eitaa logo
مدرسه فقه هنر
176 دنبال‌کننده
239 عکس
35 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣6️⃣ 📌حقوق‌دانان اسلامی دیرتر از حقوق‌دانان غربی، با مالکیت فکری آشنا شدند. 🎙دکتر رحیم پیلوار (دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تهران) 🗯 مالکیت معنوی یا به عبارت دقیق‌تر، مالکیت فکری، حقوقی قانونی است که از فعالیت‌های فکری افراد در زمینه‌های صنعتی، علمی، ادبی و هنری حاصل می‌شود. موضوع حقوق مالکیت فکری، اموال فکری است. 🔴حقوق مالکیت فکری نخست در اروپا شکل گرفت و بعد به سایر نقاط دنیا گسترش یافت. 🛠در حوزه مالکیت ادبی و هنری، اختراع دستگاه چاپ و امکان تولید انبوه آثار ادبی؛ و در حوزه مالکیت صنعتی، انقلاب صنعتی و امکان تولید انبوه کالا، نقش اساسی در شکل‌گیری و توسعه مالکیت فکری داشته است. ✅برای همین حقوق‌دانان مسلمان دیرتر از حقوق‌دانان غربی با مالکیت فکری آشنا شدند. 🕋بااین‌حال، شواهد تاریخی حاکی از آن است که حقوق‌دانان مسلمان از جمله حقوق‌دانان ایرانی و حتی فقهای وقت، از همان ابتدا، به ضرورت حمایت حکومت از نوآوری و خلاقیت که اساس مالکیت فکری است، واقف بوده‌اند. 🟩 از لحاظ مشروعیت فقهی هم بعد از انقلاب اسلامی، گرچه در ابتدا، بالاخص در حوزه مالکیت ادبی و هنری، مخالفت‌هایی وجود داشته؛ ولی بعد از روشن‌شدن ماهیت این حقوق و ضرورت‌هایی که در جوامع کنونی به وجود آمده است، اکثریت قریب به اتفاق فقها، قائل به حمایت از آن شده‌اند. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13775 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
⭕️آیت الله بهجت (ره): 👈روزی به همان یک نخود محتاج میشوی! ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌دکترین صحنه‌های مشابه در آثار سینمایی 🖋شیرین شریف‌زاده (دکتری حقوق خصوصی) 🛑چکیده: نظام کُپی‌رایت برای پدیدآورندگان آثار سینمایی به‌عنوان یک اثر مشترک، حقوق مادی انحصاری مقرر نموده است. این حقوق تمامی سکانس‌ها، پلان‌ها و صحنه‌های اثر را شامل می‌شود. ⛔️دکترین صحنه‌های مشابه به‌عنوان یک دکترین محدودکننده در حمایت از آثار ادبی و هنری، مقرر می‌کند آن دسته از عناصر یک اثر که پیش‌پا‌افتاده و متداول می‌باشند و یا متضمن شرایط و ویژگی‌هایی هستند که جزء جدایی‌ناپذیر و معمول در آن سبک خاص از اثر ادبی و هنری هستند، موردحمایت کپی‌رایت قرار نمی‌گیرند. 🟢این دکترین، تضمین می‌کند که خالق یک اثر سینمایی نمی‌تواند تم‌ها، صحنه‌های وقوع معمولی، کاراکترهای کلیشه‌ای و خطوط داستانی متداول را به انحصار درآورد. ☑️ دستاورد این مقاله نشان می‌دهد با توسل به دکترین صحنه‌های مشابه در آثار سینمایی می‌توان صحنه‌ها و پلان‌های مشترک و معمول در یک سبک و ژانر خاص سینمایی را که از تلاش خلاقانۀ پدیدآورنده به‌وجود نیامده‌اند و فاقد اصالت هستند، از حمایت کپی‌رایت خارج کرد 🟠و بدین‌وسیله خالقان آثار سینمایی را به خلق بیشتر و ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تشویق نمود. 👈 این مقاله علاوه بر نشریه «الهیات هنر»، در کتاب «مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است. 📚منبع: 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706179.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🐜اخلاق رذیله برای جان انسان در حکم موریانه است؛ ☄️به تدریج پایه های اعتقادی و اخلاقی انسان را نابود میکنند و یک مرتبه طومار زندگی معنوی انسان را در هم میپیچند... 📚بدیع الحکمه، آیت الله مجتهدی تهرانی، ص ۴۸، با تصرف و تلخیص ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋کرامتی از امام‌ حسن عسکری علیه السلام: ابو هاشم نقل کرده، می گوید: 💰 در تنگنای معیشت بودم، خواستم از امام ابو محمد علیه السلام چیزی مطالبه کنم خجالت کشیدم، 🏠وقتی که به منزل رسیدم دیدم صد دینار برایم فرستاده و نوشته است: 🕋هر وقت نیازی داشتی از تقاضا شرم مکن! زیرا تو به مقصودت خواهی رسید. 📗الشاقب فی المناقب: ۲۴۱ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌فقه هنر و اسلامِ قانون اساسی در ایران با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی 🖋دکتر وحید آگاه ( عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی) چکیده: 🟡حق بر «آزادی بیان هنری»، موردوفاق همه هنرها و مسئله کلیدی در فقه هنر نیز مواجهه با همین آزادی است. 🟢وفقِ قانون اساسی، منبع نخستین حقوق، قانون است، اما نظام شرعی هم وجود دارد که فقه هنر در آن، جایابی شده است. 🟣فقه هنر سوای تفاوت در احکام و جزییات در هنرهای مختلف، در اینکه محرک آزادی بوده یا از محدودیت‌ها و خطوط قرمز آن به شمار می‌رود، نقشی ثابت دارد. 🔹نوشته حاضر، حکایت از این دارد که از میان قرائت‌های مختلف اسلامی، آنچه در حقوق ایران، رسمیت دارد و باید پاسداری شود، تشخیص فقهای شورای نگهبان از اسلامِ قانون اساسی است. 💠لذا فقه اسلامِ قانون اساسی باید معیار باشد، نه آثار و منابع فقهی خارج از آن. 🔴 هنر نیز در فقهِ اسلامِ قانون اساسی جای دارد و به‌ویژه در اصول 24، 25 و 28 مستقر شده و هم‌جهت با حق‌ها و آزادی‌ها، در پی گشودن پنجره‌های جدید و گسترده‌ترکردن زمین بازی هنر اسلامی و آثار هنری و درواقع، قدرت انتخاب هنرمندان است. 👓 لذا چشم‌انداز فقه اسلامی هنر، عوض محدودیت در آزادی بیان هنری، عامل پیشرفت و توسعه هنر، ضمانت آزادی آن و مقابله با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مغایر با اسلامِ قانون اساسی است. 📚منبع: 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706181.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢در سال ۲۰۱ هجری قمری وقتی مأمون عباسی حضرت امام رضا (علیه‌السلام) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود و به خراسان برد، 🕋حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برای دیدار برادر، عازم خراسان گردید، ⚫️اما در راه بیمار شد و در دهم ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم درگذشت و به خاک سپرده شد. 🟢برخی علت درگذشت ایشان را مسمومیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش در ساوه توسط ماموران عباسی دانسته‌اند. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
8️⃣6️⃣ 📌در فقه، دستگاه حلال سازی نداریم! 🎙حجت‌الاسلام سید علیرضا حسینی (دبیر اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) 🎈معنای لغو: «عمل و رفتار و کرداری که هدفمند نیست، بی‌تفکر است و هیچ نوع اثر عقلایی در آن وجود نداشته باشد». 🔵 در هنر اصیل، نه هنری که همراه با وادادگی و اباحه انگاری است، من تا این لحظه که با شما صحبت می‎کنم عمل لغوی نمی‌بینم. بله در هنر غیراصیل که می‌خواهند ولنگاری و اباحه‌گری را ترویج کند، لغو وجود دارد. ⛔️در صناعت فقه، شما می‌بینید که گاه یک عمل فی‌نفسه حرام نیست ولی به‌خاطر عارض ثانوی، حرام می‏شود یا باطل می‏گردد والا خودش فی‌نفسه مشکلی ندارد. 🎻موسیقی یک بحث است و غنا بحث دیگری است. اینها باید از هم تفکیک شوند. هر کدام از اینها، حکم و موضوع جداگانه‌ای دارند. ❌نکته دیگر اینکه که اصلاً ورود فقیه، مجتهد و مرجع، در مصادیق نادرست است. 🎹مثلاً اگر از یک مرجع تقلید سؤال کنند که آیا ترامپت، یک ابزار موسیقی لهوی است یا لغوی؟ آقای فقیه اگر بخواهد بر اساس صناعت و روی محور صحیح فقاهت جواب بدهد، باید بنویسد: این تخصص من نیست و من نظر خودم را در مسائل موسیقی و غنا گفته‌ام. فقط می‌تواند بفرماید که: «غنا یا موسیقی لهوی حرام هست». ✳️ تشخیص مصداق، به‌صورت کلی، به عهده مکلف است اما در مواردی که مربوط به دادگاه و امر قضا و داوری است، ورود قاضی در امور جزئی و مصداقی کار درستی است. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13786 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🐜اخلاق رذیله برای جان انسان در حکم موریانه است؛ ☄️به تدریج پایه های اعتقادی و اخلاقی انسان را نابود میکنند و یک مرتبه طومار زندگی معنوی انسان را در هم میپیچند... 📚بدیع الحکمه، آیت الله مجتهدی تهرانی، ص ۴۸، با تصرف و تلخیص ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
9️⃣6️⃣ 📌چند کتاب در لهو، لعب و لغو 🖋امین‌الله امینی (دانشجوی دکتری جامعه المصطفی) ✳️در این نگاشته، تلاش شده تا گزارشی از کتاب‌هایی که به واکاوی فقهی این عناوین پرداخته‌اند ارائه شود. 1️⃣ آلات لهو و موسیقی، محمد سروش محلاتی، میراث اهل‌قلم، ۱۴۰۲ش، ۲۱۰ ص؛ سرفصل‌های کتاب: مبانی عقلی و قرآنی، حکم عقلی موسیقی، موسیقی غیراخلاقی، بررسی روایات آلات لهو و موسیقی، حکم موسیقی غیرلهوی، و .... 2️⃣ آواز و غنا (بررسی فقهی)، محمد سروش محلاتی، میراث اهل‌قلم، ۱۴۰۱ش، ۱۸۲ص؛ این کتاب در ۴ فصل، به بررسی حکم غنا از منظر عقل، آیات قرآن و روایات پرداخته است. گفته شده است که در نگاه بسیاری از فقیه‌ها، «غنا» موضوعی است که حکم آن را فقط با روایات می‌توان استنباط کرد، اما این کتاب تلاشی برای تبیین این موضوع باتوجه‌به ۲ منبع مهم‌تر یعنی «عقل» و «قرآن» است؛ 3️⃣ لهوولعب از دیدگاه قرآن و روایات، مهدیه خادم، دانش‌آموز، ۱۳۹۰ش، ۳۵۲ص؛ در نوشتار حاضر، تلاش بر آن است که با بررسی آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) مفهوم و ماهیت لهوولعب شرح داده شود و مصادیق متعدد آن همچون غنا و موسیقی، اشعار باطل، سخنان بی‌فایده و... بررسی شود. 4️⃣ مصادیق لغو از منظر قرآن و روایات؛ صغری رادان، ۱۳۹۷ش؛ نویسنده کتاب تلاش داشته است تا مصادیق لغو را در آیات و روایات واکاوی کند. نویسنده پس از واژه‌شناسی لغو در کتب لغت، به این نتیجه می‌رسد که لغو اگرچه دارای یک معنا است اما مصادیق متعددی دارد. ⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13790 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🟢 آیت الله بهاءالدینی رحمت الله علیه: ♨️ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻧﯿﮑﯽ ﻫﺎﯾمان ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮﺩ ﺯﻧﺪﮔﯿمان ﻧﺨﻮﺍﻫیم ﺩﺍﺩ ، ﺍﻣﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻣﯿﺸﻮیم ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﻫﺎیمان ﺭﺍ ﺑﺪﻫیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺘﻨﻔﺮ ﺑﻮﺩیم ﻭ ﻏﯿﺒﺘﺶ ﺭﺍ ﮐﺮﺩیم‼️ 🔴 گناه، خصوصا حق الناس، اوج حماقت است نه زرنگی! 🕋زرنگی بندگی خداست... ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
0️⃣7️⃣ 📌نمایه مقالات «عناوین حرمت در فقه هنر» 🖋محمد پورمند 🔵 عناوینی که برای حرمت آثار هنری به کار می‌روند به دو دسته اختصاصی و عمومی تقسیم می‌شوند. عناوین اختصاصی، عناوینی هستند که تنها اختصاص به یک هنر از میان هنرها دارند و عناوین عمومی، عناوینی هستند که در تمام انواع هنر قابلیت جریان دارند ♦️مقالاتی که به بررسی این عناوین پرداخته‌اند: 1️⃣ ارزیابی جواز اشتغال به سرگرمی در فقه امامیه: علی اصغر انصاری‌پور؛ 2️⃣ ساختارمندی لهوولعب از منظر مذاهب خمسه و حقوق موضوعه: معصومه پورشبانان نجف‌آبادی، مسعود راعی دهقی؛ 3️⃣معنای لهو و حکم آن: ابوالقاسم علیدوست 4️⃣ ادله حرمت «لهو» از منظر مرحوم شیخ انصاری و مرحوم خوئی و امام خمینی (قدس‌سره): مهدی انصاری، محمد محمدرضایی، غلامرضا صادقی؛ 5️⃣ حکم فقهی مصادیق لهوولعب از منظر قرآن و روایات: معصومه رضائیان حق، طاهر سترگ؛ 6️⃣ واکاوی مسئله لهو از منظر فقهی: سید حسین شرف‌الدین 7️⃣ راهکارهای پیشگیری از لهوولعب از منظر قرآن و روایات: مجید معارف، سوسن آل رسول، نرجس نهایت بین 8️⃣ شادی در اسلام: سید حمید میرخندان 9️⃣ فساد از نظر آیات و روایات با تأکید بر شناسایی جرم‌انگاری ادعای مهدویت و انعکاس آن در پوسترهای معاصر: محمدعلی عرب‌عامری. ⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13794 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌مقایسۀ فقهی تعزیه با تئاتر و فیلم 🖊سیف‌الله صرامی (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 💠چکیده: محور اصلی در مقاله، مقایسۀ فقه تعزیه با فقه تئاتر و فیلم است. ثمرۀ مترتب بر این مقایسه که ضرورت طرح آن‌را هم نشان می‌دهد، کمک به تدوین فقه تئاتر و سینما و تکمیل فقه تعزیه که خاستگاه اصلی آن تعظیم و ترویج فرهنگ محبت اهل‌بیت‌ع است، خواهد بود. 1️⃣برای انجام مقایسه، پس از طرح موضوع، در مرحلۀ نخست، موضوع‌شناسی تعزیه و پیشینه‌ای از آن و سپس، موضوع‌شناسی مختصری از فیلم و تئاتر ارائه شده است. ❇️رسیدن به ویژگی‌ها و اصول کلی هنرهای تعزیه، تئاتر و فیلم، نتیجه این موضوع‌شناسی‌ها هستند. این نتیجه دستمایه‌ای بر مقایسۀ موضوع‌شناسانۀ تعزیه با تئاتر و فیلم شده است. 2️⃣در مرحلۀ دوم، به برخی مبانی فقه هنر پرداخته شده است که در مقایسه فقهی تعزیه با تئاتر و فیلم، به‌ کار می‌آید. 3️⃣در مرحلۀ سوم، این مقایسه، با توجه به مقایسۀ موضوع‌شناسانه و مبانی مذکور انجام شده است. 4️⃣در پایان نیز به نتایج و پیشنهادهای برگرفته از مقایسۀ فقهی اشاره شده است و مطلوب نگارنده بر محور تعاملی تخصصی و مطلوب فقه امامیه، بین تعزیه، از یک‌سو و فیلم و تئاتر، از سوی دیگر ارائه شده است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_706184.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
1️⃣7️⃣ 📌استفاده از موسیقی در دفاع مقدس، تجربه خوبی بود 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین رضا عابدی نژاد (معاون پژوهشی جامعه المصطفی) 🎻فقه موسیقی را شاید بتوان چالشی‌ترین سرفصل دانش فقه به شمار آورد؛ موضوعی که قرن‌هاست به چالش مهمی میان جامعه متدینین و هنرمندان تبدیل شده است و هرازچندگاهی نیز دوباره سر برمی‌آورد و جنجال به پا می‌کند. 🟣 در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز ماجرای موسیقی، ماجرای درازدامن و پرفراز و نشیبی بوده است که تفاوت موسیقی‌های دهه شصت با موسیقی‌های کنونی، شاهد بر این مدعاست. 🎼 اما در این میان آنچه کمتر موردتوجه قرار گرفته است، توجه به آینده موسیقی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین اقسام هنر است. 🟢پیش‌بینی آینده و تلاش برای فهم آینده مطلوب باتوجه‌به متغیرهای گوناگون، امکان کنشگری بهتری را برای متولیان و البته فقه‌پژوهان قرار می‌دهد. 🎹 صدسال آینده مثل سایر صدسال‌های آینده است. ما باید مسئله موسیقی را در قالب دو نظام ولایت مقایسه کنیم: نظام ولایت توحیدی، در برابر نظام ولایت استکباری و غیرتوحیدی. 🔴عناصر تبلیغی می‌تواند عناصر مختص باشد؛ هم در نظام مادی و هم در نظام توحیدی. یعنی عناصر هنری که مختص به نظام توحیدی است و عناصر هنری که مختص به نظام مادی است. در صدسال آینده، هر کدام اینها حرکت خودشان را به‌پیش می‌برند. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13798 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
پارت اول مناظره سروش و علیدوست.mp3
60.46M
♨️ مناظره 🎵دکتر سروش و آیت الله علیدوست (عضو هیئت علمی مدرسه فقه هنر) ⭕️پیرامون گستره فقه 🔻بخش ۱ از قسمت اول 📅تاریخ مناظره ۱۴۰۳/۸/۱۲ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
پارت دوم مناظره سروش و علیدوست.mp3
57.88M
♨️ مناظره 🎵دکتر سروش و آیت الله علیدوست (عضو هیئت علمی مدرسه فقه هنر) ⭕️پیرامون گستره فقه 🔻بخش ۲ از قسمت اول 📅تاریخ مناظره ۱۴۰۳/۸/۱۲ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋زینب معروف‌ترین نام دختر ارشد امیرالمومنین امام علی (علیه‌السّلام) است. 🟢بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، توسط پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) صورت گرفت. پس از تولّد وی، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) دخترش را نزد امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) بردند و از ایشان خواستند که نامی برای وی انتخاب نماید، 🟢امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) فرمود: بر پیامبر (ص) در این امر مقدم نمیشوم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. هنگامی که سه روز گذشت، رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نمود و همان‌گونه که رسم و سیره رسول اکرم (ص) بود، نخست، به منزل حضرت زهرا (علیها سلام) وارد گشتند. 🕋امیرالمؤمنین علی (ع) به محضرشان شرفیاب شد و از ایشان در خواست کرد که برای دخترش نامی انتخاب بکند. رسول خدا (ص) فرمودند: بر پروردگارم مقدم نمیشوم. در این هنگام جبرئیل نازل شد و درود پروردگار را ابلاغ فرمود و گفت: نام این مولود را «زینب» بگذار، چرا که این را در لوح محفوظ نوشته‌ایم. سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبید، او را بوسید و فرمود: «به حاضران و غایبان امّتم وصیت می‌کنم که حرمت این دختر را پاس بدارند. 🌹همانا وی مانند خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) است.»🌹 🕋میلاد با سعادت سلام الله علیها مبارک.🕋 📚 -قزوینی، سید محمد کاظم، زینب الکبری (علیهاالسّلام) من المهد الی اللحد، ص۳۵. - دیباجی، ابوالقاسم، زینب الکبری بطلة الحرّیة، ص۱۵. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣7️⃣ 📌برخی از فقهای فعلی قم، نقاشی صورت می‌کشند. 🎤حجت‌الاسلام ناصرالدین انصاری قمی (عضو شورای استفتای مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی) 🎨برخی از موضوعات هنر از قبیل نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی و رقص، مفاهیمی کلی و عام هستند که در فقه ما به جزئیات و زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شود که برخی از آنها را فقها، چون مناسب مجالس لهوولعب دانسته‌اند حرام نموده‌اند؛ 🕺🏻مثلاً رقص زن برای شوهر یا برخی فقه‌ها رقص در مجالس زنانه یا در مجلس عروسی را استثنا دانسته و جایز دانسته‌اند. 🎻همین‌طور در مورد موسیقی، آن را به موسیقی لهوی و غیر لهوی تقسیم کرده‌اند... ⛔️ لذا نمی‌توان به‌طورکلی فقها را مخالف با هنر دانست... 🎨بسیاری از فقهای ما اهل خط و شعر و نقاشی بودند و حتی از برخی فقهای ما، نقاشی ذی‌روح به یادگار مانده است. مرحوم آیت‌الله نجومی، نقاشی صورت انجام داده است. ⭕️ مسلماً این‌ها کار حرام انجام نمی‌کنند؛ بلکه کارشان مستند به فتوای برخی از فقها است؛ لذا به‌طورکلی نمی‌توان فقها را مخالف با هنر دانست بلکه آنها موافق و مدافع هنر هستند. 🖌 بسیاری از فقهای ما در خط خوش و نقاشی صورت و چهره و در فنون موسیقی، دستی توانا داشته‌اند و متخصص در این کار بوده‌اند 🔵مرحوم آیت‌الله نجومی و مرحوم آیت‌الله توحیدی در نقاشی و خط و برخی دیگر از علما، در فنون شعر مخصوصاً شعرهای عارفانه و عاشقانه می‌توان نام برد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13802 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋حضرت فاطمه‌ عليها السلام فرمودند : إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلّا فَلا. 🟢 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مي‌دهيم عمل كني و از آنچه برحذر مي‌داريم دوري كني ، از شيعيان مايي و الّا هرگز. 📚بحار الأنوار ، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ . ⚫️آغاز ایام را محضر حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست نهم: «نقش انتخاب و تقدیر در تماشایی شدن قصه های قرآن» با حضور: دکتر زمان: شنبه 26 آبان ماه ساعت 16 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣7️⃣ 📌حکم فعل هنری، از استحباب، آغاز و به وجوب می‌رسد. 🎙آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله) 🔵سال ۱۳۹۴، راز مکنون و ناگفته آیت‌الله علیدوست برملا شد! فقیه نواندیش و سنتی پایه‌ای که سال‌ها بود هنر را به خودی خود، امر نیک و مرغوب می‌دانست، در همایش اول فقه هنر، از استحباب و وجوب فعل هنری سخن گفت و اینکه حکم هنر، از استحباب آغاز می‌شود. 🕋قرآن، یک هنر مجسم است اخلاق اهل‌بیت، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز هنر است. 🟢دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای خمسه عشر، از نظر نثر فاخر و محتوای فخیم، یک هنر و اثر هنری هستند. ✅ازاین‌رو، این اثرها پدیده‌هایی «مِنَ الاسلام» اما «للانسان» هستند. ⛔️البته اگر بخواهیم تعریف اول هنر را به پدیده‌های غیرمتعارف و فاسد اختصاص دهیم، ممکن است به مرز حرمت هم برسد. 🕋ما از پیامبر (ص) و امیر المومنین، امام رضا و امام صادق (علیهم‌السلام) روایات بسیاری داریم با این مضمون که «إن الله تعالی جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»: خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد. همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید. 👈از «یحبّ» در این حدیث، استحباب فعل هنری برداشت می‌شود و اگر کسی در باب استحباب آن مناقشه کند، نادرست است. کف فعل هنری از استحباب شروع می‌شود. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13808 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌تصویر واقعه عاشورا به مثابه یک سوگ یا پدیده ای تراژیک. 🖋مهدی داودآبادی فراهانی چکیده: 🟢این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده نموده و با تفاوت گذاشتن بین مفهوم تراژدی و امر تراژیک، بر آن است تا از فاجعه کربلا خوانشی تراژیک ارائه نماید. ☑️ از این رو به هدف معنا بخشیدن به این حوزه خاص از تجربه اجتماعی با چشم‌اندازی تراژیک به واقعه عاشورا نگریسته و در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش اساسی بر آمده است: تلقی ماجرای کربلا به مثابه امر‌تراژیک چه تفاوتی با سوگ‌انگاری این واقعه دارد❓ ⛔️ بر اساس یافته‌های پژوهش، سوگ-انگاری واقعه کربلا نمی‌تواند حقیقت راستین این رویداد عظیم را متجلی ساخته، آن را به عنوان فرهنگی پویا به جهان بشناساند. ✅ در حالیکه مولفه‌های «امرتراژیک»، چون آگاهی، ضرورت و حتمیت، رنج وجودی، ابتلا و مرگ والا به خوبی در واقعه عاشورا قابل تحلیل هستند. 💠 این مولفه‌ها باعث شده تا درک وجوه تراژیک این رخداد عظیم، از طریق مشارکت در آیین سوگواری، دارای تاثیر تراژیک بوده، به تحقق «امر والا» بینجامد. از این رو همواره رخداد عظیم کربلا دارای پویایی و شورآفرینی بوده، الهام بخش قیام و خیزش اجتماعی است و در دل آن سرزندگی و طراوت نفوس نهفته است. این وجوه با حالت منفعلانه سوگ ناسازگارند. 📚 (این مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر نیز به چاپ رسیده است) 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705671.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست سیزدهم: «نسبت اسلام و هنر اسلامی در اندیشه سید حسین نصر» ارائه: دکتر محمدجواد سعیدی زاده ⏰ زمان: یک‌شنبه، ۴ آذر، ساعت ۱۴ 🏢 قم، بلوار بسیج، بین کوچه ۲۰ و ۲۲، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ششم، سالن جلسات. 📶 پخش آنلاین: aparat.com/itaihe.ac.ir/liv
چه کنیم که امامان هنگام زیارت به ما توجه کنند❓ علامه طباطبایی فرمود: 🕋«در راه زیارت بگویید بحق فاطمه، بحق فاطمه ....» 📚ز مهر افروخته، علی تهرانی، ص ۱۹۷ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh