eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صفات خدای اهل سنت ( پای خدا ) 🔹️يُلْقَى فِي النَّارِ وَتَقُولُ: هَلْ مِنْ مَزِيدٍ، حَتَّى يَضَعَ قَدَمَهُ، فَتَقُولُ قَطْ قَطْ 🔸️کتاب مخالفین: اهل دوزخ در آتش افکنده می شوند و دوزخ می‌ گوید : آیا زیاده از این هست، تا آنکه خداوند پای خود را بر آن می نهد و دوزخ می گوید : بس است بس است. 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4848 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4849 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 4850 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 6661 📚 صحیح بخاری شماره حدیث 7449 📚 صحیح مسلم شماره حدیث 2844 📚 صحیح مسلم شماره حدیث 2846 ✍🏼وقتی احادیث را از غیر اهل بیت بگیری همین می شود که مجبور می شوی مانند یهود و مسیحیت برای خدا جسم قائل شوی ( نعوذ بالله ) !! امام کاظم علیه السلام: سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ وَ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَهٌ 🔸️ پاک و منزه است آنکه چیزی مثل او نیست نه جسم است و نه صورت 📚 التوحید شیخ صدوق @feghh_osoul
☑️ امام صادق علیه‌السلام نزد اهل سنت با مراجعه به کلمات علماى اهل سنت پى مى بریم که (علیه السلام) از موقعیّت و منزلت بالایى نزد آنان برخوردار بوده است. در اینجا به کلمات برخى از آنان راجع به آن حضرت اشاره مى کنیم: 1 ـ ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ (ت: 250 هـ.ق) «... وجعفر بن محمّد الّذی ملأ الدنیا علمه وفقهه. ویقال: انّ اباحنیفة من تلامذته وکذلک سفیان الثورى...»(1)؛ (... و جعفر بن محمّد; کسى که علم و فقه اش دنیا را فراگرفته است و گفته مى شود که ابوحنیفه و سفیان ثورى از شاگردان او بوده اند...). 2 ـ محمّد بن ادریس، ابوحاتم رازى (ت: 277 هـ.ق) او درباره امام صادق(علیه السلام) مى گوید: «جعفر بن محمّد ثقة لایسأل عن مثله»(2)؛ (جعفر بن محمّد ثقه است و او بى نیاز از تحقیق است). 3 ـ محمّد بن حبّان بن احمد، ابوحاتم تمیمى بستى (ت: 354هـ.ق) او مى گوید: «جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ (رضی الله عنه) کنیته ابوعبدالله، یروى عن ابیه، وکان من سادات اهل البیت فقهاً وعلماً وفضلا. روى عنه الثورى ومالک وشعبة والناس»(3) (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ رضوان الله علیهم ـ کنیه او ابوعبدالله است. از پدرش روایت نقل مى کند. او از سادات اهل بیت در فقه و علم و فضل است. ثورى و مالک و شعبه و سایر مردم از او روایت نقل کرده اند...). 4 ـ عبدالله بن عدى جرجانى (ت: 365 هـ.ق) «و جعفر من ثقات الناس کما قال یحیى بن معین»(4)؛ (و جعفر ـ (علیه السلام) ـ از ثقات مردم بود، همان گونه که یحیى بن معین گفته است). 5 ـ ابوعبدالرحمن سلمى (ت: 412 هـ.ق) او در کتاب «طبقات مشایخ الصوفیة» مى گوید: «جعفر الصادق فاق جمیع أقرانه من اهل البیت وهو ذو علم غزیر فی الدین وزهد بالغ فی الدنیا وورع تام عن الشهوات وادب کامل فی الحکمة»(5)؛ (جعفر صادق(علیه السلام) سرآمد تمام هم ردیفان خود از اهل بیت بود. او داراى علم بسیار در دین، و زهد فراوان در دنیا، و ورع تام از شهوات و ادب کامل در حکمت بود). 6 ـ ابوالفتح محمّد بن عبدالکریم شهرستانى (ت: 548 هـ.ق) «جعفر بن محمّد الصادق هو ذو علم غزیر وادب کامل فی الحکمة وزهد فی الدنیا وورع تام عن الشهوات وقد اقام بالمدینة مدة یفید الشیعة المنتمین إلیه ویفیض على الموالین له اسرار العلوم...»(6)؛ (جعفر بن محمّد صادق، داراى علم بسیار و ادب کامل در حکمت و زهد در دنیا و ورع تام از شهوات بود. او مدتى در مدینه اقامت کرد و به شیعیان منسوب به خود افاده رسانده و بر موالیان خود اسرار علوم را افاضه نمود...). 7 ـ جمال الدین ابوالفرج ابن جوزى (ت: 597 هـ.ق) او در ذکر وفیات سال 148 هـ.ق مى نویسد: «جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ابوعبدالله جعفر الصادق... کان عالماً زاهداً عابداً...»(7)؛ (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على ابن ابى طالب، ابوعبدالله، جعفر صادق... مردى عالم، زاهد و عابد و... بود). 8 ـ ابوسعد عبدالکریم سمعانى (ت: 562 هـ.ق) «... لقّب لجعفر الصادق، لصدقه فی مقاله»(8)؛ (... او را به جهت صدق در گفتار، صادق نامیدند). 9 ـ عزّالدین ابن اثیر جزرى (ت: 630 هـ.ق) «... لقّب به لصدقه فی مقاله وفعاله... ومناقبه مشهورة»(9)؛ (... او را به جهت صدق در گفتار و کردار، صادق نامیدند... و مناقب او مشهور است). 10 ـ محمد بن طلحه شافعى (ت: 652 هـ.ق) «هو من عظماء اهل البیت وساداتهم(علیهم السلام) ذو علوم جمّة وعبادة موفّرة، واوراد متواصلة وزهادة بیّنة، وتلاوة کثیرة. یتتبع معانى القرآن ویستخرج من بحر جواهره ویستنتج عجائبه...»(10)؛ (او ـ جعفر بن محمّد(علیه السلام) ـ از بزرگان اهل بیت و سادات آنان(علیهم السلام) است. داراى علوم فراوان و عبادت وافر و وردهاى پیاپى، و زهد روشن، و تلاوت بسیار بود. او معانى قرآن را دنبال کرده و از دریاى جواهراتش استخراج نموده و عجائبش را استنتاج مى نمود...). 11 ـ ابن ابى الحدید معتزلى (ت: 655 هـ.ق) او درباره امام باقر(علیه السلام) مى گوید: «و هو سیّد فقهاء الحجاز ومنه ومن ابنه جعفر تعلّم الناس الفقه»(11)؛ (او سید فقهاى حجاز بود. و مردم فقه را از او و فرزندش جعفر فرا گرفتند). 12 ـ ابوالعباس احمد بن محمّد بن ابراهیم بن ابوبکر بن خلکان (ت:681هـ.ق) «و کان من سادات اهل البیت. ولقّب بالصادق لصدقه فی مقالته. وفضله اشهر من ان یذکر...»(12) (... او از سادات اهل بیت بود. و به جهت صدق در گفتارش، او را صادق نامیدند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود...) علیه السلام علیه السلام @feghh_osoul
13- ابن صبّاغ مالکى (ت: 855 هـ.ق) «کان جعفر الصادق(علیه السلام) من بین اخوته خلیفة ابیه ووصیّه والقائم من بعده... وصّى إلیه ابوجعفر(علیه السلام)بالامامة وغیرها وصیة ظاهرة ونصّ علیه نصاً جلیاً... وامّا مناقبه فتکاد تفوت من عدّ الحاسب»(13)؛ (جعفر صادق از بین برادرانش، جانشین پدر و وصىّ او و قائم مقام او بود... ابوجعفر - امام باقر(علیه السلام) آشکارا در مورد امامت و امور دیگر به او وصیت نمود و بر او نصّ جلى کرد... و اما مناقب او از شمارش شمارشگران بیرون است...). 14 ـ عبدالرحمن بن محمّد حنفى بسطامى (ت: 858 هـ.ق) «جعفر بن محمّد ازدحم على بابه العلماء واقتبس من مشکاة انواره الأصفیاء، وکان یتکلّم بغوامض الأسرار وعلوم الحقیقة وهو ابن سبع سنین»(14) (جعفر بن محمّد کسى بود که علما بر درب خانه اش ازدحام مى کردند، و از چراغ انوارش منتخبان امت بهره مى بردند.او در حالى که هفت ساله بود سخن از اسرار پوشیده و علوم حقیقى مى گفت). 15 ـ احمد بن عبدالله خزرجى (ت: بعد از سال 923 هـ.ق) «جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسین بن علىّ بن ابى طالب الهاشمى ابوعبدالله، احد الأعلام... حدّث عنه خلق کثیر لایحصون،...»(15) (جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب هاشمى، ابوعبدالله، یکى از بزرگان امت است... از او افراد بسیارى که قابل شماره نیستند حدیث نقل کرده اند... ) 16 ـ شمس الدین محمد بن طولون (ت: 953 هـ.ق) «کان من سادات اهل البیت ولقّب بالصادق لصدقه فی مقالته وفضله اشهر من ان یذکر»(16) (او از سادات اهل بیت است. او را به جهت صدق در گفتارش، صادق ملقّب ساختند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود). 17 ـ احمد بن حجر هیتمى (ت: 974 هـ.ق) «و نقل عنه الناس من العلوم ما سارت به الرکبان وانتشر صیته فی جمیع البلدان»(17) (از او به حدّى علم نقل کرده اند که قافله ها براى آن به حرکت درآمده و موقعیّت او همه کشورها را فراگرفته است) 18 ـ شیخ مؤمن بن حسن شبلنجى (ت: بعد از 1083 هـ.ق) «... ومناقبه کثیرة تکاد تفوت عدّ الحاسب... روى عنه جماعة من اعیان الأئمة واعلامهم کیحیى بن سعید ومالک بن انس والثورى وابن عیینة وابى حنیفة وایوب السختیانى وغیرهم...»(18) (... مناقب او به حدّى زیاد است که از شمارش شمارشگران بیرون است... جماعتى از اعیان ائمه و بزرگان آنان; امثال یحیى بن سعید، مالک بن انس، ثورى، ابن عیینه، ابوحنیفه، ایوب سختیانى و دیگران از او روایت نقل کرده اند...). 19 ـ شیخ عبدالله بن محمّد بن عامر شبراوى شافعى (ت: 1171 هـ.ق) «السادس من الأئمة جعفر الصادق، ذوالمناقب الکثیرة والفضائل الشهیرة. روى عنه الحدیث ائمة کثیرون مثل مالک بن انس وابى حنیفة ویحیى بن سعید وابن جریج والثورى وابن عیینة وشعبة وغیرهم...»(19) (ششمین از امامان، جعفر صادق، صاحب مناقب بسیار و فضایل مشهور است. امامان بسیارى; از قبیل: مالک بن انس، ابى حنیفه، یحیى بن سعید، ابن جریج، ثورى، ابن عیینه، شعبه و دیگران از او روایت نقل کرده اند...).(20) 📚پی نوشت: (1). رسائل جاحظ، ص 106. (2). الجرح و التعدیل، ج 2، ص 487 ; به نقل از او، تذکرة الحفاظ، ج 1، ص 166. (3). الثقات، ج 6، ص 131. (4). الکامل فى الضعفاء، ج 2، ص 134. (5). ینابیع المودة، قندوزى حنفى، ج 2، ص 457، به نقل از او. (6). الملل و النحل، ج 1، ص 166. (7). المنتظم، ج 8، ص 110و111. (8). الانساب، ج 3، ص 507. (9). اللباب فى تهذیب الأنساب، ج 2، ص 3. (10). مطالب السؤول، ج 2، ص 111. (11). شرح ابن ابى الحدید، ج 15، ص 274. (12). وفیات الاعیان، ج 1، ص 307. (13). الفصول المهمة، ص 211ـ219. (14). مناهج التوسل، ص 106. (15). خلاصه تهذیب الکمال، ص 63. (16). الأئمة الاثنا عشر، ص 85. (17). صواعق المحرقه، ص 305. (18). نورالابصار، ص 160و161. (19). الاتحاف بحبّ الاشراف، ص 146. (20). گردآوري از کتاب: اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم ، 1385 ه.ش، ص 102 علیه السلام علیه السلام @feghh_osoul
☑️ صورة رائعة تجمع المرجع الكبير الميرزا جواد التبريزي والمرحوم آية الله الشيخ المامقاني قدس سرهما والمرجع الديني السيد الشبيري الزنجاني دام ظله 🔰التقطت الصورة -على الأقرب- في فاتحة المرجع الديني السيد أبو القاسم الكوكبي التبريزي قدس سره، ذي القعدة سنة ١٤٢٦ هـ @feghh_osoul
ملاصدرا؛ اعجوبه‎ای در جهانِ معارف اسلام 🔸️وجود این‌ [اندیشمندان متقدم] بزرگ‌ترین نعمت برای امثال ماست. کسانی این زحمت‌ها را کشیدند، از این استعدادهای خدادادی بهره بردند و افکاری را تنظیم کردند. حالا گیرم در بعضی جاهایش اشتباهاتی هم باشد، هر غیرمعصومی ممکن است اشتباه کند؛ اما زمینه تحقیق و تفکر در این مسائل را برای نسل‎های آینده، فراهم کردند که بسیار خدمت بزرگی است. 🔸️ولی از زمان شیخ‌الرئیس، علی‌رغم نوسانات مختلفی که بوده، کمتر کسی مانند مرحوم ملاصدرا (رضوان الله علیه)، طلوع کرد. او یک نقطه عطفی در فلسفه اسلامی ترسیم کرد. 🔸️اندیشه‎های او از سرچشمه‎های مختلفی بهره می‎برد و بدون شک از مباحث عرفانی بسیار متاثر بوده است. افکار و نوشته‎های ایشان، در بعضی موارد، صبغه غالبش، عرفانی بود و در بسیاری موارد صبغه عرفانی هم چاشنی مسائل فلسفی بود. 🔸️...انسی که با منابع دینی داشت، ریاضت‎های عملی، عبادت‎ها و سفرهای پیاده به حج که معروف است هشت سفر پیاده رفته -بعضی در تعدادش تشکیک کرده اند اما با همه این‎ها- ایشان مسلما در این جهات امتیازی داشته؛ یعنی هم از لحاظ عبادت، هم از لحاظ خلوت، هم از لحاظ توسل به اهل بیت(علیهم السلام)، هم از لحاظ استفاده از منابع فلسفی مختلف مشائی-اشراقی و هم از لحاظ استفاده از منابع عرفانی [ویژه بودند]. 🔸️او یک اعجوبه‎ای بود که با چنین ویژگی‎هایی در عالم معارف اسلامی پیدا شد، زحمات زیادی کشید تا آثار متنوع فراوانی عرض کرد. ♦️ آیت الله ۱۳۹۲/۰۲/۱۹ 🗓 به مناسبت ۱ خرداد ماه، روز بزرگداشت صدرالمتالهین (ره) ✅ @mesbahyazdi_ir @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀ولی حکمت آیت الله العظمی جوادی آملی: صدرالمتالهین ولیّ حکمت است ، نه حکیم. او امام حکمت است ، نه حکیم. در این چهار قرن بزرگان زیادی آمدند و شدند امت این امام.. 💠به مناسبت سالروز بزرگداشت @feghh_osoul
💠 ♦️حضرت علامه حسن زاه آملی : روزى مرحوم علامه طباطبايى را در خيابان زيارت كردم و در معيت ايشان ، تا درب منزلشان رفتم . به درب منزل كه رسيديم ايشان تعارف كردند. عرض كردم : مرخص مى شوم . ايشان ، در پله بالا ايستاده بودند و پايين بودم ، رو به من كردند و گفتند: ♦️ حكماى الهى اين همه فحش ها را شنيدند سنگ حوادث را خوردند، قلم ها به دشنام و بدگويى آنها پرداختند، اين همه فقر و فلاكت و بيچارگى را از تبليغات سوء كشيدند. ♦️گاهى به كهك به سر مى بردند و گاهى ... با اين همه حقايق را در كتاب هايشان نوشتند و گفتند: ♦️ آقايانى كه به ما بد گفتيد و فحش داديد و زندگى را در كام ما تلخ كرديد و مردم را عليه ما شورانيديد، حرف اين است و حق اين است كه نوشته ايم و براى شما گذاشته ايم ، حال هر چه مى خواهيد بگوييد. ♦️آنها حرف حقشان را نوشتند و براى نفوس مستعد به يادگار گذاشتند، تمام تلاش اين است كه منطق وحى را بفهميم . خداوند ملاصدرا را رحمت كند! مفسر است ، محدث است ، فقيه است ، مرد سير و سلوكى است كه هفت مرتبه پياده به زيارت بيت الله الحرام ، مشرف مى شود و بار هفتم در بصره نداى حق را لبيك گفته است . ايشان در در شرح اصول كافى حديث امام سجاد عليه السلام را نقل مى كند كه : ♦️چون خداوند سبحان ، مى دانست در آخر الزمان مردمى عميقى پيدا مى شوند در توحيد و در اصول عقائد اوايل سوره حديد و سوره اخلاص را فرستاد. مرحوم آخوند مى گويد: به اين حديث كه رسيدم گريه ام گرفت . اين گريه شوق است و گريه عشق ، چون خودش مى بيند كه اين حديث ، براى امثال اوست @feghh_osoul
اهمیت فلسفه صدرا در منظر امام خمینی 📚 امام خمینی در نامه به گورباچف می نویسد: «اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق کنيد مي توانيد دستور دهيد که صاحبان اين گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب ، در اين زمينه ها به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا (رحمت الله عليهما) در حکمت مشا مراجعه کنند تا روشن شود که قانون عليت و معلوليت که هر گونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس، و ادراک معاني کلي و نيز قوانين کلي که هرگونه استدلال بر آن تکيه دارد معقول است نه محسوس. و نيز به کتابهاي سهروردي (رحمت الله عليه) در حکمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي مشخص کنند که جسم هر موجود مادي ديگر، به نور صرف که منزه از حس مي باشد نيازمند است و ادراک شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حکمت متعاليه صدر المتألهين (رضوان الله تعالي عليه و حشرت الله مع النبيين و الصالحين) مراجعه نمايند تا معلوم گردد که حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.» @feghh_osoul
در دیدگاه آیت الله العظمی امام خامنه ای: ✅مكتب فلسفى صدرالمتألّهين همچون همه‌ى فلسفه‌ها در محدوده‌ى مليت و جغرافيا نمى‌گنجد و متعلق به همه‌ى انسانها و جامعه‌ها است. همواره همه‌ى بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه‌ى مستحكم و قابل قبولى نميتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه‌ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه‌ى اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه‌ى انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. @feghh_osoul
♨️ فلسفه صدرا فلسفه صدرا از نوع ( سهل ممتنع ) است، به ظاهر بسيار ساده است، عبارتش اديبانه و منشيانه است، اما يك فرد بسيار مستعد سالها بايد كار كند تا به مرحله اول برسد يعنى بفهمد كه آنرا نمى فهمد، تا بار ديگر با ديد ديگرى وارد شود. حكمت الهى به وسيله صدرالمتألهين دگرگونى يافت كه مى توان آن را يك جهش ناميد، جهشى در فلسفه اسلامى. اين جهش مسبوق به يك سلسله دگرگونى هاى تدريجى بود كه قبلا به وسيله ديگران انجام يافته بود. @feghh_osoul
ebnearabi-qazali.mp3
342.5K
مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره: خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل غزالی که یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که محیی الدین دارد، علی‌رغم آن همه اغلاطی که در فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا. @feghh_osoul
البته به این استفتاء از مرحوم آیت الله العظمی بهجت توجه کنید: سؤال: آیا محی‌الدین ابن‌عربی، ضال و مُضل است؟ جواب: این سؤال را باید از آقا سید محمدکاظم یزدی رحمه‌الله پرسید که با آن همه تورع، احتیاط می‌کند. ١ البته ما نمی‌توانیم از محی‌الدین و امثال او و گفته آنها تبعیت کنیم و از آنها متابعت نماییم و بنا بگذاریم که: کل مایقُولُهُ حَق (هرچه می‌گوید، حق است). ما باید در اعتقاد و عمل تابع انبیا و اوصیا علیهم‌السلام و با آنها باشیم، اما اینکه بگوییم: اینها کافرند و تناکح و تناسل با آنها جایز نیست، این را هم نمی‌توانیم بگوییم؛ زیرا آنها به نماز و روزه التزام داشته‌اند، حرف‌های آنها قابل تأویل است؛ مثل بایزید و جنید که دارای شطحیات بوده‌اند. و به‌طورکلی در مورد افرادی که نمی‌دانیم چگونه بوده‌اند و عاقبتشان چه شده، می‌گوییم: هرکس که موافق با اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، ما هم با او موافقیم؛ و هرکس با آنها مخالف باشد، مخالف هستیم. درهرحال، باید از ثقلین تقلید کرد، و مرجع همه مسلمان‌ها ثقلین (قرآن و عترت پیامبر) است. در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۶ ١.ر.ک: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، النجاسات: الکافر. @feghh_osoul
بیان لطیفی امام خمینی دارد که ایشان فرمودند: و در ، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی می‌کنند. در بحث صدقه سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است. در جمع بین این دو طائفه عده ای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که می گوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب می کنیم و جمعا بین المتعارضین. اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است این است که آیا نمی شود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد. اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد، یا در بحث که الآن ابزار بازی بچه ها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمی‌کند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه‌ سازی و تصویر ذی‌روح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود! آیت الله العظمی جوادی آملی ۱۴۰۲/۳/۳ @feghh_ousoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خطبه جالب خطیب جمعه مرکز اسلامی میشیگان آمریکا علیه جهل برخی شیعیان و مسلمانان ... «سید باسم الشرع» خطیب و مدیر مرکز اسلامی الزهرا در ایالت میشیگان آمریکا خواستار هوشیاری جوانان مسلمان در برابر توطئه‌ها علیه تنها حکومت شیعی در جهان شد. @feghh_osoul
✅ 🇸🇾 تجمع طلبة الحوزة السوريين🇸🇾 🔹 أسعد الله أيامكم 🔹 👤 كلمة الحفل: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده "زيد عزه". 🗓 الزمان:الخميس ليلة الجمعة 2023/05/25 الموافق 05/ذي القعدة/1444 🕙 الساعة الثامنة مساءا 🕌 المكان: دورشهر، زقاق 36، ب24. الدعوة عامة للرجال والنساء 🆔 @feghh_osoul •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✝️ کشیش ارشد آمریکایی: رفتن به کربلا برای همه واجب است، اگر تا به حال کربلا نرفته اید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید. 📌 صحبتهای بسیار جالب «کِنِث جی. فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربه اش از زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 🤲 خداوندا! شفاعت و زیارت با معرفت سرور آزادگان جهان را نصیب ما بفرما @feghh_osoul
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔸 آقای بهجت قریب به ۶۰ سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود. 🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما می‌خواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفته‌ای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعه‌های حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت می‌کردم و ایشان ناراحت می‌شد. بعداً دیگر کفش خود را همراه می‌برد و کنار دست خودش می‌گذاشت. 🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه می‌گذاشتند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص702 @Feghh_osoul
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ ثـمـره اختلاف 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیرد، نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔 @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است. 🔸 معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست. @feghh_osoul
✳️ ترورِ ابن‌غضائری ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 ابن‌غضائری که با خط غلو خیلی تند برخورد می‌کند و به أدنی چیزی به آن‌ها حمله می‌کند، مقداری از آن هم در آن زمان ریشه‌های سیاسی داشته است- شیخ راجع به ابن غضائری پسر می‌گوید: «اُختُرم رحمه الله»، 🔹 ما برای اولین‌بار احتمال دادیم که فاطمی‌ها او را ترور کرده باشند، چون با مناقشاتی که ایشان در روایات می‌کرد، خیلی از زیربناهای فکری فاطمی‌ها به هم می‌خورد. @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 دولتِ فاطمیون در مصر در آن زمان حکومت شیعی بودند. احکامشان همان احکام ماست، با این تفاوت که در «دعائم» روایاتی را که جنبه حکومتی دارد، انتخاب و تقویت کرده است. 🔹 اسماعیلیه چون حکومت تشکیل دادند بیشتر روی بحث‌های ولایی و حکومتی رفتند... چنانکه حوزه‌های علمیه ما تا قبل از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احادیث اداری و حکومتی را کمتر متعرض می‌شدند اما بعد از آن بیشتر متعرض می‌شوند. 🔸 اسماعیلیه روایات غلوآمیز درباره حاکم را خیلی تقویت می‌کردند؛ یعنی حاکم را به صفات الهی فرض می‌کردند و بر آن استدلال هم می‌کردند. این هم شرحی عجیب دارد. اخیراً رساله‌ای از مجموعه رسائل قلعة الموت چاپ شده است سرگذشت «بابا سیدنا». در آن رساله رسماً قائل‌اند که باید خداوند در هر زمانی در شخصی تجلی کند و او صفات الهی مثل حی و قادر و مرید و قیوم و غیره دارد. @feghh_osoul
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (1395/2/26) 🔸...«قال لنا احمد بن الحسین» مراد از «احمد بن الحسین» ابن غضائریِ پسر است. ابن‌غضائریِ پسر تا حدود 410 و 411 ظاهرا مسلّم بوده. حالا اگر فرض کنیم وفات ایشان یا احتمالی که ما دادیم ایشان را ترور کرده باشند قبل از وفات پدرش باشد، سال 410 یعنی زمان نجاشی و شیخ طوسی را کاملا درک کرده است. @feghh_osoul
✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @feghh_osoul
💢نتوانستیم حقوق شهروندی و کرامت انسانی را براساس فقه و اخلاق پایه‌ریزی کنیم/ فقه توانایی تأمین یک زندگی سالم، کامل و مفرح را دارد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه: 🔹قانون حقوق شهروندی را در زمانی که معاونت قوه قضائیه را در زمان آیت‌الله شاهرودی برعهده داشتم، خود ما تدوین کردیم و تمام مواد آن براساس موازین فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) است. مقصود از شهروند، فردی از جامعه است یعنی تمام اقشار را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، حقوق متهم به بهترین وجه در قوانین و آئین نامه‌های فقهی ما دیده شده است؛ یعنی فقه می‌تواند زندگی کسی که می‌خواهد زندگی شهری سالم و کامل و مفرحی داشته باشد را تامین کند. 🔸قانون اساسی ما بر اساس فقه است و در زمان تدوین از نظرات فقهای بزرگ زمان استفاده شده است، اما نتوانستیم وظیفه اداری را از جهت حفظ حقوق شهروندی، حفظ کرامت انسانی و رفتار و اخلاق اداری، براساس فقه و اخلاق و قانون اساسی پایه‌ریزی کنیم. 🔹حوزه‌های علمیه باید دایره موضوع شناسی و بهره برداری از منابع بویژه قرآن و عقل را گسترش دهند. در فقه امام صادق (ع) قرآن و عقل جایگاه بلندی دارد اما ما در فقه بیشتر سراغ احادیث و روایات رفتیم تا قرآن و سنت؛ لذا باید بیشتربه قرآن و عقل بها دهیم تا به مسائل روز بهتر پاسخ دهیم. 🔸فقه ما که پرتوی از فقه امام صادق (ع) است، براساس تعالیم قرآنی و فطرت انسان و قوانین حاکم بر روح و روان و جامعه تدوین شده است بنابراین نباید قرآن را با زندگی و حکومت و رفتارهای دلخواه خود برش بزنیم. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71372 🆔 @feghh_osoul
💢بررسی ادله حجیت شهرت فتوایی ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا ترابی: 📌فقیهان برای استدلال بر حجیت شهرت فتوائیه به ادله‌‌ای تمسک کرده‌اند: 🔹الف) فحوای ادله حجیت خبر واحد به بیانات متعدد: ۱- هرچه مفید ظن است حجت است و ظن حاصل از شهرت به مراتب بیشتر است. ۲- ملاک حجیت خبر واحد، طریقیت است و شهرت این طریقیت را به طریق اولی دارد. ۳- شهادت عدلین حجت است و در شهرت شهادت بیش از دونفر عادل در یک مساله وجود دارد. 🔸ب) مرفوعه زراره: سند این روایت مورد مناقشه واقع شده است ضمن اینکه در این روایت قرائنی وجود دارد که دلالت دارد که مراد از شهرت در اینجا شهرت عملی و روائی است نه فتوائی مثل فرض وجود تعارض بودن مورد و عبارت (یاتی عنکم الخبران ماثوران). 🔹ج) مقبوله عمربن حنظله: مشایخ ثلاث این روایت را نقل کرده‌اند و آن را تلقی به قبول کرده‌اند هرچند مرحوم آیت‌الله خویی (ره) به وجود عمر بن حنظله در سند خدشه‌ می‌کند، الا اینکه اولا اصحاب به این روایت عمل کرده‌اند و ثانیا این روایت از مرویات صفوان است و ثالثا مشایخ ثلاث این روایت را نقل کرده‌اند که همگی از توثیقات عامه هستند. 🔻 اما بررسی مضمون مقبوله: صدر روایت مربوط به باب قضاء است و ذیل روایت در باب مستند قضاوت است و سوالاتی در این مقبوله وجود دارد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71408 🆔 @feghh_osoul