eitaa logo
فقه و اصول
283 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
كلمات العلماء حول شخصية السيد الخوئي رضوان الله تعالى عليه 🖤 @feghh_osoul
عدول_المحقق_الخوئي_عن_مبناه_في_كامل_الزيارة_حقيقة_أم_افتراء؟.pdf
591K
عدول المحقق الخوئي قدس سره عن مبناه في كامل الزيارة حقيقة أم افتراء؟ @feghh_osoul
دراسة_توثيقية_في_التقريرات_الأصولية_للسيد_الخوئي_.pdf
866K
دراسة توثيقية في التقريرات الأصولية للسيد الخوئي قدس سره @feghh_osoul
🎥 مستند آیت الله العظمی خویی را در آپارات تماشا کنید👇 https://www.aparat.com/v/vZcjY
جبل العامل کجاست؟ سرزمین‌های ساحلی و کوهستانی جنوب لبنان. این منطقه سرزمین شیعیان شمرده می‌شود و اهالی آن پیش از دیگر شهر‌های لبنان به تشیع گرویده‌اند. پیامبرانی همچون:  یوشع بن نون وصی حضرت موسی(ع) و حزقیل پیامبر ، حضرت عیسی(ع) در آن بوده اند. 🔹 جبل عامل خواستگاه علمای بسیار زیادی بوده بصورتی که در تشییع جنازه دختر ، معروف به سِتّ المَشایخ و از مجتهدانِ شاگردپرور حوزه جبل عامل، هفتاد مجتهد حاضر بودند* وقتی در ۱۱۹۵، به دستور احمدپاشا جزّار، والی عثمانی صیدا، آثار و تألیفات عالمان جبل عامل سوزانده شد، حجم این آثار به اندازه‌ای بود که مأموران حکومت تا هفت روز در عکّا به سوزاندن کتاب مشغول بودند!!! 🌺 نامور‌ترین شاعران و ادیبان جبل عامل این اشخاص بوده‌اند: عَدِیّبن رقّاع (متوفی ح ۱۰۰) شاعر معروف ولیدبن عبدالملک اموی (حک: ۸۶ ـ۹۶) و معاصر جریر، شاعر بزرگ عصر اموی** عبدالمحسن بن احمدبن غالب صوری (متوفی ۴۱۹)*** علی بن محمد بیاضی (متوفی ۷۹۱)؛ تقی الدین ابراهیم بن علی کفعمی (متوفی ۹۰۵) 🌷 بزرگانی چون ابوبکر  مؤلف تاریخ بغداد، ابوالقاسم علی بن حسن  مؤلف تاریخ مدینه دمشق که ده سال در صور اقامت گزید و حضورش تأثیر بسیاری در تقویت نهضت فرهنگی در جبل عامل داشت، ناصربن ابراهیمی بویهی (متوفی ۵۸۳)، عبداللّه بن حسین تستری و پزشک مشهور داودبن عمر انطاکی در جبل عامل مدتی اقامت کردند. * حر عاملی، قسم ۱، ص۱۵ ازهری، ج ۲، ص ۴۲۲، ذیل «عمل»؛ ابوالفداء، ج ۱، ص ۱۰۴؛ مرتضی زبیدی، ج ۲۱، ص ۱۱۵؛ فقیه، ص ۸۵ * حرّعاملی، قسم ۱، ص ۱۱۴؛ محسن امین، ۱۴۰۳ الف، ج ۸، ص ۹۴ـ۹۹ @feghh_osoul
⚫️مرثیه‌ای از مرحوم شیخ محمد حسین (کمپانی): ماتم جهانسوز خاتم النبیین‌ است؟ یا که آخرین روز صادر نخستین‌ است؟ روز نوحه قرآن در مصیبت طاهاست روز ناله فرقان از فراق یاسین‌ست خاطرى نباشد شاد در قلمرو ایجاد آه و ناله و فریاد در محیط تکوین‌ ست کعبه را سزد امروز، رو نهد به ویرانى زانکه چشم زمزم را سیل اشک خونین‌ ست صبح آفرینش را، شام تار باز آمد تیره، اهل بینش را دیده جهان بین‌‌ست رایت شریعت را، نوبت نگونسارى‌ست روز غربت اسلام، روز وحشت دین‌ست شاهد حقیقت را، هر دو چشم حق‌بین خفت آهِ بانوى کبرى همچو شمع بالین‌ ست هادى طریقت را، زندگى به سر آمد گمرهان امت را سینه‌‌یى پر از کین‌ ست شاهباز وحدت را، بند غم به گردن شد کرکس طبیعت را، دست و پنجه رنگین ‌ست شد هماى فرّخْ ‌فر، بسته بال و بى‌ شهپر عرصه جهان یکسر، صیدگاه شاهین‌ ست خاتم سلیمان را اهرمن به جادو برد مسند سلیمانى، مرکز شیاطین‌ ست شب ز غم نگیرد خواب، چشم نرگس شاداب لیک چشم هر خارى، شب به خواب نوشین‌ ست پشت آسمان خم شد زیر بار این ماتم چشم ابر پر نم شد در مصیبت خاتم 🏴 @feghh_osoul
💢کتاب «حلقات» برای تکمیل دراسات اصولی نافع است اما جای «رسائل و کفایه» را نمی‌گیرد ✔️استادسید محسن حسینی‌فقیه که کتب «رسائل، کفایه و حلقات» را چندین دوره تدریس کرده معتقد است: حلقه دوم و سوم جای رسائل و کفایه را نمی‌تواند بگیرد بلکه برای تکمیل دراسات اصولی بسیار نافع و مفید هستند؛ خصوصاً اینکه درس‌های خارج کنونی بیشتر بر مبنای کفایه الاصول برگزار می‌شود و این جهت علاوه بر محسنات متعدد دیگر، مزید بر علت هست که باید کفایه را به‌خوبی خواند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s50418 @feghh_osoul
✅استاد حسین شوپایی جویباری: خدا رحمت کند مرحوم آقای تبریزی را در بعضی از موارد برای اینکه بفهمد طلبه اهل درس و بحث است یا نه؟ از کلام مرحوم شیخ در رسائل سؤال می‌کرد. یکی از جاهایی که ایشان سؤال می‌پرسید بحث دلیل عقلی بر قبح بود که مرحوم شیخ می‌فرماید: «فان العقاب بما لایرجع بالآخره الی الاختیار قبیح الا ان عدم العقاب لامر لایرجع الی الاختیار قبحه غیر معلوم» می‌پرسید معنای این عبارت چیست؟ متن کامل: https://b2n.ir/e33009 @feghh_osoul
⚠️خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه! اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که ، امروز در ایران اسلامی، چه‌طور بر مبنای حق قیام کرده و چه‌طور نظام جاهلی مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین برده ... و حتی با آن‌ها هم‌صدا شود و برای آن ها خوراک درست کند ... خاک بر سر آن عالم اعلم و افقه! آن‌هم، علم نیست جهل است؛ نور نیست، ظلمت است؛ و الا اگر نور بود، اول، خود این نوع افراد را هدایت می کرد.... 💬امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، در آغاز درس خارج فقه، ۲۰شهریور۷۳ @feghh_osoul
تخصيص الاكثر ✅ السيد الخوئي: إنّ العموم المذكور في الكلام: تارةً يكون من قبيل القضايا الخارجية ويكون الملحوظ في الكلام ثبوت الحكم للأفراد الخارجية، فحينئذ لا إشكال في استهجان تخصيص الأكثر، بلا فرق بين أن يكون التخصيص بعنوان واحد أو بعناوين مختلفة، فلو قيل قتل جميع العسكر إلّابني تميم، وكان في العسكر من غير بني تميم رجل أو رجلان، ففي الحقيقة كان المقتول رجلاً أو رجلين، فلا إشكال في استهجان التعبير عن قتلهما بمثل قتل جميع العسكر إلّا بني تميم، وإن كان التخصيص بعنوان واحد مثل ما إذا كان التخصيص بعناوين مختلفة، كما لو قيل: قتل جميع العسكر إلّازيداً وإلّا عمراً وإلّا... حتّى لا يبقى إلّا رجل أو رجلان مثلاً. واُخرى: يكون العموم المذكور في الكلام بنحو القضايا الحقيقية، ويكون الحكم ثابتاً للموضوع المقدّر بلا نظر إلى الأفراد الخارجية، فلا يكون التخصيص حينئذ مستهجناً وإن بلغ أفراده ما بلغ، لعدم لحاظ الأفراد الخارجية في ثبوت الحكم حتّى يكون الخارج أكثر من الباقي. وهذه هي القاعدة الكلّية لقبح تخصيص الأكثر. 📚 مصباح الاصول ج١ ص٦٢٣ @feghh_osoul
🔴ضابط تخصيص الاكثر المستهجن🔴 الشيخ لطف الله الصافي: ليس كل تخصيص بالأكثر مستهجناً إذا بقي تحت العام من أفراده مقدار يصح به جعل العنوان العام مرآة له وموضوعاً للحكم القانوني ضرباً للقاعدة -كما هو الشأن في هذه الروايات-وإذا كان ما خرج بالمخصص من تحت العام عنوانا كان له أفراد أكثر مما يبقى تحت العام-كما هو كذلك في مسألتنا هذه-، وإذا احتملنا أنه كان للمتكلم غرض عقلائي لالقاء الكلام الدال على العموم وإخراج الأكثر منه وإفادة مراده بهذه الصورة، كإفهام أن علة الحكم على ما يبقى تحت العام أو مقتضيه صدق هذا العنوان وإن الأكثر المخرج منه إنما أخرج لفقد الشرط أو وجود المانع أو غير ذلك. والقدر المتيقن من التخصيص المستهجن هو ما إذا كان ما تحت العام من الأفراد أفراد لا يجمعها جامع غيره وخصص العام بتخصيصات كثيرة بالنسبة إلى كل فرد من أفراده حتى لا يبقى تحته إلا فرد أو اثنان أو ثلاث أو نحو ذلك؛لأن هذا خلاف وضع المحاورة ولا يتكلم به إلا من لم يعرف أساليب الكلام. 📚 الرسائل ج١ ارث الزوجة من العقار ص٢٥٩-٢٦٠ @feghh_osoul