیلیکس در ۹۰ کشور با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده ترین مجموعههای نمایش خانگی شناخته شده است.
🛑آقای دکتر وحید آگاه:
1️⃣ این مقاله محتوای بزرگ را در جملات کوتاه نوشته و به صورت ساده و مفید بیان کرده است
2️⃣اگر استبداد اکثریت اشاره شده در مقاله را حذف کنیم چه جایگزینی برای آن داریم این در مقاله اشاره نشده و رها شده است.
3️⃣غلبه فرم بر محتوا پاشنه آشیل حقوق ایران است و عدالت هم یک طرفش برابری و یک طرفش آزادی است و این مقاله گرایشش به سمت برابری است که صحیح نیست.
🛑دکتر سید محسن قائمی:
1️⃣ استفاده همزمان از متن فیلم و مباحث حقوقی یک اسلوب علمی مناسب در این مقاله است.
2️⃣شرح مختصر از فیلم در مقدمه مقاله لازم است تا مخاطب مقاله منحصر به بینندگان فیلم نشود .
3️⃣این فیلم اشاره به نظام حکومتی کشور کره است ولی در این نوشتار اشاره و توجهی به نظام حقوقی و حکومتی کره نشده است
4️⃣در بسیاری موارد نگاه فردگرایانه و انسان به انسان صورت گرفته نه نقد بر نظام سرمایهداری.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🟢متقی هندی به سندش از #عایشه نقل کرده که گفت:
🕋«پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) همیشه حسن (علیهالسّلام) را میگرفت و او را به خود میچسبانید، آن گاه میفرمود:
🟢«اللّهم انّ هذا ابنی و انا احبّه فاحبّه و احبّ من یحبّه؛
بار خدایا! همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست بدار و نیز هر کس که او را دوست میدارد دوست بدار.»
📚متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۱۳، ص۶۵۲.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋کرامتی از امام رضا علیه السلام:
در زمان مأمون، خشکسالی شدیدی رخ داد و با اصرار مأمون، امام رضا(ع) برای خواندن نماز باران به بیابان رفت و بعد از استجابت دعای امام(ع)، عدهای از اطرافیان مأمون به بدگویی از حضرتشان پرداخته و به مأمون گوشزد کردند که بعد از چنین اتفاقی این نگرانی وجود دارد که خلافت از بنی عباس به فرزندان علی(ع) منتقل شود.
حمید بن مهران با لحن جسارتآمیزی به امام(ع) گفت:
♨️اى پسر موسى! پایت را از گلیمت درازتر کردهای! خداوند بارانی را در وقتش فرستاده و تو آن را کرامتی برای خود میپنداری! ... اگر میپنداری راستگویی، تصویر این دو شیری که بر تخت مأمون است را زنده کرده و به جان من بینداز!
🕋امام رضا(ع) خشمگین شد و خطاب به دو تصویر بانگ برداشت: این نابکار را بدرید و هیچ اثری از او باقی مگذارید!
🐅 آن دو تصویر تبدیل به دو شیر زنده شده و او را دریدند و استخوانهایش را شکسته و خوردند.
🐅 سپس رو به امام رضا(ع) کرده و عرضه داشتند:
ای ولی خدا بر روی زمین! دستورت در مورد مأمون چیست؟ آیا او را نیز به همین ترتیب دریده و نابود کنیم؟!
مأمون از ترس بیهوش شد. امام به شیرها دستور داد که فعلاً دست نگه دارند ... بعد از آنکه مأمون به هوش آمد، شیرها دوباره عرضه داشتند: آیا اجازه میدهید که او را به رفیقش ملحق سازیم؟!
🕋 امام فرمود: نه! خدا در باره او نیز نقشهای دارد که اجرایش خواهد کرد!
🐅 آن دو شیر گفتند: پس چه فرمانی میدهید؟
🕋 امام فرمود: به جای خود برگردید و همانگونه شوید که قبلاً بودید!
📚صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 172 - 169،
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌به به! چه نمازی‼️
🟢فکرم همهجا هست، ولی پیش خدا نیست
سجاده زردوز که محراب دعا نیست
🔵گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟
اندیشه سیال من ـ ای دوست ـ کجا نیست؟!
🟣از شدت اخلاص من عالم شده حیران
تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست!
🟤از کمیتِ کار که هر روز سه وعده
از کیفیتش نیز همین بس که قضا نیست
🔴یکذره فقط کُندتر از سرعت نور است
هر رکعتِ من حائز عنوان جهانیست!
🟠این سجده سهو است؟ و یا رکعت آخر؟
چندیست که این حافظه در خدمت ما نیست
🟡ای دلبر من! تا غم وام است و تورم
محراب به یاد خم ابروی شما نیست
🟢بیدغدغه یک سجده راحت نتوان کرد
تا فکر من از قسط عقبمانده جدا نیست
🔵هر سکه که دادند دوتا سکه گرفتند
گفتند که این بهره بانکیست، ربا نیست!
⚫️از بسکه پی نیموجب نان حلالیم
در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست
🟠به به، چه نمازیست! همین است که گویند
راه شعرا دور ز راه عرفا نیست!
🎤شاعر: سعید طلایی
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕌 مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است.
⭕️مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزندهترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمانسازی به ویژه مقرنس بیمانند است.
♦️ مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است.
🟧در کاشیهای آن بسیار از رنگ صورتی استفاده شده و نه تنها شبستان بلکه همه مسجد سرشار از رنگ صورتی است که استفاده این رنگ کاشی در مساجد تاریخی ایران مرسوم نبوده است، از این رو آن را مسجد صورتی ایران نیز میگویند.
👈 این بنا به دستور علی ملاباشی ملقب به نصیرالملک، که از سلسله ملاباشیون بود، ساخته شد. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است.
🕌 ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣6️⃣
📌عدم طرح مسئله مالکیت معنوی توسط فقها، بهخاطر عدم پرداخت به منطق توسعه موضوعات فقهی است
🎙حجتالاسلاموالمسلمین دکتر امین رضا عابدینژاد
🛑ما در فقه، با موضوعات مختلفی روبرو هستیم؛ اعم از فقه عبادات و معاملات و سیاسات.
🔹در برخی از حوزهها نیز موضوعات جدیدی ایجاد شده که محصول پیچیدهتر شدن نظامات اجتماعی و اقتصادی و رشد علم و تکنیک است.
⛔️طبیعتاً ذهن برخی از فقهای ما با موضوعات جدید و مبانی و جایگاه این موضوعات در نظام اجتماعی و با اهداف که مترتب بر این موضوعات است ناآشنا و بیگانه است.
🔵مالکیت معنوی یکی از همین موضوعات جدید است که بحثهای زیادی در آن قابلطرح است.
1️⃣ یک مسئله این است که در نظام حاکم لیبرال سرمایهداری، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز را باید تبدیل به کالا کرد.
2️⃣ نکته دیگر این که این موضوعات با مبانی خاصی در نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که ما تاکنون نتوانستهایم این رابطه روشن کنیم.
3️⃣ نکته آخر هم اینکه مالکیت معنوی از دو منظر قابلتحلیل است؛
یکی از منظر کالاسازی که در نظام سرمایهداری، یک اصل بنیادین است؛
و یکی هم از منظر فقه نظام اسلامی، که مبتنی بر اصل ارتقا و همگانی کردن پژوهش و فرهنگ است.
💠بنابراین، احترام به مالکیت معنوی از لوازم توسعه نظام اجتماعی است. ما نمیتوانیم بدون احترام به این مالکیت، به توسعه اسلامی برسیم؛ چون مبتنی بر بنای عقلای تجدید شده است.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13762
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋فرمایش امام حسن عسگری برای هدایت امت در #زمان_غیبت امام:
⚫️ فأَمَّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مطِیعاً لِأَمرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِک لَا یکونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم؛
🟢 هر کسی از فقیهان که
1️⃣نفس خود را پاس دارد،
2️⃣و دین خود را حفظ کند،
3️⃣و به مخالفت با هوای نفس خویش برخیزد،
4️⃣و فرمان خدا را اطاعت کند،
👈بر عامه مردم واجب است که از او تقلید کنند.
و این چنین کسی نخواهد بود، مگر بعضی از فقیهان شیعه، نه همۀ آنان.
📓الاحتجاج علی اهل اللجاج، احمد بن علی طبرسی، مشهد، چاپ اول، 1403 ق، ج 2، ص 458.
#امام_حسن_عسکری ع
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh