✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شبزندهدار
1398/06/24
🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل میکردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرمودهاند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد میکند.
#فقه
@feghh_osoul
💢نتوانستیم حقوق شهروندی و کرامت انسانی را براساس فقه و اخلاق پایهریزی کنیم/ فقه توانایی تأمین یک زندگی سالم، کامل و مفرح را دارد
✔️حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه:
🔹قانون حقوق شهروندی را در زمانی که معاونت قوه قضائیه را در زمان آیتالله شاهرودی برعهده داشتم، خود ما تدوین کردیم و تمام مواد آن براساس موازین فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) است. مقصود از شهروند، فردی از جامعه است یعنی تمام اقشار را در بر میگیرد. به عنوان مثال، حقوق متهم به بهترین وجه در قوانین و آئین نامههای فقهی ما دیده شده است؛ یعنی فقه میتواند زندگی کسی که میخواهد زندگی شهری سالم و کامل و مفرحی داشته باشد را تامین کند.
🔸قانون اساسی ما بر اساس فقه است و در زمان تدوین از نظرات فقهای بزرگ زمان استفاده شده است، اما نتوانستیم وظیفه اداری را از جهت حفظ حقوق شهروندی، حفظ کرامت انسانی و رفتار و اخلاق اداری، براساس فقه و اخلاق و قانون اساسی پایهریزی کنیم.
🔹حوزههای علمیه باید دایره موضوع شناسی و بهره برداری از منابع بویژه قرآن و عقل را گسترش دهند. در فقه امام صادق (ع) قرآن و عقل جایگاه بلندی دارد اما ما در فقه بیشتر سراغ احادیث و روایات رفتیم تا قرآن و سنت؛ لذا باید بیشتربه قرآن و عقل بها دهیم تا به مسائل روز بهتر پاسخ دهیم.
🔸فقه ما که پرتوی از فقه امام صادق (ع) است، براساس تعالیم قرآنی و فطرت انسان و قوانین حاکم بر روح و روان و جامعه تدوین شده است بنابراین نباید قرآن را با زندگی و حکومت و رفتارهای دلخواه خود برش بزنیم.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71372
🆔 @feghh_osoul
💢بررسی ادله حجیت شهرت فتوایی
✔️حجتالاسلام محمدرضا ترابی:
📌فقیهان برای استدلال بر حجیت شهرت فتوائیه به ادلهای تمسک کردهاند:
🔹الف) فحوای ادله حجیت خبر واحد به بیانات متعدد:
۱- هرچه مفید ظن است حجت است و ظن حاصل از شهرت به مراتب بیشتر است.
۲- ملاک حجیت خبر واحد، طریقیت است و شهرت این طریقیت را به طریق اولی دارد.
۳- شهادت عدلین حجت است و در شهرت شهادت بیش از دونفر عادل در یک مساله وجود دارد.
🔸ب) مرفوعه زراره: سند این روایت مورد مناقشه واقع شده است ضمن اینکه در این روایت قرائنی وجود دارد که دلالت دارد که مراد از شهرت در اینجا شهرت عملی و روائی است نه فتوائی مثل فرض وجود تعارض بودن مورد و عبارت (یاتی عنکم الخبران ماثوران).
🔹ج) مقبوله عمربن حنظله: مشایخ ثلاث این روایت را نقل کردهاند و آن را تلقی به قبول کردهاند هرچند مرحوم آیتالله خویی (ره) به وجود عمر بن حنظله در سند خدشه میکند، الا اینکه اولا اصحاب به این روایت عمل کردهاند و ثانیا این روایت از مرویات صفوان است و ثالثا مشایخ ثلاث این روایت را نقل کردهاند که همگی از توثیقات عامه هستند.
🔻 اما بررسی مضمون مقبوله: صدر روایت مربوط به باب قضاء است و ذیل روایت در باب مستند قضاوت است و سوالاتی در این مقبوله وجود دارد؟
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71408
🆔 @feghh_osoul
الاشتغال بالفقه ام بالتفسير والكلام؟
السيد علي الفاني الاصفهاني
خمسون مسألة ص٣٩
#نصيحة
#نصائح_العلماء
@feghh_osoul
❓ما هي الكتب الاُصوليّة التي تنصحون بقرائتها؟
باسمهِ جلّت أسماؤه:
✅ أهمّ الكتب الاُصوليّة هي الكتب المشتملة على فكر الشيخ الأعظم الأنصاري، والمحقّق الآخوند الخراساني، والمحقّقين النائيني والأصفهاني والعراقي والخوئي (قدّس اللّه أسرارهم جميعاً)، فإنّ غاية ما توصّل إليه الفكر الاُصولي هو وليد فكر هؤلاء الأساطين.
المرجع الكبير السید صادق الروحاني ( قدس سره)
#نصيحة
@feghh_osoul
فائدة استظهارية: حول استعمال لفظ (لا أحب) في الروايات الشريفة
يقول المحقق البحراني (قدس سره):
« و أما لفظ لا أحب فإنه و إن اشتهر بينهم أنه من ألفاظ الكراهة، إلا أنا قد حققنا في غير موضع مما تقدم أن هذا من الألفاظ المتشابهة، لاستعماله في الأخبار بمعنى التحريم كثيراً مع استعماله فيها بمعنى الكراهة، فلا يحمل على أحدهما إلا بالقرينة »
📍انظر الحدائق الناضرة ج ١٩ ص٢٨٠
@feghh_osoul
إضاءة_حول_الفرق_بين_مصباح_الفقاهة_والتنقيح_في_شرح_المكاسب_.pdf
63.1K
يوجد تقريران مطبوعان للسيد الخوئي -قدس سره-على مكاسب الشيخ الأعظم -قدس سره-، فما هو الفرق بينهما؟
في هذه الإضاءة أستعرض جوابا قررته من أحد الفضلاء.
#كتاب_المكاسب
#الشيخ_الأعظم
#السيد_الخوئي
@feghh_osoul
«لا شك في أن السبيل الى طاعة الإمام [المهدي] عليه السلام والقرب منه ونيل رضاه هو الالتزام بأحكام الشريعة المقدسة والتحلّي بالفضائل والابتعاد عن الرذائل والجري وفق السيرة المعهودة من علماء الدين وأساطين المذهب وسائر أهل البصيرة التي لا يزالون يسيرون عليها منذ زمن الأئمة عليهم السلام، فمن سلك طريقاً شاذاً أو سبيلاً مبتدعاً فقد خاض في الشبهة وسقط في الفتنة وضل عن القصد».
- السيّد السيستانيّ دام ظله، من جواب له في موقعه الإلكتروني.
@feghh_osoul
📸 تصویر دوران کودکی آیتالله شبیری زنجانی
🗓حدود سال ۱۳۱۰ ه ش
🔺ردیف بالا از راست: سیّد ابوالحسن تهرانی، سیّد محمّد ولائی زنجانی، سیّد روحالله خمینی، سیّد علینقی تهرانی، سیّد احمد لواسانی، فرزندش سیّد محمّد (کودک)، سیّد محمّدصادق لواسانی.
🔻ردیف پایین از راست: شیخ مهدی فرزند شیخ عبّاس تهرانی (کودک) شیخ عبّاس تهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب تهرانی، سیّد احمد زنجانی، شیخ عبدالله آل آقا، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی، سیّد موسی شبیری زنجانی (کودک).
🆔 @feghh_osoul
🔺 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانیها به وجود آوردند
✔️رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگرهی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعهی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبههای ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواریها نوشته شده. سبزواریها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل دادهایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانیها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامهی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است.
🆔 @feghh_osoul
💢مطالبه استاد فاضل لنکرانی از حوزویان برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
🔹متأسفانه در حوزههای علمیه هنوز قدر علمی امام (ره) روشن نیست. مظلومیت علمی امام را در حوزهها میبینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست... بهگونهای در حوزه وانمود کردهاند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی عقبتر بوده است.
🔸یکی از بزرگان مشهد که از شاگردان آیتالله خوئی بود، در اواخر عمرشان یک دوره اصول شروع کرده بود، گفتم در این دوره اصولتان نمیخواهید مبانی امام را بیان کنید؟ ایشان گفت مگر آقای خمینی اصول دارد؟ خیلی تعجب کردم، با اینکه شخصیتی بود که با امام و انقلاب هم بیارتباط نبود!. گفتم این چه حرفی است؟ وقتی به قم برگشتم به دفتر نشر آثار امام پیغام دادم که اصول امام را برای ایشان بفرستید. سفر بعد که خدمتشان رفتم گفت من از اصول امام هیچ خبر نداشتم.
🔹هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار میکنم در مییابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشتهاند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق میکند، اما در ذهن آقایان نمیآید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند. متأسفانه در اثر این بیتوجهی مسئولین حوزه، اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده است!
🔸خیلیها 20 تا 30 سال است درس خارج میگویند آخرش قائل به همان فرمایش آقای خوئی هستند. این که مبنا نشد! باید بعد از این همه سال بتواند یک پایه علمی بگذارد.
@feghh_osoul
Untitleتعتتتd.pdf
21.63M
🔖 دانلود ویــژهنامه محــقـق نـستــوه
✔️بمناسبت آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی استاد محقق سیدعلی شهرستانی، ویژه نامه دیجیتال «محقق نستوه» به همت موسسه علمی پژوهشی کلامنا در 87 صفحه منتشر شد.
🔻فهرست:
🔹زندگینامه
🔸آشنایی با آثار استاد
🔹مصاحبهها
🔸مقالات و نوشتار
🔹نامهها و اسناد
🔸کتب
🆔 @feghh_osoul
مراجع تقلید شیعه معاصر ایران
حضرات آیات مرحومین :
سید محمدرضا گلپایگانی ،
سید روح الله #خمینی ،
سید کاظم شریعتمداری ،
سید شهاب الدین مرعشی .
#امام_خمینی #قیام_پانزده_خرداد #چهارده_خرداد
@feghh_osoul
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (۱)
🔸امام خمینی (ره) موضوع جواز عمل مجتهد بر اساس نظر و رای خود مجتهد را دو چیز می دانند:
۱. تحصیل حکم شرعی استنباطی
۲. تحصیل عذر
🔸هم استنباط و هم تحصیل عذر هر دو به واسطه راه های متعارف میان اهالی فن به دست میآید. این فرآیند تنها از طریق تحصیل مقدمات اجتهاد به دست می آید.
🔸امام خمینی ره اولین مقدمه را دانستن فنون علوم عربی می داند:
منها: العلم بفنون العلوم العربیّة بمقدار یحتاج إلیه فی فهم الکتاب والسنّة، فکثیراً ما یقع المحصّل فی خلاف الواقع؛ لأجل #القصور فی فهم اللّغة وخصوصیّات کلام العرب لدی المحاورات به فلابدّ له من التدبّر فی محاورات أهل اللّسان، وتحصیل #علم_اللّغة وسائر العلوم العربیّة بالمقدار المحتاج إلیه.
🔸همچنان که از متن بالا مشخص است، ریشه بسیاری از خطاهای در فهم #کم_کاری در فهم زبان و نیز شناخت خصوصیات کلام محاوره ای عرب است.
🔸نکته مهم دیگر در کلام امام میزان یادگیری علوم ادبیاتی است؛ فقیه و اسلام شناس قرار نیست عربی پژوه باشد بلکه به میزان استفاده خود این علوم را یاد بگیرد.
❓یک سوال مهم:
با توجه به مبنای لزوم اجتهاد در مقدمات اجتهاد، آیا میزان یادگیری ادبیات عرب در کلام امام خمینی، با صاحب نظر شدن در مباحث ادبیاتی مرتبط با فهم قرآن و حدیث منافات دارد؟ سیره عملی فقها کدام رویکرد را نشان می دهد؟
منبع: الاجتهاد و التقلید، ص ۹
🆔 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پاسخ آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی به شش سوال در باره مبانی حکومتی حضرت امام خمینی(ره)
1️⃣حکومت از منظر امام خمینی...؟
2️⃣مبنای امام راحل درباره حکومت چه آثاری دارد؟
3️⃣آیا دین از منظر امام راحل در عرض حکومت است...؟
4️⃣حقیقت غدیر و ولایت از نگاه امام خمینی...؟
5️⃣جوهر، حقیقت و روح حکومت از منظر امام خمینی...؟
6️⃣اسلام بدون حکومت از منظر امام راحل....؟
#الاسلام_هوالحکومه
@feghh_osoul
❖ «ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است، متنوّعتر است!»
بخشی از بیانات امروز #رهبر_انقلاب :
امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشتهای، در هر بخشی از بخشهای معارفی و عملیِ انسانها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضیها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها میگوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضیها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند.
سرآمدان را نمیشود از حافظهی تاریخ حذف کرد؛ نکتهی مهمّ مورد توجّه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد، نه میشود تحریف کرد. نه اینکه تبلیغات مخالفین نتواند چهرههای سرآمدان را بد معرّفی کند؛ چرا، رسانههای تبلیغاتی که روزبهروز هم مدرنتر میشوند، امروزیتر میشوند، مجهّزتر میشوند، میتوانند شب را روز و روز را شب معرّفی کنند، میتوانند دربارهی چهرههای برجسته و منوّر هم دروغپردازی کنند، امّا این کفِ روی آب است، این «فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً» است.
ابنسینا و شیخ طوسی، بعد از هزار سال از دورانِ خودشان، امروز میتوانند خودشان را با صدای رسا معرّفی کنند؛ شخصیّت آنها را نمیشود محو کرد، نمیشود از حافظهی تاریخ زدود، نمیشود تحریف هم کرد. ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابنسینا و شیخ طوسی وسیعتر است، متنوّعتر است. خصوصیّاتی که در تشکیل شخصیّت امام بزرگوار دخالت دارند، بمراتب بیشتر است از خصوصیّاتی که در شخصیّت آنگونه برجستهها و سرآمدها حضور دارند. امام یک سرآمدِ همهجانبه است؛ هم در دانشهای دینی سرآمد است ــ امام در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری، سرآمد است ــ هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است، هم در استحکام شخصیّت و قوّت اراده سرآمد است، هم در قیامِ لله و سیاستورزیِ انقلابی و ایجادِ تحوّل در نظامِ بشری سرآمد و یگانه است. این خصوصیّات در هیچکدام از سرآمدانِ تاریخِ ما با هم جمع نشده است، [امّا] در #امام بزرگوار این خصوصیّات با همدیگر جمع است.
نتیجه اینکه این امام بزرگوار را هیچکس نمیتواند از حافظهی تاریخ محو کند، نه امروز و نه در قرنهای آینده، و نمیتواند شخصیّت او را تحریف کند؛ چند صباحی ممکن است دروغپردازی بشود، تحریف شخصیّت بشود، امّا در نهایت چهره درخشان امام، خود را با صدای رسا به همه معرّفی میکند؛ این خورشید را پشت ابر نمیشود نگه داشت.
@feghh_osoul
#روش_شناسی
#امام_خمینی
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس:
🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و #بررسی دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به #اشکال_کردن وا میداشت. ایشان کلاس ساکت را نمیپسندید و نسبت به سکوت شاگردانش #اعتراض میکرد.
🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را #نمیپسندید و میفرمود: اینها فایده ای ندارند.
🔸 ایشان برای تدریس، به #شرح های مختلف رجوع #نمیکرد، و میفرمود: باید درباره مطالب، خودم #بیندیشم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند.
🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، میفرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه میتواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و #تعریف_جدیدی از آن ارائه نمودند.
📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛
خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85.
@feghh_osoul
✍ #یادداشت | امام و سلطه یا تعالی حکمت متعالیه خمینی
🧩 در میان متفکران صدرایی و پیروان حکمت متعالیه، تلاشهای زیادی برای تبیین یا تصحیح و بلکه تکمیل حکمت متعالیه صورت پذیرفته است. به گونه ای که امروزه می توان مدعی جریانی تحت عنوان «نوصدراییان» شد.
🌐 در چهار قرن پس از ملاصدرا، برخی تلاش وافری برای ارائه تقریری نو از مسائل فلسفی داشتهاند و گروهی به بازنویسی یا نونویسی آن پرداخته اند. بعضاً مبانی آن را مورد دقت قرار داده و گاهی مسائل آن مورد واکاوی واقع شده است.
عدهای حرکت جوهری، برخی تشکیک در وجود و نسبتش با وحدت شخصی وجود، گروهی وجود ربطی و جمعی اتحاد عاقل و معقول را مطالعه کرده و احیانا تکامل بخشیده اند.
💠 مدرس طهرانی، معاد صدرایی را دستخوش تغییر کرده است و علامه طباطبایی در روش صدرا تفاوتی ایجاد نموده است. برخی مبانی عرفانی اش را مستحکم کرده اند و برخی تاثیرات کلامی اش را امتداد بخشیده اند.
🏴 اما در این میان آنکه بزرگترین و هوشمندانه ترین تکامل را در حکمت متعالیه ایجاد کرده است، امام خمینی است و اگر او را از این جهت بزرگترین فیلسوف صدرایی بنامیم گزاف نگفته ایم.
✔️ او با دقت و هوشمندی، اساسی ترین نقطه نفوذ حکمت صدرایی را ترمیم کرده است و حکمت متعالیه را از نفوذ و سلطه اجانب ایمنی بخشیده، علاوه بر استقلال بخشی به آن، قوت سلطه و حاکمیت داده است.
♦️ امام به عنوان یک حکیم متأله، بیشترین تأکید را از میان همه مفاهیم بر «استقلال» و عدم سلطه پذیری داشته معتقد است نهایت حکمت می بایست حاکمیت الله و نفی سلطه اجانب باشد.
🔰 همین امر او را معنون به بزرگترین مرمت کننده و تکامل بخش حکمت متعالیه و فلسفه صدرا می کند.
♻️ بازسازی امام خمینی از حکمت متعالیه، منحصر در برخی مبانی یا مسائل نیست، بلکه جهت گیری حکمت اسلامی را از سلطه پذیر به نافی سلطه و مستقل تغییر می دهد و نهایتا به توازن تمدنی مفقود میان اسلام و غرب منتهی می شود.
🌀 آنچه امام با حکمت اسلامی کرد، علاوه بر منحصر به فرد بودن، انقلاب ساز، تمدن ساز و در جهت نفی سلطه و بلکه با لحاظ ابزار سلطه بودن علم است.
⭕️ به واقع می توان حکمت اسلامی را به دو بخش پیش و پس از خمینی تقسیم نمود. امام با فهم دقیق از ابزار سلطه بودن علم، با مرمت ضعفی که در حکمت اسلامی و به جهت تاکید بر انزوا و تحدید تأثیر علم بر نفس انسان، وجود داشت، موازنه اسلام و غرب را در مسأله علم به سود اسلام تغییر داد.
و این بزرگترین تحولی است که در چهار قرن پس از ملاصدرا، در حکمت اسلامی پدید آمده است.
✏️ دکتر #یاسر_حسینپور
@feghh_osoul
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
💥تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب»
🎤آیتالله #شبیری_زنجانی
خارج #اصول 1395/11/19
#علوم_حدیث
@feghh_osoul
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مناظره جالب ملاصدرا با استاد اخباری خود
✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
@feghh_osoul
♨️ دانش لغت از نگاه امام خمینی -ره- (2)
🔸امام خمینی (ره) در ادامه شمارش مقدمات اجتهاد، دومین مورد را شناخت محاورات عرفیه و فهم موضوعات عرفیه دانسته اند:
🔸ومنها: الانس بالمحاورات العرفيّة وفهم الموضوعات العرفيّة؛ ممّا جرت محاورة الكتاب والسنّة على طبقها، والاحتراز #عن_الخلط بين دقائق العلوم والعقليّات الرقيقة وبين المعاني العرفية العاديّة؛
فإنّه كثيراً ما يقع #الخطأ لأجله، كما يتّفق كثيراً لبعض المشتغلين بدقائق العلوم- حتّى اصول الفقه بالمعنى الرائج في أعصارنا- الخلطُ بين المعاني العرفيّة السوقيّة الرائجة بين أهل المحاورة المبنيّ عليها الكتاب والسنّة، والدقائق الخارجة عن فهم العرف.
بل قد يوقع الخلط لبعضهم بين الاصطلاحات الرائجة في العلوم الفلسفيّة أو الأدقّ منها، وبين المعاني العرفيّة، في خلاف الواقع لأجله.
(الاجتهاد و التقلید، ص۹و۱۰)
🔸ایشان یکی دیگر از مهم ترین ریشه های خطای فقهی را خلط بین معانی عرفیه عادیه با اصطلاحات دقیق علوم مختلف دانسته اند.
🔻 این خطا برای کسانی پیش می آید که اشتغال فراوان به یک علم دارند و برداشت آنها از مفاهیم بر اساس ذهنیتی است که در علم مورد ممارست خود اصطلاح شده است.
🔻بر اساس بیان امام این خطا حتی برای کسانی که مشغول به علم اصول فقه هستند نیز پیش می آید؛ علمی که به عنوان مقدمه دانش قویم فقه شمرده می شود. البته ایشان مثالی برای آن ذکر نکرده اند
🆔 @feghh_osoul
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد (۱)
📂امام خمینی ره در شمارش مقدمات اجتهاد دومین مقدمه را انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی دانستند؛ زیرا ریشه بسیاری از خطاها را خلط دقایق علوم با معانی عرفی عادی می دانند. برخی پشتوانه های علمی این نظر در ذیل آمده است:
1️⃣ در دانش فقه اللغة مبحثی با عنوان #مراتب_معنا مطرح است. یکی از این مراتب، معنای استعمالی خاص است؛ معنایی که همیشه توسط فرد خاص یا صنف خاص در معنایی خاص به کار می رود. مثل این که «طهارت» در فقه به معنای «عملی است که سبب اباحه و مجوز برای انجام نماز است». (شرائع الاسلام، ج۱، ص۸).
معنای استعمالی خاص در برابر معنای استعمالی عام، یعنی معانی کاربردی همگانی قرار دارد؛ مثل «طهارت» که در معنای پاکیزگی به کار رفته است و اختصاص به صنف خاصی ندارد. (صحاح، ج2 ص727)
2️⃣ معانی اصطلاحی با معنای لغوی، و معنای استعمالی عام یا خاص با معنای ماده دارای ارتباط هستند. مثلاً طهارت اصطلاحی نوعی خاص از تنزیه است؛ یعنی تنزیه از نجاست باطنی که مجوز انجام عمل عبادی می شود. غفلت از این ارتباط باعث همسان انگاری دو معنا می شود.
3️⃣ #انس_ذهنی با یک معنا مخاطب را دچار مغالطه در برداشت می کند. به گونه ای که کاربر عمومی در مواجهه با واژگان تخصصی معنای عمومی و کاربر تخصصی در مواجهه با واژگان عمومی معنای اصطلاحی را برداشت می کند.
♻️ بنابراین دو عامل عمده سبب خلط در برداشت از معنا می شود:
۱- ارتباط معنایی بین معنای استعمالی و معنای ماده؛ که با ایجاد مشابهت سبب همسان انگاری دو معنا می شود.
۲- انس ذهنی کاربر یا مخاطب؛ زیرا موجب می شود در مواجهه با واژگان بر اساس تبادر ذهنی خود که برخاسته از این انس ذهنی است، برداشت داشته باشد.
🆔 @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مىفرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارجخوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مىپرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مىشد و مىگفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد.
هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مىشود، طلبه درس خارجخوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مىبازد و معلوماتش را فراموش میکند و شكست میخورد.
📚 جرعهای از دریا، ج2 ص691
@feghh_osoul