♨️ فلسفه صدرا
فلسفه صدرا از نوع ( سهل ممتنع ) است، به ظاهر بسيار ساده است، عبارتش اديبانه و منشيانه است، اما يك فرد بسيار مستعد سالها بايد كار كند تا به مرحله اول برسد يعنى بفهمد كه آنرا نمى فهمد، تا بار ديگر با ديد ديگرى وارد شود.
حكمت الهى به وسيله صدرالمتألهين دگرگونى يافت كه مى توان آن را يك جهش ناميد، جهشى در فلسفه اسلامى. اين جهش مسبوق به يك سلسله دگرگونى هاى تدريجى بود كه قبلا به وسيله ديگران انجام يافته بود.
@feghh_osoul
ebnearabi-qazali.mp3
342.5K
مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره:
خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل غزالی که یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت.
این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که محیی الدین دارد، علیرغم آن همه اغلاطی که در فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا.
@feghh_osoul
فقه و اصول
مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره: خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باق
البته به این استفتاء از مرحوم آیت الله العظمی بهجت توجه کنید:
سؤال: آیا محیالدین ابنعربی، ضال و مُضل است؟
جواب: این سؤال را باید از آقا سید محمدکاظم یزدی رحمهالله پرسید که با آن همه تورع، احتیاط میکند. ١
البته ما نمیتوانیم از محیالدین و امثال او و گفته آنها تبعیت کنیم و از آنها متابعت نماییم و بنا بگذاریم که: کل مایقُولُهُ حَق (هرچه میگوید، حق است).
ما باید در اعتقاد و عمل تابع انبیا و اوصیا علیهمالسلام و با آنها باشیم، اما اینکه بگوییم: اینها کافرند و تناکح و تناسل با آنها جایز نیست، این را هم نمیتوانیم بگوییم؛ زیرا آنها به نماز و روزه التزام داشتهاند، حرفهای آنها قابل تأویل است؛ مثل بایزید و جنید که دارای شطحیات بودهاند. و بهطورکلی در مورد افرادی که نمیدانیم چگونه بودهاند و عاقبتشان چه شده، میگوییم: هرکس که موافق با اهلبیت علیهمالسلام باشد، ما هم با او موافقیم؛ و هرکس با آنها مخالف باشد، مخالف هستیم. درهرحال، باید از ثقلین تقلید کرد، و مرجع همه مسلمانها ثقلین (قرآن و عترت پیامبر) است.
در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۶
١.ر.ک: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، النجاسات: الکافر.
@feghh_osoul
بیان لطیفی امام خمینی دارد که ایشان فرمودند: #زمان و #مکان در #اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی میکنند.
در بحث صدقه سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است.
در جمع بین این دو طائفه عده ای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که می گوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب می کنیم و جمعا بین المتعارضین.
اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است این است که آیا نمی شود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد.
اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد، یا در بحث #مجسمه_سازی که الآن ابزار بازی بچه ها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمیکند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه سازی و تصویر ذیروح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود!
آیت الله العظمی جوادی آملی
۱۴۰۲/۳/۳
@feghh_ousoul
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 خطبه جالب خطیب جمعه مرکز اسلامی میشیگان آمریکا علیه جهل برخی شیعیان و مسلمانان ...
«سید باسم الشرع» خطیب و مدیر مرکز اسلامی الزهرا در ایالت میشیگان آمریکا خواستار هوشیاری جوانان مسلمان در برابر توطئهها علیه تنها حکومت شیعی در جهان شد.
@feghh_osoul
✅ 🇸🇾 تجمع طلبة الحوزة السوريين🇸🇾
🔹 أسعد الله أيامكم 🔹
👤 كلمة الحفل: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده "زيد عزه".
🗓 الزمان:الخميس ليلة الجمعة 2023/05/25 الموافق 05/ذي القعدة/1444
🕙 الساعة الثامنة مساءا
🕌 المكان: دورشهر، زقاق 36، ب24.
الدعوة عامة للرجال والنساء
🆔 @feghh_osoul
•-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------•
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✝️ کشیش ارشد آمریکایی: رفتن به کربلا برای همه واجب است، اگر تا به حال کربلا نرفته اید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید.
📌 صحبتهای بسیار جالب «کِنِث جی. فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربه اش از زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام.
🤲 خداوندا! شفاعت و زیارت با معرفت سرور آزادگان جهان را نصیب ما بفرما
@feghh_osoul
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی):
🔸 آقای بهجت قریب به ۶۰ سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود.
🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما میخواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفتهای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعههای حرم حضرت معصومه (س) برگزار میشد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت میکردم و ایشان ناراحت میشد. بعداً دیگر کفش خود را همراه میبرد و کنار دست خودش میگذاشت.
🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه میگذاشتند.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص702
#شبیری_زنجانی
#بهجت
#اصول
@Feghh_osoul
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء
🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟
🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی
🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام !
✳️ ثـمـره اختلاف
🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با #امضاء معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیرد، نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند
🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود
🆔 @feghh_osoul
✳️ ترورِ ابنغضائری
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
1394/8/13
🔸 ابنغضائری که با خط غلو خیلی تند برخورد میکند و به أدنی چیزی به آنها حمله میکند، مقداری از آن هم در آن زمان ریشههای سیاسی داشته است- شیخ راجع به ابن غضائری پسر میگوید: «اُختُرم رحمه الله»،
🔹 ما برای اولینبار احتمال دادیم که فاطمیها او را ترور کرده باشند، چون با مناقشاتی که ایشان در روایات میکرد، خیلی از زیربناهای فکری فاطمیها به هم میخورد.
#رجال
@feghh_osoul
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
1394/8/13
🔸 دولتِ فاطمیون در مصر در آن زمان حکومت شیعی بودند. احکامشان همان احکام ماست، با این تفاوت که در «دعائم» روایاتی را که جنبه حکومتی دارد، انتخاب و تقویت کرده است.
🔹 اسماعیلیه چون حکومت تشکیل دادند بیشتر روی بحثهای ولایی و حکومتی رفتند... چنانکه حوزههای علمیه ما تا قبل از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احادیث اداری و حکومتی را کمتر متعرض میشدند اما بعد از آن بیشتر متعرض میشوند.
🔸 اسماعیلیه روایات غلوآمیز درباره حاکم را خیلی تقویت میکردند؛ یعنی حاکم را به صفات الهی فرض میکردند و بر آن استدلال هم میکردند. این هم شرحی عجیب دارد. اخیراً رسالهای از مجموعه رسائل قلعة الموت چاپ شده است سرگذشت «بابا سیدنا». در آن رساله رسماً قائلاند که باید خداوند در هر زمانی در شخصی تجلی کند و او صفات الهی مثل حی و قادر و مرید و قیوم و غیره دارد.
@feghh_osoul