✅ مهم ترین آثار #محقق_خویی و یا آثار مربوط به وی :
نفحات الاعجاز
البیان فی تفسیر القرآن:این کتاب شامل مقدمه ی کم نظیری در علوم قرآنی و قسمتی از سوره حمد است. مولف قصد تفسیر کل قرآن کریم را داشته که به آن توفیق نیافته است.
معجم رجال الحدیث: این کتاب یکی از کمنظیرترین کتابهای رجالی شیعه دربردارندهٔ شرح حال ۱۵۷۰۶ نفر از راویان حدیث است. این کتاب برای پنجاهمین بار در سال ۱۴۱۳ هجری قمری در (۲۴جلد) منتشر شدهاست.
المسائل الشرعیة
اجود التقریرات: این کتاب تقریرات درس اصول میرزای نایینی است که آیتالله خویی آن را در ۳۱ سالگی نوشته و در چهار جلد به چاپ رسیدهاست.
تکملة منهاج الصالحین
مبانی تکملة منهاج الصالحین: از کتب مشهور فقه جزایی (در بابهای قضا، شهادت، حدود، تعزیرات، قصاص و دیات) است.
رساله در خلافت
قصیده در مدح امیرالمؤمنین (ع)
رساله در لباس مشکوک
المسائل المنتخبة
تعلیقه بر عروة الوثقی
تعلیقه بر المسائل الفقهیة
تهذیب و تتمیم منهاج الصالحین
المسائل و الردود
مستحدثات المسائل
توضیح المسائل
منتخب توضیح المسائل
منتخب الرسائل
تلخیص المنتخب
تعلیقه المنهج الاحکام الحج
مناسک حج
منیة المسائل
ازالة المحادة عن ملک المنافع المتضادة
اضائة القلوب بتحقیق المغرب و الغروب
انارة العقول فی انتصاف المهر بموت احد الزوجین قبل الدخول
فقه القرآن علی المذاهب الخمس
قاعدة التجاوز
فهرست جامع الشتات میرزای قمی
تقریرات درس فقه میرزای نائینی
تقریرات درس فقه محقق اصفهانی
حاشیه بر وسیلة النجاة
حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری
تعارض الاستصحابین
تقریرات درس اصول محقق اصفهانی(تقریرات فقه و اصول)
مصباح الفقاهه (تقریرات فقه ایشان توسط میرزا محمد علی توحیدی)
مبانی منهاج الصالحین (شرح منهاج الصالحین به قلم سید تقی طباطبایی قمی)
المستند فی شرح العروة الوثقی (تقریرات فقه ایشان توسط شیخ مرتضی بروجردی)
المعتمد فی شرح العروة الوثقی (تقریرات فقه ایشان توسط محمدرضا خلخالی)
التنقیح فی شرح العروة الوثقی (تقریرات فقه ایشان توسط میرزا علی غروی)
مبانی فی شرح العروة الوثقی (تقریرات فقه ایشان توسط سید محمدتقی خویی)
الواضح فی شرح العروة الوثقی (تقریرات فقه ایشان توسط محمد جواهری)
التنقیح علی شرح المکاسب (تقریرات فقه ایشان توسط میرزا علی غروی)
فقه الشیعه (تقریرات فقه ایشان توسط محمد مهدی خلخالی)
الشروط أو التزامات التبعیةِ فی العقود (تقریرات فقه ایشان محمد تقی خویی)
محاضرات فی الأصول (تقریرات اصول ایشان توسط محمد اسحاق فیاض)
مصباح الأصول (تقریرات اصول ایشان توسط محمد الواعظ البهسودی)
هدایة فی الأصول (تقریرات اصول ایشان توسط سید حسن صافی)
غایة المأمول (تقریرات اصول محمد تقی جواهری)
مصابیح الأصول (تقریرات اصول ایشان توسط سید علاء الدین بحرالعلوم)
جواهر الأصول (تقریرات متفرقات اصول از فخرالدین زنجانی)
أصول الفقهِ الشیعة (تقریرات اصول از سید محمد مهدی خلخالی)
درس خارج اصول فقه (تقریرات اصول از ابوالقاسم گرجی)
@feghh_osoul
🔰شاگردان مرحوم آیت الله العظمی خویی:
۱. آیت اللّه حاج شیخ صدرا بادکوبه ای.
۲. آیت اللّه شهید سید محمدباقر صدر.
۳. آیت اللّه حاج شیخ مجتبی لنکرانی.
۴. آیت اللّه حاج میرزا جواد تبریزی.
۵. آیت اللّه حاج میرزا کاظم تبریزی.
۶. آیت اللّه حاج سید جعفر مرعشی.
۷. آیت اللّه سید علی سیستانی.
۸. آیت اللّه حاج سید علی بهشتی.
۹. آیت اللّه حاج شیخ محمود فیاض.
۱۰. آیت اللّه حاج شیخ مرتضی خلخالی.
۱۱. آیت اللّه حاج شیخ علی اصغر احمدی شاهرودی.
۱۲. آیت اللّه حاج شیخ جعفر نائینی.
۱۳. آیت اللّه حاج میرزا علی غروی تبریزی، مؤلف التنقیح.
۱۴. آیت اللّه شیخ مرتضی بروجردی، مؤلف مستند العروة الوثقی (باب صلوه).
۱۵. آیت اللّه سید رضا خلخالی، مقرر معتمد العروة الوثقی.
۱۶. آیت اللّه سید محمدتقی خوئی، مؤلف مستند العروة الوثقی (نکاح ۲ جلد).
۱۷. آیت اللّه سید مهدی خلخالی، مؤلف فقه الشیعه (اجتهاد و تقلید ۵ جلد).
۱۸. آیت اللّه شیخ محمداسحاق فیاض، مؤلف محاضرات فی اصول الفقه (۵ ج).
۱۹. آیت اللّه سید سرور بهسودی، مؤلف مصباح الاصول (۲ ج).
۲۰. آیت اللّه سید ابوالقاسم کوکبی تبریزی، مؤلف مبانی الاستنباط (۴ ج).
۲۱. آیت اللّه سید علاءالدین بحرالعلوم، مؤلف مصابیح الاصول (۱ ج).
۲۲. آیت اللّه سید علی شاهرودی، مؤلف دراسات فی الاصول العملیه (۱ ج).
۲۳. آیت اللّه شیخ محمدعلی توحیدی تبریزی، مؤلف مصباح الفقاهه (۷ ج).
۲۴. آیت اللّه سید محمدحسین فضل اللّه، مؤلف من وحی القرآن، ۲۴ مجلد.
۲۵. الشیخ اسد حیدر، مؤلف الامام الصادق و المذاهب الاربعه.
۲۶. الشیخ عبداللّه الخنیزی، مؤلف ابوطالب مؤمن قریش.
۲۷. السید عبدالرزاق المقرم، مؤلف الصدیقه الزهرا، مقتل الحسین.
۲۸. الشیخ محمدجواد مغنیه، مؤلف الفقه علی مذاهب الخمسه و الکاشف.
۲۹. الشیخ محمدباقر شریف القرشی، مؤلف النظام التربوی فی الاسلام.
۳۰. سید محمدتقی حکیم، مؤلف الاصول العامه للفقه المقارن.
۳۱. الشیخ محمدتقی الجواهری، مؤلف غایه المامول من علم الاصول.
۳۲. الشیخ عبداللّه نعمه، مؤلف دلیل القضا الجعفری.
۳۳. الشیخ مهدی، مؤلف دراسات فی قواعد اللغه العربیه (۲ ج).
۳۴. الشیخ عبدالهادی الفضلی، مؤلف فی علم العروض، نقد اقتراح.
۳۵. الشیخ محمد الخاقانی، مؤلف نقد المذهب التجربی.
۳۶. السید محمود الهاشمی، مؤلف تعارض الادله الشرعیه.
۳۷. السید مرتضی الحکمی، مؤلف نظریه الحرکه الجوهریه عند صدرالمتالهین.
۳۸. الشیخ محمدعلی البهاولی، مؤلف فی ظلال الصحیفه السجادیه.
۳۹. الشیخ محمدامین زین الدین، مؤلف الاسلام ینابیعه، غایاته، اهدافه.
۴۰. الشیخ محمدمهدی شمس الدین، مؤلف فی الاحتجاج السیاسی الاسلامی.
۴۱. سید هاشم معروف الحسنی، مؤلف المبادی العامه للفقه الجعفری.
۴۲. الشیخ محمدمهدی الاصفی، مؤلف النظام المالی و تداول الثروة فی الاسلام.
۴۳. آیت اللّه شیخ قربانعلی کابلی، مؤلف تحریر العروة الوثقی.
۴۴. آیت اللّه سید محمدتقی حسینی جلالی، مؤلف فقه العتره فی زکاه الفطره.
۴۵. آیت اللّه سید علی شاهرودی، مؤلف محاضرات فی الفقه الجعفری (۳ ج).
۴۶. آیت اللّه شیخ رضا لطفی، مؤلف الدرر الغوالی فی فروع العلم الاجمالی.
۴۷. آیت اللّه سید عباس مدرسی یزدی، مؤلف نموذج فی الفقه الجعفری و بلغه الطالب فی شرح المکاسب (۲ جلد).
۴۸. آیت اللّه سید محمدتقی طباطبائی، مؤلف شرح الناسک فی شرح المناسک و مبانی منهاج الصالحین.
۴۹. آیت اللّه شیخ محمدتقی جعفری، مؤلف الامر بین الامرین (جبر و تفویض).
۵۰. آیت اللّه غلامرضا عرفانیان، مؤلف الرای السدید فی الاجتهاد و التقلید.
۵۱. مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی که هم بحث آیت الله سیستانی هم بوده اند.
تقریرات برخی از دروس آیت الله خویی را هم نوشته اند: الاجتهاد و التقلید
@feghh_osoul
🎥 مستند آیت الله العظمی خویی را در آپارات تماشا کنید👇
https://www.aparat.com/v/vZcjY
#جبل_العامل
✅ جبل العامل کجاست؟
سرزمینهای ساحلی و کوهستانی جنوب لبنان. این منطقه سرزمین شیعیان شمرده میشود و اهالی آن پیش از دیگر شهرهای لبنان به تشیع گرویدهاند.
پیامبرانی همچون:
یوشع بن نون وصی حضرت موسی(ع) و حزقیل پیامبر ، حضرت عیسی(ع) در آن بوده اند.
🔹 جبل عامل خواستگاه علمای بسیار زیادی بوده بصورتی که در تشییع جنازه دختر #شهید_اول، معروف به سِتّ المَشایخ و از مجتهدانِ شاگردپرور حوزه جبل عامل، هفتاد مجتهد حاضر بودند*
وقتی در ۱۱۹۵، به دستور احمدپاشا جزّار، والی عثمانی صیدا، آثار و تألیفات عالمان جبل عامل سوزانده شد، حجم این آثار به اندازهای بود که مأموران حکومت تا هفت روز در عکّا به سوزاندن کتاب مشغول بودند!!!
🌺 نامورترین شاعران و ادیبان جبل عامل این اشخاص بودهاند:
عَدِیّبن رقّاع (متوفی ح ۱۰۰) شاعر معروف ولیدبن عبدالملک اموی (حک: ۸۶ ـ۹۶) و معاصر جریر، شاعر بزرگ عصر اموی**
عبدالمحسن بن احمدبن غالب صوری (متوفی ۴۱۹)***
علی بن محمد بیاضی (متوفی ۷۹۱)؛
تقی الدین ابراهیم بن علی کفعمی (متوفی ۹۰۵)
🌷 بزرگانی چون ابوبکر #خطیبِ_بغدادی مؤلف تاریخ بغداد، ابوالقاسم علی بن حسن #ابن_عساکر مؤلف تاریخ مدینه دمشق که ده سال در صور اقامت گزید و حضورش تأثیر بسیاری در تقویت نهضت فرهنگی در جبل عامل داشت، ناصربن ابراهیمی بویهی (متوفی ۵۸۳)، عبداللّه بن حسین تستری و پزشک مشهور داودبن عمر انطاکی در جبل عامل مدتی اقامت کردند.
* حر عاملی، قسم ۱، ص۱۵
ازهری، ج ۲، ص ۴۲۲، ذیل «عمل»؛ ابوالفداء، ج ۱، ص ۱۰۴؛ مرتضی زبیدی، ج ۲۱، ص ۱۱۵؛ فقیه، ص ۸۵
* حرّعاملی، قسم ۱، ص ۱۱۴؛ محسن امین، ۱۴۰۳ الف، ج ۸، ص ۹۴ـ۹۹
@feghh_osoul
⚫️مرثیهای از مرحوم شیخ محمد حسین #غروی_اصفهانی (کمپانی):
ماتم جهانسوز خاتم النبیین است؟
یا که آخرین روز صادر نخستین است؟
روز نوحه قرآن در مصیبت طاهاست
روز ناله فرقان از فراق یاسینست
خاطرى نباشد شاد در قلمرو ایجاد
آه و ناله و فریاد در محیط تکوین ست
کعبه را سزد امروز، رو نهد به ویرانى
زانکه چشم زمزم را سیل اشک خونین ست
صبح آفرینش را، شام تار باز آمد
تیره، اهل بینش را دیده جهان بینست
رایت شریعت را، نوبت نگونسارىست
روز غربت اسلام، روز وحشت دینست
شاهد حقیقت را، هر دو چشم حقبین خفت
آهِ بانوى کبرى همچو شمع بالین ست
هادى طریقت را، زندگى به سر آمد
گمرهان امت را سینهیى پر از کین ست
شاهباز وحدت را، بند غم به گردن شد
کرکس طبیعت را، دست و پنجه رنگین ست
شد هماى فرّخْ فر، بسته بال و بى شهپر
عرصه جهان یکسر، صیدگاه شاهین ست
خاتم سلیمان را اهرمن به جادو برد
مسند سلیمانى، مرکز شیاطین ست
شب ز غم نگیرد خواب، چشم نرگس شاداب
لیک چشم هر خارى، شب به خواب نوشین ست
پشت آسمان خم شد زیر بار این ماتم
چشم ابر پر نم شد در مصیبت خاتم
🏴
@feghh_osoul
💢کتاب «حلقات» برای تکمیل دراسات اصولی نافع است اما جای «رسائل و کفایه» را نمیگیرد
✔️استادسید محسن حسینیفقیه که کتب «رسائل، کفایه و حلقات» را چندین دوره تدریس کرده معتقد است: حلقه دوم و سوم جای رسائل و کفایه را نمیتواند بگیرد بلکه برای تکمیل دراسات اصولی بسیار نافع و مفید هستند؛ خصوصاً اینکه درسهای خارج کنونی بیشتر بر مبنای کفایه الاصول برگزار میشود و این جهت علاوه بر محسنات متعدد دیگر، مزید بر علت هست که باید کفایه را بهخوبی خواند.
👈بیشتر بخوانید:
https://b2n.ir/s50418
@feghh_osoul
✅استاد حسین شوپایی جویباری:
خدا رحمت کند مرحوم آقای تبریزی را در بعضی از موارد برای اینکه بفهمد طلبه اهل درس و بحث است یا نه؟ از کلام مرحوم شیخ در رسائل سؤال میکرد. یکی از جاهایی که ایشان سؤال میپرسید بحث دلیل عقلی بر قبح #تجری بود که مرحوم شیخ میفرماید: «فان العقاب بما لایرجع بالآخره الی الاختیار قبیح الا ان عدم العقاب لامر لایرجع الی الاختیار قبحه غیر معلوم» میپرسید معنای این عبارت چیست؟
متن کامل:
https://b2n.ir/e33009
@feghh_osoul
⚠️خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه!
اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که #نظام_اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چهطور بر مبنای حق قیام کرده و چهطور نظام جاهلی مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین برده ... و حتی با آنها همصدا شود و برای آن ها خوراک درست کند ...
خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه!
آنهم، علم نیست جهل است؛
نور نیست، ظلمت است؛
و الا اگر نور بود، اول، خود این نوع افراد را هدایت می کرد....
💬امامخامنهای(مدظلهالعالی)، در آغاز درس خارج فقه، ۲۰شهریور۷۳
#جمهوری_اسلامی_حرم_است
@feghh_osoul
✅ تخصيص الاكثر ✅
السيد الخوئي:
إنّ العموم المذكور في الكلام:
تارةً يكون من قبيل القضايا الخارجية ويكون الملحوظ في الكلام ثبوت الحكم للأفراد الخارجية، فحينئذ لا إشكال في استهجان تخصيص الأكثر، بلا فرق بين أن يكون التخصيص بعنوان واحد أو بعناوين مختلفة، فلو قيل قتل جميع العسكر إلّابني تميم، وكان في العسكر من غير بني تميم رجل أو رجلان، ففي الحقيقة كان المقتول رجلاً أو رجلين، فلا إشكال في استهجان التعبير عن قتلهما بمثل قتل جميع العسكر إلّا بني تميم، وإن كان التخصيص بعنوان واحد مثل ما إذا كان التخصيص بعناوين مختلفة، كما لو قيل: قتل جميع العسكر إلّازيداً وإلّا عمراً وإلّا... حتّى لا يبقى إلّا رجل أو رجلان مثلاً.
واُخرى: يكون العموم المذكور في الكلام بنحو القضايا الحقيقية، ويكون الحكم ثابتاً للموضوع المقدّر بلا نظر إلى الأفراد الخارجية، فلا يكون التخصيص حينئذ مستهجناً وإن بلغ أفراده ما بلغ، لعدم لحاظ الأفراد الخارجية في ثبوت الحكم حتّى يكون الخارج أكثر من الباقي. وهذه هي القاعدة الكلّية لقبح تخصيص الأكثر.
📚 مصباح الاصول ج١ ص٦٢٣
#عموم
#تخصيص_الأكثر
#استهجان_العرف
@feghh_osoul
🔴ضابط تخصيص الاكثر المستهجن🔴
الشيخ لطف الله الصافي:
ليس كل تخصيص بالأكثر مستهجناً إذا بقي تحت العام من أفراده مقدار يصح به جعل العنوان العام مرآة له وموضوعاً للحكم القانوني ضرباً للقاعدة -كما هو الشأن في هذه الروايات-وإذا كان ما خرج بالمخصص من تحت العام عنوانا كان له أفراد أكثر مما يبقى تحت العام-كما هو كذلك في مسألتنا هذه-،
وإذا احتملنا أنه كان للمتكلم غرض عقلائي لالقاء الكلام الدال على العموم وإخراج الأكثر منه وإفادة مراده بهذه الصورة، كإفهام أن علة الحكم على ما يبقى تحت العام أو مقتضيه صدق هذا العنوان وإن الأكثر المخرج منه إنما أخرج لفقد الشرط أو وجود المانع أو غير ذلك.
والقدر المتيقن من التخصيص المستهجن هو ما إذا كان ما تحت العام من الأفراد أفراد لا يجمعها جامع غيره وخصص العام بتخصيصات كثيرة بالنسبة إلى كل فرد من أفراده حتى لا يبقى تحته إلا فرد أو اثنان أو ثلاث أو نحو ذلك؛لأن هذا خلاف وضع المحاورة ولا يتكلم به إلا من لم يعرف أساليب الكلام.
📚 الرسائل ج١ ارث الزوجة من العقار ص٢٥٩-٢٦٠
#العموم_والخصوص
#تخصيص_الأكثر
#استهجان_العرف
@feghh_osoul
🌺روز نهم ربیع الاول در کلام آقا امیرالمومنین علیه السلام🌺
فقال أمير المؤمنين عليه السلام : هذا يوم الاستراحة ، ويوم تنفيس الكربة ، ويوم الغدير الثاني ، ويوم تحطيط الأوزار ، ويوم الخيرة ، ويوم رفع القلم ، ويوم الهدو ، ويوم العافية ، ويوم البركة ، ويوم الثارات ، ويوم عيد الله الأكبر ، ويوم يستجاب فيه الدعاء ، ويوم الموقف الأعظم ، ويوم التوافي ، ويوم الشرط ، ويوم نزع السواد ، ويوم ندامة الظالم ، ويوم انكسار الشوكة ، ويوم نفي الهموم ، ويوم القنوع ، ويوم عرض القدرة ، ويوم التصفح ، ويوم فرح الشيعة ، ويوم التوبة ، ويوم الإنابة ، ويوم الزكاة العظمى ، ويوم الفطر الثاني ، ويوم سيل النغاب ، ويوم تجرع الريق ، ويوم الرضا ، ويوم عيد أهل البيت ، ويوم ظفرت به بنو إسرائيل ، ويوم يقبل الله أعمال الشيعة ، ويوم تقديم الصدقة ، ويوم الزيارة ، ويوم قتل المنافق ، ويوم ( الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ) ، ويوم سرور أهل البيت ، ويوم الشاهد ويوم المشهود ، ( وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ ) ، ويوم القهر على العدو ، ويوم هدم الضلالة ، ويوم التنبيه ، ويوم التصريد ، ويوم الشهادة ، ويوم التجاوز عن المؤمنين ، ويوم الزهرة ، ويوم العذوبة ، ويوم المستطاب به ، ويوم ذهاب سلطان المنافق ، ويوم التسديد ، ويوم يستريح فيه المؤمن ، ويوم المباهلة ، ويوم المفاخرة ، ويوم قبول الأعمال ، ويوم التبجيل ، ويوم إذاعة السر ، ويوم نصر المظلوم ، ويوم الزيارة ، ويوم التودد ، ويوم التحبب ، ويوم الوصول ، ويوم التزكية ويوم كشف البدع ، ويوم الزهد في الكبائر ، ويوم التزاور ، ويوم الموعظة ، ويوم العبادة ، ويوم الاستسلام.
بحار الانوار جلد ۳۱ صفحه ۱۲۷ و ۱۲۸
اسکن کتاب :
http://s3.picofile.com/file/8229103826/BaharAlAnvar2_1_.png
@feghh_osoul
اعمال روز نهم ربیع الأوّل.pdf
410K
اعمال روز نهم ربیع الأوّل
🚩 اللهم العن الجبت و الطاغوت 🚩
@feghh_osoul
فرحة الزهراء (ع) برواية أحمد بن إسحاق القمّي - الشيخ نهاد الفيّاض.pdf
1.78M
🌷فرحة الزهراء (ع) برواية أحمد بن إسحاق القمّي - الشيخ نهاد الفيّاض
@feghh_osoul