#مجله_الکترونیکی 7️⃣7️⃣
📌در هنر، صدق و کذب معنا ندارد!
🎙مهدی شریعتی تبار (مدیر گروه فقه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی)
کذب، دو معنا دارد:
1️⃣ عدم مطابقت با واقع خارجی،
2️⃣ عدم مطابق با مافیالضمیر گوینده.
🎞در مسئله هنر باید توجه داشت که مبنای هنر، تخیل و برانگیختن خیال و احساسات هست؛ لذا در هنر مبالغه صورت میگیرد و مجاز وجود دارد.
🔴اغراق و مبالغهگویی، از ویژگیهای هنر و کارهای هنری است. باتوجهبه این نکته، به نظر من، در هنر، کذب و دروغ راه ندارد.
➕ اضافهکردن یک چیز به قصه، گاهی به صورتی است که واقعیت را تغییر میدهد و موجب تحریف در تاریخ و اذهان مردم میشود، این کار قطعاً باطل است.
📺 اما اگر اضافهکردن برخی امور به داستان، به جهت تحقق درام و هنری شدن قصه و بالابردن تأثیرگذاری آن در مخاطبین باشد، دراینجا کذب محقق نمیشود، اگرچه ممکن است از جهت دیگری مثل ترویج باطل، حرام باشد.
💠 در ادبیات فارسی هم از این موارد بسیار داریم:
🐎ز سمّ ستوران در آن پهندشت
🐎زمین شد شش و آسمان گشت هشت
🔵این بیت فردوسی، به لحاظ نمایشی و درام، خیلی والاست؛ ... در اینجا روشن است که این، درام است نه کذب.
⭕️متن کامل یادداشت🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13948
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🏢یک نمای زیبا از #هنر_معماری ایرانی - اسلامی🏢
❇️با داشتن چنین هنری، نیاز به ترویج معماری های رومی و ... نداریم.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
💠 علت نامیده شدن حضرت عیسی (ع) به #مسیح
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔻 حضرت عیسی (ع) همیشه به حداقل امکانات قانع بودند و حتی گاهی کفش هم نداشتند و با پای برهنه از این شهر به آن شهر میرفتند و مسح زمین میکردند و به همین خاطر به ایشان، مسیح میگفتند.
🔸 زهد عیسی (علیه السلام) که میگویند اینطور است که هیچ چیزی از دارایی دنیا نداشتند.
🕋میلاد حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) مبارک🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌حق بر شهرت؛ حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حکومت دینی
🖋سیدمحسن قائمی خرق
💠چکیده
در «حقوق هنر»، صاحبان «رفتارهای نمایشی» در جلوههای عمومی مانند تئاترها، بهعنوان موضوع حقوق و تکالیف مطرح هستند.
حق شهرت سینماگران و ماهیت آن در «حکومت دینی» از منظر فقهی-حقوقی و همسو با کارویژههای حکومت دینی، محور اصلی نوشته حاضر است.
🔰سؤال اساسی دربارۀ ماهیت حقوقی و فقهی حق بر شهرت سینماگران در حکومت دینی؛ اعم از آنکه شهرت ناشی از فعالیت در رسانه دولتی باشد یا در سایر رسانهها است و اینکه مبتنی بر این ماهیت، سهم حکومت دینی در این حق بر شهرت چیست ❓
و چنانچه بتوان سهمی برای حکومت دینی درنظر گرفت، بر چه اساس و با چه ملاحظاتی خواهد بود. ⁉️
❇️اساساً حق حکومت دینی بر سینماگران، محدود به این قبیل هنجارها نیست و «ماهیت حقوق خصوصی-عمومیِ» حقوق هنر و رسانه، ایجاب میکند، تأثیر حکومت دینی بر سعه و ضیقِ حقوق این رسته از هنرمندان بر اثر نمایشی خود نیز در مرحلۀ بعد بررسی شود.
🛑اینگونه بررسی، میتواند هدف «حمایت» از حق شهرت سینماگران را در ضمن حمایت از شهرت آثار سینمایی و صیانت از حقوق جامعهبستر و نیز حکومت را محقق کند.
🔷 این مقاله در کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704300.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هنر_ایران_اسلامی
♦️خانه تاریخی حریری در تبریز، از گوهرهای معماری ایران
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 8️⃣7️⃣
📌حرمت افساد، حرمت ارشادی است نه مولوی!
🎙محسن شیخانی (استاد درس خارج فقه و اصول)
🟠 عنوان افساد با تعبیر دقیق «افساد فیالارض» بیشتر در فقه جزا، مشهور بوده است؛ اما عنوان دیگری شبیه به آن وجود دارد که در فقه هنر بسیار به کار میرود: «افساد».
🟡این عنوان هرازگاهی با تطبیق بر یک فعالیت هنری، حکم حرمت یا ممنوعیت آن را نتیجه میدهد.
❇️افساد، یعنی چیزی که موجب ازبینرفتن موازین، ازبینرفتن وضع طبیعی و حال طبیعی یا پیمودن خلاف راهی که برای کمال یک شیء قرار داده شده است.
🕋در اسلامی میتوان آن را اینگونه ترسیم کرد که: هر چیزی که موجب دورشدن انسان از خدا شود موجب فساد است، البته با اختلاف مراتب آن؛ یعنی اینگونه نیست که تمام مراتب آن، موجب حرمت گردد.
🕋در قرآن کریم، آیاتی پیرامون افساد وجود دارد؛ از جمله: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُون» (بقره، ۱۱-۱۲)
✅به نظر میرسد نفس ادلّه اثباتکننده حرمت محرّمات، برای اثبات حرمت فساد کافی است.
⛔️لذا میتوانیم از این آیات، حرمت عنوان فساد در زمین را استفاده کنیم. این حرمت، البته حرمت ارشادی است نه مولوی؛
🔵 یعنی اینگونه نیست که اگر کسی مرتکب یکی از محرمات شد، دو عقاب داشته باشد یکی بابت ارتکاب حرام و یکی بابت فساد؛ بلکه فساد اشاره به همان محرمات است و عذاب جداگانه ای را به دنبال ندارد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13955
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🎨 تابلوی نقّاشیِ صاحب عروه،
اثر آیةالله سیّد عبدالکریم کشمیری
🖌 بنا به اظهار فرزند مرحوم حاج آقا عزیز طباطبایی یزدی (جناب سیّد محمّد طباطبایی):
مرحوم کشمیری این نقّاشی زیبا را در ایّام جوانی و از روی علاقه و ارادتی که به جدّ بزرگوارش آقا سیّد کاظم یزدی داشته کشیده است. ایشان دارای استعداد خدادادی بود و چند تابلوی دیگر هم کشید،
⛔️تا اینکه روزی یکی از آقایان به ایشان معترض میشود و میگوید: این کار جایز نیست. لذا مرحوم کشمیری نیز دست از این کار برمیدارد. این تابلو، که با زغال نقّاشی شده، اکنون نزد ما نگهداری میشود.
✳️آنمرحوم کاردستیهای زیبایی هم درست میکرد، به طوری که وقتی صبیّهٔ ایشان آن کاردستیها را به مدرسه میبرد، معلّمشان از خوبیِ کار و ظرافت آن تعجّب میکردند.
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مقالات_هنری
📌بررسی فقهی و حقوقیِ «آثار نمایشی زیانبار برای کودکان»
🖋محمدمهدی مقدادی (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مفید)
چکیده:
🎭 هنرهای نمایشی از تنوع، فراگیری و محبوبیت فراوانی برخوردارند و سهم زیادی از اوقات فراغت را به خود اختصاص میدهند. اینگونه آثار امروزه، با اهداف و رویکردهای مختلف و در سطح وسیعی تولید و پخش میشوند
👶🏻 و بخش عظیمی از بینندگان آنان، کودکان و نوجواناناَند که اغلب تحتتأثیر محتوای این آثار قرار میگیرند و در موارد زیادی به علت خشونت، افراط و بدآموزی موجود در آن آثار، روح لطیفشان آسیبدیده و دچار انحراف و زیانهای جبرانناپذیری میشود.
👶🏻 آموزههای دینی که همواره بر حفظ، تکریم و تربیت شایستۀ کودکان و بازداری آنان از انحراف و کجروی تأکید دارد، تولید و پخش این نوع آثار را برای کودکان ممنوع میشمرد.
⛔️ اما مهم، شناسایی معیارها و گستره این ممنوعیت و محدودیت است.
❇️در نوشتار حاضر با مراجعه به نصوص و قواعد فقهی، این مسئله تبیین و تحلیل شده و پس از بیان مضرات آثار نمایشیِ زیانبار برای کودکان، مبانی و قلمرو منع تولید و پخش اینگونه آثار برای کودکان از دیدگاه فقه اهلبیت(ع) بررسی شده
🟣و همچنین تولید و پخش آثار نمایشی زیانبار برای کودکان از دیدگاه مقررات بینالمللی و داخلی موردمطالعه و نقد قرار گرفته است.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704301.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
✅دلت را صاف کن
🟢 آیت الله جوادی آملی:
🍉 تمام میوه ها پوست دارند و پوسته است که مغز میوه را حفظ میکند. احکام شریعت نیز در حکم پوسته اند که باطن دین را حفظ میکنند
⛔️... بدون شریعت و آداب ظاهری دین باطن و حقیقتی از دین نمی ماند.
📗 دروس تفسیر سوره یونس آیت الله جوادی آملی، جلسه ۷۳
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋امام محمد باقر علیه السلام:
ان الله عزوجل یحب المداعب فی الجماعه بلا رفث.
✅خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد .
📗 الکافی،ج۲،ص۶۶۳
🕋ولادت حضرت #امام_باقر علیه السلام مبارک🌹
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
#مجله_الکترونیکی 9️⃣7️⃣
📌بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابلانطباق بر هنر امروز نیست
🎙سید صادق علمالهدی
❎ یکی از ایراداتی که هنرمندان به فقها وارد میکنند، ناآشنایی ایشان با موضوعات هنری است.
به باور هنرمندان، بسیاری از عناوین فقهی اساساً بر مصادیق امروزین هنر، قابلانطباق نیست و یا بهاشتباه منطبق شده است.
🔴 برای تطبیق عناوینی از قبیل لهو، لغو، لعب و مانند آن که برای اثبات حرمت برخی انواع هنر به کار میرود، آیا میتوان به خبره اعتماد کرد❓
✅بحث حجّیت قول خبره در موضوعات احکام مطرح است و هیچ فقیهی قول خبره را فینفسه و «بماهو قول خبره» حجّت نمیداند؛ چرا که هیچ دلیل شرعی بر حجیت تعبدی آن وجود ندارد.
🟠در دو ناحیه مشکل هست: هم در خبرویت هنرمندان و خبرگان عرصه هنر و هم در حجیت قول خبره در فقه هنر.
🔵ما در بسیاری از الفاظ مأخوذ در خطابات مربوط به حوزه هنر، با شبهه مفهومیه مواجه هستیم.
اینکه دقیقاً مراد شارع از «لهو»، «لهو الحدیث»، «لغو» و امثال آن چیست، برای نسل امروز یا بالکلّ آمیخته با تردید است و یا در امتدادات معنی و وسعت و ضیق دامنه آن درگیر ابهام است؛
⬅️ لذا در این قبیل موضوعات پر ابهام، فقیه ناچار است خود ورود کند تا بلکه با تجمیع قرائن، که میتواند یکی از آنها، اظهارات خبرگان معاصر باشد ـ به نقطه اطمینانی برسد.
⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻
🌐https://isoa.ir//?p=13961
➖➖➖➖➖
💢مدرسه فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh
🕋 امام هادی علیه السلام فرمودند:
⛔️از کسی که بر او خشم گرفتهای، صفا و صمیمیت مخواه،
⛔️و از کسی که به وی خیانت کردهای، وفا طلب نکن،
⛔️و از کسی که به او بدبین شدهای، انتظار خیرخواهی نداشته باش
◀️ چرا که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست.
📗(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🕋شهادت #امام_هادی علیه السلام تسلیت باد.⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر
🆔@Feghehonar
🖥 https://isoa.ir/fh