🕋کرامتی از امام رضا علیه السلام:
در زمان مأمون، خشکسالی شدیدی رخ داد و با اصرار مأمون، امام رضا(ع) برای خواندن نماز باران به بیابان رفت و بعد از استجابت دعای امام(ع)، عدهای از اطرافیان مأمون به بدگویی از حضرتشان پرداخته و به مأمون گوشزد کردند که بعد از چنین اتفاقی این نگرانی وجود دارد که خلافت از بنی عباس به فرزندان علی(ع) منتقل شود.
حمید بن مهران با لحن جسارتآمیزی به امام(ع) گفت:
♨️اى پسر موسى! پایت را از گلیمت درازتر کردهای! خداوند بارانی را در وقتش فرستاده و تو آن را کرامتی برای خود میپنداری! ... اگر میپنداری راستگویی، تصویر این دو شیری که بر تخت مأمون است را زنده کرده و به جان من بینداز!
🕋امام رضا(ع) خشمگین شد و خطاب به دو تصویر بانگ برداشت: این نابکار را بدرید و هیچ اثری از او باقی مگذارید!
🐅 آن دو تصویر تبدیل به دو شیر زنده شده و او را دریدند و استخوانهایش را شکسته و خوردند.
🐅 سپس رو به امام رضا(ع) کرده و عرضه داشتند:
ای ولی خدا بر روی زمین! دستورت در مورد مأمون چیست؟ آیا او را نیز به همین ترتیب دریده و نابود کنیم؟!
مأمون از ترس بیهوش شد. امام به شیرها دستور داد که فعلاً دست نگه دارند ... بعد از آنکه مأمون به هوش آمد، شیرها دوباره عرضه داشتند: آیا اجازه میدهید که او را به رفیقش ملحق سازیم؟!
🕋 امام فرمود: نه! خدا در باره او نیز نقشهای دارد که اجرایش خواهد کرد!
🐅 آن دو شیر گفتند: پس چه فرمانی میدهید؟
🕋 امام فرمود: به جای خود برگردید و همانگونه شوید که قبلاً بودید!
📚صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 172 - 169،
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌به به! چه نمازی‼️
🟢فکرم همهجا هست، ولی پیش خدا نیست
سجاده زردوز که محراب دعا نیست
🔵گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟
اندیشه سیال من ـ ای دوست ـ کجا نیست؟!
🟣از شدت اخلاص من عالم شده حیران
تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست!
🟤از کمیتِ کار که هر روز سه وعده
از کیفیتش نیز همین بس که قضا نیست
🔴یکذره فقط کُندتر از سرعت نور است
هر رکعتِ من حائز عنوان جهانیست!
🟠این سجده سهو است؟ و یا رکعت آخر؟
چندیست که این حافظه در خدمت ما نیست
🟡ای دلبر من! تا غم وام است و تورم
محراب به یاد خم ابروی شما نیست
🟢بیدغدغه یک سجده راحت نتوان کرد
تا فکر من از قسط عقبمانده جدا نیست
🔵هر سکه که دادند دوتا سکه گرفتند
گفتند که این بهره بانکیست، ربا نیست!
⚫️از بسکه پی نیموجب نان حلالیم
در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست
🟠به به، چه نمازیست! همین است که گویند
راه شعرا دور ز راه عرفا نیست!
🎤شاعر: سعید طلایی
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕌 مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است.
⭕️مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزندهترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمانسازی به ویژه مقرنس بیمانند است.
♦️ مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است.
🟧در کاشیهای آن بسیار از رنگ صورتی استفاده شده و نه تنها شبستان بلکه همه مسجد سرشار از رنگ صورتی است که استفاده این رنگ کاشی در مساجد تاریخی ایران مرسوم نبوده است، از این رو آن را مسجد صورتی ایران نیز میگویند.
👈 این بنا به دستور علی ملاباشی ملقب به نصیرالملک، که از سلسله ملاباشیون بود، ساخته شد. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است.
🕌 ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 4️⃣6️⃣
📌عدم طرح مسئله مالکیت معنوی توسط فقها، بهخاطر عدم پرداخت به منطق توسعه موضوعات فقهی است
🎙حجتالاسلاموالمسلمین دکتر امین رضا عابدینژاد
🛑ما در فقه، با موضوعات مختلفی روبرو هستیم؛ اعم از فقه عبادات و معاملات و سیاسات.
🔹در برخی از حوزهها نیز موضوعات جدیدی ایجاد شده که محصول پیچیدهتر شدن نظامات اجتماعی و اقتصادی و رشد علم و تکنیک است.
⛔️طبیعتاً ذهن برخی از فقهای ما با موضوعات جدید و مبانی و جایگاه این موضوعات در نظام اجتماعی و با اهداف که مترتب بر این موضوعات است ناآشنا و بیگانه است.
🔵مالکیت معنوی یکی از همین موضوعات جدید است که بحثهای زیادی در آن قابلطرح است.
1️⃣ یک مسئله این است که در نظام حاکم لیبرال سرمایهداری، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز را باید تبدیل به کالا کرد.
2️⃣ نکته دیگر این که این موضوعات با مبانی خاصی در نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که ما تاکنون نتوانستهایم این رابطه روشن کنیم.
3️⃣ نکته آخر هم اینکه مالکیت معنوی از دو منظر قابلتحلیل است؛
یکی از منظر کالاسازی که در نظام سرمایهداری، یک اصل بنیادین است؛
و یکی هم از منظر فقه نظام اسلامی، که مبتنی بر اصل ارتقا و همگانی کردن پژوهش و فرهنگ است.
💠بنابراین، احترام به مالکیت معنوی از لوازم توسعه نظام اجتماعی است. ما نمیتوانیم بدون احترام به این مالکیت، به توسعه اسلامی برسیم؛ چون مبتنی بر بنای عقلای تجدید شده است.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13762
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋فرمایش امام حسن عسگری برای هدایت امت در #زمان_غیبت امام:
⚫️ فأَمَّا مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مطِیعاً لِأَمرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یقَلِّدُوهُ وَ ذَلِک لَا یکونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُم؛
🟢 هر کسی از فقیهان که
1️⃣نفس خود را پاس دارد،
2️⃣و دین خود را حفظ کند،
3️⃣و به مخالفت با هوای نفس خویش برخیزد،
4️⃣و فرمان خدا را اطاعت کند،
👈بر عامه مردم واجب است که از او تقلید کنند.
و این چنین کسی نخواهد بود، مگر بعضی از فقیهان شیعه، نه همۀ آنان.
📓الاحتجاج علی اهل اللجاج، احمد بن علی طبرسی، مشهد، چاپ اول، 1403 ق، ج 2، ص 458.
#امام_حسن_عسکری ع
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🌹🟢🕋🌹🟢🕋
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ
السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ
🟢نهم ربیع الاول ، سالروز آغاز امامت و ولایت
🕋گل سرسبد عالم هستی،
🕋 قطب عالم امکان ،
🕋 فخر زمین و زمان،
🕋 امان اهل زمان ،
🕋 اعلی حضرت دوران ،
🕋صاحب العصر والزمان
🕋حضرت حجة ابن الحسن العسکری
عجل الله تعالی فرجه الشریف
را محضر مبارک آن امام همام و تمام شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌹🌹🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری1️⃣1️⃣
📌 تحلیل تطبیقیِ «قرارداد بین مؤلف و تهیهکنندۀ اثر سینمایی» در حقوق ایران و فرانسه
🖋نویسنده:
محمدهادی میرشمسی (عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی.)
🛑چکیده:
قرارداد تهیۀ اثر سینمایی، نتیجۀ همراهی و همکاری مدتدارِ پدیدآورنده و تهیهکننده است و هر کدام از ایندو در مقابل هم تعهداتی دارند.
💠پدیدآورنده باید علاوهبر پدیدآوردنِ متن فیلمنامه، تهیهکننده، کارگردان و بازیگران را تا رسیدن به محصول نهایی همراهی کند و همچنین برای تهیهکننده در بهرهبرداری از اثر نهایی ایجاد مانع یا مزاحمت نکند.
متقابلاً تهیهکننده نیز باید حقوق معنوی پدیدآورنده را رعایت کند و اجرت او را طبق قرارداد بپردازد.
🔴در نظام حقوقی فرانسه و همچنین در لایحۀ حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران، قرارداد بین پدیدآورنده و تهیهکنندۀ اثر سینمایی، یک قرارداد دو طرفه است که بر ذمۀ طرفین تعهدات متعددی ایجاد میکند.
بهعلاوه کتبیبودنِ قرارداد مورد تصریح قانونگذار قرار گرفته؛ اما شرط صحت قرارداد نیست، بلکه در نظام حقوق فرانسه شرط اثبات وجود قرارداد و در لایحۀ ایران، شرط قابلیت استناد به آن در مقابل پدیدآورنده است.
🟢از آنجاکه قوانین فعلی ایران، مقررات اختصاصی محدودی در این حوزه دارد، مطالعه در حقوق ایران متمرکز بر لایحة حمایت از مالکیت ادبی و هنری است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706178.html
➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
مراقب خاطراتتان باشید....
اگر کسی خیالی کرد حتی خیال ظریف و ضعیف این به حسابش رسیده میشود....
📗آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره سبا، جلسه اول
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 5️⃣6️⃣
📌حقوق مادی مالکیت آثار هنری، محدود است؛ اما حقوق اخلاقی آن، دائمی است!
🎙دکتر مصطفی بختیاروند
⭕️مالکیت معنوی یا «مالکیت فکری» : متعلق این نوع مالکیت، نتیجه تراوشهای فکری است که میتواند آثار ادبی و هنری یا اختراع یا موارد دیگر باشد.
🔵 هدف از این نوع مالکیت، حمایت از مبدعان و مبتکران و اشخاصی است که در زمینه علم و هنر و صنعت و… فعالیت و سرمایهگذاری میکنند.
🔶 در آثار هنری، مالکیت فکری، از نوع ادبی و هنری و به معنای حقوق مادی و معنوی (اخلاقی) است که به هنرمندان تعلق میگیرد. در حقوق ایران، مدت حمایت از آثار هنری، تا پنجاه سال پس از مرگ پدیدآورنده است اما حقوق اخلاقی آن دائمی، است.
🟣 هنرهای نمایشی در حوزه حقوق مرتبط قرار میگیرد. حقوق مرتبط در برخی کشورها مثل فرانسه، از حقوق مؤلف مجزا است.
در این دسته از حقوق، اشخاصی حمایت میشوند که معمولاً خودشان اثر را خلق نکردهاند، بلکه در رساندن آن به عموم نقش دارند: هنرمندان مجری اثر (اجراکنندگان) از قبیل بازیگران، خوانندگان، نوازندگان؛ تولیدکنندگان آثار صوتی.
⛔️عدمپذیرش حقوق مالکیت فکری برای آثار هنری، مانع خلاقیت و طرح ایدههای نو میشود؛ چون هم هنرمندان انگیزه خود را برای خلق آثار جدید و بدیع از دست میدهند و هم دیگران که زمینه را برای سوءاستفاده از آثار هنرمندان قبلی فراهم میبینند در زمینه آفرینش آثار هنری، تلاشی نخواهند کرد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13766
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
رسول خدا(صلى الله علیه و آله) در قرآن ده نام دارد:
1️⃣ محمد(صلى الله علیه و آله): و ما محمد الا رسول. (آل عمران/ 144)
2️⃣و3️⃣ احمد و رسول؛ و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد. (صف،/6)
4️⃣عبدالله: و انه لما قام عبدالله. ( جن/ 19)
5️⃣طه: طه ما انزلنا علیك القرآن لتشقى. (طه/ 1 و 2)
6️⃣ یس: یس والقرآن الحكیم. (یس/1 و 2)
7️⃣ نون: ن والقلم و ما یسطرون. ( قلم/ 1)
8️⃣ مزمل: یا ایهاامزمل. (مزمل/ 1)
9️⃣ مدثر: یا ایها المدثر. (مدثر/1)
🔟ذكر: قد انزلنا الله الیكم ذكرا رسولا. (طلاق/ 10)
📚 بصائر الدرجات، ص 512/ جلاء العیون، ص 35
⭕️ در كتابهاي مختلف كه درباره پيامبر(ص) به جا مانده 0️⃣0️⃣3️⃣ اسم، لقب و صفات براي آن حضرت، ذكر شده است.
نامهايي كه براي پيامبراسلام(ص) در قرآن ذكر شده، از نگاه برخي تا 0️⃣4️⃣ اسم قيد شده و براي هر يك، شاهدي از آيات قرآن ذكر شده است.
🟢خجسته میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت؛محمد مصطفی صلی الله علیه وآله، و صادق آل محمد؛ امام جعفر صادق علیه السلام را محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه تبریک و تهنیت عرض میکنیم🟢
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh