eitaa logo
فقه و اصول
294 دنبال‌کننده
235 عکس
44 ویدیو
46 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
"ما على الامين الا اليمين" الشيخ اسد الله التستري: امّا الكلام المعروف الدائر على الألسنة و هو "ما على الامين الا اليمين" فلم اقف عليه و لا وقف عليه غيرى من نقلة الاخبار المتتبّعين لمصادرها و مواردها المطلعين على خياباها و نوادرها في شيء من كتب الحديث و لا في كتب الفقه مسندا و لا مرسلا و انّما هو شيء يستنبط بالنظر و الاجتهاد بعد خوض و غور شديد و تعمق و تدبّر سديد في الاخبار و الفتاوى و ضمّ بعضها الى بعض و ملاحظة السّيرة في بعض الصّور و ما دل على نفى العسر و الحرج و الضّرر و الاضرار و انه ما على المحسنين من سبيل و انّه يجب سدّ ما يوجب الفساد و اختلال نظام امور العباد و نحو ذلك مما لا يخفى على اولى البصيرة و الرّشاد. 📚 مقابس الأنوار و نفائس الأسرار ج ۱ ص ۲۶۳ @feghh_osoul
🔻حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی (متن کامل یادداشت) ✍مصطفی قناعتگر ◾شیخ حر عاملی در یک تقسیم‌بندی ابتدایی، در حلقه‌ی اخباریان قرار می‌گیرد. اما بی‌توجهی به طیف بودن و یکنواخت نبودن جریان اخباری‌گری، تصاویر غیر واقعی از وی برساخته است. توجه نکردن به منهج وی در شرح و فهم و اعتبارسنجی برخی روایات نیز به پررنگ شدن آن تصویر غیر واقعی کمک کرده است. در این مجال به نگاشته‌ای از ایشان اشاره خواهد شد. شیخ در این نگاشته به ضعف روایتی از کافی کلینی اشاره، آن را مستدل و بر آن پافشاری می‌کند. پژوهش شیخ، رساله‌ای است با عنوان «رساله فی الغناء». این رساله با محوریت یکی از احادیث کافی است که به ترجیع در صوت (غناء) به هنگام قرائت قرآن توصیه می‌کند: و تلک الشبهه هی ما رواه الکلینی فی آخر «باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن» عن علیّ بن أبی حمزه عن أبی بصیر، قال، قلت لأبی جعفر علیه السّلام: إذا قرأت القرآن فرفعت به صوتی جاءنی الشیطان فقال: إنّما ترائی بهذا أهلک و الناس. قال: «یا أبا محمّد، اقرأ قراءه ما بین القراءتین تسمع أهلک، و رجّع بالقرآن صوتک؛ فإنّ اللّه (عزّ و جلّ) یحبّ الصوت الحسن یرجّع فیه ترجیعا. شیخ حرّ در دوازده فصل، با مدل‌های سندی و فقه الحدیثی در مقام اثبات این مطلب است که نباید با دیدن این حدیث، حکم به جواز این نحو از غناء داد. او در گام ابتدائی، نظریه مهمی ارائه می‌دهد که از نگاهش به فرآیند عرضه‌ی اخبار بر قرآن نیز پرده برمی‌دارد: انّه ضعیف، لمعارضته للقرآن فی قوله تعالی «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین‏». او حدیث کافی را معارض با قرآن می‌داند و همین را سبب ضعف برمی‌شمرد. گرچه مخالفت این آیه با روایت یادشده و سایر روایاتی که شیخ در رساله بیان کرده از نگاه قرآنیِ محض نیست؛ زیرا شیخ در مسیر کشف مصداقیت غناء برای «لهو الحدیث» یا «قول الزور»، از روایات تفسیری مدد گرفته است. شیخ این حدیثِ تصحیح شده در نگاه کلینی را نه صحیح السند می‌داند و نه صریح الدلاله؛ به همین دلیل توان آن را ندارد که مقیِّد اطلاق آیات داله بر حرمت غناء شود. حدیث مذکور به باور شیخ مخالف کتاب، مخالف سنت متواتره و مخالف اجماع است و استدلال کننده به آن، چه از مسیر اخباریان و چه اصولیان خارج شده است. او در جایی از رساله، به ضعف سندی روایت به دلیل واسطه بودن «علی بن ابی حمزه بطائنی» اشاره کرده و نکوهش‌های علماء رجال نسبت به وی را متذکر می‌شود. البته شیخ در مراحل دیگر و فارغ از ضعف سند، احتمال معنایی صحیح برای این روایت را منفی نمی‌داند. تحلیل صاحب وسائل الشیعه از چراییِ نقل این خبر ضعیف توسط کلینیِ معتمَد در الکافیِ متقَن، تحلیلی بدیع است. او بر این باور است که خبر صحیح در اصطلاح قدماء، دو شرط دارد: ۱.قرائن داله بر صدورش از معصوم وجود دارد. ۲. خبری قوی‌تر با او معارضه نکند. این تصریح و توضیحات دیگر شیخ، نشان می‌دهد که در باور وی، گرچه کتاب کافی مورد اعتماد است، اما خالی از احادیث ضعیف نیست. به دیگر سخن حتی خود کلینی هم این حدیث را ضعیف می‌داند؛ زیرا کلینی روایات معارض قوی‌تری را برای حدیث ذکر کرده و در پایان است که این حدیث را مرقوم می‌کند. آنچه اتفاق افتاده این است که شیخ حر با این تحلیل فنّی، کلینی را در ضعیف دانستن این حدیث با خود همسو و همنظر می‌داند؛ گرچه بعید نمی‌داند که فقه الحدیث کلینی از خبر یادشده، چیزی غیر از تجویز غناء در قرائت قرآن باشد. عمده‌ی رساله فی الغناء، برپایه‌ی بررسی و نقد مضمونی روایتِ الکافی است که در کنار نقد سندی توانسته تاحدودی مدل اعتبارسنجی شیخ حر عاملی را نمایان سازد. این رساله طرائف دیگری نیز دارد که برای فقه‌پژوهان و دانشیانِ قرآن و حدیث جالب توجه است؛ مانند: مورد اعتماد ندانستن جرح و تعدیل‌های ابن‌غضائری و تاثیرپذیری عالمانی که حکم به جواز این قسمِ غناء داده‌اند از غزالی یا سایر علماء عامه (نقد تلویحیِ فیض کاشانی). این حواشی انتقادی شیخ بر احادیث کافی، محدود به رساله‌ی یادشده نیست. او در رساله‌ای که در اثبات تواتر قرآن نوشته نیز با همین منهج سندی_مضمونی، به نقد برخی اخبار کتاب کلینی پرداخته است. 🔹 به نقل از تاوان 🔹 @feghh_osoul
✅ از راست حضرات آیات: میرزا هاشم آملی لاریجانی، جوادی آملی و حسن زاده آملی تکمله: آیت الله جوادی آملی ۵ سال در درس خارج آیت‌الله میرزاهاشم آملی نیز حاضر شد؛ استادی که او «عصاره سخنان مرحوم آقاضیاء عراقی و مرحوم نائینی» می‌داند. میرزاهاشم تحت مکتب نجف بود و آیت الله «جوادی آملی» نیز این امر را می‌ستاید؛ چراکه «حوزه نجف، همیشه مرکز علوم اسلامی‌و الهی بوده و از طرفی غالبا اصول عقلی را دارا هستند تا عرفی » @feghh_osoul
📬 📌در كتاب «الوجيز في اصول الفقه» كه در مدارس اهل سنت در پايه ششم تدريس مي شود دكتر زيدان ميگويد : 🖌 تا زمان تابعين اصول فقه نبوده و چندين مدت بعد از تابعين اصول فقه پيدايش كرده است و شيوه صحابه و تابعين در استنباط احكام رجوع به كتاب الله و سپس سنت و اگر در سنت نبود از مقاصد شريعت استفاده ميكردند.❗️ ا𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 🔖نــــڪــــتــــه : ميدانيم كه تابعين تا سال ١٨٠ بودند يعني آخرين شخص از تابعين در سال ١٨٠ فوت كرده!!! يعني اهل سنت اصولا تا سال ١٨٠ هيچ قواعد و تدوين و... اصولي نداشتند❗️❗️ @feghh_osoul
مركز إحياء التراث في العتبة العباسيّة المقدّسة يطلق تطبيق موسوعة (طبقات أعلام الشيعة). @feghh_osoul تم بحمد الله ومنّه رفع تطبيق يحوي موسوعة (طبقات أعلام الشيعة) للعلّامة النحرير الشيخ آغا بزرك الطهرانيّ (ت 1389هـ)على منصة الـ (Google play) حيث يمكّن المستخدم من البحث في الكتاب مضافاً إلى وجود نسخة مصوّرة له ونسخ خطيّة لبعض أجزائه في حال الحاجة اليها، مع فهرس بأسماء المترجمين في الموسوعة بأكملها أو في جزء منها. لتحميل التطبيق: Appls on playgoogle - طبقات اعلام الشيعة.                                          https://play.google.com/store/apps/details?id=iq.alkafeel.tabaqatalamalshia
إلهی، این بی تمیز با این که عمری در نحو و صرف صرف کرده است، هنوز تمیز بین منادی و منادا و مشتق و مشتقٌ منه را نگذاشته است. إلهی، یکی بئر حفر می کند و غذا را به کنز می رسد. حسن ضرب یضرب صرف می کرد و به «کُنتُ کَنزاً» دست یافت. إلهی، فتح قلب به ضمّ عین است، نصب عینم مرفوع، «غُضّوا أبصارَکُم تَرَی العَجائب!» باز دلم آمده در پيچ و تاب انقلب ينقلب انقلاب همچو گياه لب آب روان اضطرب يضطرب اضطراب آتش عشق است که در اصل و فرع التهب يلتهب التهاب نور خدايست که در شرق و غرب انشعب ينشعب انشعاب آب حياتست که در جزء و کل انسحب ينسحب انسحاب شک که دل موهبت عشق را اتهب يتهب اتهاب از سر شوق است که اشک بصر انحلب ينحلب انحلاب صنع نگارم بنگر بى حجاب احتجب يحتجب احتجاب سر قدر از دل بى قدر دون اغترب يغترب اغتراب آمُليا موعد پيک اجل اقترب يقترب اقتراب منبع: الهی نامه و دیوان اشعار علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی @feghh_osoul
در این حد ✍️ مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس قمى نویسنده کتاب مفاتیح الجنان در خاطرات خود برای پسرش آورده است که: وقتى کتاب منازل الآخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» که همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه احکام شرعی را برای مردم مى گفت. مرحوم پدرم «کربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر شیخ عبدالرزاق بود به حدى که هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شیخ هم بعد از مسأله گفتن، کتاب منازل الآخرٍة مرا مى گشود و از آن براى شنوندگان و حاضران از روایات و احادیث آن مى خواند. روزى پدرم به خانه آمد و مرا صدا زد و گفت: شیخ عباس! کاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از این کتاب که او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى. چند بار خواستم بگویم پدر جان! این کتاب از آثار و تألیفات من است، اما هر بار خوددارى کردم و چیزى نگفتم و فقط عرض کردم دعا بفرمائید خداوند توفیقى مرحمت نماید و تا آخر عمر پدر هم به ایشان نگفت. درِ میخانه ببستند خدایا مپسند که درِ خانهٔ تزویر و ریا بگشایند 😢 @feghh_osoul
🔰به مناسبت سالروز شهادت محمد بن جمال‌الدین، معروف به شهید اول ✅ آیت‌الله بهجت قدس‌سره : ✨شهید اول رحمه‌الله چقدر کتاب‌های نافع و قوی و متین دارد. توفیق در تحصیل چیز دیگر است، توفیق به کثرت اشتغال نیست. 📚 در محضر بهجت ، ج ٢ ، ص ٨٢ . ✅ @Feghh_osoul
هدایت شده از 
◼️ صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا.س. 🏴 ایستگاه صلواتی روز شهادت برپا می‌شود. پنجشنبه از ساعت 10:30 🔻 عزیزانی که تمایل به سهیم شدن در این کار خیر را دارند نذورات خود را به کارت زیر واریز نمایند: 5941721087857422
🏴 سالروز شهادت جانگداز حجت الحجج، أُم ابیها، حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام تسلیت باد.🏴 🏴السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ الله، السَّلامُ عَلَيْكِ يا سَيِّدَةَ نِساءِ العالَمِينَ مِنَ الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ. السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُها الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْك أَيَّتُها المَظْلُومَةُ المَغْصُوبَةُ، السَّلامُ عَلَيْك أَيَّتُها المُضْطَهَدَةُ المَقْهُورَةُ. السَّلامُ عَلَيْك يا فاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ الله وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ . ✅  آیت الله بهجت قدس سره: ◾️کارهایی که حضرت زهرا علیهاالسلام سفارش نموده و یا دستور داده انجام شود نیز عجیب است، از جمله وصیت آن حضرت به اینکه علی علیه‌السلام او را از روی پیراهن غسل بدهد، و شبانه دفن کند، و افراد مشخص در تشییع جنازه او حاضر نشوند، و نیز دستور ساختن تابوت تا به هیچ‌وجه بدنش معلوم نشود، و نیز درست‌کردن تسبیح سی‌وچهار دانه ای، یا صد دانه‌ای، تا در حال اشتغال به کارهای خانه، به راحتی ذکر بگوید. … 📚 در محضر بهجت ، ج ۱ ، ص ۱۲۵ . ✅ @Feghh_osoul
✍ در تهران استاد روحانی ای بود که لُمْعَتَیْن را تدریس می کرد، مطّلع شد که گاهی از یکی از طلّاب و شاگردانش که از لحاظ درس خیلی عالی نبود، کارهایی نسبتاً خارق العاده دیده و شنیده می شود. روزی چاقوی استاد (در زمان گذشته وسیله نوشتن قلم نی بود، و نویسندگان چاقوی کوچک ظریفی برای درست کردن قلم به همراه داشتند) که خیلی به آن علاقه داشت، گم می شود و وی هر چه می گردد آن را پیدا نمی کند و به تصور آنکه بچّه هایش برداشته و از بین برده اند نسبت به بچه ها و خانواده عصبانی می شود، مدتی بدین منوال می گذرد و چاقو پیدا نمی شود. و عصبانیت آقا نیز تمام نمی شود. روزی آن شاگرد بعد از درس ابتداءً به استاد می گوید: «آقا، چاقویتان را در جیب جلیقه کهنه خود گذاشته اید و فراموش کرده اید، بچه ها چه گناهی دارند.» آقا یادش می آید و تعجّب می کند که آن طلبه چگونه از آن اطلاع داشته است. از اینجا دیگر یقین می کند که او با (اولیای خدا) سر و کار دارد، روزی به او می گوید: بعد از درس با شما کاری دارم. چون خلوت می شود می گوید: آقای عزیز، مسلّم است که شما با جایی ارتباط دارید، به من بگویید خدمت آقا امام زمان(علیه السلام) مشرف می شوید؟ استاد اصرار می کند و شاگرد ناچار می شود جریان تشرّف خود خدمت آقا را به او بگوید. استاد می گوید: عزیزم، این بار وقتی مشرّف شدید، سلام بنده را برسانید و بگویید: اگر صلاح می دانند چند دقیقه ای اجازه تشرّف به حقیر بدهند. مدتی می گذرد و آقای طلبه چیزی نمی گوید و آقای استاد هم از ترس اینکه نکند جواب، منفی باشد جرأت نمی کند از او سؤال کند ولی به جهت طولانی شدن مدّت، صبر آقا تمام می شود و روزی به وی می گوید: آقای عزیز، از عرض پیام من خبری نشد؟ می بیند که وی (به اصطلاح) این پا و آن پا می کند. آقا می گوید: عزیزم، خجالت نکش آنچه فرموده اند به حقیر بگویید چون شما قاصد پیام بودی (وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّاالْبَلاغُ الْمُبینُ؛ سوره نور، آیه 54، و سوره عنکبوت، آیه 18. 🔘 آن طلبه با نهایت ناراحتی می گوید آقاعلیه السلام  فرمودند: لازم نیست ما چند دقیقه به شما وقتِ ملاقات بدهیم، شما تهذیب نفس کنید من خودم نزد شما می آیم. @Feghh_osoul
اوامر و نواهی شرعی (عمل صالح) باعث می شود که انسان بر جاذبه ی عالم ماده غلبه کند، از جاذبه ی ماده کنده شود و بالا رود تا اینکه به خدا برسد. 🌷علامه مروجی سبزواری 🌷شرح توحید صدوق ۶ 🌿 @feghh_osoul
إنا لله وإنا إليه راجعون در غروب روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ شمسى، و در ساعات منتسب به حضرت بقيت الله الأعظم (عجل الله فرجه الشريف)، روح بلند و ملكوتى بقيةالسلف، مرجع بزرگوار تقلید، حضرت آيت الله العظمى سيد محمد صادق روحانى (قدس سره)، به اجداد طاهرينش پيوست جمعه، ۲۱ جمادى اولى ۱۴۴۴ ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ @feghh_osoul
من رسالة للفقيه السيد أبي القاسم الخوئي إلى السيد محمد صادق الروحاني رضوان الله تعالى عليهما. @feghh_osoul
إجازة اجتهاد من الفقيه الكبير آية الله العظمى الشيخ محمد كاظم الشيرازي قدس سره (ت ١٣٦٧ هـ) إلى الفقيد الراحل آية الله العظمى السيد محمد صادق الروحاني قدس سره. @feghh_osoul
تقريظ زعيم الحوزة العلمية السيد الخوئي قدس سره على تقريرات بحثه التي كتبها المرجع الراحل السيد محمد صادق الروحاني قدس سره وهو دون السادسة عشرة من عمره. @feghh_osoul
امروز به فضل الهی رفتیم تهران خدمت یکی از اساتید برای تلبس 😍 موقع رفتن به سمت مترو ، یکی گفت انصافا از این اوضاع راضی هستی. گفتم نه خدا بانیان این وضع رو لعنت کنه.😔 - گفت: خدا خیرت بده، درود به شرفت ، ولی تو خیابون کسی متلکی انداخت ناراحت نشو . یهو دیدی کسی ترو زد... خلاصه مواظب باش 😱 + منم گفتم : خدا با ماست 😜 ❌ راست راست تو خیابون می‌رفتم و به مردم سلام می‌کردم حتی یه پیرمردی شنید من میرم قم، گف: حاج آقا برام دعا کن 😭😂 💥 تا اینکه وارد مترو شدم 😱 داشتم بلیط می‌خریدم تا اینکه دو نفر اومدن گفتن برای ما هم بخر 😄 🌺 دیدم زبانشون فارسی سلیس نیست ، گفتن اهل پاکستانیم ... و اینجا بود که وارد شدم به انگلیسی صحبت کردن باهاشون 😂 خلاصه مترو پر از مردم، منم معمم ، منبر انگلیسی رفتم و همه نگا میکنن 😂😂😂 🔰 فهمیدم یکی از اونا می‌خواد طلبه بشه تو جامعة المصطفی 😜 خلاصه ، خواستم پیاده شم، کلمه get on رو بکار بردم برای پیاده شدن، در حالی که get off درست بود . خودمم شک کردم 😝 یه جوان ۱۷ ساله برگشت گفت get off . گفتم عالیه😝 مورد دیگه پیدا شد😍 خلاصه با این دانشجو و دوستش هم رفیق شدم که کلاس انگلیسی هم رفته بودن . - ازم پرسید حاج آقا چطور speaking شما اینطور قویه 😊 منم داستان طلبگی و خاطرات بین الملل رو براشون تعریف کردم شماره مو گرفتن، قرار شد تو کانال عضو شن 😃 خلاصه اینجاست که : 🌸 تهدید ها تبدیل به فرصت میشن اگه خدا بخواد 😍 🔸 الانم میرم قم براتون دعا میکنم ☺️ @English021
تصویر بسیار زیبا و منحصر به فرد از هیئت محترم محبان الحسین (ع) با حضور حضرات آیات و حجج اسلام: سید علی لنگرودی، شیخ علی اکبر جباری، میرزا ابوالقاسم تنکابنی، سید یحیی اسلامبولچی، عباسعلی اسلامی، کمال مرتضوی، مرتضی انصاری قمی، سید مرتضی لنگرودی، محمدرضا تنکابنی، سید احمد خوانساری، سلطان الواعظین، شیخ محمود حلبی خراسانی، سید احمد قمی، سید مهدی اشکوری، سید علی اکبر پیشنماز ، شیخ جواد مناقبی، سید حسن لنگرودی، سید مهدی لنگرودی @feghh_osoul
دعوت به مناظره! @feghh_osoul
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه 📹 نماهنگ | اللهُ مولانا 🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی 👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیت الله وحید خطاب به شاه: هزار بار روی نور پا بگذاری باز هم خودت پایمال نور هستی مردک خر! 🔺صوت سخنان آیت الله هاشم آملی و آیت الله وحید در 19 دیماه 1356 🔺به مناسبت فرارسیدن 19 دیماه قیام مردم قم در اعتراض به انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در بخشی از آن به امام خمینی ره توهین شده بود. @feghh_osoul
«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛ چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ». 🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی! 🔹 به نقل از کانال استاد عزیز، استاد قنبریان دهکردی ❤️ @tafaqqoh @feghh_osoul
💠 تلاش شیخ انصاری برای نگه داشتن میرزای شیرازی در نجف 🔹 میرزای شیرازى مقامش در فکر خیلى بلند بوده است. وقتى که از اصفهان به نجف مشرف مى شود شیخ هم در نجف بوده است. بعد از زیارت اراده مى کند به اصفهان برگردد. اشخاصى که از فهم عالى میرزا مطلع بودند به شیخ عرض مى کنند که حیف است ایشان برود، شما هر طورى است او را نگه دارید… 🔸 شیخ در مجلسى با او اجتماع مى کند و بحث “بیع فضولى” را مطرح مى کند که آیا اجازه کاشف است یا ناقل؟! شیخ تقریبى مى فرماید، و یک وجه را اثبات مى کند، میرزا خیلى خوشش مى آید، می فرماید: عجب تقریب خوبى است! شیخ تقریب دیگرى مى کند و طرف مقابل را اثبات مى کند میرزا مى گوید: عجب! این نقض هم بسیار نقض خوبى است. آنگاه شیخ نقض النقض را مى فرماید، و میرزا متحیر مى شود… و تا هشت مرتبه این کار را تکرار مى کند، میرزا بسیار تعجب مى کند و مى‌گوید: چشم مسافر چو بر جمال تو افتد عزم رحیلش بدل شود، به اقامت 🔹از برگشتن منصرف مى شود و ماندگار مى گردد و در درس شیخ انصارى شرکت مى کند و عاقبت به آن جائى رسید که شد. سى سال تمام ریاست به او منتقل مى شود و “وحده لا شریک له” مى گردد. و هیچ کس در قلمرو شیعه از ایران و غیر ایران جز میرزاى شیرازى را مقلد نبود. 📚 مصاحبه با آیه الله العظمی (رحمت الله علیه) در مجله (حوزه)، شماره 12 📌 مسئولین حوزه می‌بایست در کنار برنامه ریزی برای هجرت افراد مستعد از قم، و امیدهای علمی حوزه را با حمایت های مالی و معنوی در مرکز حوزه (قم) حفظ کنند @feghh_osoul