eitaa logo
مدرسه فقه هنر
176 دنبال‌کننده
254 عکس
38 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣5️⃣ 📌ادعای لغویت همه هنرها، نادرست است. 🎤 سید نورالدین شریعتمدار جزایری 🔰در برخی روایات، لغو بر امور حرامی مانند موسیقی حرام، قمار یا غیبت تطبیق شده است، لکن این از باب تطبیق مفهوم بر مصداق است؛ وگرنه در روایات دیگری از امیرالمؤمنین، لغو به عمل بیهوده معنا شده است؛ امری که نشانگر آن است که تفسیر آن به موسیقی حرام و قمار و غیبت، صرفاً از باب تطبیق مفهوم بر مصداق بوده است. ✳️لغو به معنای سخن یا کار بیهوده‌ای است که هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد، نه فایده دنیوی و نه فایده اخروی. ⛔️دلیل شرعی بر حرمت مطلق لغو به طور مطلق نداریم اما دلیل بر عدم رجحان و کراهت آن داریم.... 🔷 به نظر می‌رسد هنر خصوصیتی ندارد که همه اقسام آن، مصداق لغو باشد؛ بلکه هنر دارای احکام پنج‌گانه است؛ لذا گاهی ممکن است واجب، گاهی حرام، گاهی مکروه، گاهی مستحب و گاهی مباح باشد. 🔻آیا تطبیق یا عدم تطبیق عنوان لغو از وظایف فقیه است یا عرف عام یا مکلّف❓ به‌طورکلی، تشخیص موضوع برای اجرای حکم شرعی، به عهده مکلّف است؛ به دو دلیل: 1️⃣یکی اینکه کسی که با موضوعات سروکار دارد و می‎خواهد احکام شرع را اجرا بکند مکلّف است. 2️⃣دوم اینکه مخاطب خطاب شرعی در آیات قرآنی و احادیث ائمه معصومین (ع)، مکلّفین هستند و آنها وظیفه دارند که موضوع حکم شرع را تشخیص داده و حکم شرع را بر آن تطبیق دهند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13725 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷سقف آرامگاه حافظ کاشی معرق ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
7️⃣5️⃣ 📌اصل اولی در هنر، حلّیّت است 🎤گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیف‌الله صرامی ❇️ اصل اولی در مورد عنوان هنر، حلیّت است؛ زیرا هیچ دلیل عقلی یا نقلی، نداریم که در آن عنوان هنر بماهو، چه در بخش تولید و چه در بخش استعمال و چه در بخش انتشار، موضوع برای حرمت قرار گرفته باشد؛ بنابراین می‌توان به دلیل برائت مراجعه کرده و حلیت را نتیجه گرفت. 🟠چهار عنوانی که در منابع و متون فقهی، حرمت آن قابل‌بررسی است، عبارت‌اند از: غنا، صورت‌گری (شامل مجسمه‌سازی و نقاشی)، استعمال آلات لهو، و رقص. در این چهار عنوان، تنها غنا به‌عنوان غنا و یک هنر، حرام شده است. غنا یعنی چه؟ یعنی آواز با یک شکل خاصی که حالا تعریفش بماند که اختلافات زیادی در آن است. درهرصورت به‌ صوت ناشی از سازهای موسیقی یا مثلاً صدای حیوان، غنا نمی‌گویند. 🟥 هر یک از موضوع، متعلق و حکم، مصادیقی نیز دارند که تشخیص مصادیق این سه نیز در ابتدا، به عهده مکلف است اما مکلف در صورت حیرت، می‌تواند به عرف مراجعه کند. 🟢 در مورد هنر هم همین‌طور است. مثلاً در رساله می‎نویسند که غنا حرام است، بعد غنا را هم عرفاً بیان می‌کنند که این‌چنین است. در مورد غنا، اختلاف وجود دارد که آیا تشخیص آن، به عهده عرف است یا از مواردی است که شارع در آن دخالت کرده و مفهوم آن را مشخص کرده است؟ ☑️درهرصورت، تشخیص مصداق، اولاً و بالذات، به عهده مکلف است. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13729 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت و دژ نفوذناپذیر اسلام در مقابل کفار صهیونیستی را محضر ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم.
🕋شهادت حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فده تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
8️⃣5️⃣ 📌بی‌اعتنایی؟ انکار؟ یا شام مشترک پیش از دربی؟! 🖋مصطفی دُرّی 🟢ارتباط میان فقها و هنرمندان، چالشی قدیمی است که نه اختصاص به پس از انقلاب دارد و نه حتی سده اخیر. 🔷هنرمند تمام تلاش خود را برای رضایت مردم که ضامن بقای وی هستند به کار می‌بندد و از آن سو، فقها نیز وظیفه اصلی خود را جلب رضایت شارع می‌انگارند. ✅همین امر موجب شده است که فقهای هنرشناس و هنرمندان متشرّع هیچ‌گاه زاویه خاصی با یکدیگر پیدا نکنند و حتی مروّج و همراه یکدیگر نیز باشند. 🔵به نظر می‌رسد با نسل جدید هنرمندان متشرّع و انقلابی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رشد کرده‌اند، فاصله میان فقها و هنرمندان تا حد زیادی برداشته شده است اما هنوز هم این فاصله، به‌صورت کامل از بین نرفته است. ☑️ راه‌حل این چالش، رسیدن به درک متقابل و البته اعتماد طرفینی است. جلسات دوستانه، شرکت در مراسم شادی و غم و شام‌های مشترک، اگرچه بخشی از بی‌اعتمادی را از بین می‌برد؛ اما درک عمیق از شیوه تفکر و اهداف طرف مقابل، تنها در پروژه مشترک است که معنا پیدا می‌کند. 👈حاصل اینکه : ارتباط میان هنرمندان و فقه‌پژوهان، بیش از آنکه نیازمند برگزاری نشست‌های تصنّعی یا بزرگ‌نمایی و انکار این فاصله باشد، به حضور هنرمندان و فقه‌پژوهان در پروژه‌های مشترک البته همراه با سعه‌صدر از سوی طرفین نیاز دارد. ✳️ متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13656 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕌تاج محل - هندوستان. 🔴 نمونه‌ای از معماری گورکانی (معماری گورکانی، یا معماری مغولی به معماری دوره سال‌های ۱۵۳۰ تا ۱۸۵۰ در هند گفته می‌شود که دوره حاکمیت پادشاهان گورکانی در هند بود.) ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
💠 هرچه به انسان داده میشود تعلقی به همراه دارد و این تعلق، دنیا نامیده می شود. 🎤آیت الله جوادی آملی ➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
9️⃣5️⃣ 📌معنای «لعب» در عصر صدور نص، با الان متفاوت است. 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نهاوندی 🎻 لهوولعب، در حقیقت، سرگرمی‎هایی است که غرض عقلایی نداشته باشد. ⭕️ در قرآن نیز هر گاه این کلمات با هم استفاده شده است یک جنبه منفی از آن، اراده شده است. اما هر کجا عنوان لَعِب یا یَلعَب به‌صورت مستقل آمده است، مراد از آن، تقریباً یک نوع سرگرمی‎های مباح است. 🚫تطبیق این عنوان بر برنامه‎های هنری، به معنای مستقل لعب، ممکن نیست. به دیگر سخن، برنامه‎ های هنری مانند رقص، موسیقی، نمایش، نقاشی و… مصداق لعب در اصطلاح روایی آن نیستند؛ ✅بلکه هنرهای عشرت انگیز که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند مصداق لعبی هستند که در آیات و روایات مطرح شده و دارای بار منفی است. لهو نیز مانند لعب دارای همین بار منفی است و لذا این‌گونه نیست که همه هنرها، مصداق لهو باشند. 🟣در عصر علوی و نبوی، یعنی عصر شارع، ما چیزی به معنای هنرهایی که امروز از آنها تحت عنوان هنرهای زیبا نام می‌بریم نداشتیم. در آن دوران حتی مجسمه‌سازی و موسیقی نیز تحت عنوان هنر تلقّی نمی‌شد. 🎭 بله، از باب حکم ثانوی، درصورتی‌که مصداق باطل یا مضل عن سبیل الله قرار گیرند، حکم حرمت بر آنها بار می‌شود. 🟢بنابراین آنچه مهم است این است که آیا هنر، مصداق «مضل عن سبیل الله» یا باطل، قرار می‌گیرد یا نه، وگرنه عناوینی مثل لعب، موجب حرمت یک هنر نمی‌شوند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13732 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
تشکل بین المللی مبلغان رسانه‌ای بصیر وابسته به موسسه دیدبان فرهنگ وهنر شیعه برگزار میکند. اولین وبینار اربعین حسینی در موضوعات: 📌ایده‌هایی برای گفتمان جهان اربعینی با میزبانان و زائران 🔸 ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی، پژوهشگر حوزه بین الملل 🕘ساعت ۹ الی ۱۰🕙 📌 بررسی ظرفیت‌های رسانه ای اربعین با تاکید بر تکنیک های مستند سازی میدانی 🔸ارائه توسط: آقای محمدتقی استیری مستند ساز بین‌الملل 🕙ساعت ۱۰ الی ۱۱🕚 📌 بازتاب اربعین بر همگرایی فرهنگی و پویاسازی تبلیغ جهانی تشیع با تمرکز بر شیعه هند 🔸ارائه توسط: حجت الاسلام سید محمد عابدی مبلغ بین الملل از کشور هند 🕚ساعت۱۱ الی ۱۲🕛 🗓تاریخ: چهارشنبه ۱۷مرداد🗓 ❌جهت شرکت در وبینار از لینک زیر وارد شوید و یا بارکد در تصویر را اسکن کنید : 🌐https://meet.google.com/xpr-qftq-mbu🌐
0️⃣6️⃣ 📌اگر «حسام‌الدین سراج» در مجلس لهوولعب بخواند حرام است! 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی 🔰 لهو به معنای سرگرمی، لذت‌بردن، کارهای بیهوده، کارهایی که غرض عقلایی ندارد و تفریح است؛ یعنی همه اینها را شامل می‎شود. 🎮مثلاً اگر با تسبیح یا با ریش خود بازی کنید این لهو است. هیچ‌کدام از فقها مطلق لهو را حرام نکرده‌اند. 🎻 لعب نیز همین‌گونه است؛ لذا نه مطلق لهو حرام است و نه مطلق لعب. اینکه مطلق موسیقی یا مطلق آهنگ یا مطلق فیلم یا مطلق ورزش به‌خاطر لهوولعب بودن حرام باشد را هیچ‌کدام از فقها قبول ندارند. ❌ اگر یک امر لهوی، شما را از مسیر إلی الله، انجام واجبات و ترک محرّمات باز می‎دارد آن حرام می‎شود اما صرف اینکه شما به یاد خدا نیستید یا حواستان به خدا نیست، دلیل بر حرمت نخواهد بود. 🟩 وقتی مطلق لهو، حرام نشد، مصادیق آن نیز حرام نخواهند بود. 🔷 طبق قول سید کاشانی، لهو ممکن است چون در مجلس لهوولعب انجام می‌شود حرام باشد اما در مجلس دیگری، حرمت نداشته باشد. مثلاً حسام‌الدین سراج، اگر در مجلس لهوولعب بخواند حرام است اما در مجلس دیگر، حرمتی ندارد. 🔴آیت‌الله گلپایگانی مطلق آهنگ را حرام می‎دانست. تا کسی مرتکب حرام شبهه‌ناک نشود؛ ولی امثال مرحوم امام این‌طور نبودند و موسیقی مشکوک و شبهه‌ناک را حلال می‌دانستند. ✳️ متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13738 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📺 مگر انسان چقدر قصه و سریال و روزنامه و ... را باید بخواند⁉️ ⛔️اگر انسان ظرف دل را مدام با قصه و سریال پرکرد دیگر جا برای پذیرش معارف الهی نمی ماند. 📚تفسیر سوره زمر آیت الله جوادی آملی، جلسه20 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh